پایان نامه ارزیابی تأثیر پارامترهای هندسی هیدرولیکی سازه های آبی کانال آبرسان درشرایط غیرماندگار

تعداد صفحات: 138 فرمت فایل: word کد فایل: 10002009
سال: 1388 مقطع: مشخص نشده دسته بندی: پایان نامه مهندسی عمران
قیمت قدیم:۲۰,۴۰۰ تومان
قیمت: ۱۸,۳۰۰ تومان
دانلود مقاله
  • خلاصه
  • فهرست و منابع
  • خلاصه پایان نامه ارزیابی تأثیر پارامترهای هندسی هیدرولیکی سازه های آبی کانال آبرسان درشرایط غیرماندگار

    پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد ”M.Sc“

     مهندسی عمران – سازه های هیدرولیکی 

    چکیده :

     یکی از مهمترین عوامل در شبکه های آبیاری که تأثیر تعیین کننده ای بر عملکرد هیدرولیکی کانال و سازه های وابسته دارد، وجود جریان های غیرماندگار است . وجود جریان های غیرماندگار باعث تغییرات دبی و عمق در زمان و مکان در سرتاسر شبکه و سازه های آبی موجود خواهد شد که تبعات گسترده هیدرولیکی در شبکه ایجاد می کند. همچنین از جمله عوامل تأثیرگذار بر بهبود عملکرد کانال های آبیاری اجرای دقیق برنامه های تحویل و توزیع آب در کانال ها از طریق طراحی سازه های متعدد در طول شبکه می باشد. وظیفه تعین میزان تنظیمات سازه ها در شبکه کانال های آبیاری و عملکرد سازه بعهده سیستم کنترل است . جهت مطالعه و بررسی رفتار هیدرولیکی شبکه در مقابل با سیستم های کنترل و سازه ها ومطالعه و ارزیابی عملکرد جریان های غیرماندگار، یکی از موثرترین روش ها، شبیه سازی ریاضی آنهاست . با توجه به طبیعت جریان غیرماندگار، و تعامل با این سیستم ها و استفاده از مدل های هیدرودینامیکی اجتناب ناپذیر است . برای تحقق این امر تهیه رابطه (دبی -اشل ) سیستم های کنترل و سازه های مربوطه به صورت تلفیقی با یک مدل هیدرودینامیکی ضروری است . اگر چه مدل های مذکور با امکان ارزیابی عملکرد کانال ها اطلاعات مناسبی را برای مدیریت جریان غیرماندگار فراهم می نمایند اما دستیابی به مناسبترین شیوه های مدیریتی نیازمند بهره - گیری از روش های مؤثر و کارآمد بهینه سازی است .لذا در این تحقیق برای شبیه سازی کانال آبرسان و سازه - های آن از مدل MIKE11 استفاده شد.برای آزمون و ارزیابی مدل ، کانال خداآفرین از شبکه خداآفرین انتخاب شده است و با توجه به داده های محاسباتی پروفیل سطح آب مدل کالیبره شد و صحت آن مورد تأیید قرارگرفت . سپس با توجه به قابلیت مدل هیدرولیکی ١١ MIKE، ابتدا با حساسیت سنجی پارامترهای موثر در مدل درک صحیحی از رفتار جریان در شبکه بدست آمده و با شناسایی اجزای با حساسیت هیدرولیکی بیشتر پارامترهایی نظیر ضریب زبری مانینگ که معرف میزان افت انرژی و زبری کانال می باشد، بازه های مختلف شبکه کانال آبرسان به صورت مستقل یا وابسته با استفاده از روش های نوین بهینه سازی والگوریتم بهینه سازی Shuffled تعیین شد.  نتایج بدست آمده راه کارهای مدیریتی بهره برداری از جریان های غیرماندگار در کانال های آبیاری و سازه های آن مورد بحث و بررسی قرارگرفت که در این پایان نامه ارائه شده است .

    واژگان کلیدی : جریان غیرماندگار، سیستم کنترل بالادست ، دریچه Amil، کانال آبرسان ، مدل MIKE11، بهینه سازی ، حساسیت سنجی ، Shuffled.

     

    مقدمه :

    یکی از مهمترین عوامل در شبکه های آبیاری که تأثیر تعیین کننده ای بر عملکرد هیدرولیکی کانال و سازه های وابسته دارد، وجود جریان های غیرماندگار است . وجود جریان های غیرماندگار باعث تغییرات دبی و عمق در زمان و مکان در سرتاسر شبکه و سازه های آبی موجود خواهد شد که تبعات گسترده هیدرولیکی در شبکه ایجاد می کند جریان های غیر ماندگار ایجاد شده در شبکه های آبیاری علاوه بر تبعات فراوان هیدرولیکی دارای تأثیرات مستقیم در فرایند بهره برداری در سطح شبکه نیز می باشند.

    چگونگی تأثیر جریان غیرماندگار بر عملکرد هیدرولیکی و بهره برداری کانال ها تابعی از ویژگی های جریان غیرماندگار و شرایط فیزیکی کانال می باشد. با توجه به تنوع و گستردگی انواع جریان های غیرماندگار از جنبه منشاء ایجاد و خصوصیات هیدرولیکی جریان که در انواع کانال های مختلف اثرات متفاوتی خواهند داشت ، بررسی اثرات جریان غیرماندگار بر عملکرد کانال ها و مدیریت مناسب آنها مستلزم شناسایی و طبقه بندی انواع جریان ها و انواع کانال ها می باشد. مناسب ترین ابزار برای مطالعه جریان های غیرماندگار و ارزیابی عملکرد آنها مدل های هیدرودینامیک است که توانایی شبیه سازی جریان در انواع کانال های آبیاری را در شرایط تغییرات محدود و شدید جریان را داشته باشد. اگر چه مدل های مذکور با امکان ارزیابی عملکرد کانال ها اطلاعات مناسبی را برای مدیریت جریان غیرماندگار فراهم می نمایند اما دستیابی به مناسبترین شیوه های مدیریتی نیازمند بهره گیری از روش های مؤثر و کارآمد بهینه سازی است [٩].

    در این فصل ضمن تعریف مسأله مورد نظر تحقیق ، ضرورت انجام تحقیق و اهداف آن تشریح شد، و

    مراحل انجام کار بصورت مرحله به مرحله ذکر گردیده است .

    2

    ١-١- تعریف مسأله

    تغییرات دبی و عمق ناشی از جریان های غیرماندگار تأثیرات فراوانی بر عملکرد هیدرولیکی شبکه

    خواهد داشت که به عنوان نمونه می توان به موارد زیر اشاره نمود:

    تأثیر بر دبی تحویلی به آبگیرها در زمان ها و مکان های مختلف

    تأثیر بر دبی سازه های تنظیم

    تخریب دیواره کانال های خاکی در اثر تغییرات زیاد عمق آب

    تغییرات افت دهانه ورودی سازه های انتقال آب موجود در شبکه و تبعات هیدرولیکی آن مانند ایجاد پروفیل برگشتی آب و عملکرد نامناسب سازه ها

    تغییرات در پتانسیل حمل رسوب

    افزایش مشکلات در پایش اطلاعات شبکه (عمق – دبی ) و افزایش احتمال خطا در آن

    تشکیل امواج در اثر تغییر عمق جریان و تخلیه ناخواسته بخشی از جریان از سرریزهای اضطراری بصورت تلفات آب و یا سرریز شدن بخش هایی از کانال و احتمال تخریب آن

    جریان های غیرماندگار ضمن اثرگذاری هیدرولیکی بر کانال های آبیاری ، مشکلاتی را در بهره برداری آنها ایجاد می نمایند.

    برخی از مهمترین اثرات جریان های غیرماندگار در فرآیند بهره برداری عبارتند از:

    تلفات تحویل یعنی تحویل آب اضافی ورودی به آبگیرهای مختلف و یا کمبود آب تحویلی به آبگیرها بی عدالتی در تحویل آب به آبگیرهای مختلف (عدم رعایت نسبت آب تحویلی به آب مورد نیاز به آبگیرهای مختلف بطور مشابه )

    ناپایداری آب تحویلی به یک آبگیر در طول زمان (تغییرات ناخواسته در دبی تحویلی به آبگیرها در طول زمان تحویل )

    کلیه عوامل گفته شده باعث پیچیدگی در امر تحویل و توزیع آب در شبکه ، ضعف عملکرد، عدم تطابق عرضه و تقاضا و در مجموع ایجاد چالش جدی در مدیریت شبکه می گردند.

    همچنین یکی دیگر از عوامل مؤثر بر عملکرد هیدرولیکی کانال های آبیاری مشخصات فیزیکی آنها می باشد. مشخصات فیزیکی کانال شامل خصوصیات هندسی سطح مقطع کانال ، شیب طولی کانال ، نوع ، تعداد و فواصل سازه های موجود در کانال می باشد. نحوه تغییرات هیدرولیکی جریان های غیر ماندگار در کانال ها که عامل تعیین کننده عملکرد هیدرولیکی می باشد تابع مشخصات فیزیکی کانال ها است . لذا برای بررسی اثرات جریان های غیرماندگار بر عملکرد کانال ها باید ویژگی های فیزیکی کانال ها نیز مورد ملاحظه قرار گیرد. برای این منظور می توان ویژگی های فیزیکی شاخص کانال ها را متناسب با میزان تأثیر گذاری آنها بر رفتار هیدرولیکی جریان و عملکرد کانال ها طبقه بندی و شناسایی نمود. بر این اساس لازم است بررسی اثرات جریان های غیرماندگار بر عملکرد سیستم بصورت همزمان مبتنی بر ویژگی های فیزیکی و هیدرولیکی صورت گیرد[٩]. 

    بهبود عملکرد کانال های آبیاری و بهره برداری بهینه از آنها با توجه به محدودیت های موجود و پائین بودن سطح عملکرد آنها نسبت به اهداف طرح ، ضرورتی اجتناب ناپذیر است .

    از جمله عوامل تأثیرگذار بر بهبود عملکرد کانال های آبیاری اجرای دقیق برنامه های تحویل و توزیع آب در کانال ها می باشد. به منظور اجرای برنامه های تحویل و توزیع آب تاکنون سازه های متعدد در طول شبکه طراحی شده و مورد استفاده قرار گرفته اند. از طرف دیگر این سازه ها می بایست به گونه ای تنظیم شوند تا برنامه تحویل و توزیع آب بدرستی انجام شده و هر کانال در یک زمان از پیش تعیین شده ، میزان آب مورد نیاز خود را دریافت کند. وظیفه تعیین میزان تنظیمات سازه ها در شبکه کانال های آبیاری و مانور سازه بعهده سیستم کنترل است .

    معرفی سازه های مختلف شبکه های آبیاری

    در شبکه های آبیاری و زهکشی ، انتقال آب از محل تأمین به نقاط مورد نیاز برای مصرف های مختلف ، اغلب به دلیل برخورد با موانع طبیعی و مصنوعی ایجاد شده به راحتی میسر نبوده است و باید از سازه های مناسب در اینگونه موارد استفاده شود. همچنین با توجه به کمبود منابع آبی و لزوم مصرف بهینه و افزایش بازده کاربرد آب ، تنظیم ، کنترل و اندازه گیری آب تحویلی به کشاورزان بسیار اهمیت دارد.به طور کلی ، به منظور انتقال ، تنظیم و اندازه گیری مؤثر و کارآمد آب در شبکه های آبیاری ، انواع سازه های آبی به

    شرح زیر بر حسب مورد در مسیر کانال مورد نیاز است [٤]:

    الف - سازه های انتقال : بر حسب شرایط توپوگرافی و وجود موانع طبیعی یا مصنوعی از این سازه ها به

    شرح زیر استفاده می شود:

    − سیفون وارونه  به منظور انتقال آب از زیر مجراهای طبیعی ؛

    − تقاطغ با جاده  به منظور انتقال آب از زیر جاده ها؛ 

    − ناو زمینی برای انتقال آب در امتداد یک مسیر با شیب عرضی زیاد و ناو هوایی برای انتقال آب از روی آبراهه ها یا گودافتادگی های طبیعی ؛ 

    − شیب شکن ها و تندآب برای انتقال آب از رقوم بالاتر به پایین تر؛ 

    ب- سازه های تنظیم و کنترل سطح آب

    سازه های تنظیم و کنترل سطح آب در شبکه آبیاری برای تنظیم بده عبوری و نیز کنترل رقوم سطح آب در کانال های پایین دست یا بالادست مورد استفاده قرار می گیرند همانند دریچه های آمیل ، آویو و سرریز نوک اردکی .

    ج- آبگیرها و سازه های اندازه گیری آب

    آبگیرها برای انحراف آب از یک کانال بزرگتر( تغذیه کننده ) به یک کانال کوچکتر(تغذیه شونده ) یا به واحدهای مزرعه مورد استفاده قرار می گیرند. به منظور مدیریت کارآمد در یک شبکه آبیاری ، اندازه - گیری مقدار جریان و حجم آب تحویل شده ضرورت دارد. اندازه گیری جریان همچنین موجب جلوگیری از هدر رفتن آب و درنتیجه حفظ این ماده حیاتی می شود. به طور کلی در سازه های آبگیر با توجه به ظرفیت آبگیری و حدود تغییرات سطح آب در کانال تغذیه کننده ، از مدول های روزنه ای مانند دریچه های مدول نیرپیک و روزنه با بار هیدرولیکی ثابت مجهز به دریچه کشویی ، یا دریچه های قطاعی استفاده می شود. در آبگیرهای مجهز به دریچه مدول در صورتی که تغییرات سطح آب در محدوده مجاز باشد، بده جریان عبوری ، به رقوم سطح آب در کانال های تغذیه کننده و تغذیه شونده بستگی ندارد و بده به نسبت ثابتی از آبگیر عبور می کند. از اینرو در این نوع آبگیرها نیازی به وسیله اندازه گیری جداگانه نیست  و بر سایر انواع آبگیرها ترجیح داده می شود. برای انواع دیگر سازه های آبگیری ، اندازه گیری بده جریان با استفاده از یکی از انواع سازه های اندازه گیری ، مانند پارشال فلوم ها، سرریزها، جعبه سرریز، و کنتور آب برای اندازه گیری مستقیم جریان انجام می شود.

    د- سازه های حفاظتی

    سازه های حفاظتی به منظور حفظ کانال ها و مستحدثات مجاور آنها از خسارات ناشی از سرریز رواناب ورودی به کانال یا سرریز جریان آب مازاد کنترل نشده در داخل کانال به بیرون از کانال ، جلوگیری از فرسایش خاکریز کانال ، و جلوگیری از رسوبگذاری حاصل از منحنی برگشت آب و کاهش سرعت در کانال ، در مجاورت و بالادست سازه های تنظیم سطح آب و آبگیرها مورد استفاده قرار می گیرند[٤].

    یک  سیستم کنترل شامل دو بخش محاسبه میزان تنظیمات سازه ها  (الگوریتم سیستم کنترل ) و اعمال تنظیمات محاسبه شده بر روی سازه ها (سخت افزار سیستم کنترل ) می باشد. در سیستم های کنترل اولیه هر دو بخش به صورت دستی انجام می شدند که ارزیابی عملکرد شبکه ها در بخش بهره برداری نشان از عدم ارضاء اهداف طرح و کنترل دقیق برنامه های تحویل و توزیع آب مربوطه را دارد. از اینرو با توجه به افزایش تقاضا برای آب و پیچیده تر شدن برنامه های تحویل و توزیع آب نیاز به سیستم های کنترل پیشرفته برای بالا بردن راندمان تحویل و توزیع و بهبود عملکرد بهره برداری بیش از پیش مورد توجه قرار گرفته اند.

    ١-٢- ضرورت انجام تحقیق

     

    پائین بودن سطح عملکرد اکثر پروژه های آبیاری از نظر شاخص هایی نظیر راندمان ، کفایت ، عدالت توزیع و ... مطالعات و تحقیقات گسترده امروزی را در زمینه بهینه سازی روش های بهره برداری ایجاب کرده است . برای نیل به این هدف لازم است که کنترل بهتر آب و توزیع بهینه آن مورد توجه و تأکید قرار گیرند. مطالعاتی که در آمریکا توسط موسسه USBR انجام گرفته بیان می نماید که معضلات ناشی از وجود رقابت بر استفاده از منابع محدود آب ، ایجاد یک مدیریت بهره برداری مناسبتر و عملی تر را ضروری می سازد. این موسسه در مطالعات خود به این نتیجه رسیده است که بهبود عمده در عملکرد بهره برداری از شبکه های آبیاری می تواند از طریق بهبود و بهینه سازی توزیع آب صورت گیرد. راندمان متوسط در ٦١ پروژه مطالعه شد، در این تحقیقات ٤٤ درصد بدست آمده که بیش از یک دوم این پروژه ها راندمانی پائین تر از ٣٠ درصد داشته اند. طبق محاسبات انجام گرفته راندمان متوسط را می توان تا ٦١ درصد افزایش داد همچنین این تحقیقات نشان داده اند که بالغ بر دو سوم از این افزایش می تواند به آسانی از طریق بهره برداری مناسبتر از شبکه انتقال و توزیع تامین گردد[١٥]. سیستم های کنترل و سازه های مربوطه نقش مهمی در توزیع آب در شبکه های آبیاری دارند و میزان موفقیت شبکه بستگی به چگونگی عملکرد آنها دارد. نحوه عمل سازه های کنترل تحت سیستم های مختلف کنترل متفاوت است . افزایش انعطاف پذیری توزیع و تحویل آب ، کاهش تلفات مدیریتی آب و تصمیم گیری مصرف کنندگان در مورد عوامل تحویل آب با استفاده از سیستم های کنترل پیشرفته ، عامل مهمی در بهبود و ارتقاء عملکرد

    شبکه های آبیاری می باشد گرچه سیستم های کنترل پیشرفته در کانال ها ممکن است باعث افزایش هزینه هایی شود ولیکن در مقابل امکان اعمال مدیریت صحیح آب در مزرعه برای مصرف کنندگان فراهم شد. میزان تلفات آب کمتر شده ، راندمان افزایش یافته و میزان تولید محصولات بیشتر شده که در درازمدت می تواند جبران هزینه های اولیه را بکند. 

    ABSTRACT

    One of the most important parameters wich has a determining influence on

    hydraulical operation of canals and related structures is unsteady flow.Unsteady

    flow causes temporal and spatial, flow and depth variation along all over the

    network and existing water structurs,wich causes a hydraulical expanded result in

    irrigation network.Among factors influencing on imporovement of irrigation canals

    operation is exact performance of water delivery programs in canals by designing

    various structures among network . The duty of determining the rate of adjusting

    structures and structures operation is on the control system.Due to study the

    hydraulical manner of network aginst control systems and structures and evaluating

    the operation of unsteady flow, is the important method of mathematical simulation

    of them.Due to unsteady flow temperament and with these  systems using

    hydradynamic models is inevitable.To this reason it’s necessary to write a relation

    (Q-H) for control systems and related stttructures added by a hydradynamic

    model.Although these models provide data for managing unsteady flow with

    evaluating canals operation, but accessing the most suitable management methods

    necessitous to use efficient methods of optimization.Therefor in this study the

    Mike11 model is used for simulating irrigation canal and it’s related structures. For

    evaluating the model, the KhodaAfarin canal from KhodaAfarin irrigation network

    is chosen.The model is calibrated by the computed water surface profil data, and it’s

    validity were approved. Then with consideration to ability of Mike11 hydraulic

    model,first truly understanding of flow behavior in network is resulted with

    sensivity analys of efficient parameters in model.Then with recognition the

    parameters with more hydraulical sensivity, the parameters such as Manning

    roughness coefficient wich introduces the headloss and canal roughness in several

    reaches of irrigation canal network is determind as dependent or independent by use

    of  modern  optimization  methods  and  Shuffled  optimization  algorithm.By

    investigating the results,general guidelines for operational management of unsteady

    flow in irrigation canals are achieved wich is presented in this study. 

     

  • فهرست و منابع پایان نامه ارزیابی تأثیر پارامترهای هندسی هیدرولیکی سازه های آبی کانال آبرسان درشرایط غیرماندگار

    فهرست:

    عنوان مطالب                                                                     شماره صفحه

     

    چکیده                                                                                     1

    مقدمه                                                                                     2

    فصل اول : کلیات                                                                        3

     ١-١)تعریف مسأله                                                                  4

     ١-٢)ضرورت انجام تحقیق                                                        6

     ١-٣)اهداف تحقیق                                                                   8

    فصل دوم :مروری بر تحقیقات گذشته                                                9

     ٢-١-مقدمه                                                                           10

     ٢-٢- بررسی سوابق مطالعات جریان های غیر ماندگار در شبکه های آبیاری از

     11

    دیدگاه بهره برداری و کنترل

     ٢-٣- مشخصات سیستم های کنترل                                               12

     ٢-٤-نوع کنترل                                                                     14

     ٢-٤-١-کنترل پس خورد                                                           14

     ٢-٤-٢-کنترل پیش خورد                                                          15

     ٢-٤-٣-کنترل ترکیبی                                                              17

     ٢-٥-جهت کنترل                                                                   17

     ٢-٦-تکنیک های طراحی                                                          19

     ٢-٦-١-تکنیک p                                                                   19

     ٢-٧-مدل های هیدرودینامیک و مدل ١١ MIKE                               23

     ٢-٨- مدل های بهینه سازی با شبیه سازی هیدرودینامیک                      24

    فصل سوم : معرفی مدل ١١ MIKE و معرفی مدل AutoCal و معرفی

     31

    منطقه طرح

    ٣-١معرفی مدل ١١ MIKE                                                        32

     

    -١-١-حالات جریان                                                                 33

    ٣-١-٢- تئوری های بکارگرفته در مدل                                           34

    ٣-١-٣-روش حل معادلات                                                          36

    ٣-١-٤- شرایط مرزی                                                               40

    ٣-١-٤-١-وضوح                                                                    40

    ٣-١-٤-٢- انتخاب شرط مرزی                                                     40

    ٣-١-٤-٣- توصیف شرایط مرزی                                                  40

    ٣-١-٥-مقاومت بستر                                                                43

    ٣-١-٥-١-نسبت مقاومتی                                                            44

    ٣-١-٥-٢-فاکتور مقاومت                                                           44

    ٣-١-٥-٣-شعاع مقاومت                                                            44

    ٣-١-٦-شرایط پایداری                                                              46

    ٣-١-٦-١-ملا ک کورانت                                                           47

    ٣-١-٦-٢-ملاک سرعت                                                            47

    ٣-١-٧-گام زمانی                                                                    48

    ٣-١-٨-نحوه تعریف مقاطع عرضی                                                48

    ٣-١-٩-شرایط اولیه                                                                  50

    ٣-١-١٠-افت انرژی                                                                 51

    ٣-٢)بخش دوم معرفی نرم افزار کالیبراسیون و بهینه سازی AutoCal       52

    ٣-٢-١-راه اندازی برنامه AutoCal                                              53

    ٣-٢-٢-منوی Simulation Specification                                     53

    ٣-٢-٣-منوی Model Parameters                                             58

    ٣-٢-٤-منوی Objective Function                                             60

    ٣-٢-٥-بهینه سازی                                                                  63

    -٢-٥-١-منوی Optimization Method                                        63

    ٣-٢-٦-منوی Save Output File                                                68

    ٣-٢-٧-خروجی های برنامه                                                        69

    ٣-٣-بخش سوم معرفی منطقه طرح                                                69

    فصل چهارم : اجرای مدل کانال آبرسان                                              72

    ٤-١- تهیه مدل                                                                       73

    ٤-٢- تعریف سازه ها                                                                78

    ٤-٢-١- دریچه کنترل بالادست آمیل                                                80

    ٤-٢-١-١- کاربردها و فواید                                                        81

    ٤-٢-١-٢- حذف سرریز آّب                                                        81

    ٤-٢-١-٣- مفاهیم عملکرد                                                           82

    ٤-٢-١-٤- مشخصات هیدرولیکی                                                  82

    ٤-٢-١-٥-کاهش                                                                     83

    ٤-٢-١-٦- کنترل کانال از بالادست                                                83

    ٤-٢-٢- مدل سازی آبگیرها                                                         88

    ٤-٢-٣- مدل سازی سرریزها                                                       90

    فصل پنجم : ارائه نتایج                                                                93

    مقدمه                                                                                    94

    ٥-١- تعریف سناریو                                                                   94

    ٥-٢- آنالیز حساسیت                                                                   99

    ٥-٢-١- کاربرد حساسیت هیدرولیکی در تعین دقت مورد نیاز برای کنترل سطح

     99

    آب

    ٥-٢-٢- کاربرد حساسیت هیدرولیکی در بررسی عملکرد هیدرولیکی سیستم

     100

    آبیاری

    ٥-٢-٣- معرفی شیوه آنالیز حساسیت و بررسی آن بر اساس تحقیقات قبلی     100

     

    -٢-٤- روند حل در این تحقیق                                                       104

    ٥-٣-بهینه سازی                                                                       108

    ٥-٣-١- مقدمه ای بر مدل های بهینه سازی                                         108

    ٥-٣-٢-روش های بهینه سازی                                                       109

    ٥-٣-٣- الگوریتم SCE                                                               111

    ٥-٣-٤- پارامترهای الگوریتم SCE                                                 112

    ٥-٣-٥- معیارهای توقف                                                              112

    ٥-٣-٦- مکانیزم الگوریتم SCE                                                     112

    ٥-٣-٧- مکانیزم الگوریتم CCE                                                     114

    ٥-٣-٨- بهینه سازی با مدل AutoCal                                              116

    ٥-٣-٩- روش مونت کارلو                                                           123

    ٥-٣-١٠- تجزیه و تحلیل نتایج بهینه سازی                                         126

    فصل ششم : نتیجه گیری و پیشنهادات                                              128

      نتیجه گیری                                                                        129

      پیشنهادات                                                                          130

    پیوست ها                                                                           131

     

     

    منابع و ماخذ                                                                            132

    فهرست منابع فارسی                                                                  132

    فهرست منابع لاتین                                                                    134

    سایت های اطلاع رسانی                                                              136

    چکیده انگلیسی                                                                         137

      

    منبع:

    [١] ابریشمی ، ج. و حسینی ، س. م. (١٣٧٢). هیدرولیک کانال های باز. مؤسسه چاپ و انتشارات آستان قدس رضوی .

    [٢] پورزند، ا. (١٣٧٦). ارزیابی عملکرد سیستم های آبیاری و زهکشی در حال حاضر و سیاست گذاری آن .

    مجموعه مقالات کارگاه فنی ارزیابی عملکرد سیستم های آبیاری و زهکشی . کمیته ملی آبیاری و زهکشی ایران ، ١٠١-٨٧.

    [٣] جواهری ، ن. (١٣٨٥). الگوریتم ژنتیک و کاربرد آن در بهینه سازی طرح های منابع آب ، اولین همایش منطقه ای بهره برداری بهینه از منابع آب حوضه های کارون و زاینده رود، دانشگاه شهرکرد

    [٤] سیاهی ، م. و امیری تکلدانی ، ا. (١٣٨٧). طراحی کانال های آبیاری و سازه های وابسته . مؤسسه انتشارات و چاپ دانشگاه تهران .

    [٥] سیاهی ، م. (١٣٧٥). ارزیابی عملکرد سیستم های آبیاری . هشتمین سمینار کمیته ملی آبیاری و زهکشی .

    [٦] شاهرخ نیا، م. ع. و جوان ، م.(١٣٧٧). تعین حساسیت سازه های تحویل آب در شبکه آبیاری درودزن با استفاده از مدل ریاضی . یازدهمین همایش کمیته ملی آبیاری و زهکشی

    [٧] صالحی طالشی ، ا. (١٣٧٨). ارزیابی عملکرد بهره برداری از شبکه های آبیاری به روش تحلیل پوششی داده ها(DEA)، پایان نامه کارشناسی ارشد، تأسیسات آبیاری ، دانشکده کشاورزی ، دانشگاه تربیت مدرس .

    [٨] غروری ، ح و برهان ، ن. (١٣٧٦). معرفی ارزیابی عملکرد سیستم های آبیاری و زهکشی ، مجموعه مقالات کارگاه فنی ارزیابی عملکرد سیستم های آبیاری و زهکشی ، کمیته ملی آبیاری و زهکشی ایران ،

     .1-18

    [٩] قدوسی ، ح. (١٣٨٥). طبقه بندی جامع جریان های غیرماندگار از دیدگاه بهره برداری در کانال های آبیاری و تهیه مدل های ریاضی مدیریت بهینه آنها. پایان نامه دکتری سازه های آبی ، دانشکده کشاورزی دانشگاه تربیت مدرس تهران .

    [١٠] قدوسی ، ح. (١٣٨٠). بهبود عملکرد شبکه های آبیاری با انجام تحلیل حساسیت در مدل های تحلیل پوششی داده ها(DEA). پایان نامه کارشناسی ارشد، تأسیسات آبیاری ، دانشکده کشاورزی ، دانشگاه تربیت مدرس تهران .

    [١١] قدوسی ، ح و عمادی ، ع. (١٣٨٢). تحلیل انواع جریان غیرماندگار در کانال های آبیاری در شرایط تغییرات نیاز و ارائه دستورالعمل بهره برداری مناسب با آن . سمینار دکتری سازه های آبی ، دانشکده کشاورزی ، دانشگاه تربیت مدرس ، ٧٦ ص.

    [١٢] کارآموز، م. (١٣٨٥). مهندسی سیستم ،انتشارات دانشگاه صنعتی امیرکبیر

    [١٣] کارآموز،م . (١٣٨٢). برنامه ریزی و مدیریت کیفی سیستم های منابع آب ، انتشارات دانشگاه صنعتی امیرکبیر

    [١٤] کسب دوز، ش، منعم ، م و کوچک زاده ، ص. (١٣٧٧). کاربرد مدل هیدرودینامیک ICSS-POM در تعیین مناسبترین گزینه توزیع آب در شبکه آبیاری قوری چای . مجموعه مقالات نهمین همایش کمیته ملی آبیاری و زهکشی ، بهمن ماه ١٣٧٧، ص ١٣-٢١.

    [١٥] مامی زاده ، ج. (١٣٨٣). توسعه مدل ریاضی سیستم های کنترل ( ,AVIO, AVIS, P+PR BIVAL) در کانال های آبیاری . پایان نامه کارشناسی ارشد تأسیسات آبیاری ، دانشکده کشاورزی دانشگاه تربیت مدرس تهران .

    [١٦] محسنی موحد، س. ا. (١٣٨١). تهیه مدل ریاضی بهینه سازی عملکرد هیدرولیکی کانال های آبیاری با استفاده از روش آنیلینگ شبیه سازی شده (SA) و تعین ارزش نسبی شاخص های ارزیابی ، رساله دکتری ، آبیاری و زهکشی ، دانشکده کشاورزی ، دانشگاه تربیت مدرس .

    [١٧] مساح ، ع. (١٣٨٠). تهیه مدل ریاضی سیستم های کنترل نیرپیک ، آمیل ، آویس و P+PR. پایان - نامه کارشناسی ارشد تأسیسات آبیاری . دانشکده کشاورزی دانشگاه تربیت مدرس تهران .

    [١٨] منعم ، م. (١٣٧٥). معرفی مدل مشابه سازی شبکه های آبیاری و بهینه سازی بهره برداری از آنها.

    هشتمین سمینار کمیته ملی آبیاری و زهکشی ایران ، ٢٠ ص.

    [١٩] وطن خواه ، ع.ر. (١٣٨٧) تعیین روابط حاکم بر حساسیت هیدرولیکی اجزای شبکه های آبیاری و کاربرد آنها در کنترل جریان و بهبود شیوه بهره برداری . پایان نامه دکتری سازه های آبی . دانشکده کشاورزی دانشگاه تهران 

     

    فهرست منابع  لاتین

    [٢٠] Akouz, k., Benhammou, A. and Malaterre, P. O. (١٩٩٧). “Predictive control of an

    irrigation channel.” International workshop on regulation of irrigation canals, April ٢٢-

    ٢٤, Marakech, pp: ٠٩-٢١٤.

    [٢١] Boussinesq, J., (١٨٧١). “Theorie de I’intumescence liquid appelee onde solitaire ou

    de translation, se propagent dans un canal rectangulaire.” Theory of the liquid

    intumescences, called a solitary wave of translation, propagated in a channel of

    rectangular cross section : Acad. Sci. [Paris] Comptes rendus, v.٧٢, p. ٧٥٥-٧٥٩.

     .١-١٠٫٠١٫٠.Amil gates” Gec-Alstom. A“ .(٢٠٠٥) .Catalogue [٢٢]

    [٢٣]. DHI. (٢٠٠٧) A modeling system for Rivers and channels (MIKE١١), Reference

    manual and User Guide, DHI water &Environment, Denmark.

    [٢٤]. DHI. (٢٠٠٧) MIKE ZERO- Auto Calibration Tool User Guide, DHI water &

    Environment, Denmark.

    [٢٥] Franck, J. F. (١٩٩٧). “Optimization of global performance of local controllers:

    Aplication to automatic regulation of irrigation canals.” International workshop on

    regulation of irrigation canals, April ٢٢-٢٤, Marrakech, pp:٥٣-٦٢.

    [٢٦] Habib, Z., Shahid, B. and Bhutta, M. (١٩٩٢). “ Self adjusting grid method for one-

    dimensional hyperbolic conservation laws.’ J. Computational Physics, (٥٠), ٢٣٥-٢٦٩.

    [٢٧] Hurand, P. and Kosuth, P. (١٩٩٢). “Use of rivers for irrigation water conveyance.

    Semegref IIMI International workshop on the application of the mathematical modeling for

    the improvement of irrigation canal operation. October ٢٦-٣٠, Montpellier, france, pp:

    ١٨٩-١٩٨.

    [٢٨] Kuper, M., Litrico, X and Habib Z. (١٩٩٧). “Analyzing the impact of alternative

    operational rules on Water distribution.” International workshop on regulation of

    irrigation canals, April ٢٢-٢٤, Marrakech, pp: ١٧١-١٨١.

    [٢٩] Lagrange, I.L., (١٧٨١). “Memoire sur la theorie du movement des fluids [Memoir on

    the theory of movement of fluids.” Acad. Royal[Berlin] Mem., P. ١٥١-١٩٨, [١٧٨٣]; and P.

    ١٩٢-١٩٨.

    [٣٠] Laplace, P.S., (١٧٧٥-٧٦). “Recherches sur quelques points du system du monde

    researches on some points of word system.” Acad. Sci. [Paris]Mem., (complete

    works,V.٩).

    [٣١] Litrico, X. and Fromion, V. (٢٠٠٣). “Advanced control politics and optimal

    performace for an irrigation canal.” In European control conference ECC, Cambridge,

    UK,٢٠٠٣.

    [٣٢] Liu, F. and Feyen, J. and Berlamont, J (١٩٩٤). “Downstream Control Algorithm for

    Irrigation Canals.” Journal of Irrigation and Drainage Engineering, Vol. ١٢٠, No. ٣, pp:

    ٤٦٧-٤٨٣.

    [٣٣] Liu, F. and Feyen, J. and Berlamont, J (١٩٩٥). “Downstream Control Algorithm for

    Irrigation Canals.” Journal of Irrigation and Drainage Engineering, Vol. ١٢١, No. ٢, pp:

    ١٧٩-١٩٠.

    134

     

     

    [٣٤] Malaterre, P. O. and Baume, J.P.(١٩٩٧a). “Water saving in irrigation canals and

    rivers.” International workshop on regulation of irrigation canals, April ٢٢-٢٤,

    Marrakech, pp:١٠٠-١١٩.

    [٣٥] Malaterre, P.O., Rogers, D. and Schuurmans, J. (١٩٩٧b). “Classification of canal

    control algorithms.” Journal of irrigation and drainage engineering, ١٢٣:٢١-٣٨.

    [٣٦] Malaterre, P.O., Rogers, D. and Schuurmans, J. (١٩٩٨). “Classification of canal

    control algorithms.” Journal of irrigation and drainage engineering, ASCE.

    [٣٧] Manguerra, H.B., Chuenchooklin, S. and Loof, R. (١٩٩٢). “Implementing SYMO in

    Phitsanulok irrigation project, Thailand.” Semegref-IIMI International workshop on the

    application of the mathematical modeling for the improvement of irrigation canal

    operation, October ٢٦-٣٠, Montpellier, france, pp;٢٥-٤٠.

    [٣٨] Mishra, A.; A.Anand; R.Singh and N.S.Raghuwanshi. ٢٠٠١. Hydraulic modelling of

    Kansabati main canal for performance assessment., J. Irrig. and Drain. Engrg.,

    ASCE, ١٢٧(١), ٢٧-٣٤.

    [٣٩] Mojarro, B., Kosuth, P. and Argueta, J. (١٩٩٢). “Use of the SIC simulation model to

    improve the management of an irrigation canal.” Semegraf-IIMI International workshop

    on the application of the mathematical modeling for the improvement of irrigation canal

    operation, October ٢٦-٣٠, Montpellier, France, pp:١٧٣-١٨٨.

    [٤٠] Monem, M. J. and Manz, D. H. (١٩٩٤). “Application of the simulation techniques for

    improving the performance of irrigation conveyance systems.” Iranian journal of water

    resources engineering, ٢:١-٢١.

    [٤١] Monem, M. J. and Schuurmans, W. (١٩٩٢). “Performance of canal delivery strategies

    and control system.” International Seminar on the Application of Mathematical modeling

    for the Improvement of Irrigation Canal Operation, ٢٦-٢٩ Oct. ١٩٩٢. Montpellier,

    France., ٣٠٧-٣١٥.

    [٤٢]. Nitin Muttil, Shie-Yui Liong., "Superior Exploration Balance in Shuffled Complex

    Evolution", Journal of Hydraulic Engineering, Volume ١٣٠, Issue ١٢, pp. ١٢٠٢-١٢٠٥,

    ٢٠٠٤.

     

    [٤٣] Partiot, H.L. , ١٨٥٨, “Memoire sur mascaret (Extrait par l’auteur) Author’s abstract:

    Memoir on the tidal bore.” Acad. Sci.[Paris]Comptes rendus, v. ٤٧,, p. ٦٥١-٦٥٤.

    [٤٤]. Pao-Shan Yu, Tao-Chang Yang., "Fuzzy multi-objective function for rainfall-runoff

    model calibration. Journal of Hydrology", Volume ٢٣٨, Issues ١-٢, ٣٠ November ٢٠٠٠,

    Pages ١-١٤, ٢٠٠٠.

    [٤٥]. Q. Duan., "Effective and Efficient Global Optimization for Conceptual Rainfall-

    Runoff Models", Journal of Water Resources Research, Vol ٢٨(٤), pp.١٠١٥-١٠٣١, ١٩٩٢.

    [٤٦]. Q. Duan, Gupta V.K. and Sorooshian S., "A Shuffled Complex Evolution Approach

    for Effective and Efficient Global Minimization", Journal of Optimization Theory and its

    Applications, Vol ٧٦(٣), pp ٥٠١-٥٢١, ١٩٩٣.

    [٤٧]. Q. Duan, Sorooshian S. & Gupta V.K., "Optimal Use of the SCE-UA Global

    Optimization Method for Calibrating Watershed Models", Q, Journal of Hydrology,

    Vol.١٥٨, ٢٦٥-٢٨٤, ١٩٩٤

    135

     

     

     

    [٤٨] Renault, D.(١٩٩٩). “Offtake sensitivity, operation effectiveness, and performance of

    irrigation system.”, J. Irrig.and Drain. Engrg. (ASCE), ١٢٥(٣), ١٣٧-١٤٧.

     

    [٤٩] Russell, J.S. (Scott) (١٨٣٧). “Experimental researches into the laws of certain

    hydrodynamic phenomena that accompany the motion of floating bodies, and have not

    previously been reduced into conformity with the known laws of the resistance of fluids:

    Royal Soc. [Edin-burg] philos. Trans., v. ١٤, p. ٤٧-١٠٩[١٨٤٠]. Pub-lished in French in

    Ponts et Chaussees Annales, sen. ٢, p. ١٤٣-٢٣٤, ١٨٣٧.

    [٥٠] Saint-Venant, D. Barre, (١٨٧١). Theorie du movement non permenant ds eaux avec

    application aux crues des rivieres at a I’introduction des marees dans leur lit[Theory of

    unsteady water flow, with application of river floods and to propagation of tides in river

    channels]: Acad. Sci[Paris] Comptes rendus v. ٧٣, p. ١٤٨-١٥٤, ٢٣٧-٢٤٠.

    [٥١] Schuurmans, W., Brouwer, R. and Wonink, P. (١٩٩٢a). “Identification of control

    system for canal with night storage.” Journal of Irrigation and Drainage Engineering,

    ١١٨: ٣٦٠-٣٦٩.

    [٥٢] Schuurmans, W. and Vonderkrogt, W. N. M. (١٩٩٢b). “Experience with management

    support models in Egypt and Indonesia.” Semegraf-IIMI International workshop on the

    application of the mathematical modeling for the improvement of irrigation canal

    operation, October ٢٦-٣٠, Montpellier, france, pp: ٤١-٥٤.

    [٥٣] Schuurmans, W. (١٩٨٩). “Study of existing hydrodynamic flow models.” Univ. of

    Technology of Delft faculty of Civil Eng. Department of Irrigation and water Management.

    Stevinweg, Delft, The Netherlands.

     

    ٥٤-سایت های اطلاع رسانی

     

    1-www.dhigroup.com

    پژوهشگاه علوم و فناوری اطلاعات ایران                                   2-www.irandoc.ac.ir

     3-www.sciencedirect.ir

     4- www.gigapedia.com

     5- www.civilica.com

     6-www.elsevier.com

    کمیته ملی آبیاری و زهکشی ایران                                              7-www.irncid.org

    انجمن مهندسان عمران آمریکا                                                     8-www.asce.org

ثبت سفارش
عنوان محصول
قیمت