پروژه بررسی و شناسایی کامل مشکل و شناسایی دقیق نیاز های مشتری و آنالیز کامل محصول نهایی براساس مسایل ارگونومیک و ابعاد آنتروپومتریک

تعداد صفحات: 123 فرمت فایل: word کد فایل: 10002842
سال: مشخص نشده مقطع: کارشناسی ارشد دسته بندی: پایان نامه مدیریت
قیمت قدیم:۱۸,۹۰۰ تومان
قیمت: ۱۶,۸۰۰ تومان
دانلود مقاله
  • خلاصه
  • فهرست و منابع
  • خلاصه پروژه بررسی و شناسایی کامل مشکل و شناسایی دقیق نیاز های مشتری و آنالیز کامل محصول نهایی براساس مسایل ارگونومیک و ابعاد آنتروپومتریک

    فصل اول

    شناخت

    1-1 موضوع

    1-1-1-تعیین گرایش و عنوان پروژه

    درطی این پروژه تلاش براین است تا روندی برای پیشبرد پروژه انتخاب شود تا به بهترین حالت مشکلات را برطرف نماید؛ براین اساس و باتوجه به انتظارات استاد محترم راهنمای پروژه روند کلی پروژه بر اساس شناسایی و تفسیرمشکل به صورت کامل وهمچنین شناسایی گروه های استفاده کننده است که درنهایت با این بررسی وشناسایی کامل مشکل و شناسایی دقیق نیازهای مشتری وآنالیزکامل محصول نهایی براساس مسایل ارگونومیک وابعاد آنتروپومتریک،مسایل مربوط به فرم وزیبایی وآنالیز استیتیک محصول،توجه به محصول در محیط استفاده وهمچنین در کنار محصولات دیگر در غرفه های نمایشگاهی و.....به ارائه طرح های متنوع بر اساس لیست بایدها پرداخته ودر نهایت از بین طرح های ارائه شده،طرح برتر انتخاب شده و پرزانته نهایی بر اساس این طرح صورت پذیرد.

    1-1-2 –تعیین صورت مساله وتفسیر مشکل

    نام تولید : غرفه های نمایشگاهی که به تبادل اطلاعات و تکنولوژی می پردازند و نه صرفا نمایش محصولی خاص.

    مکان استفاده : نمایشگاهها که در این پرئژه محدود به نمایشگاه بین المللی تهران می باشد.

    طرح مشکل:

    نداشتن قابلیت استفاده مجدد.

     انبارداری.

     طریقه حمل ونقل.

    نداشتن هارمونی مناسب.

    مشکل اتصال قطعات مختلف.

    مشکل بودن هماهنگی سیستم روشنایی با سازه های فضایی غرفه.

    7) زمان زیادی که صرف اجرا و همچنین تخریب می شود.

    8) عدم تاثیر بر محصولات نمایشی یا تبلیغی.

     

    وضعیت اولیه                                       

    همانطور که عنوان شد نمونه های موجود غرفه ها دونوع هستند : غرفه های پیش ساخته وخودساز.                       

    در غرفه های پیش ساخته بیشتر از پیچ ومهره استفاده می شود و می توان  آنها را مجددا باز و بسته کرد .در این غرفه ها ورقه های کف اجاره داده می شود وبعضی بعداز استفاده آنها را آب کرده ومجددا می سازند در این نوع غرفه ها طراح برای طرح زدن از محدودیت های خاصی برخوردار است و تنها می تواند در محدوده یکسری متریال و فرمهای خاص در طرح خود استفاده کند.

    در غرفه های خود ساز طرح ها از تنوع بیشتری برخوردار هستند و دست طراحان برای طراحی تقریبا آزاداست . در این نوع غرفه ها از رنگ بندی های متنوع وشادی استفاده می شود و همچنین فرمهای مختلفی در آنها به چشم می خورد از این رو تماشاگر را بیشتر جذب می کند؛مشکل بزرگ این غرفه ها هزینه بری بالای اینگونه غرفه هاست.

     

    وضعیت ثانویه

    این غرفه ها مدولار هستند و به راحتی در مکان مورد نظر نصب شده و نیازی به تخریب ندارند زیرا دارای قابلیت استفاده مجدد هستند.

    با رنگ بندی وفرمهای متنوع در پک های مختلف به مشتری عرضه می شوند و به راحتی میتوان این غرفه ها را جابجا کرد به علاوه به مقدار زیادی در وقت و هزینه نیز صرفه جویی خواهد شد.

    در این نوع غرفه ها نیازی به نصب سیستم روشنایی نیست ، زیرا این سیستم در دیواره ها سقف وکف تعبیه شده است که این مطلب نیز در چارت کلی وضعیت ثانویه نیز مورد بررسی قرار گرفته است.

     

    ارائه ایده

    مدولار کردن غرفه برای:

    سهولت در امر اجرا.

    سادگی جمع کردن غرفه ها  در مدت زمان کوتاه.

    سهولت در انبار داری .

    حمل ونقل.

    قابیت استفاده مجدد.

    سهولت در تولید.

    تلفیق دیواره،سقف،کف وسایر امکانات.

    امکان ایجاد فرمها و رنگهای متنوع در پک های مختلف.

    تعبیه کردن سیستم روشنایی در دیواره ها سقف وکف این غرفه ها.

    مشخص کردن حیطه تخصص های مربوطه

    برای ساخت یک غرفه نیاز به متخصص هایی ازقبیل:

    تیم طراحی ( گرافیست و طراحان دیگر)

    تیم اجرا ( نجار و آهنگر متخصص در امر غرفه سازی) می باشد.

    وجود گروههای تخصصی مختلف در ساختار پیشبران صنعت نمایشگاه ، این امکان را فراهم میاورد که کلیه گروهها در یک هماهنگی ارگانیک ، هدف ، استراتژی و ابزارها همگون و متوازن به صورت یک مجموعه عمل نمایند و یا آنکه هر تیم به صورت و بنا به ضرورت نیاز مشتری دستور کاری مشخصی را دنبال نمایند.

     

    وضعیت اولیه وضعیت ثانویه
    عدم وجود سازه های مناسب برای برپاسازی سریع غرفه های نمایشگاهی. برپاسازی غرفه ها به صورت سریع و در کوتاه ترین زمان ممکن.
    عدم وجود سازه های مناسب برای دمونتاژ و جمع آوری غرفه ها. دمونتاژ وجمع آمری غرفه ها به صورت سریع و در کوتاه ترین زمان ممکن.
    سازه های موجود از نظر استیتیکی دارای اشکالی نامناسب وdemode هستند. سازه ها از نظر استیتیکی دارای شکل زیبا،شکیل و به روز هستند.
    محدودیت در قابلیت گسترش سازه ها. طراحی سازه هایی مناسب با قابلیت گسترش .
    با توجه به سازه های موجود امکان استفاده از مواد ومتریال مناسب تر وجود ندارد. امکان استفاده از مواد و متریال مختلف در کنار سازه های جدید.
    تاثیر مخرب سازه های موجود به لحاظ استیتیکی بر عناصر مرتبط. امکان ایجاد ارتباط استیتیکی مناسب بین سازه با اجزای دیگر غرفه.
    سازه های موجود به دلیل نداشتن عمر بالا قابلیت استفاده مجدد ندارند. به دلیل دوام بالای سازه ها امکان اسنفاده مجدد از آنها وجود دارد.
    حمل ونقل سخت سازه های موجود. امکان حمل و نقل آسان سازه ها وجود دارد.
    عدم وجود ارتباط مناسب ازنظراستیتیکی وسیستماتیک بین سطوح وکاربری کف،دیواره،سقف و امکانات. به لحاظ استیتیکی وسیستماتیک،بین سطوح وکف،دیواره،سقف و امکانات ارتباط منطقی وجود دارد.
    امکان استفاده ازسازه های موجود در تمامی بخش ها وجود ندارد؛به عنوان مثال سازه ها با بخشی مثل V.I.P  هماهنگی ندارد. از سازه های موجود می توان در تمامی بخش ها استفاده کرد.
    سازه های موجود به لحاظ انبارداری فضای زیادی را اشغال می کنند. با طراحی مناسب در سازه های جدید امکان انبارداری مناسب وآسان وجود دارد.
    قیمت تمام شده غرفه ها با توجه به متریال مصرفی معمول بسیاربالاست. قیمت تمام شده با توجه به متریال مصرفی مناسب،پایین است.

     

     

    -1-3- تعیین انتظارات کارفرما و محدودیت پروژه

     

    برپاسازی غرفه ها به صورت سریع و در کوتاه ترین زمان ممکن.

    دمونتاژ وجمع آمری غرفه ها به صورت سریع و در کوتاه ترین زمان ممکن.

    سازه ها از نظر استیتیکی دارای شکل زیبا،شکیل و به روز هستند.

    طراحی سازه هایی مناسب با قابلیت گسترش .

    امکان استفاده از مواد و متریال مختلف در کنار سازه های جدید.

    امکان ایجاد ارتباط استیتیکی مناسب بین سازه با اجزای دیگر غرفه.

    به دلیل دوام بالای سازه ها امکان اسنفاده مجدد از آنها وجود دارد.

    با طراحی مناسب در سازه های جدید امکان انبارداری مناسب وآسان وجود دارد.

    از سازه های موجود می توان در تمامی بخش ها استفاده کرد

    مکان حمل و نقل آسان سازه ها وجود دارد

    قیمت تمام شده با توجه به متریال مصرفی مناسب،پایین است

    با طراحی مناسب در سازه های جدید امکان انبارداری مناسب وآسان وجود دارد.

     

    1-1-4- تعیین استرات‍ژی و اهداف کلان پروژه

     

    درطی این پروژه تلاش براین است تا روندی برای پیشبرد پروژه انتخاب شود تا به بهترین حالت مشکلات را برطرف نماید؛ براین اساس و باتوجه به انتظارات استاد محترم راهنمای پروژه روند کلی پروژه بر اساس شناسایی و تفسیرمشکل به صورت کامل وهمچنین شناسایی گروه های استفاده کننده است که درنهایت با این بررسی وشناسایی کامل مشکل و شناسایی دقیق نیازهای مشتری وآنالیزکامل محصول نهایی براساس مسایل ارگونومیک وابعاد آنتروپومتریک،مسایل مربوط به فرم وزیبایی وآنالیز استیتیک محصول،توجه به محصول در محیط استفاده وهمچنین در کنار محصولات دیگر در غرفه های نمایشگاهی و.....به ارائه طرح های متنوع بر اساس لیست بایدها پرداخته ودر نهایت از بین طرح های ارائه شده،طرح برتر انتخاب شده و پرزانته نهایی بر اساس این طرح صورت پذیرد.

    1-2 فرآیند برنامه ریزی

    1-2-1- تعیین روند پروژه

    اهداف اصلی پروژه در این رساله بر طرف کردن ایرادهای اصلی  در محصولات موجود در بازار و بهینه سازی محصول بوده است . محصول مورد نظر ما که سازهُ  نمایشگاهی است دارای اشکالات فراوانی می‌باشد ، در ضمن این سازه هاکه به لحاظ ساخت در تمام مراحل میتواند پروسه سریتری داشته باشد باید دچاره تحولاتی اساسی در مراحل ساخت شود .البته این نباید به این معنی باشد که ساخت تنها مورد اصلی در تفکر ماست بلکه اصلاح در مراحل طراحی ، طراحی ساخت و ساخت می تواند به نتایج بسیار بهتری منتج شود . از سوی دیگر ایرادهایی که مراحل نصب، بسته بندی ، جمع آوری ، مدولار نبودن و زیبایی شناسی در غرفه های نمایشگاهی به چشم می خورد . این نقاط ضعف مخصوصا" در بخش نصب و راه اندازی و جمع آوری بیشتر به چشم می خورد . ارزشهای افزوده نیز مبحث خاصی در طراحی و تعیین استراتژی ما در جهت روند پروژه دارد که این ارزشهای افزوده می تواند فاکتورهایی چون مدولار بودن ، استفاده ُ بهتر از فن آوریهای جدید در پرزانته اطلاعات ، وسایلی چون LCD و صفحات پخش video projection   باشد در ضمن در روند پروژه  و بررسی سازه های قبلی و طراحی های جدید می توان به تفکرات و نوآوریهای فنی و زیبایی شناسانه ای برخورد که اگر با درایت از این نکات کوچک استفاده مناسب را ببریم می توان در نهایت به نتایج خوبی دست پیدا کرد .     

     

    1-2--3 تعیین منابع و روشهای گردآوری اطلاعات

     

    با توجه به موضوع منتخب این پروژه بهترین منبع تحقیقاتی غرفه های نمایشگاهی هستند که در حال ساخت و اجرا هستند که با بررسی این غرفه ها به خصوص در زمان مونتاژ و برپاسازی غرفه ها و همچنین در زمان دمونتاژ و جمع آوری آنها،می توان به راحتی یه شناسایی مشکلات عمده مربوط به کف سازی در غرفه ها پی برد.

    به علاوه ساخت ،طراحی و اجرای غرفه ها تنها محدود به ایران ونمایشگاه بین المللی نیست وازمنابع تحقیقاتی دیگر در این پروژه می توان به غرفه های دیگری که در نمایشگاه های مختلف دنیا وجود دارند اشاره کرد که معمولا در طراحی وساخت این غرفه ها ازجدیدترین تکنولوژی روزدنیا برای ساخت استفاده می شود که این درنهایت دست طراح را برای ارائه ایده های بدیع و خلاقانه تر باز می گذارد.

    درنهایت منابع تحقیقاتی کاملی نیزبرای بررسی کامل نکات ارگونومیک ومسایل آنتروپومتریک درطراحی غرفه ها وجود دارد که این منابع شامل استانداردهای جهانی می شود که درایران هم قابل اجرا و کاربردند.

    فصل دوم

    2-1-1 تاریخچه محصول

     

    با گذشت زمان انسانها برای فروش  بهتر محصولات خود به فکر تبلیغ افتادند ، در زمانهای قدیم  برای انجام این کار دست نوشته ای روی چندین کاغذ تهیه می کردند و آنها را به وسیله چسب به دیوارها می چسباندند ، بعد از گذشت مدتی که تلویزیون وهمچنین چاپگر به بازار آمد امر تبلیغات به صورت تایپ شده در روزنامه ها ویا در تلوزیون انجام می شد.

    امروزه تبلیغات از راههای مختلفی امکان پذیر است از جمله :

    تبلیغات محیطی( بیلبورد، پوسترو… )، داخلی ، سمعی بصری ، تیزر های تلویزیونی و  …

    ولی جوابگوترین راه تبلیغات مشارکت در نمایشگاه است .

    حدود 42 سال پیش نمایشگاه بین مللی وهمچنین نمایشگاههای کوچکتر شروع به فعالیت کردند در ابتدا تنها غرفه ها متشکل از سه دیوار بودند که  نقش آنها جدا سازی قسمت های مختلف از یکدیگر بود .

    اما امروزه غرفه سازی یکی از بزرگترین فعالیت ها در امر نمایشگاه است و فرم و رنگ آنها به نوبه خود گونه ای تبلیغ محسوب می شود .

    در اوایل دورانی که غرفه سازی به صورت حرفه ای درآمد، برای ساختن دیواره های غرفه از موادی همچون گونی استفاده می کردند که آنها را از ریلهای آهنی در قسمت بالای غرفه آویزان می کردند.

    (تصاویر در فایل اصلی قابل مشاهده است )

    -1-3- تعیین انتظارات کارفرما و محدودیت پروژه

     

    برپاسازی غرفه ها به صورت سریع و در کوتاه ترین زمان ممکن.

    دمونتاژ وجمع آمری غرفه ها به صورت سریع و در کوتاه ترین زمان ممکن.

    سازه ها از نظر استیتیکی دارای شکل زیبا،شکیل و به روز هستند.

    طراحی سازه هایی مناسب با قابلیت گسترش .

    امکان استفاده از مواد و متریال مختلف در کنار سازه های جدید.

    امکان ایجاد ارتباط استیتیکی مناسب بین سازه با اجزای دیگر غرفه.

    به دلیل دوام بالای سازه ها امکان اسنفاده مجدد از آنها وجود دارد.

    با طراحی مناسب در سازه های جدید امکان انبارداری مناسب وآسان وجود دارد.

    از سازه های موجود می توان در تمامی بخش ها استفاده کرد

    مکان حمل و نقل آسان سازه ها وجود دارد

    قیمت تمام شده با توجه به متریال مصرفی مناسب،پایین است

    با طراحی مناسب در سازه های جدید امکان انبارداری مناسب وآسان وجود دارد.

     

    1-1-4- تعیین استرات‍ژی و اهداف کلان پروژه

     

    درطی این پروژه تلاش براین است تا روندی برای پیشبرد پروژه انتخاب شود تا به بهترین حالت مشکلات را برطرف نماید؛ براین اساس و باتوجه به انتظارات استاد محترم راهنمای پروژه روند کلی پروژه بر اساس شناسایی و تفسیرمشکل به صورت کامل وهمچنین شناسایی گروه های استفاده کننده است که درنهایت با این بررسی وشناسایی کامل مشکل و شناسایی دقیق نیازهای مشتری وآنالیزکامل محصول نهایی براساس مسایل ارگونومیک وابعاد آنتروپومتریک،مسایل مربوط به فرم وزیبایی وآنالیز استیتیک محصول،توجه به محصول در محیط استفاده وهمچنین در کنار محصولات دیگر در غرفه های نمایشگاهی و.....به ارائه طرح های متنوع بر اساس لیست بایدها پرداخته ودر نهایت از بین طرح های ارائه شده،طرح برتر انتخاب شده و پرزانته نهایی بر اساس این طرح صورت پذیرد.

     

     

    1-2 فرآیند برنامه ریزی

    1-2-1- تعیین روند پروژه

     

    اهداف اصلی پروژه در این رساله بر طرف کردن ایرادهای اصلی  در محصولات موجود در بازار و بهینه سازی محصول بوده است . محصول مورد نظر ما که سازهُ  نمایشگاهی است دارای اشکالات فراوانی می‌باشد ، در ضمن این سازه هاکه به لحاظ ساخت در تمام مراحل میتواند پروسه سریتری داشته باشد باید دچاره تحولاتی اساسی در مراحل ساخت شود .البته این نباید به این معنی باشد که ساخت تنها مورد اصلی در تفکر ماست بلکه اصلاح در مراحل طراحی ، طراحی ساخت و ساخت می تواند به نتایج بسیار بهتری منتج شود . از سوی دیگر ایرادهایی که مراحل نصب، بسته بندی ، جمع آوری ، مدولار نبودن و زیبایی شناسی در غرفه های نمایشگاهی به چشم می خورد . این نقاط ضعف مخصوصا" در بخش نصب و راه اندازی و جمع آوری بیشتر به چشم می خورد . ارزشهای افزوده نیز مبحث خاصی در طراحی و تعیین استراتژی ما در جهت روند پروژه دارد که این ارزشهای افزوده می تواند فاکتورهایی چون مدولار بودن ، استفاده ُ بهتر از فن آوریهای جدید در پرزانته اطلاعات ، وسایلی چون LCD و صفحات پخش video projection   باشد در ضمن در روند پروژه  و بررسی سازه های قبلی و طراحی های جدید می توان به تفکرات و نوآوریهای فنی و زیبایی شناسانه ای برخورد که اگر با درایت از این نکات کوچک استفاده مناسب را ببریم می توان در نهایت به نتایج خوبی دست پیدا کرد .     

     

    1-2--3 تعیین منابع و روشهای گردآوری اطلاعات

     

    با توجه به موضوع منتخب این پروژه بهترین منبع تحقیقاتی غرفه های نمایشگاهی هستند که در حال ساخت و اجرا هستند که با بررسی این غرفه ها به خصوص در زمان مونتاژ و برپاسازی غرفه ها و همچنین در زمان دمونتاژ و جمع آوری آنها،می توان به راحتی یه شناسایی مشکلات عمده مربوط به کف سازی در غرفه ها پی برد.

    به علاوه ساخت ،طراحی و اجرای غرفه ها تنها محدود به ایران ونمایشگاه بین المللی نیست وازمنابع تحقیقاتی دیگر در این پروژه می توان به غرفه های دیگری که در نمایشگاه های مختلف دنیا وجود دارند اشاره کرد که معمولا در طراحی وساخت این غرفه ها ازجدیدترین تکنولوژی روزدنیا برای ساخت استفاده می شود که این درنهایت دست طراح را برای ارائه ایده های بدیع و خلاقانه تر باز می گذارد.

    درنهایت منابع تحقیقاتی کاملی نیزبرای بررسی کامل نکات ارگونومیک ومسایل آنتروپومتریک درطراحی غرفه ها وجود دارد که این منابع شامل استانداردهای جهانی می شود که درایران هم قابل اجرا و کاربردند.

  • فهرست و منابع پروژه بررسی و شناسایی کامل مشکل و شناسایی دقیق نیاز های مشتری و آنالیز کامل محصول نهایی براساس مسایل ارگونومیک و ابعاد آنتروپومتریک

    فهرست:

    ندارد
     

    منبع:

    - درآمدی بر طراحی صنعتی

    دیوید لودینگتن ، ترجمه : م. میرقیداری

     

    - طراحی محصول ، ویژه طراحان صنعتی و مهندسان طراح

    باری هاوکس ، ری ابینت ؛ ترجمه : سید رضا مرتضایی

     

    - مهندسی عوامل انسانی در صنعت و تولید

    مارتین هلاندر؛ ترجمه : علیرضا چوبینه .

     

    - کاتالوگ های غرفه های ساخته شده .

     

    - مجله دستاورد.

ثبت سفارش
عنوان محصول
قیمت