پروپوزال رابطه بین خطای پیش بینی سود هر سهم و بازده غیر عادی سهام شرکت های جدیدالورود شواهدی از بازار سرمایه ایران

تعداد صفحات: 16 فرمت فایل: word کد فایل: 10002418
سال: مشخص نشده مقطع: مشخص نشده دسته بندی: پایان نامه حسابداری
قیمت قدیم:۴,۸۰۰ تومان
قیمت: ۴,۳۰۰ تومان
دانلود مقاله
  • خلاصه
  • فهرست و منابع
  • خلاصه پروپوزال رابطه بین خطای پیش بینی سود هر سهم و بازده غیر عادی سهام شرکت های جدیدالورود شواهدی از بازار سرمایه ایران

    چکیده:

    این پژوهش به بررسی رابطه بین خطای پیش بینی سود هر سهم و بازده غیر عادی شرکتهای تازه پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران در دو مقطع زمانی سال ورود به بورس و یکسال پس از ورود به  بورس می پردازد. بدین منظور ،                             داده های مربوط به  84 شرکت جدیدالورود در بورس اوراق بهادار تهران، طی دوره زمانی  2008 - 2003 گرد آوری شده است . نتایج حاصل از پژوهش با استفاده از تحلیل رگرسیون خطی چند متغیره نشان می دهد ؛  بین خطای پیش بینی سود هر سهم و بازده غیر عادی سهام شرکت های جدیدالورود ،در دو مقطع زمانی مورد مطالعه ، رابطه مثبت معناداری وجود دارد و موید این مطلب است که سود برآوردی هر سهم دارای محتوای اطلاعاتی است و بر تصمیم گیری سرمایه گذاران بالفعل و بالقوه اثر  گذاشته و باعث افزایش یا کاهش قیمت سهام می گردد، همچنین  نوع صنعت نیز بر این رابطه تأثیر گذار است .

     

    واژه های کلیدی: عرضه اولیه اوراق بهادار، بازده غیر عادی ، خطای پیش بینی سود هر سهم ،  نوع صنعت

    -مقدمه
    امروزه به دلیل گسترش فعالیت های اقتصادی ، توسعه بازار های مالی و رونق سرمایه گذاری در بازارهای سرمایه به خصوص بورس اوراق بهادار توسط اشخاص حقیقی و حقوقی ، مهم ترین ابزار جهت اتخاذ تصمیمات درست و کسب منفعت مورد انتظار و استفاده بهینه و مطلوب از امکانات مالی ، دسترسی به اطلاعات درست و به موقع و تحلیل دقیق و واقع بینانه آن می باشد .تغییرات قیمت سهام شرکت ها تحت تأثیر عامل مختلفی است . یکی از عوامل موثر بر روند قیمت سهام یک شرکت ، نشانه ها و علایمی است که به صورت اطلاعات مختلف از داخل آن شرکت انعکاس می یابد و در دسترس سرمایه گذاران قرار می گیرد . از جمله اطلاعات منتشره از سوی شرکت ها ، اعلان سود پیش بینی شده هر سهم برای سال مالی آینده است .

    پیش بینی سود هر سهم ، تغییرات قیمت سهام و واکنش مستقیم بازار سرمایه را در پی دارد. از طرفی در محیط تجاری کنونی به دلیل تغییرات سریع فناوری و شرایط مالی ، مدیران از دورنمای تجاری شرکت ارزیابی درستی ندارند و از این رو بروز خطاها در برآوردهای حسابداری ،اجتناب ناپذیر است. این مسئله در مورد شرکتهای جدیدالورود به بورس ،به دلیل عدم سابقه معاملاتی و در نتیجه اطلاعات تاریخی اندک ، از اهمیت بیشتری برخوردار است و عدم تقارن اطلاعاتی نیز میان مدیران و سرمایه گذاران بالقوه ، در این شرکت ها بالااست (جاگ و مک کنومی،2003).

    بدین ترتیب پژوهش حاضر قصد دارد به بررسی رابطه بین خطای پیش بینی سود هر سهم و بازده غیر عادی سهام شرکتهای جدید الورود در بورس اوراق بهادار تهران در دو مقطع زمانی پایان سال ورود به بورس و یکسال پس از ورود به  بورس بپردازد. با توجه به نتایج این تحقیق، سود برآوردی هر سهم دارای محتوای اطلاعاتی است و باعث واکنش بازار می گردد و نحوه برخورد افراد با این اطلاعات جدید ، نوسانات قیمت ها را شکل می دهد. این مقاله در ادامه به مرور پیشینه پژوهش وتبیین فرضیات ، روش شناسی، یافته های پژوهش و تجزیه و تحلیل داده ها و در بخش پایانی به نتیجه گیری و ارائه پیشنهادات می پردازد.

     

    2- پیشینه و فرضیات پژوهش

      (i)پیشینه پژوهش :

    قابلیت اتکای اطلاعات پیش بینی شده در گزارشهای شرکتهای جدید الورود به بورس توجه بسیاری از محققان را به خود جلب کرده است.  فرت تحقیقی در مورد نقش برآورد سود برای 116 شرکت دارای عرضه عمومی اولیه سهام در سنگاپور برای سال­های 1992 تا 1999 انجام داده است. نتایج تحقیق وی نشان می­دهد که ارتباط معنی­دار مثبت میان خطای برآورد سود و بازده غیر عادی سهام وجود دارد (فرت، 2001)[1]. یافته­های کلارکسون و همکارش که 267 شرکت جدید الورود به بورس کانادا را بررسی کردند بیانگر این است که برآوردهای داوطلبانه سود افشا شده در گزارش­های شرکت­های دارای عرضه عمومی اولیه با ارزش بوده و بین دقت برآورد سود و بازده سهام رابطه منفی معناداری وجود دارد (کلارکسون و همکارش ، 2002)[2].

    عمران، عملکرد کوتاه مدت و بلند مدت عرضه اولیه سهام برای نمونه­ای از 53 مورد انتشار سهام که در بازار سرمایه مصر بین سال­های 1994 تا 1998 عرضه شده بود را بررسی کرد. وی دریافت سهام انتشار یافته دارای بازده­های غیر عادی مثبت از شروع انتشار تا یک سال بعد و سپس بازده­های غیر عادی منفی در دوره­های زمانی 3 تا 5 ساله می­باشد (عمران، 2004 )[3].

    احمد زالوکی و همکارانش عملکرد بلند مدت عرضه اولیه سهام را در مالزی بین سالهای 1990-2000 بررسی کردند. آنها دریافتند که عملکرد بلند مدت عرضه اولیه سهام از یک سال به سال دیگر متغیر است و برای سالهای مختلف مرتبط با مدلهای منظمی نمی باشد. همچنین عملکرد بلند مدت در صنایع مختلف متفاوت است (زالوکی و همکاران،2004)[4].

    راوی لونکانی و مایکل فرت به بررسی عوامل موثر بر خطای پیش بینی سود شرکت های جدیدالورود به بورس تایلند پرداختند . تعداد 175 شرکت به عنوان نمونه در طی سالهای 1991-1996 انتخاب شده بود . متغیرهای مورد بررسی آنها شامل اندازه شرکت ، عمر شرکت ، ضریب پراکندگی سود (انحراف معیار بر میانگین سود سه سال قبل) در افق زمانی پیش بینی سود بوده است . با به کار گیری رگرسیون چند متغیره مقطعی نتایج آنها نشان داد که بین متغیرهایی همچون اندازه شرکت و افق زمانی پیش بینی سود و خطای پیش بینی سود رابطه مثبت وجود دارد و سایر متغیرها از نظر آماری معنی دار نبودند (لونکانی و فرت،2005)[5]. کامران احمد به بررسی عوامل مؤثر بر خطای پیش­بینی سود شرکت­های دارای عرضه اولیه سهام در بازار بورس داکا (بنگلادش) پرداخته است. نمونه مورد بررسی وی شامل 202 شرکت پذیرفته شده در بورس داکا برای سال های 1990-2006  بود.  متغیرهای مورد بررسی این پژوهش که به نظر می­رسید بر خطای پیش­بینی سود مؤثر باشند شامل نسبت سود خالص به فروش، اهرم مالی، افق زمانی پیش­بینی، سهام تحت تملک مدیران، اعتبار حسابرس و عمر شرکت بوده است: نتایج وی بیان کننده این بود که بین شرایط رونق اقتصادی و خطای پیش­بینی سود رابطه معکوس و بین عمر شرکت و خطای پیش­بینی سود رابطه مثبت وجود داشت. سایر متغیرهای مورد بررسی معنادار نبودند (احمد ، 2007)[6] .  پژوهش­های انجام شده توسط لیوتان و همکارش در مورد ارتباط پیش­بینی سود و بازده غیرعادی شرکت­های دارای عرضه عمومی اولیه سهام در بورس سنگاپور ارتباط منفی معناداری میان دقت برآورد سود و بازده غیرعادی سهام را تأیید می­کند (لیوتان،2008)[7]. یانتی و فلورنس به بررسی رابطه بین اندازه شرکت، طول دوره پیش بینی، نوع صنعت، خطای پیش بینی سود و بازده سهام در بورس اندونزی پرداختند.آن ها دریافتند که متغیرهای اندازه شرکت، طول دوره پیش بینی، نوع صنعت و رتبه تجاری شرکت از عوامل تعیین کننده خطای پیش بینی سود هستند و خطای پیش بینی سود روی عملکرد کوتاه مدت سهام در عرضه های اولیه اثر می گذارد (یانتی و فلورانس، 2009)[8].

     (ii )  فرضیه های پژوهش :

    1- بین خطای پیش­بینی سود هر سهم و بازده غیرعادی سهام شرکت ها در سال ورود به بازارسرمایه رابطه  وجود دارد.

    2- بین خطای پیش­بینی سود هر سهم و بازده غیرعادی سهام شرکت ها  پس ازگذشت یک سال از ورود به بازارسرمایه رابطه وجود دارد.

    3- نوع صنعت بر رابطه بین خطای پیش­بینی سود هر سهم و بازده غیرعادی سهام تأثیر می­گذارد.

     

    3- روش  شناسی پژوهش

    این پژوهش از نظر هدف ، کاربردی است و ازحیث روش و ماهیت ، توصیفی- همبستگی است . هدف این پژوهش بررسی رابطه بین خطای پیش بینی سود (متغیر مستقل) و بازده غیر عادی سهام ( متغیر وابسته) در دو مقطع زمانی سال ورود به بورس اوراق بهادار و یکسال پس از ورود به بورس اوراق بهادار است و از مدل رگرسیون خطی برای بررسی رابطه بین این دو متغیر استفاده شده است . فرضیه های پژوهش در سطح اطمینان 95% بررسی شده اند. لازم به ذکر است که آزمون رابطه غیر خطی بین متغیرهای تحقیق نیز انجام شده و با توجه به مقدار آماره F وسطح معنی داری ، مشخص شد رگرسیون خطی بهترین برازش را از متغیرها ارائه می نماید .

    (i ) گردآوری داده ها و انتخاب نمونه

    در این پژوهش، برای جمع‌آوری داده‌های مورد نیاز، از روش کتابخانه‌ای و مراجعه به آرشیوها استفاده شده است. ابزار تحقیق، شامل صورت های مالی، یادداشت های همراه و گزارش های مالی شرکت های مورد مطالعه می باشد که از طریق نرم افزار ره آورد نوین و سایت رسمی بورس اوراق بهادار تهران گرد آوری شده و پس از طبقه بندی و محاسبه متغیرها در نرم افزار اکسل ، در نهایت اطلاعات حاصل با استفاده از نرم افزار SPSS مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته است .

    جامعه آماری پژوهش شامل کلیه شرکت های تازه پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران طی سالهای 2003  تا 2008  بوده که تعداد آنها 109شرکت است و نمونه پژوهش با در نظر گرفتن ویژگی های زیر انتخاب شده است :

     

    اطلاعات مورد نیاز برای محاسبه متغیرهای تحقیق برای شرکت­های مربوط، در طول دوره تحقیق وجود داشته باشد.

    2-شرکت­هایی که در دوره تحقیق و در سال پذیرش در بازار سرمایه ایران  ، سهامشان مورد معامله قرار گرفته و دچار وقفه معاملاتی نشده باشند.

    3-در طول یک سال (12 ماه) پس از عرضه اولیه هیچ­گونه اطلاعیه­ای در خصوص افزایش سرمایه و تجزیه سهام از سوی شرکت (مجمع فوق العاده) منتشر نشده باشد، زیرا بر میزان بازده سهام و سود واقعی هر سهم و در نتیجه بر خطای پیش­بینی سود مؤثر هستند.

    در نهایت با توجه به معیارهای فوق تعداد 84 شرکت به عنوان نمونه هدفمند (سیستماتیک) تحقیق انتخاب گردیده    است .

     

    (ii )  مدل پژوهش و شیوه اندازه گیری متغیرها

        مدل زیر برای آزمون فرضیه ها برآورد شده است ؛ در مدل ارائه شده تمام متغیرها به صورت سالانه محاسبه گردیده اند :

    لینک دانلود پایان نامه این پروپوزال

  • فهرست و منابع پروپوزال رابطه بین خطای پیش بینی سود هر سهم و بازده غیر عادی سهام شرکت های جدیدالورود شواهدی از بازار سرمایه ایران

    فهرست:

    ندارد.
     

    منبع:

     

    1. Ahmed Kamran, Hasan Tanweer, Karim Waves. (2007) Reliability of Management

    Earnings forecasts in IPO prospectuses: Evidence from an Emerging Market.

    2. Beaver W. and Cornell B. and Landsman W. and Stubben R. S. (2008) “The Impact of Analysts: Forecast Errors and Forecast Revisions on Stock Prices”, Journal of Business Finance & Accounting, 35(5), pp.709–740.

    3.  Brown, L. D. (1993). “Earnings forecasting research: Its implications for capital markets research”, International Journal of Forecasting, 9, pp.295–320.

    4. Chan, K., Chan, L., Jegadeesh, N., Lakonishok, J. (2006). Earnings quality and stock returns.Journal of Business, 79, 1041-108

    5. Cheng, T.Y., & Firth, M. (2000). “An Empirical Analysis of the Bias and Rationality ofProfit Forecasts Publised in New Issue Prospectuses”. Journal of BusinessFinance & Accounting. 27 (3) & (4) April/May 2000. pp : 423 – 446.

    6. Clarkson P.P. et al. (1992). “The Voluntary Inclusion of Earnings Forecasts in IPO Prospectuses”. Comtemporery Accounting Research Vol 8 No. 2 Spring 1992.

    7. Clarkson, P.M., Dontoh, A.(2002).  Richardson, G and Sefeik, S. The voluntary

    inclusion of earnings forecasts in IPO prospectuses. Journal of Contemporary Accounting Research. 14: 601-626.

    8. C.N.V.Krishnan.(2007). Does Venture Capital Reputation Matter?. Evidence from subsequent IPOs. 25:702-780.

    9. Cooper , Guti and Macrum,.(2001). On the predictability of stock returns in real

    time, Journal of Business,47: 250-247.

    10.  Eckbo, E   Masulis, R., Norli, O. (2000). Seasoned public offerings: resolution of the ‘new issues puzzle’. Journal of Financial Economics, 56, 251–291.

    11. E.F. Fama and K.R. French. The cross-section of expected stock returns.(1992). Journal of Finance, 47(2):427-465 .

    12. Fama, E., French, K. (1993). Common risk factors in the returns on stocks and bonds. Journl of Financial Economics, 33, 3–56

    13. Fama, E., French, K. (2008). Dissecting anomalies. Journal of Finance, 63, 1653-1678.                          

    14. Fama, E.F and French , K.R.(1992). Cross-sectional of expected stock returns,

    Journal of Finance. 36 : 427-465.

    15.  Firth , M. and Liau-Tan, C.K.(2008). Signalling models and the valuation of

    new issues : An examination of IPOs in Singapore, Pacific- Basin Finance Journal. 27: 511-526.

    16. Firth, M.(1998). IPO profit forecasts and their role in signalling firm value and

    explaining post-listing returns, Applied Financial Economics, 41:29-39.

    17. Georgia, Siougle. Information Content of Earnings Forecast  Disclosures.(2003); 1-53.

    18. Hartnett, N., & J. Romcke. (2000). ”The Predictability of Management Forecast Error: A Study of Australian IPO Disclosures”. Multinational Finance Journal, 2000, vol. 4, no. 1&2, pp. 101–1

    19. Husnan, S. (1993). The First Issues Market: The Case of the Indonesian Bull Market. Indonesian Economic Journal. Vol 2. No 1. hal.16-32

    20. Hutagaol  Y, Siauw F.(2009).the determinates of managemant forecasts error and the IPO under pricing : A case study of indonesian IPO ,electronic copy availbale at: http//ssrn.com/abstract =1513727  

    21.Jog, V and Mc Conomy, B.J.(2003). Voluntary disclosures of management earning forecasts in IPO prospectuses. Journal of Business, Finance & Accounting.; 30:125-167.

    22. Lonkani Ravi and Michael Firth .(2005) , «The accuracy of IPO earnings forecasts in Thailand and their relationships with stock market valuation» , Journal of Accounting and Business Research , Vol.35, No.3.p 269-286,2005.

    23. Mc Conomy, B.J. (1998). “Bias and Accuracy of Management Earnings Forecast: An Evaluation of the Impact of Auditing”. Contemporarry Accounting Research. Vol 15, No. 2 (Sumber) pp: 167 – 195

    24. McGuinness, P. (1992). An Examination of the Underpricing of Initial Public Offerings in Hongkong: 1980 – 1990. Journal of Business Finance and Accounting. Vol. 19. pp: 165 – 186

    25. Mukhtar, A., & Jogiyanto Hartono. (2001). “ The Accuracy of Voluntary Earning Management Forecasts in IPO Prospectuses on the Jakarta Stock Exchange”> Simposium Nasional Akuntansi IV. Bandung. Pp: 881 – 904

    26. S.P, Baginski., & Hassel, J.M. (1997). ”Determinants of Management Forecast Precision”. Accounting Review. Vol. 72. No. 2. April 1997. pp: 303 – 312.

    .

ثبت سفارش
عنوان محصول
قیمت