روش تحقیق طراحی و اجرای مصاحبه و مشاهده و پرسشنامه در روش تحقیق

تعداد صفحات: 35 فرمت فایل: word کد فایل: 10002884
سال: مشخص نشده مقطع: کارشناسی ارشد دسته بندی: پایان نامه علوم اجتماعی و جامعه شناسی
قیمت قدیم:۶,۳۰۰ تومان
قیمت: ۴,۳۰۰ تومان
دانلود مقاله
  • خلاصه
  • فهرست و منابع
  • خلاصه روش تحقیق طراحی و اجرای مصاحبه و مشاهده و پرسشنامه در روش تحقیق

    مقدمه

    همانطور که می دانید اطلاعات برای افراد مهمترین منبع تصمیم گیری می باشد و همچنین محرز است که مصاحبه ، پرسشنامه ابزارهای اصلی جمع آوری اطلاعات در تحقیقات می باشد که از طریق این ابزار اطلاعات تفصیلی (کمی و کیفی) مناسبی در اختیار پژوهشگر قرار می گیرد . در این میانمصاحبه و مشاهده و مسائل از آنجا که تا اندازه ای درگیر قضاوت فرد پژوهشگر راجع به موضوع مورد پژوهش می باشد دارای ظرافت خاصی می باشند در این گزارش بر آنیم تا جنبه هایی از مصاحبه و مشاهده و مسائل مربوط به آن را بررسی کنیم .

    فصل اول

    پرسشنامه «Quistionnaire»

    2-1 جمع آوری اطلاعات از طریق پرسشنامه

    پرسشنامه یکی دیگر از روش های جمع آوری اطلاعات در پژوهش زمینه یابی می باشد که پاسخ‌گو خود اجرای مصاحبه را بر عهده دارد و سؤالات تهیه شده را پاسخ می دهد و آن را به نشانی محقق پست می کند .

    این روش جمع آوری اطلاعات می توان در مکانهای مختلف و به شیوه های متعدد انجام گیرد و باید سعی شود سؤالات بسیار واضح ومشخص باشد ، چون پاسخ دهنده خود نقش مصاحبه کننده را نیز بر عهده دارد . از آنجائیکه پرسشنامه جنبه خود اجرایی دارد می بایستی به گونه ای طراحی و اجرا شود که پاسخ گو را به جواب دادن ترغیب نماید ( ظهوری ، 1378)

    در بسیاری از تحقیقات علمی بخصوص مواقعی که اندازه گیری مستقیم متغییر های مورد بررسی امکان پذیر نباشد ، ناگزیر باید برای بدست آوردن اطلاعات در باره کمیت و کیفیت صفات متغییر مورد تحقیق از طریق پرسشنامه اقدان کرد ( حسن بگلو ، 1382)

    3-1 تعریف پرسشنامه :

    پرسشنامه عبارت است از مجموعه ای از پرسشها که به صورت باز یا بسته ( دارای مقیاس ) طراحی شده اند تا وضعیت نگرش افراد را نسبت به یک واقعیت از طریق آن ارزیابی شود تکمیل آن می تواند به طریق مراجعه شخصی ، پستی یا تلفنی صورت گیرد ( خاکی ، 1379)

    پرسشنامه مجموعه ای از سؤالات است که روی یک یا چند برگ یا یک دفترچه نوشته شود پرسشنامه در موارد زیر به کار می رود :

    1- مواردی که محقق به طور دقیق می داند که چه چیزی مورد نیاز است و چگونه متغیر های آن بایستی اندازه گیری شود .

    2- مواردی که امکان کسب داده ها با مصاحبه و مشاهده امکان پذیر نبوده ، دسترسی به منابع داده ها به طور مستقیم میسر نمی باشد .

    3- مواردی که تعداد آزمودنی ها زیاد باشد ( ظهوری 1378 )

    4-1 طرح های مختلف پرسشنامه :‌

    پرسشنامه به یکی از صورت های زیر طراحی می شود :

    الف: پرسشنامه عادی : بهترین طریقه طراحی پرسشنامه است که به این صورت است که تعدادی سؤال به دنبال هم طرحی می شود و جاب آنها نیز به دوصورت است یا جواب بسته که پاسخگو جواب صحیح را انتخاب می کند و یا جواب باز است و پاسخگو در جای خالی وضع شده جواب را می نویسد . پرسشنامه عادی خود به دو صورت است :

    1- پرسشنامه با نام 2- پرسشنامه بی نام

    ب:‌ فهرست سؤالات :

    سؤالات توسط پرسشگر مطرح می شود

    و پاسخگو سؤال را جواب می دهد و پرسشگر آنرا می نویسد تجزیه و تحلیل این پرسشنامه بسیار مشکل می گردد ( ممکن است نوشت جوابها نیز به پاسخگو محول گردد )

    ج) راهنمای مصاحبه :

    این روش حد فاصله بین مصاحبه و پرسشنامه است عناوینی را که پرسشگر می بایستی پیرامون آنهااطلاعات وضع کند نوشته شده است و محقق به هر طریقی که صلاح بداند و موقعیت اقتضاء کند سؤالات را مطرح می کند . قابلیت انعطاف این روش بسیار بالا می باشد . ( نبوی ، 1371)

    5-1 انواع اجرای پرسشنامه

    1-5-1 پرسشنامه حضوری

    مزایا :

    الف : برقراری روابط صمیمانه با پاسخ دهندگان به هنگام معرفی پژوهش

    ب: انجام راهنمایی مورد نیاز پاسخ دهنده در هر مرحله

    ج: گردآوری پرسشنامه ها بلافاصله پس از تکمیل ( شیرازی و صائبی ، 1381 )

    د: تعداد برگشتی ها زیاد می شود

    ه : در مواردی که واحد های سازمانی به یکدیگر نزدیک بوده و امکان جمع آوری افراد در یک محل زیاد باشد روش مفیدی است .

    معایب :

    عیب این روش در پر هزینه بودن آن است بخصوص در مواردی که آزمودنی ها در منطقه وسیع جغرافیایی پراکنده باشد .

    2-5-1 پرسشنامه پستی

    مزیت اسن روش این است که به علت عدم نیاز به تلفن و یا مراجعه شخصی به خصوصدر موارد پراکنده بودن آزمودنی ها در منطقه وسیع جغرافیایی ساده و ارزان است .

    عیب این روش در کم بودن نرخ بازگشت پرسشنامه است که در نتیجه احتمال خطا را افزایش می‌دهد ( ظهوری ، 1378)

    3-5-1 اجرای پرسشنامه الکترونیک

    تکمیل پرسشنامه On Line با اتصال میکرو کامپیوتر ها به شبکه هاب رایانه ای برای پاسخ دهنده گان میسر است همچنین می توان دیسک داده ها را برای پاسخ دهندگانی که از رایانه شخصی استفاده می کنند ارسال کرد. ( شیرازی و صائبی ، 1381 )

    6-1 انواع پرسشنامه

    1- سؤالات باز

    2- سؤالات بسته

    سؤالات باز که آنها را سؤالات گسترده پاسخ می نامند به این نحو است که مطالب معین مورد پرسش واقع می شود و از پاسخ دهنده خواسته می شود که درباره آن اظهار نظر کند. لذا می باید جای کافی برای پاسخ دادن در نظر گرفت . این گونه پرسشها تا زمانی به کار می رود که پاسخهای خیلی زیادی برای یک سؤال وجود داشته باشد و یا پیش بینی نوع پاسخها برای محقق مشکل باشد.

    مهمترین وضعیت سؤال باز این است که طرح آن آسان است . مزیت دیگر آن این اس که شاید عمق مسائل قابل تحقیق را با سؤالات باز بهتر بتوان مورد بررسی قرار داد .

    عیب اینگونه سؤالات این است که استخراج نتایج آنها و همچنین تجزیه و تحلیل و انجام محاسبات آماری روی اینگونه سؤالات بسیار دشوار است و طبقه بندی جوابها وقت زیادی از محقق می گیرد .

    سؤالات بسته یا محدود به سؤالاتی گفته می شود که جواب پاسخ دهنده در چهار چوب معینی محدود و معین باشد و پاسخگو با گزینه هایی که قبلاً به وسیله پژوهشگر تعیین شده روبرو خواهد شد .

    طرح سؤالات بسته دشوار تر از سؤالات باز است و نیاز مند به تخصص و مهارت خاص می باشد ولی در عوض استخراج نتایج این گونه سؤالات خیلی آسانتر از سؤالات باز است . ( حسن بگلو ، 1382 )

    سؤالات بسته نیز به انواع مختلف تقسیم می شود :

    سؤالات دو گزینه ای مثل بله و خیر، سؤالات چند گزینه ای ، سؤالات درجه بندی و شایستگی و سؤالات زوج . سؤالات درجه بندی و شایستگی نوعی سؤال است که طبق آن خواننده با جای انتخاب یک مورد از میان چندین مورد مورد های مورد نظر را بر اساس ارجحیت مورد نظر خود ، درجه بندی می نماید .

    در سؤالات زوج ، خواننده به تعدادی پرسشهای جفت بر می خود رکه از هر جفت باید یکی را انتخاب نماید . ( فرشاد گوهر و شهیدی ، 1381)

    7-1 رهنمودهایی برای طراحی پرسشنامه ها

    اگر تصور محقق این باشد که برای تهیه هر پرسشنامه تنضیم چندین سؤال در ارتباط با موضوعو دریافت پاسخ نتیجه مطلوب را عاید او می کند این تصور اشتباه است و راه به جایی نمی برد .

    تنظیم یک پرسشنامه خوب در مقدمه نیاز مند توجه کامل به فرضیه داشته و هر پرسشنامه ای که بدون در نظر گرفتن فرضیه طراحی شده باشد چون جهتی را دنبال نمی کند ، طبیعی است که به هدفی هم نمی رسد . برای اینکه پرسشنامه ای داشته باشیم جهت دار و هدف مند باشد هدف هر سؤال بایستی مشخص و به منظور تجزیه و تحلیل روابط بین متغییرها باشد . ( فرشاد گوهر و شهیدی ، 1381)

    برای طراحی یک پرسشنامه خوب توجه به سه جنبه حائز اهمیت می باشد

    1-7-1 نگارش پرسشها

    الف ) محتوا و هدف هر پرسش :

    ماهیت هر یک از متغیر های پژوهش ( عینی یا ذهنی ) نوع پرسش را تعیین می کند .

    به این ترتیب هدف هر پرسش باید مورد توجه قرار گیرد به گونه ای که متغیر ها به اندازه کافی اندازه گیری و سؤال غیر ضروری نیز پرسیده نشود ، سؤالها باید به بهترین شکل اهداف و زمینه‌های تحقیق را بر آورده سازند . ( خاکی 1379)

    ب) زبان و واژه پردازی پرسشنامه : باید با میزان درک پاسخ دهنده گان هم خوانی داشته باشد .

    ج) نوع و شکل ظاهری پرسشها منظور از نوع پرسشها باز یا بسته بودن آنها می باشد و شکل نیز به واژه بندی مثبت و منفی آنها اشاره دارد . یعنی به جای آنکه همه پرسشها را به صورت مثبت بنویسیم ، شایسته است پرسشهای همراه با واژه گان منفی نیز در نظر گرفته شود تا گرایش پاسخ دهنده به علامت زدن در یک سمت مقیاس به حداقل برسد .

    در جمله بندی پرسشها باید از موارد زیر اجتناب کرد :

    1- پرسش دو وجهی 2- پرسشهای نا مفهوم و مبهم

    3- پرسشهای پیچیده 4- پرسشهای هدایت کننده

    5- سؤالات ناقص 6- پرسشهایی که بار عاطفی دارند

    7- طول هر پرسش

    د)تقدم و تأخر پرسشها : ترتیب سوالات باید به گونه ای باشد که پاسخ دهنده از پرسشهای کلی به جزیی و نیز از پرسشهای ساده به دشوار پیش برود .

    نظم روانشناختی بین سوالات یکی از خصوصیات یک پرسشنامه خوب است .

    ه)اطلاعات شخصی : شامل اطلاعاتی همچون سن ، تحصیلات وضعیت تأهل و ... که پژوهشگر طبق سلیقه خود می تواند این سوالات را در ابتدا یا انتهای پرسشنامه قرار دهد . (نبوی ، 1371) .

    2-7-1-ظاهر کلی پرسشنامه :

    یک پرسشنامه جذاب و مرتب که دارای مقدمه خوب برای درخواست تکمیل ، راهنمایی های مناسب و مجموعه های منظم و دسته بندی شده ای از پرسشها و گزینه‌ها باشد ، پاسخ گویی را آسانتر می کند .

    بطورکلی ظاهر پرسشنامه شامل موارد زیر است :

    - درخواست نامه تکمیل پرسشنامه

    - سازماندهی پرسشها ، درج دستورالعمل ها و تنظیم پرسشنامه

    - اطلاعات شخصی

    - پرسشهای باز در انتهای پرسشنامه

    3-7-1-اصول اندازه گیری :

    جهت اندازه گیری اصولی وجود دارد که شامل مقیاس ها و فنون مقیاس بندی که در مفاهیم اندازه گیری بکار می روند و نیز سنجش اعتبار و روایی ابزار اندازه گیری می‌باشد ، که این اصول جهت مناسب ساختن اطلاعات جمع آوری شده برای آزمون فرضیه هاست. (صائبی و شیرازی ، 1381) .

    8-1-اجرای مقدماتی پرسشنامه :

    تهیه پرسشنامه کاری بسیار دقیق و ظریف است و چه بسا در پاره ای موارد لازم است که چندین نفر محقق و صاحب نظر چند هفته و یا حتی چند ماه ، برای تهیه یک پرسشنامه تحقیق وقت صرف کنند و برای اینکه تمام عوامل مؤثر و سوالاتی که باید در پرسشنامه آورده شود مشخص گردد ، با افراد صاحب نظر مصاحبه و گفتگو نمایند. بعد از تهیه نسخه مقدماتی پرسشنامه و قبل از تهیه نسخ اصلی و نهایی باید حتماً نسخه آزمایشی روی گروه کوچک اجرا شود تا در عمل تمام اشکالات آن مشخص و رفع گردد ، زیرا ممکن است بعضی از سوالاا مبهم باشند یا اشکالات اجرایی دیگر وجود داشته باشد که جز بوسیله عمل و تجربه مشخص نمی گردند . (حسن بگلو ، 1382) .

    دیلمن (1978) پیشنهاد می کند که پرسشنامه قبل از اجرا بصورت آزمایشی توسط سه گروه اجرا شود :

  • فهرست و منابع روش تحقیق طراحی و اجرای مصاحبه و مشاهده و پرسشنامه در روش تحقیق

    فهرست:

    فصل اول : پرسشنامه

    1-1-مقدمه ..................................................................................................... 1

    2-1-جمع آوری اطلاعات از طریق پرسشنامه .................................................... 2

    3-1-تعریف پرسشنامه ..................................................................................... 2

    4-1-طرحهای مختلف پرسشنامه ....................................................................... 3

    پرسشنامه عادی

    فهرست سوالات

    راهنمای مصاحبه

    5-1-انواع اجرای پرسشنامه .............................................................................. 4

    پرسشنامه حضوری

    پرسشنامه پستی

    پرسشنامه الکترونیک

    6-1-انواع پرسشنامه ........................................................................................ 5

    7-1-رهنمودهایی برای طراحی ......................................................................... 7

    نگارش پرسشها

    ظاهر کلی پرسشنامه

    اصول اندازه گیری

    8-1-اجرای مقدماتی پرسشنامه ......................................................................... 9

    فصل دوم : مصاحبه

    1-2-جمع آوری اطلاعات از طریق مصاحبه ..................................................... 11

    2-2-تعریف مصاحبه ...................................................................................... 11

    3-2-شرایط لازم برای مصاحبه ........................................................................ 12

    4-2-انواع مصاحبه ......................................................................................... 12

    5-2-اشکال خاص مصاحبه ............................................................................. 15


    6-2-انواع مصاحبه ......................................................................................... 16

    عنوان صفحه

    7-2-معایب مصاحبه ....................................................................................... 17

    8-2-محدودیتهای مصاحبه .............................................................................. 18

    عوامل مربوط به مصاحبه کننده

    عوامل مربوط به مصاحبه شونده

    عوامل مربوط به موقعیت

    9-2-نحوه ثبت اطلاعات در مصاحبه ................................................................ 19

    10-2-انواع روشهای اجرای مصاحبه ............................................................... 20

    11-2-نکاتی که رعایت‌ آنها اعتبار روش مصاحبه را بالا می برد . ....................... 20

    فصل سوم : مشاهده

    1-3-جمع آوری اطلاعات از طریق مشاهده ...................................................... 23

    2-3-تعریف مشاهده ...................................................................................... 23

    3-3-انواع مشاهده .......................................................................................... 24

    4-3-عوامل مؤثر بر میزان دقت اطلاعات مشاهده شده ....................................... 27

    5-3-ثبت مشاهدات ....................................................................................... 27

    7-3-نکات مورد توجه در مشاهده ................................................................... 28

    8-3-مزایای مشاهده ....................................................................................... 29

    9-3-معایب مشاهده ....................................................................................... 29

    منابع و مأخذ ................................................................................................... 31

    منبع:

    - بست ، جان ؛ روش‌های تحقیق در علوم تربیتی و رفتاری ؛ ترجمه دکتر حسن پاشا شریفی دکتر نرگس طالقانی ؛ تهران ، انتشارات رشد ، 1379.

    - خاکی ، غلامرضا ؛ روش تحقیق در مدیریت ؛ تهران ، مرکز انتشارات علمی دانشگاه آزاد اسلامی؛ 1379 .

    - داور ، علی ؛ مبانی نظری و علمی پژوهش در علوم انسانی و اجتماعی ؛ تهران ، انتشارات رشد ، 1374.

    - ریاحی ، غلامحسین ؛ آشنایی با اصول روش تحقیق ، تهران ، نشر اشراقیه ، 1370.

    - ظهوری ، قاسم ؛ کاربرد روشهای تحقیق علوم اجتماعی در مدیریت ، تهران‌. انتشارات میر ، 1378.

    - مورز ، س . ک و کالتون ، ج ؛ روش تحقیق ، ترجمه دکتر کاظم ایزدی ، تهران‌. انتشارات کیهان، 1371 .

    - نبوی ، بهروز ؛ مقدمه ای بر روش تحقیق در علوم اجتماعی ، تهران ، انتشارات فروردین ، 1374.

    - سکاران ، اوما ؛ روشهای تحقیق در مدیریت ، ترجمه دکتر محمد صائبی و دکتر محمود شیرازی ، تهران ، موسسه عالی آموزش و پژوهش مدیریت و برنامه ریزی ، 1381 .

    - مارشال و کارتن ؛ روش تحقیق کیفی ، ترجمه دکتر پارسائیان و دکتر اعرابی ، تهران، دفتر پژوهش های فرهنگی ، 1377 .

    - نادری ، عزت الله و سیف نراقی ، مریم ؛ روشهای تحقیق و چگونگی ارزشیابی آن در علوم انسانی ، تهران ، انتشترات بدر ، 1370 .

    - خاکی ، غلامرضا ؛ روش تحقیق ، با رویکردی به پایان نامه نویس ، کانون فرهنگی - انتشاراتی درایت ، 1378 .

    - فرشاد گوهر ، ناصر - محمد حسن شهیدی ؛ روش تحقیق و مأخذشناسی در علوم اجتماعی ، شرکت چاپ و نشر بازرگانی ، 1381 .

    - حسن بگلو ، بهروز ؛ روش تحقیق در علوم رفتاری - انتشارات سرآمد کاوش ، 1382 .

ثبت سفارش
عنوان محصول
قیمت