پایان نامه بررسی تاثیر نوع قلمه ، تیمار IBA و نوع بستر در ریشه زایی قلمه های پایه GF677

تعداد صفحات: 76 فرمت فایل: word کد فایل: 10001739
سال: 1386 مقطع: مشخص نشده دسته بندی: پایان نامه مهندسی کشاورزی زراعت
قیمت قدیم:۱۴,۲۰۰ تومان
قیمت: ۱۲,۱۰۰ تومان
دانلود مقاله
  • خلاصه
  • فهرست و منابع
  • خلاصه پایان نامه بررسی تاثیر نوع قلمه ، تیمار IBA و نوع بستر در ریشه زایی قلمه های پایه GF677

    پایان نامه کارشناسی ارشد رشته‌ علوم باغبانی (M. Sc)

    چکیده

    استفاده از دورگه های بین گونه ای در جنس آلوسا به عنوان پایه برای تعدادی از درختان میوه هسته دار به ویژه هلو و بادام از چندین دهه قبل مورد توجه قرار گرفته است. GF677 بیشتر به عنوان یک پایه مناسب برای بادام و هلو برای برطرف کردن کلروز ناشی از خاک کاربرد دارد و سالانه 7 تا 8 میلیون اصله از این پایه در اروپا تکثیر می شود. با توجه به مزایای تکثیر غیر جنسی، در این تحقیق، تاثیر بسترهای مختلف آلی و معدنی و تیمارهای متفاوت ایندول بوتیریک اسید و همچنین تاثیر اندازه قلمه در ریشه زایی قلمه های پایه GF677 در شرایط مه افشان و پاگرما در گلخانه مورد بررسی قرار گرفت. آزمایش در قالب طرح خرد شده (اسپیلت اسپیلت پلات) با پایه کاملاً تصادفی با چهار بستر مختلف آلی و معدنی کوکوپیت، پیت ماس، پرلایت و ماسه به نسبت حجمی صددرصد و دو نوع قلمه 20 سانتی متری و تک بند و در پنج سطح ایندول بوتیریک اسید در سه تکرار انجام شد. بدین ترتیب در چهل ترکیب تیماری مورد آزمایش قرار گرفتند.

    مقایسه میانگین داده ها با استفاده از آزمون چند دامنه ای دانکن در سطح  احتمال 1 و 5 درصد انجام گردید و برتری قلمه 20 سانتی متری، بستر کشت پرلایت از لحاظ درصد ریشه زایی و بستر کشت کوکوپیت را از لحاظ تعداد ریشه، مقدار کلروفیل، تعداد بند، تعداد برگ، طول ریشه، ارتفاع و طول بند نسبت به سایر بسترهای کاشت تائید گردید هر چند تفاوت معنی دار بین دو بستر مشاهده نشد. در این آزمایش هیچ نوع بستری به طول بند، وزن تر ریشه و طول ریشه اختلاف معنی داری نداشت. در خصوص سطوح IBA، غلظت ppm100 نسبت به سایر سطوح برتری داشت. حداکثر درصد ریشه زایی، مقدار کلروفیل، تعداد برگ، طول ریشه، طول بند ر این سطح اتفاق افتاد. حداکثر وزن تر و خشک ریشه در سطح ppm50 از ایندول بوتیریک اسید مشاهده شد.

    تاثیر متقابل بستر کشت  سطوح IBA هیچ اثر معنی داری بر درصد ریشه زایی، تعداد ریشه، کلروفیل، تعداد بند، تعداد برگ، ارتفاع و طول ریشه نداشت. حداکثر وزن تر و خشک ریشه در بستر پیت ماس در سطح ppm50 ازIBA و حداکثر طول بند در بستر کوکوپیت در سطح ppm 100، IBA مشاهده شد. با توجه به اینکه تمام قلمه های ریشه دار شده از نوع 20 سانتی بودند. هیچ یک از  قلمه های تک بند ریشه دار نشد.

     

    واژه های کلیدی: GF677، IBA، بستر، قلمه، ریشه زایی.

     

    فصل اول

    کلیات

    مقدمه

    در میوه کاری نوین و صنعتی امروزه پایه پیوندی در میزان تولید اقتصاد باغ، پیرایش و عمر درختان، برداشت محصول و در پایان در مدیریت باغ نقش اساسی و تعیین کننده ای را ایفا می نماید. در واقع نیمی از پیکره درخت را پایه تشکیل می دهد که درون خاک قرار گرفته و پس از احداث باغ قابل تعویض و بهبود نمی باشد. از این نظر گزینش پایه مناسب برای یک رقم و برای شرایط اقلیمی و خاکی یک منطقه همانند گزینش رقم پیوندی دارای اهمیت است. شناخت اهمیت پایه های درختان میوه در میوه کاری نوین باعث شده است تا پایه‌های متعددی با ویژگی های مطلوب از جمله داشتن قابلیت افزایش رویشی، پا کوتاهی و مقاومت به تنش های محیطی، خاکی و بیماریها معرفی و در اختیار تولیدکنندگان قرار گیرند.

    در برنامه‌های بهنژادی پایه‌ها برای جمع آوری ویژگی‌های مطلوب در یک پایه به طور معمول اقدام به تلاقی بین گونه‌ای می‌نمایند.تلاقی بین گونه‌ای در جنس پرونوس در طبیعت به طور اتفاقی و طی چند دهه اخیر به صورت تلاقی های کنترل شده معمول بوده است به طوری که درون این جنس پایه‌های بین     گونه ای بسیار ارزشمندی برای درختان میوه هسته دار و بادام بدست آمده است (دژم پور و همکاران، 1386).

    استفاده از دورگه های بین گونه‌ای در جنس آلوسا[1] به عنوان پایه برای تعدادی از درختان میوه هسته دار به ویژه هلو و بادام از چندین دهه قبل مورد توجه قرار گرفت (علیزاده وگریگوریان، 1380 و رادنیا، 1375).

    دورگه های هلو×  بادام به دلیل داشتن بعضی ویژگی ها نظیر تجانس با ارقام مختلف دو گونه هلو و بادام (Tsipouridis and thomidis, 2005; shawn, 1986) مقاومت به بعضی بیماریها از جمله پوسیدگی ناشی از قارچ فیتوفترا[2] (خوشخوی، 1382) ، سیستم ریشه‌ای قوی و گسترده که باعث استقرار بهترگیاه درخاک می‌شود (Kester and Gradziel, 1996)، افزایش رشد پیوندک (علیزاده وگریگوریان، 1380)، سازگای با خاک های خشک، آهکی و فقیر، کاهش تلفات نهال‌های پیوندی در هنگام انتقال (رادنیا، 1375) ومقاومت به نماتودها به میزان زیادی مورد استفاده قرار می گیرند. (Kester and Gradziel 1996)

    در میان پایه‌های دورگه هلو × بادام، پایه GF677 علاوه بر خصوصیات بالا دارای ویژگی‌های دیگر نظیر: تولید پاجوش کم، عملکرد بالا، کارایی عملکرد بالا، اندازه میوه مناسب (Richard, 1994; Minaguzzi, 1991)، مقاومت به رطوبت بالا و کمبود آهن خاک(Loreti, 1992)، مقاومت به شوری (Noitsakis et al, 1997; Tattini et al, 1998) می باشد که باعث گسترش زیاد آن شده است.

    از آنجا که تولید میوه و در نهایت تولید بذر در این دورگه ها با مشکل مواجه است و به دلیل تفرق صفات در نسل دوم این دورگه ها، امکان استفاده از دانهالهای بذری آنها به عنوان پایه وجود ندارد، تنها راه استفاده از آنها افزایش رویشی است (علیزاده وگریگوریان، 1380) روش معمول افزایش این پایه ها استفاده از قلمه‌های چوب نرم و نیمه سخت و تیمار با ایندول بوتریک اسید در شرایط مه افشان[3] و پاگرما[4] است. استفاده از ریزازدیادی نیز در بعضی از کشورها معمول است اما هر دوی این روش ها بسیار گران تمام شده وبه وسایل و تجهیزات ویژه ای نیاز دارند (خوشخوی، 1382).

    در روش افزایش رویشی با استفاده از قلمه‌ها بیشتر از مواد آلی و معدنی مختلفی به عنوان بستر ریشه زایی استفاده می شود. هریک از این موارد دارای ویژگی‌های منحصر به فردی هستند و به طور کلی این مواد باید از ظرفیت نگه داری آب، تهویه کافی، زهکشی مناسب و ظرفیت تبادلی، کاتیونی مناسب برخوردار بوده و نباید هیچ گونه اثر مضری برای ریشه زایی داشته باشد. بررسی و تعیین بستر مناسب ریشه زایی یکی از اصول و پایه های ازدیاد می باشد که نیاز به تحقیق و پژوهش دارد. بر این اساس و با توجه به اطلاعات مربوط به وظایف مهم ریشه‌ها، به ویژه پایه ای خاص، در دانستن چگونگی ریشه زایی و کاربرد آنها در میوه کاری ضروری و ارزشمند می باشد.

    تهیه قلمه یکی از آسانترین روش های تکثیر گیاهان محسوب می شود. بهترین مزیت این طریقه تکثیر ثابت ماندن صفات رویشی و زایشی و اصولاً کیفیت گلها و گیاهان است. با این وجود باید اذعان داشت که این طریقه مهم از ازدیاد گیاهان مشکلاتی را نیز در بردارد. مهمترین مشکل قلمه‌گیری از گیاهی نظیر GF677 سخت ریشه زایی است. قلمه‌ها می‌تواند مدت‌ها در بستر کاشت باقی بمانند و ریشه دار نشوند. علت این موضوع هنوز مشخص نیست. احتمالاً برخی مواد نظیر فنل‌ها  از ریشه زایی قلمه‌های GF677 جلوگیری می‌کنند. قرار دادن قلمه‌ها در زیر مه پاش می‌تواند به ریشه زایی قلمه‌های GF677 کمک کنند.

    قلمه‌های پایه حدود20- 18 سانتی متر می باشد و قلمه ها باید از بخش میانی و رسیده شاخه و حدود 5 تا 3  گره باید انتخاب شوند. بستری که به خوبی زهکشی داشته باشد مناسب قلمه  GF677 است و بهترین درجه حرارت برای تکثیر GF677، 24 درجه سانتی گراد است و قلمه باید در زیر مه پاش تکثیر شوند. هدف از این پایان نامه نیز بررسی ریشه زایی قلمه های GF677 در بسترها وقلمه های متفاوت وغلظت های مختلفIBA  به منظور تکثیر پایه های مورد نظر می باشد.

     

    1-  بررسی منابع:

    1-1- ازدیاد  

    1-1-1- تعریف و اهمیت ازدیاد  

    ازدیاد در برگیرنده افزودن گیاهان به وسیله‌ی روش های جنسی و غیرجنسی است (خوشخوی، 1382). درزمینه‌ی دقیق ازدیاد، استفاده از پایه‌ها این کمبود را از طریق مجهز نمودن پیوندکی که به سختی ریشه می‌دهد به سیستم ریشه ای  از گیاه دیگر با روش های مختلف پیوند برطرف می‌کند (رادنیا، 1375).

    پیشرفت در توسعه کشاورزی، در بر گیرنده بر همکنش[5] دو فعالیت جداگانه است. اول اینکه، انواع ویژه‌ای از گیاهان گزینش شوند، دوم اینکه، این انواع به گونه ای افزوده شوند که ویژگی های ارزشمندشان در تولید انبوه حفظ گردد.(خوشخوی، 1382). تولید پایه به روش ازدیاد غیرجنسی، ایجاد درختان یکنواخت با خصوصیات محصول دهی مشابهی را  تضمین می نماید (رادنیا، 1375).

    آگاهی روز افزون تولید کنندگان نهال از اهمیت کشت درختان با کیفیت عالی به منظور برگشت سریع سرمایه به تلاش های بیشتر توسط خزانه کاران در اکثر کشورها برای تولید درختان منجر گردیده است. کشت ارقامی که هویت آنها به طور صحیح مشخص شده برای تأمین نیاز بازار خاص، و کشت پایدار با کیفیت بالا جهت تولید میوه های بازار پسند نظر خزانه کاران و توسعه صنعت خزانه کاری را تحت تأثیر قرار داده است (رادنیا، 1375).

     

    1-1-2- ازدیاد رویشی

    ازدیاد رویشی یا غیر جنسی عبارت است از انگیختن ریشه های نابجا در ساقه‌ها، فرایند دیگر؛ انگیختن تولید شاخه های نابجا روی ریشه‌ها، که در قلمه ریشه مورد استفاده می باشد (Robinson and schwabe, 1977). در افزایش به وسیله قلمه های ساقه و جوانه برگ و قلمه های تک چشمک[6]، تنها لازم است که یک سیستم ریشه جدید نابجا[7] تشکیل شود. زیرا پتانسیل تولید شاخساره و جوانه از پیش وجود دارد (خوشخوی، 1382). این استعداد به دو ویژگی بنیانی بافته گیاهی بستگی دارد یکی توانمندی[8] و دیگر نامتمایز شدن[9] است. بدین معنی که در توانمندی هر یاخته زنده گیاهی دارای تمام اطلاعات ژنتیکی لازم برای دوباره سازی تمام اندام ها و وظایف گیاهی می باشد. در نامتمایز شدن یاخته های متمایز یافته، قابلیت این را دارند که به حالت مریستمی باز گشته و نقطه رشد جدیدی ایجادکنند. ازآنجا که این دو ویژگی، در برخی از یافته ها و اندام های گیاهی، بارزتر از سایرین می باشد، شرایط مناسب برای ریشه زایی به وجود می آید (خوشخوی، 1382 ).

    قلمه های واقعی قبل از تولید ریشه از گیاه مادری جدا می شود و باید آنها را در محیطی دور از تنش قرار داده و با مصرف اکسین مصنوعی قادر به ریشه دهی کنیم (رادنیا، 1375)

     

    1-1-3- دلایل ازدیاد رویشی

    1- آسان و راحت بودن

    2- گزینش و نگهداری همگروه

    3- ترکیب بیش از یک نژادگان دریک تک گیاه

    4- کوتاه کردن زمان رسیدن زایش

    5- کنترل مراحل رشد و ریخت شناسی و....( خوشخوی، 1382).

     

    1-1- 4- ازدیاد بوسیله قلمه

     قلمه زنی ساقه به عنوان ساده ترین و با صرفه ترین روش برای تکثیر مورد استفاده قرار می گیرد (خوشخوی، 1382). قلمه‌ها بدون برگ مابین فصل پاییز و بهار برای ازدیاد به کار می برند (رادنیا، 1375). قلمه‌های چوب سخت هلو و شلیل را به اندازه 15-12 سانتی متر به صورت قلمه های انتهایی در بهار در شرایط پاگرما و مه پاش تکثیر می کنند (سیاری، 1382). زمان بهینه برای جمع آوری قلمه های چوب سخت اواخر پائیز تا اوایل زمستان می باشد( خوشخوی، 1382).

    قلمه های چوب سخت بادام تلخ که در 15نوامبر(اواخر آبان) تا اوایل دسامبر(اواسط آذر) چیده شده بیشترین درصد ریشه زایی را داشته اند. قلمه های چوب نرم نسبت به انواع دیگر قلمه می تواند به آسانی و به سرعت ریشه زایی بکنند (Kasim et al, 2009). تکثیر از روش قلمه چوب سخت یک روش بسیار ساده و کم هزینه برای تکثیر است (Scalabrelli and Couvillon, 1986). یک معیار استفاده شده در انتخاب پایه تکثیر یافته هلو این است که چگونه قلمه ها به آسانی ریشه‌زایی می کنند (Cambra, 1990). قلمه‌هایی که در ماه آگوست از درخت هلوی قد بلند چیده شده بودند نسبت به قلمه های درخت هلوی پاکوتاه ریشه زایی زیادتری داشته اند (Tworkoski and Takeda, 2007). بنابراین موفقیت در ریشه زایی قلمه‌های درخت هلو می تواند تحت تأثیر تاریخ جمع آوری قلمه‌ها باشد (Testolin et al, 1988). گر چه ریشه زایی قلمه های درختان بادام مشکل است (رادنیا، 1375).

    در صنعت خزانه درختان میوه، علاقه شدید به جذب مشتری با تولید نهال های خوب منشعب شده وجود دارد. اعتقاد براین است که درختان حاصل از  این نهال ها در سالهای نخست پس از کاشت  در باغ  باروری بالایی دارند ( سیاری، 1382).

    -2- هلو

    1-2- 1- منشاء هلو و انتشار آن

    هلو بر خلاف نام علمی خود از چین منشاء گرفته نه از ایران، با این وجود قبل از اینکه به اروپا معرفی گردد برای مدت طولانی درخاورمیانه کشت شده است، احتمالاً صد سال قبل از میلاد به ایران کنونی رسیده است. در چین هلو در شعرهای قرن دهم قبل از میلاد ذکر شده است ( سیاری، 1382). در حالی که هلو در آمریکا، یونان، استرلیا وآفریقای جنوبی محصول مناسب برای فرآوری است قسمت اعظم صنعت جهت تولید میوه برای بازار تازه خوری اختصاص داده شده است ( رسول زادگان، 1370).

    چین، ژاپن وکره با یکدیگر 30 % درصد هلو و شلیل جهان را تولید می‌کنند. با در نظر گرفتن تک تک کشورها، چین  بزرگ ترین تولید کننده این محصول بوده است (سیاری، 1382). پراکنش هلو از منشاء اولیه‌اش به قسمت‌های مختلف از طریق  بذر صورت گرفته است پرتغالی ها هلو را به آفریقای جنوبی و اسپانیایی‌ها آن را به مکزیک و فلوریدا معرفی کرده اند (رادنیا، 1375).    

     

    1-2-2-  گیاه شناسی هلو

    هلو متعلق به بخش Euamygdaus schneid زیر جنس Amygdalus و زیر تیره Prunoideae  و تیره گلسرخیان[1] است و پایه کروموزومی آن هشت می‌باشد (رسول زادگان، 1370). منشاء هلو از چین است (سیاری، 1382). نام علمی هلوPrunus persica  می‌باشد ( قهرمان، 1375).

    گرده افشانی در اکثر ارقام با حشرات یا باد انجام می شود و هوای خشک در زمان شکوفایی مفید است وجوانه گل به صورت جانبی روی شاخه ی یک ساله تولید می شود. معمولاً دو جوانه گل یک جوانه برگ را احاطه می کنند ، گل ها 5 گلبرگ، 5 تا کاسبرگ، تعداد زیاد پرچم و یک برچه داشته و بی دمگلند (سیاری ، 1382).

    منحنی رشد میوه سگیموئید مضاعف، هسته در مرحله دوم رشد سخت می شود (طلایی، 1375). میوه آن شفت نام دارد (قهرمان، 1375). هلوهای هسته جدا، نیمه هسته جدا یا هسته چسبان هستند (رسول‌زادگان، 1370).

     

    1-2-3- پایه ها

    تأثیر پایه‌ها در ویژگی متغیر صفت میوه کاری حائز اهمیت بوده است. تحقیق در مورد سازگاری پایه‌ها نشان می‌دهد که در حال حاضر پایه کاملاً رضایت بخشی برای هلو وجود ندارد (Rom, 1983). سازگاری پیوند ارقام هلو بر روی پایه های بذری بادام از نظر مقدار سیانوژن آنها مقایسه و مشخص شده است. اکثر ارقام هلو تا حدودی با پایه های بادام ناسازگاری پیوند را نشان می دهند که موجب مرگ زودرس درختان همراه با ناهنجاری های آناتومیکی در محل پیوند بین پوست و پایه می شود. با این حال از نهال های بذری هلو هنوز به عنوان منبع اصلی تهیه پایه برای هلو در دنیا استفاده می شود (Elfring and Tehrani, 1984). هیبریدهای بین گونه ای هلو× بادام،GF556, GF677 در فرانسه وسایر کشورها به ویژه در حوزه دریای مدیترانه جزء پایه های مهم هستند (رادنیا، 1375).

    هیبریدهای آلو و آلو ها معمولاً بیشترین پایه های مورد استفاده برای هلو در مقایسه با پایه‌های بذری هلو و هیبریدهای بین گونه‌ای هلو می‌باشند. (Rom, 1983) که با خاکهای مرطوب،  غرقابی،  بهتر از سایر گونه های جنس Prunus سازگاری داشته  و به این دلیل عمدتاً مورد استفاده قرار می گیرند (رادنیا، 1375 ).

    1-2-4 - نیازهای محیطی:

    1-2-4-1- نیاز دمایی و نور

     درختان هلو در جاهایی که دارای تابستان های گرم و زمستان های با دمای بالاتر از25 درجه سانتی گراد بهترین رشد را دارد ومقاومت به سرما هم درپایه های بذری و هم کلونی مورد نیاز است (رادنیا، 1375). هلو در جاهایی با تابستانهای گرم خوب رشد کرده و کیفیت میوه بهتری دارد. هلو از نظر مقاومت به سرما، کم تحمل‌ترین هسته دار به سرما بوده اما جوانه های گل کاملاً خفته تا 20- درجه سانتی‌گراد و پوست‌ها 25- درجه سانتی گراد را تحمل می کند (سیاری ، 1382 ). گلدهی زود هنگام یک مسأله است 4- درجه سانتی گراد به جوانه های باد کرده آسیب می زند، 3- درجه سانتی‌گراد به گل ها و 1- درجه سانتی‌گراد به میوه ها آسیب می زند (رسول زادگان، 1370).

     

    Abstract

    Use of hybrids between species in the genus of prunus as the rootstook for a number of stone fruit trees, especially peach and almond has been considered from some decades ago. GF677 hasa great rootstock use for almond and peach to remove chlorosis which is produced from soil and annually about 7 or 8 million of these rootstock trees are amplified in Europe. According to amplifying and various treatments of IBA and also the size of cut in mist conditions and bottom heat which this issue happens in greenhouses.  Experiment in this case of chipped forms and spilt with completely randomly rootstock are considered as different issues like, Organic, mineral, coco pit and pit moss, per lit and sand in comparison to a twenty cm cut in five levels are done in three repeated conditions. Respect to they are being tested in 40 different combinations of treatments.

    The average of data by using multi- grains tests in done by the probability of one to five percent. And the superiority if a twenty cm cut in the media of perlant from the aspects of rooting and the media of coco pit cultivation is found by the number of roots. The level of chlorophyll, the level of nod, the number of leaves, the length for root, height, and the length of nod in comparison to the other. Cultivation medias have been acconded. However there haven't been seen any meaningful differences in this expermit, there were no changes in the length of nod, humid weight of root and the length of the root and meaning ful changes.

    And about IBA, density of 100ppm had a greater superiority rather than the other levels. in the maximum of rooting , the level of chlorophyll, the number of levels. The length of root, the length of nod have been happened in this level. The maximum humid and dried weight of root has been observed in the level of 50ppm .

    The contrastive effect of on the percent of rooting, the number of roots, chlorophyll, number of  nod, number of leaves, height and the length of root. The maximum humid and dried weight of the root in the media pit moss comes to 50ppm from IBA, and the maximum length of nod in the media of coco pit in the level of 100ppm  have been observed. according to this issue, all of the rooted cuts have ever been rooted again.

     

    Keywords: GF677, IBA, media, cutting, rooting

  • فهرست و منابع پایان نامه بررسی تاثیر نوع قلمه ، تیمار IBA و نوع بستر در ریشه زایی قلمه های پایه GF677

    فهرست:

    چکیده ...........................................................................................................................................................1

    فصل اول – کلیات

    مقدمه .............................................................................................................................................................3

    بررسی منابع ..................................................................................................................................................5

    1-1- ازدیاد ...................................................................................................................................................5

    1-1-1- تعریف و اهمیت ازدیاد ..................................................................................................................5

    1-1-2- ازدیاد رویشی .................................................................................................................................5

    1-1-3- دلایل ازدیاد رویشی ........................................................................................................................6

    1-1-4- ازدیاد به وسیله قلمه .......................................................................................................................6

    1-2- هلو ......................................................................................................................................................7

    1-2-1- منشأ هلو و انتشار آن ......................................................................................................................7

    1-2-2- گیاه شناسی هلو ..............................................................................................................................7

    1-2-3- پایه ها .............................................................................................................................................8

    1-2-4- نیازهای محیطی................................................................................................................................8

    1-2-4-1- نیازهای دمایی و نور ..................................................................................................................8

    1-2-4-2- خاک ..........................................................................................................................................9

    1-2-4-3- نیاز آبی ......................................................................................................................................9

    1-3- بادام .....................................................................................................................................................9

    1-3-1- منشا بادام و انتشار آن .....................................................................................................................9

    1-3-2- گیاه شناسی بادام ..........................................................................................................................10

    1-3-3- پایه ها ...........................................................................................................................................11

    1-3-4- نیازهای محیطی ............................................................................................................................12

    1-3-4-1- نیازهای دمایی و نور ................................................................................................................12

    1-3-4-2- نیاز آبی ....................................................................................................................................12

    1-3-4-3- خاک ........................................................................................................................................12

    1-4- هیبرید هلو  بادام GF677 ...........................................................................................................13

    1-4-1- موارد استفاده از پایه و منابع آن ....................................................................................................13

    1-4-2- مزایای اصلی هیبریدهای دورگه هلو  بادام GF677 ...............................................................14

    1-4-2-1- مقاومت به خاک های آهکی ....................................................................................................14

    1-4-2-2- قدرت رشد ..............................................................................................................................14

    1-4-2-3- سیستم رشد بذری ...................................................................................................................14

    1-4-2-4- مقاومت به کمبود آهن .............................................................................................................14

    1-4-2-5- مقاومت به خشکی ...................................................................................................................15

    1-4-2-6- افزایش محصول .......................................................................................................................15

    1-4-2-7- مقاومت به بیماری ها ...............................................................................................................15

    1-4-3- موانع اصلی پایه ی دورگه هیبرید هلو   بادام GF677 ...........................................................15

    1-4-4- روشهای مختلف تکثیر پایه ی هیبرید هلو   بادام GF677 .....................................................16

    1-4-5- اثرات فیزیولوژیک اکسین .............................................................................................................16

    1-4-6- روش های کاربرد اکسین ..............................................................................................................17

    1-4-6-1- روش فروبری در محلول رقیق ................................................................................................17

    1-4-6-2- روش فروبری در محلول غلیظ (فروبری سریع) .....................................................................17

    1-5- محیط کشت ریشه زایی ....................................................................................................................18

    1-6- بسترهای کشت .................................................................................................................................18

    1-6-1- پرلایت ..........................................................................................................................................18

    1-6-2- پیت ..............................................................................................................................................19

    1-6-3- کوکوپیت ......................................................................................................................................19

    1-6-3-1- موارد مصرف کوکوپیت ...........................................................................................................20

    1-6-3-2- خصوصیات زیستی کوکوپیت ..................................................................................................20

    1-6-3- 3- خصوصیات فیزیکی کوکوپیت ...............................................................................................21

    1-6-4- ماسه .............................................................................................................................................21

    فصل دوم – مواد و روش ها

    2- مواد و روش ها .....................................................................................................................................29

    2-1- محل انجام آزمایش ...........................................................................................................................30

    2-3- تهیه و آماده سازی مواد آزمایش .......................................................................................................30

    2-4- تهیه بسترهای کشت ..........................................................................................................................31

    2-5- انتقال قلمه به بستر کشت ..................................................................................................................32

    2-6- بسترهای کشت .................................................................................................................................32

    2-7- سمپاشی ............................................................................................................................................32

    2-8- شمارش و اندازه گیری .....................................................................................................................33

    2-8-1- اندازه گیری خصوصیات بستر ......................................................................................................33

    2-8-2- اندازه گیری خصوصیات رشدی ..................................................................................................34

    2-8-2-1- اندازه گیری شاخص کلروفیل برگ .........................................................................................34

    2-8-2-2- تعداد ریشه در قلمه  و درصد ریشه زایی ................................................................................34

    2-8-2-3- اندازه گیری میانگین طول ریشه در قلمه .................................................................................35

    2-8-2-4- تعداد برگ.................................................................................................................................35

    2-8-2-5- تعداد بند شاخه تشکیل شده ....................................................................................................36

    2-8-2-6- ارتفاع گیاه در زمان داده برداری ..............................................................................................36

    2-8-2-7- میانگین طول بندها ...................................................................................................................36

    2-8-2-8- وزن تر و خشک ریشه .............................................................................................................36

    2-9- تجزیه آماری .....................................................................................................................................37

    فصل سوم – نتایج و بحث

    3- نتایج و بحث...........................................................................................................................................38

    3-1- خصوصیات فیزیکی و شیمیایی بستر ................................................................................................39

    3-2- تجزیه واریانس ساده و مقایسه میانگین صفات .................................................................................39

    3-2-1- شاخص کلروفیل ..........................................................................................................................39

    3-2-2- درصد ریشه زایی .........................................................................................................................41

    3-2-3- ارتفاع قلمه در زمان داده برداری ..................................................................................................43

    3-2-4- تعداد ریشه در قلمه ......................................................................................................................44

    3-2-5- تعداد بند در قلمه .........................................................................................................................47

    3-2-6- تعداد برگ ....................................................................................................................................47

    3-2-7- طول ریشه ....................................................................................................................................49

    3-2-8- طول بند ........................................................................................................................................50

    3-2-9- وزن تر و خشک ریشه .................................................................................................................51

    - نتیجه گیری کلی ......................................................................................................................................58

    - پیشنهادات ................................................................................................................................................59

    - پیشنهادات برای تحقیقات بعدی ..............................................................................................................59

    منابع و مآخذ ...............................................................................................................................................60

    چکیده انگلیسی ...........................................................................................................................................69

    .

    منبع:

    - جلیلی مرندی، رسول و جواد حکیمی رضایی. (1380). پرورش فندق. بادام- گردو ( ترجمه). انتشارات جهاد دانشگاهی آذربایجان غربی.

    - چایچی، سعید. 1358. اصلاح بادام و تحقیقات انجام یافته در زمینه بهنژادی آن. نشریه سازمان کشاورزی.

    - چایچی، سعید. 1359. پایه های بین گونه ای هلو  بادام و مطالعه روش های تکثیر آن. نشریه سازمان تحقیقات کشاورزی.

    - خلیقی، ا. و پاداشت دهکائی.، م. ن. 1379. آثار محیط های کشت حاصل از پوست درخت، ضایعات چای، پوست برنج و آزولا به عنوان جایگزین پیت در رشد و نمو گل جعفری پا کوتاه. مجله علوم کشاورزی ایران. ج 31 (3): 565-557.

    - خوشخوی، مرتضی. 1382. گیاه افزایی (ازدیاد نباتات) مبانی و روش ها ( جلد اول و دوم). انتشارات دانشگاه شیراز.

    - خوشنویس، بهمن. 1371. بررسی مورفولوژیک و سیتولوژیک هیبرید گوجه زردآلو. پایان نامه کارشناسی ارشد. دانشکده کشاورزی. دانشگاه تبریز.

    - دژم پور، جلیل و همکاران. 1386. ارزیابی برخی از ویژگی های مرفولوژیکی چند دو رگه بین گونه ای جنس پرونوس و افزایش همگروهی آن ها. مجله علوم و فنون باغبانی ایران. ج 8. شماره 1، (54-53).

    - دژم پور، جلیل. 1380. تعیین نیاز دمایی در چند رقم زردآلوی تجارتی. مجله نهال و بذر. ج 17. شماره 1.

    - راحمی، مجید و میر سلیمانی، عباس. 1386. اثرات دو نوع اکسین مصنوعی بر ریشه زایی قلمه های چوب سخت دورگه هلو بادام در شرایط فضای آزاد. پژوهش و سازندگی در زراعت و باغبانی، شماره 76. (96-89).

    - راحمی، مجید. 1380. فیزیولوژی درختان میوه رشد و نمو ( ترجمه). انتشارات جهاد دانشگاهی مشهد.

    - رادنیا، حسین. 1375. پایه های درختان میوه ( ترجمه). نشر آموزش کشاورزی، وابسته به معاونت آموزش و تجهیز نیروی انسانی، سازمان تحقیقات و آموزش کشاورزی.

    - رسول زادگان، یوسف. 1370. میوه کاری در مناطق معتدله ( ترجمه) چاپ اول. انتشارات دانشگاه صنعتی اصفهان. 7500 صفحه.

    - سمیعی، ل. و خلیقی، 1. 1383. بررسی امکان بهره گیری از ضایعات سلولزی به عنوان جایگزین پیت ماس در بستر کشت گیاه برگ زینتی آگلونما. مجله علوم کشاورزی و منابع طبیعی. ج36. شماره2. (509- 503).

    - سیاری، م. 1382. تولید میوه های معتدله و نیمه گرمسیری. (ترجمه). انتشارات دانشگاه ایلام.

    - سیف، مریم. 1383. بررسی اثر بستر کشت، موقعیت فلس و تیمار ایندول بوتیریک اسید بر تکثیر پیاز لیلیوم هیبرید آسیاتیک به روش فلس برداری، پایان نامه کارشناسی ارشد دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات تهران به راهنمایی دکتر احمد خلیقی.

    - شکاری، فریبرز و همکاران. 1384. تنظیم کننده های رشد گیاهی در کشاورزی و باغبانی (نقش و کاربرد تجاری آنها). ترجمه، انتشارات دانشگاه زنجان.

    - طلایی، ع. 1375. فیزیولوژی درختان میوه مناطق معتدله، (ترجمه). انتشارات دانشگاه تهران.

    - عرشی، یوسف و داریوش شرافتیان. 1381. بادام، راهنمای تولید ( ترجمه) . نشر علوم کشاورزی. 680 صفحه.

    - علیزاده، اسداله و وازگین، گریگوریان. 1380. بررسی ریشه زایی قلمه های نیمه چوبی دو رگه هلو  بادام در شرایط مه افشان. مجله علوم و فنون باعبانی ایران. ج2. شماره های 3 و4.

    - علیزاده، اسداله، 1372. بررسی ریزوژنزهای قلمه های نیمه خشبی هیبرید هلو× بادام در شرایط میست. پایان نامه کارشناسی ارشد باغبانی. دانشگاه تبریز. دانشکده کشاورزی.

    - علیزاده، زاویه، 1384. تاثیر بسترهای کشت بدون خاک در رشد فیکوس بنجامین ابلق. پایان نامه کارشناسی ارشد. دانشکده کشاورزی دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات تهران.

    - فتحی، قدرت اله و بهروز اسماعیل پور. 1387. مواد تنظیم کننده رشد گیاهی ( اصول و کاربرد) ترجمه. انتشارات جهاد دانشگاهی مشهد.

    - فهیمی، حمید. 1376. تنظیم کننده های رشد گیاهی. تألیف، انتشارات دانشگاه تهران

    - قهرمان، احمد. 1375. گیاه شناسی پایه. انتشارات دانشگاه تهران.

    - گریگوریان، وازگین. 1381. فیزیولوژی پیوند و روشهای پیوند زنی. انتشارات عمیدی . (174-145).

    - مامی، یعقوب و همکاران، 1387. تاثیر بسترهای مختلف کشت بر گوجه فرنگی در سیستم بدون خاک. مجله علوم باغبانی جلد 22. شماره 2. (47-39).

    - مجتهدی، مسعود و حسین لسانی. 1381. زندگی گیاه سبز ( ترجمه). انتشارات دانشگاه تهران.

    - معلمی، نوراله و م. چهرازی. 1382. اثر هورمون اکسین بر ریشه زایی قلمه های برگدار و بدون برگ گل کاغذی (Bougainvilliea Spectabillis). خلاصه مقالات سومین کنگره علوم باغبانی، ص 110.

    - نیکی، جوزف و میکلوس سولتز. 1383. بیولوژی گلدهی میوه های معتدله. ترجمه علی ایمانی. چاپ اول. انتشارات سنا. 671 صفحه.

     

     

    - Abd-Alhamed, M.F., A.A. Swedan, M.H. Edriss and A. Yusre, 1993. Propagation of climax plum by cutting using different substances for stimulating rooting. Egypt. J. Hort., 20(1): 57-69.

    - Alsalhy. A. W. The effect of growth regulators on the rooting of shoots of the peach rootstock I shtara in invitro Canditions. Hort. Sci. (Prague), 31, 2004 (4): 124-131.

    - Alvador, F. R. 2002. Preliminary horticultural Results and water  Physiology Aspects in New almond rootstocks selections. First international symposium on rootstock for deciduous fruit tree species. S 4-5.

    - Arya, S., R. Tomar and O.P. Toky. 1994; Effect of plant age and auxin treatment on rooting response in stem cuttings of Prosopis cineraria. J. Arid Envi. 27: 99-103 (Abstract).

    - Audus, L.J., K.V. Thimann and B. Rogers, 1950. Plant growth substances in Agriculture. W. H. Freeman Co. USA, pp: 120.

    - Bal JS, Sandhawalia SS. 2000. Studies on propagation of subtropical plum. Acta Horticulturae. 517: 151-158.

    - Barbeau. A., and Elbaouami, Jnram (1981). Les hybrids Amaddier peacher  naturels du sud morocain. 4th colloque G.R.E. M.P.A., options mediterran eennes, CLHEAM JAMZ-81, 1, 131-134, Paris.

    – Barbera, G. 1994 Fruit international congress on almond. Acta Horticulture No. 373.

    - Bardy. N. C. 1974. The nature and properties of soil 5, 8th ed., Macmillan. NewYourk. Pp. 372-421.

    - Bartolini, G., 1994. Interaction of carbohydrates, rooting and survival of hardwood peach cuttings. Adv. Hort. Sci., 8: 131-33.

    - Bartolini, G., 1994. Interaction of carbohydrates, rooting and survival of hardwood peach cuttings. Advances in Hort. Sci., 8(3): 131-33.

    - Battistini. A, G. Depaoli. Large scale Micropropagation of several peach rootstocks. Acta Horticulturae. 592: V internatal peach symposium.

    - Benito, M., A. Masguer, R. De Antonio, and A. Moliner. 2005. user of pruning wast compost as a component in soiless growing media Bioresource Tecnology, 96: 597-603.

    - Biasi, L. A., R.E. stolte and M.F. Silva, 2000. Semi- hardwood cuttings of peaches and nectarines revista- Brasilleira de Fruticultura, 22: 4721-425.

    - Blasco, A. 1982. Seasonal variation on the rooting ability of Almond x peach soft wood cuttings. Proc. XX Int. Congress. Hamburg. FDR. 1.

    - Blythe, E.K., J. L. Sibley, J. M. Ruter and K. M. Tilt. 2004; Cutting propagation of foliage crops using a foliar application of auxin. Scientia Hort. 103: 31-37.

    - Botez, V. and popescu, N. 1995. Chemical composition of tomato and smeet pepper fruits cultivated an active substrates. Acta Horticulture. 412: 168-175.

    - Bunt, A. C. 1983. Loam less substrate for pot plant. Micro element problems. Rep. Glasshouse Grops Res. Inst. 1972, 66-67.

    - Cambra, R. 1990. "Adafuel" an almond  peach hybrid rootstock, HortScience 25: 584.

    - Ch. Muhammad Shamshad Ahmad, Nadeem Akhtar Abbasi and Muhammad Amer.2003. Effect of IBA on hard wood cuttings of peach Root stocks underGreehouse conditions, Asian Jour of plant Sciences 2(3): 265-269

    - Couvillon, G. A., 1985. Propagation and performance of inexpensive peach trees from cuttings for high density peach plantings. Acta Horticulturae 173, 271-282.

    - Cresswell, Geoff .2001. Coirdusta proven alterative to peat, Cresswell horticultural Service.

    - Damavandy kozakonane, H. and Ch. Grasselly. 1972. Influence de different facteurs sur La rhizogenes du Pecher  Amandier, G.F. 677. Ann. Amerior. Plantes 22: 95-105.

    - De Oliveirs, A. P., Nienow, A., y Calvete, A., de Oliveira, E., 2003. Rooting potential capacity of peach tree cultivars of semi – hardwood and hardwood cuttings treated with IBA. Rev. Bras. Fruit. 25, 282-285.

    - De Souza FX, De Lima RN. 2005. Rooting of cuttings of different hog plum stock plants treated with IBA. Revista Ciencia Agronomica. 36: 189-194.

    - Dejampour, J., and V. Grigorian. 2000. Assessing the dormancy characteristics of some commercial almond cultivars for different climates. Tran Agr. Res. 19. No, 2.

    - Denny C, Arnols A. 2001. Interactions among rooting substrate. Phonological stage of cuttings and auxin concentration on the rooting of cotinus obovatus. Journal of Applied Horticulture Lucknow. 1: 13-16.

    - Dimassi- Theriou, K. 1995. In vitro rooting of rootstock GF- 677 (Prununs amygdalus  prununs persica) as influenced by mineral concentration of the nutrient medium and type of culture- tube sealing material. J. Hort. Sci., 70: 105- 108.

    - Edriss A. and D. W. Burger, 1993. Influence of rooting promoting substances on root initiation from hardwood cutting of " Nemaguard" peach rootstock. Egypt. J. Hort., 20(1): 35-41.

    - Edriss M.H., M.F. Abd- Alhamed, A. A. Swedan and A. Yusre, 1993. Effect of IBA and Some growth regulators on rooting avility of Golden Japanese plum cuttings. Egypt. J. Hort., 20 (1): 71-85.

    - El- Bhay, G. I., 1994. Physicological studies on peach trees Ph.D. Thesis, Fac. Of Agric. Mansoura. Univ., Egypt.

    - Elfring. D. C. and E. Tehrani. 1984. Rootstocks for fruit Tress. Ontario Ministry of Agr. 8 food. Publ. 334, 34 pp.

    - Eliasson, L., Areblad, K., 1984. Auxin effects on rooting in pea cuttings. Physiologia Plantarum 61, 293-297.

    - Erez, A. 1984. Improving the rooting of peach hardwood cuttings under out door winter conditions. HortScience 19: 245- 247.

    - Fanham, R. S., and Finny, N. 1965. Classification and properties of organic soils. Agron 11: 115-162.

    - Fasolo, F., Malavasi, F. and Ranieri, R. 1987. Preliminary investigation on in vivo rooting of micropropagation of GF- 677, peach rootstock. Acta Horticulturae. 212: 181- 287.

    - Fatih Ali, Sefer Bozkurt. 2009. Effects of Indolebutyric Acid on Adventitious Root formation from semi- tlard wood  cuttings of 'sarierik' plum. Journal of Applied Biological Sciences 3 (1) 40- 43

    - Fayek, M. A. and A. M. Swedan, 1981. Propagation pf Meet- Ghamr peach by hard- wood cuttings. Res Bult. Zagazig Univ., No 337.

    - Felipe, A. J, R. Socias and J. Gomez Aperisi. 1999. The Almond Rootstock ideotype. II international symposium on pistachios and almond. Acta hart. 470: 187-187.

    - Felipe, A. J., J. G. Mezaporisi and R. Socias. 1999. Breeding Almond  Peach hybrid rootstocks at Zaragoza. Proc. First Nation. Conf. Almond (Abstract book). Shahrekord. Iran. 24-27.

    - Felipe, A., 1984. Rooting of almond harwood cuttings. Options Mediterraneans. No. 2: 97-100. (Hort., Abst., 55: 9214).

    - Felipe. A.J. (1978). Portain jertos para almendoro, ITEA. 31. 17-25.

    - Gauara, A. C., Neelakantan, S., and Dargan. K.S. 1990. organic manures. ICRA. New dehli. 159 P. 10.

    - Gergo Sandor, Gyula Rolonecz, Aniko Majagos. 2008.  Bernadett Nehiba Iba uptake and metabolism of different type of plum rootstocks hardwood cuttings, Acta Biologica Szegediensis, Volume 52 (1): 237- 240

    - Gill, D. S., 1995. Rooting of peach cuttings as affected by their biochemical composition. Res. And Development – Reporter, 12: (1/2): 1-6.

    - Grasselly, C. 1956. La Bouture de Feuille. Nouvelle methode de multiplication Vegetive dun. Hybrid pecher- amandier, Utilise come porte- greffe, Rev, Hort Suisse (April), 116-118.

    - Grasselly.C.  And P. Crossa- raynaud. 1980. L'Amandier. Moisonn eure. Paris, 446 pp.

    - Grasselly. C. and Olivier .1977. Selection de nouveau clones hybrids de pecher × amandier aptes all bouturage ligneax. 2 nd Coll. Du G.R.E. M.P.A., Bari Italy.

    - Guerrero, J. R., Garrido, G., Acosta, M., Sanchez- Bravo, J., 1999. Influence of 2, 3, 5- triiodobenzoic acid and 1-N- naphthylphthalamic acid on indoleacetic acid transport in carnation cutting: relationship with Rooting. J. Plant Growth Regul. 18. 183-190.

    - Gur, A., Altman, A., Stern, R. and  Wolowitz, B., 1986. Improving rooting and survival of softwood peach cutting. Scientia Horticulturae 30, 97-108.

    - Gur, A., Y. Oren and N. Zieslin. 1974. Mist propagation of peach and almond  peach hybrids. Sci. Hort. 2: 369- 382.

    - Hahn. E.J. Joen. M. Wand Kee pack. 2001. culture method and growing medium effect growth and flower qualiy of several gerbera cultivars acta Hort. 548. 385-391.

    - Hartmann, H. T., Kester, D. E. and Davies, F. T. 1990. Plant Propagation. Principles and Practices. Prentice- Hall International. Inc., Ennglewood Cliffs, (NJ).

    - Howard BH. 1967. Rootstock propagation by hardwood cuttings. A progress report for nurserymen, Report of the East  Mailing Research Station for 1966, P. 202.

    - Imani, A. and A. Talaei. 2005. Stigmatiody in almond. Proc. 4th Int. Symp. Pistachios and almond.

    - Ishriaq, M., H. Iftikhar and M. Ayaz, 1989. Initiation of roots in peach rootstock Cvs. Peshawar Local and Nemaguard as effected by indole butyric acid. Sarhad J. Agri., 5: 41-45.

    - Jones. R. W. 1969. Selection of intercompatible almond and root knot nematode resistant peach rootstock  seed, J. Amer. Soc. Hort. Sci., 94, 89-91.

    - Kasim, N.E, Abou Rayya, M.S, shaheen, M.A, Yehia T.A. and Ali, E.L. 2009. Effect of Different collection Times and some Treatments on rotting and chemical Internal Constituents of Bitter Almond Hard wood cuttings, Research Journal ofAgriculture and Biological Sciences, 5 (2): 116-122

    - Kester, D. E. and T. M. Gradziel. 1996. Almond. P. 1-97. In: J. Janick and J. N. Moore. (eds.). Fruit breeding. Wiley, New York.

    - Kester, D.E. 1970. Growth in vitro of tissue of almond, almond hybrids and some other prunus. Hort. Science, 5(4): 349.

    - Kester. D.E., and W. F. Micke .1984. The Colifornia Almond Industry. Fruit Varieties. Journal. 38. 85-94.

    - Kracikova, M., 1996. Selection of plum rootstocks for economic propagation by hardwood cuttings. Vedecke prace Ovocnarske, 15: 41-49.

    - Lemus SG .1987. Clonal plum rootstock propagation using harwood cuttings. Agricultura- Tecnica 4+7 (1): 75-77.

    - Loreti, F, S. Morini and A. Grilli.1985; Rooting Response of P.S. B2 and G. F. 677 Rootstock cuttings. Acta Horticulturae 173.

    - Loreti, F., R. Guerrio, R. Massai. And M. Matteucci. 1992. Comparative trial newly – selected peach rootstocks. Acta Hort. 254: 187- 195.

    - Massai, R. 2002. Evaluation of New peach  Almond hybrid rootstock. First international symposium on rootstocks for deciduous fruit tree species. S 2-5.

    - Mercado Flores, J. and D. E. Kester. 1966. Factors affecting the propagation of some interspecific hybrids of almond by cuttings. Proc. Amer. Soc. Hort. Sci. 88: 224- 237.

    - Meynard. A. A. 1991. Intensive Vegetable production using composted animal manure. Bulletin Connectient Agri. Exper. Station. 891: 13.

    - Micke, W. 1990. Almond or Chard management. ANR publication, university of California Oakland, California.

    - Micke. W. 1984. Almond Variety and root stocle trial. Ann Rpt. Iniv. Of calif. West side field station, pp: 124-125.

    -  Minaguzzi, A. 1991. Rootstock effects on peach  replanting; A ten years trial. Acta Hort. 254: 105-110.

    - Nanda, K. K., 1970. Hormonal regulation of plant growth and development mortinus Nijhoff W. Sunk pub., pp: 388.

    - Nicorta A, Damiano C. 1975. Rooting trail of several peach and plum verieties by hardwood cuttigs. Acta Horticulture. 54: 63-70.

    - Noguera, P., M. Abad, V. Noguera, R. Puchades and A. Maquieira. 2000. coconut coir waste, a new and vible ecologically friendly peat substitute. Acta Horticulturae, Vol. 517; 279-286.

    - Noitsakis, B., K. Dimassi, and I. Therios, 1997. Effects of NaCI induced salinity on growth, chemocal composition and water relations of two almond (Prunus amygdalus L.) cultivars and the hybrid GF -677 (ptunus amygdalus  Prunus persica). Acta Hort. 449: 641- 648.

    - Osama, M. A1. T. and M. Q. Mostafa, 1996. Propagation of GF 677 peach rootstock by stem cuttings. Hortscience, 31 (4): 101.

    - Prizhmontas, T., 1991. Action of auxins on rooting of sour cherry soft wood cuttings. Sadovodstavo- I- vinogradarstvo, 4: 18-20.

    - Rajaei, M. 2001. Interaction of compast and nitrogen on tomato growth and trace element uptake. 7th soil science congress. Iran. Shahrekord univ. PP: 401- 403.

    - Rana, H.S. and C. Chadha, 1989. Clonal propagation of Prunus sp. And their relationship with some biochemical characters. Prog. Hort., 21: 329-335.

    - Rana, H.S. and T. R. chandha, 1992. Studies on the clonal propagation of prunus species and their relationship with some biochemical characters. Progressive Hort., 21 (3-4): 329-332. (Hort. Abst., 63: 2566).

    - Rashid. A., M.H. Laghari, Y.H. Khan and M. Ahmed, 1993. Propyation of cultivars and rootstocks of peach (Prunus Persica L. Batsch) in organic and inorganic media. Ind. J. Agi. Sci. , 63: 578-580.

    - Rathore, D. S. 1991. Temperate Fruits. Allied publishers, India.

    - Richard, E. C. L. 1994. Prunus rootstocks effect long – term orchard performance of " Redhaven" peach on brookston clay loam. Hort Science. 29: 167-171.

    - Robinson. J.C. and W.W. Schwabe. 1977. Studies on the regeneration of appl cultivars fromeuttings. II. Carbohydrate and auxin relations, J. Hort. Sci, 52. 221-233.

    - Rodriguez Navarro, J. 1981. Ann. Del Ist. Nacional de Invest. Agricola, No., 16, PP. 31-43.

    - Rom, R. C. 1983. the peach rootstock situation: An international Perspective, Sci, 62, 201-204.

    - Rufato, L., L.H. Buso, R. Trevisan, A-de- Rossi, V- da-C- Guarda, E. Kersten and De. Rossi- A. 2000. Effect of flower buds on rooting of woody cuttings of peaches cv. BR2 treated with different  concentrations of IBA. Revista Basileira de fruticultura, 22: 297- 299.

    - Scalaberlli, G. and G.A. Couvillon, 1986. The interaction between IBA treatment and other factors in rooting and establishment of peach hardwood cuttings. Acta Hort., 179 (11): 855-862. (Hort. Abst. 57: 990).

    - Scorza, R., Zailong, L., Lightner, Gilreath, L. E., 1986. Dry matter distribution and responses to pruning within a population of standard, semi- dwarf, compact, and dwarf peach {Prunus persica (L.) Batsch} seedlings . J. Am. Soc. Hortic. Sci. 111, 541-545.

    - Shawn, A. M. 1986; Rooting of interspecific peach hybrids by semi- hardwood cuttings. HortScience. 21: 1374-1377.

    - Shinohara, Y., Hata, J., Mauro, T., Hohjo, M., Ito, T., 1999. Chimical and Physical properties of the coconut – fiber substrate and growth and productivity of tomato (Lycopersicon esculentum Mill) plants. Acta Hort. 481, 145- 149.

    - Siomos,  A.S. 2001. Aerialbiomass,rootbiomass and quality of for lecultuvars grown hydroponically in perlite and pumice acta hort.548.437-441

    - Sonneveld. C. & Voogt. W. 2009. plant nutrition of green house Crops. Springer P. 237.

    - Swedan, A. A., M. H. Edriss, M. F. Abd- Alhamed and A. Yusre, 1993. Root initiation in the plum rootstock Marianna and the promotive effects of co- factors. Egyptian J. of Hort., 20(1): 43-55.

    - Syrous, T., A. Econormou., A. Galafis, G. Tsicreitsis., P. Ralli. 2001. A comparative. Studyof Ros Caltivation of Coco-soil and pumice with recir culation of the nutrient solution. Acta. Hort. 548: 503-510.

    - Tattini, M., G. Montagni, L. Andreini, D. Remorini and R. Massai. 1998. Growth, gas exchange and ionic relations of peach rootstocks under root zone salinity stress. Acta Hort. 592: 123-129.

    - Testolin, R., Avanzato, D., Couvillon, G.A., 1988. Rooting peach by mallet cuttings. Acta Horticulturae 227, 224- 229.

    - Tofanelli M, Rodrigues J, Ono E. 2003. Rooting of peach cv. Okinawa hardwood cuttings at different stem diameters, substrates, and pots. Ciencia Rural. 33: 437-442.

    - Tofanelli MBD. Chalfun NNJ. Hoffmann A, Chalfun Junior A .2001. Use of the indolebutyric acid on propagation of plum through hardwood cuttings. Revista Cienfifica Ryral 6 (1): 115- 121.

    - Toit, J. D. G., Jacobs, K. I. Theron and J.D. Toit, 1995. Vegetation propagation of hardwood cuttings of peach  almond hybrid GF-677. J. Sov. Afr. Soc. Hort. Sci., 5: 65-68.

    - Toit, J.D.G., Jacobs, K. Thheron and J. D. Toit, 1995. Vegatative propagation of hardwood cutting of peach  almond hybrid GF677. I. Evaluation of four systems J. of the Southern African Soci. For Hort. Sci., 5(2): 65-68.

    - Tosi, P. and R. Tesi, 1987. Explanded clays as growing media for croton in pot culture Hort Science, Vol. 1: 39-42.

    - Tsipouridia, C., Thomidis, T., Michailides, Z., 2005. Influence of soe external factors on the rooting of GF677, peach and nectarine shoot hardwood cuttings. Aust. J. Exp. Agric. 45, 107-113.

    - Tsipouridis C, Thomodis T, Michailides Z. 2005. Factors influencing the rooting of peach gf677 (peach & almond hybrid) hardwood cuttings in a growth chamber. New Zealand Journal of Crop and Horticultural Science. 33: 93-98.

    - Tsipouridis, C. and T. Thomidis. 2004. Improved rooting of peach rootstock GF677 hardwood stem cuttings through cultural practices. HortScience. 39: 333-334.

    - Tsipouridis, C. and T. Thomidis. 2004. Improved rooting of peach rootstock GF677 hardwood cutting through cultural practices. HortScience 39: 333-334.

    - Tsipouridis, C. and T. Thomidis. 2005; Effect of 14 peach rootstocks on the yield, fruit quality, ortality. Girth expansion and resistance to frost damages of may Crest peach variety and their susceptibility on Phytophthora citrophora. Scientia Hort. 103: 421-428.

    - Tsipouridis, C., Thomidis, T., Isaakidis, A., 2003. Rooting of peach hardwood and semi- hardwood cuttings. Aust. J. Exp. Agric. 43, 1363-1368.

    - Tsipuridis, C., Thomidis, T., Bladenopoulou, S., 2006. "Seasonal variation in sprouting of GF 677 peach " almond (Prunus persica prunus aygdalus) hybrid root cuttings. N. Z. J. Crop Hortic. Sci. 34, 45-50.

    - Tworkoski, T., Miller, S., Scorza, R., 2006. Relationship of pruning and growth morphology with hormone ratios in shoots of pillar and standard peach trees. J. Plant Growth Regul. 25, 145-155.

    - Tworkoski, T., Scorza, R., 2001. Root and shoot characteristics of peach trees with different growth habits. J. Am. Soc. Hortic. Sci. 126, 785-790.

    -Tworkoski , T. and  F. Takeda. 2007. Rooting response of shoot cuttings from three peach growth habits, Scientia Horticulturae 115 .98-100.

    - Vegvari G, Laszlo H .2004. Determination of auxins content of soft wood cutted Marianna GF8/1 (Prunus cerasifera  P. munsoniana) by High Performance Liquid Chromatography during rooting period. Int J of Hort Sci 10 (3): 67-70.

    - Walters, IR. Bonnie, L., and Bedford, D. 1990. Sphagnum peat in the growing prentice – Hall, Upper saddle River New Jersey 7458.

    - Wilkins Harold. F. Pole, J.hn. M. 1996. Floriculture (Principles and species).

    - Wotton, R. D., F. R. Gouin and F. C. Stark. 1981. Composted digested sludgeas a medium for growing flowering annuals. J. Amer. Soc. Hort. Science, Vol. 106 (1): 46-49.

    - Yasui, H. 1986. Characteristic of a new culture media and use. New technology of hydroponics culture. P. 15-20. 

    .

ثبت سفارش
عنوان محصول
قیمت