پایان نامه مقایسه عزت نفس جوانان عادی و بزهکار 18 تا 25 سال شهر تهران

تعداد صفحات: 71 فرمت فایل: word کد فایل: 1000199
سال: 1388 مقطع: کارشناسی دسته بندی: پایان نامه روانشناسی
قیمت قدیم:۱۳,۷۰۰ تومان
قیمت: ۱۱,۶۰۰ تومان
دانلود مقاله
  • خلاصه
  • فهرست و منابع
  • خلاصه پایان نامه مقایسه عزت نفس جوانان عادی و بزهکار 18 تا 25 سال شهر تهران

     برای دریافت درجه کارشناسی در رشته روانشناسی عمومی

    چکیده :

     به منظور بررسی رابطه بین عزت نفس و بزهکاری 80 نفر آزمودنی پسر 18 الی 25 سال (40 عادی – 40 بزهکار) با روش نمونه گیری خوشه ای و به صورت تصادفی ساده انتخاب شدند و پرسشنامه عزت نفس کوپراسمیت روی آنها اجرا شد. داده های حاصل از پژوهش با استفاده از آزمون t  استیودنت برای گروه های مستقل مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت نتیجه بدست آمده t= 2/328 که در سطح معنی داری 5%  از  t جدول کوچکتر بوده به عبارت دیگر فرد صفر تائید گردید و بین دو گروه عادی و بزهکار تفاوت معنی داری مشاهده نگردید هر چند واریانس عزت نفس در گروه عادی بیشتر از گروه بزهکار بوده ولی از عزت نفس بیشتری برخوردار نبوده.

    طرح تحقیق :

     مقدمه :

    گر خطا گفتم اصلاحش تو کن                  مصلحتی تو، ای سلطان سخن

    کیمیا داری که تبدیلش کنی                 گرچه جوی خون بود نیلشکنی

    این چنین مینیاگریها کار تست                 این چنین اکسیرها ز اسرار توست

     مولانا جلال الدین مولوی

     ریشه جرم و جنایت را می توان تا سپیده دم تاریخ بشری به واپس برد. از آن هنگامی که آدم و حوا به ارتکاب عمل نهی شده ای چون خوردن گندم یا سیب از بهشت رانده شدند، و پسرشان قابیل برادر خود هابیل را به قتل رساند، جرم را آغاز کرد و از آن زمانی که آدمی با نگاهی حیرتناک و پرسش آمیز، صحنه دریده شدن بره آهویی گریزپا را در چنگ و دندان جانوری برافروخته از هراس گرسنگی دید، شالوده جامعه جرم آفرین نیز ریخته شد. از آن لحظه دردناک تاریخی به این سو، جنابت همان جنایت باقی ماند؛ اما همواره رنگ عوض کرد و سایه خود را بر گستره گیتی افکند. اینک ما روز به روز شاهد، گسترش تبهکاری هستیم و در دنیایی زندگی می کنیم که با هوسهای جنسی، قتل، آدمخواری و آدم ربایی و ... آمیخته گردیده است و امنیت انسان معاصر را تهدید می کند و هیچ روزی نیست که در روزنامه ها و رسانه های گروهی از جرم و جنایت گفته نشود و خبرهای هیجان انگیز درباره آدم کشی، دزدی، خودکشی و ... در رأس خبرها نباشد.

     افزایش جرم در شهرهای بزرگ به حدی رسیده است که آرامش جای خود را به بحران سپرده و به تدریج واژه امنیت و آسایش در بسیاری موارد اعتبار خود را از دست داده است.

     ریشه های این نابهنجاری های اجتماعی باید مورد مطالعه قرار گیرد و با از بین بردن آنها به کاهش اینگونه بیماریهای اجتماعی اقدام باید کرد وگرنه روز به روز این گونه انحرافات اجتماعی بیشتر شده و سرایت اجتماعی بیشتری پیدا می کند.

     باید به این واقعیت توجه کرد که جرم و جنایت، یعنی بیماری های اجتماعی نیز مانند بیماریهای جسمی مسری هستند و اگر از ابتدای وقوع جرم به فکر اصلاح و از بین بردن علل ارتکاب جرم نباشیم ممکن است به دیگران نیز سرایت کند.

     افرادی که در آغاز مرتکب بزهی می شوند طبیعی است که نتوانسته اند خود را با موازین اجتماعی آن جامعه تطبیق دهند این عدم هماهنگی ممکن است از نابسامانی اوضاع اجتماعی، اقتصادی و تربیتی آنها ناشی شده باشد. بر اثر ازدیاد جرم و جنابت قدرت کنترل در جامعه هر روز ضعیف تر می گردد و به همین دلیل پیوسته بر تعداد مجرمین افزوده می گردد (فرجاد، 1369).

     ریشه اصلی رفتارهای جنایی را باید در کل زندگی اجتماعی و نوع خاص روابط انسانی جستجو کرد. انواع نابسامانیهای اقتصادی – اجتماعی چون فقر، تورم و گرانی، بیکاری، فقدان امنیت مالی و حقوقی و سایر عواملی که باعث محرومیت می شوند، زمینه مناسبی را برای ارتکاب جرم فراهم می آورد.

     درباره اینکه چرا در جامعه، جرم و جنایت روز به روز افزوده می شود و چرا تبهکاری رواج می یابد جرم شناسان می گویند : این همه ریشه در آزمندی انسان روزگار ما دارد و علمای علم اخلاق گناه جرم آفرینی را به گردن زمانه بی رحم و فسادپذیر می اندازند و جامعه شناسان از ناهمترازی طبقات اجتماعی و کشمکش فقر و ثروت سخن می گویند و بالاخره روانشناسان جنایی، تبهکاری را در حکم بیماری می دانند که تحت تأثیر انگیزه های درونی و شرایط خاص محیطی دست به ارتکاب جرم زده است.

     راه درست پیشگیری، انجام مطالعات علمی برای شناخت ریشه های درد و علل اینگونه جرایم است یعنی باید علل را از بین برد تا معلول که ارتکاب جرم است از بین برود. راستی مفهوم زندگی توأم با هراس چیست؟ و چه لذتی دارد؟ اگر انسان آرامش و امنیت نداشته باشد هیچ چیز ندارد چون در آن جامعه آرامش مردم بر اثر وقوع جرایم هولناک از بین رفته و اعتماد عمومی سلب می گردد (فرجاد، 1369).

     دوران بلوغ یکی از مراحل حساس زندگی بشری است. رشد و تغییرات جسمی در این دوره گذر از کودکی به نوجوانی و سپس به بزرگسالی، وضع بحران روانی خاصی را به وجود می آورد. دوره بی خیالی، دنباله روی بی چون و چرا به پایان می رسد. جوانان ضمن نیاز مبرم به محبت، حمایت و هدایت، برای ابراز وجود و استقلال تلاش می کنند که با انجام اموری تجربه کسب کنند. هرگاه به علت فقدان آموزش صحیح و بدون توجه به مقتضیات و امکانات جامعه خویش زندگی خود را با آنچه که در رسانه های گروهی می بینند یا می شنوند، می سنجند ولی نمی توانند موقعیت اجتماعی خود را درک و برای ایفای نقش در جامعه آماده شوند. برای نیل به اهداف رویاروی خود، به کارهای فوق قدرت خویش دست می زنند پس از شکست چون قدرت مقابله با مشکلات را ندارند با یأس موقعیت خود را در جامعه از بین رفته تلقی کرده و با اندک برخورد با معضلات اجتماعی، تسلط بر کنترل اعصاب خود را از دست داده مرتکب اعمال توأم با خشونت می گردند و برای تلافی و انتقام جویی بر علیه خانواده و اجتماع قیام نموده جرایم مختلفی را مرتکب و یا برای تسکین آلام درونی به طرف اعتیاد کشانده می شوند.

     ریشه درد بیشتر در جامعه است نه فرد. باید به فکر بود و راهی پیدا کرد که از ارتکاب روز افزون بزه جلوگیری کرد. مجازات و شکنجه جلوی جرم و بزه را نگرفته است. دیده شده کسی که مرتکب خلافی شده و به زندان سپرده شده است اگر برای بار دوم به زندان آمده مدت زندانی بودنش طولانی تر شده است چون جرمش سنگین تر بوده و برای بار سوم و چهارم با ارتکاب جرایم سنگین تر نیز مدت بیشتری را در زندان بوده اند. پس می توان گفت که زندان ممکن است برای برخی از مردم آموزشگاه مناسبی برای فراگیری جرایم سنگین تر باشد چون در کنار مجرمین سابقه دارتری زندگی می کنند. البته نباید جنبه های آموزشی زندان را هم فراموش کرد چون بوده اند افرادی که حرفه ای را نمی دانسته و به زندان آمده و پس از کسب تخصصی دوباره به جامعه بازگشته و زندگی عادی را برای خود پذیرفته اند اما درصد اینگونه افراد بسیار ناچیز بوده است.

     بیان مسأله :

     عزت نفس به عنوان یک نیاز شامل احساساتی است که انسان به داشتن آن در یک سیستم متقابل اجتماعی محتاج است. بدین معنی که ما نیاز داریم تا احساسات خود را با دیگران رد و بدل کنیم و در درون خود احساس کنیم که با ارزش هستیم و دیگران ما را با ارزش می پندارند و معتقد باشیم که دیگران نیز با ارزش هستند (اسلامی نسب، 1373).

     اهمیت عزت نفس برای کسانیکه با کودکان و نوجوانان سر و کار دارند امری روشن است. مشکل است بتوان ارتباط نزدیکی با کودکان داشت ولی از باورهای مهم آنان در مورد خودشان غافل بود (بیابانگرد، 1372).

     فرنچ[1] و وارگو[2] (1972) از عزت نفس به عنوان سپر فرهنگی در برابر اضطراب نام می برند. کوپراسمیت (1967) در تحقیق خود به این نتیجه رسید که کودکان برخوردار از عزت نفس بالا، افرادی هستند که با احساس اعتماد به نفس و بهره گیری از استعداد و خلاقیت خود به ابراز وجود می پردازند و به راحتی تحت تأثیر عوامل محیطی قرار نمی گیرند.

     

    [1]   French

    [2]  Vargo 

  • فهرست و منابع پایان نامه مقایسه عزت نفس جوانان عادی و بزهکار 18 تا 25 سال شهر تهران

    فهرست:

    فصل اول : طرح تحقیق

     مقدمه

     بیان مسأله

     هدف پژوهشی

     اهمیت و ضرورت پژوهش

     فرضیه تحقیق

     متغیرهای پژوهش

     تعاریف نظری و عملیاتی اصطلاحات

     فصل دوم : ادبیات و پیشینه تحقیق

     بخش اول بزهکاری

     بزهکاری

     بزه

     بزهکار

     مفهوم بزهکاری و انواع آن

     پیشگیری و برخورد با بزهکاری ها

     هفت رویکرد در تعریف جرم

     انواع جرم یا بزه

     بخش دوم : عزت نفس

     عزت نفس چیست

     اندازه گیری عزت نفس

     اهمیت عزت نفس

     عوامل مؤثر بر عزت نفس

     عوامل مؤثر بر کاهش عزت نفس

     تدابیر حفظ عزت نفس

     بررسی دیدگاه های نظری عزت نفس

     تحقیقات انجام شده مرتبط با موضوع

     شکل گیری عزت نفس

     مطالبی در مورد عزت نفس

     فصل سوم : روش تحقیق

     جامعه آماری

     نمونه آماری

     روش نمونه گیری

     ابزار پژوهش

     مقیاس عزت نفس کوپر اسمیت

     ساختار

     روایی

     اعتبار

     روش آماری

     فصل چهارم : یافته های تحقیق و تجربه و تحلیل آنها

     مقدمه

     تجزیه و تحلیل یافته های پژوهش

     فصل پنجم : خلاصه تحقیق و پیشنهادها

     مقدمه

     خلاصه و نتیجه گیری

     محدودیتهای تحقیق

     پیشنهادها

     منابع

     پیوستها 

    .

    منبع:

    آرنسون، الیوت. «روانشناسی اجتماعی». ترجمه حسین شکرکن. تهران . انتشارات رشد. 1369.

     اتکینسون، ریتال. اتکینسون، ریچارد. «زمینه روان شناسی». ترجمه محمد تقی براهنی و همکاران. تهران. انتشارات رشد. 1381 .

     احمدی، احمد. «روانشناسی اعتماد به نفس». تهران . انتشارات مهرداد. 1377 .

    ارجمندی ، محمد پایان نامه کارشناسی .موضوع تحقیق مقایسه عزت نفس در بین دانشجویان خود شکوفا و منزوی دانشگاه اصفهان 1372

     اسلامی نسب، علی. «روانشناسی اعتماد به نفس». تهران. انتشارات دفتر نشر فرهنگ اسلامی. 1378.

    افراسیابی ، محمود (موضوع تحقیق بررسی رابطه عزت نفس و کج روی در بین جوانان 20 ساله شهرستان فومن  پایان نامه کارشناسی ارشد 1380

    بدار، لوک. درایل، ژوزه. لاماش، لوک. «روان شناسی اجتماعی». ترجمه حمزه گنجی. تهران. انتشارات ساوالان. 1380.

    بیابانگرد، اسماعیل. «بررسی ارتباط بین عزت نفس و رشته تحصیلی». تهران. انتشارات پیام نور. 1376.

    بیابانگرد، اسماعیل. «روانشناسی نوجوانان». تهران. انتشارات دفتر نشر فرهنگ. 1378.

    بیابانگرد، اسماعیل. «روشهای افزایش اعتماد به نفس در کودکان و نوجوانان». تهران. انتشارات انجمن اولیاء و مربیان. 1373 .

    بیدار، علی رضا. «بررسی و مقایسه عزت نفس در نوجوانان عادی و بزهکار». پایان نامه کارشناسی. دانشگاه آزاد اسلامی واحد ساوه.

    بیرامی – موضوع تحقیق بررسی رابطه بین بزهکار و رشد اجتماعی در بین دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی واحد ابهر پایان نامه کارشناسی ارشد 1380

    دانش، تاج زمان. «اطفال و نوجوانان بزهکار». تهران. انتشارات رسا. 1374 .

    ستوده، هدایت الله. «روان شناسی اجتماعی». تهران. انتشارات آوای نور. 1379 .

    ستوده، هدایت الله. «آسیب شناسی اجتماعی و جامعه شناسی انحرافات». ویرایش دوم. تهران. آوای نور.

    ستوده، هدایت الله. میرزایی، بهشته. پازند، افسانه. «روانشاسی جنایی». تهران. انتشارات آوای نور. 1381 .

    شاملو، سعید. «بهداشت روانی». تهران. انتشارات رشد. 1378.

    شفیع آبادی، عبدالله. ناصری، غلامرضا. «نظریه های مشاوره و روان درمانی». تهران. نشر دانشگاهی. 1381.

    رحمتی ، علی بررسی رابطه بین بزهکاری و افسردگی در بین دانشجویان دانشگاه اهواز پایان نامه کارشناسی 1378

    روح تن ، مسعود مقایسه بزهکاری در بین فرزندان پرخاشگر و غیر پرخاشگر حدود سنی 18 ساله شهرستان رباط کریم پایان نامه کارشناسی 1373

    کلمز، مریس. «روشهای تقویت عزت نفس در نوجوانان». ترجمه پروین علیپور. مشهد. انتشارات آستان قدس رضوی. 1375.

    کی نیا، مهدی. «روانشناسی جنایی». تهران. انتشارات رشد. 1374 .

    گنجی، حمزه. «ارزشیابی شخصیت (پرسشنامه ها)». تهران. انتشارات ساوالان. 1381 .

    گاردنر ، ارزشیابی خود ، ترجمه بهادر رحمتی انتشارات باران 1374

    گازل ، فورتن .بهداشت فردی ترجمه ناصر روشن انتشارات رشد 1375

    گنجی، حمزه. «بهداشت روانی». تهران. انتشارات ارسباران. 1379.

    مظلومان، رضا. «جامعه شناسی کیفری». تهران. انتشارات دانشگاه تهران. 1353 .

    مانفرد ، جیمز جامعه شناسی فردی ترجمه مهدی صدیقی انتشارات نور تهران 1380

    نجفی توانا، علی. «جرم شناسی». تهران. انتشارات خیام. 1377 . 

    .

ثبت سفارش
عنوان محصول
قیمت