روش تحقیق نقش تحصیل کردگان بومی در توسعه شهری

تعداد صفحات: 28 فرمت فایل: word کد فایل: 10003263
سال: 1388 مقطع: مشخص نشده دسته بندی: پایان نامه علوم اجتماعی و جامعه شناسی
قیمت قدیم:۵,۶۰۰ تومان
قیمت: ۴,۳۰۰ تومان
دانلود مقاله
  • خلاصه
  • فهرست و منابع
  • خلاصه روش تحقیق نقش تحصیل کردگان بومی در توسعه شهری

    رشته الهیات و معارف اسلامی

    مقدمه

    یکی از اصلی ترین ویژگی های تحصیل کرده مان ، احساس ایفای نقش در فرآیندهای زندگی اجتماعی و سیاسی است . نگاه توده جامعه به قشر تحصیل کرده ، نگاهی متفاوت بوده چرا که آنها گروه مرجع محسوب می شوند و بسیاری از مردم الگوی نقش خود را از میان تحصیل کردگان بر می گزینند . هر جامعه ای برای توسعه و پیشرفت خود نیازمند قشر تحصیل کرده است و در این چه آنها مؤثرند از سایر اقشار جامعه ایفای نقش می کنند ، اما در تاریخ ایران تحصیل کردگان نقش های متفاوتی داشته اند ، دسته ای از آنها در پی آن بودند تا جامعه ای ایرانی را به سمت توسعه حرکت دهند و در نقش یک فعال اجتماعی قرار گیرند ، در این بین پاره ای از این دسته ، با بومی کردن آموخته های خود ، در مسیر توسعه ایران گام برداشتند و عده ای نیز می خواستند آنچه را که آموخته اند همان را در جامعه ایران پیاده نمایند اما دسته ای دیگر راهی متفاوت در پیش گرفتند ، آنها که بیشتر تحصیل کردگانی بودند که سابقه ایلیاتی داشتند رهبری حرکت های سیاسی ، اجتماعی را بر عهده گرفتند و با تشکیل گروه های فعال مخالف بودند و به حرکت های سیاسی مخالف رژیم پیوستند . رهبری حرکت های سیاسی در بسیاری از نقاط از جمله آذربایجان ، کردستان ، بلوچستان و ... با همین تحصیل کردگان اصلی بود . جرقه بروز گرایش به سمت مرکز گریزی پس از سقوط رضاشاه از سوی تحصیل کردگانی بود که هنوز از وابستگی های اصلی دل نکنده بودند در همه ی این حرکت های سیاسی ، نخبگان طایفه ای ، منابع مالی و رفاهی را فراهم می کردند و تحصیل کردگان نیز پایه های فکری گرایش های قومی را تشکیل می دادند .

    بیان مسئله

    توسعه چیست و چه چیزی در توسعه و پیشرفت یک جامعه نقش دارد .

    آیا تحصیل کردگان خصوصاً تحصیل کردگان بومی در توسعه و پیشرفت شهرستان خود نقش دارد و تأثیر گذارند .

    « نقش تحصیل کردگان بومی در توسعه شهر ایذه چیست ؟ »

     

    اهمیت مسئله و ضرورت مسئله

    اهمیت بررسی این موضوع از آن جهت است که آیا تحصیل کردگان یک شهرستان در توسعه و پیشرفت آن شهرستان تأثیرگذار است و یا اینکه نیاز به تحصیل کردگان غیربومی است آیا یک جامعه می تواند با تحصیل کردگان خود به ایفای نقش بپردازد و به حیات خود ادامه دهد یا اینکه نیاز به عوامل دیگری نیز دارد و فقط تحصیل کردگان کافی نیستند و … .  

     

    اهداف تحقیق

    - بررسی نقش تحصیل کردگان بومی و تأثیر آن در توسعه و پیشرفت شهری ( کلی ) .

    - بررسی نقش تحصیل کردگان بومی و تأثیر آن در فرآیندهای زندگی اجتماعی و سیاسی ( جزئی )

    - بررسی نقش تحصیل کردگان بومی و تأثیر آن در فرآیندهای زندگی معنوی و مذهبی ( جزئی )

    - بررسی نقش تحصیل کردگان بومی در زندگی ایلیاتی و قومی

    - بررسی نقش تحصیل کردگان بومی هر جامعه در پیشرفت اقتصادی آن جامعه

    فرضیات تحقیق

    - آیا بین تحصیل کردگان بومی و نقش آنها در توسعه شهری رابطه وجود دارد .

    - آیا بین نقش تحصیل کردگان بومی و تاثیر آنها در فرآیندهای زندگی اجتماعی و سیاسی رابطه وجود دارد .

    - به نظر شما هر شهری و استانی از تحصیل کردگان بومی استفاده کند بهتر است یا از تحصیل کردگان غیربومی در مسئولیت های شهری و استانی .      

    - آیا بین تحصیل کردگان هر جامعه ای و پیشرفت آن جامعه رابطه معناداری وجود دارد .

    - آیا بین تحصیل کردگان بومی و زندگی ایلیاتی و قومی هر جامعه رابطه وجود دارد .

    - آیا بین تحصیل کردگان بومی و پیشرفت فرهنگی یک جامعه ارتباطی وجود دارد .

    - آیا بین تحصیل کردگان بومی و تربیت نسل بعدی رابطه وجود دارد .

    - آیا تحصیل کردگان بومی در پیشرفت اقتصادی یک جامعه تأثیر گذارند .

    تعریف علمی اصطلاحات

    - سرشماری f عبارت است از بدست آوردن اطلاعات - داده های کمی مورد نیاز از جمعیت یک سرزمین مشخص .

    - تحصیل کردگانf  شامل افرادی که دارای سواد بالا و مدرک دانشگاهی معتبر می باشند .

    - - بومی بودن f کسانی که در همان شهر یا روستاهای وابسته به آن زندگی می کنند را گویند .

    - توسعه f یعنی پیشرفت و رشد در تمامی زمینه های اقتصادی ، اجتماعی ، فرهنگی و ... در یک جامعه یا کشور .

    - نخبگان طایفه ای f افرادی که در بین هر طایفه دارای ضریب هوشی بالا می باشند .

    4-1 روش تحقیق

    روش استفاده در این تحقیق ، عمدتاً اسنادی است . یعنی بیش از همه از اسناد و مدارک موجود در این زمینه استفاده گردیده است :

     الف) کمیت مرجع                    

    ب) نشریات ادواری عمومی ، استان و شهرستان      

    ج) پایان نامه و پروژه های تحقیقی که به نحوی با موضوع مورد بررسی ارتباط داشته اند ولی در کنار استفاده از اسناد و مدارک از مصاحبه و گرفتن اطلاعات به صورت شفاهی از مصلحین ، مسئولین و افراد کهنسال نیزه بهره جستیم . همچنین باید به مشاهداتی که طی سالیان متمادی سکونت در این شهرستان داشته ایم اشاره کنیم مخصوصاً در بحث فرهنگ عامیانه ، مشاهدات نگارنده مرجع اصلی بوده است ولی بدون شک استفاده از اسناد و مدارک بیشترین و مهمترین سهم را به خود اختصاص دارد .

     

    ادبیات و پیشینه تحقیق

    1- سابقه و پیشینه تحقیق

    1- با بررسی به عمل آمده باید گفت که کتاب جامعی در این زمینه نوشته نشده وجود ندارد ولی روی هم رفته کتاب ، مقالات و تألیفاتی نه چندان غنی و جامع در این اواخر نگاشته شده است و البته باید ذکر کرد که فقط در زمینه تاریخ گذشته شهر و شهرستان همچنین فرهنگ عامیانه قلمفرسایی کرده اند .

    همچنین توضیحات فوق اندکی ، هرگز به این معنی نیست که نوشتار حاضر ، پژوهش جامعی است و یا از تحقیقات گذشته بهتر است بلکه تنها نکته ای که این تحقیق را از کارهای پیشین متمایز می کند ، توجه به جنبه های مختلف ، امید است توانسته باشیم که نکات قابل توجهی را در اختیار محققین و علاقه مندان ارائه کرده باشیم .

    2-1 مشکلات تحقیق

    هر تحقیق خواه ، ناخواه با مشکلاتی مواجه است و محقق ناگریز است با این مشکلات به نوعی کنار بیاید . این پژوهش نیز از این قاعده کلی مستثنی نبوده است . متأسفانه در جامعه ما فرهنگ تحقیق ما فرهنگ تحقیق و پژوهش و همکاری با محقق به درستی حاکم نشده و در موارد متعددی ملاحظه می شود که به دلایل واهی افراد و حتی مسئولین از همکاری با محقق امتناع می ورزند . 

    تعداد جمعیت نیروی انسانی شهرستان ایذه

    از آن جائی که افزایش جمعیت یک شهر و توسعه شهری آن دارای ارتباط تنگاتنگی با یکدیگر است . لذا در پژوهش های شهری ، مطالعه جمعیت بسیار مهم و اساسی می باشند .

    بدون آگاهی از مشخصات جمعیتی یک شهر از قبیل موالید و باروری مرگ و میز مهاجرات روستایی و اشتغال بررسی و مطالعه تحولات آن امکان پذیر نیست ، بنابراین در این قسمت مشخصات جمعیتی شهر و شهرستان ایذه را مورد مطالعه قرار می دهیم در ابتدا پراکندگی جغرافیایی جمعیت را در مقطع شهر و شهرستان ایذه مورد مطالعه قرار می دهیم براساس سرشماری عمومی نفوس و مسکن در سال 1365 جمعیت شهرستان ایذه 136166 نفر بوده است که از آن تعداد 70987 نفر مرد و 65179 نفر زن برآورد شده است .

    مطابق سرشماری عمومی نفوس مسکن در سال 1375 جمعیت شهرستان ایذه ، بار شهری معادل 36/2 درصد به 172027 نفر رسید که از این تعداد 86781 نفر مرد و 85246 نفر زن برآورده شده است همچنین از مجموع 72027 نفر 4712 درصد ساکن نقاط شهر و 5/52 درصد ساکن نقاط روستایی و 3/0 غیر ساکن گزارش شده است .

    ترکیب سنی جمعیت

    برای تجزیه و تحلیل هر چه بهتر و دقیق تر که به کمک آن میتوان برنامه ریزی مختلف اجتماعی ، اقتصادی و فرهنگی را در جامعه با دقت هر چه بیشتر انجام داد آگاهی از توزیع و ساخت نسبی جمعیت شهرنشینی در مقیاس کشوری و حتی در محدوده شهری با سیستم اقتصادی کشور ما در رابطه است چنانچه در ممالک در حال توسعه افزایش سریع جمعیت نه تنها در محیط روستایی بلکه در کانون ها شهری نیز به جوانی جمعیت منتهی شده و مسائل خاصی را در جهت اقتصادی و اجتماعی مطرح می کند . در ممالک توسعه نیافته با افزایش امید به زندگی در نوزادان و بالا رفتن میانگین عمر انسانی ، جمعیت به سوی سالخوردگی گرایش یافته و یا نوع دیگری از مشکلات در زمینه های اجتماعی و اقتصادی رو به رو می شود .

     

     

    وضعیت فعالیت و اشتغال

    جمعیت فعال

    مطالعه تحقیقی کار و فعالیت یکی از فصول اساسی علم اقتصاد می باشد ، در واقع پدیده های اقتصادی همان پدیده های جمعیت فعال است زیرا اساس و پایه اقتصاد هر کشور با کار و نیروی انسانی مردم همان کشور استحکام می پذیرد .

    سازمان ملل متحد در سال 1960 میلادی برای برطرف کردن مشکل شمارش جمعیت فعال تعریفی به صورت زیر پیشنهاد کرده است . گروه جمعیت فعال در برگیرنده تمامی مردان و زنانی است که نیروی انسانی مورد نیاز را برای تولید ثروت و یا عرضه خدمات پدید می آورند . این گروه از افراد شاغل و نیز افراد غیر شاغل را که اصولاً باید جزء جمعیت فعال محسوب شوند .   

  • فهرست و منابع روش تحقیق نقش تحصیل کردگان بومی در توسعه شهری

    فهرست:

    فصل اول :

    مقدمه................................................................................................

    بیان مسئله..........................................................................................

    اهمیت و ضرورت مسئله.......................................................................

    اهداف تحقیق....................................................................................

    فرضیات تحقیق...................................................................................

    روش تحقیق......................................................................................

    تعریف علمی اصطلاحات.....................................................................

    فصل دوم:

    ادبیات و پیشینه تحقیق........................................................................

    فصل سوم:

    تاریخچه جامعه آماری........................................................................

    جامعه آماری .....................................................................................

    نمونه آماری و حجم نمونه..................................................................

    شیوه و ابزار نمونه گیری.....................................................................

    محدودیت های تحقیق.......................................................................

    فصل چهارم:

    خلاصه و نتیجه گیری 

    منبع:

    - آمیه - پیر ، ترجمه شیرین بیانی ، تهران ، دانشگاه تهران ، سال 1349 .

    2- آمیر - پل ، ترجمه ذبیح الله منصوری ، نشر جاویدان ، سال 1366 .

    3- فرید - یدالله ، جغرافیا و شهرشناسی ، دانشگاه تبریز ، سال 1368 .

    4- طرح جامعه شهرستان ایذه ، مشاورین در سال های 1372 تا 1374 .

    5- نتایج سرشماری عمومی نفوس مسکن در سالهای 1365 تا 1375 .

    6- از کیا - مصطفی ، روش تحقیق نظری . 

ثبت سفارش
عنوان محصول
قیمت