پایان نامه برنامه ریزی نیروی انسانی در شرکت ریخته گری

تعداد صفحات: 86 فرمت فایل: word کد فایل: 10002933
سال: 1387 مقطع: کارشناسی دسته بندی: پایان نامه مدیریت
قیمت قدیم:۱۵,۲۰۰ تومان
قیمت: ۱۳,۱۰۰ تومان
دانلود مقاله
  • خلاصه
  • فهرست و منابع
  • خلاصه پایان نامه برنامه ریزی نیروی انسانی در شرکت ریخته گری

    پایان نامه جهت اخذ درجه کارشناسی

    پیشگفتار :

    هنگامی که آدمی در مسیر رشد عقلانی خود به ضرورت برنامه ریزی در زندگی خویش پی برد، آن را در نظام های اجتماعی به عنوان ابزاری در خدمت مدیریت و رهبری ، مورد توجه قرار داد و امروز می بینیم که ساختار وجودی سازمان ها پیچیده گشته اند ، که بدون برنامه ریزی های دقیق نمی توانند به حیات خود تداوم بخشند.

    برای دست یافتن به هدف مورد نظر ، باید قبل از تلاش فیزیکی یا اقدام به انجام کار، تلاش ذهنی یا برنامه ریزی کافی صورت بگیرد.« برنامه ریزی شالودۀ مدیریت را تشکیل می دهد.

    فلسفۀبرنامه ریزی به عنوان یک نگرش و راه زندگی که متضمن تعهد به عمل بر مبنای اندیشه ، تفکر و عزم راسخ به برنامه ریزی منظم و مداوم می باشد ، بخش انفلاک ناپذیر مدیریت است؛ فرد و سازمان برای رسیدن به اهداف خویش نیاز به برنامه ریزی دارند ، بنابراین ضرورت برنامه ریزی ، برای رسیدن به جز ئیترین اهداف یک واقعیت انکار ناپذیر است . نیاز به برنامه ریزی از این واقعیت نشأت گرفته است .« همۀ نهادها در محیطی متحول فعالیت می کنند .

    انسان ذاتاً کنجکاو است با حواس پنجگانۀ خود به جستجو در دنیای اطرافش پرذاخته تلاش می کند تا مشاهداتش را در قالب های منسجم نظم بخشد . انسان امروزی نه تنها نیمی از روزش را به همکاری در تلاش های گروهی می گذراند بلکه نیم دیگر را به تماشای تلویزیون ، خواندن روزنامه و کتاب یا به مجامع عمومی برای سرگرمی سپری می کنند که همگی حاصل تلاش گروهی انسانها در واحدهای سازمانی است . نظریه پردازان سازمان از حوزه های گوناگون نظیر : مدیریت ، روانشناسی ، جامعه شناسی ، علوم سیاسی، اقتصاد، مردم شناسی، مهندسی ، مدیریت بیمارستانی و ... پدید آمده اند و هر یک چیزی براین موضوع افزوده اند .

     

    فصل اول 

     طرح تحقیق

    مقدمه

    بیان مسئله

    اهمیت و ضرورت تحقیق

    هدفهای کلی تحقیق

    فرضیه ها

    متغییر های تحقیق

    تعاریف عملیاتی متغییرها

     

     

    طرح تحقیق :

    بررسی برنامه ریزی نیروی انسانی در شرکت ریخته گری

     

    واژه های کلیدی :

    برنامه ریزی , نیروی انسانی  , ریخته گری

     

    مقدمه :

    یکی از عناصر عمده در مدیریت، برنامه ریزی است. برنامه ریزی شالوده عناصر مدیریتی و فرایندی است که  شرکت های ریخته گری  در قالب آن همه فعالیتها و کوششهای خود را درمورد اهداف موردنظر، راه رسیدن به آن و چگونگی طی مسیر را در یکدیگر ترکیب وادغام کرده، و هدف از اجرای آن دستیابی به نتایج  سازمانی است. پس مدیریت برای کلیه منابع تحت اختیار خود بایستی برنامه ریزی مناسبی داشته باشد. یکی از این منابع که منبع راهبردی برای  شرکت های ریخته گری  محسوب می شود، منابع انسانی است که جزء مهم و قرین به مباحث برنامه ریزی راهبردی است، عواملی موجب نگرش جدید در برنامه ریزی راهبردی منابع انسانی شده اند ولی هنوز به علت برخی مسائل ومحدودیتها این نوع برنامه ریزی در  شرکت های ریخته گری  به صورت جامع وکامل و مناسب به کار گرفته نشده است.

    از آنجا که امروزه منابع انسانی با ارزشترین عامل تولید و مهمترین سرمایه هر  شرکت ریخته گری  و منبع اصلی زاینده مزیت رقابتی و ایجادکننده قابلیتهای اساسی هر  شرکت ریخته گری  است&، پس یکی از عمده ترین برنامه ریزیهای  شرکت ریخته گری ی، برنامه ریزی منابع انسانی است. عامل مهم برای وجود برنامه ریزی منابع انسانی، برنامه ریزی جهت نیل به نیازهای مهارتی، آموزشی و درنهایت بهسازی منابع انسانی است. موثرترین راه دستیابی به مزیت رقابتی در شرایط فعلی کارآمدتر کردن کارکنان  شرکت های ریخته گری  از طریق بهبود و بهسازی آنان است و آنچه که در راستای توسعه منابع انسانی اهمیت دارد این است که بهبود منابع انسانی تنها با آموزشهای فنی و تخصصی حاصل نمی شود بلکه ازطرق متعدد به توسعه کارکنان پرداخت و این مهم جزء با اعمال مدیریت استراتژیک درقلمرو مدیریت منابع انسانی امکان پذیر نخواهدبود.

    باتوجه به اینکه منابع انسانی، منبع استراتژیک برای  شرکت های ریخته گری  محسوب می شود، جزء مهم و لاینفک مباحث برنامه ریزی استراتژیک است و اکثر برنامه ریزیهای  شرکت ریخته گری ی و منابع انسانی ماهیت راهبردی دارند. از عمده ترین عواملی که موجب نگرش جدید در برنامه ریزی استراتژیک منابع انسانی شده است روند تغییرات و دگرگونیهای تکنولوژیک، اجتماعی و اقتصادی در محیط داخلی و خارجی  شرکت های ریخته گری ست که همواره با آن مواجه اند. اگر  شرکت های ریخته گری  می خواهند همسو با این تغییرات باشند بایستی نگرش جامع و راهبردی داشته و الزامات گوناگونی را مدنظر قرار دهند. در عصر حاضر، اساسی ترین منبع رقابتی  شرکت های ریخته گری ، منابع انسانی کارآمد یا کارکنان دانشی هستند. درعین حال، بسیاری از  شرکت های ریخته گری  فاقد تخصص و مهارت لازم هستند که بتوانند به طور موثر برنامه های استراتژیک منابع انسانی را تهیه کنند.

     

    برنامه ریزی نیروی  انسانی

    برنامه ریزی. فرایندی دارای مراحل مشخص و به هم پیوسته برای تولید یک خروجی منسجم درقالب سیستمی هماهنگ از تصمیم‌ها.

     

    تعاریف برنامه ریزی نیروی انسانی

    - برنامه ریزی منابع انسانی معطوف به سیاست‌ها، اقدامات و سیستم‌هایی است که رفتار، طرز فکر و عملکرد کارکنان را تحت تأثیر قرار می‌دهند .

    - برنامه ریزی منابع انسانی عبارتست از رویکردی استراتژیک به جذب، توسعه، مدیریت، ایجاد انگیزش و دست‌یابی به تعهد منابع کلیدی  سازمان ؛ یعنی افرادی که در آن یا برای آن کار می‌کنند .

    - برنامه ریزی منابع انسانی فرایندی شامل چهار وظیفه جذب، توسعه، ایجاد انگیزش و نگهداشت منابع انسانی است .

    - برنامه ریزی منابع انسانی یعنی مدیریت کارکنان  سازمان .

    - مقصود از برنامه ریزی منابع انسانی سیاست‌ها و اقدامات مورد نیاز برای اجرای بخشی از وظیفه مدیریت است که با جنبه‌هایی از فعالیت‌ کارکنان بستگی دارد، به ویژه برای کارمندیابی، آموزش دادن به کارکنان، ارزیابی عملکرد، دادن پاداش و ایجاد محیطی سالم و منصفانه برای کارکنان  سازمان .

     

    برای مثال این سیاست‌ها و اقدامات دربرگیرنده موارد زیر می‌شود:

    تجزیه و تحلیل شغل (تعیین ماهیت شغل هر یک از کارکنان)

    برنامه‌ریزی منابع انسانی و کارمندیابی

    گزینش داوطلبان واجد شرایط

    توجیه و آموزش دادن به کارکنان تازه استخدام

    مدیریت حقوق و دستمزد (چگونگی جبران خدمت کارکنان)

    ایجاد انگیزه و مزایا

    ارزیابی عملکرد

    برقراری ارتباط با کارکنان (مصاحبه، مشاوره و اجرای مقررات انضباطی)

    توسعه نیروی انسانی و آموزش

    متعهد نمودن کارکنان به  شرکت ریخته گری 

     

    پیوند میان برنامه ریزی راهبردی و منابع انسانی

    همانگونه که گفته شد، برنامه ریزی عبارت است از طریقه و روش نیل به اهداف  سازمانی  و به تبع آن استراتژی عبارت از تمام امکانات لازم برای انجام موفقیت آمیز وظایف  سازمانی  است. از این رو، برنامه ریزی استراتژیک فرایندی است که ضمن آن اهداف بلندمدت  شرکت ریخته گری ی تعیین و تصمیم گیری برمبنای روشها، جهت دستیابی به این اهداف را دربرمی گیرد که از قبل پیش بینی شده اند. یا به عبارتی، تلاش  شرکت ریخته گری  یافته و منظم برای تصمیم گیری اساسی و انجام اقدامات بنیادی است که جهت گیری فعالیتهای یک  شرکت ریخته گری  با دیگر نهادها را در چارچوب قانونی شکل می دهند.

    برنامه زمانی، برای فرایند برنامه ریزی استراتژیک به ماهیت، نیازهای  شرکت ریخته گری  و محیط خارجی آن بستگی دارد. برنامه ریزی در  شرکت های ریخته گری  درقالب تولیدی و خدماتی انجام می گیرد که سریعاً درحال تغییراند. در چنین موقعیتی، برنامه ریزی ممکن است یک یا دو بار در سال به صورت یک سری مراحل جامع و جزئی تدریجی با توجه به ماموریت، چشم انداز، ارزشها، کنکاش محیطی، اهداف، استراتژی ها، مسئولیتها، جدول زمانی، بودجه و غیره انجام گیرد. به عبارتی، اگر  شرکت ریخته گری ی سالهای زیادی در بازار ثابت فعالیت می کند برنامه ریزی ممکن است در سال یک بار و فقط در بخشهای مشخصی صورت گیرد. برای مثال، برنامه ریزی درحین کار (ACTION PLANNING) ازطریق اهداف&، مسئول یتها، جدول زمانی، بودجه و غیره هر سال به روز می شوند. توجه به راهنماییهای زیر می تواند موسسات را در برنامه ریزی استراتژیک یاری کند.

    اجرای برنامه ریزی استراتژیک همزمان با آغاز فعالیت  شرکت ریخته گری  است. برنامه ریزی استراتژیک معمولاً بخشی از یک برنامه کسب و کار تجاری، همراه با برنامه بازاریابی، برنامه مالی و عملیاتی است؛ برنامه ریزی استراتژیک با آمادگی موسسه برای سرمایه گذاری جدید انجام می شود. برای مثال توسعه یک بخش جدید، تولید عمده کالای جدید یا خط تولید جدید؛

    برنامه ریزی استراتژیک باید حداقل سالی یک بار به منظور آماده سازی  شرکت ریخته گری  جهت سال مالی جدید اجرا شود. به عبارتی، برنامه ریزی استراتژیک باید در یک زمان مشخصی باتوجه به اهداف  شرکت ریخته گری ی تعیین شده و منابع دردسترس برای نیل به اهداف در طول سال مالی انجام شود. فرایند برنامه ریزی استراتژیک باید حداقل در سه سال اجرا شود و اگر  شرکت ریخته گری  درحال تغییر و دگرگونی است این فعالیتها باید هر سال اعمال گردد؛ هر سال برنامه های حین کار به روز گردند؛

    در طول اجرای برنامه های استراتژیک، پیشرفتهای اجرای برنامه باید بازبینی شود. برنامه ریزی استراتژیک ازطریق روشهای مختلفی در  شرکت های ریخته گری  به کار گرفته می شود که مزایایی را برای  شرکت های ریخته گری  وموسسات به ارمغان می آورد، این مزایا عبارتند از :

     

     

    - تعریف واضح از اهداف  شرکت ریخته گری  درجهت سازگاری با ماموریت  شرکت ریخته گری  باتوجه به ظرفیت و چارچوب زمانی تعیین شده برای  شرکت ریخته گری ؛

    - ارتباط اهداف و مقاصد  شرکت ریخته گری  با اجزاء و عناصر  شرکت ریخته گری ی مشخص می گردد توسعه حس مشارکت در برنامه ها

    - اطمینان از به کارگیری اثربخش تر منابع  شرکت ریخته گری

    - تمرکز بر اولویتها و منابع کلیدی

    - فراهم آوردن مبنایی برای پیشرفت کارکنان و سازوکارهایی جهت تغییر توجه بیشتر به کارایی و اثربخشی؛

    - پل ارتباطی بین کارکنان و هیئت مدیره و مدیران؛

    - تیم سازی قوی در هیئت مدیره و کارکنان؛

    - برقراری ارتباط بین اعضای هیئت مدیره؛

    - ایجاد رضایت بیشتر بین برنامه ریزان با یک چشم انداز مشترک؛ افزایش بهره وری ازطریق ارتقا کارایی و اثربخشی.

     

    از دیگرسو، برنامه ریزی منابع انسانی فرایندی برای ارزیابی تقاضا، اندازه، ماهیت و عرضه منابع انسانی برای نیل به تقاضای موردنیاز است. از این رو، نخستین مرحله هر برنامه مدیریت امور کارکنان و منابع انسانی، برنامه ریزی منابع انسانی است.

    همان طوری که گفته شد، برنامه ریزی استراتژیک فرایندی است که ضمن آن اهداف کلی، فعالیتها و ماموریتهای  شرکت ریخته گری  در درازمدت تعیین می شود. بنابراین، با بیان اهداف کلی  شرکت ریخته گری ، روشهای دستیابی به این اهداف، منابع، شرایط بازار، تغییرات تکنولوژیک، توسعه و بهبود محصول و سرمایه ازجمله مواردی هستند که در فرایند برنامه ریزی استراتژیک موردتوجه هستند. برنامه ریزی منابع انسانی به طور مستقیم با برنامه ریزی استراتژیک پیوند می یابد و مهمترین عامل و ابزاری که اهداف و خط مشی های  شرکت ریخته گری ی را به اهداف و برنامه های منابع انسانی ارتباط می دهد. برنامه ریزی استراتژیک منابع انسانی است. از این رو، بین برنامه ریزی منابع انسانی و برنامه ریزی استراتژیک ارتباط تنگاتنگی وجود دارد. (شکل 1)

     

     
    بیان مسئله :

    چون برنامه ریزی بخش عمده ای از مدیرت  شرکت ریخته گری  محسوب می شود لذا برنامه ریزی نیروی انسانی در جهت بهبود کارآیی می تواند اثرات مثبت زیادی را به همراه داشته باشد و همچنین عدم برنامه ریزی انسانی می تواند زیان های جبران ناپذیری را بر بدنه اصلی  شرکت ریخته گری  وارد نماید. باید توجه داشت که نیروی انسانی در یک  شرکت ریخته گری  جزو منابع با ارزش و استراتزیک به شمار می آیند و بدین دلیل برنامه ریزی نیروی انسانی از اهمیت بالایی در  شرکت ریخته گری  ها برخوردار است.

     

    اهمیت و ضرورت تحقیق :

    همانطور که بیان شد نیروی انسانی بخش عمده ای از منابع با ارزش هر  شرکت ریخته گری  را تشکیل می دهد و به منظور بالا بردن کارآیی و افزایش راندمان و همچنین بالا بردن شرایط مطلوب فعالیت  شرکت ریخته گری  نیاز است که برنامه ریزی نیروی انسانی  شرکت ریخته گری  را در حد بالایی مورد توجه قرار بدهیم تا بتوانیم در آینده شاهد ثمرات مثبت آن باشیم.

     

    هدف های کلی تحقیق :

    با مطرح شدن اهمیت و ضرورت مسئله ما باید دنبال راه کاری باشیم تا بتوانیم کیفیت برنامه ریزی نیروی انسانی را به حد مطلوب و حتی بالاتر از حد مطلوب برسانیم.

    در این تحقیق تلاش خواهیم کرد با بررسی عوامل گوناگون و بررسی نقش آن ها در افزایش کیفیت برنامه ریزی نیروی انسانی  بتوانیم این مسئله مهم و پر استفاده را به سوی استاندارد شدن و رسیدن به کیفیت مطلوب سوق دهیم.

    همچنین بررسی می کنیم که برنامه ریزی نیروی انسانی تا چه حد می تواند در بهبود کارآیی  شرکت ریخته گری  تاثیر گذار باشد و چه مولفه هایی ما را به این هدف نزدیک می کند.

     

    فرضیه ها :

    فرضیه اول :

    آینده نگری و برنامه ریزی نیروی  شرکت ریخته گری ی تاثیر مستقیم بر کارآیی و بهبود شرایط  شرکت ریخته گری  در دراز مدت و کوتاه مدت دارد.

    فرضیه دوم :

    آینده نگری و برنامه ریزی نیروی  شرکت ریخته گری ی تاثیرچندانی  بر کارآیی و بهبود شرایط  شرکت ریخته گری  در دراز مدت و کوتاه مدت ندارد.

     

     

    متغییر های تحقیق :

    متغییر مستقل :

    تاثیر و عدم تاثیر برنامه ریزی نیروی انسانی بر کارآیی

     

    متغییر وابسطه :

    در این تحقیق عبارت است از میزان تاثیر برنامه ریزی نیروی انسانی بر کارآیی

     

     

    تعاریف عملیاتی متغییر ها :

    کارآیی :

    کارایی، عبارتی است برای مشخص کردن آسانی در کارا بودن هر چیز. همچنین چگونگی کاربرد آسان تر برای فرد، با بکار بردن ابزار یا چیزی ساخته شده توسط انسان، برای هدفی خاص. کارایی می تواند به معنی سنجش میزان کارایی و کاربردی بودن، و مطالعه چگونگی بازده و میزان بهره وری پنهان در هر ابزاری نیز باشد، همچنین رعنایی و زیبایی آن.

    برنامه ریزی :

    برنامه ریزی عبارت است از طریقه و روش نیل به اهداف  شرکت ریخته گری ی، و به تبع آن استراتژی عبارت از تمام امکانات لازم برای انجام موفقیت آمیز وظایف  شرکت ریخته گری ی است

     

     

     

     

     

     

    فصل دوم

    ادبیات و پیشینه تحقیق

    ادبیات و پیشینه تحقیق

     

    فصل دوم – ادبیات و پیشینه تحقیق :

    مقدمه :

    یکی از عناصر عمده در مدیریت، برنامه ریزی است. برنامه ریزی شالوده عناصر مدیریتی و فرایندی است که  شرکت های ریخته گری  در قالب آن همه فعالیتها و کوششهای خود را درمورد اهداف موردنظر، راه رسیدن به آن و چگونگی طی مسیر را در یکدیگر ترکیب وادغام کرده، و هدف از اجرای آن دستیابی به نتایج  شرکت ریخته گری ی است. پس مدیریت برای کلیه منابع تحت اختیار خود بایستی برنامه ریزی مناسبی داشته باشد. یکی از این منابع که منبع راهبردی برای  شرکت های ریخته گری  محسوب می شود، منابع انسانی است که جزء مهم و قرین به مباحث برنامه ریزی راهبردی است، عواملی موجب نگرش جدید در برنامه ریزی راهبردی منابع انسانی شده اند ولی هنوز به علت برخی مسائل ومحدودیتها این نوع برنامه ریزی در  شرکت های ریخته گری  به صورت جامع وکامل و مناسب به کار گرفته نشده است.

  • فهرست و منابع پایان نامه برنامه ریزی نیروی انسانی در شرکت ریخته گری

    فهرست:

     

    ندارد.
     

    منبع:

    بانی راد ، نادر برنامه ریزی نیروی انسانی در صنایع بزرگ و کوچک   ، سال 1379

    خلیلی شورینی ، سیاوش : روشهای تحقیق در برنامه ریزی علوم انسانی  ، سال 1375

    میرسپاسی ، ناصر : رفتار سازمانی ، سال 1368

    بلانچارد ، کارلوس وراندولف ( ترجمه : دکتر مهدی ایران نژاد پاریزی ) : مدیریت برنامه ریزی نیروی انسانی در شرکت ها و صنایع ریخته گری  ، سال  1378

    هاشمی اصل ، منوچهر : پروژه تحقیقاتی کارشناسی ارشد " مقایسه نگرش مدیران وکارگران نسبت به برنامه ریزی " سال 1376

    بانی راد ، نادر : مقاله " بررسی نقش مولفه های فرهنگی درتغییر رفتار سازمانی وایجاد بسترهای ایمنی محیط کار درسازمان " سال  1381

    اندرخورا ، ابراهیم: مقاله  " شناخت وتاثیر فرهنگ سازمانی ( پیک برق  شماره  361 )  " سال  1381

    پرکار ، محمد : از حوادث عبرت بگیریم , شرکت توزیع نیروی برق آذربایجان غربی ، سال  1376

    دلاور,  علی : مبانی نظری وعملی پژوهش درعلوم انسانی واجتماعی ، سال 1374

    کاظمی ، بابک : سلامتی نیروی انسانی ، سال 1372

ثبت سفارش
عنوان محصول
قیمت