روش تحقیق مقایسه سلامت روانی دانشجویان 30-20 ساله علاقمند به موسیقی راک علاقمند به موسیقی پاپ

تعداد صفحات: 156 فرمت فایل: word کد فایل: 100010
سال: مشخص نشده مقطع: کارشناسی ارشد دسته بندی: پایان نامه روانشناسی
قیمت قدیم:۲۲,۲۰۰ تومان
قیمت: ۲۰,۱۰۰ تومان
دانلود مقاله
  • خلاصه
  • فهرست و منابع
  • خلاصه روش تحقیق مقایسه سلامت روانی دانشجویان 30-20 ساله علاقمند به موسیقی راک علاقمند به موسیقی پاپ

    سلامت روانی نقش بسزایی در افراد دارد وعوامل بسیاری در بهبود سلامت روانی ویا کاهش آن دخیل هستند یکی از عوامل مهمی که امروزه بحث در مورد آن بسیار است موسیقی است.

    موسیقی انواع بسیاری دارد که هر شکل ونوع از آن علاقمندان خاص خود را دارد انواع موسیقی مانند پاپ، راک، رپ، کلاسیک و ... هر کدام ریتم ومضامین خاص خود را دارد وافراد با توجه به روحیات خود به سمت یک یا چند نوع از انها گرایش پیدا می کنند.

    با توجه به نقش مهم موسیقی بر سلامت روانی و همچنین تنوع بسیار اشکال مختلف موسیقی ،پژوهشی را در رابطه با مقایسه سلامت روانی دانشجویان علاقه مند به موسیقی پاپ وعلاقمند به موسیقی راک را انجام دادم تا متوجه شوم که آیا تفاوت معناداری بین سلامت روانی آنها دیده می شود یا خیر برای تعیین سلامت روانی آنها از پرسشنامه سلامت عمومی( GHQ) استفاده شد وسپس به وسیله آزمون t مستقل میانگین سلامت روانی آنها مورد آزمون قرار گرفت ونتیجه بدست آمده فرضیه پژوهش را رد وتفاوت معناداری را بین آنان نشان نداد این نتیجه با نتایج پژوهشهای دیگر مورد بررسی قرارگرفت ونشان داد که موسیقی وشکل و نوعی می تواند اثرات مثبتی روی افراد داشته باشد.

    -1 مقدمه:

    هنر در طول تاریخ وسیله ای برای سازگاری، انعطاف، خلاقیت، عشق ودوستی وآرامش مردم بوده است.

    در میان هنرها، موسیقی به دلیل داشتن انرژی، تحرک وجاذبه ذاتی، بسیار نافذ بوده وبه طرز فوق العاده ای بشر را به خود مشغول کرده است.

    در تمام زوایای زندگی در هر برنامه فرصت وفراغتی موسیقی به شکل حضور دارد وچاشنی برنامه ها ویا همراه آنهاست.

    اما با وجود استفاده های فراوان  و رواج زیاد، عموم از واقعیت آن اطلاعات کافی ندارند وکمتر از آنچه مصرف می کنند وبه آن می اندیشند واز ضرورت وکیفیت آن می پرسند این وظیفه انسان امروزی است که بداند چه مصرف می کند وآنچه که مصرف می کند چه کیفیتی دارد ونیاز واقعی به آن چه قدر است وچگونه باید از آن استفاده کند طبیعی است که باید مطالعه کند، بخواند بحث وگفتگو کند وبرای افزایش اطلاعات آموزش ببیند وبه اندازه کافی موسیقی بشنود.

    موسیقی یکی از ابزارهای تربیتی واثرگذار زندگی معاصر است وهر کس ناگزیر به شکلی از آن استفاده می کند.

    پس فهم آن نیز جزء آموزش فکری مردم واز جمله وظایف آموزش وپرورش هر کشوری است.

    موسیقی مانند یک زبان مکالمه وبه دلیل همگانی بودن ونیاز عمومی به آن در واقع نوعی زبان مادری ودرونی بشر است زبانی که هر روز به صورت های مختلف، کلمه ها ومفاهیم آن را می شنویم وحس می کنیم.

    شایسته آن است که قواعد اجزا وترکیب وارکان این زمان رایج را بشناسیم وبافهیم ودرایت به دنیای زیبا، تصور الهام های آن وارد شویم وزیبایی ، تجربه های عرفانی والهی وسید روحی آن را احساس کنیم.

    (کاربردهای موسیقی درمانی، دکتر علی زاده مهدی، 1380)

    موسیقی نیازی فیزیولویک، ذهنی، احساسی، اجتماعی وفرهنگی در زندگی انسان است واز طریق این نیازها ریشه ای گسترده در تار وپود زندگی بشر پیدا کرده است موسیقی رابطه زیستی وفیزیولوژیک، مغز آدمی  دارد رقیم، محرک بیولوژیک و ملودی مولد لذت، خوشی وخیال انگیزی است به این دلیل کوچک ترین کنش رتیمیک ونوای موزون روح وجسم را بر می انگیزد وتحریک می کند.

    موسیقی نیازی شناختی است با توجه به موسیقی دنیایی ارزیابی ها رمز وراز صوت ها هماهنگی و وحدت اجزا و ارضای خیال انگیزی ها گشوده می شد وذهن از ورود به تصورهای تازه، الهام وخلق افکار جدید لذت می برد.

    اما موسیقی بیش از هر چیزی نیازی عاطفی واحساسی است موسیقی سیستم عواطف( لیمبیک) مغز را به سرعت تحریک می کند وبه تحریک احساسی وفرافکنی حالت های درونی و هم حسی منجر می شود ودر بسیاری از مواقع زندگی که کلام وبیان پاسخگو نیست، می تواند موجب همدردی وهم حسی شود واز همه مهم تر احساس هارا وسعت بخشد.

    همچنین موسیقی نیازی اجتماعی است وهمبستگی در ذات مطبوع آن وجود دارد هر جا موسیقی جاری است گروهی در کنار هم وگردهم جمع اند زیرا موسیقی به راحتی می تواند احساس ها وبیان مشترکی را در جمع به وجود آورد ونیروی عمومی را بر انگیزد موسیقی نیروی همدلی است به همین خاطر قدرت وحدت وپیوستگی دارد واز ان می تواند در تفاهم اجتماعی وسلیقه ملی بهره جست وصحبت وهمدلی را در جامعه تقویت کرد.

     

     

     

    2-1 موضوع تحقیق:

    مقایسه سلامت روانی دانشجویان 30-20 ساله علاقمند به موسیقی راک علاقمند به موسیقی پاپ.

     

    3-1 متغیرهای پژوهش:

    متغیرهای مستقل : علاقه مندی به موسیقی راک وعلاقه مندی به موسیقی پاپ

    متغیروابسته: میزان سلامت روانی

     

    4-1 بیان مسئله:

    آیا بین سلامت روانی افرادی که در الویت اول علاقه مند گوش دادن به موسیقی راک هستند وافرادی که در الویت اول علاقمند به موسیقی پاپ هستند تفاوت وجود دارد؟

     

    5-1فرضیه پژوهش

    بین سلامت روانی افرادی که در الویت اول علاقه به گوش دادن موسیقی راک دارند وآنها که در الویت اول علاقه به گوش دادن موسیقی پاپ دارند تفاوت معنادار وجود دارد.

    6-1هدف پژوهش

    موسیقی در همه جا شنیده می شود در خانه ها، محل های کار، در ماشین ، بیمارستان ها، مدرسه ها، آموزشگاه ها ونیایشگاهها وهر حالی دیگر به گوش می رسد موسیقی در خانه شور ونشاط ، آرامش وادراک وفرصتهایی برای رفع خستگی به وجود می آورد موسیقی در مدرسه ها ودانشگاه ها به عنوان درس آموخته می شود که درک از محیط وزیبایی وکشف احساس و فکر را ارتقا می بخشد موسیقی در بیمارستان ها ومراکز درمانی شنیده می شود تااحساس راحتی ،خوشی، سلامتی وارتباط به وجود آورد وبیماری بهتر تحمل شود موسیقی در توان بخشی ها برای تقویت مهارت ها به کار می رود.

    موسیقی آرام بخش در معابد، عبادتگاهها ونیایشگاهها وکلیسا ها شنیده می شود تا اثر افکار وتمرین های روحی وتمرکزی واحساس معنوی بهتر القا شود موسیقی اوقاتی لذت بخش، شور ونشاط  و وسیله ای برای تخلیه هیجان کودکان وجوانان وفرصتی برای یادآوری خاطرات سالمندان وزمینه ای برای الهام وکشف اهل تفکر و واقهه است.

    با توجه به مطالب گفته شد و وجود موسیقی در همه جا واثرات آن برروی ادراک واحساسات وعواطف وافکار هدف این پژوهش بررسی ومقایسه اثر دونوع موسیقی پاپ وراک بر روی سلامت روانی افراد می باشید تا متوجه شویم که آیا نوع موسیقی که افراد به آن علاقه دارند وروزانه به آن گوش می دهند برروی سلامت روانی آنها اثر می گذارد یا خیر قابل توجه است که بدانیم موسیقی پاپ موسیقی ساده وقابل درک است که عموم مردم به آن گوش می دهند و موسیقی راک از انواع موسیقی های هیجانی است که بعضی به طور افراطی به آن گوش می دهند.

    هدف دیگر در این پژوهش بررسی راههای استفاده مناسب از موسیقی درجهت سلامت روانی بیشتر می باشد واینکه آیا افرادی که به موسیقی با نوع خاص که در اینجا موسیقی راک مد نظر می باشد وبیشتر به صورت آهنگهایی با رقم های هیجانی اجرا می شودو علاقمند هستند از سلامت روانی پایین تری نسبت به افرادی که به موسیقی های عامه پسند علاقه مندند برخوردارند ویا خیر این نوع خاص از موسیقی تأثیری بر روند سلامت روانی آنها داشته یا خیر؟

    7-1 ضرورت واهمیت پژوهش

    این پرسش همواره مطرح بوده است که هرکس باید روزانه چه اندازه موسیقی گوش دهد این سوال کلی مانند این است که بپرسیم هر کس روزانه چه قدر غذا یا پروتئین وچربی مصرف کند یک پاسخ کلی وجود دارد که برای مثال افراد سالم روزانه صد گرم پروتئین نیاز دارند اما این پاسخ برای هر کس معنا وکاربرد دقیق ندارد ممکن است برای فردی پنجاه گرم پروتئین هم زیاد باشد وبرای فرد دیگر صد وپنجاه گرم هم کافی نباشد.

    در مورد موسیقی پاسخ کلی این است که شنیدن نیم ساعت موسیقی برای عموم کافی است اما ممکن است به دلایل درونی ونیازهای ذهنی ویا فیزیولوژیک این مقدار فرد لازم نباشد وبرای فرد دیگری یک ساعت هم باشد.

    شنیدن موسیقی تا حدودی مانند خواندن کتاب به شرایط مختلف روحی، علاقه ونیاز وظرفیت عصبی فرد بستگی دارد برای استفاده از موسیقی نخست باید به موسیقی خوب، عادت کنیم وآثار ارزشمند هنرمندانی مانند ریوالدی، چایکوفسکی ، موتزارت رشتراوس، شوین،‌بتهوون ودیگر بزرگان را بفهمیم آثار ملی واصیل را خوب وباهوشیاری درک کنیم وتنها به موسیقی برای شور وحال ویا تفنن گوش نکنیم.

    بی شک عموم مردم به موسیقی ساده وقابل درک مانند موسیقی پاپ نیاز دارند اما این دلیلی برای عظمت از فهم موسیقی خوب نیست باید شرایط درک وشناخت آثار زیبا وجدی از طریق رادیو وتلویزیون فراهم شود زیرا تنها با رشد فکری  و آموزش است که مردم از شنیدن موسیقی هیجانی وموسیقی های ادوار خو وافراطی پرهیز می کنند وبی جهت وبی مقدار به آن گوش نمی دهند.

  • فهرست و منابع روش تحقیق مقایسه سلامت روانی دانشجویان 30-20 ساله علاقمند به موسیقی راک علاقمند به موسیقی پاپ

    فهرست:

    صفحه

    فصل اول(مقدمه)

    مقدمه.............................................................................................. 3

    موضوع تحقیق............................................................................... 6

    متغیرهای پژوهش......................................................................... 6

    بیان مسئله...................................................................................... 6

    فرضیه پژوهش ............................................................................ 6

    6-1 هدف پژوهش..................................................................................... 7

    7-1 ضرورت واهمیت پژوهش................................................................ 8

    8-1 تعاریف مفهومی متغیرها................................................................... 12

    9-1 تعاریف عملیاتی متغیرها................................................................... 13

     

    فصل دوم: گستره نظری پژوهش

    مقدمه.............................................................................................. 15

    دیدگاههای نظری وتاریخچه موضوع مورد پژوهش

    - موسیقی چیست؟.................................................................................... 16

    - مختصری در مورد عناصر موسیقی..................................................... 18

    - چرا موسیقی برای سلامتی مفید است؟................................................ 24

    - موسیقی باعث می شود که ما بهتر احساس کنیم................................ 25

    - موسیقی بخش های غیر قابل نفوذ را متأثر می کند............................. 25

    - موسیقی به عنوان یک عنصر سلامتی ................................................. 27

    - هیجانها، علم و موسیقی......................................................................... 30

    - تاریخ موسیقی راک................................................................................ 33

    - مشخصه های موسیقی پاپ................................................................... 45

    - تاریخچه موسیقی پاپ........................................................................... 51

    - روانشناسی تم های موسیقی................................................................. 56

    - تعریف بهداشت روانی .......................................................................... 60

    - ماهیت وتشخیص بیماری روانی........................................................... 72

    - دیدگاهها ونظریه ها در بهداشت روانی................................................. 76

    - پیشگیری  وروشهای تحقیق در بهداشت روانی.................................. 79

    - موسیقی واسترس.................................................................................. 84

    - موسیقی وسیستم ایمنی بدن................................................................. 86

    - موسیقی وآرامش ورهایی..................................................................... 87

    - نقش موسیقی در پرورش مهارت های فردی واجتماعی...................... 89

    - تأثیر موسیقی بر مهارت های احساسی واجتماعی ............................ 96

    - موسیقی وتعبیر وتفسیر افراد از مسائل............................................... 98

    -تقویت تعامل اجتماعی............................................................................. 99

    - تنظیم وضعیت روحی وخلق  و حد توسط موسیقی............................ 100

    - آیا موسیقی می تواند اثرات منفی داشته باشد؟................................... 101

    -نقش موسیقی در رها کردن انرژی در روزشکاران............................... 103

    - تأثیر سازه های ضربه ای در ابتدای مسابقه ها.................................. 108

    -موسیقی، ریتم قلب را تغییر می دهد...................................................... 109

    3-2 ادبیات (یا پیشینه پژوهش)............................................................... 111

    بررسی وضعیت روانی هنرجویان موسیقی و مقایسۀ آن با افراد عادی امیر قمرانی ، سمانه سادات جعفر طباطبایی ................................................................................................... 111

    بررسی تاثیر موسیقی بر شدت درد مرحله اول زایمان در زنان نخست حامله بستری در یکی از زایشگاههای شهر ساری سال 1376 فریده رضائی ابهری، به راهنمایی : منصوریه یادآورنیکروش. 113

    بررسی تفاوتهای شخصیتی موسیقی دانان و غیرموسیقی دانان شهر تهران در برخی عوامل شخصیتی آزمون 16PF درسال 1373-74 فیض الله افتخاری: به راهنمای: مریم سیف نراقی  115

    بررسی اثر موسیقی غیرفعال و حرکات خودانگیخته در مهارکردن پرخاشگری کودکان عقب مانده ذهنی – نویسنده: مریم سادات پور محمود........................................................ 117

    بررسی تاثیر آموزش موسیقی بر پیشرفت تحصیلی دانش آموزان پسر پایه پنجم ابتدایی سال تحصیلی83-1382 شهرستان نجف آباد سعید فخاری زاده : به راهنمایی : عزت الله نادری، استادمشاور: محمدرضا بهرنگی..................................................................................... 118

    بررسی تاثیر موسیقی بر میزان دردها مزمن مبتلا به سرطان بستری در بیمارستان سانترال شهر تهران (1376) علی یوسفی نژاد، به راهنمایی : روشن نژاد......................................... 120

    تاثیرات فیزیولوژیک و روانشناختی موسیقی کلاسیک و موسیقی پاپ بر دانش آموزان دختر دبیرستانی 122

     

    فصل سوم: روش شناسی پژوهش

    جامعه آماری.................................................................................. 149

    نمونه آماری................................................................................... 149

    3-3روش نمونه گیری............................................................................... 149

    4-3 ابزار پژوهش..................................................................................... 150

    5-3 روش اجرا......................................................................................... 153

    6-3 روش تحقیق و تحلیل داده ها........................................................... 154

     

    فصل چهارم: داده های آماری

    داده های آماری............................................................................. 156

     

    فصل پنجم : بحث و نتیجه گیری

    بحث ونتیجه گیری......................................................................... 161

    محدودیت ها................................................................................... 166

    3-5   پیشنهادات....................................................................................... 167

    4-5 منابع فارسی...................................................................................... 168

    6-5 ضمایم................................................................................................ 169

     

    منبع:

    موسیقی و سلامتی / میتواچ . ام.لی/ مترجم: آذر عمرانی گرگری.

    سلامتی از طریق ارتباط با موسیقی/ ماتیوکانتلو/ مترجم: آذر عمرانی گرگری.

    کاربردهای موسیقی درمانی / دکتر علی زاده مهدی/ 1380.

    موسیقی و ذهن / آنتونی استور / ترجمه غلامحسین معتمدی.

    چگونگی تاثیر موسیقی بر مغز / اریک جنسن/ ترجمه آذر عمرانی گرگری.

    تاریخچه موسیقی راک/ جرمی پاسکال/ ترجمه بابک شهاب.

    اصول و مبانی بهداشت روانی/ دکتر شهریار شهیدی، دکتر مصطفی حمدیه.

    روش تحقیق در روانشناسی و علوم تربیتی / دکتر علی دلاور.

    منابع اینترنتی

    http://www. Yenisymposium. Net/ fulltext/2004.

    http://www.artmusic.ir.

    http://fa.wikipedia.org.

    http://www.academist.

    http://www.tabyan.net.

    http://www.aftabnews.ir.

    http://www.goftman-iran.org.

    http:// khaneva deyema.com.

ثبت سفارش
عنوان محصول
قیمت