پایان نامه تحلیل تغییرات بستر در محدوده آبگیر های جانبی موجود در کانال های قوسی در حالت آب صاف (با استفاده از داده های آزمایشگاهی)

تعداد صفحات: 140 فرمت فایل: word کد فایل: 10002136
سال: 1387 مقطع: مشخص نشده دسته بندی: پایان نامه مهندسی عمران
قیمت قدیم:۲۰,۶۰۰ تومان
قیمت: ۱۸,۵۰۰ تومان
دانلود مقاله
  • خلاصه
  • فهرست و منابع
  • خلاصه پایان نامه تحلیل تغییرات بستر در محدوده آبگیر های جانبی موجود در کانال های قوسی در حالت آب صاف (با استفاده از داده های آزمایشگاهی)

    پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد “M.Sc” 

     مهندسی عمران – سازه های هیدرولیکی  

    چکیده: 

    جریان در قوس رودخانه های طبیعی بسیار پیچیده بوده که از آن جمله می توان به وجود یک جریان حلزونی در آن اشاره کرد که از اندر کنش جریان ثانویه و جریان اصلی بوجود می آید. الگوی جریان در قوس به گونه ای است که جریان در سطح به سمت قوس خارجی و در کف به سمت قوس داخلی متمایل می باشد. با توجه به تحقیقات انجام شده، الگوی جریان در قوس، شرایط بهینه ای را برای آبگیری در امتداد قوس خارجی فراهم می نماید. بنابراین شناخت دقیقتر الگوی جریان و روند فرسایش و رسوب گذاری در محدوده آبگیر لازم به نظر می رسد. جهت رسیدن به این هدف، در تحقیق حاضر داده های آزمایشگاهی برداشت شده توسط پیرستانی (1383) از یک قوسی  Uشکل (180 درجه) با بستر متحرک در وضعیت آب صاف، واقع در آزمایشگاه تربیت مدرس با آبگیر جانبی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.  

    بدین ترتیب جهت بررسی اثر تغییرات بستر ناشی از آبشستگی موضعی و نواحی محتمل فرسایش و رسوب گذاری با نرم افزاری های ArcGIS و Ansys و همچنین داده های آزمایشگاهی (پیرستانی 1383) به بررسی الگوی جریان تنش برشی و فشار و گرادیان سرعت در محدوده آبگیر در موقعیت

    115درجه پرداخته شده و نتایج نسبتا"  قابل قبولی ارائه شده که در این پایانامه به آن اشاره شده است.  

    واژه های کلیدی : مؤلفه های سرعت، آبشستگی، تنش برشی بستر، آبگیر، کانال قوسی.

    مقدمه:   

    رودخانه ها یکی از مهمترین منابع حیاتی طبیعت هستند. رودخانه ها نه تنها در سیمای کلی سطح زمین نقش دارند، بلکه شکل زیستن انسان در کره زمین را تعیین می کنند. همواره در طول تاریخ بشر، رودخانه ها کانون توسعه بوده و تمدنهای کهن در کناره های آن شکل گرفته است (Morisw,1968).   

    از دیرباز مسئله انتقال آب از رودخانه ها برای مقاصد کشاورزی، شرب و بعدها به منظور استفاده در صنعت و نیز تأمین انرژی، معمول بوده است و می توان ادعا نمود که قدمت آن به قدمت تمدن بشر می رسد. در کنار مسئله انتقال آب همواره مشکل رسوبات وارده به کانالها و سیستمهای انتقال نیز وجود داشته که مسائل و مشکلات بسیاری به همراه دارد. بنابراین هدف طراحان، کاهش میزان رسوبات انتقال یافته، تا حد امکان می باشد. (صالحی نیشابوری و ایزدپناه 1375).  

    بنابراین جلوگیری از ورود رسوبات به داخل آبگیر و رودخانه (جریان اصلی) از مواردی می باشد که اهمیت بسزایی دارد و یکی از مواردی که باید توجه داشت کنترل جریان های ثانویه و جریان اصلی و کنترل حجم رسوب ورودی می باشد به جهت کاهش ورود رسوبات به حداقل رساندن  آلودگیهای زیست محیطی می بایست راهکاری مناسب تمهیدات ویژه ای اتخاذ کرد بنابراین استفاده از مدل فیزیکی و تحلیلی و بررسی موارد ذکر شده انجام می گیرد. 

     

    فصل اول

     

     کلیات وطرح موضوع

     

    فصل اول-کلیات وطرح موضوع 

    1- 1) هدف  

    یکی از قدیمی ترین و در عین حال ارزانترین روشهای انتقال آب رودخانه برای مصارف گوناگون، ساخت آبگیرهای ثقلی می باشد. آبگیری از رودخانه با استفاده از نیروی ثقل که در گذشته به شکل شق نهر صورت گرفته است اکنون به یک سازه هیدرولیکی تکامل یافته با معیارهای طراحی تبدیل شده است.  

    با توجه به اینکه جریان رودخانه شامل رسوبات ریز و درشت دانه بوده و در مواقع سیلابی، دهانه ورودی می بایست دو وظیفه مهم زیر را انجام دهد (صفرزاده، 1383):  

    جذب و کنترل جریان منحرف شده از رودخانه و هدایت آن به داخل کانال آبگیری 

    جلوگیری از ورود رسوبات و اجسام شناور به داخل آبگیر 

    با توجه به مشکلات ورود رسوب به آبگیر، لازم است تا شرایطی فراهم شود تا جریان انحرافی به سمت آبگیر، دارای حداکثر دبی انحرافی با حداقل دبی رسوب باشد. مهمترین اقدام در این زمینه جانمایی مناسب آبگیر بر روی رودخانه می باشد. انتخاب صحیح محل انحراف در طرحهای آبرسانی از ملزومات است. یک محل مناسب خسارات مخرب ناشی از ورود رسوبات را به حداقل می رساند. همچنین یک انتخاب اشتباه در جانمایی به سختی می تواند پس از اجرای پروژه قابل جبران باشد. بنابراین اولین اقدام در طراحی، انتخاب محل مناسب برای انحراف است (پیرستانی، 1383). 

    آبشستگی گاهی به صورت غیر طبیعی و به دلیل تغییرات ایجاد شده توسط بشر ایجاد  میشود ، مثل ایجاد سازه های هیدرولیکی مختلف در مسیر رودخانه ، گودال های ایجاد شده در اثر آبشستگی در اطراف این سازه ممکن است خطرات جدی را به همراه داشته باشد. 

    تجربه نشان داده که شکست های برشی ، پدیده تراش ایجاد شده در اثر آبشستگی باعث خرابی در انتهای بستر محافظت شده گردیده است از این رو بررسی مکانیزم آبشستگی و روشهای جلوگیری از فرسایش در کانال رودخانه و مخصوصاً آبشستگی در پایین دست سازه های هیدرولیکی مانند دریچه های آبگیر ، و کانال های آبگیر و حوضچه های آرامش ، پایه های پل و ... اهمیت زیادی برخوردار است . 

    بنابراین مساله اصلی که همان بررسی آبشستگی و تاثیر آن بر روی بستر که به دنبال انتقال آب از رودخانه معذل رسوب در مدخل آبگیر و آبسشتگی و تجمع رسوب در کانال می باشد . 

    از جمله  جنبههای مجهول طرح  میتوان به عدد فرود و زاویه انحراف اشاره کرد که خود عدد فرود شامل Q (دبی) و عمق (Y) می باشد و نظر به اینکه هدف اصلی این تحقیق تاثیرگذاری پارامترهای هیدرولیکی و هندسی بر روی تغییرات بستر در محدوده آبگیرهای جانبی موجود در کانالهای قوسی است و کاهش رسوبات و احتمال وقوع آبشستگی است و بنابراین قابل ذکر است که تمامی مطالعات و کارکردها بر این اساس می باشد . 

     .برخی از پارامترهای موثر در انتقال رسوب با توجه به جریان موجود در آبگیرهاعبارتتند از : 

    دبی ورودی رودخانه  ● محل مناسب آبگیر  ● زاویه انحراف آبگیر● عرض آبگیر  ● شعاع انحنای رودخانه  

    میزان بار رسوبی (اندازه و وزن مخصوص)  ● سازه های پایین دست ابگیر و شرایط جریان بالا دست.

    میزان زبری کف رودخانه  ● هندسه ورودی آبگیر  عرض کانال انحرافی BD 

     1- 2) رفتار و ساماندهی رودخانه

    رودخانه ها آبراهه های طبیعی هستند که مقدار بسیار زیادی از اب را از حوضه آبریز به صورت رواناب  جمعآوری کرده و انتقال  میدهند. آنها از کوه ها شروع شده ، پس از عبور از دشت ها در نهایت به دریاها یا اقیانوس ها تخلیه می شوند. دبی رودخانه در طول مسیر آن از کوه تا دریا به دلیل افزایش مساحت حوضه آبریز و پیوستن تعداد زیادی از شاخه های فرعی به آن، افزایش  مییابد. رودخانه ها آب را برای منظورهای مختلف تامین  میکنند. از این رو جای تعجب نیست که تمدن های اولیه در مجاورت سواحل  رودخانهها توسعه  یافتهاند. حتی جوامع شهری مدرن کوچک و بزرگ نیز عموماً در مجاورت سواحل رودخانه ها یا در جایی که آب به مقدار کافی وجود داشته است، ساخته شده اند. 

    رودخانه ها بسته به وضعیت توپوگرافی منطقه به صورت مجاری کاملاً مشخص یا نسبتاً مشخص در طول مسیر شکل می گیرند. آنها آب حاصل از بارندگی و ذوب برف را از  حوضههای آبریز زهکشی کرده و به دریاها تخلیه  میکنند. بنابراین  رودخانهها بخش مهمی از سیکل هیدرولوژی را تشکیل می دهند. رودخانه ها علاوه بر آب مقداری سیلت یا رسوباتی که از حوضه آبریز شسته می شوند، با خود حمل می کنند . همچنین این رسوبات در اثر فرسایش بستر و سواحل رودخانه ها نیز به وجود می آیند. رسوبات نقش مهمی در رفتار  رودخانهها در مناطق آبرفتی به عهده دارند. 

    رودخانه ها همانطور که برای بشر فواید زیادی دارند ممکن است در مواقع طغیان ایجاد خطر کنند. سیل در رودخانه ها باعث ویرانی و بدبختی زیادی برای بشر شده است. در زمان های قدیم به طور مطلق  هیچگونه کنترلی روی  رودخانهها نبوده است. با پیشرفت علم و تکنولوژی رفتار رودخانه ها بهتر شناخته شده و روش های گوناگون ساماندهی  رودخانهها بکار گرفته شده است. به منظور ایجاد مخازن بزرگ آبی برای مصارف شرب ، کشاورزی ، برق آبی و غیره، بر روی  رودخانهها سدها احداث می شوند. این مخازن برای کنترل سیل نیز مفید هستند . برای منحرف کردن آب از رودخانه ها به  کانالها (برای مصارف کشاورزی، شرب ، برق آبی و کشتیرانی ) از سدها و سرریزها استفاده می شود. 

        به منظور کاهش خسارت حاصله از  رودخانهها،  روشهای مختلف کنترل و ساماندهی  رودخانهها ابداع شده اند.

    برای انجام یک طراحی خوب لازم است که رفتار  رودخانهها شناخته شود. این فصل به توضیح رفتار کنترل و ساماندهی رودخانه ها می پردازد

    (تصاویر و نمودار در فایل اصلی موجود است)

    - 3) اهداف ساماندهی رودخانه ها  

    رودخانه های دشت های سیلابی به طور مکرر تغییر مسیر داده، جریان از سواحل آنها سرریز شده و سیلاب را ایجاد می کنند. عملیات ساماندهی رودخانه به منطور تثبیت مجرای رودخانه از لحاظ مسیر و سطح مقطع معین، مورد نیاز است تا رودخانه به اراضی و املاک مجاور خود آسیبی نرساند. همچنین ساماندهی رودخانه ها در محل یا نزدیک سازه های هیدرولیکی مختلف مثل سرریزها، آبگذرها، پل ها و غیره به منظور جلوگیری از دور زدن سازه مورد نیاز  میباشد. در حالتی که سرریز وجود داشته باشد ایجاد  انحنای مناسب در جریان در جلو تنظیم کننده جریان به منظور کنترل سیلت ورودی به داخل کانال اصلی، از طریق عملیات ساماندهی امکان پذیر است. 

     اهداف اصلی ساماندهی رودخانه  به صورت زیر خلاصه می شود : 

    تامین گذر ایمن به منظور عبور سیلاب بدون سرریز شده از سواحل و جلوگیری از سیل گیر شدن مناطق مجاور .

    جلوگیری از تغییر مسیر رودخانه و فرسایش اراضی مجاور آن.

    جلوگیری از فرسایش سواحل و در نتیجه اصلاح مسیر توسط تثبیت مجرای رودخانه.

    کمک به انتقال بار بستر و رسوبات معلق به طور کارآمد توسط رودخانه.

    جلوگیری از دور زدن  سازههای هیدرولیکی و هدایت جریان رودخانه به طرف سازه در یک مسیر مستقیم و بدون پیچ و خم.

    تامین حداقل عمق مطلوب در رودخانه برای کشتیرانی .

    تامین انحنای مناسب برای جریان در سرریز به منظور کنترل مقدار سیلت ورودی به کانال ها.

    به منظور جلوگیری از دور شدن جریان از یک ساحل و یا نزدیک شدن جریان رودخانه به سمت ساحل مورد نظر.

    کاهش جریان های عرضی که ممکن است  سازههای هیدرولیکی یا عملیات حفاظت رودخانه را در معرض خطر قرار دهند.

    کنترل تنظیم شکل و ترکیب بستر رودخانه .

     

    1-3-1) طبقه بندی عملیات ساماندهی رودخانه 

    بسته به منظورهای مورد نیاز عملیات ساماندهی رودخانه به سه نوع تقسیم می شوند: 

    عملیات ساماندهی وقتی که مقدار آب زیاد باشد. (High water training works)  

    عملیات ساماندهی وقتی که مقدار آب کم باشد .( Low water training works)  

    عملیات ساماندهی وقتی که مقدار آب متوسط باشد. (Medium water training works)

       1-3- 2) انواع عملیات ساماندهی رودخانه  

    انواع عملیات ساماندهی رودخانه که معمولاً در عمل استفاده می شوند عبارتند از :  

    خاکریزهای حاشیه ای یا سیل بندها (Marginal banks)  

    سواحل هدایت کننده ( Guide banks)  

      (Groynes) آبکش ها

      (Artificial cut off) میان برها مصنوعی

      (Bank protection) حفاظت سواحل

    خاکریزهای جزیره ای حفاظت شده (Pitched island)  

    آستانه ها (Sills)  

    استفاده از چوب خیزران برای تنظیم دبی یا تراز آب در بالا دست (Bandalling)  

    خاکریزهای مسدود کننده (Closing dikes)   

    ABSTRACT

     

    Flow in the bend channel of natural rivers is so complicated that spiral flow is an exaample and is product of  secondary  and main flow.

    Flow sample in the bend channel is a kind that flows on surface is prone to external bend channel and on bottom is prone to internal bend channel.

    baceed on researches ، flow sample on the  bend channel provides optimum circumstances

    for intake along external bend channel.

     

    There fore، knowing flow samples in more details،erosion trend and sediment in pool confine seem necessary .To reach these aims  in present survay، labarotory data collected by pirestani (1383) on  a U  from bend channel(180 Angle) with moveable channel  in software position situated in the hydraulic labarotory in Tarbiat Modares university was analyzed with supplementary pool.

    In addition، Bend channel GIS، Ansys softwaves and labarotory data(1383) were used to survery changes effect of  kips which were developed by scour hole ،probable erosion areas and sediment. Aforementioned facts،were practical in checking flow sample of shear steress، pressure and velocity gradian in pool confine at 115 degree position resulte bend channel almost agreeable ،you can find then at the end of this dessertiation.

     

    Keywords : bend channel ، shear steress، secondary flow 

  • فهرست و منابع پایان نامه تحلیل تغییرات بستر در محدوده آبگیر های جانبی موجود در کانال های قوسی در حالت آب صاف (با استفاده از داده های آزمایشگاهی)

    فهرست:

    عنوان مطالب                                                                                                           شماره صفحه

    فصل اول-کلیات وطرح موضوع

    1- 1) هدف                                                                                             1

    1- 2) رفتار و ساماندهی رودخانه                                                                     2

    3) اهداف ساماندهی رودخانه ها         4

    1) طبقه بندی عملیات ساماندهی رودخانه  5

    1-3- 2) انواع عملیات ساماندهی رودخانه                                                           5

    مکانیزم فرسایش  6

    1- 5) انواع آبشستگی                                                                                 8

    (General scour) آبشستگی عمومی (1 -5 -1

    (Local scour)آبشستگی موضعی (2 -5 -1

    6) روشهای جلوگیری از فرسایش و آبشستگی            9

    1-7) کلیاتی در ارتباط با انحراف رودخانه ها                                                      10

    1- 7- 1) مرفولوژی                                                                                  11

    1- 8) شرایط احداث آبگیروانتقال آب از کانال اصلی                                             12

    1- 8- 1) لزوم احداث آبگیر و نکات مهم در طراحی آبگیرها                                    12

    1- 9) آبگیر جانبی                                                                                   13

    1- 10) مناسبترین محل جا نمایی آبگیر جانبی                                                  13

    1- 11) الگوی جریان در کانال قوسی                                                              14

    1- 12) تحلیل و بررسی انتقال رسوب و عوامل تاثیرگذار در آبگیر و رسوبات                   16

    1- 13) مکانیزم نیروی بالا برنده ذرات در جربان آب                                             18

    14) کنترل ورود رسوبات       19

    1-15)  هدف از انجام تحقیق                                                                       20

    فصل دوم : مروری بر مطالعات انجام شده

    1) مقدمه      21

    2- 2) مشخصات پروژه و حدود آن                                                                 21

    2- 3) شاخصه های هیدرولیکی حریان در انحراف آب  از رودخانه ها                           22

    2- 3- 1) جریانهای ثانویه                                                                           22

    2- 3- 1-1) تحقیقات انجام شده بر روی الگوی جریان در قوس واثر جریانهای ثانویه         23

    2- 3- 2) افزایش آشفتگی جریان                                                                  27

    2- 4) پارامترهای موثر بر الگوی جریان                                                             30

    2- 5) تحقیقات انجام شده بر روی تنش برشی بستر                                             31

    2- 6) کلیاتی در زمینه انحراف آب از رودخانه (Raudkivi,1993)                                    37

    2- 7)پارامترهای موثر بر الگوی جریان در آبگیری از قوس رودخانه از دیدگاه

    39

    محققین

    2- 7- 1) موقعیت آبگیر                                                                             39

    2- 7- 2) زاویه انحراف                                                                              41

    2- 8) بررسی الگوی جریان در محل آبگیر جانبی                                                 43

    2- 9) تجریبات آزمایشگاهی 2 دیدگاه در خصوص الگوی جریان وحالت رسوب در

    46

    تغییر مسیرهای جانبی به صورت ذیل بیان میکند: Brakdoll , 1997))

    2-9-1) حرکت رسوب در زمینه جریان                                                            46

    ب

    2- 9- 2) کنترل رسوب جذب شده در تغییر مسیرهای جانبی                                  46

    10) نتیجه گیری و بیان لزوم انجام تحقیق      48

    فصل سوم-روش انجام تحقیق

    1) مقدمه      51

    3- 2)تجهیزات آزمایشگاهی و نرم افزاری و نحوه برداشت داده ها                               51

    3-2-1) مدل آزمایشگاهی استفاده شده                                                            51

    3- 2- 2) معرفی نرم افزار Ansys و هدف از انتخاب آن                                         55

    3- 2- 3)  معرفی نرم افزار  Arc GIS                                                             75

    3- 2- 3-1) محاسبه تنش برشی بستر                                                            76

    3-2-3-2) مکان مناسب جانمایی آبگیر                                                            79

    2- 3-3) زاویه آبگیر            79

    فصل چهارم- تجزیه وتحلیل داده های آزمایشگاهی

    1) مقدمه      81

    4- 2) بررسی اصول کلی حرکت سیال در فلوم قوسی U شکل                                 81

    4- 2- 1) سیال                                                                                       81

    4- 2- 2) لزجت                                                                                     82

    4- 2- 3) بررسی توزیع تنش برشی                                                                82

    4- 2- 4) تخمین ضریب زبری مانینگ (n)                                                         83

    4- 2- 5) تعیین ضریب شزی                                                                       83

    4- 3) تحلیل هیدرولیکی و هندسی فلوم U شکل با توجه به نرم افزار ArcGIS بر

    84  اساس داده های آزمایشگاهی

    ت

    4-3-1) محل آبگیری                                                                                84

    4-3-2) زاویه انحراف                                                                                84

    4- 3- 3) رژیم جریان بر اساس عدد فرود                                                         85

    4- 4) مراحل پردازش داده های آزمایشگاهی و بررسی این داده ها به کمک ArcGIS         85

    4- 4- 1) مراحل تعیین طول وعرض آبشستگی                                                  90

    4- 5) بررسی تغییرات طول و عرض آبشستگی و تأثیر عدد فرود                              99

    4- 6) روابط تجربی به دست آمده از اندازه گیریهای آزمایشگاهی با بستر متحرک           102

    4- 6-1) تعیین رابطه تجربی بین عرض حفره آبشستگی، عدد فرود،محل آبگیری و

    103

    زاویه انحراف

    4- 6-2) تعیین رابطه تجربی بین طول حفره آبشستگی، عدد فرود، محل آبگیری و

    107

    زاویه انحراف

    4- 7) بررسی تغییرات حفره آبشستگی و اثر عدد فرود و زاویه آبگیر بر حفره

    111

    آبشستگی

    4- 8) تحلیل هیدرولیکی، هندسی فلوم قوسی  U شکل با استفاده از Ansys                113

    4- 9) مراحل شبیه سازی وپردازش فلوم قوسی U شکل  به کمک نرم افزار Ansys        115

    4- 10) بررسی تغییرات تنش برشی در محدوده آبگیر جانبی و کف بستر کانال اصلی      116

    4- 11) محدوده های فرسایش ورسوبگذاری                                                     118

    4- 11- 1) محدوده احتمال فرسایش در بالا دست دهانه.                                      118

    4- 11- 2) محدوده احتمال فرسایش در پایین دست دهانه.                                   119

    4- 11- 3)  محدوده احتمال رسوبگذاری قوس داخلی در پایین دست دهانه.                119

    119

    4- 11- 4)  محدوده احتمال رسوبگذاری و فرسایشی در کانال انحرافی.

    4- 12)  بررسی تغییرات Vector های سرعت در محدوده آبگیر درقوس خارجی در

     

    زوایای 45، 90، 75 و 60 درجه.

    123

    4-13) مقایسه بین مدل آزمایشگاهی و عددی– هندسی در محدوده آبگیر

     

    فصل پنجم : نتیجه گیری و پیشنهادات

    126

    5- 1-  نتیجه گیری

    127

    5- 2-  پیشنهادات

    131

    پیوست                                                                                                                    منابع و ماخذ

    فهرست منابع فارسی

    فهرست منابع لاتین

    چکیده انگلیسی                                                                                132

     

    منبع:

    پیرستانی، م، ر. (1383)، بررسی الگوی جریان و آبشستگی در دهانه ورودی آبگیر کانالهای دارای انخناء، رساله دکتری، دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات.  

    پیرستانی، م. ر. و همکاران (1384)، بررسی آزمایشگاهی پارامترهای هیدرولیکی بر روی ناحیه جدا شده آبگیرهای جانبی موجود در کانالهای قوسی، پنجمین کنفرانس هیدرولیک ایران، دانشگاه شهید باهنر کرمان.  

    ابوالقاسمی، م.  و همکاران (1384)، تعیین مکان شکل گیری چاله در آبراهه سینوسی، مجله هیدرولیک، انجمن هیدرولیک ایران، جلد اول، شماره اول.  

    پیرستانی، م. ر. و همکاران (1385)، بررسی الگوی جریان آبگیر جانبی با موقعیت 115 درجه در کانال U شکل هفتمین کنفرانس هیدرولیک ایران، دانشگاه تربیت مدرس.  

    دهقانی، ا. (1384) بررسی شرایط جریان بر تغییرات بستر کانالهای آبرفتی در قوس 180 درجه، مجله هیدرولیک، انجمن هیدرولیک ایران، جلد اول، شماره دوم.  

    دهقانی، ا. (1384)، بررسی آزمایشگاهی تغییرات بستر در قوس 180 درجه با آبگیر جانبی، پنجمین کنفرانس هیدرولیک ایران، دانشگاه شهید باهنر کرمان.

    صالحی نیشابوری، ع. و ایزدپناه ز. (1375)، مروری بر مطالعات انجام شده در زمینه برسی انتقال رسوب در آبگیرها، چهارمین سمینار بین المللی مهندسی رودخانه، دانشگاه شهید چمران اهواز .  

    صفر زاده، ا. (1383)، شبیه سازی عددی الگوی جریان در آبگیری جانبی از قوس 180 درجه، پایان نامه کارشناسی ارشد مهندسی عمران آب، دانشگاه تربیت مدرس  

    نظری، س و شفاعی بجستان، م. (1377)، بررسی آزمایشگاهی تأثیر زاویه ، ارتفاع آبپایه آبگیرها در قوسهای رودخانه ای بر میزان رسوبات، پایان نامه کارشناسی ارشد تأسیسات آبیاری دانشکده کشاورزی، دانشگاه شهیدچمران اهواز.  

    برخورداری، ن. (1386)، تحلیل جریان بر روی آبگیرهای جانبی موجود در آبراه های قوسی (به کمک داده های آزمایشگاهی) پایان نامه کارشناسی ارشد سزه های هیدرولیکی ، دانشکده تحصیلات تملیکی تهران جنوب  

    یونسی، (1381) بررسی تأثیر آرایش طولی صفحات مستغرق بر تغییر مورد فولوژی بستر رودخانه در مجاورت آبگیرهای ثقلی، پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه تهران. 

     

    Berges, M.A(1990), Flow processes in a curved alluvial channel, Ph.D. Thesis Lowa university, USA,366p.

    Chow, Wen Te. (1959), Open channel hydraulics, Mc Graw-Hill Book, Company . Inc, New York.

    Da Silva, and Yalin, M.S. (1997). Laboratory measurements in sine – generated meandering channels , Jur. Hyd. Eng., ASCE, 125(2), pp.13491.

    Fares, Y.R. (1995), Boundary shear in curved channel with side overflow, Jur. Hyd. Eng., ASCE, 121(1), pp. 6664.

    .Morisow, M. (1968), Stream , their dynamics and morphology, Mc. Graw Hill, New York, 171 p.

    Neary, V.S. (1992), Flow structure at open channel diversuion, Ms thesis, Civil and environmental engineering, University of Lowa, Lowa city, Lowa. 

    Neary, V.S., Barkdoll, B., and Odgaard, A.J. (1994). Sandbar formation in side – diversion channels, Proc., Not . Conf., Hydraulics Division, American Society of Civil Engineers, New York , pp.1171-1175.

    Neary, V.S. & Sotiropoulos, F and Odgaard, A.J. (1999), Three- dimentional numerical model of lateral – intake inflows, ASCE, Jur. Hyd. Eng, 125(2), pp. 126-140.

    Pirestani, M.R., Tabatabai M.R.M and Salehi Neyshabouri, A.A. (2005), “Investigation of dividing streamline in lateral intake of U- shape channels”. 31 th Congress of IAHR, South – Korea. 

    -01   Razvan, E. (1989), River Intake and Diversion Dams, Elsevier Publishing Company Inc, New York, 10010, USA. 

    -11 Barkdoll, B.D., Ettema, R., and Odgaard, A.J. (1999). Sediment Control at Lateral Diversions : Limits and Enhancements to Vane Use. Journal of Hydraulic Engineering, ASCE, Vol: 125, pp. 862.870.

    -21 Saleh: Neyshabouri: A: A Izad panah. Z (1997. “ Reriew of studies on sediment tnansport at intakes 4 th Revier engineering symposium , Ahvoz , Iron. 

    -31 Vanoni Vito A ., “ sedimentation Engineering” ASCR New York 1997. 

    -41 Raudkivi, A.J (1993), sedimentation Excl cosion Removal of sediment from Diverted

    water” , IAHR

ثبت سفارش
عنوان محصول
قیمت