پایان نامه بررسی رابطه بین تیپ شخصیتی و هوش هیجانی با تیز اندازی با تپانچه لیزری در کارکنان نیرو های مسلح

تعداد صفحات: 125 فرمت فایل: word کد فایل: 10001762
سال: مشخص نشده مقطع: کارشناسی ارشد دسته بندی: پایان نامه روانشناسی
قیمت قدیم:۱۹,۱۰۰ تومان
قیمت: ۱۷,۰۰۰ تومان
دانلود مقاله
  • خلاصه
  • فهرست و منابع
  • خلاصه پایان نامه بررسی رابطه بین تیپ شخصیتی و هوش هیجانی با تیز اندازی با تپانچه لیزری در کارکنان نیرو های مسلح

    فصل اول

    کلیات تحقیق

    1-1-مقدمه

    علم روان شناسی شاخه ها و رشته های گوناگونی را به خود اختصاص داده است که می توان آنها را در دو طیف بنیادی و کاربردی تقسیم کرد. در طیف کاربردی از رشته های روان شناسی در راستای ارتقاء سطح زندگی استفاده می شود. روان شناسی ورزش از جمله رشته های کاربردی روان شناسی است که تلاش می کند با استفاده از اصول روان شناسی وضعیت ورزشکاران را به سطح مطلوب برساند(سروری، 1385).

    در روان شناسی ورزش تلاش می شود تا با استفاده از اصول و متون روان شناسی، عملکرد مطلوب تری برای ورزشکاران ایجاد شود. امروزه روانشناسان ورزش تلاش می کنند تا با استفاده از نظریه های روانشناختی در حیطه انگیزش و هیجان بتوانند تا سطح تحریک  ورزشکاران را به حد مطلوب نزدیک تر کنند. علاوه بر آن روانشناسان ورزش به شناسایی اثرات ورزش بر روی ویژگی های شخصیتی پرداخته و حتی در برخی موارد خاص از ورزش برای درمان اختلال های روانی و بهسازی بهداشت روانی استفاده می شود (نوابی نژاد، 1378).

    روان شناسی ورزش رشته نسبتا جدیدی است که در سالهای آغازین قرن بیستم به طور همزمان در نقاط مختلف دنیا سیر تکامل را آغاز کرد. شکوفایی این رشته نتیجه افزایش اقبال عمومی به ورزش در جامعه بود، تحقیق درباره روان شناسی ورزش و استفاده از این علم رو به گسترش است. روان شناسی ورزش دربردارنده گزینش درست و برانگیختن ورزشکاران است به گونه ای که هر ورزشکار بتواند در بالاترین حد توانایی خود به رقابت بپردازد (کشکر، 1387).

    روان شناسی ورزش زیرشاخه ای از روان شناسی است که در آن بر ورزش و ورزشکار تمرکز می شود. ورزشکاران، در این راستا باید راهبردهایی را به کار گیرند تا رقیبان را روحیه زدایی کنند، با سطح بالای استرس مقابله یا آنرا کم کنند، از داروها سوءاستفاده نکنند، راهبردهای تیمی موفقیت آمیز را به کار بگیرند و مهارت ها را آموزش دهند و بیاموزند. بدیهی است که روان شناسی عنصر اصلی رقابت ورزشی است. مطالعه روان شناسی و کاربرد آن در موقعیت ورزشی، شخص را توانا می سازد تا رفتاری را توصیف، تبیین و پیش بینی کند (واعظ موسوی، 1387).

    روان شناسی ورزش، ازنیمه سال 1980 بیشتر با زمینه هایی ارتباط یافت که فراتر از عملکرد ورزشی می روند. شایان توجه ترین زمینه های مطالعاتی، روان شناسی فیزیولوژی وروان شناسی تمرین بودند. در حالی که پژوهش و فعالیت روان شناسی ورزش به گونه سنتی متوجه پرسشنامه های روان شناسی و نتایج عملی بودند، پژوهش روان فیزیولوژیکی، پاسخ های فیزیولوژیکی را که بر شناخت، اندیشه و عواطف و عملکرد اثر می گذارند و یا آن را همراهی می کنند، مطالعه می کند. شاخه روان شناسی تمرین نیز توجه فزاینده ای را در نوشتار روان شناسی ورزش به خود جلب کرده است. روان شناسی تمرین به جای بررسی عملکرد ورزشی، بر عوامل شناختی، روان فیزیولوژیکی و موقعیتی که بر رفتار تمرین اثر می گذارند، توجه دارد (مقیمی، 1386).

    در حیطه روان شناسی ورزشی از یک سو به عملکرد ورزشی و از سویی دیگر به عوامل روانشناختی پرداخته شده و همواره روانشناسان ورزش کاربردی تلاش می کنند تا بتوانند با توسعه توانمندی های روانشناختی ورزشکاران نخبه، عملکرد ورزشی آنها را بهبود بخشند. شیوه های گوناگونی که روانشناسان ورزش برای ارتقاء عملکرد ورزشی به کار می گیرند، تحت تأثیر ویژگی های روانشناختی تعریف گردیده و تمامی اقدامات روانشناختی را در زمینه های ورزشی شامل می شوند. ویژگی های شخصیتی و هوش هیجانی که به عنوان مؤلفه های شخصیتی محسوب می شوند، از جمله ویژگی های روانشناختی می باشند که به عنوان مهمترین فعالیت های روانشناسان ورزشی تعریف می شوند؛ زیرا این افراد می خواهند تا با شناسایی ویژگی های روانشناختی از جمله هوش و ویژگی های شخصیتی نه تنها کارکردهای روانشناختی ورزشکاران را افزایش دهند، بلکه عملکرد ورزشی را نیز بهبود بخشیده و بتوانند در زمینه های رقابتی موفقیت های چشمگیری را برای ورزشکاران به همراه آورند (شاهین- طبع، 1389).

    از جمله متغیر هایی که به ارتباط تنگاتنگ بین ورزش و عملکرد اشاره دارد، ویژگی های روانشناختی از جمله هوش هیجانی و شخصیت است. عملکرد، تحت تأثیر عوامل متعددی قرار دارد. از این رو، همواره ویژگی های روانشناختی می توانند عملکرد را کاهش و یا افزایش دهند (فلاحی و حاجیان، 1382).

    روانشناسان ورزشی اعتقاد دارند که فعالیت های خاص ورزشی و مبادرت ورزیدن در رشته ورزشی خاصی می تواند تأثیرات ویژه ای را بر عملکرد به وجود آورد. همچنانکه در ورزش های رزمی با شیوه های تربیت جسمانی هوازی، مشخص گردیده که تجربه با اوج عملکرد  افزایش می یابد. این وضعیت در دوندگان استقامت نیز قابل توجه است. علاوه بر آن با مرور تحقیقات می توان مطرح نمود که ورزشکاران رزمی در مقایسه با ورزشکاران غیر رزمی از عملکرد بالاتری برخوردار هستند. در حالی که ورزشکاران رشته های بدنسازی در مقایسه با دیگر ورزشکارن از عملکرد پایین تری برخوردار هستند (فلاحی و حاجیان، 1382).

    ورزشکاران رشته های ژیمناستیک از عملکرد بالایی برخوردارند. این وضعیت در بین بسکتبالیست ها نیز مشاهده شده است. با این حال هنوز نمی توان به شناسایی دقیق وضعیت عملکرد ورزشکاران رشته های مختلف و به خصوص تیراندازی دست یافت. زیرا که ویژگی های شناختی از جمله هوش هیجانی و ویژگی های شخصیتی در این رابطه موثراند (حسینی، 1382).

    از این رو، پیش بینی عملکرد تیراندازان را نمی توان تنها از رهگذر متغیرهای فیزیولوژیکی پیش بینی کرد. در نتیجه، پیشنهاد شده است که عوامل روانشناختی نقش مهمی در دستیابی به اوج عملکرد ورزشکاران و این افراد دارد (ذولفقاری، 1385).

    نیازهای جسمانی و چالش های روانشناختی ای که تیراندازان با آن روبه رو هستند، در بین ورزش ها منحصر به فرد است. عوامل جسمانی، دقت، استقامت و مهارت، مسیر حرکت آن ها را با چالش های کم مانندی مواجه می کند. تیراندازان نه تنها باید بر انگیزش، اعتماد به نفس، شدت تمرکز، دقت و هیجانات احاطه داشته باشند (تیلور، 2001)، بلکه باید تسلط خود را حتی در حادترین شرایط جسمانی و محیطی حفظ کنند. همه ورزشکاران در هر رشته ورزشی با عوامل روانشناختی گوناگونی رو به رو هستند (تیلور، 2001)، اما تیراندازان با چاالش های ویژه ای در چند سطح مختلف سر و کار دارند. موفقیت یک تیرانداز در گروی حفظ و نگهداری دقت و انرژی مورد نیاز در روند اجرا است (سروری، 1365).

    بنابراین در حیطه روان شناسی ورزش از یک سو به عملکرد ورزشی و از سویی دیگر به عوامل روانشناختی پرداخته شده و همواره روانشناسان ورزشی کاربردی تلاش می کنند تا بتوانند با توانمدی های روانشناختی ورزشکاران، عملکرد ورزشی آنها را بهبود بخشند (مختاری، 1387). از این رو در تحقیق حاضر به بررسی رابطه ویژگی های شخصیتی و هوش هیجانی بر عملکرد تیراندازی با تپانچه لیزری پرداخته می شود.

    1-2-بیان مساله

    ابهامات گوناگونی در زمینه عوامل روانشناختی موثر بر عملکرد ورزشی وجود دارد و هنوز هم نمی توان ویژگی های روانشناختی موثر بر عملکرد ورزشی در ورزشکاران را فهرست بندی نمود. زیرا عملکرد ورزشی در رشته های گوناگون تحت تأثیر ویژگی های متفاوت روانشناختی قرار دارد (شمعونیان، 1388).

    با این وجود، در زمینه عوامل روانشناختی موثر بر عملکرد ورزشی تیراندازان باید به ویژگی های شخصیتی و هوش هیجانی تأکید نمود. در زمینه اثر عوامل روانشناختی بر عملکرد ورزشی سایر ورزشکاران از قبیل بسکتبالیست ها، به هوش هیجانی، هوش شناختی و ویژگی های شخصیتی تأکید شده است(طیاری، 1389). با این حال، هنوز هم نمی توان به شناسایی دقیق و تجربی عوامل سازنده هوش هیجانی و شخصیتی بر انواع عملکرد در ورزش ها تأکید داشت (شاهین طبع و کامکاری، 1388).

    تحقیقات بسیار گسترده ای در رابطه با سلامت روانی و ورزش، مهارت های روانی و ورزش، هدف گزینی در ورزش، انگیزه و ورزش، تأثیر ورزش بر کاهش اضطراب و افسردگی، استرس، پرخاشگری و افزایش تمرکز و توجه، اعتماد به نفس، تصویرسازی ذهنی و مهارت های تعاملی، شخصیت و .. در اروپا و آمریکا انجام شده است. به عنوان مثال، مورگان (2002) نقش هیجانات در فعالیت ورزشی؛ کوباسا (2003) کاهش استرس و افزایش فعالیت ورزشی؛ کروزو لندز (2003) به پاسخ روانشناختی کمتر و فشارهای روانی بر اثر ورزش؛ جونز (2004) تأثیر مهارت های روانی بر فعالیت ورزشی؛ واکس (2006) کاهش افسردگی و پرخاشگری بر اثر ورزش؛ لندز و همکاران (2006) کاهش اضطراب بر اثر تمرین مستمر و شدید و سگال (2008) به تأثیر شناخت و مهارت های شناختی بر افزایش عملکرد ورزشی و نقش ورزش در افزایش توجه و تمرکز در ورزشکاران گزارش کرده اند.

    ابهامات گوناگونی پیرامون عوامل روانشناختی موثر بر عملکرد ورزشی وجود دارد که هنوز هم نمی توان ویژگی های روانشناختی تعیین کننده عملکرد در تیراندازان را عنوان نمود، از این رو ضعف دانش نظری و تناقض پیشینه تحقیق پیرامون تأثیرگذاری عوامل روانشناختی، منبع مسئله حاضر است.همانگونه که مطرح شد، ویژگی های روانشناختی با سازه های روانشناختی متعدد سر و کار دارد. در تحقیقاتی که پیرامون عوامل موثر بر موفقیت ورزشی صورت گرفته است، مشخص گردیده که ویژگی های روانشناختی می توانند عملکرد ورزشی را افزایش دهند (بشارت، 1384) و مهارت های آن در ورزش های مهارتی سهم به سزا و نقش تعیین کننده ای دارد (شاهین طبع، 1389)، همه ورزشکاران در هر رشته ورزشی با عوامل روانشناختی گوناگونی روبه رو هستند (تیلور،2001)، اما تیراندازان با چالش های ویژه ای سر و کار دارند.

    مطالعه و بررسی احساسات، هیجانات و از همه مهمتر ویژگی های شخصیتی در روان شناسی ورزش از دیدگاه نظری و کاربردی به دو دلیل اصلی حائز اهمیت است. اول آنکه، به نظر می رسد که به طور مستقیم و یا غیر مستقیم عملکرد ورزشی را متاثر می سازند (هانین، 1999؛ لین و تری، 2000) و دوم آنکه، از طریق اطلاعاتی بنیادی در زمینه ارتباط ورزشکار-محیط (لازاروس،1999)، تحت عناوینی مانند اهمیت رویداد ورزشی، توانایی غلبه بر هیجانات و تمایلات واکنشی مربوط به آن، فراهم می آورد. این اطلاعات در درک هر چه بهتر برنامه های پیشبردی ورزشکاران در زمینه های رفتاری، تصمیم گیری و عملکردی و همچنین در زمینه پیشبرد بهبود روانشناختی ورزشکاران بسیار ضروری است (مرین، 2003؛ به نقل از ریموند، 2004).

    یافته های پژوهشی نشان داده اند که ویژگی های روانشناختی و به خصوص ویژگی های شخصیتی و هیجانی از عوامل تعیین کننده اصلی گرایش ها و رفتارهای ورزشی محسوب می شوند (پیدمونت، هیل و بلانکو، 1999؛ دیویس و مگ، 1994؛ نیکوکام و بویل به نقل از عزیزیان، 1390). به عنوان نمونه چنین تصور می شود که افراد درون گرا زودتر احساس بیش انگیختگی می کنند و نسبت به برون گرایان اضطراب بشتر و در نتیجه عملکرد ضعیف تری دارند. با این وجود، نتایج تحقیقات همه همسو نمی باشد و یا اینکه پژوهش ها نشان داده است، تکانه ای بودن (ترکیبی از برونگرایی و روان رنجوری آیزنک) را می توان یکی از متغیرهای مهم شخصیتی در نظر گرفت. بدین صورت کسانی که بیشتر تکانه ای هستند، در ساعات واپسین روز برانگیخته می شوند، اما کسانی که کمتر تکانه ای هستند در ساعات اولیه روز برانگیخته می شوند. این موضوع پیامدهای خاصی برای عملکرد دارد. مثلا، ورزشکاری که میزان تکانه ای بودن او زیاد است، در مسابقات بعد از ظهر نیاز بیشتری به آرام سازی و استرس زدایی دارد تا مسابقاتی که در صبح برگزار می شوند. این وضعیت معرف ارتباط تنگاتنگ بین ویژگی های شخصیتی و هوش هیجانی می باشد (شاهین طبع، 1389).

    یکی دیگر از عوامل تعیین کننده و تأثیر گذار بر کیفیت روابط اجتماعی و موفقیت در حوزه های گوناگون زندگی و حرفه ای،توانمندی ها و شایستگی های اجتماعی، هوش هیجانی می باشد (آیزنبرگ، فیبز، گادری و رایزر، 2000؛ میر و کاروسو، به نقل از قهرمانی، 1380).

    هوش هیجانی عبارت است از ظرفیت ادراک، ابراز، شناخت، کاربرد و اداره هیجانات در خود و دیگران (میر و سالوی، 1997).  پژوهش های تجربی نشان دادند که هوش هیجانی می تواند عملکرد شغلی فرد را پیش بینی کند. توانمندی ها و شایستگی های هیجانی از عوامل تعیین کننده و موثر بر سلامت روانی و موفقیت شغلی به شمار می رود. ارتباط هوش هیجانی با عملکرد بهتر و چالش موفق تر در موقعیت های تحت استرس بر اهمیت هوش هیجانی در میزان سازش یافتگی فرد با موقعیت شخصی شغلی تأکید دارد (لایونر، اشنایدر، 2005؛ نقل از ازغندی و همکارانش، 1385). هوش هیجانی برای نخستین بار توسط سالووی و مایر مطرح شد. سالووی و مایر هوش هیجانی را توانایی ارزیابی، بیان، تنظیم عاطفه خود با دیگران و استفاده کارآمد از آنها تعریف کرده و برای آن ابعادی را به شرح زیر بیان کرده اند: 1- خودآگاهی 2- آگاهی اجتماعی 3- مدیریت روابط 4- خود کنترلی (سالووی و مایر، 1990، به نقل از گل پرور، آقایی، خاکسار، 1384). هوش هیجانی اهمیت زیادی در موفقیت شخصی، اجتماعی و حرفه ای دارد و در تعدیل هیجانهای منفی نقش اساسی را ایفا می کند. یافته های سکلوفسکی و همکارانش نشان می دهد که هوش هیجانی یا گستره شبکه روابط اجتماعی و کیفیت ارائه آن و اداره بهتر کار روابط مثبت داشته و با پریشانی روان شناختی و افسردگی رابطه منفی دارد (ساکلوفسگی، آستین، ایگان، 2003).

    بنابراین، با وجود تحقیقات متعددی که در زمینه اثرات ویژگی های روانشناختی بر عملکرد ورزشی صورت گرفته، هنوز هم به درستی مشخص نمی باشد که ویژگی های روانشناختی باعث افزایش عملکرد ورزشکاران می شود. علی رغم اهمیت و علاقه روزافزونی که هوش هیجانی و عوامل پنچگانه شخصیت پیدا کرده، طی جستجوهایی که محقق انجام داده است تحقیقی درباره ارتباط مستقیم مؤلفه هوش هیجانی و پنج عامل بزرگ شخصیتی با کارایی در تیراندازی و به ویژه در کارکنان نیروی مسلح یافت نشده است. بنابراین محقق در پی پاسخگویی به این مسئله است که آیا بین تیپ شخصیتی و هوش هیجانی با تیز اندازی با تپانچه لیزری در کارکنان نیرو های مسلح رابطه وجود دارد؟

     با تأکید بر سوال اصلی، سوال های فرعی به شرح زیر عنوان می شوند:

    تأثیرگذاری هوش هیجانی بر عملکرد تیراندازی با تپانچه لیزری کارکنان نیروهای مسلح به چه میزان است؟

    تأثیرگذاری ویژگی های شخصیتی بر عملکرد تیراندازی با تپانچه لیزری کارکنان نیروهای مسلح به چه میزان است؟

    1-3-اهمیت و ضرورت پژوهش

    از طریق اجرای اینگونه تحقیقات می توان اطلاعات رهنمودی را برای توسعه روان شناسی کاربردی و از همه مهمتر روان شناسی ورزش و به دنبال آن بهره وری نیروی انسانی در نیروهای مسلح به دست آورد. زیرا از طریق شناسایی اثرات عوامل روانشناختی بر عملکرد تیراندازهای نیروهای مسلح می توان به شناخت دقیق اهداف و محتوای مداخلات روانشناختی دست یافت و می توان اطلاعات کاربردی را برای توسعه عملکرد تیراندازان نیروهای مسلح از طریق اقدامات روانشناختی به دست آورد.

    ورزش مطرح و ارزشمند تیراندازی که کسب مهارت در آن مستلزم آمادگی های جسمی، روانی، تکنیکی و تاکتیکی می باشد، با توجه به عوامل اثرگذار، نیازمند آموزشی جامع است که در کنار مباحث فنی و توانایی های جسمانی باید به عناصر روانی و روانشناختی نیز تأکید شود (حیدری، 1387). پایان نامه مربوط به تیراندازی امروزه با توجه به نیازها و شرایط متفاوت رشته های ورزشی، تخصص گرایی در حیطه روان شناسی ورزشی بسیار مورد توجه قرار گرفته است که می توان به عنان مثال به تخصص هایی همانند روان شناسی فوتبال، روان شناسی بسکتبال، روان شناسی کشتی و حتی روان شناسی تیراندازی اشاره کرد. با توجه به این امر توجه به سازه های روانشناختی ضرورت یافته است. با توجه به اینکه مهارت های فنی ورزشکاران از یک سو و شناسایی روابط بین سازه های روان شناسی ورزشکاران، به ویژه ورزشکاران رشته تیراندازی در این تحقیق، از سوی دیگر با عملکرد آنها از اهمیت ویژه ای برخوردار است، نیاز به انجام چنین تحقیقی بیش از پیش احساس می شود.

    مطالعه و بررسی احساسات، ویژگی های شناختی و از همه مهمتر هیجانات در روان شناسی ورزش از دیدگاه نظری و کاربردی به دو دلیل اصلی حائز اهمیت می باشد.اول آنکه به نظر می رسد به طور مستقیم و غیر مستقیم اجرای ورزشی را تحت تأثیر می گذارد و دوم آنکه، از این طریق، اطلاعاتی بنیادی در زمینه ارتباط ورزشکار- محیط تحت عناوینی مانند اهمیت رویداد ورزشی و یا نبرد، توانایی غلبه بر هیجانات و تمایلات واکنشی مربوط به آن را فراهم می آورد (هانین، 1999).

    این اطلاعات در جهت درک هر چه بهتر برنامه های پیشبردی ورزشکاران در زمینه های رفتاری، تصمیم گیری و عملکرد و همچنین در زمینه پیشبرد بهبود روانشناختی ورزشکاران بسیار ضروری است (مرین، 2003؛ به  نقل از ریمسیوند، 2004).

    بنابراین از آنجایی که ویژگی های شناختی و شخصیتی از عامل تعیین کننده و بسیار مهم و موثر بر عملکرد ورزشی ورزشکاران در شرایط مختلف می باشد، اهمیت این عامل و زیرساخت های آن چنان است که حجم انبوهی از تحقیقات را به خود اختصاص داده است. در این زمینه، جونز معتقد است که ویژگی های شناختی و شخصیتی می توانند، هر دو اثر منفی و مثبت را بر عملکرد ورزشکاران داشته باشند (صنعتکار، 1386).

    به علاوه ویژگی های روانشناختی ضمن توسعه توانمندی های علم روان شناسی در افزایش عملکرد و بهداشت روانی ورزشکاران و افراد، می تواند مسیر کاربردی را برای اقدامات روانشناسان ورزش در رشته های ورزشی و به ویژه رشته تیراندازی مهیا نماید. همچنین با توجه به اینکه مربیان و فرماندهان، اغلب نگران ورزشکاران و افراد خود قبل و بعد از رقابت می باشند و به دنبال آن هستند تا به شناخت عوامل روانی موثر بر عملکرد ورزشکاران و افراد، شرایطی جهت رسیدن به اوج عملکرد ورزشی در آنان فراهم آورند (بشارت، 1386)، انجام چنین تحقیقاتی می تواند مفید باشد.بنابراین از آنجایی که تفاوت های فردی و شخصیتی و همچنین نوع هیجانات و نحوه مدیریت آنها  با موفقیت افراد در ورزشی خاص و پیشرفت در مهارتی ویژه تأثیر مستقیم دارد و از سویی دیگر مهارت تیراندازی به عنوان مهارتی تخصصی و اصلی در نیروهای مسلح هم در میادین نبرد و هم در میادین رقابتی مطرح است؛ بررسی عوامل تأثیر گذار بر این مهارت از ابعاد مختلف در نیروهای مسلح بحثی ضروری به نظر می رسد تا با نتایج به دست آمده از تحقیقات بتوان باعث پیشرفت و توسعه این مهارت مهم و اساسی شد. به این دلیل محقق بر آن شده است تا رابطه بین تیپ شخصیتی و هوش هیجانی را با مهارت تیراندازی لیزری در دانشجویان علوم نظامی دانشگاه امام حسین (ع) سپاه پاسداران انقلاب اسلامی مورد تحقیق و بررسی قرار دهد.

    هچنین اجرای اینگونه تحقیقات و شناسایی اثربخشی ویژگی های روانشناختی در زمینه های عملکرد ورزشی، باعث می شود تا سیاست گذاری دقیقی در زمینه های متفاوت روانشناختی و استفاده از فنون روانشناختی و مشاوره ایجاد گردد. از دست آوردهای دیگر این تحقیق می توان به دادن الگویی واضح به تیرانداز در زمینه تشخیص عوامل موثر بر عملکرد مطلوب و یا ضعف در مسابقات اشاره کرد. ورزشکاران می توانند به مسابقه ای که در آن خیلی خوب اجرا کرده اند، بازگردند و سطح عملکرد خود را به یاد آورند (هانین، 1999؛ به نقل از مسدد،1380).

  • فهرست و منابع پایان نامه بررسی رابطه بین تیپ شخصیتی و هوش هیجانی با تیز اندازی با تپانچه لیزری در کارکنان نیرو های مسلح

    فهرست:

    فصل اول. 9

    1-1-مقدمه. 10

    1-2-بیان مساله. 12

    1-3-اهمیت و ضرورت پژوهش... 15

    1-4-اهداف تحقیق.. 17

    1-5-فرضیه های تحقیق.. 18

    1-6-متغیر های تحقیق.. 18

    1-6-1-ویژگی های شخصیتی.. 19

    1-6-2-هوش هیجانی.. 19

    1-6-3-عملکرد ورزشی.. 19

    فصل دوم. 20

    2-مقدمه. 21

    2-1-درآمدی بر روان شناسی تیراندازی.. 21

    2-1-2-درآمدی بر تیراندازی.. 22

    2-1-3-در حال حاضر فدراسیون جهانی تیراندازی دارای ( ۱۵۴ ) کشور عضو می باشد. 25

    2-2-مبانی نظری شخصیت... 26

    2-2-1-تعریف شخصیت... 26

    2-2-2-نظریه پنج عاملی.. 27

    2-2-3- برون گرایی.. 29

    2-2-4- توافق پذیری.. 30

    2-2-5- روان رنجوری.. 30

    2-2-6- باوجدان بودن (وظیفه شناسی) 30

    2-2-7- گشودگی به تجربه. 31

    2-2-8- نظریه 6 عاملی شخصیت... 31

    2-2-9- یافتههای تجربی از مطالعات واژگانی ساختار شخصیت... 32

    2-2-10- ابعاد 6 عامل شخصیت HEXACO و مقیاسهای آن. 32

    2-2-10-1 صداقت-تواضع و مقیاسهای آن. 32

    2-2-10-2-تهییج پذیری و مقیاسهای آن. 33

    2-2-10-3-برونگرایی و مقیاسهای آن. 34

    2-2-10-4-توافق پذیری و مقیاس های آن. 35

    2-2-10-5- باوجدان بودن و مقیاسهای آن. 36

    2-2-10-6- گشودگی به تجربه و مقیاس های آن. 37

    2-2-11- رابطه های مورد انتظار با سایر متغیرها 38

    2-2-11-1- برون گرایی، باوجدان بودن و گشودگی به تجربه. 38

    2-2-11-2- تهییج پذیری و توافق پذیری.. 39

    2-2-11-3- صداقت-تواضع. 39

    2-2-11-4-تفاوتهای جنسیتی.. 39

    2-2-11-5- پایه های تجربی مدل HEXACO.. 40

    5-2-11-6- پایه های نظری.. 40

    2-2-11-7-اعتبار افزایشی ساختار HEXACO نسبت به BFوFFM... 41

    2-2-12- مطالعات مرتبط با هگزاکو. 41

    2-2-12-1- گرایشات فوبیک... 41

    2-2-12-2-هگزاکو، هیجان خواهی و خطرجویی.. 42

    2-2-12-3-هگزاکو، نوع دوستی و جناح چپی.. 43

    2-3-هوش هیجانی.. 43

    2-3-1-مفهوم و پیشینه هوش هیجانی.. 43

    2-3-2-تعریف هوش... 45

    2-3-3-انواع هوش... 45

    2-3-3-1-هوش مصنوعی.. 45

    2-3-3-2-هوش طبیعی.. 46

    2-3-3-3-هوش اجتماعی.. 46

    2-3-3-4-هوش فرهنگی.. 47

    2-3-3-5-هوش سازمانی.. 48

    2-3-4-هیجان. 48

    2-3-4-1-انواع هیجان. 50

    2-3-5-تعریف هوش هیجانی.. 50

    2-3-6-تاریخچه هوش هیجانی.. 51

    2-3-7-ویژگیهای هوش هیجانی.. 51

    2-3-8-مزایای هوش هیجانی.. 52

    2-3-9-هوش هیجانی سازمانی.. 52

    2-3-10-دیدگاهها در مورد هوش هیجانی.. 53

    2-3-10-1- هوش هیجانی از دیدگاه سالووی و مایر. 53

    2-3-11-اهمیت و ضرورت توجه به هوش هیجانی.. 54

    2-3-12-اساس زیست عصبی هوش هیجانی.. 54

    2-3-13-برداشتهای مختلف از هوش هیجانی.. 55

    2-3-14-دیدگاه مورد قبول پژوهشگر در خصوص هوش هیجانی.. 56

    2-3-15-مدل ترکیبی یا آمیخته بار- آن. 57

    2-3-16- مدل هوش هیجانی گلمن.. 59

    2-3-17-هوش هیجانی و هوش شناختی.. 60

    2-3-18- هوش هیجانی و سلامتی.. 61

    2-4-عملکرد. 62

    2-4-1-درآمدی بر عملکرد. 62

    2-4-2-عملکرد فنی.. 64

    2-4-3-عملکرد ادراکی.. 65

    2-4-4-عملکرد انسانی.. 66

    2-4-5-عملکرد طراحی.. 68

    2-4-6-ارزشیابی عملکرد. 70

    2-4-7-اهداف ارزشیابی عملکرد. 72

    2-4-8-ارزیابی عملکرد سازمان‌های ورزشی.. 76

    2-4-9-عملکرد ورزشی.. 79

    2-4-10-عملکرد در حیطه روان شناسی ورزش... 80

    2-4-11-نیمرخ روان‌شناختی و اوج عملکرد. 82

    2-4-12-عملکرد در تیراندازی.. 83

    2-5-پژوهش های انجام شده در داخل و خارج کشور. 83

    فصل سوم. 91

    3-1-مقدمه. 92

    3-2-نوع پژوهش... 92

    3-3-جامعه آماری و گروه های نمونه، روش نمونه گیری.. 92

    3-4-ابزار اندازه گیری.. 92

    3-4-1-پرسشنامه هوش هیجانی بارن آن. 93

    3-4-2-پرسشنامه شخصیت هگزاکو. 94

    3-4-2-1- صداقت-تواضع و مقیاسهای آن. 94

    3-4-2-2-دامنه صداقت - فروتنی.. 95

    3-4-2-3-تهییج پذیری و مقیاسهای آن. 95

    3-4-2-4-دامنه تهییج پذیری.. 96

    3-4-2-5-برونگرایی و مقیاسهای آن. 96

    3-4-2-6-دامنه برون گرایی.. 97

    3-4-2-7-توافق پذیری و مقیاس های آن. 97

    3-4-2-8-دامنهیتوافق پذیری.. 98

    3-4-2-9- باوجدان بودن و مقیاسهای آن. 98

    3-4-2-10-دامنه باوجدان بودن. 99

    3-4-2-11- گشودگی به تجربه و مقیاس های آن. 99

    3-4-2-12-دامنه گشودگی به تجربه. 100

    3-5-مدل آماری.. 101

    فصل چهارم. 102

    4-1- مقدمه. 103

    4-2- یافته‌های جمعیت شناختی.. 103

    4-3- یافته‌های توصیفی.. 105

    4-4- بخش سوم آمار استنباطی.. 106

    فصل پنجم. 115

    5-1-بحث و نتیجه گیری.. 116

    5-2-محدودیت های تحقیق.. 120

    5-3-پیشنهادات تحقیق.. 120

    5-4-پیشنهادات روش شناختی.. 121

     

    .

    منبع:

    احمدی، پ؛ طهاماسبی، ر؛  باباشاهی، ج؛ فتاحی، م. 1389. نقش عوامل شخصیتی در شکل گیری اعتیاد به کار. پژوهش نامه مدیریت تحول، سال دوم، شماره 3. ص 46- 65.

    امیرنژاد،ق ؛ و محسن نسب،م.1386.بررسی رابطه شخصیت ورضایت شغلی(نظریه جان هالند) دبیران شهرستان بهبهان.

    پالاهنگ، ح. 1387. هنجاریابی آزمون 6 عاملی شخصیت برای دانشجویان ایرانی و بررسی کارایی تشخیص و غربالگری عامل هیجان­پذیری آزمون در مراکز مشاوره دانشجویی. پایان نامه دکتری رشته روانشناسی عمومی. دانشگاه اصفهان.

    حسینی، ف. و لطیفیان، م. 1388. پیش بینی جهت­گیری هدف با استفاده از پنج عامل بزرگ شخصیت در میان دانشجویان دانشگاه شیراز. مطالعات روانشناختی، دوره 5، شماره 1. ص 73-94.

    خرمایی، ف. 1385. بررسی مدل علی ویژگی­های شخصیتی، جهت­گیری انگیزشی، و سبک­های شناختی، پایان­نامه دکتری، شیراز، دانشگاه شیراز.

    رضویه، ا؛ معین،ل؛ و بهلولی اصل، ف. 1389. نقش ویژگی­های شخصیتی و رضایت شغلی کارکنان متاهل بنیاد شهید و امور ایثارگران شهر شیراز. فصلنامه علمی-­پژوهشی زن و جامعه، سال اول، شماره چهارم، ص 1-18.

    زادیونسی، ص. 1389. ارتباط پنج عامل بزرگ شخصیتی با اشتیاق شغلی و سلامت روانی دبیران. پایان نامه کارشناسی ارشد.دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه محقق اردبیلی.

    سمیع زاده، ح.، 1377، بررسی رابطه نوع شخصیت و ویژگی های فردی دبیران مدارس متوسطه شهر کرمان با رضایت شغلی، پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه باهنر کرمان.

    شولتز،د.،شولتز ،س.،1385. نظریه­های شخصیت (چاپ نهم)ترجمه:سیدیحیی سید محمدی.تهران: نشر ویرایش.

    فامیل رشتی، م. 1372. بررسی رابطه بین نگرش دانشجو-معلمان نسبت به شغل معلمی با ویژگی­های شخصیتی آن­ها در مراکز تربیت معلم دخترانه و پسرانه شهرستان همدان در سال تحصیلی 72-71. کارشناسی ارشد مشاوره. دانشگاه تربیت معلم.

    فیست، ج و جی. فیست، گ. 1388. نظریه­های شخصیت (ترجمه یحیی سید محمدی)، تهران: انتشارات روان، چاپ پنجم، ص12.

    نریمانی، م ؛ خان­بابازاده، م و فرزانه، س. 1386، بررسی ویژگی های شخصیتی و رضایت شغلی کارکنان دانشگاه های اردبیل، مجله علمی پژوهشی دانشگاه علوم پزشکی اردبیل،شماره 1،ص77-83.

    نظرپور صمصامی، پ. 1385.رابطه ویژگی های شخصیتی معلمان با رضایت شغلی آنان در سه مقطع تحصیلی ابتدایی، راهنمایی، و متوسطه در شهرستان مسجد سلیمان. دانش و پژوهش در علوم تربیتی. شماره 10 و 11.ص121-146.

    دیهیمی، مهری (83-1382) رابطه هوش هیجانی و خلاقیت، پایان نامه کارشناسی ارشد.

    گلمن، داتیل (1379) هوش هیجانی، ترجمه نسرین پارسا، چاپ دوم، تهران : انتشارات رشد.

    اکبرزاده ، نسرین (1383) ، هوش هیجانی (دیدگاه سالووی و دیگران) ، چاپ اول، تهران : انتشارات فارابی

    پورافکاری، نصرت الله (1376) فرهنگ روان پزشکی، تهران : انتشارات فرهنگ

    اسپورن، الکس اس پرورش استعداد همگانی ابداع و خلاقیت ، ترجمه : حسن قاسم زاده انتشارات نیلوفر ، تهران (1375)

    پورافکاری، نصرت ا...(1375) نشانه شناسی بیماری روانی، چاپ ششم، تهران : انتشارات آزادی.

    دادستان، منصور (1365) هوش هیجانی، فصلنامه تعلیم و تربیت شماره 70-69، صص 105-90

    •          دادستان، منصور (1365) بیماری روانی، تهران : انتشارات پاینده.

    •          موسوی پور، زهرا (84-1383) رابطه هوش هیجانی با افسردگی، پایان نامه کارشناسی، دانشگاه آزاد واحد ساوه

    شاملو، سعید (1378) بهداشت روانی، تهران : انتشارات رشد.

    گنجی، حمزه (1379) بهداشت روانی، تهران : نشر ارسباران .

    دوبونو، ادوارد (1382) خلاقیت جدی، ترجمه : قاسم بصیری و مرتضی غفاری پور، انتشارات آییژ، تهران

    ریو، جان مارشال ، روان شناسی انگیزشی و هیجان، ترجمه : یحیی سید محمدی انتشارات ویرایش تهران (1376)

    گنجی، حمزه (1381) ارزشیابی شخصیت ، چاپ دوم تهران : انتشارات ساوالان

     

     

     

    منابع انگلیسی:

    Acuna, S.T., Gomez, M., & Juristo, N. 2009. How do personality, team processes and task characteristics relate to job satisfaction and software quality?. Information and Software Technology. 51:627-639.

    Ames, C. 1992.Classrooms: Goal structures and student motivation. journal of Educational Psychology. 84: 261-271.

    Ashton, M.C., & Lee, K. 2004. Psychometric   properties   of   the   HEXACO Personality  Inventory Multivariate Behavioral Research. 39:329-358.

    Ashton, M.C & Lee K. 2001. A theoretical basis for the major dimensions of personality. European journal of personality. 15: 327-353.

    Ashton, M.C & Lee, K. 2009. emprical theorical and practical advantages of the HEXACO model of personality structure.

    Ashton, M. C., & Lee, K. 2009. The HEXACO-60: A short measure of the majordimensions of personality. Journal of Personality Assessment. 91: 340–345.

    Ashton, M. C., Lee, K., Perugini, M., Szarota, P., de Vries, R. E., Di Blas, L., et al. 2004.A six-factor structure of personality-descriptive adjectives: Solutions from psycholexical studies in seven languages. Journal of Personality and Social Psychology. 86: 356–366.

    Ashton, M. C., Lee, K.,& Son, C. 2000. Honesty as sixth factor of personality: correlations with Machiavellianism, primary psychopathy, and social androitness. European journal of personality. 14: 359-368.

    Ashton, M. C., Lee, K., Vernon, P. A., & Jang. K. L. 2000. Fluid intelligence, crystallized intelligence, and the openness/intellect factor. Journal of Research in Personality. 34: 198-207.

     Ashton M.C., Lee, K., Visser, B. & pozzeboen, J. 2008.phobic tendency  whitin the five factor model and HEXACO model of personality structure. Journal of Research in  Personality. 42: 734-746.

    Bipp, T., Steinmayr, R., & Spinath, B., 2008. Personality and Individual Differences 44.1454-1464.

    Bourdage. J. S., Lee, K., Ashton, M. C. and Perry,A. 2007. Big Five and HEXACO model personality correlatesof sexuality. Personality and Individual Differences. 43: 1506–1516.

    Burke, R, Matthiesen, s and Pallesen, s, 2006. “Personality correlates of work holism” Personality and Individual Differences. 40–1233.

    Chirumbolo, A. & Leone L. 2010. Personality and politics: The role of the HEXACO model of personality in predicting ideology and voting. Personality and Individual Differences. 49: 43–48

    Elliot, A., &McGregor, H . 2001. 2*2 achievement goals framework .journal of personality and Social Psychology.80(3):501-519.

    Elliot. A.J., & Thrash, T.M. 2001.AG and hierarchical model of a motivation. Educational Psychology Review. 13:139-156.

    Elliot, A. J., & Thrash, T. M. 2002. Approach-avoidance motivation in personality: Approach and avoidance temperaments and goals. Journal of Personality and Social Psychology. 82: 804–818.

    Goldberg, L. R. 2001. Analyses of Digman’s child-personality data: Derivation of Big-Five factor scores fromeach of six samples. Journal of Personality. 69: 709-743.

    Hilbig, B. E., & Zettler, I. 2009. Pillars of cooperation: Honesty–Humility, socialvalue orientations, and economic behavior. Journal of Research in Personality. 43: 516–519.

    Hunter, Schneider. 1998. The relationship of personality and job setting to job satisfaction. United states international university .P 118.

    Hyun, J. K,. Kang,. H. Sh., and Nancy, Swanger. 2009. Burnout and engagement: A comparative analysis using the Big Five personality dimensions International Journal of Hospitality Management, Volume 28, (1): 96-104.

    Judge,T.A & Ilis, R.2002. Relationship of personality to performancemotivation: a meta- analysis, Journal of Applied Psychology. 87: 797-807.

    Karatepe, O., Olugbad,  O. 2009.  The  effect of job  and  personal resources on hotel employees work engagement. International Journal of Hospitality Management. 28: 504-512.

    Kim, H.J., Shin, K.H., Umbreit, w. 2007.Hotel job burnout ;the role of personalitycharacteristics.International Journal of Hospitaliy Management. 421_434.

    Kahn, W.A,1990.Psychological condition of personal engagement and disengage-ment at work. Academy of management journal 33(4):692-724.

    Kristof-Brown, A. L., Zimmerman, R. D., & Johnson, E. C. 2005. Consequences ofindividuals’ fit at work: A meta-analysis of person-job, person-organization,person-group, and person-supervisor fit. Personnel Psychology. 58: 281–342.

    .Lee , K., & C.Ashton ,M. 2005. Personality traits beyond the big five: Are they within the HEXACO space?.Journal of personality.1437-1462.

    Lee, K., Ashton, M. C., & de Vries, R. E. 2005. Predicting workplace delinquency andintegrity with the HEXACO and Five Factor models of personality structure. Human Performance. 18: 179–197.

    Linsay,J. E & Scott, W. D. 2005. Dysphoria and self esteemfollowing anachievement and personality style:theories of vulnerability.CognitiveTherapy and Research. 29: 769-785.

    Marcus, B., Lee, K., & Ashton, M. C. 2007. Personality dimensions explainingrelationships between integrity tests and counterproductive behavior: Big Five,or one in addition? Personnel Psychology. 60: 1–34.

    Miller, J. D., Gaughn, E. T., Payor, L. R., Kamen, C. & Campbell, W. K. 2009. Is research using the narcisstic personality inventory relevant for understand narcisstic personality disorder? Journal of Research in Personality. 43: 482-488.

    Johnson M. K., Rowatt, W. C, &Petrini,L., 2011. A new trait on the market: Honesty–Humility as a unique predictorof job performance ratings. Personality and Individual Differences. 50: 857–862

    Renner, Deborah. 2004.Relationships between personality type and job satisfaction in professional academic advisors, Arizona state university, P 175.

    Reinout E. Vries, A. D., and Feij, J. 2009. Sensation seeking, risk taking, and the HEXACO model of personality. Personality and Individual Differences. 47: 536–540.

    Swider,B.W.,Zimmerman,R.D.2010.Born to burnout :A meta – analytic path model of personality ,job burnout ,and work outcomes.Journal of vocational behavior. 5: 1-20.

    Tanoff , & Gregg, F. 1999. Job satisfaction and personality . The utility of five factor  Model of personality,university of OREGON.

    Wang, M., & Erdheim, J. 2007. Does the five-factor model of personality relate to goal orientation? Personality and Individual Differences 43: 1493-1505.

    Xanthopoulou, D., Bakker, A . B., Demerouti, E., & Schaufeli, W. B. 2007. The role of personal resources in the job demandse resources model. International Journal of Stress Management, 14: 121-141.

     

    Zettler, I., & Hilbig, B. E. 2010. Attitudes of the selfless: Explaining political orientation with altruism. Personality and Individual Differences.(48): 338–342.

    Zweig, D. & Webester, J. 2004.What are we measuring? An examination of the relationships between the big-five personality traits, goal orientation, performance intentions. Personality and Individual Differences. 36: 1693-1708.

    .

ثبت سفارش
عنوان محصول
قیمت