پایان نامه پروتکل های امنیتی اینترنت SSL و TLS

تعداد صفحات: 88 فرمت فایل: word کد فایل: 10002229
سال: 1388 مقطع: کاردانی دسته بندی: پایان نامه مهندسی کامپیوتر
قیمت قدیم:۱۵,۴۰۰ تومان
قیمت: ۱۳,۳۰۰ تومان
دانلود مقاله
  • خلاصه
  • فهرست و منابع
  • خلاصه پایان نامه پروتکل های امنیتی اینترنت SSL و TLS

    دوره کاردانی

    رشته کامپیوتر- نرم افزار

    فصل اول

    پروتکل اینترنت

     

     “IPTV” ( " تلویزیون پروتکل اینترنت ") سیستمی را توصیف می کند که در آن با استفاده از پروتکل اینترنت برروی یک زیر ساخت شبکه خدمات تلویزیون دیجیتال ارائه می شود که این خدمات می تواند توسط یک اتصال پهنای باند وسیع در اختیار کاربر قرار گیرد. برخی کاربران خدمات IPTV را به همراه خدمت ویدئویی و یا اینترنتی مانند دسترسی به وب و VoIP دریافت می کنند. در دنیای تجارت ترکیب VoIP , IPTV و دسترسی به اینترنت را ( ارتباط راه دور ) Triple play ( اجرای سه گانه ) می نامند.

    اگر به این خدمات خدمات صوتی تلفن همراه اضافه شود به Quadruple play ( اجرای چهار گانه ) تبدیل می شود. معمولا IPTV توسط یک عملگر با پهنای باند وسیع دریک زیر ساخت شبکه بسته ارائه می شود. این شبکه بسته همواره رقیب ارائه محتویات تلویزیون برروی اینترنت بوده است. این نوع از ارائه خدمات را تلویزیون روی اینترنت یا تلویزیون اینترنتی می نامند. در دنیای تجارت گاهی از IPTV برای ارائه تصاویر تلویزیونی روی شبکه LAN شرکت ها و شبکه های بازرگانی استفاده می شود. شاید تعریف ساده تر از IPTV تصاویر تلویزیونی باشد که به جای آنکه به فرمت عادی و توسط کابل پخش شوند توسط تکنولوژی شبکه های کامپیوتری دریافت می شوند.

    تاریخچه

    در سال 1994 بخش خبری شرکت پخش آمریکایی ABC با نام World news Now به عنوان اولین برنامه تلویزیون برروی اینترنت پخش شدکه برای پخش آن از نرم افزار ویدئو کنفرانس CU–SeeMe استفاده شد.

    در ژانویه 1998 شرکت رادیو اینترنتی Broadcast. com /AudioNet اولین برنامه های تلویزیونی خود را توسط شبکه اینترنت از روی تلویزیون WFAA–TV پخش کرد و سپس در 10 ژانویه 1998 پخش این برنامه ها را از تلویزیون KCTU- LP دنبال کرد.

    در گذشته این فناوری به علت پهنای باند اندک شبکه های اینترنتی رشد چشمگیری نداشته است. طی سالهای آتی با توسط چشمگیر پهنای باند و استفاده عموم مردم از شبکه اینترنت ( بیش از 100 میلیون خانوار ) پیش بینی می شود صنعت IPTV دوران درخشانی را تجربه کند. بسیاری از رسانه های تلویزیونی در تلاشند سیگنال های خود را از طریق اینترنت منتقل کنند و به راحتی در اختیار کاربر قرار دهند در آینده کانال های IPTV به صورت رایگان در اختیار کاربران قرار می گیرند و برای دریافت آنها تنها به یک اتصال اینترنت و وسیله ای که توسط اینترنت فعال می شود مانند iPod ، HDTV ( که به کامپیوتر شخصی وصل می شوند ) نیاز است و حتی یک گوشی موبایل 3G هم می تواند تصاویر تلویزیونی را از اینترنت دریافت کرده و پخش کند. همچنین رجوع کنید به : تلویزیون اینترنتی ، تلویزیون تلفن همراه.

    در دسامبر سال 2005 ، mariposaHD اولین سرویس دهنده خدمات IPTV بود که تصاویر را در فرمت HDTV به خانه های کاربران برد. پرتال های وب متفاوتی دسترسی به کانال های IPTV که به صورت رایگان عرضه می شود را فراهم می آورند. عده ای وجود سریال های تلویزیونی که از طریق تبلیغات هزینه های خود را جبران می کنند مانند "سریال تلویزیونی گم شده" و "زنان خانه دار ناامید" را نشانه رواج هر چه بیشتر IPTV می دانند.

    از آنجا که در IPTV از استانداردهای پروتکل اینترنت استفاده می شود ، کاربران با پرداخت هزینه کمتری برنامه های مورد علاقه شان را تماشا می کنند. استفاده از جعبه های با قابلیت قابل تنظیم بالا به همراه اتصالات اینترنت با پهنای باند وسیع تصاویر را با کیفیت و سرعت بسیار بیشتری به خانه هایمان می آورد. ISP ها در حال ارتقا شبکه های خود هستند تا سرعت شبکه را بالاتر ببرند و استفاده از چند کانال تلویزیونی به صورت همزمان و با کیفیت بالا را ممکن سازند.

     

    پروتکل ها

    IPTV هم تصاویر تلویزیونی زنده ( چند رسانه ای ) و هم تصاویر تلویزیونی ذخیره شده ( بر اساس تقاضای افراد ) یا VOD را پخش کنند. برای برگرداندن تصویر و مرور دوباره آن یا به کامپیوتر نیاز داریم و یایک جعبه تنظیم که به تلویزیون وصل می شود. تصاویر در فرمت های انتقالی MPEG2 یا MPEG4 پخش می شوند و در صورتی که زنده باشند توسط IP Multicast و در صورتی که به صورت ذخیره شده پخش شوند (VOD) توسط IP Unicast منتقل می شوند. در سیستم Multicast IP اطلاعات به طور همزمان به چندین کامپیوتر ارسال می گردند. فرمت جدید با نام MPEG 4 (H.264/MPEG-4 AVC ) به سرعت جای خود رابه فرمت MPEG 2 داده است.

    در سیستم های IPTV که بر پایه استانداردها تولید می شوند پروتکل اصلی مورد استفاده برای:

    تصاویر تلویزیونی زنده ، نسخه شماره 2 IGMP است که اتصال به کانال تلویزیونی را ممکن می سازد وامکان تغییر کانال تلویزیونی را فراهم می آورد.

    تصاویر تلویزیونی ذخیره شده (VOD ) RTSP است.

    امروزه در کنار IPTV تصاویر تلویزیونی از طریق کابل ماهواره و کابل های زمینی دریافت می شوند. با این وجود کابل را می توان دو طرفه کرد و از آن برای انتقال IPTV نیز استفاده نمود.

    تست IPTV و تحلیل امنیتی آن

    پلاتفرم تحلیل امنیتی و تست ( تست های شخص ثالث موجود و اسکیر پست هایی مانند PROTOS, Nessus را به صورت خودکار انجام می دهند.

    مزایا

    پلاتفرم های IP محور مزایای زیادی دارند و می توانند تلویزیون را به بقیه خدمات IP محور مانند اینترنت پر سرعت و VoIP وصل کنند.

    شبکه های IP سوئیچ دار هم اطلاعات را در حجم وسیع و با سرعت بالا عرضه می کنند با استفاده از فناوری پخش تلویزیونی در شبکه های ماهواره ای یا تلویزیونی معمولی تصاویر به سرعت در اختیار کاربرد قرار می گیرد و وی با استفاده از جعبه تنظیم می تواند کانال های مورد علاقه خود را پیدا کند. در واقع کاربر می تواند تنها از میان کانال های تلویزیونی که شرکت ماهواره ای یا تلویزیونی توانسته توسط « کابل » به خانه اش منتقل کند کانال مورد نیاز خود را یافته و تصاویر " تلویزیونی " را روی آن مشاهده کند.

    عملکرد شبکه IP سوئیچ دار متفاوت است اطلاعات روی شبکه باقی می مانند و تنها اطلاعاتی که مشتری انتخاب می کند به صورت تصاویر تلویزیونی در منزل وی پخش می شود. در این صورت پهنای باند مصرف نمی شود و حق انتخاب مشتری به ابعاد « کابلی » که وارد خانه اش می شود محدود نمی شود.

    از مزایای دیگر IPTV می توان به امکان استفاده از برنامه های نرم افزاری با قابلیت های جالب اشاره کرد که می توانند برنامه های تلویزیونی را براساس عنوان یا پدیدآورنده اثر جستجو کنند و یا قابلیت مشاهده برنامه ها به صورت تصویر در تصویر را فراهم آورند. در قابلیت تصویر در تصویر فرد می تواند بدون خارج شدن از کانال فعلی به "گشت و گذار در بقیه کانال ها " بپردازد و به سرعت و بدون تاخیر کانال ها را تعویض کند که این مساله مزیت بزرگی محسوب می شود چرا که در انواع دیگر خدمات پهنای باند دیجیتال تعویض کانال های تلویزیونی با تاخیر اندکی صورت می گیرد.

    جذابیت

    یک پلاتفرم IP قابلیت های فراوانی را در اختیار کاربر قرار می دهد و مشاهده برنامه های تلویزیونی را کاملا جذاب و شخصی می کند. برای نمونه کاربر در هنگام مشاهده یک مسابقه فوتبال می تواند آمار مربوط به موفقیت بازیکن فوتبال را مشاهده کند و یا حتی در مواردی زاویه دوربین را تغییر دهد. همچنین از طریق کامپیوتر شخصی به تصاویر و موسیقی های تلویزیونی دسترسی پیدا کند و یا با استفاده از یک تلفن بی سیم برنامه مورد علاقه اش را در زمان مناسب ضبط کند. حتی کاربر می تواند زمانی که درمنزل حضور ندارد تنظیمات لازم را برای فرزندان خود انجام دهد و برای مثال یک برنامه مستند در مورد مدرسه را برای آنان نمایش دهد.

    VoD

    VoD مخفف Video on Demand ( برنامه ویدئویی مورد نیاز ضبط شده ) است. این قابلیت به فرد امکان می دهد تا در کاتالوگ یک فیلم آنلاین به جستجو بپردازد در میان فیلم ها به جستجو بپردازد و فیلم مورد نظر خود را انتخاب کند. فیلمی که فرد آنرا انتخاب کرده است به سرعت بر روی تلویزیون یا کامپیوتر شخصی (PC ) وی اجرا می شود.

    از لحاط فنی به محض آنکه فرد فیلم را انتخاب می کند بین رمز گشایی مشتری ، ( کامپیوتر شخصی یا جعبه تنظیم ) وسرور سیستم ارائه دهنده خدمات اتصال نقطه به نقطه ای برقرار می شود. قابلیت های کار با فیلم( مانند عقب و جلو بردن فیلم یا ثابت کردن آن و غیره ) توسط RTSP ( پروتکل اجرا در زمان حقیقی ) انجام میشوند.

    مهمترین کدک های به کار رفته برای VoD عبارتند از VC-1 , MPEG4 , MPEG2.

    برای جلوگیری از فاش شدن محتویات برنامه ها برای افراد غیر مجاز محتویات VoD ( فیلم ها ) معمولا رمز گذاری می شوند.

     

    فشردگی مناسب تر

    در IPTV در مقایسه با تلویزیون های دیجیتالی FTA از قابلیت های فشرده سازی کارآمدتری استفاده می شود که در نتیجه آن فایل های با حجم کمتر و تصاویر تلویزیونی با کیفیت مناسب تر ایجاد می شوند.

    اجرای سه گانه (Triple play)

    معمولا تصاویر تلویزیون توسط کابل تلویزیون یا آنتن دریافت می شوند و در سیستم های تلفنی از فناوری دیگری به نام (" سیستم تلفن های قدیمی ساده ") استفاده شده و اینترنت نیز هر دوطریق قابل دسترسی بوده است. امروزه متخصصان امر هر سه قابلیت را به صورت یکجا عرضه کرده اند که از لحاظ اقتصادی بسیار مقرون به صرفه تر است.

    سیستم ارتباط راه دور اجرای سه گانه (Triple play) در زبان متخصصین ارتباطات به معنای ارائه سیستم های تلفنی داده و ویدئویی تنها از طریق یک اتصال است.

    در سیستم اجرای سه گانه تلفن و تلویزیون از پروتکل های اینترنت (به ترتیب پروتکل های صدا برروی IP و IPTV) تبعیت نمی کنند و اغلب آنها هنوز تلفن را به صورت آنالوگ در اختیار کاربران قرار می دهند. با این وجود تلویزیون برروی اتصالات تلفن همراه از نوعی IPTV استفاده می کند که با فناوری DSL سازگاری دارد. سیستم ارتباطی اجرای چهار گانه (Quad) به بسته اجرای چهار گانه و تلفن سیار اشاره دارد – اگر چه این سیستم بیشتر یک بسته محصولات شبیه است تا اشتراک اطلاعات روی یک اتصال.

    خدمات یکپارچه IPTV

    یکی دیگر از مزایای شبکه های IP محور امکان یکپارچه سازی این شبکه ها با شبکه های دیگر است. در سیستم خدمات یکپارچه خدمات موجود به گونه ای با یکدیگر تعامل می کنند که در نهایت خدمات جدیدی را در اختیار کاربر قرار می دهند. از نمونه های بسیار خوب می توان به سیستم مزاحم یاب تلفنی – تلویزیونی (Caller ID) اشاره کرد که شماره تماس فرد را روی صفحه تلویزیون نماش می دهد ( و یا آنرا به پست الکترونیک فرد و غیره ارسال می دارد ). خدمات IP محور به کاربران اجازه می دهد تا از هر مکان و در هر زمانی اطلاعات را برروی صفحه تلویزیون ، کامپیوتر یا تلفن همراه خود مشاهده کنند و در صورت نیاز این خدمات را به صورت یکپارچه در آورند. IPTV نیاز به انجام دو عملیات موازی برای ارائه خدمات به صورت آنلاین و آفلاین را مرتفع می سازد.

  • فهرست و منابع پایان نامه پروتکل های امنیتی اینترنت SSL و TLS

    فهرست:

    فصل اول

    پروتکل اینترنت........................................................................................................................................... 1

    تاریخچه.......................................................................................................................................................... 2

    پروتکل ها...................................................................................................................................................... 4

    تست IPTV و تحلیل امنیتی آن...................................................................................................... 5

    نقش یک پروتکل اینترنتی.................................................................................................................... 10

    ایجاد یک پروتکل جدید........................................................................................................................ 12

    آدرس دهی................................................................................................................................................... 13

    فصل دوم

    پروتکل TCP/IP..................................................................................................................................... 16

    مشخص نمودن برنامه.............................................................................................................................. 21

    ارسال اطلاعات با استفاده از TCP................................................................................................... 24

    مفاهیم اولیه................................................................................................................................................. 30

    مشکلات امنیتی.......................................................................................................................................... 36

    حل مشکلات امنیتی................................................................................................................................ 42

    لایه SSL Record............................................................................................................................... 45

    لایه SSL Handshake.................................................................................................................... 46

    پروتکل های امنیتی SSL.................................................................................................................... 52

    مکانیزم های تشکیل دهنده SSL.................................................................................................... 53

    اجزای پروتکل SSL............................................................................................................................... 55

    الگوریتم های رمزنگاری پشتیبانی شده  در SSL.................................................................... 56

    نمایش قفل امنیت SSL....................................................................................................................... 59

    SSL چیست؟............................................................................................................................................ 65

    آشنایی با پروتکل SSL و عملکرد آن............................................................................................. 66

    حملات تاثیر گذار بر SSL................................................................................................................... 75

    منابع و مراجع............................................................................................................................................. 84

     

    .

    منبع:

     

     

    [1]Bo Sheng, Qun Li, and Weizhen Mao. Data Storage Placement in sensor networks ,ACM Mobihoc 2006, Florence, Italy, May 22-25, 2006,

     

    [2]B. Bonfils,.P. Bonnet , Adaptive and Decentralized Operator Placement for In-Network Query Processing ,2003, springer verlag .

     

    [3]S. Bhattacharya, H. Kim, S. Prabh, and T. Abdelzaher. Energy-conserving data  placement and asynchronous multicast in wireless sensor networks. In Proceedings of the 1st international conference on Mobile systems, applications and services, pages 173–185, New York, NY, USA, 2003. ACM Press.

     

    [4]H. S. Kim, T. F. Abdelzaher, and W. H. Kwon. Minimum-energy asynchronous  dissemination to mobile sinks in wireless sensor networks. In Proceedings of the 1st international conference on Embedded networked sensor systems, pages 193–204, New York, NY, USA, 2003. ACM Press.

     

    [5] A. Trigoni, Y. Yao, A. Demers, J. Gehrke and R. Rajaraman. Multi-Query Optimization for Sensor Networks. in the International Conference on Distributed Processing on Sensor Systems (DCOSS), 2005.

     

    [6]Madden S., Franklin M.J., Hellerstein J.M., Hong W., The Design of an Acquisitional Query Processor For Sensor Networks, Proc. Int. Conf. on Management of Data (SIGMOD), San Diego (USA), 2003.

     

    [7] P. Bonnet, J. Gehrke, P. Seshadri,  Towards Sensor Database Systems, Lecture Notes in Computer Science, 2001, Springer Verlag

    .

ثبت سفارش
عنوان محصول
قیمت