پایان نامه اثربخشی آموزش بهبود نگرش‌ ها و انتظارات جنسی بر صمیمیت و تعهد زوجین شهر اصفهان

تعداد صفحات: 192 فرمت فایل: word کد فایل: 10003202
سال: 1385 مقطع: کارشناسی ارشد دسته بندی: پایان نامه روانشناسی
قیمت قدیم:۲۵,۸۰۰ تومان
قیمت: ۲۳,۷۰۰ تومان
دانلود مقاله
  • خلاصه
  • فهرست و منابع
  • خلاصه پایان نامه اثربخشی آموزش بهبود نگرش‌ ها و انتظارات جنسی بر صمیمیت و تعهد زوجین شهر اصفهان

    پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد

    در رشته مشاوره

    چکیده

    هدف از پژوهش حاضر عبارت از اثربخشی آموزش گروهی بر بهبود نگرش‌ها و انتظارات جنسی بر تعهد و صمیمیت زوجین شهر اصفهان بود. روش تحقیق نیمه‌تجربی بود و از طرح پیش و پس‌آزمون با گروه کنترل استفاده شد. جامعه آماری پژوهش شامل زوجین مراجعه‌کننده به مراکز مشاوره و فرهنگسرای خانواه اصفهان بودند که تعداد 32 زوج به عنوان نمونه آماری با استفاده از روش در دسترس انتخاب شدند و به دو گروه آزمایش و کنترل گمارده شدند (16 زوج گروه آزمایش و 16 زوج گروه کنترل). ابزارهای اندازه‌گیری پرسشنامه صمیمیت اولیا و پرسشنامه تعهد آدامز و جونز بودند. در گروه آزمایش در هشت جلسه 90 دقیقه‌ای به صورت یکبار در هفته مداخله گروه درمانی مبتنی بر رویکرد شناختی- رفتاری اجرا شد. داده‌های حاصل از پژوهش با استفاده از روش آماری تحلیل کوواریانس تجزیه و تحلیل شد. نتایج پژوهش نشان داد آموزش گروهی بهبود نگرش‌ها و انتظارات جنسی به سبک شناختی- رفتاری بر تعهد و صمیمیت زوجین تأثیر معنادار داشته است (05/0p). بدین ترتیب آموزش بهبود نگرش‌ها و انتظارات جنسی موجب افزایش تعهد و صمیمیت زوجین می‌شود.

    کلیدواژه‌ها: آموزش گروهی، نگرش‌ها و انتظارات جنسی، صمیمیت، تعهد

    فصل اول

    کلیات پژوهش

    مقدمه

    روابط صمیمانه در بین افراد از اهمیت خاصی برخوردار است. همچنین روابط صمیمانه بر بهزیستی فیزیکی، روانشناختی و بر توانایی افراد در جهت عملکرد مؤثر در زمینه­های مختلف فردی، خانوادگی و شغلی مؤثر است. ایجاد و ابقاء روابط صمیمانه به وسیله پیوندهای هیجانی خاصی تقویت می­شود. همچنانکه روابط سالم در زندگی منافع و پیامدهای مثبتی را در بر دارد، روابط ناراضی‌کننده سلامت جسمی و روانشناختی افراد را به خطر می­اندازد. داشتن رابطه صمیمانه و دلبستگی عاطفی با افراد نزدیک زندگی چون والدین، همسر و فرزندان یکی از مهمترین نیازهای بشری است. تلاش در جهت جستجو و حفظ رابطه با افراد مهم زندگی یک اصل انگیزشی بوده و در تمام طول زندگی با وی همراه است (بطلانی، 1387).

    عواملی که در روانشناسی، روابط نزدیک را تعریف می­کند عبارتند از درگیری احساس، تقسیم کردن افکار و احساسات و دلبستگی بین فردی یا تعهد. درگیری احساس مشتمل بر احساسات عاشقانه، گرمی و وفاداری به همسر می­باشد. تقسیم کردن احساسات به سهیم شدن زوجین در تجربه­های یکدیگر اشاره دارد و وابستگی و ایجاد تعهد میان زوجین خوشبختی آنان را به یکدیگر گره می­زند (تبعه امامی، 1382).

    تعهد زناشویی به این معنی است که زوجین چقدر برای روابط زناشویی خود ارزش قائل هستند و تا چه اندازه به حفظ و تداوم ازدواج خود می­اندیشند (آماتو[1]، 2004). تعهد به این صورت است که فرد همسرش را دوست می­دارد، به او وفادار است و از تمایل به درگیری به هر شکل و شمایل که باشد، اجتناب می­کند (کلارک[2]، ترجمه قراچه‌داغی، 1388).

    در اواخر قرن بیستم، تعهد زناشویی هم از لحاظ نظری و هم از لحاظ پژوهشی مورد توجه محققان قرار گرفته است. پژوهشگران زیادی برای پاسخگویی به این سوال که چرا بسیاری از زوجین علی­رغم فقدان رضایتمندی زناشویی همچنان به همسر و ازدواج خود پایبند و متعهد باقی می­مانند، تلاش کردند تا از طریق ارائه مدل­های مختلف به مفهوم­سازی و تبیین تعهد زناشویی بپردازند. به دنبال این امر، مدل­های نظری مختلف، مقیاس­ها و روش­های ارزیابی متعدد و تعاریف و مولفه­های زیادی پیرامون تعهد زناشویی مطرح شد (هارمون[3]، 2005).

    از آن زمان تاکنون، تعهد زناشویی در همه حوزه­های مطالعاتی ازدواج و خانواده، وارد شد. بر این اساس، نه تنها تعداد مطالعاتی که مستقیماً در ارتباط با تعهد زناشویی و ابعاد آن است، به صورت قابل ملاحظه­ای افزایش یافت، بلکه در اغلب مطالعاتی که تأکید اصلی آن­ها بر تعهد زناشویی نبوده نیز تعهد به عنوان یک متغیر مهم در حفظ و تداوم زندگی زناشویی مورد توجه قرار گرفت (آماتو، 2008).

    روابط جنسی تنها هنگامی به معنای واقعی کلمه اغناء‌کننده خواهد بود که توأم با عشق­ورزی باشد؛ بدین معنی که قلب­ها و احساسات خود را با هم سهیم شوند. اغلب مردم به دنبال تجارب جنسی اغناء کننده نیستند، بلکه تنها به دنبال رضایت جنسی هستند. تنها با اصلاح و بهبود روش­های عشق­ورزی و نفوذ اجرای عمل جنسی، نمی­توان به اغنای جنسی دست یافت. رضایت و احساس اغنای درونی، تنها با بهبود و اصلاح رابطه­ای احساس و عاطفی میان دو انسان امکان­پذیر است (آنجلیس، ترجمه ابراهیمی، 1384).

    1-1 شرح و بیان مسئله پژوهش

    واژه انگلیسی صمیمیت[4] از واژه‌ای لاتین به معنی درون مشتق می‌شود. بنابراین صمیمیت یعنی دو نفر درون خود را به روی یکدیگر باز می‌کنند. صمیمیت یعنی ورود عاطفی، فکری، اجتماعی، فیزیکی و معنوی به زندگی یکدیگر. صمیمیت یعنی ارتباط و اتصال در عمیق‌ترین سطح ممکن به همه‌ی حوزه‌های زندگی. وقتی با کسی صمیمی هستیم فکر می‌کنیم او نهایت خیر و صلاح ما را می‌خواهد، بنابراین بدون ترس از اینکه او از گفته‌های ما یا آنچه در ما می‌بیند سوء استفاده کند وجود خودمان را و مکنونات قلبی‌مان را به روی او می‌گشاییم (چاپمن[5]، ترجمه‌ موحد، 1384).

    صمیمیت مفهوم وسیعی است که می‌تواند از بحث درباره‌ی جزئیات زندگی تا افشای خصوصی‌ترین احساسات جنسی که کسی به راحتی در مورد آن سخن نمی‌گوید را دربر می‌گیرد. صمیمیت محصول فرعی توجه کردن، پذیرفتن، حساسیت به خرج دادن و درک کردن است. بنابراین با از دست رفتن صمیمیت یکی از اتصال‌های زندگی زناشویی از بین می‌رود (بک[6]، ترجمه قراچه‌داغی، 1382).

     صمیمیت یک فرایند تعاملی است که شامل تعدادی از ابعاد مرتبط به هم می‌باشد. محور این فرایند شناخت، درک، پذیرش، همدلی با احساسات فرد دیگر و قدردانی با پذیرش دیدگاه منحصر به فرد دیگری از دنیا است. صمیمیت یک نیاز اساسی در انسان است که در چارچوب نیاز بقا برای دلبستگی رشد می‌کند (باگاروزی[7]، ترجمه رضازاده و پورنقاش تهرانی، 1386).

    صمیمیت که به عنوان یک فرایند مهم در توسعه روابط دوستانه شناخته شده است، در حال حاضر نگرانی عمده متخصصان مشاوره، خانواده و ازدواج است. تغییر تکنولوژی، فرهنگی، اقتصادی، اجتماعی و نیز تغییرات در حوزه مذهب در تغییر کارکرد اولیه ازدواج که شامل عشق و صمیمیت و محبت بین زن و شوهر است نقش اساسی دارد (هیکمان[8] و همکاران، 1997؛ به نقل از شاه‌سیاه، 1387).

    صمیمیت یک خود- آشکاری متقابل است. به این صورت که دو نفر به طور پیوسته همدیگر را کشف و مجدداً کشف می‌کنند. این فرایند بی‌انتهایی است، چون شخصیت‌های ما لایه‌ای بی‌پایان دارند. گفتگو، تجارب مشترک و گذراندن عمر در کنار یکدیگر، این لایه‌ها را پس می‌زند و جنبه‌ها نو و متفاوتی از شخصیت‌های ما را آشکار می‌سازد. در ضمن، صمیمیت یک کشف مجدد پیوسته است. چون ترجیحات ما تغییر می‌کنند، امیدها و رویاهای ما تغییر می‌کنند و به همین علت به روشی که دوست داریم روزها و هفته‌های خود را سپری می‌کنیم. صمیمیت نیاز به زمان دارد (کلی[9]، ترجمه تمدن، 1387).

    صمیمیت نزدیکی، تشابه و یک رابطه شخصی عاشقانه یا هیجانی با شخص دیگر است و مستلزم شناخت و درک عمق فرد دیگر به منظور بیان افکار و احساساتی است که به عنوان منشأ تشابه و نزدیکی بکار می­رود. صمیمیت یک فرایند تعاملی است و شامل ابعادی مرتبط به هم است. محور این فرایند شناخت، درک، پذیرش، همدلی با احساسات فرد دیگر، قدردانی و پذیرش دیدگاه او است. صمیمیت یک نیاز اساسی و واقعی است و تنها یک تمایل یا آرزو نیست. صمیمیت مفهوم وسیعی دارد و شامل خود افشایی، رابطه جنسی، رابطه هیجانی- بدنی و صمیمیت را شامل نه بعد صمیمیت هیجانی، روانشناختی، عقلانی، جنسی، جسمانی، معنوی، زیباشناختی، اجتماعی- تفریحی و زمانی می­داند. شدت صمیمیت و ابعاد نه‌گانه آن در هر فرد متفاوت از دیگری است (باگاروزی، ترجمه رضازاده، پدر نقاش تهرانی، 1386).

    تعهد زناشویی یکی از ویژگی‌های مهم ازدواج‌های موفق و طولانی مدت است. واژه تعهد[10] به معنای تصمیمی عقلانی است که مستلزم مقید بودن فرد به اعمالی خاص است و یا حالتی دال بر وابستگی عاطفی و عقلانی به ایده­آلی مطلوب است (گود، 1384). در زبان فارسی، تعهد به معنای «به گردن گرفتن شرط و پیمان و خود را ملزم به انجام عملی دانستن» تعریف شده است و تعهد عبارت است از: 1- عمل متعهد شدن به یک مسئولیت یا یک باور، 2- عمل ارجاع یا اشاره به یک موضوع، 3- تقبل یا عهده دار شدن انجام کاری در آینده، 4- حالت یا وضعیت اجبار یا الزام عاطفی به انجام کاری در آینده (سیف‌اله پور، 1385).

     در فرهنگ اسلامی، تعهد به معنای پایبندی به اصول و قراردادهایی است که انسان به آنها پایبند و پایدار است. فرد متعهد کسی است که به عهد و پیمان خود وفادار است و به اهدافی که به خاطر آنها و برای حفظ آنها پیمان بسته است، خیانت نمی‌کند (مطهری، 1368؛ به نقل از سیف اله پور، 1385).

    لیک و لیک[11] (1977) تعهد بین فردی را یک حالت ناخواسته‌ای می‌دانند که به تبادل احساسات دو شریک منجر می‌شود. نویسندگان بسیاری تعهد را اعترافی می‌دانند که در مورد علاقه به نگهداری یک رابطه مطرح می‌شود (لوینگر[12]، 1980؛ رسبالت[13]، 1983؛ به نقل از تبعه امامی، 1382). تعهد در روابط زناشویی مفهوم ویژه‌ای دارد و به معنای تک همسری است و چنین تعریف می‌شود: «شرایطی حاکی از داشتن روابط عاشقانه و زناشویی تنها با یک نفر در هر زمان». برای آن که زوجین بتوانند ارتباط عاشقانه، دراز مدت و موفقی داشته باشند، هر دوی آنها باید در زمینه پایبند ماندن به تک همسری توافق نمایند (گود[14]، 1384).

    تعاریف متعددی برای تعهد زناشویی[15] ارائه شده است. قدیمی‌ترین تعریف متعلق به دین و اسپانیر[16] (1974) است. به نظر آنان تعهد زناشویی عبارت است از: «تمایل زوجین به حفظ و تداوم رابطه مشترک». در مدل سه وجهی عشق استرنبرگ[17]، سومین رأس مثلث، تعهد است و به تصمیم‌گیری زوجین در مورد اقامت کردن و در کنار همدیگر بودن اشاره دارد که تعهد در شکل کوتاه مدت، رابطه با یک شریک معین و در شکل بلند مدت، عاملی برای حفظ تداوم و بقای روابط عاشقانه است (استرنبرگ، 1984، 1986، 1988، 1997؛ به نقل از قمرانی و عباسی مولید، 1387). استنلی و مارکمن[18] (1992) تعهد زناشویی را شامل دومولفه: از خود گذشتگی نسبت به همسر و ناتوانی در ترک رابطه زناشویی دانسته‌اند.

     آدامز و جونز[19] (1995، 1996، 1997، 1999؛ به نقل از جونز، 2004) تعهد زناشویی را به عنوان «تمایل زوجین برای تداوم رابطه زناشویی بدون توجه به نوسان میزان رضایتمندی» تعریف کردند که شامل سه بعد، 1- تعهد نسبت به همسر (جاذبه زناشویی)، 2- تعهد نسبت به ازدواج (التزام اخلاقی) و 3- محدودیت اجتماعی (احساس به دام افتادگی) است. تعهد نسبت به همسر شامل عشق، رضایت، فداکاری و سرسپردگی است. تعهد نسبت به ازدواج به مسئولیت‌پذیری زوجین برای حفظ ازدواج و احترام به آن گفته می‌شود. محدودیت اجتماعی نیز به پیامد‌های عاطفی، مالی و اجتماعی اطلاق اشاره دارد که مانع از فسخ پیمان ازدواج می‌شود.

    جانسون[20] (1973، 1982، 1991، 1999؛ به نقل ازهارمون، 2005) مدلی را ارائه نمود که در آن تعهد زناشویی به صورت سه نوع، 1- تعهد شخصی[21]، 2- تعهد اخلاقی[22] و 3- تعهد ساختاری[23] مطرح شده است. تعهد شخصی به معنی علاقه و تمایل فرد برای تداوم رابطه زناشویی است. تعهد اخلاقی بیانگر وفاداری اخلاقی فرد به ازدواج است و تعهد ساختاری نیز به موانع و محدودیت‌های موجود در ترک رابطه زناشویی و احساس اجبار به تداوم آن رابطه اشاره دارد. در رابطه با ویژگی‌های تعهد زناشویی نیز اظهار نظرهای متعددی مطرح شده، به گونه­ای که در منابع مختلف لیست‌های متعددی از ویژگیهای تعهد به چشم می‌خورد که برخی از آنها دارای وجوه تشابه و همپوشی زیاد و برخی دارای شباهت کمتری هستند.

     تبعه امامی (1382) در پژوهش خود مفاهیمی همچون: مسئولیت، وفاداری، ایمان داشتن، اعتماد و در زمان خوبی و بدی در کنار هم بودن را به عنوان مفاهیم مرکزی تعهد و مفاهیمی همچون: در دام احساس گرفتار آمدن، تفکر درباره طرف مقابل در هر زمان و توجه را متمرکز طرف مقابل کردن را به عنوان مفاهیم پیرامونی تعهد مطرح کرده است. در این رابطه، آنجلیس (1382) نیز تعهد زناشویی را مشتمل بر ویژگی‌های زیر می‌داند:

    1- مسئولیت: درجه تعهدی که یک فرد در مقابل پیمان بسته شده یا جهت انجام یک کار، نشان می‌دهد. مسئولیت‌پذیری به عنوان یکی از ویژگی‌های اصلی تعهد، معیاری فراهم می‌­آورد تا زن و شوهر خود را با آن بسنجند.

    2- گذشت و فداکاری: گذشت یعنی گذشتن از حق خود و امتیاز را به شخص مقابل واگذاشتن.

    3- وفاداری به قول و عهد: یکی از بارزترین ویژگیهای تعهد، وفاداری و وفای به عهد بسته شده است. ازدواج یکی از محکم‌ترین عهد‌هایی است که در طول زندگی بسته می­شود.

    Abstract

     

    The present study aims to investigate the effect of group training for the improvement of sexual expectations and attitudes on couples' commitment and intimacy in Isfahan. The study enjoys a semi-experimental design with a control group and a pretest a posttest. 32 couples attending Isfahan Family counseling center were chosen and put into the experimental and control groups as the statistical population of the study (16 couples in each group). Jones and Adams' parents' intimacy and commitment questionnaires were used as the measurement tools of the study. The experimental group took part in 8 sessions of intervention (90 minutes) once a week based on a cognitive- behavioral approach. Data analysis was done through co-variance The results of the study indicated that such trainings based on cognitive behavioral approach had a significant effect on the couples' commitment and intimacy (P<0.05) and actually increased these behaviors and personality traits.

    Keywords: group training, sexual expectations and attitudes, intimacy, commitment

  • فهرست و منابع پایان نامه اثربخشی آموزش بهبود نگرش‌ ها و انتظارات جنسی بر صمیمیت و تعهد زوجین شهر اصفهان

    فهرست:

    فصل اول: کلیات پژوهش

    مقدمه................................................................................................................................................................... ..............1

    1-1 شرح و بیان مسئله پژوهش................................................................................................................. 2

    1-2 اهمیت و ارزش پژوهش........................................................................................................................ 11

    1-3 اهداف پژوهش......................................................................................................................................... 13    

    1-3-1 هدف کلی........................................................................................................................................... 13

    1-3-2 اهداف جزئی...................................................................................................................................... 13

    1-4 فرضیه­های پژوهش................................................................................................................................ 13    

    1-5 تعریف نظری و عملیاتی اصطلاحات................................................................................................. 14

    فصل دوم: مبانی نظری و بازنگری پیشینه پژوهش

    مقدمه................................................................................................................................................................... 17

    2-1 قسمت اول: تعهد زناشویی................................................................................................................... 17

    2-1-1 ماهیت و مفهوم تعهد زناشویی...................................................................................................... 17

    2-1-2 ابعاد تعهد زناشویی........................................................................................................................... 21    

    2-1-2-1 تعهد شخصی................................................................................................................................ 22    

    2-1-2-2 تعهد اخلاقی................................................................................................................................ 23               2-1-2-3 تعهد ساختاری................................................................................................................................................... 24    

    2-1-3 عوامل مؤثر بر تعهد زناشویی......................................................................................................... 26

    2-1-3-1 نگرش نسبت به ازدواج ............................................................................................................ 26

    2-1-3-2 نگرش نسبت به طلاق............................................................................................................... 27

    2-1-3-3- تجارب همزیستی بدون ازدواج.............................................................................................. 27

    2-1-3-4 کیفیت زندگی زناشویی............................................................................................................. 28

    2-1-3-5- روابط پیش از ازدواج............................................................................................................... 28

    2-1-3-6 طلاق والدین................................................................................................................................ 29

    2-1-3-7 ویژگی‌های شخصیتی................................................................................................................. 30

    2-1-4 نظریه‌ها و مدل‌های مرتبط با تعهد زناشویی............................................................................. 31

    2-1-4-1 نظریه‌ها و مدل‌های خاص مرتبط با تعهد زناشویی............................................................ 31

    2-1-4-1-1 نظریه استرنبرگ.................................................................................................................... 31

    4-1-2 مدل سرمایه‌گذاری رسبالت................................................................................................ 33

    2-1-4-2 نظریه‌ها و مدل‌های عام مرتبط با تعهد زناشویی................................................................ 34

    2-1-4-2-1 نظریه وابستگی...................................................................................................................... 34

    2-1-4-2-2 نظریه مبادله........................................................................................................................... 35

    2-1-4-2-3 مدل پاسخ به نارضایتی از رابطه....................................................................................... 37

    2-1-4-2-4 نظریه مرحله‌ای توسعه رابطه............................................................................................. 39

    2-2 قسمت دوم: صمیمیت زناشویی......................................................................................................... 41

    2-2-1 صمیمیت چیست؟........................................................................................................................... 41

    2-2-2 مؤلفه­های صمیمیت......................................................................................................................... 42

    2-2-2-1 صمیمیت احساسی..................................................................................................................... 43

    2-2-2-2 صمیمیت روانشناختی............................................................................................................... 43

    2-2-2-3 صمیمیت فکری........................................................................................................................... 43

    2-2-2-4 صمیمیت جنسی........................................................................................................................ 44

    2-2-2-5 صمیمیت جسمانی (غیرجنسی) ........................................................................................... 45

    2-2-2-6 صمیمیت معنوی......................................................................................................................... 45

    2-2-2-7 صمیمیت زیبایی شناختی (هنری) ...................................................................................... 45

    2-2-2-8 صمیمیت اجتماعی- تفریحی.................................................................................................. 46

    2-2-2-9 صمیمیمت زمانی........................................................................................................................ 46

    2-2-3 پویایی­های صمیمیت........................................................................................................................ 46

    2-2-4 صمیمیت و ارتباط............................................................................................................................ 47

    2-2-4-1 مشکلات رایج و معمول فرستنده........................................................................................... 47

    2-2-4-1-1 دروغ­گویی................................................................................................................................ 47

    2-2-4-1-2 پیام­های پنهان........................................................................................................................ 48

    2-2-4-1-3 پیام­های مبهم......................................................................................................................... 48

    2-2-4-1-4 ارتباط­های متناقض............................................................................................................... 48

    2-2-4-2 مشکلات رایج گیرنده پیام....................................................................................................... 49

    2-2-4-2-1 مشکلات ضعف توجه........................................................................................................... 49

    2-2-4-2-2 حالت دفاعی داشتن............................................................................................................. 49

    2-2-4-2-3 عوامل روانشناختی................................................................................................................ 49

    2-2-5 نیاز داشتن به صمیمیت................................................................................................................. 50

    2-2-6 هفت مرحله صمیمیت..................................................................................................................... 51

    2-2-6-1 کلیشه­ها: اولین سطح صمیمیت............................................................................................. 51

    2-2-6-2 حقایق: دومین سطح صمیمیت.............................................................................................. 51

    2-2-6-3 عقاید: سومین سطح صمیمیت............................................................................................... 51

    2-2-6-4 امید و رؤیاها: چهارمین سطح صمیمیت.............................................................................. 51

    2-2-6-5 احساسات: پنجمین سطح صمیمیت..................................................................................... 52

    2-2-6-6 اشتباهات، ترسها، و شکستها: ششمین سطح صمیمیت.................................................. 52

    2-2-6-7 نیازهای قانونی: هفتمین مرحله صمیمیت........................................................................... 52

    2-2-7 عوامل مؤثر بر صمیمیت................................................................................................................. 53

    2-2-7-1 عوامل اجتماعی........................................................................................................................... 53

    2-2-7-2 عوامل روان­شناختی................................................................................................................... 54

    2-2-7-3 عوامل بین فردی مؤثر بر صمیمیت....................................................................................... 56

    2-3 قسمت سوم: نگرش‌ها و انتظارات جنسی........................................................................................ 58

    2-3-1 تاریخچه نگرش نسبت به تمایلات و رفتارهای جنسی انسان............................................... 58

    2-3-2 نظریات روان­شناسان و روان­پزشکان مشهور در مورد انگیزه جنسی انسان...................... 59

    2-3-2-1 تمایلات و رفتارهای جنسی انسان از دیدگاه زیگموند فروید.......................................... 59

    2-3-2-2 تمایلات و رفتارهای جنسی انسان از دیدگاه آدلر.............................................................. 60

    2-3-2-3 تمایلات و رفتارهای جنسی آزادیدگاه مزلو......................................................................... 60

    2-3-3 عوامل روانی جنسی ....................................................................................................................... 61

    2-3-4 انتظارات زناشویی............................................................................................................................. 65

    2-3-5 شکل‌گیری انتظارات زناشویی....................................................................................................... 66

    2-3-6 انتظارات غیرواقع‌بینانه، انتظارات واقع‌بینانه............................................................................. 67

    2-3-6-1 انتظارات غیرواقع‌بینانه.............................................................................................................. 67

    2-3-6-2 انتظارات واقع‌بینانه..................................................................................................................... 68

    2-3-7 تأثیر انتظارات مثبت در زندگی زناشویی................................................................................... 69

    2-3-8 انتظارات مثبت زناشویی و عملکرد روابط.................................................................................. 70

    2-3-9 شرایط تأیید انتظارات..................................................................................................................... 72

    2-3-10 اسنادهای مثبت و منفی.............................................................................................................. 73

    2-3-11 نگرش‌های زناشویی....................................................................................................................... 74

    2-3-12 عوامل موثر بر نگرش‌های زناشویی........................................................................................... 74

    2-3-12-1 روند اجتماعی شدن................................................................................................................ 74

    2-3-12-2 ساختار فرصت‌ها...................................................................................................................... 74

    2-3-12-3 تجارب با هم بدون، بدون ازدواج......................................................................................... 75

    2-3-12-4 سوء استفاده و سوء رفتار در دوران کودکی..................................................................... 75

    2-3-12-5 خانواده متداول در محیط اجتماعی نوجوان.................................................................... 75

    2-3-12-6 وضعیت تأهل و تجرد............................................................................................................. 75

    2-3-13 تعریف آموزش جنسی................................................................................................................. 76

    2-3-14 عوامل موثر بر رفتار جنسی........................................................................................................ 80

    2-3-15 مفهوم تربیت جنسی.................................................................................................................... 84

    2-3-16 اهداف تربیت جنسی.................................................................................................................... 84

    2-4 قسمت چهارم: پیشینه‌ی پژوهش...................................................................................................... 87

    2-4-1 پژوهش‌های مرتبط با تعهد زناشویی در داخل کشور............................................................. 87

    2-4-2 پژوهش‌های مرتبط با تعهد زناشویی در خارج از کشور......................................................... 88

    2-4-3 پژوهش‌های مرتبط با صمیمیت زناشویی داخل کشور........................................................... 91

    2-4-4 پژوهش‌های مرتبط با صمیمیت زناشویی در خارج کشور..................................................... 93    

    2-4-5 پژوهش‌های مرتبط با نگرش‌ها و انتظارات جنسی زوجین در داخل کشور..................... 95

    2-4-6 پژوهش‌های مرتبط با نگرش‌ها و انتظارات جنسی در خارج کشور..................................... 96

    2-5 نتیجه‌گیری فصل دوم........................................................................................................................... 98

     

     

    فصل سوم: طرح پژوهش

    3-1 روش پژوهش........................................................................................................................................... 99

    3-2 جامعه آماری............................................................................................................................................ 100

    3-3 نمونه آماری و روش نمونه‌گیری......................................................................................................... 100

    3-4 شرایط ورود به تحقیق.......................................................................................................................... 100

    3-5 متغیرهای مورد مطالعه پژوهش......................................................................................................... 101

    3-6 ابزار پژوهش............................................................................................................................................. 101

    3-7 شیوه‌ی اجرای پژوهش ........................................................................................................................ 104

    3-8 تجزیه و تحلیل داده‌ها........................................................................................................................... 104

    3-9 محتوای جلسات...................................................................................................................................... 105

    فصل چهارم: یافته‌های پژوهش

    4-1 مقدمه........................................................................................................................................................ 106

    4-2 یافته‌های توصیفی پژوهش................................................................................................................... 106

    4-3 یافته‌های استنباطی پژوهش............................................................................................................... 111

    فصل پنجم: بحث و نتیجه‌گیری

    5-1 مقدمه........................................................................................................................................................ 140

    5-2 بحث و نتیجه‌گیری................................................................................................................................ 141

    5-3 پیشنهادهای کاربردی............................................................................................................................ 146

    5-4 پیشنهادهای پژوهش.............................................................................................................................. 147

    5-5 محدودیتهای پژوهش............................................................................................................................. 148

    «پیوست الف»................................................................................................................................................... 149

    «پیوست ب»...................................................................................................................................................... 166

    منابع فارسی....................................................................................................................................................... 169

    منابع غیرفارسی................................................................................................................................................ 174

          

    منبع:

    آنجلس، ب (1384). رازهایی درباره‌ی عشق، ترجمه ابراهیمی، هادی. تهران: نواندیش.

    آنجلس، ب. (1382) آیا تو گمشده‌ام هستی؟ ترجمه ابراهیمی، هادی. تهران: نسل‌نو.

    آیزنک، ام. (1379). فرهنگ توصیفی روانشناسی شناختی. ترجمه علینقی خرازی و همکاران. تهران: نی.

    احدی، ب. (1386). رابطه شخصیت و رضایت زناشویی، فصلنامه روان شناسی معاصر، دوره دوم، ‌شماره 2.

    استون، ه. (1380). پاسخ به مسائل جنسی و زناشویی. ترجمه اخوان، ط. تهران: انتشارات ارغوان.

    اسلامی نسب، ع. (1373). روان شناسی سازگاری. تهران: بنیاد.

    اسماعیلی، ع. (1381). جوان، انگیزه و رفتار جنسی. تهران: انتشارات لقاءالنوز.

    اعتمادی، ع. (1384). اثربخشی رویکرد روانی آموزشی مبتنی بر شناختی- رفتاری و ارتباط درمانی بر صمیمیت زوجین مراجعه‌کننده به مراکز مشاوره، شهر اصفهان. پایان‌نامه دکترای مشاوره خانواده، دانشگاه تربیت مدرس، تهران.

    امیدوار، ب. (1386). بررسی تاثیر آموزش پیش از ازدواج بر انتظارات و نگرش‌های زناشویی دانشجویان در آستانه ازدواج در شهر شیراز، پایان‌نامه کارشناسی ارشد مشاوره خانواده، دانشگاه اصفهان: دانشکده علوم تربیتی و روان‌شناسی.

    امیریان‌زاده، م. امیریان‌زاده، م. (1385). بررسی برخی متغیرهای مرتبط با لذت جنسی در زنان شهر شیراز. دومین کنگره سراسری آسیب‌شناسی خانواده در ایران. دانشگاه شهید بهشتی. پژوهشکده خانواده.

    اوحدی، ب. (1385). تمایلات و رفتارهای جنسی. اصفهان: اتشارات صادق هدایت.

    اولیا، ن. (1385). بررسی تاثیرآموزش غنی‌سازی زندگی زناشویی بر افزایش رضایتمندی زوجین شهر اصفهان. پایان‌نامه کارشناسی ارشد، ‌رشته مشاوره خانواده، ‌دانشکده روان‌شناسی وعلوم تربیتی دانشگاه اصفهان.

    باکاروزی، د. (1387). بهبود بخشی صمیمیت در ازدواج. ترجمه رضازاده، محمدرضا؛ پورنقاش تهرانی، سعید. تهران: دانشگاه الزهرا (س).

    بزمی، ن. (1385). تأثیر درمانی گروهی شناختی- رفتاری آموزش مهارت‌های حل مسئله و آموزش مهارت‌های جنسی بر افزایش رضایت زناشویی همسران ناسازگار. دومین کنگره سراسری آسیب‌شناسی خانواده در ایران، تهران: دانشگاه شهید بهشتی.

    بطلانی، س. (1387). بررسی تاثیر آموزش سبک‌های دلبستگی بر صمیمیت جنسی و رضایت زناشویی زوجین شهر اصفهان. پایان‌نامه کارشناسی ارشد، ‌رشته مشاوره خانواده، ‌دانشکده روان شناسی وعلوم تربیتی دانشگاه اصفهان.

    بک، آ. (1387). عشق هرگز کافی نیست. ترجمه قراچه‌داغی، مهدی. چاپ پانزدهم، تهران: آسیم.

    بیات، م. (1386). بررسی تاثیر ایماگوترابی بر سبک‌های عشق‌ورزی زوجین‌شهر اصفهان، پایان‌نامه کارشناسی ارشد مشاوره خانواده، دانشگاه اصفهان: دانشکده علوم‌تربیتی و روان‌شناسی.

    پاک‌گوهر، م. فرنام، ف. و همکاران. (1385). بررسی تأثیر مشاوره قبل از ازدواج بر رضایت زناشویی در زوجین مراجعه‌کننده به مراکز منتخب بهداشتی درمانی دانشگاه علوم پزشکی تهران در سال 1383.

    تبعه امامی، ش. (1382). تعیین وبررسی رابطه بین ویژگی‌های مرکزی و پیرامونی عشق و تعهد در بزرگسالان جوان متاهل در دانشگاه اصفهان، پایان‌نامه کارشناسی ارشد، روان‌شناسی عمومی، دانشگاه اصفهان، ‌دانشکده روان شناسی وعلوم تربیتی.

    ثابت، ح. (1379). درآمدی بر تربیت جنسی در نهج‌البللاغه. همایش تربیت در سیره و کلام امام علی (ع).

    جهانفر، ش؛ مولایی‌نژاد، م. (1384). درسنامه اختلالات جنسی. تهران: بیژه.

    حسن آبادی، ح. (1385). مقایسه میزان اثر بخشی به روش گروه درمانی عقلانی عاطفی، وجودی. افسانگرایانه معنوی- مذهبی در افزایش عزت نفس زندانیان مرد زندان مرکزی مشهد. پایان‌نامه دکترا رشته مشاوره خانواده، دانشگاه تربیت معلم.

    حسن زاده، ر. محمودی، ق. خلیلیان، ع. ر. (1383). تاثیر آموزش جنس بر سلامت خانواده. دومین کنگره سراسری آسیب‌شناسی‌خانواده در ایران. دانشگاه شهید بهشتی.

    حیاتی، م. (1386). مقایسه اثربخشی رویکردهای شناختی، هیجان‌مدار و الگوی تلفیقی آن‌ها بر میزان رضایت زناشویی زوجین. پایان‌نامه دکتری روانشناسی دانشگاه علامه طباطبایی، تهران.

    حیدری، ح؛ فاتحی زاده، ‌م؛ اعتمادی، ع. (1388). پیش بینی عهد شکنی در زناشویی، تازه‌های روان درمانی، سال پانزدهم، شماره 51 و52، صفحات: 115-121.

    حیدری‌نسب، ل. خلیلی، س. (1386). رابطه بین خودپنداره جنسی و رضایتمندی زناشویی. سومین کنگره سراسری خانواده و سلامت جنسی، دانشگاه شاهد.

    خمسه، ا. (1382). آموزش قبل از ازدواج. تهران: دانشگاه الزهرا (س)، پژوهشکده زنان.

    دانش، آ. (1383). بررسی رابطه رضایت زناشویی با رضایت جنسی زوجین. اولین کنگره سراسری آسیب‌شناسی خانواده در ایران، تهران: دانشگاه شهید بهشتی.

    دایر، د. (1384). روانشناسی عشق. ترجمه فتحی، ‌مهدی. چاپ اول. مشهد: انتشارات مرندیز.

     دژ کام، م. (1384). روانشناسی اختلالات جنسی. تهران: انتشارات منشاء دانش.

    سامانی، س. ذاکریان، م. (1386). بررسی تأثیر کیفیت و کمیت روابط جنسی همسران بر کنش‌های خانوادگی. سومین کنگره سراسری خانواده و سلامت جنسی، دانشگاه شاهد.

    سپاه‌منصور، م؛ مظاهری، م، ع. (1385). مقایسه مولفه‌های سبک‌های عشق بین افراد متأهل دارای رضایت و عدم رضایت زناشویی. چکیده مقالات دومین کنگره سراسری آسیب‌شناسی خانواده در ایران، صفحه 217.

    ستیر، و. (1384). آدم‌سازی. ترجمه سرشک، ب. تهران: انتشارات رشد.

    سعادتی، م. ص. (1388). بررسی اثربخشی آموزش مهارت‌ همدلی به صورت گروهی بر افزایش صمیمیت زوج‌های شهر شیراز. پایان‌نامه کارشناسی‌ارشد مشاوره و راهنمایی، دانشگاه آزاد اسلامی مرودشت.

    السون، د. (1383). توانمند‌سازی همسران. ترجمه جعفری نژاد، کامران؛ اردشیرزاده، منصور، سازمان بهزیستی کشور، معاونت امور فرهنگی و پیشگیری.

    سیف الله‌پور، س. ا. (1385). بررسی رابطه تعهد سازمانی و عملکرد آموزشی اعضای هیات علمی دانشگاه‌های اصفهان و کردستان در سال تحصیلی 85-1384. پایان‌نامه کارشناسی ارشد مدیریت آموزشی، دانشگاه اصفهان: دانشکده علوم‌تربیتی و روان‌شناسی.

    شاه‌سیاه، م. (1387). تاثیر آموزش جنسی بر کیفیت زناشویی زوجین شهر اصفهان، پایان‌نامه کارشناسی ارشد، ‌رشته مشاوره خانواده، ‌دانشکده روان شناسی وعلوم تربیتی دانشگاه اصفهان.

    صادقی، ر؛ قدس، ع. م؛ افشار‌کهن، ج. (1389). واکاوی مساله ازدواج و اعتبارسنجی یک راحل، مجله پژوهش زنان، دوره 5، شماره 1، ص 83-108.

    عباسی مولید، ح. (1388). بررسی تاثیر آموزش گروهی واقعیت درمانی بر تعهد زناشویی زوجین شهرستان خمینی‌شهر. پایان‌نامه کارشناسی ارشد، ‌رشته مشاوره خانواده، ‌دانشکده روان شناسی وعلوم تربیتی دانشگاه اصفهان.

    عباسی مولید، ح؛ احمدی، س. ا؛ فاتحی‌زاده، م؛ بهرامی، ف. (1388). بررسی رابطه بین تعهد زناشویی و رضایت جنسی در زوجین شهر اصفهان، مجموعه چکیده مقالات پنجمین همایش مشاوره اسلامی. مشاوره خانواده و بهداشت جنسی، موسسه مطالعاتی مشاوره اسلامی، اردیبهشت 1388.

    عرفانی اکبری، م. (1378). بررسی مشکلات مربوط به صمیمیت زوجین و تأثیر ارتباط درمانی زوجین بر آن. پایان‌نامه کارشناسی ارشد، رشته مشاوره و راهنمایی، دانشگاه الزهرا (ص) تهران.

    عشقی، ر. (1385). بررسی اثر بخشی مشاوره رفتاری – شناحتی جنسی زوجین بر بهبود سرد مزاجی جنسی زنان آنها در شهر اصفهان. پایان‌نامه کارشناسی ارشد، رشته مشاوره خانواده، دانشکده علوم تربیتی‌و روان‌شناسی.

    علایی، پ؛ گرمی، الف. (1386). ساخت و هنجاریابی مقیاس قصه عشق و بررسی رابطه آن با رضایت زناشویی، فصلنامه روان‌شناسی معاصر، ‌دوره دوم، شماره 2.

    غلامعلیان، ف. (1386). بررسی تا‌ثیر زوج درمانی رفتاری – ارتباطی برنشتاین بر کیفیت زندگی زوجین جوان شهر اصفهان، پایان‌نامه کارشناسی ارشد مشاوره خانواده، دانشگاه اصفهان: دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی.

    فرهمینی فراهانی، م. (1386). تربیت جنسی. تهران: البرز.

    قمرانی، ا؛ عباس مولید، ح. (1387). بررسی روابط عاشقانه زوجین بر اساس مدل استرنبرگ، مجموعه مقالات اولین همایش کشوری دانشجویی، مشاوره، رشد و پویایی، تهران: دانشگاه الزهرا، خرداد 87.

    کامکار، م؛ جباریان، ش. (1385). بررسی تأثیر صمیمیت در اختلافات زناشویی. چکیده مقالات دومین کنگره سراسری آسیب‌شناسی خانواده در ایران، صفحه 213.

    کجباف، م. (1381) روانشناسی رفتار جنسی. تهران: روان.

    کجباف، م. (1383). روان‌شناسی رفتار جنسی. تهران: روان.

    کلارک وارن، ن (1388). در جستجوی عشق زندگی. ترجمه قراچه داغی، مهدی‌. چاپ هشتم، تهران: اوحدی.

    کلی، م. (1387). هنر دوست داشتن و لذت دوست داشته شدن، ترجمه تمدن، توراندخت. تهران: البرز.

    گلدنبرگ؛ گلدنبرگ، (1385). خانواده درمانی؛ ترجمه حسین شاهی برواتی، ح. ر؛ نقشبندی، س؛ ارجمند، 1. تهران: روان.

    مزارعی، ل. (1388). مقایسه سبک دلبستگی، صمیمیت و الگوهای ارتباطی زوجین فرهنگی دارای رضایت زناشویی و عدم رضایت زناشویی شهرستان کازرون. پایان‌نامه کارشناسی ارشد رشته مشاوره، دانشگاه آزاد اسلامی مرودشت.

    میر محمد صادقی، م. (1384). مشاوره قبل از ازدواج. انتشارات دفتر پیشگیری از آسیب‌ها‌ی اجتماعی. سازمان بهزیستی کشور.

    نجفی، ح؛ بختیاری، م. ع؛ شرف الدین، س. ح. (1385). اسلام و جامعه‌شناسی خانواده، تهران: پژوهشگاه حوزه و دانشگاه.

    نصیری، م. (1380). راز بقاء خانواده. تهران: انتشارات بشری.

    نظری. ع. م. (1383). بررسی و مقایسه تاثیر برنامه غنی‌سازی ارتباط ومشاوره راحل محور بر رضایت زناشویی زوج‌های هر دو مشاغل. پایان‌نامه دکترای مشاوره دانشگاه تربیت معلم تهران.

    نوید، ن. (1382) درمان سرد مزاجی و بی‌میلی جنسی بانوان. مشهد: انتشارات راهیان سبز.

    نیکخو، م. (1383). آشنایی با رفتارهای جنسی. تهران: جیحون.

    هنرپروران، ن. (1385). بررسی ارتباط عوامل روانشناختی و خانوادگی در رضایتمندی جنسی زنان متأهل شیراز. دومین کنگره سراسری آسیب‌شناسی خانواده در ایران. تهران دانشگاه شهید بهشتی.

     

     

    منابع غیرفارسی

    Acker, M., Davis, M. H. (1992). Intimacy, passion and commitment in adult romantic relationships: a test of the triangular theory of love. Journal of Social Personal Relationships, 9, 21-50.

    Adams, J. M. & Joens, W. H. (1997). The conceptualization of marital commitment: an integrative analysis. Journal of Personality and Social Psychology, 72, 5, 1177-1196.

    Adams, J. M., & Jones, W, H. (1999). Interpersonal commitment in historical perspective. Inj. Adams and W. Joens (Eds.) Handbook of Interpersonal Commitment and Relationship stability (pp. 3-36). New York: plenum publishers.

    Amato, P. R. (2004). Studying marital interaction and commitment with survey data. Journal of Marriage and the Family, 23, 53-70.

    Amato, P. R. (2008). Continuity and change in marital quality between 1980 and 2006. Journal of Marriage and the Family, 65, 1-22.

     Bagarozzi D. A. (1986). Premarital therapy. In F. O. Pierey & D. Sprenked.

    Bagarozzi D. A. (1999). Marital intimacy: assessment and clinical considerations. In J. Carlson & L. Spearry (Eds.), the intimate couple (pp. 63-83). Philadelphia: Brunner/ Mazel.

    Bagarozzi D. A., & Wodarski, J. S. (1977). A social exchange typology of conjugal relationships and conflict development. Journal of Marriage and Family Counseling, 3, 53-61.

    Bagorozzi, D. A. (1999). Marital intimacy: assessment and clinical considerations. In J. Carlson & L. Sperry (Eds), the intimate couple (pp. 66-83). Philadelphia: Brunner/ mazel.

    Baron, R. A,. Byrne, D. (2004). Social psychology. By Allyn and Bacon, pp. 546-556.

    Berryman, J. C. Symthe, P. K., Taylor, A. Lamont, A. & Joiner R. (2002). Developmental psychology and you. By BPS Blackwell. pp. 9-275.

    Bowlby, J. (1973). Attachment and loss: vol. 2. Separation. New York: Basic books.

    Bray, C. T. (1997). Intimacy, attachment style and shame in married couples. PhD thesis: Marshall University.

    Brown, M. N. & Amatea, E. S. (2000). Love and intimate relationship. London: Brunner mazzel press.

    Christensen, S. A. (2004). The effect of premarital sexual promiscuity on subsequent marital sexual satisfaction. M. S. dissertation. Brigham Young University.

    Christopher, F. S., & Sprecher, S. (2000). Sexuality in marriage, dating and other relationship: ade and review. Journal of Marriage and the Family. 62, 999-1017.

    Cohan, C. L., & Kleinbaum, S. (2002). Toward a grater understanding of: premarital cohabitation and marital commitment. Journal of Marriage and Family, 64(1), 180-193.

    Cutta, Ramsey, E. (2000). An inovestigation into the significance of an acceptance, based marital enrichment group on couple intimacy ond acceptance. phd thesis. New or leance baptist theological seminary.

    Dean, D. G., & Spanier, G. B. (1974). Commitment: an overlooked variable in marital adjustment. Sociological Forces, 7, 113-118.

    Dean, D. G., & Spanier, G. B. (1974). Commitment: an overlooked variable in marital adjustment. Sociological doctoral dissertation: Alabama University.

    Delmater, J. D. & Hyde, J. S. (2000). Understanding human sexuality. Boston: MC Graw Hill.

    Erikson, E. H. (1963). Identity, youth and crisis. New York: www. norton,82.

    Finke, E. J., Rusebult, C. E., Kumashioro, M., Hannon, P. A. (2002). Dealing with betrayal in elose relationship: Dose commitment forgiveness? Journal of Personality & Social Psychology, 82 (6), 956-974.

    Florian, V., Mikulincer, M., Hirschberger, G. (2002). The anxiety buffering function of close relationship; evidence that relationship commitment acts as terror management mechanism. Journal of Personality Social Psychology, 82(4), 527-542.

    Golts, J. W and Larson, L. E. (1989). Religiosity, marital commitment and individualism. Family Perspective, vol. 25: 201-219.

    Golts, J. W. (1987). Correlates of marital commitment. Unpublished doctoral dissertation. University of Alberta.

    Gunter, J. S., Oklahoma, N. (2004). An examination of the dimensions of commitment and satisfaction across years married. Unpolished doctoral dissertation: Alabama University.

    Gutta, Ramsey. E. (2000). An investigation into the significance of an acceptance based marital enrichment group on couple intimacy and acceptance. PhD thesis. New Orleans Baptist theological seminary.

    Harmon, D. KH. (2005). Black men and marriage, the impact of spirituality, religiosity and marital commitment on marital satisfaction. Unpublished doctoral dissertion: Alabama University.

    Harmon, D. KH. (2005). Black men and marriage: the impact of spirituality, religiosity and marital commitment on marital satisfaction. Unpublished doctoral dissertation: Alabama University.

    Harper, J. M., Shaalye, B. G., Sandberg, J. G. (2000). Daily hassles, intimacy and marital quality in later in later life marriage. The American Journal of Family Therapy, 28: 1-18. 3.

    Harris, K. M., & Lee, H. (2007). The development of marriage expectations, attitudes, desire from adolescence into young adulthood, University of North Carolina at Chapel Hill. Department of sociology and the Carolina population center.

    Hasio, Y. L. (2003). Commitment to marital relationships: the case of American newlyweds. New York: John Wiley and Sons, Inc.

    Henderson- King, D. H., & Veroff, J. (1999). Sexual satisfaction and marital well- being in the first years of marriage. Journal of Social and personal Relationships, 11, 509-534.

    Hendrick, S. S. (2005). An association of commitment and communal- exchange relationship orientation. Nadine Bartsch, Dissertaion. Degree of doctor of philosophy. Texas Tech University.

    Henline, B. H. (2006). Technology use and intimacy development in committed relationships. PhD thesis. Texas teach university.

    Hinchliff & Gott. (2004). Intimacy, commitment and adaptation: sexual relationships within long. Term marriage. Journal of Social and personal Relationships, 25, 595-609.

    Hynum, S. (2003). Relationship between cultural values and patterns of marital commitment among Korean Americans. Unpublished doctoral dessertaion: University of Texas.

    Impett, E. A., Beals, K. P., & Peplau, L. A. (2001). Testing the investment model of relationship commitment and stability in a longitudinal study of married couples. Current psychology: developmental, learning, personality, 20(4), 312-326.

    Joens, L. C., & Parish, T. S. (2005). Choice theory and reality therapy, International Journal of Reality Therapy. Vol: XXV, Numeral.

    Joens, W. H. (2004). A psychometric exploration of marital satisfaction and commitment. Journal of Social Behavior and Personality, 10(4), 923-932.

    Johenson, M. P. (1999). The tripartite nature of marital commitment: personal, moral, and structural reasons to stay married. Journal of Marriage and the Family, 61, 160-177.

    Johnson, M. P. (1973). Commitment: a conceptual structure and empirical application. Sociological quarterly, 14(3), 395-406.

    Johnson, M. P. (1982). Social and cognitive features of the dissolution of commitment to relationship. In S. Dock (ED), Personal relationships: dissolving personal relationship (pp. 51-73). New York: Academic press.

    Johnson, M. P. (1991). A psychometric exploration of marital satisfaction and commitment. Journal of Behavior and Personality, 10, 923-932.

    Johnson, S. M. K Ddouglas, F. M. (2005). Treating attach- ment ingured couples with emotionally focused therapy. Journal of Psychiarity, 68, 1, 55-77.

    Jones, W. H. (2004). A psychometric exploration of marital satisfaction and commitment. Journal of Social Behavior and Personality, 10(4), 923-932.

    Kaslow, F., & Robinson, J. A. (1996). Long- term satisfying marriages: perceptions of contributing factors. The American Journal of Family Therapy, Vol. 24: 153-170.

    Kayser, Karen. (1993). When love dies, New York: the Guilford press.

    Kelly, H. H., & Thibaut, J. (1978). Interpersonal relations: a theory of interdependence. New York: Wiley.

    Larson, J. H. Hamond, C. H, Harper, J. M. (1988). Perceived equity and intimacy in marriage, Journal of Marital and Family Therapy, 21(4).

    Larson, J. H., Hamond, C. H, Harper, J. M. (1989). Religiosity and marital commitment: until death do us part revisted, family science review, Vol. 2: 285-302.

    Le, B., & Agnew, C. R. (2003). Commitment and its theorized determinations: a meta- analysis of the investment model. Personal relationships, 10, 37-57.

    Levinger, G. (1979). A social exchange view on the dissolution of pair relationships. In R. L. Burgess & T. L. Huston (EDs.), social exchange in developing relationships (pp. 169-193). New York: academic press.

    Levinger, G. (1994). A social exchange view on the dissolution of pair relationships. In F. I. Nye (Ed.), family relationships: rewards and costs (pp. 97-121). Beverly Hills, CA: sage publication.

    Lund, M. (1985). The development of investment and commitment scales for predicting continuity of personal relationships. Journal of Social and Personal Relationships, 2, 3-23.

    Maccarthery, B. (1999). Marital style and its effects on sexual desire and functioning. Journal of Family Psycho Therapy. 10, 1-12.

    Masters, W. H., & Johnson, V. E. (1970). Human sexual inadequacy. Boston: little, Brown.

    Mathiti, V., & Memani, P. (2002). A comparative study of marital attitudes of students from divorced, intact and single- parent families. Mini thesis proposal. University of Western Cope. http://etd,uwe. ac. za/index. phd.

    Mathiti, V., & Memani, P. (2003). A comparative study of marital attitudes of students from divorced, intact and single- parent families. Mini thesis proposal. University of Western Cape.

    Mc Donald, G. W. (1981). Structural exchange and marital interaction, Journal of Marriage and the Family, Vol. 43: 825-839.

    McCarthy, B. (1999). Marital style and its effects on sexual desire and functioning. Journal of Family Psychotherapy, 10, 1-12.

    Mills, S. (2000). Men and marital commitment. Unpublished doctoral dissertation: Purdue University.


    Mirgain , S. A & Gordova J. V. (2007). Emotion skills and marital health: the association betweenn abserved and self- reported emotion skills, intimacy, and marital satisfaction. Journal of social and clinical psychology, 26 (9): 983- 1009.

    Nutly, J. (2007). Some married couples will do better by lowering expectations. National institute of mental health. http:// researchnews. osu. edu / archive/ marsatis. htm.

    Nutly, J. K., & Karney, B. R. (2004). Positive expectations in the early years of marriage: should couples expect the best or brace for the worst? Journal of Personality and Social Psychology. Vol. 86. 726. 743.

    Nye, F. I. & Walster, E. Traupmann, J., & Walster, G. W. (1973). Family relationships, rewards, and costs. Beverly Hills, CA: Sage publications.

    Olson, D. H. (1977). Quest for intimacy. Unpublished manuscript, university of Minnesota.

    Olson, D. H. (2003). Marriages and families. USA: Mc Grow Hill.

    Pajer, D. (2006). Intimacy and female friendship: the roles of attachment style, interpersonal trust and negative mood regulation. M. S. dissertation. California state university.

    Pinkerton, S. D. and Abrahamson, P. R. (1992). Is risky sex rational? Journal of Sex Research, 29, 561-568.

    Quinn, N. (1982). Commitment in American marriage: a cultural analysis, American ethnologist, Vol, 2: 775-798.

    Reeves, P. (2006). Keys to building a strong marriage: commitment strengthening your marriage applying new research to making better marriage, university of Arkansas cooperative extension service.

    Reid, J. M. (2003). You want me what? Family and consumer science. Family and consumer sciences agent, Coshocton County, Ohio state university extension. http://ohioline. osu. edu. flm.

    Reynold, J., & Mansfield, P. (1999). The effect of changing attitudes to marriage on its stability: Lord Chancellors department. High divorce rats: the state of the evidence on reasons and remedies, V. (2), 1-3. Research series, 2/99.

    Reynole, J., & Mansfield, P. (1999). The effect of changing attitudes to marriage on its stability: Lord Chancellors department. High divorce rates: the state of the evidence on reasons and remedies, V. (1), 1-3, Research series No. 2/99.

    Rhoades, G. K., Stanely, S. M. & Markman, H. J. (2008). Pre- engagement cohabitation and gender asymmetry in marital commitment. Journal of Marital and Family Therapy, 14(3), 65-80.

    Rosen- Garandon, J. R., Myers, J. E. & Hattie, J. A. (2004). The relationship between mental characteristic, marital interaction processes and marital satisfaction. Journal of Counseling & Development, 82, 58-68.

    Rusbult, C. E. (1980). Commitment and satisfaction in romantic associations: a test the investment model. Journal of Experimental Social Psychology, Vol. 16: 172-186.

    Rusbult, C. E. (1986). Predicting satisfaction and commitment in adult romantic involvement: an assessment of the generalizability of the investment model. Social psychology quarterly, 49(1), 81-89.

    Sabatelli, R. M., Bartlr, H. S. (1985). Family of original experiences and adjustment in married coupes. Journal of Marriage & Family, Vol. 65.

    Sannberg, J. G. Miller, R. B. & Haeper, J. M. (2002). A qualitative of marital process and depression in older couples. Family relations, 51, 256-264.

    Sassler, S., & Schoen, R. (1997). The impact of attitude on marriage behavior, department of population dynamics. John Hopkins University. http://www. jhsph. edu/popcenter/publications.

    Schalk, K. & Sabatelli, R. M; Bartlr H. S. (1988). The experience of coping with marital infidelity, unpublished thesis, university of Calgary.

    Shackelford, T. K. & Buss, D. M. (2007). From vigilance to violence: mate retention tactice in married couples. Journal of Personality and Social Psychology, 72, 346-361.

    Shelley, R. et. al. (2005). The relationship among romantic attachment style, conflict resolution style and sexual satisfaction. Journal of Couple & Relationship Therapy, 5, 223-234.

    Shields, E. P. (2001). The effect of religiosity and marital commitment on marital satisfaction and stability. Unpolished doctoral: Brigham Young University.

    Sprecher, S. (1995). Social exchange theories and sexuality. Journal of Sex Research. 35, 32-43.

    Stanely, S. M., Amato, P. R., Johnson, C. A. & Markman, H. J. (2006). Premarital education, marital quality, marital stability: finding from a large random household survey. Journal of Family Psychology. 20(1), 117-126.

    Stanley, S, M. & Markman, H. J. (1992). Assessing commitment in personal relationships. Journal of Marriage and the Family, Vol. 54: 595-608.

    Stanly, S. M., Markman, H. J., Whitton, S. W. (2002). Communication, conflict, and commitment: insight on the foundations of relationship success from a national survey, family process, winter.

    Sternberg, R. J. (1986). A triangular theory of love. Psychological review, 93(2), 119-135.

    Stonley, S. M. & Markman, H J. (1992). Assessing commitment in personal relationships, Journal of Marriage and the Family. Vol. 54: 595-608.

    Strachman, A. & Gable, S. (2006). Approach and avoidance relationship commitment, motive Emot. Vol. 30: 117-126.

    Swensen, C. H. & Trahaug, G. (1985). Commitment and the long- term marriage relationship. Journal of Marriage and the Family, Vol, 47: 939-945.

    Waite, L. J. & Joyner, K. (2001). Emotional satisfaction and physical pleasure in sexual unions: time horizon, sexual behavior and sexual exclusivity. Journal of Marriage and the Family, 63, 247-264.

    Waller, W., & Hill, R. (1951). The family: a dynamic interpretation. New York: the Dryden press.

    Westheimer, R & Lopater, S. (2005). Human sexuality: a psychology perspective (2th ed) Philadelphia: Lippincott Williams & Wilkins.

    Yelsma, P. & Marrow, S. (2003). An examination of couples' difficulties with emotional expressiveness and their marital satisfaction. Journal of Family Communication.

    Young, M. & Luquis, R. (1998). Correlates of sexual satisfaction in marriage. Canadian. Journal of Human Sexuality. 7, 115-127. 

ثبت سفارش
عنوان محصول
قیمت