روش تحقیق رابطه بیکاری با افسردگی در بین دانشجویان دانشگاه آزاد واحد ایذه در سال 90-89

تعداد صفحات: 76 فرمت فایل: word کد فایل: 10003265
سال: 1389 مقطع: مشخص نشده دسته بندی: پایان نامه علوم اجتماعی و جامعه شناسی
قیمت قدیم:۱۴,۲۰۰ تومان
قیمت: ۱۲,۱۰۰ تومان
دانلود مقاله
  • خلاصه
  • فهرست و منابع
  • خلاصه روش تحقیق رابطه بیکاری با افسردگی در بین دانشجویان دانشگاه آزاد واحد ایذه در سال 90-89

    گزارش پژوهشی بمنظور تکمیل قسمتی از فعالیت های عملی درس طراحی مسائل یادگیری و آموزش دوره کارشناسی رشته آموزش ابتدایی 

    فصل اول

    کلیات

    بیان مساله

    اهمیت و ضرورت تحقیق

    هدف کلی

    اهداف ویژه

    فرضیه

    متغیرها ( نظری، عملیاتی)

    تعریف واژه ها و اصطلاعات

     

    چکیده :

    هدف پژوهش بررسی وجود چگونگی رابطه بین با بیکاری با افسردگی در بین دانشجویان دانشگاه آزادایذه در سال 90-89 شهرستان ایذه می باشد.  بررسی و یافتن ارتباط و ماهیت آن از این جهت با اهمیت است که به سیاستگذران در جهت اتخاذ سیاستهای اقتصادی راهکارهای مفید را ارائه می دهد . روش پژوهش در این تحقیق ابتدا با استفاده از اطلاعات مرسوم به شیوه کتابخانه ای مروری بر ادبیات مربوط به بیکاری و متغیرهای مؤثر در بازار کار داشته و سپس جهت استنباط و آزمون فرضیه ها و پاسخ به سؤالات به برآورد و تجزیه و تحلیل مدل پرداخته شده است . تکنیک های مورد استفاده در تجزیه و تحلیل داده عبارتند از : از انگل - گرنجر ، الگوی خود توضیح با وقفه های گسترده و ا لگوی تصحیح خطای برداری یوهانسون - جوسیلیوس نتایج حاصل از برآوردهای اقتصاد سنجی در مجموعه صحت فرضیه های زیر در بلند مدت رابطه تبادل بین بیکاری و تورم وجود ندارد و رابطه معکوس بهره وری نیروی کار را اثبات می کند .

     

    بیان مسئله :

    عوامل متعدد و بی شماری هستند که باعث استرس می شوند یا استرس موجود را تشدید می کنند که ی یکی از این عوامل تغییر وضعیت  جسمانی می باشد که اغلب به هنگام بیماری های مزمن که با درد و عذاب بسیار زیادی همراه است . استرس مداوم و دائمی می شود وابستگی های جسمانی که بر اثر عوامل همچون نابینایی ، ناشنوایی ، از دست دادن اعضای بدن و مشکلات حرکتی به وجود می آِیند . تا سبب افزایش اضطراب ، عصبانیت  و تنش می شود . ( کهانا 1382، ص37)

    با توجه به این که موضوع استرس موضوع تازه ای است اما در دنیای امروزه که در آن ساکن شده ایم معمولاً استرس به حوادث فیزیکی و واقعی بر می گردد واقعیت این است که استرس در افراد گوناگون با شکل های متفاوتی بروز می کنند و می تواند منشا مشکلات متعدد و جدی در سلامت ما باشد .

    در ارتباط با استرس تحقیقاتی در شهرستان ها توسط احمدی (1380) بلوغ استرس و فشار است . استرس هر نوع محرک یا تغییر در محیط داخلی و خارجی است که ممکن است باعث اختلال در تعادل بدن گردد و در شرایط خاص بیماری زا باشد استرس دوران بلوغ باعث هیجان ها ، مشکلات عاطفی و گاهی روانی می شود می توان گفت که اشکالات عاطفی نوعی واکنش نسبت به تغییر است و انقلابات طبیعی دوران بلوغ است .

     واکنش فرد در برابر استرس ها به آسیب پذیری های او ، نقاط قوت شخصیت و تجاربی که در طول زندگی داشته است بستگی دارد . گاه استرس شدت کمی دارد ولی تعادل روانی شخص را بر هم می ریزد . حال آن که همان استرس در فرد دیگر تاثیر خاصی نمی گذارد . برای مثال ،فرض کنیم در منطقه ای یک بلای طبیعی افتاده است بعضی از افراد در مقابل آن مقاومت نشان می دهند . و گروهی دیگر به بیماری روانی مبتلا می شوند .

    عوامل استرس زا انواع مختلفی دارند . گروهی از آنها فیزیکی هستند . مثل یک بیماری کوتاه مدت بعضی دیگر جنبه روانی دارند ، مانند فقدان فرد مورد علاقه به  علت جدایی یا مرگ  .

    عوامل اجتماعی هم مطرح هستند . مثل مشکلات اقتصادی یا فقر ، هر گاه استرس از لحاظ شدت و مدت خارج از تحمل فرد باشد ، زندگی روزمره او مختل می شود و تغییرات غیر طبیعی در رفتارهای او به وجود می آید .

    در شهرستان ها انجام شده است که هر کدام دارای روایی و اعتبار لازم هستند اما در محدوده جغرافیایی شهرستان ایذه تاکنون تحقیقی در این زمینه صورت نگرفته است لذا در این تحقیق تلاش شده است که به این سوال پاسخ داده شود که میزان استرس دانش آموزان دخترانه سوم راهنمایی مدرسه راهنمایی حضرت معصومه به چه میزان است .

     

    اهمیت و ضرورت موضوع تحقیق

    افسردگی  به متوله بخش از زندگی هر انسان ،در همه جوامع به عنوان یک مناسب وسازگار تلقی می گردد استرس جزلاینفک زندگی وعموماً درنتیجه رویدادهای روزمره به وجود می آید ومارابا مشکلات وخطرات زیادی مواجه سازد البته استرس همیشه پدیده ای منفی نیست ، زیرا ایجاد تحرک وتلاش درمحیط کار وزندگی ورسیدن به  هدفهای مورد نظر ،وجود مقداری استرس ضروری است استرس زیاد است که موجب بیماری جسمی وروانی می شود. گاهی استرس به طور ناگهانی وزمانی به صورت تدریجی ظاهر می شود وگاهی فراگیراست وزمانی بالعکس درخلال چند ساعت پایان می پذیرد وگاهی موقعیت ها وشرایط ناخواسته  وناشناخته بوجودمی آید ومارا تحت فشار قرارمی دهد وتصور می کنیم همه چیز درحال خراب شدن وبدتر شدن است آن وقت است که استرس به سراغمان می آیدنه تنها ما بلکه همگان به آن دچارمی شوند ودرسرنوشت آدمی دارای نقش است درجوامع شهری به ویژه کلان شهرهاکه محصولات تکنولوژی صنعتی پیشرفته ،آن راانباشته اند عوامل بوجودآورنده استرس از هرسوفراوان به چشم می خورد تاآنجه که باید گفت افتادن به دام آن تقریباً اجتناب ناپذیر است استرس روحیه زندگی به متوله بخشی از زندگی واز مولفه های ساختار شخصیت آنها را تشکیل می دهد گاهی این استرس از آنچنان شدتی برخوردارهستند که زندگی روزمره وتحصیلی آنان رادشوارمی سازد

     اهداف تحقیق

    هدف کلی :

    رابطه میان افسردگی با بیکاری در بین دانشجویان دانشگاه آزاد ایذه در سال 90-89 می باشد

    فرضیه

    میان افسردگی و بیکاری دانشجویان دانشگاه ایذه رابطه معناداری وجود دارد

    آیا بین عملکرد تحصیلی دانشجویان و بیکاری آنان رابطه معناداری وجود دارد

    آیا بین افسردگی میان دانشجویان دانشگاه ایذه و بیکاری آنان رابطه معناداری وجود دارد  ؟

     

    تعریف متغیرها ( نظری و عملیاتی )

    متغیر های پژوهش  :

    در این قسمت  محقق باید  متغیرهای خود را تفکیک کرده و نوع(مستقل و یا وابسته و معیار ویا ملاک ) آنها را مشص کرد .

    نوع تحقیق، پیمایشی است. جامعه آماری پژوهش شامل،دانشجویان دانشگاه ایذه  است. ابزار گردآوری اطلاعات، پرسشنامه است.

    نتایج حاکی ازآن است که:

    1- بین وضعیت بیکاری  با افسردگی  تحصیلی دانشجویان  ارتباط معناداری وجود دارد.

    2- عدم  افسردگی  در دانشجویان دانشگاه ایذه  موجب افزایش موفقیت تحصیلی در دانشجو  می شود.

    متغیر پیش­بین:

     وضعیت روحی روانی - اجتماعی دانش آموزان به عنوان متغیر پیش­بین این پژوهش در نظر گرفته شد.

     

      متغیرهای ملاک:

    موفقیت تحصیلی وتربیت و اخلاق دانشجو به عنوان متغیرهای ملاک تحقیق محسوب  می­شوند.

    تعریف عملیاتی افسردگی :  

    افسردگی اختلالی است که در آن خلق و نیروی زیستی فرد کاسته شده وانسان به نقطه پریشانی  می رسد . در چنین شرایطی خودممکن است بی ارزش به نظر برسد وجهان معنای خودرا از دست بدهد واحساس بدبختی و بیچارگی وناامیدی در فرد پدید آید .

        شیوه افسردگی در زنان جوان بیشتر بوده وبا افزایش سن کاهش می یابد . درحالی که شیوع آن در مردان جوان پایین تر است وافزایش آن با سن نسبت مستقیم دارد .    (  مایرز و ویزمن ، (1978)       افسردگی عصبی دوبرابر افسردگی روحی شیوع داشته . ودرکشور انگلستان روبه افزایش است . ( دالی وهارینگتون ، 1975).

     

    فصل دوم

    بخش اول مبانی نظری

    بخش دوم پیشینه تحقیق

    الف تحقیقات داخلی

    ب :تحقیقات خارجی

     

     

     

     پیشینه ی تحقیق

    در تحقیقی کرمی و عساکره (1386) با عنوان «شناسایی بررسی افسردگی (دپرس) در بین جوانان شهرستان ایذه  که بوسیله ی پرسشنامه ی محقق ساخته ی 30 سؤالی انجام شد با جامعه ی آماری 610 نفری و نمونه ی آماری 291 نفری دختران پایه ی اول متوسطه ی شهرستان ایذه (مهمترین علل افسردگی از دیدگاه  جوانانو جوانان عبارت بوده است از:

    1- عامل شخصی و خانوادگی با 16 ماده.                       

    2- عامل معلم با 10 ماده.

    3- عامل نظام مدرسه ای با 4 ماده.

    در این تحقیق مهمترین عوامل ایجاد کننده افت تحصیلی از دیدگاه معلمان عبارت بوده است از 1- ضعف انگیزه و بی هدفی دانش آموزان، 2- توجه روزافزون به مد و آرایش،  3- عدم اعتماد به نفس،  4- عدم ارتباط صحیح با دبیران و کم توجهی بعضی از دبیران به   جوانان پر تلاش.

    در تحقیقی دیگر جباری (1385) با عنوان «بررسی علل و عوامل افت تحصیلی درس ریاضی دوره راهنمایی از دیدگاه جوانانو دبیران منطقه بندر امام خمینی» که به وسیله ی پرسشنامه ی محقق ساخته 34 سؤالی انجام شد با جامعه ی آماری 1557 نفری دانش آموز و  30 نفر دبیر و نمونه آماری 409 نفری جواناندوره ی راهنمایی منطقه ی بندر امام خمینی چنین بدست آوردند که:

    عامل افت تحصیلی درس ریاضی از دیدگاه جواناندو عامل مؤثر 1- عامل معلمبا 17 ماده ، 2- عامل شیوه های مطالعه با 6 ماده، مهمترین عوامل و ماده هایی هستند که از دیدگاه

    جوانانباعث افت تحصیلی در درس ریاضی می باشند. در این تحقیق مهمترین عوامل  ایجاد کننده  افت تحصیلی از دیدگاه معلمان عبارت بوده است از عدم ممارست و تمرین کافی جواناندر منزل، کم بودن ساعات تدریس هفتگی، نداشتن علاقه و انگیزه ی تحصیلی در  جوانان، وجود تک ماده (تبصره) در سالهای قبل در درس ریاضی، عدم وجود وسایل کمک آموزشی سمعی- بصری در مدارس، توجه جوانانبه مسائل غیر رسمی در حین تدریس معلم، امکانات و فضای آموزشی نامناسب کلاس های درس.

    پولادی (1375) در پایان نامه ی خود با عنوان بررسی عوامل افت تحصیلی در  دبیرستان های پسرانه شهرستان اهواز که بوسیله ی پرسشنامه انجام گرفت با جامعه آماری کلیه ی جوانانپسر اول تا چهارم رشته های مختلف دبیرستانهای پسرانه شهرستان اهواز در سال تحصیلی 73-72 و نمونه ی آماری 400 نفر 10 عامل به عنوان عوامل مهم افت تحصیلی در دبیرستانهای اهواز استخراج شد. که در مجموع این 10 عامل به مقدار 47% از کل واریانس افت تحصیلی را تعیین  می کنند  عناوین 10 عامل انتخاب شده عبارتند از: 

    1- مسائل مربوط به برنامه ریزی آموزشی.

    2- مشکلات خانوادگی و سلامتی.

    3- مشکلات محیطی – آموزشگاهی.

    4- مسائل مربوط به رشد.

    5- مسائل اجتماعی- رفتاری.

    6- مسائل مربوط به امتحان.

    7- مسائل مربوط به کتب درسی.

    8- مسائل آموزشی.

    9- مسائل عمومی.

    10- اختلافات خانوادگی.

    1- میرافضلی آرانی، فاطمه، علل اضطراب در کودکان، مرکز تحقیقات نظام وفا شهرستان آران و بیدگل،83 1382

    اضطراب از بزرگترین دشمنانی می‌باشد که بشر مجبور است با آن روبرو شود اضطراب درباره آسیب‌پذیری خودمان و ترس برای بقای خود

    2- عکاشه گودرز"بررسی فراوانی وعلل اضطراب در دانش آموزان"

    شورای تحقیقات اداره آموزش و پرورش شهرستان کاشان 1381

    در این تحقیق سنین نوجوانی یعنی سالهای بین 12 تا 18 سال را دوره ناکامل نامیده‌اند زیرا نوجوان عالم کودکی را پشت سر گذاشته و به دوره کامل بزرگسالی نیز نرسیده است در نتیجه احساس نوعی ناامنی و عدم اطمینان و اعتماد به خود و نقش اجتماعی خود دارد. دوره ای که در طول عمر انسان ؛تنشهای هیجانی؛در حد اعلای خود می رسد دوره نوجوانی است .در این دوره علاوه بر رشد و تغییرات بدنی و ترشحات غدد داخلی که تا حدی موجبات اضطراب و تنش را در نوجوانان پدید می آورد،عوامل محیطی و اجتماعی یکی از عوامل اصلی وجود تنشها در این دوره می باشد.

     

     

    تحقیقات داخلی

    تحقیقی توسط آقای محمد حدادیان دانشجوی مرکز ضمن خدمت مشهد رشته امور تربیتی تحت عنوان علل اضطراب در جوانانابتدائی انجام شده است که ایشان در این تحقیق به نتایج زیر رسیده است :

    1-   بهره هوشی در میزان اضطراب موثر است .

    2-   میزان تحصیلات والدین در اضطراب جوانانتاثیر دارد .

    3-   مردودی سالهای قبل سبب اضطراب می شود .

    4-   بین اضطراب جواناندختر و پسر از نظر تعداد تفاوت معنی داری وجود ندارد .

          تحقیق هم توسط خانم بتول نودهی دانشجوی ضمن خدمت مشهد تحت عنوان بررسی پدیده اضطراب انجام گرفته است و به این نتایج رسیده اند که:

    اضطراب به عنوان یک بیماری اثر نامطلوب برجسم و روان انسان می گذارد و در هر سنی بنابه مقتضیات آن سن اثرات متفاوتی دارد .

  • فهرست و منابع روش تحقیق رابطه بیکاری با افسردگی در بین دانشجویان دانشگاه آزاد واحد ایذه در سال 90-89

    فهرست:

    ندارد
     

    منبع:

    -کمانا ، گریجا (1382) . استرس ، حقایق ، قندهاری ، تهران : نشر پیدایش ، چاپ اول

    -هارتلند ، دیلیس (1384) . درمان استرس طبیعت ، باغبان ، بفرویی ، تهران ، کتاب درمانی ، چاپ اول

    -احمدی ، احمد (1373) ، استرس (اینترنت)

    -احمدی ، احمد ، 1377، استرس (اینترنت)

    -فخرایی ، ناهید ، (1353) ، استرس (اینترنت)

    -میلانی فر ، بهروز (1373) ، استرس ، (اینترنت ) 

ثبت سفارش
عنوان محصول
قیمت