پروژه مالیات بر ارزش افزوده

تعداد صفحات: 47 فرمت فایل: word کد فایل: 10002445
سال: مشخص نشده مقطع: کارشناسی ارشد دسته بندی: پایان نامه حسابداری
قیمت قدیم:۷,۵۰۰ تومان
قیمت: ۴,۳۰۰ تومان
دانلود مقاله
  • خلاصه
  • فهرست و منابع
  • خلاصه پروژه مالیات بر ارزش افزوده

    چکیده:

    مالیات بر ارزش افزوده، مالیاتی است که کلیه عرضه کنندگان کالاها و خدمات به عنوان مودیان نظام مالیاتی باید علاوه بر بهای کالا با خدمت عرضه شده، به صورت درصدی از بهای فروش کالا یا خدمات، در زمان فروش از خریداران اخذ و به صورت دوره ای (فصلی) به سازمان امور مالیاتی کشور واریز نمایند. هر گونه مالیات بر ارزش افزوده پرداخت شده در زمان خرید توسط مودیان اعم از وارد کنندگان- تولید کنندگان توزیع کنندگان- صادر کنندگان، که در این نظام مالیاتی به عنوان عامل وصول نه پرداخت کننده مالیات محسوب می گردند، طلب ایشان از دولت محسوب به صورت فصلی با سازمان امور مالیاتی کشور تسویه می گردد.

    تسویه مطالبات مودیان بابت مالیاتهای پرداختی ایشان در زمان خرید، یا از طریق کسر از مطالبات دریافتی از خریداران و یا از طریق استرداد سازمان امور مالیاتی کشور به ایشان، صورت می پذیرد.

    پیشگفتار:

    قانون مالیات بر ارزش افزوده که در جلسه مورخ هفدهم اردیبهشت ماه یکهزار و سیصد و هشتاد و نه کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی طبق اصل هشتاد وپنجم قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران تصویب گردیده و مجلس با اجرای آزمایشی آن به مدت 5 سال در جلسه علنی روز سه شنبه مورخ نهم بهمن 1386 موافقت و در تاریخ 2/3/87 به تایید شورای نگهبان رسیده و طی نامه شماره 16273/95 مورخ 19/3/87 مجلس شورای اسلامی واصل گردیده است.

    مقدمه:

    این پایان نامه بر دو مجموعه ابزار سیاست دولت که در میان تمام بخش های یک اقتصاد عمل می کند. تمرکز خواهد داشت: سیاست مالی دولت و سیاست مالی (خزانه داری) هر دو مجموعه می توانند نقش حیاتی، چه خوب و چه بد، در بسیج پس انداز داخلی ایفا کنند. به علاوه، هر دو سیاست آثار دامنه داری بر توزیع درآمد، اشتغال، کارآیی و ثبات اقتصادی دارند. در اینجا ما بر آن سیاست مالی که تمام اقدامات مربوط به سطح و ساختار درآمدها و مخارج دولت را در بر می گیرد، تمرکز می کنیم.

    براساس اصطلاحاتی که در اینجا مورد استفاده قرار می گیرند در آمدهای دولت شامل تمامی درآمدهای مالیاتی و تغییر مالیاتی به خزانه داری دولت از جمله مازادهای موسسه های عمومی در تملک دولت و استقراض داخلی از خزانه می شود. مخارج دولت چنین تعریف میشود: تمامی هزینه ها از بودجه و دولت شامل مخارج جاری از قبیل حقوق کارمندان دولت؛ نگهداری اموال؛ هزینه های نظامی؛ پرداخت بهره و سوبسید برای پوشش زیان های موسسات دولتی؛ همچنین مخارج سرمایه نظیر هزینه های احداث کانالهای آبیاری؛ جاده ها و مدارس؛ و خرید تجهیزات غیر نظامی مورد تملک دولت.

    سیاست مالی از طریق هر دو بخش مالیات و هزینه بودجه دولت عمل می کند. مرکز تصمیم گیری در مورد سیاست مالی در کشورهای رو به توسعه معمولاً بین دو نهاد تقسیم می شود:

    وزارت دارایی (اداره خزانه داری) و وزارت (یا سازمان) برنامه ریزی. در بیشتر کشورها وزارت دارایی اساساً مسئول طراحی و اجرای سیاست مالیاتی و برای تصمیم های مربوط به مخارج مصرفی جاری دولت تعیین میشود. وزارت یا سازمان برنامه ریزی گاهی در مورد تصمیم های مربوط به مخارج سرمایه دولت نوسان دارد. برخی از اقتصاددانان و سیاست گذاران، اصطلاح "سیاست مالی" را برای آنچه وزارت دارایی انجام می دهد و اصطلاح "سیاست توسعه" برای کارهایی که تحت نظارت شدید وزارت یا سازمان برنامه ریزی است به کار می برند. بخش حاضر، اساساً بر جنبه هایی از سیاست مالی که مخارج مصرفی دولت و تعیین مالیات را مورد رسیدگی قرار می دهند، تمرکز می کند.

    فصل اول:

    تاریخچه ی مالیات بر ارزش افزوده

    مالیات بر ارزش افزوده، مالیاتی است که برای نخستین بار، توسط فون زیمنس در 1951 به منظور فائق آمدن بر مسائل مالی آلمان طرح ریزی شد که به رغم علاقه و تمایل شدید کشورهایی نظیر آرژانتین و فرانسه برای آگاهی از چگونگی ساختار آن این مالیات، بطور رسمی، تا سال 1954 در هیچ کشوری به کار گرفته نشد.

    از 954 به بعد برزیل،فرانسه، دانمارک و آلمان در زمره کشورهایی بودند که این نوع از مالیات را در نظام مالیاتی کشور خود بکار انداختند و کره ی جنوبی نیز نخستین کشور آسیایی بود که از 1997 با کمک صندوق بین المللی پول توانست این مالیات را در نظام خود پیاده کند و به دنبال آن کشورهای ترکیه، پاکستان، بنگلادش و لبنان هم نسبت به اجرای این مالیات اقدام کردند.

    در خصوص شیوه ی اجرایی مالیات بر ارزش افزوده می توان گفت که در سیستم مالیات بر ارزش افزوده، هر فروشنده در هنگام فروش کالا وخدمات، مالیات مورد نظر را به صورت حساب می افزاید و آن را به همراه با قیمت کالا و خدمات از مشتری دریافت میکند. نخستین فروشنده مالیات دریافتی را وصول و به دولت پرداخت می کند و در مراحل بعدی هر فروشنده مابه التفاوت مالیات را از مشتری می گیرد و به حساب سازمان امور مالیاتی واریز می کند.

    مالیات بر ارزش افزوده چند نوع است که عبارتند از: مالیات از نوع تولیدی، درآمدی و مصرف. در مالیات بر ارزش افزوده از نوع تولیدی، مالیات کلی بر فروش اعمال میشود. در حالیکه در نوع درآمدی، مالیات بر فروش کالاهاست.

    در مالیات بر ارزش افزوده از نوع مصرف نیز که مالیات بر کالاها و خدمات مصرفی است، تمام مخارج سرمایه گذاری ناخالص از پایه مالیاتی حذف میشود.

    در این حال واعظان این نوع مالیات و برخی کارشناسان معتقدند این نوع مالیات آثار مناسبی در سطوح مختلف جامعه و به ویژه شهرها دارد و بعضی دیگر آن را تیر خلاص برای صنعت کشور می دانند.

     

    مالیات بر ارزش افزوده در ایران

    لایحه مالیات بر ارزش افزوده برای نخستین بار در سال 1366 به مجلس شورای اسلامی تقدیم گردید و کلیات آن نیز به تصویب رسید. لیکن در شور دوم، پس از تصویب 6 ماده آن، به پیشنهاد تعدادی از نمایندگان مجلس برای مدت شش ماه مسکوت ماند. به دلیل اتمام دوره سوم مجلس شورای اسلامی و عدم درخواست دولت برای طرح مجدد، در دوره چهارم مجلس اقدامی صورت نگرفت.

    در اوایل دهه 70، مقامات ایرانی از معاونت مالی صندوق بین المللی پول تقاضا نمودند در مورد سیستم مالیاتی ایران تحقیق و مطالعه به عمل آورد. متعاقباً هیاتی شامل آقایان کزاد، کورنلی، مالو و توماس در ژوئن 1991 به ایران اعزام شدند. ماموریت اصلی آنها بررسی چگونگی استفاده از سیستم کامپیوتری در اداره مالیاتها بود. گزارش مبسوط گروه، شامل بررسی جوانب مختلف سیستم مالیات بر ارزش افزوده با استفاده از سیستم کامپیوتری بود که در 30 سپتامبر 1991 به مقامات ایرانی ارائه شد. این بررسیها مقدمه تنظیم لایحه مالیات بر ارزش افزوده در سال 1372 گردید. در تیرماه آن سال، پیش نویس لایحه تحت عنوان"لایحه مالیات کالا و خدمات" توسط کمیته ای در معاونت درآمدهای مالیاتی تدوین و متعاقب آن توسط هیاتی در وزارت متبوع مورد بازنگری قرار گرفت. پس از اعمال نظرات کارشناسان، با تغییر نام به عنوان "مالیات بر ارزش افزوده" به هیات دولت ارسال گردید. ولی بررسی و تصویب آن در هیات دولت در آن سال که مقارن با بکارگیری سیاستهای "تعدیل اقتصادی" از طرف دولت بود مسکوت ماند.

    چالش جدید مالیات بر ارزش افزوده از سال 1378 مجدداً آغاز گردید. مطالعات مقدماتی و بررسی امکان اجرای این مالیات به کمک کارشناسان خارجی از جمله آقای ولف و سمودی توسط گروه کارشناسان امور اقتصادی و دارایی صورت پذیرفت. در حقیقت، تهیه آخرین پیشنویس لایحه مالیات بر افزوده از مهرماه 1375 شروع و با تشکیل جلسات متعدد، نهایی و در همان زمان تقدیم هیات دولت گردید.

    لایحه مالیات بر ارزش افزوده در جلسه مورخ 27/06/1381 هیات دولت تصویب و در 28/07/1381 جهت تصویب نهایی به مجلس شورای اسلامی ارائه شد. این لایحه هم اکنون در کمیسیونهای فرعی و اصلی مجلس شورای اسلامی در حال بررسی است.

    دستگاه کنونی مالیات، ضمن بازنگری کامل قوانینی موجود مالیاتی، در چارچوب برنامه سوم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی، در راستای اصلاح مالیاتی، اقدام به معرفی یک و آن مالیات بر مصرف تحت عنوان "مالیات بر ارزش افزوده کرده است. مالیات بر ارزش افزوده با انتقال پایه مالیاتی از درآمد به مصرف، انگیزه های سرمایه گذاری را افزایش می دهد و منابع لازم را برای گسترش سرمایه گذاری ها از طریق افزایش امکانات پس انداز تامین و از جا به جایی سرمایه از بخشهای مولد به بخشهای خدماتی جلوگیری می کند. با اجرای این فرآیند مالیاتی، اختلال در تصمیمات تولیدی و سرمایه گذاری به حداقل می رسد و درآمدهای مالیاتی به دلیل گسترده بودن پایه این نوع مالیات، افزایش می یابد.

    مفهوم کلی مالیات

    واژه مالیات که از مال گرفته شده از نظر فرهنگ شناسان درمعانی زیر بکار برده شده است:

    (اجر و پاداش) (زکات مال) (سرپرستی و چراندن گله های گوسفند) (در جریمه ای که حکومت به مناسبت ارتکاب جرائم ویژه از مرتکبین می گیرد) (باج)(خراج) و بالاخره مالی که دولتها بطور سالانه از شهروندان خود می گیرند. اما در اصطلاح اقتصاددانان جدید مالیات اینگونه تعریف شده است:

    مالیات مقدار پول و یا مالی است که شهروندان یک کشور طبقق قانون به دولت خود می پردازند تا در جهت اداره امور کشور تامین کالاها و خدمات عمومی و ضروری تضمین امنیت و دفاع همگانی و عمران و آبادانی توسط دولت مورد بهره برداری قرار بگیرد.

    مالیات ریشه تاریخی طولانی و عمیقی دارد و عمر آن با پیدایش نخستین حکومتها و سازمانها همراه می باشد.

    تنها تنوع و مقدار مالیات و نحوه وصول آن متفاوت بوده است اصل آن هیچگاه متروک نمی شده است. در برخی از کشورهای جهان باستان از قبیل کلده و آشور در (بین النهرین) (آتن) در فرنگ وصول مالیات از مردم تابع قوانین مدون بوده ولی در بسیاری از نقاط جهان مسئله مالیات از نظر چگونگی وصول و اندازه آن تابع اراده دولت مرکزی و یا پادشاه بوده است که در برابر دریافت مقداری پول و یا کالا در سال حکومت و فرمانداری مناطق گوناگون را به افراد واگذار می کرده است.

    حاکم منطقه نیز که به یک طایفه و قبیله بلوک و منطقه و یا شهر و ایالتی منصوب می شد آن انداره از پول و کالا جهت دولت مرکز با افزودن مبالغ هنگفتی برای اداره امور منطقه و خود و ذخیره شخصی بطور سرانه و یا خانواری از مردمان زیر سلطه خود وصول می کرد. و در نپرداختن آن برای پادشاه و حاکم منطقه هیچ عذری پذیرفته نبود و شعار یا سربده یا مالیات و خراج برای همگان مفهوم رعب انگیز خود را داشت. عجیب است که این روش منحوس حتی در میان سلاطین و حاکمان ستمگر پس از اسلام در کشورهای اسلامی مانند بنی امیه و بنی عباس تا نادرشاه افشار و پس از او نیز رایج بوده است و نادرشاه گنجینه های افسانه ای خود موسوم به کلات نادری را بیشتر از این طریق گرد آورده بود.

    از دیگر تفاوتهای عمده مسئله مالیات در گذشته و حاضر این است که سلاطین و رژیمهای گذشته مالیات را برای ایجاد عمران و آبادانی در کشور نمی گرفتند بلکه خراجها باجها و مالیاتهای وصول شده را جزو دارایی و گنجینه های شخصی خود قرار داده و برای گردش امور دربار حرمسرا و تامین زندگی شاهزادگان و امیرزادگان عیاش و خوشگذران مورد بهره برداری قرار می دادند. حتی در بسیاری موارد حقوق سربازان از طریق صدور و فرمان غارت همگانی شهرهای فتح شده و مغلوب تامین میشده است و نه از خزانه دولت. اینگونه برخورد زشت زمامداران خود سر با مسئله مالیات و جایگزینی چپاولگرانه آن در ذهنیت مردم شرق موجب گشته تا اگر در مواردی هم مالیات در جهت مصلحت مردم بطور قانونی تنظیم گردد مردم سرباز زنند و بگونه ای از پرداخت آن گریز کنند و همچون مردم کشورهایی که نظام قانونی بر آنان حاکم است مالیات را امری طبیعی و در برابر فعالیتهای عمرانی و خدماتی و اداری دولت ندانند.

    غافل از اینکه مسئله تحریم عشر واکشی مناسب در برابر اسراف کاریهای حکام غاصب و ستمگر آن عصر بوده است و نمی تواند گوناگون مفهوم مالیات در شرایط متفاوت تاریخی دلیل بر مطلب باشد.

    این واژه به ویژه در نظام جمهوری اسلامی دقیقاً در نقطه مقابل آن مفاهیم نادرست تاریخی قرار دارد. و مالیات طبق قوانین و ضوابط معین خواهد شد و برای عمران و آبادی کشور و صیانت از بیضته اسلام مصرف میشود.

    از اینرو در عصر حاضر یکی از پایه های استوار کشورداری ترقی و پیشرفت و ارائه خدمات به مردم و در نتیجه دریافت مالیات می باشد دریافت مالیات از جامعه در کشورهای جهان امری طبیعی و بر اساس سیاست مالی می باشد و در برخی از کشورهای صنعتی جهان 90 تا 98 درصد بودجه عمومی می شود و مردم نیز هیچگونه واکنش منفی در برابر آن بروز نمی دهند.

  • فهرست و منابع پروژه مالیات بر ارزش افزوده

    فهرست:

    چکیده.................................................................................................................................................................................

    پیشگفتار.............................................................................................................................................................................

    مقدمه..................................................................................................................................................................................

    فصل اول: تاریخچه ی مالیات بر ارزش افزوده

    تاریخچه ی مالیات بر ارزش افزوده.............................................................................................................................

    مالیات بر ارزش افزوده در ایران...................................................................................................................................

    مفهوم کلی مالیات............................................................................................................................................................

    انواع مالیات........................................................................................................................................................................

    مالیات مستقیم و غیر مستقیم.....................................................................................................................................

    تقسیمی دیگر از مالیات..................................................................................................................................................

    مضمون و متعلق مالیات.................................................................................................................................................

    تعریف مالیات بر ارزش افزوده......................................................................................................................................

    مفهوم مالیات بر ارزش افزوده.......................................................................................................................................

    انواع مالیات بر ارزش افزوده..........................................................................................................................................

    مقایسه سه نوع مالیات برارزش افزوده.......................................................................................................................

    فصل دوم: مزایا مالیات بر ارزش افزوده

    مزایای مالیات بر ارزش افزوده......................................................................................................................................

    1- درآمد زایی جدید به منظور پاسخگویی به هزینه های دولت.......................................................................

    2- فرار مالیاتی حداقل...................................................................................................................................................

    3- تسهیل ورود به پیمان های منطقه ای................................................................................................................

    4- نوسازی و ایجاد تحول در نظام مالیاتی...............................................................................................................

    5- سهولت کنترل و حسابرسی...................................................................................................................................

    6- کمترین تاثیرات منفی.............................................................................................................................................

    آثار اقتصادی مالیات بر ارزش افزوده..........................................................................................................................

    تاثیر بر سطح قیمت ها...................................................................................................................................................

    تشویق سرمایه گذاری.....................................................................................................................................................

    خنثی بودن........................................................................................................................................................................

    افزایش رشد اقتصادی ...................................................................................................................................................

    کارایی اقتصادی................................................................................................................................................................

    تراز پرداختها......................................................................................................................................................................

    گسترش بخش عمومی...................................................................................................................................................

    معافیت ها در مالیات بر ارزش افزوده.........................................................................................................................

    فصل سوم: معایب مالیات بر ارزش افزوده

    معایب مالیات بر ارزش افزوده.......................................................................................................................................

    1- اثر نزولی مالیات بر ارزش افزوده..........................................................................................................................

    2- اثر مالیات بر ارزش افزوده در افزایش سطح قیمت ها...................................................................................

    3- اشکالات اجرایی مالیات بر ارزش افزوده.............................................................................................................

    اثرات مثبت و منفی اجرای قانون مالیات بر ارزش افزوده....................................................................................

    فصل چهارم: نحوه محاسبه مالیات بر ارزش افزوده

    شیوه اجرایی مالیات بر ارزش افزوده..........................................................................................................................

    روشهای اعمال مالیات بر ارزش افزوده.......................................................................................................................

    مثال عملی محاسبه مالیات بر ارزش افزوده.............................................................................................................

    خلاصه ای ساده در خصوص چگونگی ثبت حسابداری 3% مالیات ارزش افزوده..........................................

    فصل پنجم: واردات و صادرات در مالیات بر ارزش افزوده

    مودیان.................................................................................................................................................................................

    تعریف مودیان ثبت نام شده.........................................................................................................................................

    مودیان عرضه کننده همزمان کالاها و خدمات معاف و مشمول..........................................................................

    واردات.................................................................................................................................................................................

    تعریف واردات....................................................................................................................................................................

     واردات مشمول................................................................................................................................................................

     واردات معاف....................................................................................................................................................................

     تاریخ تعلق مالیات و عوارض کالاهای وارداتی........................................................................................................

     تاریخ تعلق مالیات و عوارض خدمات وارداتی.........................................................................................................

     نحوه ارزش گذاری کالاها و خدمات وارداتی...........................................................................................................

    ترخیص کالاهای وارداتی از گمرک ...........................................................................................................................

     

    اعتبار مالیات و عوارض پرداختی بابت واردات.........................................................................................................

    واردات کالا از طریق پست ایران و شرکت های پستی بین المللی....................................................................

     واردات خدمات................................................................................................................................................................

     واردات از مناطق آزاد تجاری – صنعتی و مناطق ویژه اقتصادی.....................................................................

    مدارک لازم جهت تهاتر و یا استرداد مالیات و عوارض پرداختی بر روی واردات ........................................

    معافیت و صادرات............................................................................................................................................................

    معافیت................................................................................................................................................................................

    کالاها و خدمات معاف.....................................................................................................................................................

    رویکرد قانون به عرضه کنندگان کالاها و خدمات معاف.......................................................................................

    رویکرد قانون به عرضه کنندگان توامان کالاها و خدمات مشمول و معاف.......................................................

    تعریف صادرات..................................................................................................................................................................

    معافیت صادراتی .............................................................................................................................................................

     استرداد مالیات بر ارزش افزوده..................................................................................................................................

    خرید کالا توسط گردشگران و مسافران خارجی ...................................................................................................

    جمع بندی و نتیجه گیری............................................................................................................................................

    منابع....................................................................................................................................................................................

    منبع:

    - کمیجانی، اکبر، "تحلیلی بر مالیات بر ارزش افزوده و بررسی مقدماتی امکان اجرای آن در اقتصاد ایران"، نشر وزارت امور اقتصادی و دارایی، پاییز 1374

    2- صوفی مجید پور، مسعود: " مالیات بر ارزش افزوده: تاریخچه، مفهوم، روش محاسبه" ، گزارش مرکز پژوهشهای مجلس شورای اسلامی ، شماره مسلسل 6546.

    3- مجله اقتصاد ایران، شماره 21، آبان 1379

    4- لایحه " مالیات بر ارزش افزوده"

    5- پژویان، جمشید،"بررسی تبعات اقتصادی مالیات بر ارزش افزوده در اقتصاد ایران"، فصلنامه پژوهشنامه اقتصادی، سال اول، شماره اول، تابستان 1380

ثبت سفارش
عنوان محصول
قیمت