پروپوزال اثربخشی گروه درمانی شناختی بر سازگاری اجتماعی، خودکارآمدی و فراشناخت در بین زندانیان اردبیل

تعداد صفحات: 12 فرمت فایل: word کد فایل: 10002481
سال: مشخص نشده مقطع: کارشناسی ارشد دسته بندی: پایان نامه روانشناسی
قیمت قدیم:۴,۸۰۰ تومان
قیمت: ۴,۳۰۰ تومان
دانلود مقاله
  • خلاصه
  • فهرست و منابع
  • خلاصه پروپوزال اثربخشی گروه درمانی شناختی بر سازگاری اجتماعی، خودکارآمدی و فراشناخت در بین زندانیان اردبیل

    عنوان پایان­نامه به فارسی:  

    اثربخشی گروه درمانی شناختی بر سازگاری اجتماعی، خودکارآمدی و فراشناخت در بین زندانیان اردبیل

     

    عنوان پایان­نامه به انگلیسی:

    Effectivness of  Cognitive- Basd group therapy on social adjustment, self- ef ficient and meta cognition in the prisoners  of Ardabil

    کلمات کلیدی: گروه درمانی  مبتنی بر شناخت[1]،  سازگاری اجتماعی[2]، خودکارآمدی[3] ، فراشناخت [4]، زندانیان[5]

    پرسش اصلی پژوهش :

     آیا گروه درمانی شناختی بر سازگاری اجتماعی، خودکارآمدی و فراشناخت زندانیان اثر گذار هست؟

    بیان مسئله:

    توجه به زندان به عنوان یک نهاد اجتماعی، با هدفهای تربیتی و بازپروری برای آن دسته از افرادی که در سازگاری فرد با محیط دچار لغزش شده­اند، در میان پژوهشگران و برنامه ریزان از اهمیت ویژه­ای برخوردار گردیده است [19و17]. در سده­های گذشته نظریه­پردازان امور قضا بیشتر با دیده تنبیه یا قصاص با بزهکار روبرو می­شدند، از همین رو جنبه تربیتی زندان تحت الشعاع جنبه تنبیهی آن قرار می­گرفت[18]. در دهه­های اخیر تاثیر یافته­های پژوهش روانشناختی بر تدوین نظریه­های مربوط به جرم و جنایت،  این نگرش را دگرگون کرده است. تا آنجا که در تنظیم برنامه­های زندان اهداف باز پروری و اصلاح رفتار مورد توجه قرار می­گیرد.

    طول مدت اقامت در زندان، نوع خدمات روانپزشکی و روانشناسی دریافت شده، وضعیت زندگی آنها پیش از ارتکاب جرم،  محل زندگی آنها پیش از بازداشت،  شغل، وضعیت تاهل، میزان تعصیلات و سن آنها در ارتباط با نوع اختلال های روانی، جزو پدیده­های موثر در سلامت روان بزهکاران دانسته شده است[14]. با نگاهی به بررسیهای انجام شده می­توان دریافت که بسیاری از زندانیان بیش از سایر افراد به خدمات درمانی و روانپزشکی نیاز دارند. ازاین رو توجه به مشکلات آنها دارای اهمیت ویژه­ است. بدیهی است اگر انگیزه­ها و افکار خودآیند ارتکاب جرم در جامعه روشن گردد و این انگیزه­ها و افکار خودآیند در ارتباط با پیشینه زندگی و ویژگیهای فردی بزهکاران بررسی شود یافته­های پژوهش در برنامه­ریزی­های پیشگیرانه ارتکاب جرم موثر خواهد بود.

    در این پژوهش از روش درمانی گروه درمانی شناختی مایکل فری[6](1985)  استفاده شده است که اساسا برای بیماران افسردگی، اضطراب و خشم طراحی شده که برای تحقیق حاضر نیز قابل استفاده است چون مبتنی بر شناخت عمل می کند.شناخت درمانی براین عقیده استوار است که اختلالات هیجانی را می­توان به وسیله شناسایی افکار غلط، غیرمنطقی و منفی که مسبب و تداوم بخش هیجانهای منفی هستند و همچنین به وسیله تفسیر دادن آنها درمان کرد پایه های نظری درمان شناختی گروهی؛ شناخت درمانی بک، درمان عقلانی-عاطفی الیس و درمان بازسازی شناختی مک مالین   می باشد[15]. بک به ما آموخت که تفکر می­تواند از سه جنبه مختلف، نادرست باشد:  ساختار تفکر، محتوای تفکر و فرآیند تفکر. در بخش ساختاری نظریه بک، دو نوع تفکر قرار می­گیرند: افکار خودآیند و بارهای اصلی ( طرحواره­ها). محتوای افکار خودآیند و طرحواره­ها می­تواند در سه حوزه ، ناسازگاری ایجاد کنند که به عنوان مثلث شناختی ( تفکر منفی نسبت به خود، دنیا و آینه) شناخته می­شوند. فرایند تفکر می­تواند به چند شیوه مختل باشد دو نمونه عبارتند از:  دو وجهی سازی و مشخص سازی[15].

    روان شناسان ، سازگار ی فرد را در برابر محیط مورد توجه قرار داده اند و ویژگی هایی از شخصیت را بهنجار تلقی کرده اند که به فرد کمک             می کنند تا خود را با جها ن پیرامون خویش سازگار سازد، یعنی با دیگران در صلح و صفا زندگی کند، و جایگاهی برای خود به دست آورد[2]. در این میان سازگاری اجتماعی انعکاسی از تعامل فرد با دیگران ، رضایت از نقش های خود و نحوه ی عملکرد در نقش هاست که به احتمال زیاد تحت تأثیر شخصیت قبلی ، فرهنگ ، و انتظارات خانواده قرار دارد[4].

    بندورا  می نویسد: خودکارآمدی یعنی اینکه فرد چگونه شیوه­های  مورد نیاز برای رسیدن به موقعیت­های مورد انتظار را سازمان  می­دهد  و آنها را اجرا می­کند اینکه ما معیارهای رفتارمان را تا چه اندازه درست برآورد کرده باشیم احساس کارآیی شخصی ما را تعیین می­کنند[10].

    دانش فراشناختی ما را یاری می­دهد تا به هنگام یادگیری و دانستن، پیشرفت خود را  درمطالبی که خوانده­ایم بسنجیم. تاکنون سه طبقه یا مقوله در دانش فراشناختی مشخص شده­اند: الف اطلاع فرد از نظام شناختی خود  ب) اطلاع فرد از تکلیف  ج) اطلاع خود از راهبرد . از انجایی که بازبینی، فرآیند درونداد برای خود تنظیمی فرد و سیستم کنترلی اوست هر گونه نادرستی یا تحریف در بازبینی(فراشناخت) می­تواند در ایجاد اختلال عملکرد روانشناختی سهیم باشد[3]. فلاول دیلر[7] فراشناخت را به عنوان آگاهی از اینکه فرد چگونه یاد می­گیرد، آگاهی از چگونگی استفاده از اطلاعات موجود برای رسیدن به یک هدف، توانایی قضاوت دربار‌ فرآیندهای شناختی در یک تکلیف خاص، آگاهی از اینکه چه راهبردهایی برای چه هدفهایی مورد استفاده قرار دهد، ارزیابی پیشرفت خود در حین عملکرد و بعد از اتمام عملکرد تعریف کرده­اند[21]. هدف ما در این پژوهش این است که با توجه به تاثیر گروه درمانی شناختی به طور کلی بر افسردگی و اضطراب ؛ ایا این روش درمانی به طور مشخص بر سازگاری اجتماعی ، خودکارآمدی و باورهای فراشناختی افراد به طور خاص بر زندانیان تاثیر گذار هست؟ و این تاثیر به چه شکل و میزانی خواهد بود؟

     

    پیشینه پژوهش:

    در تحقیقی دیگر با عنوان «تاثیر گروه درمانی شناختی رفتاری بر سازگاری اجتماعی افراد وابسته به سوء مصرف کرک در شهرستان  گنبد کاوس»  افزایش سازگاری را گزارش داده­اند[12]. درپژوهش «مقایسه اثربخشی دو روش درمانی یکپارچه توحیدی و شناخت درمانی در کاهشرفتار مجرمانه زندانیان» تجزیه و تحلیل داده ها نشان داد که رفتار مجرمانه در هر دو گروه درمانی به طور چشمگیری کاهش یافته است به ویژه برای یکپارچه درمانی[11]. خدایاری فرد در پژوهش« اثربخشی مداخلات شناختی رفتاری بر سلامت روانشناختی زندانیان» را معنادار نشان داده­اند[5]. همچنین در تحقیق یا عنوان «اثربخشی روان درمانی شناختی رفتار گروهی و فردی بر آموزهای دینی بر ناسازگاری روانشناسی زندانیان رجایی شهر»  خدایاری فرد نقش درمان شناختی در ناسازگاری­های روانی اجتماعی نشان می­دهد[6]. در پژوهش دکتر چراغی « بررسی همبستگی خودکارآمدی باعملکرد بالینی دانشجویان پرستاری» همبستگی مثبت و معناداری را گزارش کرده است[8]. در زمینه پژوهش حاضر، پژوهشی با این عنوان در مقالات و مجلات معتبر صورت نگرفته و ثبت نشده است اما تحقیقاتی مرتبط در زمینه پژوهش وجود دارند. در پژوهش «اثر بخشی گروه درمانی شاختی رفتار یرخودکارآمدی معتادین»، خلعتبری و همکاران معناداری مثبت آن را نشان داده­اند[7]. در تحقیقی با عنوان « تاثیر گروه درمانی شناختی به روش مایکل فری در کاهش افسردگی زندانیان» نتایج تحلیل کوواریانس نشان داد که بین میانگین نمره افسردگی پس آرمون دو گروه تفاوت معناداری وجود دارد و میتوان نتیجه گرفت که شناخت درمانی به روش مایکل فری منجر به کاهش افسردگی می شود[16].

    یو.استان جیر[8] ( 2003) در مقاله « درمان شناختی برای ترس اجتماعی: درمان فردی در مقابل گروهی» گروه درمان شناختی راموثرتر گزارش  کرده اند[26] در پژوهشی« اثر بخشی گروه درمانی شناختی رفتاری برخودکارآمدی و ابراز وجود بر اضطراب دانش آموزان دختر متوسط» اثربخش بودن درمان را گزارش کرده­اند[25]. در پژوهشی «درمان شناختی برای PTSD: ایجاد و ارزیابی» بهبودی معناداری را گزارش کرده­اند[22].درپژوهش «خودکارآمدی تحصیلی و بار شناختی در دانش آموزان توسط ویسایل و همکاران رابطه بین مناطق حافظه کاری و خودکارآمدی و شناخت معنادار گزارش کرده­اند[23]. در تحقیق هدمان[9] ( 2011)، با عنوان « اثر بخش گروه درمانی شناختی رفتاری مبتنی بر اینترنت در مقابل درمان شناختی  رفتاری مبتنی بر گروه  بر روی اختلال اضطراب اجتماعی » اثربخشی هر دو نوع درمان را گزارش کرده اند [24].

     

    فرضیه ها:

    فرضیه کلی: گروه درمانی به شیوه شناختی بر سازگاری اجتماعی، خودکارآمدی و فراشناخت زندانیان اردبیل اثر می­گذارد.

    فرضیه­های جزئی:

    1- گروه درمانی به شیوه شناختی بر سازگاری  اجتماعی  زندانیان اثر می­گذارد.

    2- گروه درمانی به شیوه شناختی برخود کارآمدی زندانیان تاثیر دارد.

    3- گروه درمانی شناختی بر فراشناخت زندانیان تاثیر گذار است.

     

    اهداف پژوهش:

    کلی:  بررسی اثربخشی گروه درمانی شناختی بر سازگاری اجتماعی،  خودکارآمدی و فراشناخت زندانیان اردبیل

    اهداف جزئی : 1 اثربخشی بخشی گروه درمانی شناختی بر سازگاری اجتماعی زندانیان  

                      2 اثربخشی بخشی گروه درمانی شناختی بر خودکارآمدی زندانیان 

                      3اثربخشی بخشی گروه درمانی شناختی بر فراشناخت زندانیان 

     

    جنبه نوآوری و جدید بودن پژوهش :                                                            

    گروه درمانی شناختی از روشهای جدید درمان می­باشد بویژه  در تحقیق حاضر اجرای آن در ارتباط با متغیرهای سازکاری اجتماعی، خودکار آمدی و فراشناخت آن هم بر روی زندانیان از ویژگیهای نو پژوهش حاضر می­باشد.

    روش کار:

    الف – روش پژوهش :

    در این تحقیق روش گروه درمانی به شیوه شناختی به عنوان متغیر مستقل است و سازگاری اجتماعی، خودکارآمدی و فراشناخت به عنوان متغیر وابسته در نظر گرفته شده اند. این پژوهش از نوع آزمایشی است که به صورت طرح پیش آزمون و پس آزمون با گروه کنترل می­باشد.

     

    ب – روش گردآوری اطلاعات:

    در این پژوهش گردآوری اطلاعات به وسیله پرسشنامه صورت خواهد گرفت که طی آن چهار پرسشنامه ( سازگاری اجتماعی، خودکارآمدی،  فراشناخت و اطلاعات شخصی) که تقریباً 100 سؤال می­باشد یکبار قبل از درمان و یکبار دیگر بعد از درمان  توسط پژوهشگر به آزمودنی ها ارائه خواهد شد سپس پرسشنامه ها جمع آوری و اطلاعات مورد نظر از  آنها استخراج می شود .

     

    ج – ابزار گرد آوری اطلاعات:

    - مقیاس سازگاری اجتماعی بل: پرسشنامه سازگاری بل در سال 1961 توسط بل ساخته شده و در مقیاس بزرگسالان پنج مولفه دارد که یکی از آنها سازگاری اجتماعی با 32 گویه به صورت بلی، خیر و نمیدانم؛ می باشد که نمرات بالا نشانگردوری از تماس اجتماعی و نمره پایین نشانگر پرخاشگری میباشد. اعتبار آزمون-باز آزمون  بین 70/0 تا 93/0 و ضریب همسانی درونی از 74/0 تا 93/0 متغیر بوده است بل ضریب اعتبار  سازگاری اجتماعی را 88/0  گزارش می­کند این ازمون توسط بهرامی بر روی 200 نفرکه الفای کرونباخ ان 89/0 بدست آمد[13].

    - پرسشنامه خودکارآمدی عمومی شوارتز و جروسلم: در سال 1979 توسط شوارتز و جروسلم ساخته شد. این پرسشنامه دارای 20 گویه با دو خرده مقیاس جداگانه خودکارآمدی عمومی و اجتماعی بود که در سال 1981به یک مقیاس 10 گویه ای کاهش یافت(GSE-10). ضرایب الفای کرونباخ در کانادا 88/0 ، در آلمان 81/0  در انگلیس 88/0 ، در فرانسه 82/0 ، در ژاپن 91/0 ، در اندونزی 79/0، در هند 75/0و در ایران 84/0  می باشد. ضرایب بدست آمده نشان دهنده پایایی درونی گویه های این مقیاس در میان مردم گوناگون جهان است. شوارتز و همکاران همبستگی این مقیاس را با نمره های افسردگی، اضطراب و اسناد خوشبینانه52/0 ، 60/0 و 55/0 گزارش کرده است. این مقیاس دارای 10 گویه 4 گزینه ای با دامنه 1 تا 4 است که حداقل10 و حداکثر40  نمره دارد. این مقیاس برای پیش بینی سازگاری پس از دگرگونی­های زندگی  برای کارهای بالینی  و تغییر رفتار به کار می رود[20].

    - پرسشنامه فراشناخت کارترایت و ولز: توسط ولز و کارترایت- هاتئن در سال 2004 ساخته شده است و دارای 30 ایتم با یک مقیاس دو درجه ای (صحیح و غلط) پاسخ داده می شود. این پرسشنامه دارای پنج مولفه (باورهای مثبتدر مورد نگرانی، اعتماد شناختی، خودآگاهی شناختی، باورهای منفی در مورد کنترل ناپذیری افکار و باورهایی  در موردنیاز به افکار کنترل) میباشد. ضریب آلفای کرونباخ بین تتتتت گزارش شده است ضریب همبستگی این پرسشنامه با پرسشنامه اضطراب صفت-حالت 73/0 می­باشد[1].

    لینک دانلود پایان نامه این پروپوزال

  • فهرست و منابع پروپوزال اثربخشی گروه درمانی شناختی بر سازگاری اجتماعی، خودکارآمدی و فراشناخت در بین زندانیان اردبیل

    فهرست:

    ندارد
     

    منبع:

    ابوالقاسمی، عباس، نریمانی، محمد(1385)، آزمون های روانشناختی، اردبیل، انتشارات باغ رضوان.

    اتکینسون، ریتال ال، اتکینسون، ریچارد اس و همکاران(1370)، زمینه روانشناسی هیلیگارد متن کامل، مترجمان محمدنقی براهنی و دیگران، تهران، رشد، 1385.

    حسنعلی زاده، مهدیه(1388)، مقایسه اثربخشی دو روش درمانی فراشناختی  و دارویی در کاهش نشانه های بیماران مبتلا به اختلال وسواس فکری-عملی ،پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد رشته روانشناسی بالینی دانشگاه آزاد اردبیل.

    خدایاری فرد ،محمد؛ رحیمی نژاد، عباس؛ هومن ، حیدرعلی؛ غباری بناب ، باقر(1385)،بررسی عوامل مؤثر بر سازگاری اجتماعی دانشجویان شاهد و غیرشاهد، موسسه رئانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه تهران 1385 .

    خدایاری فرد، محمد ؛ عابدینی، یاسمین(1387)، اثر بخشی مداخلات شناختی رفتاری بر سلامت روانشناختی زندانیان، مجله علوم رفتاری ،دوره دوم،شماره4، زمستان 1387، 290-283.

    خدایاری فرد، محمد و همکاران(1389)،اثر بخشی روان درمانی شناختی- رفتاری گروهی و فردی مبتنی بر آموزه های دینی بر ناسازگاریهای روان شناختی زندانیان در زندان رجایی شهر، فصلنامه علمی- پژوهشی پژوهش در سلامت روانشناختی، دوره سوم، شماره چهارم، زمستان 1388 ،67-55.

    خلعتبری، جواد؛ قربان، شهره؛ شیرودی ،معصومه؛ بررسی اثربخشی گروه درمانی به شیوه ی شناختی-رفتاری بر میزان خودکارآمدی بیماران وابسته به مواد، مجله دانشکده پزشکی اصفهان ، سال بیست و نهم، شماره 164 هفته چهارم دی ماه 13902094-2100.

    چراغی، فاطمه، حسنی، پرخیده، ریاضی، هدیه، مجله علمی دانشکده پرستاری و مامایی، دوره نوزدهم، شماره 1، بهار و تابستان 1390،  40-35.

    دلاور، علی(1388)، روش تحقیق در روانشناسی و علوم تربیتی، نشر ویرایش، ویرایش چهارم.

    سهرابی، زهرا(1390)، بررسی اثربخشی رفتار درمانی دیالکتیکی بر کیفیت زندگی و خودکارامدی دختران دارای پرخوری روانی،،پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد رشته روانشناسی بالینی دانشگاه ازاد اردبیل.

    شریفی نیا، محمد حسین؛ افروز، غلامرضا؛ رسول زاده طباطبایی، سید کاظم(1386)، مقایسه اثر بخشی دو روش درمانی یکپارچه درمانی و شناخت درمانی در کاهش رفتار مجرمانه زندانیان، روانشناسی و علوم تربیتی، پاییز 1386، 72-41.

    عطاری، یوسفعلی(١٣٨٤) بررسی تاثیر اموزش گر.هی مهارتهای اجتماعی در سازگاری فردی اجتماعی نوجوانان بزهکار در شهرستان گنبد کاووس، مجله علوم تربیتی و روانشناسی، دوره سوم ، سال دوازدهم ، شماره ٢ ، 46-25.

    فتحی آشتیانی، علی، داستانی، محبوبه (1377)، آزمون های روانشناختی: ارزشیابی شخصیت و سلامت روان، تهران، بعثت، 1389.

    فرجاد، محمدحسین(1371)،روانشناسی و جامعه شناسی جنایی، تهران:نشر همراه.

    فری، مایکل(1997)؛ مترجمین:محمدی، مسعود؛ فرنلم، رابرت؛ راعنمای عملی شناخت درمانی گروهی، تهران، رشد،1384

    کهریزی، احسان؛ آقایوسفی، علیرضا؛ میرهاشمی، مالک(1390)، تاثیر گروه درمانی شناختی در کاهش افسردگی زندانیان، اندیشه و رفتار، زمستان 1390، شماره 6 ، 30-21.

    محمدی کاجی، مهدی(1374)، تحلیلی بر عوامل روانشناختی ارتکاب جرم، ماهنامه اصلاح و تربیت، سال دوم،شماره13 ،34-30.

    کی نیا، مهدی (1374)،روانشناسی جنایی، تهران:انتشارات رشد.

    نجفی توانا، علی(1375)،بررسی حقوقی مبحث زندانیان، ماهنامه اصلاح و تربیت، سال دوم، شماره15، 12-7.

    نریمانی، محمد، احدی، بتول(1389)، آزمون های شخصیت، نشر محقق اردبیلی، 1389.

    همتی، ملیحه(1389)، بررسب نقش هوش هیجانی باورهای فراشناختی و سرسختی روانشناختی در تبیین اضطراب امتحان دانشجویان ،پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد رشته روانشناسی بالینی دانشگاه ازاد اردبیل.

     

    A. Ehlers, David M. Clark, Ann Hackmann, Freda McManus, Melanie Fennell, Cognitive therapy for post-traumatic stress disorder: development and evaluation ,Behaviour Research and Therapy, Volume 43, Issue 4, April 2005, Pages 413-43a1.

    C. Vasile, Ana-Maria Marhan, Fl. Mihaela Singer, D. Stoicescu , Academic self-efficacy and cognitive load in students , Procedia - Social and Behavioral Sciences, Volume 12, 2011, Pages 478-482

    E. Hedman, E. Andersson, B. Ljótsson, G. Andersson, C. Rück, Nils Lindefors, Cost-effectiveness of Internet-based cognitive behavior therapy vs. cognitive behavioral group therapy for social anxiety disorder: Results from a randomized controlled trial , Behaviour Research and Therapy, Volume 49, Issue 11, November 2011, Pages 729-736

    M. Alilo Majid, S. Vosoughi Ilkhchi, H. Poursharifi, The Effectiveness of Cognitive-Behavioral Group Therapy on Self-Efficacy and Assertiveness Among Anxious Female Students of High Schools , Procedia - Social and Behavioral Sciences, Volume 30, 2011, Pages 2586-2591

    U. Stangier, T. Heidenreich, M. Peitz, W. Lauterbach, D.M. Clark , Cognitive therapy for social phobia: individual versus group treatment , Behaviour Research and Therapy, Volume 41, Issue 9, September 2003, Pages 991-1007

     

ثبت سفارش
عنوان محصول
قیمت