پایان نامه بررسی پیش تجربی سیاهه مشاوره ای لوئیس سوالهای شماره 3 تا45 ( از مقیاس اطمینان اجتماعی ) در میان دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی واحد ابهر

تعداد صفحات: 107 فرمت فایل: word کد فایل: 1000121
سال: مشخص نشده مقطع: کارشناسی ارشد دسته بندی: پایان نامه روانپزشکی
قیمت قدیم:۱۷,۹۰۰ تومان
قیمت: ۱۵,۸۰۰ تومان
دانلود مقاله
  • خلاصه
  • فهرست و منابع
  • خلاصه پایان نامه بررسی پیش تجربی سیاهه مشاوره ای لوئیس سوالهای شماره 3 تا45 ( از مقیاس اطمینان اجتماعی ) در میان دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی واحد ابهر

    چکیده

           در این تحقیق با عنوان « بررسی  پیش تجربی  سیاهه مشاوره ای لوئیس سوالهای شماره 3 تا45 ( از مقیاس اطمینان اجتماعی ) در میان دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی واحد ابهر) می باشد که تعداد آزمودنیها در گروه نمونه 281 نفر است که از این تعداد 15 نفرات آزمودنی داشتیم و 126 نفردختر و 140نفر پسر ( در مجموع 266نفر) باقی مانده شیوه اجرا دراین آزمایش این بود که با فاصله از هم نشبیند و به هر آزمونی یک شماره داده شدواز آنهاخواسته تا آن را روی برگه های خود بنویسند وبعد ازشنیدن توضیحات درخصوص تکمیل پرسشنامه مشغول پر کردن پرسشنامه هاشوند. از آنها خواسته شدتا هیچ سوالی رابدون پاسخ نگذارند. در این تحقیق از روش آزمون همخوانی مجذور کا ( فی دو ) استفاده شد سپس از تحلیل سوال و تعیین همبستگی هر سوال به نمره ملاک آزمون در خصوص سوالات 3 و 45 مشخص شد که سوال 3 از نوع سوالهای دیگر نیست و قدرت تشخیص ندارد و به اعتبار آزمون کمک نمی کند و صدمه می زند و به مقیاس اطمینان اجتماعی کمکمی کند بین دختران و پسران مشاهده نشده و بین جنسیت با امتیاز رابطه ای وجود ندارد و بهتر است در مجموع سوالهای آزمون باقی نمانده و آزمون از اعتبار باز آزمایی قابل قبولی برخوردار نیست .

            ولی سوال 45 در مجموع از نوع سوالهای دیگر است و قدرت تشخیص دارد و به اعتبار آزمون کمک می کند و تفاوتی بین دختران با پسران مشاهده نشد در جمع بندی بهتر است در سوال باقی بماند .

     

    مقدمه

           در این تحقیق هدف اصلی ما آزمون سازی می باشد که در این آزمایش هدف اصلی ما بررسی سوال های 3 و45 می باشد اینکه یک آزمون که از لحاظ اجرایی قدرت بالایی داشته باشد باید دارای چند صفت و خصوصیت باشد . از آنجایی که تست حاضر در جامعه ای از جامعه و فرهنگ و شنات گرفته است پس باشد در زمان و مکان حاضر هنجاریابی شود تا میزان کارآیی و کاربرد آن را بدست آوریم . مسأله ای که باید در مورد سوال ها و کل آزمون مورد توجه باشد چگونگی وضعیت سوال ها در شرایط حاضر نوع جمله بندی ساختار جمله و مهمتر از همه اعتبار و پایایی سوال و قدرت تشخیص سوال ها می باشد . در این آزمایش آنچه را که مورد بررسی قرار گرفته این گونه نشان می دهد که این آزمون که در فرهنگی غیر از فرهنگ ما ساخته شده است و نتایج بدست آمده تا حدودی بیانگر این تفاوت است که در مورد سوال 3 از نوع سوالهایدیگر نیست و قدرت تشخیص ندارد و به اعتبار مقیاس فرعی کمکی نمی کند و صدمه می زند و تفاوتی بین دختران و پسران مشاهده نشده و بهتر است در مجموع سوالهای آزمون باقی نماند و آزمون از اعتبار بازآزمایی قابل قبولی برخوردار نیست .

            برای بدست آوردن نتایج حاصله در فوق ذکر گردید در تحقیق مورد نظر از روش مجذور کا استفاده شد . روش اجرای آزمون به این صورت بود که ابتدا از آزمودنی ها خواستیم با فاصله مناسبی کنار هم بنشینند و توضیحاتی را در مورد پاسخگویی به سوالات به آزمودنی ها ارائه دادمی و اگر سوالی یا ابهامی در مورد آزمودنی ها ایجاد می شد را پایخ میدادیم.

     سپس پرسشنامه ها را در اختیار آزمودنی ها قرار دادیم و بدون در نظر گرفتن زمان آنها را جمع آوری کرده و با استفاده از تحلیل داده ها و تعیین همبستگی سوال با سایر سوالات و تعیین قدرت تمیزسوال و در نهایت با استفاده از مجذور کا نتایج را بدست آوریم .

            همانطور که بیان شد این تفاوت در فرهنگ محیط ساخته شدن آزمون و کشور ما وجود دارد ولی تا حدودی با تجدید نظر در آزمون میتوان آن را در محیط کشور خواهان نیز به اجرا در بیاوریم . هر چند این عمل نیاز به محقق و زمان دارد .

             پیشنهاد می شود که آزمون پس از اصلاح سوالات دیگر بار در مورد آزمودنیها تکرار شود و سپس در گروههای بزرگتر تست می شود . پس از آن میتوان آزمون را در مقاطع مختلف تحصیلی اجرا نمود تا پس از شناخت ویژگی های مختلف دختران و پسران اطمینان اجتماعی ، بتوانیم از بروز بسیاری از مشکلات در مراحل گوناگون زندگی و تحصیل جلوگیری بعمل آوریم .

    میتوان این آزمون را در فرهنگها و قومیتهای مختلف ایرانی اجرا کرده و مفاهیم به دست آمده از مقیاس فرعی را با هم مقایسه نموده و آداب و سنن آنها را طبق الگوهای صحیح به سوی پیشرفت بهتر کشور ارتقاء داد .

             میتوان از این آزمون در مراکز مشاوره ، کلینیکهای روان شناسی بالینی ، روان شناسی اجتماعی و برای شناخت شخصیتهای مختلف استفاده نمود و یا به عنوان ابزار خود سنجی به کار برد .

             همچنین چون این تحقیق به دلیل مقدماتی بودن نمی توان مبنای تصمیم گیری های قاطع درباره تشخیص مقیاسهای آزمون باشد بهتر است سوالهای که مورد تردید است اصلاح شده و با توجه به فرهنگ ایرانی ، سوالات جایگزین گردد و هنجاریابی انجام شود .

     

     

    بحث های اساسی موضوع

             در این آزمایش هدف اصلی ما تست سازی می باشد سیف (1376 ) آورده است « اینکه یک آزمون از لحاظ اجرایی قدرت بالایی داشته باشد باید چند صفت و خصوصیت داشته باشد » ( ص 15 ) از آنجایی که تست های حاضر در جوامعی غیر از جامعه ما و فرهنگی غیر از فرهنگ موجود در کشور ما ساخته شده است . برای اینکه بتوانیم به این نکته پی بریم که تست های ساخته شده و موجود آیا در حال حاضر و با شرایط موجود قابل استفاده می باشد یا نه . باید به خصوصیاتی چند از این آزمون ها اشاره کرد. به عنوان مثال وضعیت سوال ها در شرایط حاضر نوع جمله بندی و ساختار سوال و مهمتر از همه اعتبار روایی و پایائی سوال و قدرت تشخیص سوالات می باشد که سعی می شود هر یک از مسائل ذیل را به صورت بسط داده شده مورد بحث قرار گیرد .

     هدف اساسی پژوهش :

     در سایه اینکه هدف اصلی ما آزمون سازی می باشد شایان توجه است که در این هدف کلی ما به بررسی و تحلیل سوالهای شماره 3و45 از کل آزمونها می پردازیم . بنابراین هدف میتوان اهداف جزئی زیر را برای آن طربقه بندی کرد .

    هدف جزئی یا اهداف ویژه :

              لازمه هدف رسیدن به هدف کلی ما که هنجار یابی سوال های 3 و 45  این آزمون می باشد هدف های جزئی تر نیز مهم می باشد . من جمله : بررسی همگونی درونی اعتبار شاخص مقبولیت و ضریب تشخیص سوال و رابطه سوال با جنسیت ، ثبات و همسانی درونی .

    تعریف آزمون :

              سیف (1376) می گوید : « اندازه گیری یک فرآیند یا فعالیت است . این فرآیند یا فعالیت نیاز به وسیله ای دارد که به آن وسیله اندازه گیری می گویند . برای اندازه گیری ویژگی های مختلف اشیاء و افراد وسایل مختلفی استفاده می شود . بر خلاف ویژگی های فیزیکی ( جسمی ) و رفتارهای آشکار که به طور مستقیم اندازه گیری می شوند ، ویژگی ها یا صفات روانی مانند هوش خلاقیت ، انگیزش ، یادگیری و مانند اینها را به طور غیر مستقیم اندازه گیری کرد ؛ زیرا هیچکس به طور مستقیم به این ویژگی ها دسترسی ندارد . معمولترین وسیله اندازه گیری ویژگی ها یا صفات روانی آزمون [1]  است » . (ص 28 )

     تحلیل سوال های آزمون :

              سیف (1376) میگوید : « هدف از تحلیل سوال های آزمون وارسی تک تک سوال و تعیین میزان دقت و نارسائیهای آنان است . در تحلیل سوال های آزمون نقاط ضعف و قوت یک آزمون و کیفیت همه سوال های آن تعیین می شود . بنابراین لازم است پس از اجرای آزمون سوال های آن تحلیل شده و با استفاده از نتایج حاصل به تجدید نظر در آزمون و بهبود کیفیت سوال ها برای استفاده بعدی اقدام شود » (ص 278)

     برای تهیه یک آزمون خوب تحلیل پاسخ های شوندگان و بررسی تجربی آنها ضروری است .

    همبستگی سوال با کل آزمون :

              سیف (1376) میگوید : « یکی از راه های محاسبه ضریب تمیز[2] سوال های یک آزمون محاسبه ضریب همبستگی بین نمره آزمون شوندگان در آن سوال ها و نمرات آنان در کل آزمون است . این ضریب همبستگی معمولا" به صورت همبستگی دو رشته ای نقطه ای محاسبه       می شود . در واقع ضریب توافق سوال با کل آزمون است .

              هر چه ضریب همبستگی بیشتر باشد بدان معنی است که سوال با مجموعه سوال های دیگر همخوانی بیشتری دارد و لذا بین افراد قوی و ضغیف بیشتر تمیر قائل می شود و هر چه این ضریب تمیز کمتر باشد مقدار این همخوانی کمتر است .

     

    1- Test

    [2] discriminative  inden

  • فهرست و منابع پایان نامه بررسی پیش تجربی سیاهه مشاوره ای لوئیس سوالهای شماره 3 تا45 ( از مقیاس اطمینان اجتماعی ) در میان دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی واحد ابهر

    فهرست:

    ندارد.
     

    منبع:

    ) ثراندایک ،رابرت ال . ( 1369 ) . روان سنجی کاربردی ( ترجمه حیدر علی هومن ).تهران .انتشارات دانشگاه تهران.(تاریخ انتشار اثر به زبان اصلی1982)

    2)سانتراک و دبلیو ، جان ( 1383 ) زمینه روان شناسی سانتراک . ترجمه مهرداد  فیروز بخت . تهران : رسا .

    3)‌ دشتی ، محمد ( مترجم ) ( 1381 ) ترجمه نهج البلاغه حضرت امیر المونین علیه السلام . تهران : زهد .

    4)دوان شولتز ، سیلانی الن شولتر . (‌1383 ) نظریه های شخصیت  .ترجمه ی حسن سید محمدی.  تهران : موسسه نشر ویرایش .

    5) شریفی ، حسن پاشا ، ( 1379 ) اصول روان سنجی و روان آزمایی ، چاپ ششم تهران رشد .

    6)شریفی ، سیروس ( 1381 ) مقاله نیاز به امنیت اجتماعی شماره 1 تهران.

    7) فروغ ، عماد و افتخاری اصغر (‌1381 ) مقاله جامعه شناسی امنیت.مجله راهبر. شماره 26 .

    8) کلم هروس ویفت نگراشتم ( 1382 ) مقاله دین پژوهی در پرتو قرآن .    ( ترجمه کدیور )‌تهران : دانشگاه صنعتی شریف .

    9) مجد ، علی اکبر ( 1382 ) مقاله پاسخگویی و نقش آن در تقویت اعتماد اجتماعی ، مجله اندیشه. سال دهم شماره سوم و چهارم .

    10) هومن ، حیدر علی (‌1366 ) پایه های پژوهش در علوم رفتاری           ( شناخت روش علمی تهران : سلسله)

    11)مقاله دین پژوهی در پرتو قرآن وحی شناسی. دانشگاه صنعتی شریف. پاییز 82 .( کلم هروس ویفت نگراشتم )

     

     

     

     

     

     

     

     

     

    فهرست منابع انگلیسی

     

    d. g  . lewis , p . d pumfrey ( 1978 )

     

    manual for the lewis counsel ing inventory .

     

    nfer publishiny com pany .

     

    WWW. Kadevar . com

    .

ثبت سفارش
عنوان محصول
قیمت