پروپوزال بررسی غلظت عصاره ( آب - اتانول ) فراصوت گیاه هلپه و مدت زمان نگهداری بر پایداری روغن کانولا در طی انبار داری در مناطق گرمسیر

تعداد صفحات: 25 فرمت فایل: word کد فایل: 10002525
سال: مشخص نشده مقطع: کارشناسی ارشد دسته بندی: پایان نامه مهندسی صنایع غذایی
قیمت قدیم:۵,۳۰۰ تومان
قیمت: ۴,۳۰۰ تومان
دانلود مقاله
  • خلاصه
  • فهرست و منابع
  • خلاصه پروپوزال بررسی غلظت عصاره ( آب - اتانول ) فراصوت گیاه هلپه و مدت زمان نگهداری بر پایداری روغن کانولا در طی انبار داری در مناطق گرمسیر

    گروه تخصصی: کشاورزی    

      گرایش: علوم و صنایع غذایی

    بیان مسأله: (تشریح ابعاد، حدود مسأله، معرفی دقیق مسأله، بیان جنبه‌های مجهول و مبهم و متغیرهای مربوط به پرسش‌های تحقیق، منظور تحقیق):

    روغنها و چربیهای خوراکی بخش عمده ای از ترکیبات مواد غذایی را به خود اختصاص می دهند وعلاوه بر تامین انرژی نقش مهمی را در حفظ سلامت و ادامه حیات دارند. کشور ایران در زمینه تولید روغن های نباتی به واردات از کشورهای دیگر وابسته است و بیش از 90 درصد روغن مصرفی از خارج کشور تامین می شود 1.

    روغن های خوراکی حاوی مقادیر بالایی از اسیدهای چرب غیر اشباع( به ویژه اسیدهای چرب تک و چند غیراشباعی) بسیار مستعد به اکسیداسیون می باشند.اکسیداسیون لیپیدها نه تنها منجر به گسترش مزه تند درآنها می گردد بلکه با ایجاد بوی ناخوشایند و تغییرات رنگی نامطلوب، ارزش تغذیه ای و ایمنی آن را به دلیل تجزیه محصول کاهش می دهند و اثرات مضر و جبران ناپذیری را بر سلامت انسان به جای می گذارند. عواملی چون حرارت، نور، زمان و مواد پرواکسیدان مثل بعضی فلزات باعث تسریع این نوع فساد می شوند1.

    در میان روغن های خوراکی روغن کانولا (کلزا) و سپس سویا بیشترین مقدار اسید لینولنیک (الفا) را به خود اختصاص می دهند . روغن های گروه اسید لینولنیک به اکسیداسیون حساس اند ، البته لازم به ذکر می باشد که روغن کانولا به ترتیب دارای 9/60 درصد اسید اولئیک ، 0/21 درصد اسید لینولئیک و 8/8 درصد لینولنیک می باشد که باعث شده این روغن به طور قابل توجهی در خطر اکسیداسیون باشد1.

    واکنش اتواکسیداسیون از سه مرحله مقدماتی ، گسترش و نهایی تشکیل شده است و دارای ماهیت زنجیره ای می باشد.هیدروپراکسیدها در مرحله گسترش، از رادیکال های آزاد تولید شده در مرحله مقدماتی حاصل می شوند . هیدروپراکسیدها به عنوان محصولات اولیه اکسیداسیون ترکیباتی ناپایدار ، بی بو ، بی مزه و بی رنگ هستند 16و مقدار آنها در مرحله اولیه واکنش یا به عبارتی دوره القاء  به آهستگی و در پایان این مرحله به طور ناگهانی افزایش می یابند و سپس شکست آنها به محصولات دیگر رخ می دهد. فرآورده های ثانویه حاصل از شکست پراکسیدها در بو و طعم مؤثر می باشند . تشکیل هیدروپراکسید واکنشی اتوکاتالیتیک می باشد و حدود 90%هیدروپراکسیدهای حاصل به شکل مزدوج و ترانس هستند . میزان هیدروپراکسیدهای ترانس با ازدیاد دما افزایش می یابد . هیدروپراکسیدها به ترکیبات فرار با وزن مولکولی کم تجزیه می شوند . از این ترکیبات می توان به آلدئیدها، کتونها، الکلها، اسیدهای کربوکسیلیک و هیدروکربن ها اشاره کرد.

    در سال های اخیر تلاش روز افزونی جهت جایگزین کردن آنتی اکسیدان های طبیعی که در عین دارا بودن خصوصیات لازم ، فاقد آثار زیان بار بر سلامت انسان می باشد، صورت گرفته است2. گیاهان دارای ترکیبات با ارزشی هستند که علاوه بر افزایش کیفیت و ارزش تغذیه ای به صورت های دیگر از جمله نوشیدنی ،رنگ ،مواد آرایشی ،دارویی و درمانی نیز استفاده می گردند.برخی از آن ها دارای میزان قابل توجهی آنتی اکسیدان های طبیعی می باشند3، که در این میان ترکیبات فنولیک عمده ترین آنتی اکسیدان های طبیعی هستند که تا کنون شناسایی شده اند.

     آنتی اکسیدان های طبیعی خصوصا ترکیبات فنلی قادرند از اثر کلسترول با دانسیته پایین  جلوگیری کنند و باعث به تاخیر افتادن گسترش بیماری های قلبی و عروقی شوند.4،5بنابراین استفاده از مواد غذایی حاوی آنتی اکسیدان ، های طبیعی با تقاضای بیشتری روبرو شده است6. در حال حاضر آنتی اکسیدان های سنتزی مانند BHT، BHA و پروپیل گالات به فرآورده های غذایی برای جلوگیری از اکسیداسیون چربی ها افزوده می شوند. از طرفی تقاضای مصرف کننده برای آنتی اکسیدان های طبیعی رو به افزایش است. این مسئله به دلیل افزایش سطح آگاهی نسبت به اثرات نامطلوب استفاده طولانی مدت از آنتی اکسیدان های سنتزی می باشد7

    اسانس ها و عصاره ها حاوی ترکیبات آنتی اکسیدانی مختلف و فراوانی اند  این ترکیبات موادی هستند که با کاهش سرعت اکسیداسیون، مشخصًا دوره اکسیداسیون کند را افزایش می دهند. این مواد ممکن است به طور طبیعی وجود داشته باشندکه امکان اضافه شدن به مواد غذایی را نیز دارند مکانیسم اثر این آنتی اکسیدانها بدین ترتیب است که با اتصال اتم هیدروژن به رادیکال آزاد تشکیل شده ، از گسترش واکنشهای زنجیره ای اکسیداسیون جلوگیری می کنند. به این ترتیب کارایی و درجه تأثیر یک آنتی اکسیدان، به سهولت جداشدن اتم هیدروژن از آن مربوط می شود. بدین ترتیب ، آنتی اکسیدانها قادرند در مقادیر کم، غشاهای سلولی و ترکیبات مختلف موجود زنده، را در مقابل اکسیدان ها حفظ کنند12،13 تثبیت دوباره تعادل بین مواد اکسید کننده و آنتی اکسیدان به سلول اجازه می دهد تا عمل فیزیولوژیک نرمال خود را مجددًا بدست آورد8،9

    باانتخاب روش استخراج صحیح،می توان حداکثر غلظت ترکیبات فنولیک را با خلوص بالا از ماده مورد نظر استخراج کرد.انتخاب روش استخراج به نوع بافت گیاهی، نوع ماده موثره،وپایداری ماده موثره در برابر حرارت بستگی دارد.روش سنتی استخراج این ترکیبات ،استفاده از حلال می باشد، که دارای مشکلات متعددی از جمله زمان طولانی فرآیند، انتخاب پذیری کم ،بازده پایین ، وکاربرد مقادیر زیاد حلال سمی است.

    یکی از روش های نوین استخراج  مورد  استفاده در این تحقیق امواج اولتراسوند است. امواج صوتی با فرکانس 20 کیلو هرتز ،نوسان های مکانیکی در مواد ایجاد می کنند.تأثیرات مکانیکی اولتراسوند ،باعث نفوذپذیری بیشتری از حلال به درون سلول شده و انتقال جرم را بهبود می دهند.اولتراسوند در طی استخراج همچنین دیواره ها ی سلولی را تخریب می کند وباعث تسهیل آزادسازی محتوای آن می شود.بنابراین تخریب سلولی کارآمد و انتقال جرم مؤثر ،دو فاکتور اصلی هستند که باعث افزایش استخراج با اولتراسوند می شوند. فواید استفاده از اولتراسوند در استخراج جامد-مایع ،افزایش بازده و سرعت استخراج ونیز کاهش دمای عملیاتی می باشد که امکان استخراج ترکیبات حساس به حرارت را فراهم می کند. اولتراسوند مشابه با سوکسله می تواند با هر حلالی برای استخراج دامنه وسیعی از ترکیبات استفاده شود.10

    گیاه هلپه (Teucrium Polium) که گاهی کلپوره نیز خوانده می شود گیاهی است علفی، پایا، پرشاخه به ارتفاع 10 تا 35 سانتیمتر و دارای ظاهر سفید پنبه‌ای از خانواده نعناعیان که عموما در نواحی مختلف اروپا، منطقه مدیترانه، شمال آفریقا و جنوب غربی آسیا من جمله ایران می‌روید. این گیاه پراکندگی وسیعی در جنوب و مرکز ایران دارد. از این گیاه تلخ در ایران و هندوستان برای رفع درد ناحیه قلب استفاده می‌شود همچنین اثرات در مانی این گیاه  در درمان بعضی از امراض اثبات شده است  واز دیر باز این گیاه در درمان خیلی از عفونت ها استفاده می شده است. زمان گل دادن آن به تناسب شرایط محیط زندگی بین خرداد و مرداد است و در همین زمان شروع به جمع آوری آن می گردداستفاده از آنتی اکسیدان های سنتتیک خطرات مختلف سرطانزایی را به همراه دارد و دنیا به سمت استفاده از آنتی اکسیدان های طبیعی است از طرفی تا به حال بر روی قدرت آنتی اکسیدانی برگ قاصدک تحقیقی صورت نگرفته است. در صورت دارا بودن قدرت آنتی اکسیدانی در حد آنتی اکسیدان سنتتیک می تواند جایگزین این آنتی اکسیدان ها گردد.

    با توجه به ویژگی های گیاه هلپه و وجود مواد مؤثره موجود در آن، هدف از این تحقیق بررسی غلظت عصاره (آب-اتانول)-فراصوت گیاه هلپه و مدت زمان نگهداری بر پایداری روغن کانولا در طی انبارداری در مناطق گرمسیر می باشد.

     

    6. سوابق مربوط: (بیان مختصر سابقه تحقیقات انجام شده درباره موضوع و نتایج به دست آمده در داخل و خارج از کشور نظرهای علمی موجود درباره موضوع تحقیق)

    در این مطالعه ای که در سال 2010 بر روی  تفاله سیب - یکی فرآورده­ جانبی تولید آب سیب – به عنوان منبعی بالقوه از پلی­فنل­ها، ترکیباتی با ارزش فراوان برای صنعت، تحت بررسی قرار گرفت. روش اولتراسوند برای بهبود بازده (کارایی) استخراج از لحاظ زمان مورد نیاز و محتوای پلی­فنل کل مورد استفاده قرار گرفته است. ابتدا یک مطالعه مقدماتی انجام گرفت تا نسبت اتانول عصاره­گیر آبی (50%, v/v) و نسبت جامد به مایع ((<15%, w/v را بهینه کند. متدولوژی سطح پاسخ به منظور حداکثرسازی محتوای پلی­فنل کل عصاره­ها و بررسی تأثیر پارامترهای دخیل در روش­های عصاره­گیری هم برای محتوای پلی­فنل­های کل و هم ترکیب عصاره­ها مورد استفاده قرار گرفت. شرایط بهینه بدست­آمده از یک طرح کامپوزیت مرکزی برای استخراج به کمک اولتراسوند اعمال و با روش سنتی مقایسه شدند و نتیجه اینکه: بازده­ها به اندازه بیش از 20 درصد افزایش یافتند. به نظر می­رسد که استخراج پلی­فنل­ها به کمک اولتراسوند از تفاله سیب یک جایگزین سریع و پایدار برای روش سنتی باشد و افزایش مقیاس این فرآیند امکان­پذیر است13.

    اثر تیمار مایکروویو در سال 2010 بر روی ترکیبات فنولی و ظرفیت آنتی اکسیدانی تفاله مرکبات نارنگی مورد بررسی قرار دادند . عصاره های متانولی  از تفاله  مرکبات آماده شد ومحتویات اسید فنولیک (آزاد و محدود)و ترکیبات فلاوانول ،فلاونون ،فلاونول با استفاده از HPLC تعیین شد. ظرفیت آنتی اکسیدانی عصار ه های  تفاله به وسیله DPPHروش مهارکنندگی رادیکال ،روش مهار کنندگی رادیکال هیدروکسیل ، وکاهش قدرت  اندازه گیری شد . پس از تیمار مایکروویو  بخش آزاد اسید فنولیک افزایش پیدا کرد . اگر چه بخش محدود کاهش پیدا کرد و فعالیت  آنتی اکسیدانی افزایش  یافت . محتوای کل فلاوونوئیدها با قدرت افزایش پیدا کرد اما در زمان تابش طولانی تری کاهش پیدا کرد . که به این معنی است که برخی فلاوونوئید ها ممکن است که تخریب شوند . تیمار مایکروویو به صورت ساده و سریع توانست در آزادسازی ترکیبات آنتی اکسیدانی برا ی محصولات کشاورزی  موثر باشد14 .

    در مطالعه ای در سال 2013 اثر روش های حرارتی معمولی و مایکروویوروی فیتو کمیکال آب انار و توت سیاه پرداختند توت سیاه و آب انار به وسیله حرارت معمولی و مایکروویو در فشار های عملیاتی مختلف (7.3،12،38.5و100Kpa)تغلیظ شدند . اثرات هریک از روش های حرارتی روی تغیرات فیتو کمیکال (محتوای آنتو سیانین کل و فعالیت آنتی اکسیدانی ) از آب میو ها مورد بررسی قرار گرفتند نتایج نشان داد که تخریب آنتوسیانین ها و به تبع آن کاهش در فعالیت آنتی اکسیدانی در اواپراتور چرخشی  در مقایسه با روش حرارت مایکروویو برجسته تر بود15.

    (پایان نامه این پروپوزال در سایت وجود ندارد.)

  • فهرست و منابع پروپوزال بررسی غلظت عصاره ( آب - اتانول ) فراصوت گیاه هلپه و مدت زمان نگهداری بر پایداری روغن کانولا در طی انبار داری در مناطق گرمسیر

    فهرست:

    ندارد.
     

    منبع:

    فرهمندفر، ر. 1391. شیمی و تکنولوژی جامع روغن های خوراکی. انتشارات صحرا، تهران.

     [2] Bektas, T., Dimitra, D., Atalay, S., Munevver, S., Moschos, P.( 2005). Antimicrobial and antioxidant activities of the essential oil and various extract of Saliva tomentosa Miller(Lamiaceae). Food Chemistry 90, 333-340

    [3] J. Rodriguez, E.C. Melo, A. Mulet, J. Bon(2013)Optimization of the antioxidant capacity of thyme (Thymus vulgaris L.)extracts: Management of the convective drying process assisted by power ultrasoundJournal of Food Engineering 119’ 793–79

    [4] Gaziano, J. M. (1994). Antioxidant vitamins and coronary artery disease risk. American Journal ofMedicine, 97 .18S–21S, 22S–28S.

    [5] Kromhout, D., Menottim, A., Kesteloot, H., & Sans, S. 2002. Prevention of coronary heart disease by diet and lifestyle: Evidence from prospective cross-cultural, cohort, and intervention studies. Circulation,105, 893–898.

    [6] Longeril, M., Renaud, S., Mamelle, N., Salen, P., Martin, J. L., Monjaud, I., et al. (1994). Mediterranean alpha-linolic acid-rich diet in secondary prevention of coronary heart disease. Lancet, 343,1454–1459.

    [7] Yu, L., Haley, S., Perret, J., Harris, M., Wilson, J., & Qian, M.2002. Free radical scavenging properties of wheat extracts. Journal of Agricultural and Food Chemistry, 50, 1619–1624.

    [8] Cuomo, J. and Rabovskiy, A. B. 2002. Antioxidant compositions extracted from olives and olive by-products. U.S.Patent No. 6358542.

    [9] Flanagan, J. A.2002. Analysis of antioxidant Activities of common vegetables employing oxygen radical absorbance capacity (ORAP) and ferric reducing antioxidant power (FRAP) assays: comparative study. J. Agric. Food Chem., 50: 3122-3128

    [10] Tushar Dhanani, Sonal Shah, N.A. Gajbhiye, Satyanshu Kumar (2013).Effect of extraction methods on yield, phytochemical constituents and antioxidant activity of Withania somnifera Arabian Journal of Chemistry

    [11] Hongyan Li, Zeyuan Deng Tao Wuc, Ronghua Liu, Steven Loewen, Rong Tsao(2012)  Microwave-assisted extraction of phenolics with maximal antioxidant activities in tomatoes  Food Chemistry 130 928–936

    [12] Junlong Wanga, , Ji Zhang, Baotang Zhao, Xiaofang Wanga, Yiqian Wua, Jian Yao A (2010).comparison study on microwave-assisted extraction of Potentilla anserinaL. Polysaccharides with conventional method: Molecule weight and antioxidant activities evaluation Carbohydrate Polymers 80 84–93

    [13] Matthieu Virot, Valérie Tomao, Carine Le Bourvellec, Catherine M.C.G. Renard, Farid Chemat. (2010) Towards the industrial production of antioxidants from food processing by-products with ultrasound-assisted extraction. Ultrasonics Sonochemistry;17, 61066–1074.

    [14] Khizar Hayat, Xiaoming Zhang, Umar Farooq, Shabbar Abbas, Shuqin Xia, Chengsheng Jia, Fang Zhong, Jing Zhang(2010).Effect of microwave treatment on phenolic content and antioxidant activity of citrus mandarin pomace.Food Chemistry 123 ,423–429

    [15] Mahboubeh Fazaeli, Shima Yousefi, Zahra Emam-Djome(2013).Investigation on the effects of microwave and conventional heating methods on the phytochemicals of pomegranate (Punica granatum L.) and black mulberry juices.Food Research International 50,568–573

    [16] Rumbaoa RGO, Cornago DF and Geronimo IM, 2009. Phenolic content and antioxidant capacity of Philippine potato (Solanum tuberosum) tubers. Journal of Food Composition and Analysis 22: 546-550.

    [17] Mohammad B. Hossain, Nigel P. Brunton, Ankit Patras, Brijesh Tiwari, C.P. Donnell, Ana B. Martin-Diana, Catherine Barry-Ryan (2012). Optimization of ultrasound assisted extraction of antioxidant compounds from marjoram (Origanum majorana L.) using response surface methodology. Ultrasonics Sonochemistry; 19, 582–590.

    [18] Rana Muhammad Aadil, Xin-An Zeng, Zhong Han, Da-Wen Sun(2013) .Effects of ultrasound treatments on quality of grapefruit juice.Food Chemistry 141, 3201–3206.

    [19] Ordoñez A AL, Gomez J D, Vattuone M A, lsla M I. Antioxidant activities of sechium edule(Jacq) Swartz extracts. Food Chem 2006; 97:452-458.

    [20] Iqbal, S., Bhanger, M.I. (2007). Stabilization of sunflower oil by garlic extract during accelerated storage . Food Chemistry, 100, 246 – 254.

    [21] Burits, M., Bucar, F. 2000. Antioxidant activity of Nigella sativa essential oil. Phytotheraphy Research 14, 323–328

    [22] Md. Nur Alam, Nusrat Jahan Bristi, Md. Rafiquzzaman(2013). Review on in vivo and in vitro methods evaluation of antioxidant activity.Saudi Pharmaceutical Journal 21, 143–152 [23] AOCS Official Method ,Ce 8-89. Determination of tocopherols and tocotrienols in vegetable oils and fats by HPLC

    [23] Wong, M.L., R.E, Timms. And E.M, Goh.( 1988). Colorimetric determination of total tocopherols in palm oil, olein and stearin. Journal of American Oil Chemistry Society , 65:258–261

    [24] Luengthanaphol S, Mongkholkhajornsilp D, Douglas S, Douglas PL, Pengsopa L-i, Pongamphai S.2004. Extraction of antioxidants from sweet Thai tamarind seed coat preliminary experiments.Journal of Food Engineering 63:247-252.

     

     

     

     

ثبت سفارش
عنوان محصول
قیمت