پروپوزال تعیین میزان آگاهی دندانپزشکان عمومی استان اردبیل از ملاحظات دندانپزشکی در بیماران تحت شیمی درمانی

تعداد صفحات: 13 فرمت فایل: word کد فایل: 10002676
سال: مشخص نشده مقطع: دکترا دسته بندی: پایان نامه علوم پزشکی
قیمت قدیم:۴,۸۰۰ تومان
قیمت: ۴,۳۰۰ تومان
دانلود مقاله
  • خلاصه
  • فهرست و منابع
  • خلاصه پروپوزال تعیین میزان آگاهی دندانپزشکان عمومی استان اردبیل از ملاحظات دندانپزشکی در بیماران تحت شیمی درمانی

    -2 عنوان پایان نامه به انگلیسی:

    Evaluation of the knowledge of Ardabil dentists regarding dental consideration of patients undergoing chemotherapy, 2014

    3-2 محل اجرای پایان نامه: استان اردبیل

     4-2 نوع طرح:  بنیادی  []    کاربردی  [*]    بنیادی–کاربردی  []    توسعه ای []    

    2 بیان مسئله و ضرورت انجام تحقیق:

    سرطان های دهان کمتر از3% تمام تومورهای بدخیم بدن را شامل می شوند اما ششمین سرطان شایع مردان و دوازدهمین مورد شایع در زنان می باشند. هم اکنون، برای درمان بیماران سرطانی از روش های درمانی گوناگون استفاده می شود . هدف تمامی این درمان ها از میان بردن سلول های سرطانی بدون آسیب رساندن به سلول های میزبان است . سه روش اصلی در این زمینه ، جراحی، شیمی درمانی و پرتودرمانی است. استفاده از شیمی درمانی در گذر سال های زیاد، به مبتلایان به سرطان برای درمان و یا افزایش طول عمر کمک های شایان توجه کرده است ، ولی، متاسفانه در کنار همه ی برتری هایی که دارا است،پیامد هایی نیز به دنبال دارد(1). شیمی درمانی اغلب باعث سرکوب مغز استخوان شده و با کاهش لکوسیت ها سبب تضعیف سیستم ایمنی می شود. به عنوان نمونه عوارض شیمی درمانی ممکن است ناشی از سرکوب مغز استخوان و یا سیستم ایمنی یا اثرات مستقیم سیتوتوکسیک عناصر شیمیایی بر روی بافت های دهانی باشد که به صورت موکوزیت، عفونت یا خونریزی بروز نماید.عوارض جانبی شیمی درمانی در ناحیه ی دهانی- صورتی، شامل التهاب، زخم دهانی، افزایش شیوع عفونت های ویروسی ، قارچی ، باکتریایی و خونریزی و در ادامه درد چشم و سو تغذیه است و در مواردی نیز با توجه به شدت علایم پزشک مجبور به کاهش دوز داروی شیمی درمانی می شود(1).معمولا زخم های دهانی و التهاب ایجاد شده در این بیماران بین 3 تا 14 روز پس از درمان آغاز می شود و دربیماران جوان شایعتر از افراد سالمند است(1).

    در حال حاضر اهمیت مشاوره دندانپزشکی قبل از شیمی درمانی، در درمان اغلب بیماران سرطانی بویژه در سرطانهای ناحیه سر و گردن بر کسی پوشیده نیست(2). ایده ال آن است که در ارزیابی اولیه بیمار مبتلا به سرطان، دندانپزشک معاینه کلینیکی و رادیوگرافیک دقیق انجام دهد و اطلاعاتی راجع به وضعیت پزشکی بیمار، تاریخچه دندانپزشکی، وضعیت بهداشت در حال حاضر و طرح درمان مربوط به بیماری سرطان او، جمع آوری نماید . از تشخیص وStaging  ضایعه اطلاع یابد ، هدف و پروگنوز درمان پیشنهادی و طول دوره درمان را بداند . میزان آگاهی بیمار از وضعیت دهان و دندانهایش و انگیزه و توانائی وی از انجام مراقبت ها به درستی ارزیابی گردد(2). چنانچه جراحی در ناحیه حفره دهان مد نظر باشد کنترل بیماریهای دهان و دندان باید مورد توجه بسیار قرار گیرد . بطوریکه دندانپزشک باید توجه داشته باشد که عوارض دهانی آن ممکن است کاملاً دردناک بوده و چه بسا بر کیفیت زندگی بیمار تاثیر گذاشته و اجابت  درمان و یا ادامه آن را از طرف بیمار تحت تاثیر قرار دهد(3). وضعیت تغذیه ای بیمار باید بررسی شده و در صورت نیاز ، به منظور رفع سوءتغذیه در جهت بهبود ناتوانی جسمی، تاخیر احتمالی در بهبود زخم و افزایش استعداد به پوسیدگی مشاوره انجام گیرد . خشکی دهان عارضه درمان سرطان می باشد بنابراین گاهی ممکن است ارزیابی عملکرد بزاق قبل از درمان ضروری باشد(4). افزایش مهارت در تشخیص و درمان سرطانها، نقش دندانپزشک را در گروه درمانی مربوطه گسترش داده است .مشارکت دندانپزشک قبل از شروع درمان سرطان آغاز گشته و به طور محدودی ضمن درمان سرطان ادامه می یابد .دندانپزشک پس از درمان نیز باید همکاری خود را با انکولوژیست ادامه داده و از همکاران دیگری که در زمینه مراقبت های دهان و دندان نقش دارند کمک بطلبد تا نتایج مطلوب درمانی حاصل گردد. مطالعه Gorden Borg نشان داد که میزان آگاهی دندانپزشکان از سرطان دهان محدود است(5) همچنین در مطالعه زارعی در کرمان آگاهی دندانپزشکان از سرطان دهان مطلوب نیست(6).با توجه به اهمیت موضوع ارزیابی دندانپزشکان در رابطه با نحوه معاینه، درمان و ارزیابی بیماران تحت شیمی درمانی احساس نیاز می شود البته تا کنون مقاله چاپ شده ای در رابطه با این موضوع در سطح استان انجام نگرفته است لذا این مقاله بر آن است که آگاهی دندانپزشکان عمومی استان اردبیل از ملاحظات دندانپزشکی در بیماران شیمی درمانی ارزیابی کند تا در خصوص برنامه ریزی جهت آموزش مجدد و بالا بردن سطح آگاهی دندانپزشکان اقدامات لازم انجام گیرد.

    6-2 تعریف واژه‌های کلیدی: (حداقل 3 واژه)

    سرطان: سرطان بیماری است که از تکثیر غیر طبیعی سلول های بدن شروع می شود.در واقع سلول های بدن در طی یک روند تنظیم یافته از بین میروند و سلول های جدید جای آنها را می‌گیرند گاهی اوقات این روند طبیعی از تنظیم خارج شده و سلول های فرسوده از بین نمی روند . تشکیل توده ای را می‌نمایند که می‌توانند تبدیل به تومور بدخیم یا سرطان شوند(7).

    شیمی درمانی: مقصود از شیمی درمانی، درمان بیماری از طریق بکار بردن داروهای گوناگون جهت از بین بردن سلولهای سرطانی است. استفاده از داروهای ضد سرطان یا شیمی درمانی یکی از چند راه درمان این گونه تومورها است و می توان آن را با روشهای دیگری مثل جراحی و پرتو درمانی توام کرد. شیمی درمانی در معالجه تومورها بسیار موثر بوده و امروزه با کشف داروهای جدید ضد تومور این تاثیر رو به افزایش است(7).

    آگاهی: در واقع آگاهی نوعی عمل است تا یک پدیده، منبع و یا کارکرد. آگاهی بر هر واکنش پذیری تاثیر می گذارد و با گزینش ویژگی های مربوط به یک موضوع، آن ها را در یک فضای مجازی روایت می کند و با هم سازش می دهد. آگاهی فقط بر مبنای پدیده های عینی قابل مشاهده شکل می گیرد. به بیانی دیگر در آگاهی هر چیزی تمثیلی است از چیزی که نخست در رفتار ما وجود داشته است(7).

    7-2 بررسی متون:

    Edvards (1998)در پژوهشی با عنوان بررسی عوامل مرتبط در بیماران دچار سرطان دهان بدست آورد که عوارض جانبی شیمی درمانی در ناحیه ی دهانی- صورتی، شامل التهاب، زخم دهانی، افزایش شیوع عفونت های ویروسی ، قارچی ، باکتریایی و خونریزی است. این عوارض ، سبب درد چشمگیر، سوء تغذیه و حتی در مواردی ، کاهش دوز داروی مورد استفاده از سوی پزشک درمانگر می شود(8).

    Greenburg (2008) در پژوهشی در نیویورک با عنوان آگاهی دندانپزشکان از میزان پیشگیری از سرطان دهان بدست آورد که از آنجا که سرطان دهان در مراحل اولیه نماهای کلینیکی متغیری دارد و می تواند از یک ناحیه بدون علامت تا تغییرات قوام و رنگ ناحیه متغیر باشد و غالبا در این مرحله تغیرات کلینیکی مرتبط با بدخیمی را نیز نشان نمی دهد در نتیجه در این مرحله تشخیص داده نمی شود(9).

    زارعی(2006) در پژوهشی با عنوان میزان آگاهی و مهارت دندانپزشکان عمومی شهر کرمان در ارتباط با سرطان دهان دریافت که سطح آگاهی دندانپزشکان عمومی شهر بابل در ارتباط با سرطان دهان کافی نمی باشد(7).

    8-2  اهداف و فرضیات :

    الف) هدف کلی:

    تعیین میزان آگاهی دندانپزشکان عمومی استان اردبیل از ملاحظات دندانپزشکی در بیماران تحت شیمی درمانی

    ب) اهداف اختصاصی:

    تعیین میزان تاثیر مدت زمان طبابت بر میزان آگاهی دندانپزشکان عمومی از ملاحظات دندانپزشکی در بیماران تحت شیمی درمانی

    تعیین تاثیر سن بر میزان آگاهی دندانپزشکان عمومی از ملاحظات دندانپزشکی در بیماران تحت شیمی درمانی

    تعیین تاثیر جنسیت بر میزان آگاهی دندانپزشکان عمومی از ملاحظات دندانپزشکی در بیماران تحت شیمی درمانی

    ج) اهداف کاربردی:

    هدف کاربردی این پژوهش بالا بردن سطح آگاهی با تکیه بر نتایج پژوهش با استفاده از کلاسهای آموزشی برای دندانپزشکان عمومی استان اردبیل از ملاحظات دندانپزشکی در بیماران تحت شیمی درمانی خواهد بود.

    د) فرضیات یا سؤالات تحقیق:

    آیا میزان آگاهی دندانپزشکان استان اردبیل از ملاحظات دندانپزشکی عمومی در بیماران شیمی درمانی مناسب و کافی است؟

    آیا مدت زمان طبابت بر میزان آگاهی دندانپزشکان عمومی استان اردبیل از ملاحظات دندانپزشکی در بیماران تحت شیمی تاثیر دارد؟.

    آیا سن بر میزان آگاهی دندانپزشکان عمومی استان اردبیل از ملاحظات دندانپزشکی در بیماران تحت شیمی درمانی تاثیر داد؟

    آیا جنسیت بر میزان آگاهی دندانپزشکان عمومی استان اردبیل از ملاحظات دندانپزشکی در بیماران تحت شیمی درمانی تاثیر داد؟

    تفاوت میزان آگاهی دندانپزشکان عمومی بر حسب سابقه کاری از ملاحظات دندانپزشکی عمومی در بیماران تحت شیمی درمانی چیست؟

    لینک دانلود پایان نامه این پروپوزال 

  • فهرست و منابع پروپوزال تعیین میزان آگاهی دندانپزشکان عمومی استان اردبیل از ملاحظات دندانپزشکی در بیماران تحت شیمی درمانی

    فهرست:

    ندارد.
     

    منبع:

    Little JW, Falace DA, Miller CS, Nelson L, editors. Dental management of the medically compromised patient. 6th ed. Philadelphia: WB Sunders; 2002. p. 387-416.

    Markitziu A, Zafireo Potos G, Tsalikis L, Coher L: Gingival health and salivary function in head and neck irradiated patients. A fiver year follows up. Oral Surg Oral Med Oral Pathol 1992;73:427-433.

    Hays GL, Lippman SM, Flaitz CM: Co- carcinogenesis and field cancer ization oral lesions offer first signs. J Am Dent Assoc 1995;126:47-51.

    Schubert MM, Izutsu KT: Iatrogenic causes of salivary gland dysfunction. J Dent Res 1987;66:680-688.

    Djuric M, Pavlica D, Jankovic L, Milasin J, Jovanovic T. Presence of herpes simplex virus type I on the oral mucosa in patients undergoing chemotherapy. Scott Med J 2007; 52: 28-31.

    Greenburg M, Glick M, editors. Burket's Oral Medicine. 9th ed. Hamilton: BC Decker Inc;2003. p. 61, 75-76.

    زارعی،محمد، بررسی میزان آگاهی و مهارت دندانپزشکان عمومی شهر کرمان در ارتباط با سرطان دهان، مجله دانشکده دندانپزشکی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی،1380.

    Edvards A, Awde JD, Ghandi H, Vincent M, Kocha WI. Risk factors associated with mucositis in cancer patients receiving 5-fluoroucil. Oral Oncol 1998; 34: 484-490.

    Greenburg M S, Cruz GD, Kumar JV. Oral cancer prevention and early detection: knowledge, practices and opinions of oral health care providers in New York State. J Cancer Educ 2008; 21(3): 157-62.

    Yieoewet S, Kunz A. Impact of improved dental services on the frequency of oral complications of cancer therapy for patients with non-head-and-neck malignancies. Oral Surg Oral Med Oral Pathol 1988; 65: 19-22.

    .

ثبت سفارش
عنوان محصول
قیمت