پایان نامه گسترش مدل جامع برنامه ریزی تخصیص منابع در مدیریت و نگهداری پل ها با استفاده از الگوریتم های ریاضی

تعداد صفحات: 119 فرمت فایل: word کد فایل: 10002111
سال: 1386 مقطع: مشخص نشده دسته بندی: پایان نامه مهندسی عمران
قیمت قدیم:۱۸,۵۰۰ تومان
قیمت: ۱۶,۴۰۰ تومان
دانلود مقاله
  • خلاصه
  • فهرست و منابع
  • خلاصه پایان نامه گسترش مدل جامع برنامه ریزی تخصیص منابع در مدیریت و نگهداری پل ها با استفاده از الگوریتم های ریاضی

    پایان نامه جهت اخذ درجه کارشناسی ارشد "M.SC"

    مهندسی عمران – برنامه ریزی حمل و نقل 

    چکیده

    در این تحقیق روشی گسترده برای برنامه ریزی نگهداری پل های بتنی بزرگراهی  شرح داده شده است .

    این روش شامل توابعی برای تنظیم اولویت بندی نگهداری پل ها ، ارزیابی روشهای عملی (کاربردی) در هر حالت ، و برنامه ریزی نگهداری پل ها است . در این روش اولویت بندی های نگهداری توسط یک مدل رتبه بندی با پارامترهای تصمیم گیری که به طور مناسب وزن دهی شدند تنظیم می شوند . روشهای عملی بر اساس شرایط پل و فاکتورهای دیگری که موجب تسریع خرابی می شوند تعیین می شوند . یک مدل برنامه ریزی خطی براساس رده بندی اولویت ، مشخصات هزینه و کارایی روشهای عملی ، و محدودیت های بودجه موجود برای برنامه ریزی نگهداری تصمیم گیری می کند . این روش توسط داده های واقعی وشبیه سازی شده با موفقیت ارزیابی شده است .

    مقدمه

    طی دهه های گذشته عموماً مهندسین و سیاستمداران، مدیریت تعمیر و نگهداری پل ها را بر عهده داشته اند. مهندسین با استفاده از شاخص های عملکردی، شرایط و سطح سرویس شبکه ها را به سیاستمداران گزارش میکردند. از این شاخص ها همچنین در ارائه پیشنهادات و تعیین اهداف تعمیر و نگهداری نیز استفاده می شد و گاه هنوز هم استفاده می شود در نهایت از این شاخص ها در راستای تعیین میزان تأثیر گذاری سیاست های تعمیر و نگهداری استفاده می شود. با وجود اینکه این شاخص ها تا حدودی شامل مسائل اقتصادی و اجتماعی میشوند، ولی بیشتر بر پایه قضاوتهای مهندسی بنا شده اند. بنابراین اصلاح این اهداف به نظر لازم و منطقی می آید.

    در ده سال گذشته کاهش بودجه مربوط به پل سازی در بسیاری از کشورهای صنعتی ، موجب تلاش برای پیدا کردن راههای منطقی تر و اصلاحات بیشتری در زمینه اهداف و بودجه های مربوط به تعمیر و نگهداری شده است . همزمان با این امر، برخی کشورها شروع به انتقال تمام و یا بخشی از عملیات پل سازی ملی خود به بخش خصوصی کردند. بخش خصوصی نیز نیازمند ارزیابی مرتب تأثیر سرمایه گذاری خود میباشد. تحت چنین شرایطی ، بعد اقتصادی مسائل مدیریتی ، بیش از پیش نمود پیدا کرد.

    امروزه مدیران راه اغلب به ارزیابی تأثیرات اقتصادی سیاست های متفاوت تعمیر و نگهداری نیاز پیدا می کنند. این تأثیرات شامل تأثیر بر هزینه های کاربران راه، هزینه های کارگزاران و تأثیر بر حفظ منابع سرمایه گذاری شده می باشد. اجرای چنین تحلیل های فنی و اقتصادی، نیاز به ابزار و برنامه ریزی عادی مناسب دارد. یکی از مدلهایی که کمبود آن احساس میشود، مدل مربوط به محافظت از دارایی ها میباشد. بنابراین امکان رسیدن به مدلهای مورد نیاز به منظور اجرای تحلیل های اقتصادی و فنی تعمیر و نگهداری، با گزینه های مناسب برای کشورهای توسعه یافته و در حال توسعه در سالهای آینده بسیار بالاست .

    استفاده مناسب از چنین ابزارهایی قطعاً تأثیرات مثبتی در قسمت فنی بخش مدیریتی راه خواهد داشت و فعالیت هر سطح و هر فرد دخیل در امر تصمیم گیری باید مورد تجدید نظر قرار گیرد. افراد تصمیمگیرنده لازم نیست که با نحوه اجرای سیستم و یا با جزئیات سیستم آشنا باشند و بالعکس افراد مجری سیستم نیز نباید به جای آن افراد تصمیم بگیرند.

    به هنگام تصمیم گیری برای استفاده از یک سیستم مدیریتی راه، مسئولان مربوط باید تمام شرایط لازم برای نتیجه گیری مطلوب از سیستم را در نظر بگیرند. مواردی مانند: جمع آوری اطلاعات با روشها، ابزارها و تکنیکهای مناسب ، به روز آوری این اطلاعات مخصوصاً اطلاعات مربوط به شرایط رو سازی، کالیبره کردن مدلها که نیاز به داشتن مقادیر زیادی اطلاعات قبلی و یا انجام عملیات خاص بر روی تعدادی از مقاطع انتخاب شده خواهد داشت و در نهایت آموزش افراد با توجه به نقش آینده آنها در سیستم . کم اهمیت شمردن این امور باعث عملکرد نا مطلوب ابزارهای موجود و بدست آوردن نتایج نا امید کننده می گردد.

    فصل ١

    کلیات ومفاهیم

     

    فصل اول: کلیات و مفاهیم

    پل های راه دارای نقش کلیدی در شبکه راهها می باشند و معموًلا طوری طراحی میشوند که حتی الامکان تا ١٠٠ سال بطور ایمن قابل استفاده باشند. یک پل قبل از اینکه از لحاظ      سازه ای ناکارآمد شود، باید از لحاظ عملکردی از کار افتاده شود. عواملی از جمله بلایای طبیعی ، اثرات محیطی ، بارهای زنده سنگین ، برخورد با کشتی و آب شستگی عمر مفید پل را کوتاه تر میکنند و همچنین علاوه بر آن

    مشکلات دیگری نیز برای پل بوجود می آورند از جمله :

    ١- بالا بردن ریسک آسیب و حتی مرگ برای کسانی که به نوعی از روی آن پل عبور می کنند.

    ٢- کاهش ظرفیت باربری سازه که به تبع آن میزان مجاز حمل بار از پل پائین می آید و گاهی نیز مسدود نمودن پل الزامی می گردد که این امر ضربه اقتصادی مهلکی به کسانی که راه ارتباطی و تردد آنها از آن پل می باشد، وارد می نماید.

    ٣- نیاز به میزان قابل توجهی تعمیر پل و به حالت اول در آوردن آن.

    برنامه هایی که برای بازرسی ، نگهداری و تعمیرات در بسیاری از کشورها آغاز شده است بسیاری از مشکلات زیر سازه پلها را آشکار نموده است . هدف نهایی از این برنامه ها این است که المانهای زیر سازه در حالت بهره برداری باقی بمانند تا برای عبور و مرور عمومی مشکلی پیش نیاید و نیز سرمایه گذاری روی منابع بهینه شود. این برنامه ها باید اعضای باربر سازه را تحت پوشش قرار دهند اما المانهای ثانویه ای که در عملکرد پل نقش دارند نیز نباید نادیده گرفته شوند.

    ١-١. اهداف کلی

    برآورد و ارزیابی خسارت، تعمیر و نگهداری زیر سازه پل ها، از مباحث کلیدی برای دستیابی به یک ایمنی

    پایدار در کل شبکه راه می باشد. هدف از برنامه ریزی نگهداری پلها عبارتند از:

    ١- حفظ کاربری و ظرفیت باربری پل تا زمان ممکن

    ٢- صرفه جویی اقتصادی برای حال و آینده

    ٣- دستیابی به بهره برداری مستمر با توجه به محدودیت های مالی موجود

    ٤- اطمینان از ایمنی مسافران

    ٥- حداقل سازی تداخل با ترافیک عبوری

    ٦- ایجاد اطمینان کافی برای سفر راحت

    با صرف هزینه بیشتر روی جنبه های مختل کننده ایمنی جادهها نسبت به جنبه های ناکارآمدی سازه ای آنها، می توان ایمن همه جانبه مسافران را به نحو مناسب تری تأمین نمود. با توجه به اینکه انتظار میرود که پلها و پل درهها از لحاظ سازه ای همواره در وضعیت ایمنی باشند لذا مهندسان علاوه بر الزامات قانونی و کاری، از لحاظ اخلاقی نیز باید بدانند که تأمین ایمنی پل هدف اصلی نگهداری پل می باشد.

    صرفه جویی اقتصادی در نگهداری پل یکی از موضوعات بسیار حایز اهمیت است . همچنین نگهداری دراز مدت و حفظ ظرفیت بار بری سازه از اهداف و برنامه ها میباشد. اگر چه در بسیاری از موارد، پل ها قبل از اینکه از لحاظ سازه ای ناکار آمد شوند از لحاظ عملکردی از کار افتاده میشوند. نرخ بسیار کم جایگزینی پلها در اکثر کشورها نشان میدهد که نگهداری بلند مدت پل باید بطور کلی به عنوان یک قانون مطرح گردد. در غیر اینصورت هزینه های صرف شده برای نگهداری جهت جلوگیری از نرخ بیش از حد در برخی کشورها، کافی نخواهد بود.

    هدف اصلی از مدیریت پل محافظت از سرمای های کلان بکار گرفته شده در پلها با کمترین هزینه اجرایی میباشد. برنامه ریزی اقتصادی منطبق با زمان و برنامه ریزی برای نگهداری پیشگیرانه و اصلاحی یا حتی جایگزینی پل با کمترین اثرات برای ترافیک، وابسته به بازرسی های سیستماتیک پلها، ارزیابی تخصصی از اطلاعات و برنامه های مؤثر مدیریت پل میباشد.

    قبل از بحث در مورد ارزیابی طرح نگهداری با استفاده از مدلهای اقتصادی، باید به برخی از تعاریف و

    مثالها در مورد مدلها اشاره نمود. سطوح مدیریت شبکه به صورت زیر دسته بندی می شوند:

    ١- تصمیم های سطح بالا که در زمینه های اقتصادی و پولی ، جزء تصمیم گیریهای عمده به شمار می روند. در اینجا هدف، استفاده بهینه از بودجه میباشد. برای مثال به حداقل رساندن کل هزینه های تعمیر و نگهداری

     

    ٢- تصمیم های سطوح متوسط که بیشتر مربوط به برنامه ریزی و اولویت بندی مسائل نگهداری است .

    این تصمیم گیریها نیز در آماده کردن بودجه های اجرایی مؤثرند.

    مطالعات سطوح شبکه بطور همزمان به ترکیب و یا مدیریت پروژههای مختلف می پردازد. هدف، ارایه

    تصمیم گیری صحیح و اطلاعات مورد نیاز برای موارد زیر میباشد:

    ١- برنامه ریزی، بعنوان مثال انتخاب تمام بخش هایی از پل که نیاز به عملیات نگهداری دارند. سازمان مرکزی معموًلا ذینفع است .

    ٢- اولویت بندی، یعنی دسته بندی برنامه و ارائه آن به صورت فهرستی از ضروری ترین موارد تا کم اهمیت ترین کار

    ٣- طرح برنامه ریزی، یعنی اختصاص بودجه به یک قسمت توسط کارفرما

    ٤- بودجه بندی، به معنای تعیین بودجه کلی مورد نیاز برای رسیدن به اهداف تعمیر و نگهداری تعریف شده توسط کار فرما این بودجه به شرایط واقعی راه و شرایط مورد نیاز کارفرما بستگی خواهد داشت .

    در مقایسه مطالعات سطح پروژه با مطالعات سطح شبکه ، درباره یک مورد خاص بدون در نظر گرفتن

    تداخل با پروژههای دیگر بحث میشود که به موارد زیر می پردازد:

    ١- تشخیص مشکلات مربوط به رو سازی پل

    ٢- طراحی راه حل (انتخاب بهترین مواد، ضخامت مناسب ...) در بخش هایی که در مطالعات سطح شبکه ، فعالیت های تعمیر و نگهداری طراحی شده است

    ٣- تدوین عملیات نگهداری (زمان بندی، مدیریت ترافیک ...)

    ١-٢. سیستم های مدیریت پل

    در سالهای اخیر در کشورهای مختلف تعداد پ هایی که نیاز به نگهداری ویژه دارند روز به روز بیشتر می شود، نظر به اینکه هزینه مستقیم کارهای تعمیر و نگهداری زیاد است ، لازم است با بکارگیری روشهای منطقی تر، در تصمیم گیریهای مربوط به تخصیص بودجه با رعایت مسائل اقتصادی اقدام گردد.

    اتخاذ بهترین استراتژی نگهداری پل ها مقوله ای پیچیده بود، که عوامل مؤثر در آن عبارتند از:

    ١. وضعیت سازه

    ٢. ظرفیت باربری سازه

    ٣. نرخ وابسته به زمان خرابی

    ٤. روشهای نگهداری و میزان تأثیر آنها در طول عمر و هزینه

    ٥. نرخ عبور ترافیک و هزینه های مربوط به تأخیر آنها

    ٦. تفاوت هزینه انجام کار در حال و آینده

    ٧. هزینه های ناشی از بهبود نظیر مقاومسازی و تعریض پل

    ٨. پیامدهای مربوط به ایمنی و جریان ترافیک در صورتی که کار تعمیر و نگهداری زمانبر باشد.

    با در نظر گرفتن تمام این عوامل ، برنامه ای که به طور سیستماتیک کارهای نگهداری را بهینه سازی نماید تا به یک وضعیت استاندارد با حداقل هزینه های طول عمر نایل شود، کاری از مقوله مدیریتی می باشد.

    ١-٣. تعریف سیستم مدیریت پل ١ (BMS)

    سیستمی که برای بهینه سازی استفاده از منابع موجود جهت بازرسی ، نگهداری، بازسازی و تعمیر و تعویض پل ها طراحی شده است ، سیستم مدیریت پل (BMS) نامیده می شود.

    هدف از ایجاد BMS مجهز کردن ادارات نگهداری به وسیله ای است که آنها را قادر می سازد تا حداقل دو

    مورد ذیل را در مقاطع مختلف زمانی مشخص کنند:

    الف - وضعیت کلی هر پل در شبکه راهها

    ب- وضعیت هر جزء مشخص از یک پل

    علاوه بر دو مورد اصولی فوقالذکر (ارزیابی وضعیت یک پل یا گروهی از پل ها)، یک BMS باید با

    استفاده از روشهای تحلیلی و یا آماری دو مورد زیر را نیز مشخص نماید:

    ج- برنامه های نگهداری و بازسازی امکانپذیر.

    د- هزینه های مربوط به این برنامه ها.

    واضح است که نیل به اهداف فوق کار سادهای نمی باشد. دو عاملی که ایجاد و توسعه BMS را پیچیده می سازد یکی بزرگی و پیچیدگی بانک اطلاعاتی است که  وضعیت سازهها را مشخص نموده و دیگری طبیعت متغیر سازهها از نظر نوع سیستم طراحی و مصالح بکار گرفته شده می باشد.

    بدون وجود یک سیستم مناسب مدیریت پل ها، در تصمیم گیریهای مربوط به بازرسی و تعمیر و نگهداری پل ها حالت مدیریت بحرانی حاصل می شود و تخصیص بودجه ها براساس وضعیت هر پل بدون در نظر گرفتن مجموعه پلهای یک شبکه و تأثیر آن در شبکه مزبور انجام می گیرد.

    ١-٤. اجزاء سیستم های مدیریت پل

    اجزاء سیستم های مدیریت پل شامل موارد زیر میباشد :

    1

    ١-٤-١. پایگاه داده موجودی

    اساس هر سیستم مدیریت پل ، پایگاه داده موجودی آن می باشد. یک پایگاه داده موجودی شامل اطلاعات مربوط به نوع اجزاء پل و وضعیت آنها می باشد. هسته این پایگاه داده را اطلاعات مربوط به وضعیت و خرابی های اجزاء مختلف پل تشکیل می دهد که از بازرسی ها جمع آوری شدهاند. روشهای مختلفی برای درجه بندی وضعیت اجزاء وجود دارد. برای هر پل صدها نوع اطلاعات مختلف از وضعیت روسازه تا سیستم زهکشی می تواند ارائه شود .یک نکته اساسی در تصمیم گیریهای مربوط به ایجاد

    BMS مربوط به سطح جزئیاتی می شود که آن BMS به آنها می پردازد. با افزایش حجم پایگاه داده موجودی ، علاوه بر مشکلات مربوط به هزینه و زمان جمع آوری و به روز رسانی این اطلاعات، بکار گرفتن آنها در فرآیند تصمیم گیری و برنامه ریزی جهت تعمیر و نگهداری حتی مهمتر نیز می باشد.

    پایگاه داده موجودی در واقع تصویری از یک پل است . وضوح یا ابهام این تصویر مستقیماً به کیفیت و یکپارچگی BMS مربوط می شود. بدون وجود یک پایگاه داده موجودی خوب، ساختن یک BMS کارا غیرممکن می باشد1

    ١-٤-٢. پایگاه داده نگهداری

    یک پایگاه داده نگهداری، اطلاعات مربوط به عملیات نگهداری انجام شده در گذشته و برنامه های نگهداری آینده را شامل می شود. این اطلاعات در کنار اطلاعات مربوط به پایگاه داده موجودی بکار گرفته می شود. به عنوان مثال، اگر در عرشه یک پل درزهای انبساط جدید نصب شده است ، عملیات بازسازی اساسی عرشه می تواند تا سال بعد به تأخیر بیفتد.

    ١-٤-٣. مدلهای هزینه

    BMS باید هزینه های مربوط به سطوح مختلف تعمیر را به صورت کلی و جزئی داشته باشد. به عبارت دیگر BMS باید دارای پایگاه دادهای باشد که هزینه پروژهها را هم در مقیاس کلی (تعویض عرشه یک پل ) و هم در مقیاس جزئی تر (مثًلا تعمیر درزهای انبساط روی عرشه ) ارائه نماید.

    علاوه بر این مد های هزینه باید محدودیت مربوط به بودجه ها، تورم و پارامترهای دیگر اقتصادی را منظور نماید. 

     

     Abstract

     

    This paper presents a knowledge-based system that is used for maintenance planning of

    highway concrete bridges. The system includes functions for maintenance priority setting

    among bridges, feasible treatment assessment in each case, and maintenance planning for

    a bridge stock. Maintenance priorities are set using a scoring model with decision

    parameters appropriately weighted. Feasible treatments are determined based on bridge

    condition and other factors that accelerate deterioration. Decisions for maintenance

    planning result from a linear programming model and are based on priority ranking, cost

    and effectiveness characteristics of feasible treatments, and existing budget constraints.

    The system has been successfully evaluated with actual and simulated data 

  • فهرست و منابع پایان نامه گسترش مدل جامع برنامه ریزی تخصیص منابع در مدیریت و نگهداری پل ها با استفاده از الگوریتم های ریاضی

    فهرست:

    عنوان                                                                                                                      صفحه

    چکیده

    مقدمه

    فصل ١........................................................................................................................................................................٤

    فصل اول : کلیات ومفاهیم ..................................................................................................................................٤

    ١-١. اهداف کلی .....................................................................................................................................................٥

    ١-٢. سیستم های مدیریت پل .............................................................................................................................٧

    ١-٣. تعریف سیستم مدیریت پل (BMS)........................................................................................................8

    ١-٤. اجزاء سیستم های مدیریت پل ...................................................................................................................٩

    ١-٤-١. پایگاه داده موجودی................................................................................................................................٩

    ١-٤-٢. پایگاه داده نگهداری.............................................................................................................................١٠

    ١-٤-٣. مدلهای هزینه .....................................................................................................................................١٠

    ١-٤-٤. پیش بینی وضعیت پل ها ......................................................................................................................١٠

    ١-٥. تحلیل در سطح پروژه و شبکه ...............................................................................................................١١

    ١-٦. ورودیها و خروجی ها و الگوریتم های BMS.......................................................................................12

    فصل ٢.....................................................................................................................................................................١٧

    فصل دوم :اصول بازرسی پل ..............................................................................................................................١٧

    ٢-١. انواع بازرسی پل .........................................................................................................................................١٩

    ٢-١-١. بازرسی اولیه ..........................................................................................................................................١٩

    ٢-١-٢. بازرسی منظم .........................................................................................................................................١٩

    ٢-١-٣. بازرسی آسیب ........................................................................................................................................٢٠

    ٢-١-٤. بازرسی دقیق .........................................................................................................................................٢٠

    ٢-١-٥. بازرسی ویژه...........................................................................................................................................٢١

    ٢-٢. فواصل زمانی بازرسی ها ............................................................................................................................٢٢

    ٢-٣. مسئولیت های بازرس پل ..........................................................................................................................٢٢

    ٢-٤. وظایف بازرس پل ......................................................................................................................................٢٢

    ٢-٥. ابزار و دستگاههای بازرسی ......................................................................................................................٢٤

    ٢-٦. دفترچه ثبت برداشت های بازرسی در محل .........................................................................................٢٤

    ٢-٧. تهیه گزارش بازرسی .................................................................................................................................٢٧

    ٢-٧-١. مقدمه گزارش........................................................................................................................................٢٨

    ٢-٧-٢. تاریخچه و توصیف پل .........................................................................................................................٢٨

     ٢-٧-٣. روند بازرسی ...........................................................................................................................................٢٩

    ٢-٧-٤. نتایج بازرسی ..........................................................................................................................................٣٠

    ٢-٧-٥. نتیجه گیری ها.........................................................................................................................................٣٠

    ٢-٧-٦. توصیه ها ..................................................................................................................................................٣١

    ٢-٧-٧. ضمیمه ها ................................................................................................................................................٣١

    ٢-٧-٧-١. عکس ها ..............................................................................................................................................٣٢

    ٢-٧-٧-٢. نقشه ها و شکل ها .............................................................................................................................٣٢

    ٢-٧-٧-٣. فرمهای بازرسی ...............................................................................................................................٣٢

    ٢-٨. اهمیت گزارش بازرسی .............................................................................................................................٣٢

    ٢-٨-١. تعیین نواحی بحرانی ............................................................................................................................٣٣

    ٢-٨-٢. اولویت های نگهداری............................................................................................................................٣٣

    ٢-٨-٣. تحلیل درجه بندی ظرفیت باربری.....................................................................................................٣٣

    ٢-٨-٤. مدیریت پل .............................................................................................................................................٣٣

    فصل ٣.....................................................................................................................................................................٣٤

    فصل سوم : پیشرفته ترین  یستم های مدیریت پل ..................................................................................٣٤

    ٣-١. مروری بر سیستم Pontis......................................................................................................................35

    ٣-١-١. مدول بهینه سازی شبکه در سیستم Pontis.................................................................................36

    ٣-١-٢. نقائص سیستم Pontis ........................................................................................................................٣٧

    ٣-٢. روشهای اولویت بندی ...............................................................................................................................٣٨

    ٣-٢-١. اولویت بندی بر اساس درجه صلاحیت و وضعیت .........................................................................٣٨

    ٣-٢-١-١. سیستم درجه صلاحیت FHWA .................................................................................................٣٨

    ٣-٢-١-٢. سیستم درجه وضعیت انتاریو........................................................................................................٤٠

    ٣-٢-٢. اولویت بندی بر اساس درجه نقص در سطح سرویس ..................................................................٤٢

    ٣-٢-٢-١. سیستم اولویت بندی کارولینای شمالی .....................................................................................٤٢

    ٣-٢-٢-٢. سیستم اولویت بندی پنسیلوانیا...................................................................................................٤٧

    ٣-٢-٢-٣. مقایسه فرمول های اولویت بندی بر اساس درجه نقص در سطح سرویس ........................٥١

    ٣-٢-٣. تحلیل افزایش نسبت سود به هزینه .................................................................................................٥٢

    ٣-٢-٤. روش های برنامه ریزی ریاضی ...........................................................................................................٥٣

    ٣-٢-٤-١. مدل ایندیانا ......................................................................................................................................٥٣

    ٣-٢-٤-٢. مدل کارولینای شمالی ...................................................................................................................٥٦

    ٣-٣. مروری بر روشهای اولویت بندی ............................................................................................................٥٧

    فصل ٤.....................................................................................................................................................................٦١

    فصل چهارم :گسترش متدولوژی تحقیق ........................................................................................................٦١

    ٤-١. بیان متدولوژی تحقیق .............................................................................................................................٦٢

    ٤-٢. خرابی های معمول پل و ارزیابی شرایط ..............................................................................................٦٤

    ٤-٣. پارامتر های سیستم ...................................................................................................................................٦٦

    ٤-٤. روشهای نگهداری ......................................................................................................................................٦٨

    ٤-٥. تنظیم اولویت بندی نگهداری .................................................................................................................٦٨

    ٤-٦. ارزیابی روشهای عملی ..............................................................................................................................٦٩

    ٤-٧. انتخاب نگهداری در سطح شبکه ............................................................................................................٧١

    فصل ٥.....................................................................................................................................................................٧٣

    فصل پنجم : اجرای متدولوژی ..........................................................................................................................٧٣

    ٥-١. پل تقاطع بزرگراه رسالت - خیابان شیخ بهایی ....................................................................................٧٤

    ٥-١-١. مطالعات میدانی و گزارش وضعیت موجود.....................................................................................٧٥

    ٥-٢. پل تقاطع بزرگراه رسالت (حکیم ) - یادگار امام...................................................................................٧٧

    ٥-٢-١. مطالعات میدانی وگزارش وضعیت موجود.......................................................................................٧٨

    ٥-٣. پل تقاطع بزرگراه رسالت - حقانی ........................................................................................................٨١

    ٥-٣-١. مطالعات میدانی و گزارش وضعیت موجود.....................................................................................٨١

    ٥-٤. پل تقاطع بزرگراه حکیم - رودخانه کن .................................................................................................٨٤

    ٥-٤-١. مطالعات میدانی و گزارش وضعیت موجود.....................................................................................٨٤

    ٥-٥. پل تقاطع بزرگراه مدرس- بهشتی .........................................................................................................٨٧

    ٥-٥-١. مطالعات میدانی و گزارش وضعیت موجود.....................................................................................٨٧

    ٥-٦. پل تقاطع بزرگراه مدرس- مطهری .......................................................................................................٨٩

    ٥-٦-١. مطالعات میدانی و گزارش وضعیت موجود......................................................................................٩٠

    ٥-٧. پل تقاطع بزرگراه مدرس- صدر.............................................................................................................٩٢

    ٥-٧-١. مطالعات میدانی و گزارش وضعیت موجود.....................................................................................٩٣

    ٥-٨. پل تقاطع خیابان ولیعصر- بزرگراه چمران ( پارک وی ).................................................................٩٥

    ٥-٨-١. مطالعات میدانی و گزارش وضعیت موجود.....................................................................................٩٦

    ٥-٩. مراحل گام به گام اجرای طرح مرمت پل ها .................................................................................... ١٠٢

    ٥-٩-١. تعویض نشیمن گاهها........................................................................................................................ ١٠٢

    ٥-٩-٢. تعویض جداول کناری پیاده رو....................................................................................................... ١٠٢

    ٥-٩-٣. مرمت پیاده روی بتنی ...................................................................................................................... ١٠٣

    ٥-٩-٤. روسازی عرشه ..................................................................................................................................... ١٠٣

    ٥-٩-٥. اجرای درزگیرها در نواحی درزهای انبساط................................................................................. ١٠٤

    ٥-٩-٦. تمیز کردن نواحی زیرین عرشه در نواحی شورهزده.................................................................. ١٠٤

     ج

     

     

     

    ٥-٩-٧. احداث سیستم زهکشی جدید مناسب ......................................................................................... ١٠٤

    ٥-٩-٨. مرمت دیواره های بتنی کوله .......................................................................................................... ١٠٥

    ٥-٩-٩. ترمیم و رنگ آمیزی جداول میانی بتنی پل ................................................................................ ١٠٥

    فصل ٦ .................................................................................................................................................................. ١١٠

    فصل ششم : نتیجه گیری و پیشنهادات......................................................................................................... ١١١

    ٦-١. پیشنهادات................................................................................................................................................ ١١٢

      

     

    منبع:

    ١) اصغرپور، محمد جواد، تصمیم گیری های چند معیاره ، انتشارات دانشگاه تهران ، ١٣٧٧

    ٢) آیت ، اسماعیل ، مدیریت و نگهداری راه، انتشارات گل نشر، ١٣٧٩.

    ٣) تعمیر و مقاوم سازی زیر سازه پل ها، تهیه و تألیف دبیرخانه مجمع جهانی راه (پیارک)، دفتر مطالعات فناوری و ایمنی ، معاونت آموزشی ، وزارت راه و ترابری، ١٣٨٥.

    ٤) رایل ، ام.جی ، مدیریت پل ،  انتشارات وزارت راه وترابری، معاونت آموزش، تحقیقات و فناوری، پژوهشکده حمل و نقل ، ١٣٨٥

    ٥) رهایی ، علیرضا- فیروزی، افشین بررسی عملکرد ، آسیب پذیری و مقاوم سازی پل ها ، انتشارات دانشگاه صنعتی امیرکبیر ،١٣٨٤

    ٦) سید حسینی ، سید محمد، اقتصاد مهندسی و آنالیز تصمیم گیری، انتشارات دانشگاه علم و صنعت ایران، ١٣٧٥.

    ٧) عامری، محمود – افتخارزاده، سید فرهاد، مدیریت روسازی برای راهها و فرودگاهها و محوطه های پارکینگ ، انتشارات دانشگاه علم و صنعت ایران، ١٣٧٨.

    ٨) مدیریت عملکرد پل ها و دیگر سازهها، تهیه و تألیف دبیرخانه مجمع جهانی راه (پیارک)، دفتر مطالعات فناوری و ایمنی ، معاونت آموزش، وزارت راه ترابری، ١٣٨٤.

    ٩) مهندسین مشاور ارکان پویش ، گزارشات ارزیابی آسیب پذیری لرزهای پل های بتن مسلح شهر تهران،

     .1382

    ١٠) نقش مدلهای اقتصادی و اجتماعی در مدیریت راه، تهیه و تألیف دبیرخانه مجمع جهانی راه یپارک، دفتر مطالعات فناوری و ایمنی ، معاونت آموزشی ، وزارت راه ترابری، ١٣٨٤.

     

     [11] Andersen N.H. ,DANBRO – A bridge management system for many levels. In:

     Nowak A. ,Editor,Bridge evaluation, repair and rehabilitation, Kluwer Academic,

     Dordrecht, MA(1990).

     

     [12] BRIME – Bridge Management in Europe, Final report EuropeanCommission,1999.

     

     [13] Brito J., Branco F.A., Thoft-Christensen and Sorensen J.D., An expert system for

     concrete bridge management, Eng Struct 19 (1997) (7), pp. 519-526 .

     

     [14] Bako A., Molnar I., Development and implementation of Pontis- based Hungarian

     bridge management system , Eight TRB international bridge management

     conference ,Denver, Colorado, USA (1999), P.F-7.1.

     

    [15] Baker J.D. and Volwerk J.J.,TISBO infrastructure maintenance management system:

     integrating inspection registration and maintenance management, Ninth TRB

     international bridge management conference, Orlando, Florida, USA(2003), P.61.

     

    [16] Cambridge Systematics Inc, Pontis technical manual release 4,AASHTO,

     Washington,DC (2001).

     

     [17] Chassiakos A.P, Theodorakopoulos D.D., Vagiotas P., A Knowledge-based system

     for maintenance planning of highway concrete bridges. Engineering Software

     Journal, march 2007.

     

    [18] Cheetham A., Ellis R., Kerr B., Merlo T. and Thompson P.D.,The new Ontario bridge

     management system, Eighth TRB international bridge management conference,

     Denver, Colorado, USA (1999), P.F-6.1.

     

     [19]  Enright M.P. and Frangopol D.M., Maintenance planning for deteriorating concrete

     bridges, ASCE J Struct Eng 125 (1999) (12),pp. 1407-1414.

    115

     

     

     

    [20] Frangopol D.M.,Gharaibeh E.S., Kong J.S. and Miyake M.,Optimal network-level

     bridge maintenance planning based on minimum expected cost,Transport Res Rec

     1696  (2000), pp. 26-33.

     

     [21] Gurevich D. and Vlahos N.J.,Network-level bridge management system for national

     road administration, Eighth TRB international bridge management conference,

     Denver, Colorado,USA (1999) P.F-2.1.

     

    [22] Hajdin R. and Ludescher H., Distinctive features of the swiss road structures

     management system, Eighth TRB international bridge management conference,

     Denver, Colorado,USA (1999), P.F-1.1.

     

    [23] Hawk H. and Small E.P.,The BRIDGIT bridge management system, Struct Eng Intern

     8 (1998) (4), pp.309-314.

     

    [24] Issa M.A., Tsui S. and Yousif A., Application of knowledge-based expert systems for

     rating highway bridges, Eng Fract Mech 5 (1995) (5.6), pp.923-934.

     

    [25] Johnson M., Marshall A.R., Small E.P. and Thompson P.D., The PONTIS bridge

     management system, Struct Eng Intern 8 (1998) (4), pp.303-308.

     

    [26] Loo T.,Quinton R. and Williamson,Bridge expert analysis and decision support

     system, Ninth TRB international bridge management conference, Orlando,Florida,

     USA (2003), P.375-89.

     

    [27] Naumann J., Development of a bridge management system in Germany,

     In:VincenstenL.J.and Jensen J.S., Editors,Operation and maintenance of large

     projects: proceedings of the international symposium,     infrastructure

     Copenhagen, Denmark, Balkema, Rotterdam (1998).

     

     [28] OECD, Road transport research, Bridge Management, Paris (1992)

     

    [29] Soderqvist M.K. and Veijola M., The Finnish bridge management system, Struct Eng

     Intern 8 (1998)(4).

     

    [30] Vagiotas P., Development of an expert system for bridge maintenance, M.Sc. Thesis,

     University of Patras; 2002 [in Greek].

     

     [31] Yanev B.S., Bridge management for New York city, Struct Eng Intern 8 (1998).

     

    [32] Zuk W., Expert system for determining the disposition of older bridges, Transport

     Res Rec 1290 (1991), pp.145-148. 

ثبت سفارش
عنوان محصول
قیمت