پایان نامه بررسی روند رسوب گذاری در مخازن سدها با استفاده از نرم افزار GSTARS3.0- مطالعه ی موردی سد شهید عباسپور

تعداد صفحات: 157 فرمت فایل: word کد فایل: 10002102
سال: 1386 مقطع: مشخص نشده دسته بندی: پایان نامه مهندسی عمران
قیمت قدیم:۲۲,۳۰۰ تومان
قیمت: ۲۰,۲۰۰ تومان
دانلود مقاله
  • خلاصه
  • فهرست و منابع
  • خلاصه پایان نامه بررسی روند رسوب گذاری در مخازن سدها با استفاده از نرم افزار GSTARS3.0- مطالعه ی موردی سد شهید عباسپور

    پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد ”M.Sc“

    مهندسی عمران - سازه های هیدرولیکی

    چکیده :

    حمل و انتقال رسوب توسط جریان آب رودخانه و ترسیب آن در مخازن سدها، پدیده ای طبیعی است که مهندسین عمران و رسوب در ارتباط با بهره برداری از منابع آب های سطحی با آن بصورت جدی مواجه می باشند.

    مهم ترین عامل محدودکننده ی عمر مفید سدها، مقدار رسوب ته نشین شده در مخازن آنها می باشد.

    ملاحظات اقتصادی این سازه ایجاب می کند که عمر مفید آن ، حتی الامکان طولانی نگهداشته شود.

    در این تحقیق ، روند رسوبگذاری در مخزن سد شهید عباسپور که یکی از مخازن مهم بر روی رودخانه ی کارون می باشد، با بهره گیری از مدل عددی GSTARS3.0 و با استفاده از مجموعه اطلاعات مرتبط با ژئومتری ، هیدروگرافی و رژیم جریان آب و رسوب ورودی طی یک دوره ی بهره برداری ۲۰ ساله مدلسازی شده و نیز پیش بینی روند رسوبگذاری برای یک دوره ۱۰ ساله مورد بررسی قرار گرفته است . ابتدا بررسی کارایی و کالیبراسیون مدل GSTARS3.0 مورد توجه قرار گرفته و سپس ضمن استفاده از هندسه ی اولیه مخزن ، پیش بینی میزان ته نشست رسوبات و هندسه ی مخزن طی دوره های زمانی آینده مورد توجه قرار گرفته است .

    با بررسی نتایج بدست آمده از مدل عددی ٣.٠ GSTARS و مقایسه با اندازه گیری های واقعی ، مشاهده می شود که این مدل در شبیه سازی روند رسوبگذاری در نواحی نزدیک به بدنه ی سد، از دقت کمتری برخوردار است . هرچه از بالادست بازه ی مطالعاتی در جهت پایین دست آن و بدنه ی سد نزدیکتر می شویم ، بنا به ماهیت پدیده ی انتقال رسوب ، توزیع دانه بندی ذرات رسوبی شامل اندازه های کوچکتری است ؛ زیرا ذرات رسوبی با قطر بزرگتر، بدلیل بالاتر بودن سرعت سقوط این ذرات ، در نواحی دورتری نسبت به بدنه ی سد ته نشین شده و کمتر تا محل بدنه ی سد انتقال می یابند. در حالیکه ذرات ریزتر بدلیل سبکتر بودن ، زمان بیشتری را در حالت تعلیق باقی مانده و م توانند تا نزدیکترین نقاط به بدنه سد، انتقال یابند.

    نتیجه ای که می توان گرفت این است که مدل عددی ٣.٠ GSTARS در مدلسازی انتقال رسوب ریزدانه دارای دقت کمتری نسبت به مدلسازی انتقال ذرات درشت دانه است و این نتیجه ای است که با بررسی چند برنامه ی مدل کننده ی انتقال رسوب از جمله 6-HEC نیز قابل مشاهده است و اکثر این مدل های عددی در مدلسازی انتقال رسوب ریزدانه ، دارای دقت کمتری می باشند. در نهایت پیش بینی برای ۲۰ سال آینده ارائه شده است .

    مقدمه

    اهمیت مسائل رودخانه و استفاده ی صحیح از آب های موجود در هر زمان مورد توجه بوده است .

    اما در قرن حاضر بعلت کثرت جمعیت و ازدیاد مصارف آب ، مسأله ی استفاده از آب های سطحی پیچیده تر شده است . حمل و انتقال رسوب توسط جریان آب رودخانه و ترسیب آن در مخازن سدها، پدیده ای طبیعی است که مهندسین عمران و رسوب در ارتباط با بهره برداری از منابع آب های سطحی با آن بصورت جدی مواجه می باشند.

    بدون شک سدهایی مانند سد شهید عباسپور که دارای مخازن بزرگ هستند، بر روی رودخانه های اصلی و پرآب احداث می شوند که معمولاً از قدرت انتقال رسوب بالایی برخوردار هستند. مهم ترین عامل محدودکننده و تعیین کننده ی عمر مفید سدها، مقدار رسوب ته نشین شده در مخازن آنها می باشد.

    ملاحظات اقتصادی این سازه ایجاب می کند که عمر مفید آن ، حتی الامکان طولانی نگهداشته شود.

    مکانیسم تعیین مقدار و نحوه ی توزیع رسوب در مخازن سدهای ذخیره ای تا بحال به خوبی شناخته نشده است . برای گسترش دانش توزیع و انتقال رسوب به مطالعات بیشتر و عمیق تری نیازمند است . به نظر می - رسد مدل های ریاضی ابزار سودمندی برای شبیه سازی فرآیند رسوبگذاری و نیز شناخت هرچه بیشتر این پدیده باشند.

     رسوبات ورودی از طریق رودخانه به مخزن ، تغییرات زمانی تراز کف ، کاهش حجم و تغییر شیب را باعث می شوند؛ بنابراین یک تخمین قابل اطمینان از روند رسوبگذاری ، برای مدیریت منابع آب ضروری است .

     

     فصل اول:

     

     کلیات

    ۱-۱- هدف

    هدف از انجام این تحقیق ، بررسی روند رسوبگذاری در مخزن سد شهید عباسپور که یکی از مخازن مهم موجود بر روی رودخانه ی کارون است ، با بهره گیری از مدل عددی GSTARS3.0 و استفاده از مجموعه اطلاعات مرتبط با ژئومتری ، هیدروگرافی و رژیم جریان آب و رسوب ورودی طی یک دوره ی بهره برداری ٢٠ ساله و نیز پیش بینی روند رسوبگذاری در شرایط آتی می باشد.

     در این تحقیق ابتدا بررسی کارایی و کالیبراسیون مدل GSTARS3.0 مورد توجه قرار گرفته و سپس ضمن استفاده از هندسه ی اولیه ی مخزن ، پیش بینی میزان ته نشست رسوبات و هندسه ی مخزن طی دوره های زمانی آینده مورد توجه قرار می گیرد.

     

    ۱-۲- پیشینه ی تحقیق

    در این بخش پس از تشریح چگونگی تعیین حجم مواد رسوبی مخازن با استفاده از اندازه گیری - های میدانی و عملیات صحرایی ، مروری بر روش های مختلف محاسبه و پیش بینی فرآیند انتقال رسوب و رسوبگذاری در مخازن انجام می گیرد.

     

    ۱-۲-۱- مطالعات انجام شده بوسیله ی نرم افزار GSTARS3.0

    GSTARS3.0 مدلی نیمه دوبعدی برای محاسبات عددی جریان سطح آزاد و انتقال رسوب در حالت نیمه ماندگار می باشد که در این تحقیق مورد استفاده قرار گرفته است . مبانی تئوری و قابلیت های این مدل در فصل سوم مورد بررسی قرار می گیرد و لذا در اینجا از ارائه ی توضیحات بیشتر در مورد آن صرف نظر می گردد.

    با توجه به استفاده از GSTARS3.0 در تحقیق حاضر،  برای آشنایی بیشتر با قابلیت های این نرم -

    افزار، بر روی مطالعات انجام شده بوسیله ی آن تأکید بیشتری شده است .

     

    ۱-۲-۱-۱ شبیه سازی تشکیل دلتا در کانال آزمایشگاهی

    در سال های اخیر هاچکیس ١ و پارکر٢ (۱۹۹۱) مطرح کردند که در حالت دلتای پیشرونده با شیب تند در مخزن ، ساختار سه بعدی جریان در جلوترین قسمت دلتا، استفاده از تقریب جریان یک بعدی (معادلات سنت - ونانت ٣) را در مجاورت دلتا، ناکافی و نامناسب می نماید. این مطالعه برای آزمایش فرضیه ی مذکور طراحی شده است .

    اندازه گیری های تجربی سوامی ٤ (۱۹۷۴) در این تحلیل مورد استفاده قرار گرفته است . خصوصیات

    اصلی مجموعه ی آزمایشگاهی این اندازه گیری ها بصورت زیر است : [۱۰]

    عرض کانال = ۲۰ سانتی متر                                         اندازه ی d50 رسوب = ۰.۴ میلی متر طول کانال = ۳۲ متر                                                    ارتفاع مانع (سد فرضی ): ۹ سانتی متر شیب بستر = ۰.۰۰۳۵                                                   دمای میانگین = ۱۲ درجه ی سانتی گراد دبی جریان = ۲ لیتر در ثانیه                                          دبی رسوب = ۰.۰۰۰۶۸ لیتر در ثانیه

    برای تعیین خصوصیات زبری کانال ، یک کالیبراسیون اولیه با استفاده از GSTARS3.0 انجام شده

    است . نتایج در شکل (۱-۱) نشان داده شده اند. اگرچه داده های شکل (۱-۱) نشان می دهند که ٠.٠١٥ = n

    یک مقدار مناسب است ، با این حال در انجام آزمایش ها انتظار می رود زمانی که انتقال رسوب اتفاق می - افتد، زبری کانال افزایش یابد. بنابراین در اجراهای نهایی ، ٠.٠٢ = n پذیرفته شده است .

    سوامی ، بار رسوب در حال انتقال را اندازه گیری کرد و آن را بصورت تابعی از تنش برشی بستر

     

    بیان کرد. این رابطه ی تجربی در GSTARS3.0 بعنوان رابطه ی محاسبه ی انتقال رسوب بکار رفته است .

    نتایج GSTARS3.0 در شکل (۱-۲) ارائه شده است . توافق بین مقادیر اندازه گیری و شبیه سازی در

    حالت کلی خوب است .

     (تصاویر و نمودار در فایل اصلی موجود است)

     

    ۱-۲-۱-۲- رسوبگذاری در مخزن الفانت بات

    این مطالعه ، یک مسأله ی رسوبگذاری در مخزن بوسیله ی رسوبات بسیار ریز ورودی به مخزن است که در بازه ی بالادست ناحیه ی مدلسازی شده ، انباشته می شوند. در این مطالعه تعداد کل ۳۴ مقطع عرضی برای نشان دادن بازه ای بطول ۲۸ مایل بکار گرفته شده است . مقادیر ضریب زبری مانینگ بکار رفته برای کانال اصلی ، ٠.٠٢٤ = n و برای سیلابدشت ها، ٠.٠٨٠ = n می باشد. داده های هیدرولوژی شامل جریان های روزانه و دماهای آب ماهانه در انتهای بالادست بازه و ارتفاع های مخزن روزانه در انتهای پایین دست بازه است . 

     (تصاویر و نمودار در فایل اصلی موجود است)

    دبی رسوب ورودی بصورت تابعی از دبی آب تعیین شده و با رابطه ی 0.890Q1.411 = Qs ارائه شده است که Qs، دبی رسوب (ton.day) و Q، دبی آب (s.ft3) می باشد. توزیع های اندازه ی رسوب ماده ی بستر و رسوب ورودی ، دارای درصد بالایی از رسوبات چسبنده ی بسیار ریز، یعنی سیلت و کلی می باشند. توزیع اندازه ی ماده ی بستر در مکان های خاصی معلوم است . یک نمونه از توزیع اندازه ی ماده ی بستر در شکل (۱-۳) نشان داده شده است . [۱۰] 

    فرآیند رسوبگذاری در مخزن ، اساساً نوعی مسأله ی انتقال رسوب در حالت بدون تعادل است .

    پارامترهای انتقال رسوب چسبنده که ذرات با قطر کوچک تر از ۶۲ میکرومتر را توصیف می کنند، با آزمایش های آزمایشگاهی تعیین می شوند. این پارامترها بشدت وابسته به شرایط محلی بوده و ممکن است بطور گسترده ای از یک مطالعه ی موردی به مطالعه ی دیگر تغییر کنند که نیازمند صحت سنجی میدانی می باشند. در GSTARS3.0 این پارامترها، تنش برشی بحرانی بستر (برای انباشت ، فرسایش ذره ای و فرسایش جرمی ) و نرخ های فرسایش جرمی هستند. سرعت های سقوط ذرات نیز نیاز به پارامترهای اندازه - گیری شده ی اضافی دارند تا بتوان اثرات کلوئیدی شدن و ته نشینی غیرآنی را در حضور غلظت های بالای رسوب بحساب آورد. 

    ABSTRACT

     

    Sediment transition with river flow and its deposition in dam reservoirs

    are natural conditions that civil engineers and sediment engineers are

    facing with them in the surface water operation.

    The important reason of decreasing the age of dams is the amount of

    deposit sediment in the reservoirs. Economic considerations of dam are

    based on increasing the age of dams. In this research, the sedimentation

    process in Shahid Abbas poor Dam that is one of the important reservoirs

    on the Karoon river has been modeled with numerical model of

    GSTARS 3.0 and with Geometry, hydrography, inflow and sediment data

    for 20 years of operation period for simulation and 10 years for prediction

    of sedimentation process .

    Firstly,  assessment  of  model's  qualification  and  calibration  of

    GSTARS 3.0 have been done and with application of initial specifications

    of reservoir, the amount of deposition of sediment and reservoir geometry

    in future steps have been predicted.

    With assessing the results of GSTARS 3.0 and comparing with the real

    estimations it can be shown that simulation model has a little accuracy in

    the parts of the reservoir that are located near of the body of dam.

    We can conclude that the numerical model of GSTARS 3.0 has the little

    accuracy in the transition modeling of fine sediments comparing with the

    coarse sediments. These results are shown in some of the simulation of

    sediment transition models such as HEC-6. Finally, the results of

    prediction have been presented for 20 years in the case study of Shahid

    Abbas poor Dam. 

  • فهرست و منابع پایان نامه بررسی روند رسوب گذاری در مخازن سدها با استفاده از نرم افزار GSTARS3.0- مطالعه ی موردی سد شهید عباسپور

    فهرست:

    چکیده ........................................................................................................................................... الف

    مقدمه ............................................................................................................................................... ب

     

    فصل اول : کلیات ............................................................................................... ٤٦-١

    ١-١- هدف ....................................................................................................................................... ١

    ١-٢- پیشینه ی تحقیق ......................................................................................................................... ١

    ۱-۲-۱- مطالعات انجام شده بوسیله ی نرم افزار GSTARS3.0 ..........................................................................................۱

    ۱-۲-۱-۱- شبیه سازی تشکیل دلتا در کانال آزمایشگاهی ............................................................................................................... ٢

    ۱-۲-۱-۲- رسوبگذاری در مخزن الفانت بات ............................................................................................................................... ٤

    ۱-۲-۱-۳- حرکت رودشکن ........................................................................................................................................................ ٦

    ۱-۲-۱-۴- مدلسازی فرسایش و مسلح شدن بستر .......................................................................................................................... ٩

    ۱-۲-۲- تعیین حجم رسوبات در مخازن سدها .............................................................................................................۱۱

    ۱-۲-۲-۱- نقشه برداری اولیه ....................................................................................................................................................... ١١

    ۱-۲-۲-۲- نقشه برداری رسوبات انباشته شده در مخزن (نقشه برداری ثانویه ) ................................................................................. ١٢

    ۱-۲-۲-۳- تعیین حجم مخزن ..................................................................................................................................................... ١٢

    ۱-۲-۳ - روش های مختلف تعیین چگونگی روند رسوبگذاری در مخازن ....................................................................۱۴

    ۱-۲-۳-۱- روش های تجربی ...................................................................................................................................................... ۱۴

    ۱-۲-۳-۱-۱- روش کاهش سطح ................................................................................................................................................................... ١٥

    ۱-۲-۳-۱-۲- روش ششوویکز و کوارشی ....................................................................................................................................................... ١٨

    ۱-۲-۳-۱-۳- روش گارد و همکاران .............................................................................................................................................................. ١٩

    ۱-۲-۳-۱-۴- روش چیین ............................................................................................................................................................................... ٢٠

    ۱-۲-۳-۱-۵- روش برلند ............................................................................................................................................................................... ٢١

    ۱-۲-۳-۲- روش های ریاضی ...................................................................................................................................................... ٢٣

    ۱-۲-۳-۲-۱- روش ایکرز وایت .................................................................................................................................................................... ٢٤

    ۱-۲-۳-۲-۲- ربطه ی انتقال یانگ برای ماسه (۱۹۷۳) و برای شن (۱۹۸۴) ......................................................................................................... ٢٦

    ۱-۲-۳-۲-۳- معادله ی دانشگاه سینگوا برای تخلیه ی مخزن ............................................................................................................................. ٢٨

    ۱-۲-۳-۲-۴- روش آشیدا و میچی ................................................................................................................................................................. ٢٩

    ۱-۲-۳-۲-۵- روش چانگ و ریچارد ..............................................................................................................................................................٣٢

    ۱-۲-۳-۲-۶- روش یوسل و گراف ................................................................................................................................................................ ٣٣

    ۱-۲-۳-۲-۷- مدل آسادا ................................................................................................................................................................................ ٣٣

    ۱-۲-۳-۲-۸- مدل لوپز .................................................................................................................................................................................. ٣٥

    ۱-۲-۳-۲-۹- مدل FCM ............................................................................................................................................................................... ٣٨

    ۱-۲-۳-۲-۱۰- مدل MOBED2 ................................................................................................................................................................... ٣٩

    ۱-۲-۳-۲-۱۱- مدل DEPO .......................................................................................................................................................................... ٣٩

    ۱-۲-۳-۲-۱۲- مدل RESSED ..................................................................................................................................................................... ٤٠

     

     

     

    ۱-۲-۳-۲-۱۳- مدل BRI-STARS .............................................................................................................................................................. ٤١

    ۱-۲-۳-۲-۱۴- مدل ٦ –HEC ....................................................................................................................................................................... ٤٢

    ۱-۲-۳-۲-۱۵- مدل ١٢ – Fluvial ................................................................................................................................................................ ٤٣

    ١-٢-٤- جریان های غلیظ ............................................................................................................................................۴۴

    ١-٣- روش تحقیق ........................................................................................................................... ٤٦

     

    فصل دوم : مروری بر فرآیند انتقال رسوب و مشخصات سد کارون ١ .................. ٦٥-٤٧

    ٢-١- مقدمه ..................................................................................................................................... ٤٧

    ۲-۲- کلیاتی در مورد رسوبگذاری در مخازن سدها ......................................................................... ٤٨

    ۲-۲-۱- تشریح مراحل ته نشینی رسوبات در مخازن .................................................................................................... ٤٨

    ۲-۳- تاریخچه ی مطالعات و احداث سد کارون ۱ ............................................................................ ٥٢

    ۲-۴- زمین شناسی ساختمانی محل سد .............................................................................................. ٥٣

    ۲-۵- اهداف احداث سد ................................................................................................................. ٥٤

    ۲-۶- مشخصات فنی سد .................................................................................................................. ٥٥

    ۲-۷- آب و هوای حوضه ی آبریز کارون ......................................................................................... ٥٥

    ۲-۸- هیدرولوژی رودخانه ی کارون ................................................................................................ ٥٦

    ۲-۹- مسائل رسوب ......................................................................................................................... ٦١

    ۲-۹-۱- رسوبگذاری در مخازن ................................................................................................................................. ٦١

    ۲-۱۰- مروری بر مطالعات اولیه و هیدروگرافی مخزن سد ................................................................ ٦٣

     

    فصل سوم : مبانی هیدرولیکی جریان ............................................................... ١٠٩-٦٦

    ٣-١- مقدمه ..................................................................................................................................... ٦٦

    ۳-۲- مدل برگشت آب ................................................................................................................... ٦٦

    ۳-۲-۱- خط جریان و لوله ی جریان ........................................................................................................................... ٦٧

    ۳-۲-۲- معادله ی انرژی ............................................................................................................................................. ٦٨

    ۳-۲-۳- معادله ی ممنتم .............................................................................................................................................. ٦٩

    ۳-۲-۴- محاسبات عمق های نرمال ، بحرانی و مزدوج .................................................................................................. ٧١

    ۳-۲-۵- نمایش مدل .................................................................................................................................................. ٧٢

    ۳-۲-۶- تعریف مقاطع عرضی .................................................................................................................................... ٧٣

    ۳-۲-۷- مقاومت جریان ............................................................................................................................................. ٧٤

    ۳-۳- روندیابی رسوب و تنظیمات هندسه ی کانال ............................................................................ ٧٦

    ۳-۳-۱- معادلات حاکم ............................................................................................................................................. ٧٧

     

     

    ۳-۳-۱-۱- مبانی تئوریک ........................................................................................................................................................... ٧٧

    ۳-۳-۱-۲- معادله ی پیوستگی رسوب .......................................................................................................................................... ٧٨

    ۳-۳-۲- گسسته سازی معادلات حاکم ......................................................................................................................... ٧٩

    ۳-۳-۳- جداشدگی و مسلح شدن بستر ....................................................................................................................... ٨٢

    ۳-۳-۴- انباشت ......................................................................................................................................................... ٨٤

    ۳-۳-۵- فرسایش ....................................................................................................................................................... ٨٦

    ۳-۳-۶- انتقال رسوب در حالت بدون تعادل ............................................................................................................... ٨٨

    ۳-۳-۷- محاسبات سرعت سقوط ذرات ..................................................................................................................... ٨٩

    ۳-۳-۸- انتقال رسوب در مخازن ................................................................................................................................ ٩٢

    ۳-۴- داده های مورد نیاز در GSTARS3.0 ....................................................................................... ٩٤

    ۳-۴-۱- داده های هیدرولیکی جریان .......................................................................................................................... ٩٤

    ۳-۴-۱-۱- هیدرگراف دبی با منحنی روند دبی - اشل .................................................................................................................. ٩٥

    ۳-۴-۱-۲- جدول دبی ها با منحنی دبی - اشل  در مقطع کنترل ..................................................................................................... ٩٦

    ۳-۴-۱-۳- جدول اشل - دبی در یک مقطع کنترل ....................................................................................................................... ٩٦

    ۳-۴-۱-۴- روندیابی مخزن با جدول دبی های ورودی و خروجی ................................................................................................. ٩٦

    ۳-۴-۱-۵- روندیابی مخزن با دبی های گسسته سازی شده ............................................................................................................ ٩٦

    ۳-۴-۲- داده های رسوبی ............................................................................................................................................ ٩٧

    ۳-۴-۲-۱- داده های رسوب ورودی ............................................................................................................................................ ٩٧

    ۳-۴-۳- داده های دما ................................................................................................................................................. ٩٨

    ۳-۵- نحوه ی وارد کردن داده ها به مدل ...................................................................................................................... ٩٨

    ۳-۵-۱- داده های ژئومتری ......................................................................................................................................... ٩٩

    ۳-۵-۱-۱- کارت TT ............................................................................................................................................................... ٩٩

    ۳-۵-۱-۲- کارت NS ............................................................................................................................................................. ١٠٠

    ۳-۵-۱-۳- کارت ST ..............................................................................................................................................................١٠٠

    ۳-۵-۱-۴- کارت ND ............................................................................................................................................................ ١٠٠

    ۳-۵-۱-۵- کارت XS ............................................................................................................................................................. ١٠١

    ۳-۵-۱-۶- کارت RE ............................................................................................................................................................. ١٠١

    ۳-۵-۱-۷- کارت RH ............................................................................................................................................................ ١٠٢

    ۳-۵-۲- داده های هیدرولوژی .................................................................................................................................. ١٠٢

    ۳-۵-۲-۱- کارت NT ............................................................................................................................................................. ١٠٣

    ۳-۵-۲-۲- کارت IT .............................................................................................................................................................. ١٠٣

    ۳-۵-۲-۳- کارت SQ ............................................................................................................................................................. ١٠٣

    ۳-۵-۲-۴- کارت TM ............................................................................................................................................................ ١٠٤

    ۳-۵-۳- داده های رسوب ......................................................................................................................................... ١٠٤

    ۳-۵-۳-۱- کارت SE ............................................................................................................................................................. ١٠٤

    ۳-۵-۳-۲- کارت NE ............................................................................................................................................................. ١٠٥

    ۳-۵-۳-۳- کارت NO ............................................................................................................................................................. ١٠٥

    ۳-۵-۳-۴- کارت SF ............................................................................................................................................................. ١٠٦

     

     

    ۳-۵-۳-۵- کارت SG ............................................................................................................................................................. ١٠٦

    ۳-۵-۳-۶- کارت BG ............................................................................................................................................................ ١٠٧

    ۳-۵-۴- اطلاعات خروجی .......................................................................................................................................١٠٧

    ۳-۵-۴-۱- کارت PR ............................................................................................................................................................. ١٠٨

    ۳-۵-۴-۲- کارت PL ............................................................................................................................................................. ١٠٨

    ۳-۵-۴-۳- کارت PX ............................................................................................................................................................ ١٠٨

    ۳-۵-۴-۴- کارت PW ........................................................................................................................................................... ١٠٨

     

    فصل چهارم : کالیبراسیون مدل عددی ......................................................... ١٤٤-١١٠

    ٤-١- مقدمه ................................................................................................................................... ١١٠

    ۴-٢- کالیبراسیون مدل به ازای معادلات مختلف حل انتقال رسوب ................................................. ١١١

    ۴-٣- کالیبراسیون مدل به ازای مقادیر مختلف ضریب انتقال رسوب نامتعادل (NE) ......................... ١١٣

    ۴-۴-کالیبراسیون مدل به ازای مقادیر مختلف ضریب رسوب نامتعادل متغیر (NO) ........................... ١١٤

    ۴-۴-۱- تقسیم بازه ی مطالعاتی به دو زیربازه با مقادیر مختلف NO ........................................................................... ١١٤

    ۴-۴-۱-۱- بررسی اثر تغییرات ضریب فرسایش در زیربازه ی دوم .............................................................................................. ١١٥

    ۴-۴-۱-۲- بررسی اثر تغییرات ضریب ته نشینی در زیربازه ی دوم ............................................................................................... ١١٧

    ۴-۴-۱-۳- بررسی اثر تغییرات ضریب ته نشینی در زیربازه ی نخست .......................................................................................... ١١٩

    ۴-۴-۱-۴- بررسی اثر تغییرات ضریب فرسایش در زیربازه ی نخست ......................................................................................... ١٢١

    ۴-۴-۱-۵- بررسی اثر تغییرات توأم ضریب فرسایش و ضریب ته نشینی در زیربازه ی نخست ....................................................... ١٢٢

    ۴-۴-۲- تقسیم بازه ی مطالعاتی به چهار زیربازه با مقادیر NO مختلف ....................................................................... ١٢٤

    ۴-۴-۳- بررسی اثر تغییرات طول زیربازه ها بر نتایج مدل ........................................................................................... ١٢٦

    ۴-۴-۳-۱- مقایسه ی نتایج به ازای تقسیم بندی بازه ی مطالعاتی در دو حالت مختلف ................................................................... ١٢٦

    ۴-۴-۳-۲- مقایسه ی نتایج به ازای تقسیم بندی بازه ی مطالعاتی در سه حالت مختلف .................................................................. ١٢٨

    ۴-۵-کالیبراسیون مدل به ازای تابع دبی رسوب - دبی آب بالادست بازه ی مطالعاتی ........................ ١٢٩

    ۴-۶- مقاطع عرضی ....................................................................................................................... ١٣٣

    ۴-۷- محاسبه ی بازدهی تله اندازی و چگالی رسوبات غوطه ور ........................................................ ١٤٠

    ۴-۸- پیش بینی ۲۰ سال آینده ......................................................................................................... ١٤١

     

    فصل پنجم : نتیجه گیری و پیشنهادات ............................................................. ١٥٣-١٤٥

    ۵-١- مقدمه ................................................................................................................................... ١٤٥

    ۵-۲- نتیجه گیری ........................................................................................................................... ١٤٥

    ۵-۲-۱- تحلیل نتایج مربوط به نوع معادله ی انتقال رسوب انتخاب شده ..................................................................... ١٤٥

     

     

    ۵-۲-۲- تحلیل نتایج مربوط به ضریب انتقال رسوب نامتعادل (NE) .......................................................................... ١٤٦

    ۵-۲-۳- تحلیل نتایج مربوط به ضریب انتقال رسوب نامتعادل متغیر (NO) ................................................................. ١٤٧

    ۵-۲-۴- تحلیل نتایج مربوط به تابع دبی آب - دبی رسوب ........................................................................................ ١٤٩

    ۵-۳- پیشنهادات ............................................................................................................................ ١۵٠

    مراجع ....................................................................................................................................۱۵۵-۱۵۴

    چکیده ی انگلیسی 

     

    منبع:

     

    ۱.     کاظم حمادی (۱۳۷۸): بررسی روند رسوبگذاری در مخزن سد شهید عباسپور با استفاده از مدل

    6-HEC ؛ پایان نامه ی کارشناسی ارشد ؛ دانشگاه شهید چمران اهواز.

     

    ۲.     اداره ی کل امور آب استان خوزستان : آمار موجود پایه ی منابع آب

     

    ۳.     وحید آراسته (۱۳۷۵): بررسی روند رسوبگذاری در مخزن سد شهید عباسپور و برآورد رسوب

    سدهای کارون ۳ و گدارلندر ؛ مجموعه مقالات چهارمین سمینار مهندسی رودخانه .

     

    ۴.     گروه مطالعات رسوب مؤسسه ی بررسی ها و آزمایشگاه های منابع آب (۱۳۶۴): بررسی رسوب

    مخزن سد شهید عباسپور ؛ وزارت نیرو.

     

    ۵.     مهندسین مشاور دریانقشه (۱۳۷۵): مطالعات رسوب سنجی و رسوب شناسی سد شهید عباسپور.

     

    ۶.     نسرین نیک اندیش (۱۳۷۰): شناخت و بررسی رسوبگذاری سد شهید عباسپور ؛ پایان نامه ی

    کارشناسی ارشد ؛ دانشگاه تهران .

     

    ۷.     هادی میرابوالقاسمی (۱۳۷۳): اثر احداث سد بر بار معلق و روند فرسایشی و رسوبگذاری در

    رودخانه - مطالعه ی موردی : رودخانه ی کارون ؛ پایان نامه ی کارشناسی ارشد ؛ دانشگاه تربیت مدرس .

     

    ۸.     علیرضا محب زاده فتاحی (۱۳۸۶): مدلسازی عددی دوبعدی قائم انتقال رسوب و جریان های گل آلود در ورود به مخازن سدها با استفاده از روش احجام محدود ؛ پایان نامه ی کارشناسی ارشد ؛ دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی .

     

    9. Chin Ted Yang & J. M. Simoes (2002): User’s Manual for GSTARS 3

    (Generalized Sediment Transport Model for Alluvial River Simulation version

    3.0).

    10. Chih Ted Yang and Francisco J. M. Simões (2006): GSTARS 3.0: A Numerical

    Model for Reservoir Sedimentation ; Sedimentation and River Hydraulics Group,

    Technical Service Center, U.S. Bureau of Reclamation.

     

    11. Chih Ted Yang and Francisco J. M. Simões (1998): Simulation And Prediction of

    River Morphologic Changes Using GSTARS 2.0

     

    12. Chin Ted Yang & Caian Huang (2001): Applicablity of Sediment Transport

    Formulas ; International Journal of Sediment Research, Vol. 16, No. 3, 2001

     

    13. Mitigation of Sedimentation Hazards Downstream from Reservoirs (2003) ; Ellen

    Wohl and Sara Rathburn ; International Journal of Sediment Research, Vol. 18,

    No. 2, 2003

     

    14. Walter H. Graf  (1998): Fluvial Hydraulics ; JOHN WILEY & SONS Press.

     

    15. Nils Reidar B. Olsen (1999): Computational Fluid Dynamics in Hydraulic and

    Sedimentation  Engineering  ; Department  of  Hydraulic  and  Envirenmental

    Engineering, The Norwegian University of Science and Technology. 

ثبت سفارش
عنوان محصول
قیمت