پایان نامه بررسی کارکردهای اجرایی لوب فرونتال در کودکان دچار اختلال ADHD در مقایسه با کودکان عادی

تعداد صفحات: 103 فرمت فایل: word کد فایل: 10001693
سال: 1392 مقطع: کارشناسی ارشد دسته بندی: پایان نامه روانشناسی
قیمت قدیم:۱۶,۹۰۰ تومان
قیمت: ۱۴,۸۰۰ تومان
دانلود مقاله
  • خلاصه
  • فهرست و منابع
  • خلاصه پایان نامه بررسی کارکردهای اجرایی لوب فرونتال در کودکان دچار اختلال ADHD در مقایسه با کودکان عادی

    پایان نامه جهت دریافت درجه کارشناسی ارشد روان شناسی بالینی (M.A)

    فصل اول

    کلیات پژوهش

    مقدمه

     

    در کودکان ( به ویژه کودکان پیش دبستانی) فعال بودن، پر انرژی و با نشاط بودن، پریدن از یک فعالیت به فعالیت دیگر هنگامی که محیط خود را کاوش می کنند، عمل کردن بدون احتیاط؛ پاسخ دادن به طور تکانه ای به رویدادهایی که در اطراف آنها رخ می دهد و واکنش های هیجانی سریع امری عادی است. اما کودکانی که ویژگی های توصیف شده در بالا را به میزانی دارند که با سن آنها تناسب ندارد و نقایصی را در فعالیت های عمده زندگی آنها ایجاد می کنند در حال حاضر به عنوان کودکانی که اختلال بیش فعالی- نقص توجه دارند تشخیص داده می شود. (انجمن روان پزشکی آمریکا[1])(کاکاوند،1385). این بیماری سال هاست که شناخته شده و عوامل متعددی در ایجاد آن نقش دارند به نظر می رسد به نقص در تکامل سیستم اعصاب مربوط باشد.انسان مجموعه ای از ساختمان های پیچیده است و مغز اوج این پیچیدگی است از سویی ارتباطات وسیعی بین این ساختمان های پیچیده با رهبری واحد مغز وجود دارد(محمدی کیا،1391).سه بخش عمده مغز که به دنبال هم و در طول ساقه مغز[2] قرار می گیرند عبارتند از:

    مغز Hآآااپسین[3]

    مغز میانی[4]

    مغز پیشین[5] (مهری نژاد،1389)

    در طی تکامل مغز لب پیشانی جدیدترین بخش شکل گرفته است و بزرگ ترین ساختار را دارد. (همان منبع ص 18).عملکرد قشرفرونتال پیچیده و چند عاملی است.و در واقع صدمه به لوب فرونتال معمولا کارکردهای اجرایی از جمله: حرکتی،تکلم ،انگیزش، بازداری، قضاوت اجتماعی و ردیف بندی اعمال را تخریب می کند. (سادوک و سادوک، 2002؛ به نقل از محمدی کیا،1391). علاوه بر این می توان گفت که کرتکس پره فرونتال در انتزاع، حل مسئله، برنامه ریزی، اجرا و ارزیابی رفتار نقش مهمی دارد (علیلو و همکاران،1389) این تخریب و اختلال ها باعث می شود که فرد (کودک) در عملکردهای خود دچار مشکل شود. از این روی، هدف اصلی پژوهش حاضر، بررسی کارکردهای اجرایی لوب فرونتال بر روی کودکان بیش فعال و کودکان بهنجار و عادی است.

    بیان مسئله

     

    اختلال کمبود توجه بیش فعال[6] که بی توجهی، بیش فعالی و تکانشگری مشخصه اصلی آن به شمار می رود یکی از بحث برانگیزترین اختلال های کودکی و نوجوانی است که در چند دهه اخیر مطالعات متعددی را به خود اختصاص داده است. (بارکلی[7]، 2003به نقل از نصرت آباد و همکاران1389)..بیش فعال از شایع ترین اختلال های روانی است که در کودکان تشخیص داده می شود؛ این اختلال 30 تا 40 درصد تمام موارد ارجاعی به کلینیک های راهنمایی کودک را شامل می شود. (میرنسب1389) طبق برخی شواهد بیماران دچار آسیب مغزی قطعه پیشانی به سبب گرایش به پاسخ دهی تکانشی و بدون بررسی کلی مسأله در این خرده مقیاس (توانایی تغییر و فهم رفتارهای غیر کلامی دیگران) عملکرد ضعیف دارند. (والش 1987به نقل از محمدی کیا،1391).

    مدل شناختی اصلی که نقص در کارکردهای اجرایی را به علائم رفتاری بیش فعال مرتبط می سازد، این است که سه دسته علائم اصلی بیش فعال (بیش فعالی- نقص توجه و تکانشگری) همگی زیر مجموعه ی نقص در مهار (که خود یکی از انواع کارکردهای اجرایی می باشد) هستند. (پینگتون و ازوئوف،1996 و بارکلی1997، 1994به نقل از تهرانی دوست و همکاران،1382).

    علاوه بر آن، وجود درجاتی از اختلال، در عملکرد لوب فرونتال در کودکان بیش فعال گزارش شده است. مبتلایان به اختلال فرونتال در انجام آزمون ویسکانسین دچار اختلالات زیر می باشند (برن[8]، 2000) :

    1 خطای درجاماندگی (عدم توانایی توقف اعمال، بعد از شروع آن به دلیل عدم توانایی در مفهوم سازی و اختلال در انعطاف پذیری شناختی و عدم توانایی استفاده از بازخوردها).

    2 خطای کل : به دلیل عدم توانایی طرح ریزی و ناتوانی در ثبت کردن و به هم آمیختن   بازخوردها برای تغییر پی در پی طبقه بندی.

    3 عدم ابتکار (ناتوانی در برقراری ارتباط بین کارت ها).

    4 اختلال در تفکر انتزاعی (توجه به جزئیات نه به کل مطلب).

    5انعطاف ناپذیری : اصرار و پافشاری بیهوده روی یک طرح و عدم توانایی بازگشت به طبقه بندی جدید، و کاهش تعداد طبقات به دلیل اختلال در مفهوم سازی و اختلال در نگهداری مفاهیم.

    در مطالعات نوروآناتومیک مقایسه ای حجم وسیع لوب فرونتال ویژگی عمده ای است که مغز انسان را از دیگر رده های بالای پستانداران تفکیک کرده و کیفیت منحصر به فرد انسانی را به آن نسبت می دهند.

     قشر پره فرونتال رابطه مطلوب برای بهره برداری متوالی از کل مجموعه اعمال مغز را در اجراء فعالیت هدفدار امکان پذیر می سازد. کرتکس پره فرونتال نقش مهمی در پردازش و یکپارچه سازی اطلاعات درونی و بیرونی ایفا می کند. کرتکس پره فرونتالرا می توان به عنوان تلاش هایی برای محدودسازی یا تصعید نفوذ سبک پیش فرض[9] و سبک وابسته به محرک[10] آن، در واکنش به محیط مفهوم سازی کرد. (استاس دنایک[11]، 2002). از جمله این کارکردها می توان به تغییرات اختیاری در جنبه فکری، فرونشانی در جاماندگی، پیوند اختیاری و برگشت پذیری، ارزش هیجانی دادن به تقویت کننده ثانویه، توانایی بازداری تمایلات نیرومند و ظرفیت پردازش موازی متغیرهای چندگانه اشاره کرد. علاوه بر این می توان گفت که کرتکس پره فرونتال در انتزاع حل مسئله، برنامه ریزی اجرا و ارزیابی رفتار نقش مهمی دارد (محمدی کیا، 1391).

    3 تا 5% درصد کودکان مدرسه رو، به این اختلال دچارند و شیوع آن در پسران بیشتر است (بارکلی 2003). به علاوه 50% کودکان مبتلا به این اختلال در نوجوانی و بزرگسالی نیز نشانه های قابل توجهی از این اختلال را بروز می دهند (بارکلی 2003، 1993).و بیش از سایر کودکان در معرض پیامدهای منفی تحصیلی، رفتاری- اجتماعی و هیجانی آن قرار داشته و در پیروی از قواعد و اطاعت کردن از دستوراتمشکلات قابل توجهی را نشان می دهند (بارکلی،2003). براساس نظریه سازوکار برانگیختگی[12]، اختلال کمبود توجه به بیش فعالی ناشی از ناهنجاریهایی است که در ساز و کارهای برانگیختگی مغز افراد مبتلا به این اختلال وجود دارد. در این رویکرد پژوهش ها از دو جنبه به ساز و کارهای برانگیختگی پرداخته اند: بیش برانگیختگی و کم برانگیختگی.رویکرد بیش برانگیختگی، بیانگر آن است که علت این اختلال در کودکان آن است که اغتشاش و فزونی داده ها امکان تصفیه و انتخاب محرک ها را به کودک نمی دهد. در مقابل دیدگاه کم برانگیختگی بر این باور است که برانگیختگی کم و ناکافی بودن میزان فعالیت ساز و کارهای کنترل بازداری، باعث حواس پرتی و در نتیجه، اختلال کمبود توجه بیش فعالی می شود. (کینگ[13] و ناشپیتز[14]، 1991)(نصرت آباد و همکاران،1389).

    یکی دیگر از کارکردهای شناختی مربوط به لوب فرونتال دانش ارتباط غیر کلامی است؛ که به فرد کمک می کند تا در ارسال، دریافت، خواندن و تفسیر پیام های غیر کلامی که نقش مهمی در ایجاد صمیمیت و اعتماد در برقراری تفاهم و درک متقابل و سازگاری اجتماعی دارد توانمند شود. فقدان آگاهی از دانش ارتباط غیرکلامی موجب می شود فرد نتواند پیام های دیگران را دریافت کند و پیامی مناسب و مطلوب به دیگران بفرستد. آگاهی فرد از دانش ارتباط غیرکلامی، باعث عملکرد بهتر اجتماعی و روابط اجتماعی موفقیت آمیزی با دیگران می شود و می تواند خواسته ها، نیازها، عواطف و انتظارات دیگران را به بهترین وجه، درک، و خواسته ها و نیازها و عواطف و انتظارات خود را به دیگران منتقل کند.فیلدمن[15]، فیلیپ و کاستینی[16] 1991 نشان دادند که توانایی تفسیر و فهم رفتارهای غیرکلامی دیگران، هم تسهیل کننده ی درک حالت عاطفی دیگران است و هم در خوشه ای از تغییرات معمول که با ضایعه قطعه فرونتال رابطه دارد شامل خودآگاهی محدود، تکانشگری، محسوس گرایی و ضعف در آگاهی اجتماعی است.(گراث و مارنات، 2003).مطالعات انجام شده در زمینه هیجان های اخلاقی نیز نشان داده است که بیماران دارای آسیب قشر پره فرونتال نسبت به گروه سالم در هیجان هایی نظیر پشیمانی، غرور و خجالت، نقص دارند. (کامیل[17]، 2004).مطالعات کوئینگز[18] و همکاران (2007) نیز حاکی از آن است که بیماران دارای، آسیب فرونتال به قضاوت های اخلاقی شخصی، پاسخی سودجویانه تر از افراد عادی می دهند. به عبارت دیگر، این افراد در این معماها، خشونت علیه فرد و دیگران را می پذیرند و در موقعیت فرضی پاسخ آنها به این عمل مثبت تر است. به نظر محققان از آنجا که قشر پره فرونتال خصوصا پره فرونتال شکمی میانی، در ادراک هیجان اخلاقی و اجتماعی نقش دارد، این گروه به دلیل وجود نقص در این ناحیه نمی توانند پیامدهای اجتماعی را در نظر بگیرند و خشونت اخلاقی این معماها را می پذیرند. (مطالعات یانگ[19]، کاچین[20]، آدلف[21]، ترانل و هوسر[22]، 2006) در باره بیماران دارای آسیب قشر پره فرونتال شکمی میانی نشان داده است که این دسته از بیماران تمایل دارند که عمل اخلاقی بد (آگاهانه) را بیشتر منفی ارزیابی کنند اما وقتی این عمل از نظر اخلاقی خوب است این ارزیابی صورت نمی گیرد.عملکرد قشر فرونتال پیچیده و چند عاملی است و اصولا آن را با توصیف نقایص پیش آمده در مبتلایان به ضایعات بزرگ این قشر تشریح می کنند. در واقع صدمه لب فرونتال معمولا کارکردهای اجراییرا تخریب می کند. از جمله حرکتی، تکلم، انگیزش، بازداری، قضاوت اجتماعی و ردیف بندی اعمال. (سادوک و سادوک[23]، 2007 به نقل از محمدی کیا،1389). علاوه بر این کرتکس پره فرونتال در انتزاع، حل مسئله، برنامه ریزی، اجرا و ارزیابی رفتار نقش مهمی دارد (علیلووهمکاران،1389).با توجه به مطالب فوق در این پژوهش، سؤال اصلی این است که آیا کودکان بهنجار در مؤلفه های پژوهش اعم از، خطای درجاماندگی، توجه انتخابی، تغییر توجه و تفکر انتزاعی با کودکان بهنجار تفاوت دارد؟

     

     

     

     

     

    اهمیت و ضرورت تحقیق

     

    مطالعه و پژوهش در زمینه اختلال های رفتاری و عاطفی کودکان و نوجوانان یکی از حوزه های مهم پیشرو و نافذ در روان شناسی مرضی و بالینی را تشکیل می دهد. از میان انواع اختلال های دوره کودکی اختلال نارسایی توجه- کم توجهی/ بیش فعالی شایع ترین اختلال عصبی- رفتاری است که در دوره کودکی (قبل از 7 سالگی) تشخیص داده می شود. این اختلال 30 تا 40 درصد از تمام موارد ارجاعی به کلینیک های راهنمایی کودک را شامل می شود. (میرنسب،1389).فعالیت، بی توجهی و تکانش گری بیش از حد کودکان کم سن و سال باعث می شود که آنها خودشان را در مقایسه با همتایان برای سازش موفقیت آمیز با پیشرفت های رشدی کلی جهت، خود نظارتی، سازمان دهی و آماده شدن برای آینده به گونه ای که در گونه های اجتماعی، دیده می شود کمتر توانا بیابند. آنها اغلب مجازات شدید، تنبیه، تحقیر اخلاقی و انزوای اجتماعی را به خاطر باورهای اجتماعی که آنها تنبل، بی انگیزه، خودخواه، بی فکر، ناپخته و بی مسئولیت هستند تجربه می کنند.آنها با احتمال زیادی در حوزه های اجتماعی،شناختی، تحصیلی، خانوادگی و سرانجام شغلی ، نقص خواهند داشت. شکست کودکان بیش فعال در درونی کردن قواعد رفتار اجتماعی در خانه و برآورده ساختن انتظارات والدین در حوزه رفتار تحصیلی و اجتماعی به ارتباط متعارض کودک- والد منجر می شود. (کاکاوند،1385).در حال حاضر علل بیش فعال با وجود این که اختلال رایج و متداولی است ناشناخته است به هر حال این احتمال وجود دارد که بیش فعال ناشی از مجموعه پیچیده  ای از عوامل از جمله وراثت، عوامل محیطی، کارکرد نواحی گوناگون مغز و سطح فعالیت انتقال دهندگان عصبی باشد( کاکاوند،1385).با وجود اهمیت این اختلال در سطح بین المللی و حجم گستردگی و تنوع پژوهش های انجام شده هنوز خلاء ناشی از عدم وجود منابع غنی و پربار را که بتواند جوابگوی بخشی از نیازهای والدین ،معلمان و متخصصان باشد به چشم می خورد (میرنسب،1389). و اینکه هنوز در باره جنبه های عصب شناختی این اختلال به اندازه کافی پژوهش نشده است. لذا بررسی عملکرد اجرایی در این اختلال به روشن شدن بعضی از سازوکارهای عصب شناختی این اختلال کمک مؤثری خواهد کرد.

     

    اهداف پژوهش

     

    هدف کلی

     

    هدف کلی پژوهش حاضر بررسی و مقایسه کارکردهای اجرایی لوب فرونتال در کودکان دچار بیش فعال و کودکان بهنجار (عادی) می باشد.

    اهداف جزئی

     

    تعیین تفاوت کودکان بهنجار با کودکان دچار بیش فعال در «خطای درجاماندگی» .

    تعیین تفاوت کودکان بهنجار با کودکان دچار بیش فعال در «توجه انتخابی».

    تعیین تفاوت کودکان بهنجار با کودکان دچار بیش فعال در توانایی «تغییر توجه».

    تعیین تفاوت کودکان بهنجار با کودکان دچار بیش فعال در «تفکر انتزاعی».

    سوالات پژوهش

     

    1- آیا میان کودکان بهنجار و کودکان دچار بیش فعال از نظر خطای درجا ماندگی تفاوت معناداری وجود دارد ؟

    2- آیا میان کودکان بهنجار و کودکان دچار بیش فعال از نظر توجه انتخابی تفاوت معناداری وجود دارد ؟

    3- آیا میان کودکان بهنجار و کودکان دچار بیش فعال از نظر توانایی تغییر توجه تفاوت معناداری وجود دارد ؟

    4- آیا میان کودکان بهنجار و کودکان دچار بیش فعال از نظر تفکر انتزاعی تفاوت معناداری وجود دارد ؟

    فرضیه های پژوهش

     

    بین کودکان بهنجار و کودکان دچار بیش فعال از نظر خطای درجاماندگی تفاوت وجود دارد.

    بین کودکان بهنجار و کودکان دچار بیش فعال از نظر توجه انتخابی تفاوت وجود دارد.

     

  • فهرست و منابع پایان نامه بررسی کارکردهای اجرایی لوب فرونتال در کودکان دچار اختلال ADHD در مقایسه با کودکان عادی

    فهرست:

    فصل اول

    مقدمه. 1

    بیان مسئله. 2

    اهمیت و ضرورت تحقیق. 6

    اهداف پژوهش... 7

    هدف کلی.. 7

    اهداف جزئی.. 7

    سوالات پژوهش... 7

    فرضیه های پژوهش... 7

    تعریف مفهومی (نظری) و عملیاتی متغیرها 8

    خطای درجاماندگی.. 8

    توجه انتخابی.. 8

    توانایی تغییر توجه. 9

    تفکر انتزاعی.. 9

    فصل دوم

    پیشینه نظری.. 12

    تاریخچه شناخت  اختلال. 12

    اختلال بیش فعالی- کمبود توجه. 15

    نوع بی توجهی غالب.. 16

    نوع بیش فعالی تکانشگری غالب.. 17

    نوع مرکب.. 17

    ویژگی های بالینی.. 18

    شناخت.. 18

    عواطف... 18

    رفتاری.. 18

    سازگاری میان فردی.. 19

    سبب شناسی.. 21

    علل زیست شناختی.. 21

    عامل ژنتیک... 22

    نظریه ساز و کار برانگیختگی.. 23

    نظریه ساختار عصبی.. 23

    علت رفتاری و خانوادگی.. 24

    عوامل مادرزادی و محیطی.. 24

    ملاک های تشخیص... 27

    بیش فعالی- تکانشگری.. 27

    تشخیص اختلال. 28

    زمان تشخیص اختلال. 28

    همه گیر شناسی.. 30

    خلاصه ای از علائم و وضعیت کودکان. 30

    خلاصه ای از عوارض وجود اختلال. 31

    تشخیص ها ی افتراقی.. 32

    مشکلات سلوکی و اختلال های ضد اجتماعی.. 32

    سیر و پیش آگهی.. 36

    درمان. 36

    آموزش والدین................................................................................................................................37

    آموزش معلمین.. 37

    استفاده از کلاس های مخصوص، گروه های مهارت اجتماعی و فردی.. 37

    درمان های روان شناختی (روان درمانی، تغذیه درمانی و ...) 37

    درمان دارویی.. 37

    انواع کارکرد اجرایی.. 42

    کارکرد اجرایی به دو بخش تقسیم می شود. 42

    لوب فرونتال. 43

    عملکرد لوب فرونتال. 44

    نوروآناتومی کرتکس فرونتال. 45

    ناحیه پشتی- جانبی.. 46

    ناحیه تحتانی.. 46

    ناحیه میانی.. 46

    کارکردهای لوب فرونتال. 47

    اختلالات لوب فرونتال. 50

    پیشینه پژوهش... 52

    پیشینه داخلی.. 52

    پیشینه خارجی.. 59

    خلاصه نتایج مباحث و پژوهش های پیشین.. 60

    فصل سوم

    روش پژوهش... 64

    جامعه آماری.. 64

    نمونه و روش نمونه گیری.. 64

    اجرای پژوهش... 65

    ابزار پژوهش... 65

    آزمون بندر گشتالت.. 65

    آزمون استروپ.. 67

    آزمون ویسکانسین.. 68

    آزمون وکسلر. 71

    خرده آزمون شباهت ها 72

    فصل چهارم

    روش تجزیه و تحلیل داده ها 73

    الف-ویژگی های جمعیت شناختی.. 74

    ب-یافته های توصیفی.. 76

    ج-یافته های استنباطی.. 77

    فصل پنجم

    بحث و نتیجه گیری.. 83

    محدودیت های پژوهش... 85

    پیشنهادات پژوهشی.. 85

    منابع. 86

    منابع فارسی.. 86

    منابع خارجی.. 89

    .

    منبع:

    منابع فارسی

     

    1- محمدی کیا.م.1391. بررسی مقایسه ای عملکرد شناختی مربوط به لب فرونتال در بیماران مبتلا به مولتیپل اسکلروزیس عود کننده _   بهبود یابنده وافراد سالم . پایان نامه کار شناسی ارشد ، دانشکده روان شناسی دانشگاه آزاد اردبیل.

    2- رضائی  م. 1379.  بررسی کارکردهای شناختی  لب فرونتال  در نوجوانان مبتلا به اختلال سلوک . پایان نامه کار شناسی ارشد ، دانشکده روان شناسی  دانشگاه علوم پزشکی وخدمات بهداشتی ودر مانی ایران (انیستیتو روان پزشکی تهران).

    3- هاشمی نصرت آباد  ت. محمود علیلو  م. نعمتی سوگی تپه  ف. غلام رستمی  ح. 1389 .مقابسه کارکردهای اجرایی خود تنظیمی هیجان وانگیزش در زیر مجموعه های اختلال کمبود توجه – بیش فعالی  بر اساس مدل بار کلی. مجله تازه های علوم شناختی ،سال 12، شماره 4، 77-69.

    4- محمود علی لو  م. احمدی   پ . جوان مرد   غ .  باباپور   ج . رنجبر   ف . فرهودی  م. 1389 .  مقایسه فعالیت امواج بتای نواحی فرونتال بیماران اسکیزوفرنیک با افراد سالم .  مجله پزشکی دانشگاه علوم پزشکی تبریز، دوره 32، شماره 2 ،44 -39 .

    5- مهری نژاد  الف. 1389 . تبیین کار کردهای لب پیش پیشانی . تهران : نشر قطره ،116 صفحه .

     6- محمود علیلو  م. کبیر نژاد  س. 1390.  آزمون بندر گشتالت. تهران :انتشارات ارجمند .84 صفحه.

    7- شمیم  س. 1390. مقیاس تجدید نظر شده هوشی وکسلر برای کودکان انطباق وهنجاریابی. شیراز : مرکز نشر دانشگاه شیراز .177 صفحه.

    8- کاکاوند  ع . 1385. اختلال نقص توجه – بیش فعالی .کرج انتشارات سرفراز . 180 صفحه .

    9-کاکاوند ع . 1385. روانشناسی  مرضی کودک. تهران نشر ویرایش.328 صفحه.

    10-کانرز  س. ک. ال جیت   ج. 1389. راهنمائی تشخیص ودر مان اختلال کم توجهی/ بیش فعالی در کودکان و بزرگسالان .ترجمه م  میر نسب، تهران : انتشارات ارجمند.144 صفحه.

    11- پور شریفی ح . صبحی  قرا ملکی  ن. علیزاده خسرقی و رخشان  ف. 1375. هنجار یابی آزمون بینائی – حرکتی بندر گشتالت در مدارس ابتدائی تبریز .مجله پژوهشهای روان شناختی ،7، 37 _30 .

    12- پور مرادیان اسفند آبادی  س. قیاسی  ص. صالحی فدردی  ج. 1389 . ساخت نسخه رایانه ای آزمون استروپ جهت دار ومطالعه مقدماتی آن .مجموعه مقالات سومین کنگره انجمن روان شناسی ایران .روان شناسی معاصر.ویژه نامه 5. 206- 204.

    13- شهابی  ز. 1390. بررسی مقایسه ای کار کردهای اجرائی مغز در دختران وپسران دبستانی وتعیین رابطه کارکردهای اجرائی با حیطه هایی از آسیب های روانی (اختلال افسردگی ،اختلال کم توجهی _ بیش فعالی ، اختلال یادگیری ، اختلال سلوک ،اختلال وسواس _ بی اختیاری )در دوجنس .پایان نامه دکتری ،دانشکده روان شناسی ، دانشگاه الزهراءتهران.

    14- قربانی  م. 1383. بررسی نگه داری توجه وعملکردهای اجرائی در بیماران اسکیزوفرنیایی پارانوئید آشفته وافراد بهنجار .پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشکده روان شناسی وعلوم تربیتی دانشگاه شیراز.

    15- طبائیان   ر. 1386 . تأثیر آموزش مهارتهای اجتماعی بر افزایش مهارتهای اجتماعی وبهبود در روابط باهمگنان در کودکان پسر مبتلا به اختلال کمبود توجه / بیش فعالی  مقطع ابتدائی .پایان نامه کارشناسی ارشد .دانشکده روانشناسی وعلوم تربیتی .دانشگاه شیراز.

    16- جوانمرد   غ. محمود علیلو   م. احمدی  پ. بابا پور  ج. رنجبر   ف.1387  .عملکرد گروه بیماران اسکیزوفرنیک دارای علائم مثبت ومنفی در آزمون نوروسایکولوژیک بندر گشتالت وهمبستگی آن با عملکرد در آزمون دسته بندی کارت وسیکانیسن (WCST) .فصلنامه روانشناسی دانشگاه تبریز. سال سوم ،شماره 10 .صفحه 58-41.

    17- شیخی   س. 1386. کاربرد کلینیکی آزمون بندر گشتالت در غربال گری ضایعات مغزی ومقایسه آن با تصویر نگاری به روش تشدید مغناطیسی MRI. فصلنامه پرستاری ومامائی دانشگاه ارومیه .شماره 1 . دوره 5. صفحه 14-12.

     18- هاشمی نصرت آبادی   ت. محمود علیلو   م. غلامی رستمی   ح . نعمتی سوگی تپه   ف. 1389. مقایسه کارکرد اجرائی سازمان بندی مجدد اندیشه در زیر مجموعه های اختلال فزون کنشی/ نارسایی با توجه و بر اساس مدل بارکلی. مجله روان شناسی بالینی. سال 2 شماره 1 .صفحه 39-35.

    19- مرادی   ع . هاشمی   ت. فرزاد    و. بیرامی  م. کرامتی  ه . 1388. مقایسه ی اثر بخشی خود تنظیمی رفتار توجهی، خوذتنظیمی رفتارانگیزشی وخود تعلیمی کلامی بر نشانه های اختلال بیش فعالی همراه با نقص توجه .فصل نامه روان شناسی دانشگاه تبریز ، سال چهارم ،شماره 13، صفحه 212-191.

    20- رضازاده   م. 1383. تأثیر بازیهای آموزشی تمرکز فکر بر کاهش شدت علائم اختلال کمبود توجه همراه با بیش فعالی .پایان نامه کارشناسی ارشد. دانشکده روان شناسی وعلوم تربیتی .دانشگاه شیراز.

    21- مشهدی   ع. رسول زاده طباطبائی   ک. آزاد فلاح   پ. سلطانی فر   ع. 1388. مقایسه بازداری پاسخ وکنترل تداخل در کودکان مبتلا به اختلال نارسائی توجه/فزون کنشی وکودکان بهنجار. مجله روان شناسی بالینی ،سال اول، شماره 2، صفحه 50-37.

    22- نریمانی   م. قمری گیوی   ح. ربیعی   ژ. 1388. مقایسه کارکردهای اجرائی در کودکان مبتلا به اختلال نقص توجه _بیش فعالی ، ناتوانی در یاد گیری وکودکان بهنجار . مجله اصول بهداشت روانی ، سال 11، شماره 4،صفحه 322-33.

    23- قمری گیوی    ح. نریمانی   م. محمدی   ه. 1391. اثربخشی نرم افزار پیشبرد شناختی بر کارکردهای اجرائی ،بازداری پاسخ وحافظه کاری کودکان دچار نارسا خوانی ونقص توجه /بیش فعالی .مجله ناتوانی های یادگیری .دوره 1 ، شماره2/115-98. صفحه 115-98.

    24- تهرانی دوست   م. گودرزی   ر. سپاسی   م. علاقبند راد   ج. 1382. نقایص کارکرد های اجرائی در کودکان مبتلا به اختلال نقص توجه – بیش فعالی .مجله تازه های علوم شناختی ،سال 5 شماره 1.صفحه 9-1.

    25- شوشتری  م. ملک پور  م. عابدی  الف . اهرمی   ر. 1390. اثر بخشی مداخلات زود هنگام مبتنی بر بازیهای توجهی بر میزان توجه کودکان مبتلا به اختلال نقص توجه – بیش فعالی /تکانشگری. مجله روانشناسی بالینی ،سال سوم، شماره 3 ، (پیاپی 11).

    26- جنتیان   س. نوری   الف. شفتی   ع. مولوی   ح. سماواتیان   ح. 1387. اثر بخشی بازی درمانی مبتنی بر رویکرد شناختی – رفتاری بر شدت علائم اختلال بیش فعالی /کمبود توجه در دانش آموزان پسر 9 تا 11 ساله مبتلا به ADHD. مجله تحقبقات علوم رفتاری ،دوره 6، شماره 2، صفحه 118- 109.

    27- دلاور   ع.  1385. روشهای تحقیق در روانشناسی وعلوم تربیتی.تهران:انتشارات پیام نور.

    28- ضیائی  م. پور اعتماد   ح. تقاء   م. 1389. قضاوت اخلاقی در بیماران دچار آسیب قشر پیش پیشانی راست. مجله تازه های علوم شناختی ، سال 12،شماره 3. صفحه 8-1.

    29- اتکسینون   ر- ال. اسمیت   ا- ای. بم   د-ج. نولن   ه- س. اتکمینون   ر- سی .1384. زمینه روان شناسی هیلگارد.ترجمه ح   رفیعی.تهران: انتشارات ارجمند .(تاریخ انتشار به زبان اصلی1996).

    30-کاپلان وسادوک.2007.خلاصه روان پزشکی علوم رفتاری /روانپزشکی بالینی. ویراست دهم.ترجمه فرزین رضائی. 1387.جلد دوم،ویرایش دهم. تهران :انتشارات ارجمند.

    منابع خارجی

     

    Walsh,k.(1987). Neuropsychology (2nd ed). Edinburgh, England: churchil_livingston.

    Brown C.A comparison of the allen coynitive level test and the wisconsion card sorting test in adults with schizophrenia. Am J occup Ther. 2000;54(2): 134-136.

    Feldman, R.S. philippot, P. , & custrint, R.J. (1991). Social competence and nonverbal behavior. INR.S Felman&B.Rime(Eds.),Fundamentals of nonverbalbehavior.England: Cambridge university press.

    Groth – Marnat, Gray (2003). Handbook of psychological assessment (forth edition). John wiley & and sons , Inc, Hoboken, New jersey.

    Camille, N., coricelli, G., sallet, J., Pradat – Diehl, P., Duhamel, J. R., Sirigu. A. (2004). The involvement of the orbitofrontal cortex in the experience of regret. Science, 304 (5674), 1167-1170.

    Koenigs, M., Young, L., Adolphs, R., Tranle, D., Cushman, F., Houser, M., & Damasio, A.(2007). Damage to the prefrontal cortex increases utilitarian moral judgments. Nature, 446(7138), 908-911.

    Young, L., Cushman, F., Adolphs, R., Tranel, D.,& Houser, M. (2006). Does emotion mediate the relationship between an action’s moral status and its intentional status ? Neuropsychological evidence. Journal of cognition and culture 6 (1-2), 291-304.

    Botzin, R.R., Accocelia, J.R. (1999) Abnormal psychology. Current perspective McGrow Hill publishing; Newyork.

    Hinshaw, S.P. (1994). Attention deficits and Hyperactivity in children .London: New Delhi.

    Sarason, L.G., Sarason, B.R. (1999). Abnormal psychology. Prentice-Hall_ Inc. Englewood Clifts. Newjersey.

    Barkley, R.A. (2005). Attention_Deficit/Hyperactivity Disorder. A handbook for diagnosis and treatment. Newyork: Guilford press.

    Carr, A (2000). The Handbook of child and adolescence clinical psychology. A confidentual approach. Institute of psychiatry. London.

    Mills, L.H. (1991) – critical pathway for Attention and Learning disorders. www.LD online.org.

    Parry T.S. (1998). The clumsy child: getting to the vibe of the thing. Mod Med.41: 56-63.

    Everett J, Lavoie K, Gagnon J, Gosselin N. performance of patients with schizophrenia on the WCST. Journal of psychiatry & Neuroscience 2001; 26 (2): 123-130.

    Abikoff, H., Courtney, M.E, Szeibel, P.J.,& koplewicz, H.S. (1996). The effect of auditory stimulation on the arithmetic performance of children with ADHD and nondisabled children. Journal of Learning Disabilities, 29 (3). 238-249.

    Barkley, R.A. (1998). ADHD: A handbook for Diagnosis and treatment. New York: Guilford press.

    Barkley, R.A. (2003). Issues in the diagnosis of attention-deficit hyperactivity disorder in children. Journal of Brain and Development, 25 (2), 77-83.

    Douglas, V.I. (1983). Attention of cognitive problems. In M.Rutter (Ed.), Developmental neuropsychiatry (pp. 280-239). New York: Guilford press.

    Gazzaniga, M.S., steen, D., & Volpe, B.T. (1979). Functional neuroscience. New York: Harper & Row.

    Jordan, R. (1992). Attention deficit hyperactivity disorder. Austin. TX: pro-Ed.

    Kaplan, H.I., & sadock, B.J.(2003). Modern synopsis of “comprehensive text book of psychiatry”. Baltimore: Williams & Wilkins.

    King, R.A., & Noshpitz, J.D.(1991). Pathway of growth: Essentials of child psychiatry. New York: Wiley.

    Snell, R.S. (1997). Clinical neuroanyomy for medical students. Philadelphia: Lippincott-Raven publishers.

    American psychiatric Association (1994). Diagnostic and statistical manual of mental disorders (4th edition). Washington, DC.

    Walter, G., Morecraft, r.j., semendeferi, k. (1996). Function in sensory-motor association. In pribram, K.H., Luria, A.R. (Eds). Psychophysiology of the frontal lobes. New York: Academic press.

    Gilman, S., Newman, S.W. (1987). Master and Gatz’s essentials of clinical neuroanatomy and neurophysiology. F.A. Davis Company: New York.

    Carlson, N. (1999). Foundations of physiological psychology. Boston: Allyn and Bacon.

    Luria, A.R., (1973 b). The working brain. Penguin.

    Kolb, B., whishaw, I.Q. (1996). Fundementals of Human Neuropsychology. New York: Freem.

    Smith, E.E., Jonides, T.(1997). Working memory: a view from neuroimaging. Cognitive psychology, 33, 5-42.

    Posner, M.I., Raichle, M.E. (1997). Images of Mind. New York: scientific American Library.

    Parrilla, R.K. (1995). Vygotskian views on language and planning in children. School psychology international, 16, 167-183.

    Lezak, M.D. (1995). Neuropsychological Assessment. Oxford university press.

    Miotto, E.C., Morris, R.G. (1998). Virtual planning in patients with frontal lobe lesions. Cortex, 34, 639-657.

    Houghton, G., Tipper, S. (1996). Inhibitory mechanisms of neural and cognitive control: applications to selective attention and sequential action. Brain and Cognition, 30, 20-43.

    Solso, R.L. (1991). Cognitive psychology London: Allyn and Bacon.

    Posner, M.I., Dehaene, S. (1994). Attenial networks. Trends in neuroscience, 17, 75-79.

    Baddeley, A. (1992). Working Memory. Science, 225, 556-559.

    Golman-Rakic, P.S. (1987). Development of Cortical Circuity and Cognitive function. Child Development, 58, 601-622.

    Anderson, J.R. (1995). Learning and memory New York: Wiley.

    Mark, V.H., Ervin, F.R. (1970). Violence and the Brain. New York: Harper& row, publishers.

    Derry berry, D., Tucker, D.M. (1992). Neural mechanisms of emotion. Journal of consulting and clinical psychology, 60,329-338.

    Heilman, K.M., Gilmore, R.L.(1998). Cortical influences in emotion. Journal of Clinical Neurophysiology, 15, 409-423.

    Walter, G., Morecraft, R.J., semendeferi, K. (1996). Functional Neuroanatomy of thelimbic system and prefrontal cortex. In Fogel. B.S., schiffer, R.B., Rao, S.M. (Eds.). Neuropsychiatry. London: Williams & Wilkins.

    Barkley, R.A. (1997). ADHD and nature of self-control. New York: Guilford press.

    Koppitz E.M. (1975). The Bender-Gestalt Test for young children, Vol 2, Orlando FL, Grune and Stratton.

    Alexandru Tascu, Dragos, Iliescu, Eugen Avram. (2011). Adating and implementing the Wisconsin card sorting Test in Romania. Procedia-social and Behavioral science, 33, 1022-1026.

    Barkley, R.A. (1997). Behavioral inhibition. Sustained attention, and executive functions: constructing a unifying theory of ADHD. Psychological Bulletin. 121, 65-94.

    Frederick sundram, Quinton Deeley, sagari Sarkar, Eileen Daly, Richard Latham, Michael Craig, Malgorzata Raczek, Tom Fahy, Marco picchioni, the uk AIMS Network, Gareth J.  Barker, Declan G.M. Murphy. (2012). White matter microstructural abnormalities in the frontal lobe of adults with antisocial personality disorder. Journal of the Neurological Science cortex, V.48, 2, p, 216-229.

    Hain, J.D. (1964). The Bender Gestalt Test: A scoring method for identifying  brain damage. Journal of consulting psychology, 28, 34-40.

    Lacks, p. (1984). Bender-Gestalt screening for brain dysfunction. New York: Wiley.

    Lezak M.D., Loring D.B & Loring D.W., (2004). Neuropsychological Assessment, (Fourth Edition), Ouford University press, Inc.

    Marley .M.L. (1982). Organic brain pathology and the bender Gestalt Test: a differential diagnostic scoring system. New York: grune & Stratton.

    M.T. carrillo-de-la-pena, L.Garcia-Larrea. (2007). Right frontal event related EEG coherence (ERCoh) differentiates good from bad performers of the wisconsin card sorting Test (WCST). Journal of Neurophysiologie Clinique/clinical Neurophysiology,37, 2, 63-75.

    Naderi N.A study of information processing and some of neuropsychological functions patient with obsessive-compulsive disorder. Tehran: Psychiatry institute of Tehran; 1994 [In Persian].

    O.Santiago, J.Guardia, V.Casado,O,Carmona,TX. Ar bizu. (2007). Specify of frontal dysfunctionism relapsing-remitting multiple sclerosis. Archive of clinical Neuropsychology, 22, 623-629.

    Rempfer, Melisa a,b,Edna Hamera c, Catana Brown d, Rebeca J. Bothwelld. (2006). Learning proficiency on the Wisconsin card sorting test in people with serious Mental I llness: what are the cognitive characteristics of Good Learner? Schizophrenia Research, 873, 16-322.

    Rao, S.M. (1990). Neuroimagin Correlats of cognitive dyfunction in S.M. Rao (Ed), neurobehavioral aspects of multiple sclerosis (p.118-135). New York: Oxford university press.

    Spreen O, Strauss E.A  Compendium of neuropsychological test. Oxford university press: New York; 1991.

    Barcelo’, F., (2001). Does the Wisconsin card sorting Test (WCST) Measure prefrontal function? The Spanish journal of psychology 1, 79-100.

    Camara, W.J., Nathan, J.S., & Puente, A.E. (2000). Psychological Test Usage: Implication in professional psychology. Professional psychology: research and practice, 31, 131-154.

    Kamphaus, R.W., Petoskey, M.D., & Rowe, E.W. (2000). Current Trends in Psychological Testing of children. Professional psychology: Research and practice, 31, 155-164.

    Mesulam M. From sensation to cognition. Brian (2000; 12(1):10113-10152.

    Stuss DT. Knight RT. Principles of Frontal lobe Function. New York, oxford university press. 2000; pp: 466-503.

    Findling, R. (2008). Evaluation of the Treatment of Attention-Deficit/Hyperactivity Disorder in children: A Review, Clinical Therapeutics, Volume. 30, Number, 50.

    Foley, M. & et’al. (2008). The Relationship Between Attention Deficit Hyperactivity Disorder and Child Temperament, Journal of Applied Developmental Psychology, 29, 157-169.

    kratochwill, T.R., & Morris, R.J. (1992). The Practice of Child Therapy. New York: Academic Press New York.

    71. Ingmar, H.A., Franken, Vincent., M.Hendriks, Cornelis J. Stam, Wim Vanden Brink (2004): A role for dopamine in the processing of drug in cues in heroin dependent parents. European Neuropsychopharmacology: 4: 508-503

    72.Colin, M., MacLeod, A. MacDonald. (2000). Macleod and Macdonald-The stroop effectt and attention. 383-391

    Mac Leod, C.M. (1992). John Ridly Stroop: Creator of a landmark cognitive task. Canadian psychology.

    Parado, J.V., Pardo, D.J., Janer, K.W.Raichle, M.E. (1990). The anterior cingulate cortex mediates processing selection in the stroop attentional conflict paradigm. Procedings of the National Academy of science, USA, 87, 256-259.

    Lezak, M.D. (1995). Neuropsychological Assessment.Oxford Oxford: university press.

    Macleod, C. (1991). (Half a century of research on the stroop effect: An integrative review. Psychological Bulletin, 109, 163-203.

    Morice R. (1990). Cognitive in flexibility and prefrontal dysfunction in schizophrenia and mania. British Journal of psychiatry, 157, 50-54.

    Russel, E.W. (1979). Three patten of brain damage on the WAIS. Journal of clinical psychology, 35, 611-620.

    Warrington, E.K. James, M., & Maciejewski, C. (1986). The WAIS as a lateralizing and localizing diagnostic instrument. Neuropsychologia, 24, 223-239.

    Stuss, D.T., Benson, D.F. (1984). Neurosychological studies of the frontal lobes. Psychological Bulletin, 95, 3-28.

    Barkley, R.A. (1990). Attention Deficit Hyperactivity Disorder: A handbook for diagnosis and treatment. New York: Guilford.

    .

ثبت سفارش
عنوان محصول
قیمت