گزارش رابطه بین افسردگی با عزت نفس در بین دانشجویان دانشگاه دختر و پسر دانشگاه آزاد ایذه در سال 90 - 89

تعداد صفحات: 88 فرمت فایل: word کد فایل: 10003219
سال: 1389 مقطع: مشخص نشده دسته بندی: پایان نامه روانشناسی
قیمت قدیم:۱۵,۴۰۰ تومان
قیمت: ۱۳,۳۰۰ تومان
دانلود مقاله
  • خلاصه
  • فهرست و منابع
  • خلاصه گزارش رابطه بین افسردگی با عزت نفس در بین دانشجویان دانشگاه دختر و پسر دانشگاه آزاد ایذه در سال 90 - 89

    گزارش پژوهشی بمنظور تکمیل قسمتی از فعالیت های عملی درس طراحی مسائل یادگیری و آموزش دوره کارشناسی رشته آموزش ابتدایی 

    مقدمه

    اعتماد به نفس به میزان علاقه، اطمینان و غروری که نسبت به خود دارید می گویند. اما همیشه افراد زیادی وجود داشته اند که به دلایل بسیاری زندگی را دو بعدی میبینند و به همین دلیل پیدا کردن توانایی های خودشان برایشان مشکل شده و زندگی برایشان بی معنی شده است.

    هر چند ممکن است افرادی باشند که در هیچ زمینه ای اعتماد به نفس ندارند اما معمولاً کمبود اعتماد به نفس افراد در جنبه های بخصوص هر فرد است. به طور مثال، آنها که از لحاظ ظاهر اعتماد به نفس ندارند، زندگی اجتماعی برایشان بسیار دشوار خواهد شد. این افراد تصور خواهند کرد که در مجامع عمومی کسی به آنها توجه نخواهد کرد و مجبور خواهند شد که از اول تا آخر مجلس در گوشه ای تنها بنشینند.

    در زندگی زناشویی هم ممکن است کمبود اعتماد به نفس مشکلات زیادی ایجاد کند. ممکن است فرد همچنان در رابطه ای که خود می داند بسیار برای وی مسموم و ناسالم است باقی بماند در حالیکه آگهی کامل دارد که اصلاً از این رابطه خوشحال نیست. این به این دلیل است که فرد تصور می کند که قادر نیست این وضعیت را بهبود بخشد.

    این مسئله می تواند در زندگی کاری افراد هم تاثیر منفی بگذارد. کمبود اعتماد به نفس منجر به فقدان انگیزه و علاقه در فرد برای پیشرفت خواهد شد.

    اما اگر این مسئله را در مقیاس کلی تر بررسی کنیم، فرد فاقد اعتماد به نفس ممکن است از انجام همه کارها سر باز زند و بی هدف باشد فقط به این دلیل که تصور میکند که توانایی انجام کاری را ندارد. اما الان دیگر زمانش رسیده است که این رویه را تغییر داده و این را باور کنید که شما قادر به انجام هر کاری که می خواهید هستید.

     

    چکیده :

    هدف از انجام این پژوهش بررسی رابطه بین افسردگی و عزت نفس در بین دانشجویان دانشگاه آزاد ایذه در سال 90-89  است . بدین منظور به روش نمونه گیری تصادفی 180 آزمودنی شامل 40 نفر یه صورت تصادفی  برابر انتخاب شدند آزمون عزت نفس گوپر و اسمیت و آزمون افسردگی بک (تجدید نظر شده) به صورت گروهی در هر کلاس اجرا گردید .

    تحقیق حاضر دارای 3 فرضیه می باشد که رابطه بین دو متغیر را مورد آزمایش قرار  می دهد و نتایج آن در زیر می آید :

    پس از تجزیه و تحلیل داده ها ، نتایج نشان داد که همبستگی منفی معناداری بین نمرات کل آزمونهای عزت نفس و افسردگی وجود دارد  همچنین رابطه منفی معناداری بین نمرات کسب شده توسط آزمودنی های پسر در هر دو آزمون عزت نفس و افسردگی وجود دارد  و نیز رابطه منفی معناداری بین نمرات کسب شده توسط آزمودنی های دختر در هر دو آزمون عزت نفس و افسردگی یافت شد  همچنین به غیر از فرضیات که نتایج آن ذکر شد یافته های زیر نیز در رابطه با پژوهش به دست آمد :

    تفاوت معناداری بین افسردگی و عزت نفس دختران و پسران  دانشجو وجود ندارد . همچنین بین افسردگی و عزت نفس در بین دانشجویان  تفاوت معناداری وجود دارد که در آزمون افسردگی تفاوت بین رشته های مختلف دانشگاه مختلف و در حالت متغیر می باشد و در آزمون عزت نفس تفاوت بین رشته های تجربی و انسانی می باشد .

     

    فصل اول

    کلیات

     

    بیان مسئله :

    اگر بنا باشد نقدی بر این پژوهش داشته باشم این است که این پژوهش خیلی مهمتر حیاتی تر ، موثرتر و کارسازتر از آنست که به نظر می آید و شاید هم آنطور که باید و شاید نتواند اهمیت خود را منتقل کند گاهی به فکر می روم که آیا نویسنده توجه داشته است که به غیر از جنبه روانی کتاب یعنی «حال انسان و افسردگی» این پژوهش از نظر اجتماعی و فرهنگی به خصوص جامعه شناسی ، فلسفه و منطق دارای چه اهمیت و کاربردی است و در شناخت شناسی و روش تحقیق و پژوهش به جویندگان این راه چه کمکهای شایانی می کند ؟

    اهل پژوهش می دانند که شناخت درست و در نتیجه رفتار و برخورد درست در زندگی اجتماعی در رابطه با کار و روابط انسانی ، مدیریت ، سازماندهی ، طرحها و پروژه ها دارای چه اهمیتی است . این کتاب در واقع به ما یاد می دهد که چگونه از خطاهای شناخت رهایی یافته و با شناخت درست ، اندیشه درست به رفتار و برخورد درست و احوال سالم برویم . خطاهای شناخت به قدری مهم و باز دارنده است که اساس تمام مشکلات و مسائل را تشکیل داده و مانع اثر کلید راه حلها است حتی در حل مشکلات اقتصادی و عدالت اجتماعی بدون شناخت درست و برخورد درست نمی توان حرکتی اصولی انجام داد .

    - از طریق برخورد سیستمی با «شناخت درمانی» می توانیم به شناخت مشکلات روانی و اجتماعی انسان و حل آنها می پردازیم .

    - شما همانطور که حس می کنید فکر می کنید ، ارزش یابی می کنید ، و قضاوت می کنید .

    - شما می توانید اختیار حالات خود را داشته باشید و از حال ناسالم و منفی به حال سالم و مثبت بروید .

    شیوه روان درمانی جدیدی که به «شناخت درمانی» مشهور است عبارتنداز :

    شناخت دروانی نام گرفته زیرا به انسان افسرده امکان می دهد تا با شناخت و با تغییر طرز تلقی هایش ، از دلتنگی به خوشحالی و از افسردگی به شادابی برسد .

    با توجه به پژوهش های انجام شده به این نتیجه رسیده ایم که در شرایط افسردگی شدید و به نسبت شدید ، تاثیر شناخت درمانی اگر بیشتر از دارو درمانی باشد کمتر از آن نیست . به رغم فایده داروهای ضد افسردگی ، بسیاری از دلتنگ ها و افسرده ها با استفاده از روشهای شناخت درمانی و بدون مصرف دارو ، نشاط از دست رفته را باز یافته اند . حتی اگر برای رهایی از افسردگی داروهای اعصاب مصرف می کنید می توانید به کمک روشهای پیشنهادی ، سرعت بهبود را بیشتر کنید . افسردگی تقدیر ناچاری انسان نیست همه ما می توانیم با بکار بردن این روشها روحیه بهتری پیدا کنیم .

     

     

     

    اهمیت و ضرورت  

    این تحقیق صرفاً در رابطه با مسائل دانشجویان دانشگاه آزاد اسامی واحد ایذه  می باشد  و با توجه به بررسیها وتحقیقاتی که در این زمینه می شود می توان   مشخص نمود که چه عواملی  می توانند در نظام آموزشی دانشگاه ها دخیل باشند و از این عوامل چه عواملی  مضر و چه عوملی  می توانند مفید باشند .

    بررسی نمودن این عوامل  و تحقیق و کار کردن  بر روی آنها  می توان علل پیشرفت تحصیلی  دانشجویان  مشخص نمود .

    و از آنجائیکه تعلیم و تربیت  امریست پیوسته  ،مستمر و همه  جانبه  ، تاثیر فاکتورهای چون  شراط خانواده و میزان تحصیلات و آگاهی اولیاء  شرایط فرهنگی و اقتصادی   و مجموعه شرایط  محیط آموزش  بر یکدیگرو نتیجتاًدر تعلیم و تربیت امری است اجتناب ناپذیر ، لذا مطالعه هر یک  بدون در نظر گرفتن  تاثیر و تاثر  شرایط دیگر امریست دشوار  با این پیش فرض  ما برای تاثیر میزان  تحصیلات  و آگاهی  دانشجویان در عملکرد  تحصیلی  را مورد بررسی قرار داده ایم .

     

     

     

    اهداف پژوهش:

    هدف کلی تحقیق: بررسی رابطه بین افسردگی با عزت نفس دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی واحد ایذه در سال 90-89  بوده است.

    فرضیه تحقیق :

    در رابطه با بررسی افسردگی و عزت نفس در بین دانشجویان

    با عزت نفس زیاد به احتمال بیشتری در برابر مشکلات می ایستیم اما در شرایط کمی عزت نفس و موقعیت افسردگی و فشارزا احتمال اینکه تسلیم شویم و یا از همه توان خود استفاده نکنیم بیشتر می شود .

    با توجه به برررسیهای به عمل آمده دانش آموزانی که از عزت نفس بیشتری برخوردارند در مقایسه با دانشجویان فاقد عزت نفس در برابر مشکلات درسی و افت تحصیلات مقاوم تر عمل می کنند و اگر استقامت کنم و پایداری نشان دهم ، این احتمال وجود دارد که بیش از آن که شکست بخورم موفق شوم و در غیر این صورت امکان شکست خوردن از امکان موفق شدن فراتر می رود . در هر دو مورد برداشتی که از خود دارم تقویت می شود . ریشه هر احساس افسردگی تفکر منفی است ریشه را پیدا کنید . پیشینه قبل از افسردگی و هنگام آن چه افکاری از ذهنتان گذشته است و چون این افکار علت اصلی ناراحتی شما بوده اند با بازسازی آنها حالتان تغییر می کند .

     

    فرضیه های پژوهش عبارتند از:

    بین عزت نفس با افسردگی در بین دانشجویان زن  دانشگاه آزاد ایذه رابطه معناداری وجود دارد

    بین عزت نفس با افسردگی در بین دانشجویان مرد زن  دانشگاه آزاد ایذه رابطه معناداری وجود دارد

    بین افسردگی با عزت نفس دانشجویان  زن و مرد معناداری وجود دارد.

    بیم افسردگی دانشجویان زن و مرد تفاوت معنی داری وجود دارد .

    بین عزت نفس دانشجویان زن و مرد تفاوت معنی داری وجود دارد .

    متغیر های پژوهش  :

    در این قسمت  محقق باید  متغیرهای خود را تفکیک کرده و نوع(مستقل و یا وابسته و معیار ویا ملاک ) آنها را مشخص کرد .

    نوع تحقیق، پیمایشی است. جامعه آماری پژوهش شامل،دانشجویان دانشگاه ایذه  است. ابزار گردآوری اطلاعات، پرسشنامه است.

    نتایج حاکی ازآن است که:

    متغیر پیش­بین:

     وضعیت روحی روانی – افسردگی و عزت نفس  دانشجو به عنوان متغیر پیش­بین این پژوهش در نظر گرفته شد.

      متغیرهای ملاک:

    موفقیت تحصیلی ومشکلات افسردگی و اخلاق و اعتماد به نفس خود دانشجو به عنوان متغیرهای ملاک تحقیق محسوب  می­شوند.

    تعریف عملیاتی واژه ها  

    تعریف عملیاتی افسردگی :  

    افسردگی اختلالی است که در آن خلق و نیروی زیستی فرد کاسته شده وانسان به نقطه پریشانی   می رسد . در چنین شرایطی فرد ممکن است بی ارزش به نظر برسد وجهان معنای خودرا از دست بدهد واحساس بدبختی و بیچارگی وناامیدی در فرد پدید آید .

        شیوه افسردگی در زنان جوان بیشتر بوده وبا افزایش سن کاهش می یابد . درحالی که شیوع آن در مردان جوان پایین تر است وافزایش آن با سن نسبت مستقیم دارد .   (  مایرز و ویزمن ، (1978)  افسردگی عصبی دوبرابر افسردگی روحی شیوع داشته . ودرکشور انگلستان روبه افزایش است . ( دالی وهارینگتون ، 1975).

    تعریف عزت نفس

    از آنجا که عزت* نفس مفهوم روان*شناختی بسیار عام و در عین حال بسیار مبهمی است، والدین معمولاً تشویق به رشد ویژه آن را دشوار می*یابند، مگر اینکه عزت* نفس را به طور مشخص تعریف کنند.

    شما می*توانید با این تعریف شروع کنید که عزت* نفس همان ارزیابی نفس است که بر طبق معیارهای فردی خاص صورت می*پذیرد. هر فرد، نقش آن معیارها را در تعیین ارزش انسانی خود بسیار تلقی می*کند.

    عزت* نفس همیشه از ارزش ثابتی برخوردار نیست، بنابراین می*تواند بسته به شرایط جسمی (سلامت یا بیماری، تجربه*های زندگی (موفقیت یا شکست) و حالات روحی (شاد یا غمگین) بین مثبت و منفی نوسان داشته باشد. در طول زمان اکثر افراد پستی و بلندی*هایی را در عزت* نفس خود تجربه می*کنند و دوره*های متفاوتی را که در آن*ها احساس بسیار بد و یا خوبی نسبت به خود داشته*اند به یاد می*آورند. بنابراین اگر پسر یا دختری دوره کاهش را تجربه می*کند به این معنا نیست که دچار مشکلی خاص شده است. مشکل اصلی بازیافت ارزیابی مثبت به خویش است که از طریق تغییر رفتار (مثلاً نمرات بهتر در مدرسه) یا تغییر معیارهای فردی (مثلاً قضاوت*های کمتر سختگیرانه نسبت به خود) حاصل می*شود. بزرگ*ترین اشتباه این است که با رفتار خود موجب کاهش عزت* نفس یا وخیم*تر شدن شرایط شویم.

    مسأله عزت* نفس و مقوله خود ارزشمندی از اساسی*ترین عوامل در رشد مطلوب شخصیت کودکان و نوجوانان است. برخورداری از اراده و اعتماد به نفس قوی، قدرت تصمیم*گیری و ابتکار، خلاقیت و نوآوری، سلامت فکر و بهداشت روانی رابطه مستقیمی با میزان و چگونگی عزت* نفس و خودارزشمندی فرد دارد. امروزه در اصلاح و درمان بسیاری از اصلاحات شخصیتی و رفتاری کودکان و نوجوانان نظیر کمرویی و گوشه*گیری، لجبازی، پرخاشگری، تنبلی و کندروی به*عنوان اولین یا مهم*ترین گام به ارزیابی و پرورش احساس عزت* نفس، تقویت اعتماد به نفس و مهارت*های فردی و اجتماعی آنان می*پردازد.

    بدون تردید نوجوانانی که دارای احساس خودارزشمندی و عزت* نفس قابل توجهی هستند، نسبت به همسالان خود در شرایط مشابه پیشرفت تحصیلی و کارآمدی بیشتری از خود نشان می*دهند و نیز از برجسته*ترین ویژگی*های صاحبان تفکر واگرا و افراد خلاق داشتن اعتماد به نفس و احساس خودارزشمندی بسیار بالاست.

    پرورش احساس خودارزشمندی و عزت* نفس در کودکان و نوجوانان از مهم*ترین وظایف و رسالت*های اولیا و مربیان می*باشد، که در این ارتباط بیشترین نقش بر عهده الگوهای رفتاری است.

    چرا عزت  نفس اهمیت دارد؟

    اکثر صاحب*نظران برخورداری از عزت* نفس (ارزیابی مثبت از خود) را به عنوان عامل مرکزی و اساسی در سازگاری عاطفی-اجتماعی فرد می*دانند. ابتدا روان*شناسان و جامعه*شناسان از جمله ویلیام جیمز، هربرت مبد، و چارلز کولی بر اهمیت عزت* نفس مثبت تأکید داشتند و نتیجه گرفتند که عزت* نفس (ارزیابی مثبت از خود) با شادکامی و کارکرد مفید فرد رابطه*ای متقابل دارد. برای مثال: افسردگی را به یک سبک شناختی که مشتمل بر ارزیابی*های شدیداً منفی و انتقادی از فرد خود است، ارتباط داده*اند.

    ارزیابی عزت* نفس

    ارزیابی کودکان و نوجوانان با عزت* نفس پایین امر دشواری است. زیرا غالباً عزت* نفس پایین با دیگر مشکلات همراه است. کودکانی که کناره*گیر، بیش*فعال، پرخاشگر یا از نظر تحصیلی پایین هستند همگی ممکن است مشکلاتی در زمینه عزت* نفس داشته باشند. شناخت افکار و احساسات درونی یک کودک همیشه مشکل*آفرین است و به همین دلیل یک ارزیابی جامع توصیه می*شود. برای این منظور باید از منابع مختلف از جمله پرسشنامه خودسنجی کودک، مشاهده مصاحبه با والدین و معلم و آزمون*ها به جمع*آوری اطلاعات پرداخت. هیچ*یک از این منابع نمی*تواند کاملاً دقیق باشد اما با جمع*بندی آن*ها می*توان به نتایجی رسید. به زبان علمی*تر، آنچه که از اطلاعات حاصله انتظار داریم دو هدف عمده را تعقیب می*کند.

     

    1- ظرفیت*ها و توانایی*های کودک و نوجوان: او در چه چیزی توانا است؟ از چه چیزی لذت می*برد؟ و نیز چه چیزی را نمی*تواند انجام دهد؟

    2- احساسات و افکار کودک نسبت به توانایی*هایش. او از چه چیزهایی احساس غرور و شرم می*کند؟

    درمان

    اگر روش*های ارزیابی که در فوق به آن*ها اشاره شد خوب انجام شده باشد، حال باید به درستی با کودک و نوجوان آشنا بود. و یک رابطه خوب و صمیمی با وی برقرار کرد. اکنون نقش درمانگر اقتضا می*کند که نسبت به کودک پذیرش و گرمی داشته باشد. کار درمانگر این است که مهارت*های تازه را در شرایط و جوّی سرشار از اعتماد و مراقبت، به کودک آموزش بدهد. کودکان و نوجوانان از نظر مدت زمانی که نیاز دارند تا بر یک مهارت مسلط شوند با یکدیگر متفاوتند.

     

     

    کسی که اذعان به اشتباه را درون شأن خود می داند عزت نفس ناسالم دارد .

    تعریف عملیاتی واژه ها :

    تعریف افسردگی :

    افسردگی مسئله شماره یک سلامتی در دنیاست بقدری توسعه پیدا کرده که آنرا سرماخوردگی اختلالات ذهنی نامیده اند . با این حال تفاوت ظریفی میان سرماخوردگی و افسردگی وجود دارد افسردگی کشنده است . با توجه به تحقیقات به عمل آمده در سالهای اخیر آمار خودکشی حتی در میان کودکان و پا به سن گذاشته ها رشد تکان دهندیی داشته و این در شرایطی است که انواع داروهای آرامبخش و ضد افسردگی که شمارش از میلیارد گذشته در دهه جاری برای درمان افسردگی تجویز شده است . افسردگی نوعی بیماری است و بنابراین لازمه زندگی سالم نیست و مهمتر از آن می توانید به کمک روشهای ساده بر این بیماری چیره شوید .

     

     

    فصل دوم

    پیشینه تحقیق

     

     

     

    پیشینه تحقیق :

    کارل راجرز یکی دیگر از پیشگامان بزرگ روان درمانی تنها به یک جنبه عزت نفس یعنی «به خود پذیری» اشاره کرد . همانطور که خواهیم دید این دو مفهوم به رغم رابطه نزدیکی که با هم دارند دارای یک معنای واحد نیستند . اما آگاهی و علم و اطلاع از اهمیت این موضوع مرتب افزایش می یافت و در دهه هفتاد و هشتاد مقالات متعددی در نشریات پزشکی و روان شناسی در این مورد به چاپ رسید هدف اغلب آنها این بود که رابطه ای میان عزت نفس و برخی از جنبه های رفتاری پیدا شود اما هنوز هیچ نظریه عمومی درباره عزت نفس انتشار نمی یافت درباره تعریف عزت نفس هم توافقی وجود نداشت هز نویسنده از مفهوم عزت نفس برداشت خودش را داشت به همین دلیل اغلب آنها پدیده متفاوتی را اندازه گیری می کردند گاه حرفها ضد و نقیض بودند امروزه نیز هنوز تعریفی که در مورد نظر و اتفاق رأی همگان باشد درباره عزت نفس وجود ندارد . در دهه 1980 موضوع عزت نفس از توجه به فراوان برخوردار شد شمار بسیار زیادی از مردم از عزت نفس و اهمیت آن در رسیدن به حال خوب صحبت می کردند . مدرسین و صاحبنظران امور آموزش به ویژه به رابطه عزت نفس با موقعیت یا شکست در مدارس و فعالیت های درسی اشاره می کردند . در حال حاضر در این کشور شورایی برای عزت نفس ایجاد شده که به تدریج فعالیتش به شهرهای گوناگون کشیده می شود . هفته ای نیست که در کشور همایشی درباره عزت نفس تکشیل نگردد .

  • فهرست و منابع گزارش رابطه بین افسردگی با عزت نفس در بین دانشجویان دانشگاه دختر و پسر دانشگاه آزاد ایذه در سال 90 - 89

    فهرست:

     

    چکیده ..............................................................................................................................................................................................................................................................................

    فصل اول : کلیات

    مقدمه............................................................................................................................................................................................................................................................

    بیان مسئله.....................................................................................................................................................................................................................................................

     اهمیت و ضرورت تحقیق....................................................................................................................................................................................

    هدف های پژوهش............................................................................................................................................................................................................................

    فرضیه های پژوهش..........................................................................................................................................................................................................................................................

    متغیرها............................................................................................................................................................................................................................................................

    تعریف واژه ها و اصطلاحات..................................................................................................................................................................................................

    فصل دوم: مبانی نظری و پیشنه تحقیق

    مبانی نظری................................................................................................................................................................................................................................................

    نیاز چیست..................................................................................................................................................................................................................................................

    نیاز سنجی چیست.........................................................................................................................

    کاربرد نیازسنجی..........................................................................................................................

    1-    فراهم سازی اطلاعات..........................................................................................................

    2-    ارزیابی و سنجش.................................................................................................................

    3-    پاسخگو و مسئول کردن موسسات و نهادهای آموزشی........................................................

    4-    تشخیص یا شناسایی ضعف ها و مسائل و مشکلات اساسی سازمان های مربوطه....................

    5-    رشد و توسعه سازمان و کارکنان.........................................................................................

    6-    استفاده بهینه از منابع و امکانات...........................................................................................

    اصول نیازسنجی.......................................................................................................................................................................................................................

    نیاز آموزشی................................................................................................................................................................................................................................

    روش های تعیین نیازهای آموزشی کدام است..........................................................................................................................................

    نیازسنجی آموزشی...............................................................................................................................................................................................................

    آموزش ضمن خدمت.......................................................................................................................................................................................................

    پیشینه تحقیق...............................................................................................................................................................................................................................

    فصل سوم: روش تحقیق

    جامعه آماری..........................................................................................................................................................................................................................................

    نمونه آماری.............................................................................................................................................................................................................................................

    روش های نمونه گیری.................................................................................................................................................................................................................

    ابزار گرد آوری داده ها...............................................................................................................................................................................................................

    روش تجزیه و تحلیل داده ها..................................................................................................................................................................................................

    روش های تحقیق...............................................................................................................................................................................................................................

    فصل چهارم: یا فته های تحقیق

    داده های توصیفی..............................................................................................................................................................................................................................

    فرضیه ها......................................................................................................................................................................................................................................................

     

    فصل پنجم: نتیجه گیری

    نتایج:..............................................................................................................................................................................................................................................................

    نتیجه گیری

    پیشنهادات: ...............................................................................................................................................................................................................................................

    محدودیتها: ..............................................................................................................................................................................................................................................

    منابع: ............................................................................................................................................................................................................................................................

    ضمایم: ......................................................................................................................................................................................................................................................

     

    منبع:

    . برادلی ،  خانواده+ آموزش= موفقیت، ترجمه نازنین رادمنش

    ماهنامه رشد معلم- سال بیست و دوم- اسفند 1382- شماره 180

    2. دلاور، دکتر علی، احتمالات و آمار کاربردی در روان شناسی و علوم تربیتی .انتشارات رشد، تهران- 1375

    3. دلاور، دکتر علی، روش های تحقیق در روان شناس و علوم تربیتی، انتشارات دانشگاه پیام نور- تهران سال 1376.

    4. شریف زاده ملکه و عصاره پروین، پایان نامه تحصیلی 72-71 دانشگاه شهید چمران اهواز.

    5. صدری سید ضیاءالدین، نقش در پیشرفت تحصیلی فرزندان، پیوند شماره 119- سال 1368.

    6. صیاهی توحید، انتظار خانواده عملکرد تحصیلی فرزندان، ماهنامه رشد معلم- سال بیست و دوم- آبان 1382- شماره 176.

     

ثبت سفارش
عنوان محصول
قیمت