پایان نامه مقایسه ویژگی های شخصیتی دانش آموزان علاقه مند به ورزش و دانش آموزان بی علاقه به ورزش در دبیرستان های شهر ابهر در سال تحصیلی 88 –

تعداد صفحات: 128 فرمت فایل: word کد فایل: 10001435
سال: 1388 مقطع: کارشناسی دسته بندی: پایان نامه روانشناسی
قیمت قدیم:۱۹,۴۰۰ تومان
قیمت: ۱۷,۳۰۰ تومان
دانلود مقاله
  • خلاصه
  • فهرست و منابع
  • خلاصه پایان نامه مقایسه ویژگی های شخصیتی دانش آموزان علاقه مند به ورزش و دانش آموزان بی علاقه به ورزش در دبیرستان های شهر ابهر در سال تحصیلی 88 –

    پایان نامه جهت اخذ مدرک کارشناسی رشته مشاوره

    فصل اول

    مقدّمه

    بیان مسئله

    اهمیت و ضرورت تحقیق

    اهداف تحقیق

    فرضیه های تحقیق

    متغیرهای تحقیق

    تعاریف واژه ها و اصطلاحات

    مقدّمه :

     دانش آموزان در مقاطع مختلف تحصیلی (پیش دبستانی، دبستانی، راهنمایی، متوسطه، پیش دانشگاهی) اعم از پسران و دختران علاقه وافری به زنگ های ورزش و تربیت بدنی دارند. این موضوع آن چنان روشن و بدیهی است که هر خانواده ای در منزل از اینکه فرزندشان امروز درس ورزش دارد، خوشحالی او را در چهره و حرکات می بیند و ساکنان و اهالی نزدیک مدرسه معمولاً در زنگهای ورزش بچه ها هیاهو و سروصدای بیش از حد دانش آموزان را در هر شهر و دیار و در هر مقطع می شنوند.

     گویی حرکات ورزش، بازی با توپ، طناب کشی، تقسیم بچه ها به گروه های رقیب در بازی، وسط بازی در دبستان ها بخصوص به همراه معلمان و دبیران ورزش از حلاوت و شیرینی بالایی برخوردار است.

     شکل ورزش در دوره های مختلف متفاوت می شود، اگر در دورۀ پیش دبستانی با بازیهای سبک زنجیره بافتی رنگ می گیرد، در دورۀ ابتدایی با گُرگَم به هوا، دنبال بازی، فوتبال گل کوچک، در دورۀ راهنمایی با فوتبال و شنا و والیبال و ژیمناستیک و حتی کشتی ادامه و در دورۀ متوسطه با بازیها و ورزش های قدرتی مثل پرورش اندام و وزنه برداری، دو میدانی و فوتبال و والیبال و شنا و کوهنوردی و ... تکمیل می گردد.

     متأسفانه در همۀ مدارس همه امکانات ذکر شده وجود ندارد و اغلب این ورزشها در خارج از مدرسه و در باشگاه ها و مراکز تربیت بدنی تکمیل و ادامه می یابد.

     فرهنگ شهرنشینی و آپارتمانهای نشینی باشد و دلیل دیگر ارزش ها و جایگاهی که ورزش حرفه ای در سطح جهانی به عنوان یک صنعت و سازمان اثرگذار در مسائل عمومی و سیاسی و فردی و اقتصادی است.

     چنانچه در قرن شانزدهم میلادی طبقه ای به نام شجاعان وجود داشته است. اما آیا می توان با اطمینان گفت که همه دانش آموزان علاقه شدیدی به ورزش و تربیت بدنی دارند؟ (حجتّی، 1370)

     بدیهی است که علیرغم علاقه و اهمیت ذکر شده دانش آموزان هم هستند که علاقه چندان به ورزش و تربیت بدنی ندارند و ترجیح می دهند که به جای ورزش در کتابخانه مطالعه کنند یا در کلاس با یک یا دو نفر از بچه های هم فکر مسئله حل کنند. و یا به همراه مربی پرورشی فعالیتهای فرهنگی را ادامه دهند.

     بر این اساس و به جهت علاقه شدید دانش آموزان به ورزش های مختلف و نیز بی علاقگی برخی از آنها به ورزش باید گفت که این میل و علاقه و عدم رغبت و گریز از ورزش در میان دانش آموزان خاستگاه شخصیتی و درونی دارد.

     یعنی عده ای دارای صفات و ویژگی هایی هستند که به ورزش شدیداً علاقه دارند. و عده ای هم که علاقه چندانی به ورزش ندارند، ویژگی های خاصی شخصیتی و جسمانی را دارند که در این تحقیق قصد بررسی این ویژگی ها در دو گروه از دانش آموزان متوسطه را داریم و امیدواریم نتایج و یافته های تحقیق قابل استفاده مربیان و مدیران و خانواده ها و حتی دانش آموزان قرار گیرد.

     بیان مسئله :

     ابعاد وجودی انسان ها (جسمانی، روانیف عاطفی، روحانی، اجتماعی و ... ) ایجاب می کند. انسانها در زمینه های ذکر شده تعامل و تفافل و تقابل داشته باشند. یعنی چون دارای بعد عاطفی هستند، به همنوعان مهر و محبّت نمایند. و یا خدای ناکرده با اختلال در این بُعد به همنوعان کینه و حسد و غضب نمائید.

     و در بعد اجتماعی به همنوعان در تشکل های گروهی مدد برسانند و خود را نیز جزئی از عناصر اجتماعی قرار دهند و در صورت عدم مشارکت و همکاری به انزوا و گوشه گیری و بروز استعدادهای درونی باشند و در غیر این صورت دچار مشکلات اختلالی و افسردگی و اضطراب و ... گردند.

     در بُعد جسمانی نیز که موضوع تحقیق حاضر است. فطرت و ذات انسانی تمایل به جنب و جوش و تلاش و فعالیتهای مختلف جسمانی دارد، که در عصر حاضر نمود مهم و برجسته آن پرداختن به فعالیتها و انواع ورزشهاست. و طبیعی است، بی میلی و بی علاقگی به ورزش هم در افراد دارای ویژگی ها و نشانه ها و برجستگی هایی است که در این تحقیق قصد بررسی این ویژگی ها در سطح دانش آموزان متوسطه هستیم.

     دانش آموزانی که علاقه به ورزش دارند، ویژگی های برجسته ای دارند از جمله :

     1 ) پرجنب و جوش و دارای انرژی جسمانی بالایی هستند.

     2 ) معمولاً نقش رهبری را برعهده دارند.

     3 ) از معلمان و دبیرانی که ورزشکار هستند، به شدّت الگو می گیرد.

     4 ) به مجلات و روزنامه های ورزشی بیشتر علاقه نشان می دهند.

     5 ) در کیف مدرسه ای معمولاً عکس هایی از ورزشکاری یا ورزشکاران را همراه دارند.

     6 ) در زنگ های تفریح معمولاً از قهرمانی ها و قهرمانان و مسابقات و اسطوره ها حرف می زنند.

     7 ) در مواقعی که در مدرسه ایجاب کند که کمک و همکاری باشد، برای نشان دادن زور و قدرت پیشقدم می شوند.

     8 ) در موبایل و نوارهای خود عکس ها و صداهایی را نگهداری می کنند که با ورزش تناسب دارد.

     9 ) به تیم ها و افراد خاّص تعّصب دارد و همیشه و همواره از آنها حمایت می کند.

     10 ) سعی دارد پیراهن و لباس و کفش خود را طوری انتخاب کند که بیان کننده اخلاق ورزش می باشد.

     11 ) در ساعات ورزش در تدارک و تقسیم بچه ها برای مسابقه و تمرین پیشقدم است.

     12 ) در مناسبت ها و روزهای خاصی که برنامه هایی در مدرسه تدارک دیده شده، موارد ورزش و امور جسمانی و قدرتی را به عهده می گیرد.

     13 ) لحن و صدای خود و حرکات اندام و بدن را به صورت افراد ورزشکار تقلید می کند. و در مقابل دانش آموزانی که علاقه و میل به ورزش ندارند. فاقد چنین صفات و ویژگی ها هستند و یا حداقل فقط بخش ضعیفی از این صفات را دارند.

     فلذا الگوها و صفات و ویژگی های ذکر شده هرچقدر در افراد بالا باشد. میل و علاقه ورزشکاری بالایی دارند و برعکس دانش آموزی که فاقد این صفات و ویژگی ها باشد. از توانائیهایی و خوی ورزشکارانه پائینی برخوردار است. براین اساس در طرح تحقیق قصد بررسی و تحقیق در همین تفاوت و اختلاف ویژگی ها را داریم. یعنی با انتخاب دو گروه دانش آموزان دورۀ متوسطه گروهی که ورزشکار هستند و همواره در سطح آموزشگاه و خارج از آموزشگاه به امور و فعالیتهای ورزشی می پردازد و در تیم ها و باشگاه ها عضو بوده و حتی مقام و مدال هایی هم در مسابقات مختلف کسب کرده اند.

     و گروهی که هیچ موفقیت ورزشی نداشته و حتی میل و علاقه ای هم به ورزش ندارند و فقط در امتحان درسی تربیت بدنی با مشکلات نمره قبولی دریافت می کنند. و با این توضیحات، ویژگی ها و صفات این دو گروه را بررسی کرده ایم

  • فهرست و منابع پایان نامه مقایسه ویژگی های شخصیتی دانش آموزان علاقه مند به ورزش و دانش آموزان بی علاقه به ورزش در دبیرستان های شهر ابهر در سال تحصیلی 88 –

    فهرست:

    فصل اول                                                                                                                       1

    مقدمه                                                                                                                            2

    بیان مسئله                                                                                                                       4

    اهمیت و ضرورت مسئله                                                                                                   7

    اهداف تحقیق                                                                                                                 10

    متغیرهای تحقیق                                                                                                              11

    تعاریف واژه ها و اصطلاحات                                                                                          12

    فصل دوم                                                                                                                       13

    ادبیات و پیشینه تحقیق                                                                                                     14

    اثرات فیزیولوژیکی ورزش و تمرینات ورزشی                                                                    15

    رعایت برخی نکات ورزشی به هنگام ورزش                                                                      20

    تفریح                                                                                                                            26

    ویژگی ورزشکار مسلمان                                                                                                 27

    فوائد ورزش چیست                                                                                                         42

    ایمنی و مصونیت بدن                                                                                                      45

    تربیت بدنی                                                                                                                    53

    اهداف رشته تربیت بدنی                                                                                                  55

    فواید ورزش شطرنج                                                                                                        68

    انواع ورزش های ایروبیک                                                                                               79

    تاریخچه شنا                                                                                                                  82

    فصل سوم                                                                                                                      85

    روش تحقیق                                                                                                                   86

    جامعه مورد مطالعه                                             

    حجم نمونه                                                                                                                    87

    روش نمونه گیری                                                                                                           87

    روش آماری                                                                                                                   88

    ابزار اندازه گیری                                                                                                             88

    ابزار جمع آوری اطلاعات                                                                                                            89

    روش جمع آوری اطلاعات                                                                                              91

    فصل چهارم                                                                                                                   94

    تجزیه و تحلیل داده ها                                                                                                     95

    فصل پجم                                                                                                                      105

    نتیجه گیری                                                                                                                    106

    محدودیت ها                                                                                                                  111

    پیشنهادات                                                                                                                      113

    منابع و ماخذ                                                                                                                   114

    فهرست ضمائم                                                                                                               11

    .

    منبع:

    اسدی، سعید

    بهداشت در ایران

    -

    جزوه

    علوم پزشکی

    1381

    حجتّی، محمد باقر

    اسلام و تعلیم و تربیت

    -

    فرهنگ اسلامی

    تهران

    1370

    زیگموند، فروید

    اصول روانکاوی

    شجاع شفقی

    ققنوس

    تهران

    1377

    صبوری، حسین

    ورزش در اسلام

    -

    اینترنت

    -

    1388

    خمیری، محمدعلی

    تاریخ آموزش و پرورش

    -

    راهگشا

    تهران

    1374

    .

ثبت سفارش
عنوان محصول
قیمت