پایان نامه جغرافیای تاریخی زنجان از آغاز اسلام تا ظهور مغول

تعداد صفحات: 177 فرمت فایل: word کد فایل: 10001001
سال: مشخص نشده مقطع: مشخص نشده دسته بندی: پایان نامه تاریخ
قیمت قدیم:۲۴,۳۰۰ تومان
قیمت: ۲۲,۲۰۰ تومان
دانلود مقاله
  • خلاصه
  • فهرست و منابع
  • خلاصه پایان نامه جغرافیای تاریخی زنجان از آغاز اسلام تا ظهور مغول

    ناحیه ی زنجان از سابقه ی تاریخی کهن برخوردار است . گرچه این ناحیه در دل سرزمین های مادی قرار داشته ولی اطلاعات تاریخی در مورد آن اندک است .

    این ناحیه در مسیر راه های مهم ارتباطی قرار داشته و شهرهای قدیمی زنجان و سجاس و سهرورد و طارم در مسیر این راه ها به وجود آمده اند . مذهب رسمی مردنم ناحیه قبل از اسلام ، زرتشتی بوده و زبان شان پهلوی خالص.

     اعراب نو مسلمان در سال 22 یا 24 هجری شهر زنجان را به جنگ فتح کرده و مدت ها بر این ناحیه حکم رانی کرده و هم چنین علویان و آل بویه بر این ناحیه ، زیر نظر دولت مرکزی بغداد حکومت کرده اند .

    کنگریان و اسماعیلیه ، خارج از نفوذ دولت های مرکزی بر این ناحیه حکم رانی کرده اند ، از دژهای منطقه ، حکومت های کنگری و اسماعیلیه برای مقابله با حملات دولتهای مرکزی استفاده می کردند .

    کنگریان به دست اسماعیلیه منقرض شدند و اسماعیلیه به دست هولاکوخان مغول ، مضمحل گردیدند .

    رودهای قزل اوزن و زنجان رود در به وجود آمدن تمده در این منطقه نقش اساسی داشته اند و کشاورزی از دیرباز پایانه ی اصلی اقتصاد این ناحیه بوده و هست . 

    جغرافیای تاریخی چیست ؟

              جغرافیای تاریخی علمی است که از تأثیر محیط جغرافیایی بر وقایع تاریخی ، سیرتکامل دولت ها و تغییرات مرزی آن ها و تاریخ اکتشافات جغرافیایی بحث می کند 1 .

              و به تعریف دیگر ؛ عملی است که رابطه ی بین انسان و طبیعت را در زمان گذشته بررسی می کند . لذا در این علم ، روابط مکانی انسان در قالب مقاطع زمانی در گذشته ، مطرح می شود تا چگونگی مسایل جغرافیایی امروز بشر ، بهتر درک شود و به تعبیر دیگر جغرافیای تاریخی ، همان جغرافیای انسانی گذشته است 2 .

             بنابراین بنا داریم تا حد توان رابطه ی بین ساکنان زنجان و نواحی مربوط به آن را در مقطع تاریخی « ورود اسلام به آن تا هجوم مغول » در محدوده ی جغرافیایی ، با توجه به وجود و گذر حکومت های مختلف اسلامی و ایرانی و آن چه که به مالکیت ، اراضی ، فرهنگ و تمدن و ... بر این سرزمین گذشته مورد بررسی قرار دهیم .

              وجود رودخانه های قزل اوزن و زنجان رود در اطراف زنجان و نواحی اطراف آن ، یکجانشینی و توسعه و تمدن را در طول تاریخ آشکار می کند .

     البته ساختار کالبدی شهر ، مظهری از شرایط سیاسی و نظامی اجتماعی موجود در آن شهر است 3 .

              همان طور که در تواریخ مذکور است زنجان در سال 22 یا 24 هجری بدست مسلمانان با جنگ و غلبه فتح شد که این ، حصار و استحکام نظامی شهر و سلحشوری و شجاعت مدافعان و حاکمان وقت شهر را می رساند .

              به طوری که می دانیم شهر زنجان دارای کهن دژ و دروازه های مختلفی بوده است ، که پس از حمله ی اعراب ، به احتمال زیاد ویران شده و یا آسیب جدی دیده که بعدها ، مرمت و احیاء شده است .

              شهر زنجان قبل از اسلام به سبب داشتن کهن دژ ، دارای مرکز حکومتی ، نهادهای دولتی و ... بوده است که تابع حکومت ساسانی بوده است . و نیز هریک از گروه های قومی و صنفی ، برای خود جایگاه مخصوصی داشتند فلذا هر قسمت شهر یا هر محله ی آن ، به قوم یا گروه مذهبی یا صنفی یا قومی خاص تعلق داشت . مثل محله ی مسگرها ، محله ی عطارها و ... ، امروزه نیز ، محله هایی به این نام ها وجود دارد . شهر زنجان نیز همانند سایر شهرهای مملکت ساسانی به فعالیت روزمره ی خود می پرداخته و دارای تمدن ، فرهنگ و ... مخصوص به خود بوده است .

              با هجوم اعراب نو مسلمان به شهر زنجان ، شهر از رونق قبلی افتاده و حکومت آن همانند سایر نقاط مفتوحه ی ایران به دست اعراب افتاد . و چون شهر با غلبه فتح شده بود ، زمین های آن جزو اموال مسلمین ( اموال خالصه اسلامی ) در آمد .

              کشور ایران ، حدود دو قرن در دوره ی خلفای راشدین ، امویان و عباسیان توسط عاملان یا نمایندگان کامل آن ها اداره می شد . در عصر امویان سرزمین ایران از متعلقات استان کوفه و بصره به شمار می رفت 1 .

              وجود کوهستان های صعب العبور و متعدد ، همچنین وجود قلعه های مختلف در اطراف        زنجان ، مخالفان حکومتی را پناه گاهی بود به طوری که حکومت کنگریان از اوایل قرن چهارم ، قدرت را در منطقه ی زنجان به دست می گیرد و جبهه مخالفی در برابر نفوذ و سیادت عرب ایجاد می کند .

              اسماعیلیان در طی سلطنت سلطان سنجر 483 522 تبلیغات سیاسی و مذهبی خود را به اوج می رسانند .

              ظهور حکومت های کوچک و محلی دیگر همانند خوارزمشاهیان ، غوریان ، اتابکان در نقاط مختلف ایران ، بار دیگر مرزهای بزرگ این کشور را در هم شکست و زمینه ساز حرکت و حمله ی مغول در آغاز قرن هفتم هجری گردید 2 .

              زنجان به هنگام هجوم مغول ، تحت نفوذ خوارزمشاهیان بوده به گونه ای که در سال 621  چنگیز خان ، برای کم کردن نفوذ جلال الدین خوارزمشاه حمله ی دوم خود را به زنجان انجام می دهد . و در هجوم سوم که هولاکو آن را رهبری می کند ، نفوذ اسماعیلیه در زنجان و منطقه به کلی از بین می رود ، مراسم قتل و غارت انجام می گیرد و شهر به ویرانه ای تبدیل می شود .

              چون ایلخانان مغول سلطانیه را می سازند و آن را به پایتختی بر می گزینند ، زنجان روستایی از روستاهای آن می گردد .

              در منابع مختلف از زنجان به سبب اهمیتی که داشته با القاب مختلفی یاد شده مثلاً ابن خرداد به آن را بلاد پهلویین می نامد . ( شاید به سبب تکلم به زبان پهلوی ) ، انبار غله ی ایران نامیده      می شود که حتماًبه سبب تولید زیاد غلّه ، در این منطقه بوده است .

              زمانی دارالسعاده بوده و در زمان بابیه ، که در سال 1266 عصر ناصرالدین شاه بابیان زنجان شورش کردند و سرکوب شدند ، لقب ارض اعلی گرفته بود . همچنین از زمان قاجار ، خمسه به سبب وجود پنج بلوک یا پنج ایل بزرگ در آن نامیده شد .

              زنجان ، امروزه نیز دارای اهمیت و رونق فراوان است ، وجود معادن غنی روی و فلزات مختلف دیگر ، وجود معادن سنگ های زینتی و ساختمانی ، معادن سلیس و ... ، برخورداری از اراضی کشاورزی وسیع و پربازده ، قرار گرفتن در مسیر راه ترانزیتی ایران اروپا ، برخورداری از تولیدات کارخانجات صنعتی مختلف در سطح استان و ... اهمیت آن صد چندان می شود .

    اهداف پژوهش

              نگارنده در نظر دارد ، جغرافیای تاریخی زنجان را از ورود مسلمانان به آن تا هجوم مغول که حدود 600 سال را در بر می گیرد بررسی کند و مطالب جمع آوری شده را ، طوری طبقه بندی نماید و به آن انسجام بخشد که ، به صورت سال شمار و ، یا سلسله های حکومتی ، مورد مطالعه قرار گیرد . ( البته سنواتی که در منابع قدیم ، دارای اتفاق و خبری مکتوب باشد )

     

     

    پیشینه ی پژوهش

              سه کتاب از سه نویسنده ی مختلف در مورد تاریخ زنجان وجود دارد : 1 تاریخ زنجان نوشته ی هوشنگ ثبوتی که تاریخ زنجان را از آغاز تا سال تألیف ( 1365 ) در بر می گیرد . این کتاب شامل 247 صفحه است و بیشتر به مطالب کمی پرداخته و به علت کلی حجم کتاب ، نتوانسته به مطالب جزیی بپردازد

              2 تاریخ زنجان نوشته ی رامین سلطانی ، بیشتر در مورد منابع تحقیق و طارم و بزرگان زنجان تا هجوم مغول را در بر می گیرد .

              3 تاریخ زنجان نوشته ی سید ابراهیم زنجانی ، در مورد رجال زنجان در قرون دوازده ، سیزده و چهارده قمری می باشد .

               همچنین کتاب دیگری به نام بناهای تاریخی و آرامگاهی استان زنجان نوشته ی هوشنگ ثبوتی وجود دارد که در آن به بناهای تاریخی و آرامگاهی زنجان و منطقه ، پرداخته شده است .

    دیگر، کتاب جغرافیای استان زنجان ، اشاره ای اختصار گونه به جغرافیای این استان دارد .

              به هر حال ، تا کنون در این مقطع زمانی خاص ، و به این شیوه ، پژوهشی صورت نگرفته و بالطبع کتابی هم تألیف نشده است . بنابراین این کار می تواند ، مشوقی برای دیگر پژوهش گران باشد که طالب مطالعه در جغرافیای زنجان هستند . این پژوهش می تواند آن ها را از راه میان بر ، به مقصد نزدیک تر نماید . و تا حد توان دشواری ها را از سر راه آنان بردارد .

    روش پژوهش

              روش پژوهش در این تحقیق ، روش تحقیق کتابخانه ای است و در بعضی از موارد آمیخته ای از روش کتابخانه ای و روش میدانی صورت گرفته ، به گونه ای که ، یافته های مکتوب در منابع با یافته های عینی ، مطابقت داده شده و سرانجام نظر نگارنده ، با حفظ امانت مکتوبات منابع قدیم ، اعمال شده است . ( مکان هایی مانند آتشکده ی شیز ، غار کتله خور ، روستای سر جهان که در پژوهش حاضر ، مورد بررسی قرار گرفته ، از نزدیک توسط نگارنده به همراه راهنمایان محل ، روئت شده است )

    محدودیت های پژوهش

              به دلیل نبود تاریخ نگاران محلی در این منطقه ، در مقطع زمانی مورد مطالعه ، همچنین کمبود منابع دست اول و قدیم که در آن ها ، به زنجان پرداخته شده باشد و عدم حفاری های باستان شناسی کافی ، اطلاعات و یافته های اندکی ، ازاین منطقه نصیب پژوهشگر می شود و در مواردی او را با ناکامی مواجه می سازد . که نگارنده این خلأ را با بررسی کلی مساله پر کرده و زنجان را که یکی از شهر های ایران بوده و سرنوشتی همسان با دیگر شهر های آن داشته ، در آن گنجانده است . که امید است ، در این مورد موفق بوده باشد و مقبول افتد .

     

    مآخذ شناسی ( تحلیل منابع )

              در میان منابع قدیم هیچ کتابی را سراغ نداریم که به طور مستقل به زنجان ، تاریخ ، جغرافیا ، مشاهیر علما و دانشمندان و ... آن پرداخته باشد ، مانند تاریخ نیشاپور تألیف ابو عبدا... حاکم نیشاپوری که به تاریخ نیشاپور پرداخته است .

              آن چه در منابع قدیم ، در مورد زنجان وجود دارد ، صرفاً اشاراتی بس کوتاه و گذراست . مورخ برای نزدیک شدن به تاریخ زنجان ، باید مطالعات چند ساله ای در منابع قدیم و جدید داشته باشد ،  تا بتواند حق مطلب را ادا نماید .

              1 البلدان ، اولین منبعی که ذکری از زنجان آورده ، البلدان تألیف احمد بن اسحاق یعقوبی ( م 284 ه ق ) ، گرچه مؤلف ان ، مورخ مشهوری است ولی درباره ی ایران مطلب چندانی ندارد . جزییات مربوط به جاده های ایران ، تنها در این کتاب به طور کامل شرح داده شده است او را پدر جغرافیای اسلامی دانسته اند این کتاب به علت قدمت تألیف و شهرت مؤلف آن دارای اعتبار است . این کتاب ترجمه ی آقای محمد ابراهیم آیتی به چاپ رسیده است .

     

     

  • فهرست و منابع پایان نامه جغرافیای تاریخی زنجان از آغاز اسلام تا ظهور مغول

    فهرست:

    فصل اول : کلیات

    پیشگفتار

    جغرافیای تاریخی چیست ؟

    اهداف و اهمیت پژوهش

    پیشینه ی پژوهش

    روش پژوهش

    محدودیت های پژوهش

    تحلیل منابع ( مأخذ شناسی )

    فصل دوم – جغرافیای طبیعی ، موقعیت و حدود

    جغرافیای استان زنجان

    ناهمواری استان

    نقش ناهمواری ها در زندگی ساکنان استان

    آب و هوا و انواع آن در استان

    تقسیمات سیاسی استان

    منابع آب استان

    موقعیت تاریخی – جغرافیایی زنجان

    عنوان

    آب و هوا

    رودخانه ها :

    رودخانه ی قزل اوزن

    رودخانه ی زنجان رود

    چشمه ها

    راه ها و اهمیت آن ها – فاصله ها

    برج و باروی زنجان

    وجه تسمیه زنجان

    زبان

    مذهب

    خصوصیات مردم زنجان

    زنجان جزء کدام ناحیه است

    فصل سوم – جغرافیای تاریخی – سیاسی – اقتصادی – فرهنگی زنجان

    فتح زنجان و سکونت اعراب در آن

    چگونگی و علل پذیرش اسلام توسط مردم

    اهمیت علم و ترجمه در دوران اسلامی

    مدرسه و مسجد

    عنوان

    مساجد زنجان

    دانشمندان و بزرگان زنجان

    مهاجرت هنرمندان به زنجان

    معادن ، صنعت و تجارت

    کشاورزی و محصول در زنجان

    مالیات در دوره ای اسلامی

    زنجان دارالضرب، بوده است

    شهرهای نزدیک به زنجان

    1-3 – طارم - طارمین

    2-3- سرجهان

    3-3- سهرورد

    4-3- سجاس

    فصل چهارم – حکومت های مؤثر در زنجان

    کنگریان طارم و دژ شمیران

    اسماعیلیه و زنجان

    آغاز تا فرجام فرقه ی اسماعیلیه در زنجان

    اتحاد قزوین و ابهر و زنجان

    عنوان

    فصل پنجم – حکومت ها به ترتیب سلسله در زنجان

    قبل از اسلام

    امویان

    عباسیان

    علویان طبرستان

    سامانیان

    آل زیار

    کنگریان

    آل بویه

    سلجوقیان

    خوارزمشاهیان

    فصل ششم – ساسانیان و پیروی از آداب آنان در دوره ی اسلامی

    ساسانیان و تمدن

    ساسانیان و مذهب

    ساسانیان و مالیات

    ساسانیان ؛ پول و برات – دوره ای اسلامی ؛ پول و برات

    دوره ی اسلامی و پیروی از آداب ساسانیان

    عنوان

    فصل هفتم – آتشکده ها – غارها و قلاع سیاسی زنجان

    آتشکده ها:

    آتشکده شیز

    آتشکده تشویر

    غارها

    غار خرمنه سر

    غار گلجیک

    غار کتله خور

    قلاع سیاسی زنجان

    دژ سر جهان

    دژ شمیران

    دژ تاج

    نتیجه گیری

    خلاصه

    منابع فارسی

    منابع عربی

    چکیده انگلیسی

    .

    منبع:

    شکوهی زنجان ، محمد ؛ عارف زاهد شیخ اخی فرح زنجان ، نشر شهاب زنجان ، چاپ اول ، زنجان 1380

    رییس نیا ، رحیم ؛ آذربایجان در سیر تاریخ ایران 2 جلدی ، نشر نیما ، چاپ دوم ، تبریز 1370

     ابن حوقل ، ابوالقاسم محمد ؛ صوره الارض ، ترجمه ی جعفر شعار ، انتشارات بنیاد فرهنگ ایران ، تهران 1345

    ستوده ، منوچهر ؛ قلاع اسماعیلیه در رشته کوه های البرز ، انتشارات دانشگاه تهران ؛ تهران 1345

     ابودلف ، مسعربن مهلهل ؛ سفرنامه ی ابودلف در ایران ، ترجمه ی سید ابوالفضل طباطبایی ، انتشارات فرهنگ ایران زمین ، تهران 1342

     حموی ، یاقوت ؛ معجم البلدان ، ترجمه ی علی نقی منزوی ، نشر سازمان میراث فرهنگی ، تهران 1380

     یعقوبی ، احمدبن اسحاق ؛ البلدان ، ترجمه ی محمد ابراهیم آیتی ، انتشارات علمی و فرهنگی ، تهران 1381

     بحانا ، حدودالعالم من المشرق الی المغرب ، به کوشش منوچهر ستوده ، نشر طهوری ، تهران 1362

     ابن خردادبه ، ابوالقاسم عبدالله ؛ مسالک و ممالک ، به اهتمام ایرج افشار ، انتشارات علمی و فرهنگی ، چاپ سوم ، تهران 1368

    اصطخری ، ابواسحق ابراهیم ؛ مسالک و ممالک ، به اهتمام ایرج افشار ، انتشارات علمی و فرهنگی ، چاپ سوم ، تهران 1368

    مستوفی ، حمدالله ؛ تاریخ گزیده ، به اهتمام عبدالحسین نوایی ، انتشارات امیرکبیر ، چاپ دوم ، تهران 1362

    بلاذری ، احمدبن یحیی بن جابر ؛ فتوح البلدان ، ترجمه محمد توکل ، انتشارات نقره ، چاپ دوم ، تهران 1367

    مستوفی ، حمدالله ؛ نزهته القلوب ، تصحیح گاه لیستیرنج ، چاپ ارمغان ، تهران 1366

    قزوینی ، زکریابن محمد ؛ آثار البلاد و اخبار العباد ، ترجمه ی عبدالرحمن شرفکندی ، تصحیح میرهاشم محدث ، نشر مؤسسه علمی اندیشه ی جوان ، چاپ اول ، تهران 1366

    حموی ، یاقوت ؛ برگزیده ی مشترک ، ترجمه ی محمد بروین گنابادی ، نشر امیرکبیر ، چاپ دوم ، تهران 1362

    دیاکونف ، ا.م ؛ تاریخ ماد ، ترجمه ی کریم کشاورز ، نشر علمی و فرهنگی ، چاپ چهارم ، تهران 1371

    سترنج ، کای ؛ جغرافیای تاریخی سرزمین های خلافت شرقی ، ترجمه ی محمود عرفان ، نشر علمی و فرهنگی ، چاپ ششم ، تهران 1383

    ابن اثیر ، عزالدین ؛ تاریخ الکامل جلد 4 ، ترجمه ی محمد حسین روحانی ، نشر اساطیر ، تهران 1370

    کلاویخو ، روی کنزاله ؛ سفرنامه ی کلاویخو ، ترجمه ی مسعود رجب نیا ، انتشارات علمی و فرهنگی ، چاپ دوم ، تهران 1366

    مسعودی ، ابوالحسن علی ؛ مروج الذهب ، جلد 2 ، ترجمه ی ابوالقاسم پاینده ، نشر علمی و  فرهنگی ، تهران 1370

    شیبانی ، زان ؛ سفر اروپاییان به ایران ، ترجمه سیدضیاء الدین دهشیری ، انتشارات علمی و فرهنگی ، تهران 1381

    لابیدوس ، ایرا . م ؛ تاریخ جوامع اسلامی ، ترجمه ی علی بختیاری زاده ، انتشارات اطلاعات ، چاپ اول ، تهران : 1381

    شاملویی ، حبیب الله ؛ جغرافیای کامل جهان ، انتشارات بنیاد ، چاپ هشتم ، تهران 1370

    دهخدا ، علی اکبر ؛ لغت نامه ، انتشارات دانشگاه تهران ، چاپ دوم ، تهران 1377

    کیانی ، یوسف ؛ شهرهای ایران ، جلد 4 ، انتشارات جهاد دانشگاهی ، تهران 1370

    ثبوتی ، هوشنگ ؛ تاریخ زنجان ، نشر توانا ، چاپ سوم ، زنجان 1375

    سلطانی ، رامین ؛ تاریخ زنجان ، انتشارات نیکان ، چاپ اول ، زنجان 1379

    نیرومند ، کریم ؛ تذکره سخنوران و خطاطان زنجان ، نشر زعفری ، چاپ اول ، زنجان 1347

    فرای ، ریجارد . ن ؛ میراث باستانی ایران ، ترجمه ی مسعود رجب نیا ، انتشارات علمی و فرهنگی ، چاپ سوم ، تهران 1368

    زرین کوب ، عبدالحسین ؛ تاریخ ایران بعد ازاسلام ، انتشارات امیر کبیر ، چاپ سوم ، تهران 1362

    زرین کوب ، عبدالحسین ؛ تاریخ مردم در ایران ، جلد 2 ، انتشارات امیرکبیر ، چاپ سوم ، تهران 1371

    کسروی ، احمد ؛ کاروند کسروی ، به کوشش یحیی ذکاء ، نشر شرکت سهامی کتاب های جیبی ، تهران 1352

    قبادیانی ، ناصرخسرو ؛ سفرنامه ، به کوشش نادر و زرین بور، نشر شرکت سهامی کتاب های جیبی ، چاپ هفتم ، تهران 1370

    وشمگیر ، عنصرالمعالی ؛ قابوس نامه ، با کوشش غلامحسین یوسفی ، انتشارات علمی و فرهنگی ، تهران 1368

    احسانی ، محمد تقی ؛ هفت هزار سال هنر فلزکاری در ایران ، انتشارات علمی و فرهنگی ، چاپ  اول ، تهران  1368

    نفیسی ، سعید ؛ تاریخ تمدن ایران ساسانی ، به اهتمام عبدالکریم جربزه دار ، انتشارات اساطیر ، چاپ اول ، تهران 1383

    کسروی ، احمد ؛ نام های شهرها و دیه های ایران ، نشر مؤسسه مطبوعاتی شرق ، چاپ سوم ، تهران 1335

    هوار ، کلمان ؛ ایران و تمدن ایرانی ، مترجم حسن انوشه ، انتشارات امیر کبیر ، چاپ سوم تهران 1379

    پرچگانی ،پروانه ؛ همه چیز درباره ی زنجان ، انتشارات اسلامی ، چاپ اول ، تهران 1383

    انصاری ، فرشته ؛ فتنه ی باب در زنجان ، نشر نیکان ، چاپ اول ، زنجان 1382

    کیرشمن ، رومن ؛ ایران از آغاز تا اسلام ، ترجمه ی محمد معین ، انتشارات معین ، چاپ اول ، تهران 1383

    صفا ، ذبیح الله ؛ تاریخ ادبیات در ایران ، جلد 1 ، نشر چاپ ششم ، تهران 1363

    بارتولد . و ؛ تذکره ی جغرافیای تاریخی ایران مترجم حمزه سردادور ، انتشارات توس ، چاپ سوم ، تهران 1372

    بطروشفسکی ، ای . ب ؛ کشاورزیو مناسبات ارضی در ایران عهد مغول ، 2 جلد ، ترجمه کریم کشاورز ، نشر مؤسسه مطالعات و تحقیقات اجتماعی ، تهران 1344

    اشبولر ، برتولد ؛ تاریخ ایران در قرون نخستین اسلامی ، جلد 1 ، مترجم جواد فلاطوری ، نشر علمی و فرهنگی ، چاپ دوم ، تهران 1364

    اشبولر ، برتولد ؛ تاریخ ایران در قرون نخستین اسلامی ، جلد 2 ، مترجم مریم میراحمدی ، نشر علمی و فرهنگی ، چاپ اول ، تهران 1369

    بطروشنسکی ، ایلیاباولویج ؛ اسلام در ایران ، مترجم کریم کاورز ، نشر بیام ، چاپ چهارم ، تهران 1354

    فرای ، ریجارد . ن ؛ عصر زرین فرهنگ ایران ، مترجم مسعود رجب نیا ، نشر سروش ، چاپ دوم ، تهران 1363

    مشکور ، محمدجواد ؛جغرافیای تاریخی ایران باستان ، نشر دنیای کتاب ، چاپ اول ، تهران 1371

    شرفکنده ، محمدبن عبدالرحمن ؛ ترجمه ی آثار البلاد و اخبار العباد ، 2 جلد ، تصحیح سید محمد شاهمرادی ، انتشارات دانشگاه تهران ، تهران 1373

    بدیعی ، ربیع ؛ جغرافیای مفصل ایران ، جلد 2 ، نشر اقبال ، تهران 1367

    فیاض ، علی اکبر ؛ تاریخ اسلام « انتشارات دانشگاه تهران ، چاپ سیزدهم ، تهران : 1381

    اعتماد السلطنه ، محمد حسن خان ؛ مراه البلدان ، 4 جلد ، به کوشش عبدالحسین نوایی و میر هاشم محدث ، نشر دانشگاه تهران ، تهران : 1367

    مطهری ، مرتضی ؛ کلیات علوم اسلامی جلد 2 ، انتشارات صدرا ، چاپ بیست و نهم ، تهران : 1384

    عراقی ، حسین فعال ؛ دایره المعارف تشیع جلد 8 ، « عبدالوهاب زنجانی » ، نشر شهید محبی ، چاپ اول ، تهران : 1379

    لنچیری ، عبدالحسین ؛ جغرافیای تاریخی شهرها ، انتشارات مدرسه ، چاپ اول ، تهران : 1370

    سیفی فمی تفرشی ، مرتضی ؛ سیری کوتاه در جغرافیای تاریخی تفرش و آشتیان ، انتشارات امیر کبیر ، چاپ اول ، تهران : 1361

    انصاف پور ، غلامرضا ؛ تاریخ تبار و زبان مردم آذربایجان ، انتشارات فکر روز  ، چاپ اول ، تهران : 1377

    فرای ، ر . ن ؛ تاریخ ایران ا. فروپاشی دولت ساسانیان تا آمدن سلجوقیان ، پژوهش دانشگاه کمبریج ، جلد 4 ، مترجم حسن انوشه ، انتشارات امیرکبیر ، چاپ دوم ، تهران : 1372

    پیگولو سکایا ، ن . و . ودیگران ؛ تاریخ ایران از دوران باستان تا پایان سده ی هجدهم میلادی ، ترجمه ی کریم کشاورز ، انتشارات پیام ، چاپ چهارم ، تهران : 1354

    شعالبی نیشابوری ، عبدالملک ؛ تاریخ شعالبی ، مترجم محمد فضایلی ، نشر نقره ، چاپ اول ، تهران : 1368

    ابن مسکویه ، ابوعلی ؛ تجارب الامم ، جلد 5 ، مترجم علی نقی منزوی ، انتشارات توس ، تهران 1376

    جوینی ، عطاملک ؛ تاریخ جهانگشا ، 3 جلد ، به هتمام محمد قزوینی ، انتشارات ارغوان ، چاپ  سوم ، تهران : 1367 

    ابن رسته ، احمدبن عمر ؛ الاعلاق النفسه ، ترجمه حسین قره چانلو ، انتشارات امیرکبیر ، چاپ اول ، تهران : 1365

    خواندمیر ، غیاث الدین ؛ تاریخ حبیب السیر ، زیرنظر سید محمد دبیرسیاقی ، انتشارات خیام ، چاپ چهارم ، تهران : 1380

    جیهانی ، ابوالقاسم بن احمد ؛ اشکال العالم ، مترجم علی بن عبدالسلام کاتب ، تحقیق فیرو. منصوری ، ناشر آستان قدس رضوی ، چاپ اول ، مشهد : 1368

    ابن فقیه ، ابوبکر احمدبن محمد ؛ مختصر البلدان ، ترجمه ح . مسعود ، انتشارات بنیاد فرهنگ ایران ، تهران : 1349

    شهرزوری ، شمس الدین محمدبن محمود ؛ نزهت الارواح و روضه الافراح ( تاریخ الحکماء ) ، ترجمه ی مقصود علی تبریزی ، انتشارات علمی و فرهنگی ، چاپ اول ، تهران : 1365

    قدامه بن جعفر ؛ کتاب الخراج ، ترجمه و تحقیق حسین قره جانلو ، نشر البرز ، چاپ اول ، تهران ؛ 1370

    انصاری دمشقی ، شمس الدین محمد ، نخبه الدهرفی عجایب البر و البحر ، ترجمه سید حمید طبیبیان ، انتشارات اساطیر ، چاپ اول ، تهران : 1382

    مارکورات ، یوزف ؛ ایران شهر بر مبنای جغرافیایی موسی خورنی ، ترجمه مریم میر احمدی ، انتشارات اطلاعات ، چاپ اول ، تهران : 1373

    مقدسی ، ابو عبدا... محمد ؛ احسن التقاسیم فی معرفه الاقالیم ، ج 2 ، ترجمه علی نقی منزوی ، نشر شرکت مؤلفان و مترجمان ایران ، چاپ دوم ، تهران ، 1361

    لمتون ، ا.ک.س ؛ مالک و زارع د رایران ، مترجم منوچهر امیدی ، انتشارات علمی و فرهنگی ، چاپ چهارم ، تهران : 1377

    افشار سیستانی ، ایرج ؛ سیمای ایران ، انتشارات آقابیگ ، چاپ اول ، تهران : 1372

    سرفراز ، علی اکبر ؛ تخت سلیمان ، تبریز : 1347

       ابوالفداء ، تقویم البلدان ، ترجمه ، عبدالمحمد آیتی ، تهران ، 1349

    همایی ، جلال الدین ؛ تاریخ ادبیات ایران ، ج 1و2 ، نشر فروغی ، تهران : 1362

    بیهقی ، محمد بن حسین ؛ تاریخ بیهقی ، به کوشش خلیل خطیب رهبر ، انتشارات دنیای کتاب ، چاپ سوم ، تهران : 1371

    وصاف ، فضل ا... ؛ تاریخ وصاف ، نشر ابن سینا ، تهران : 1338

    میرخواند ، میر محمد ؛ روضه الصفا ، انتشارات خیام ، تهران : 1338

    مصاحب ، غلامحسین ؛ دایره المعارف فارسی ، تهران : 1345

    شاد ، محمد پادشاه ؛ فرهنگ آنند راج ، زیر نظر محمد دبیر سیاقی ، انتشارات خیام ، تهران : 1365

    قفس اوغلی ، ابراهیم ؛ دولت خوارزمشاهیان ، ترجمه داود اصفهانیان ، نشر گسترده ، تهران : 1367

    شریف میان محمد ؛ تاریخ فلسفه در اسلام ، مترجم نصرا... پور جوادی ، انتشارات صدرا ، چاپ سوم ، تهران : 1367

    یمینی ، حسن و دیگران ؛ جغرافیای استان زنجان ، نشر شرکت چاپ و نشر ، چاپ اول ، تهران : 1379

    وکیلیان ، منوچهر ؛ تاریخ آموزش و پرورش در اسلام و ایران ، انتشارات سمت ، چاپ یازدهم ، تهران : 1381

    کیانی ، یوسف ؛ تاریخ هنر معماری در ایران در دوره ی اسلامی ، انتشارات سمت ، چاپ چهارم ، تهران : 1381

    کریمیان ، حسین ؛ ری باستان ، نشر انجمن آثار ملی ، تهران : 1345

    بوسورث ، کلیفورد ؛ سلسله های اسلامی ، ترجمه فریدون بدره ای ، نشر مؤسسه ی مطالعات و تحقیقات فرهنگی ، تهران : 1371

    زرین کوب ، عبدالحسین ؛ جستجو در تصوف ایران ؛ انتشارات امیر کبیر ، چاپ چهارم ، تهران : 1362

    جمشیاری ، ابوعبدا.. محمد ؛ تاریخ الوزراء و الکتاب ؛ ترجمه ابوالفضل طباطبائی ، تهران : 1348

    هاجسن ، مارشال . گ . س ؛ فرقه ی اسماعیلیه ؛ مترجم فریدون بدره ای ، نشر سازمان انتشارات و آموزش انقلاب اسلامی ، چاپ سوم ، تهران : 1369

    بیک محمدی ، حسن ؛ مقدمه ای بر جغرافیای تاریخی ایران ، انتشارات دانشگاه اصفهان ، چاپ سوم ، اصفهان : 1382

    قره چانلو ، حسین ؛ جغرافیای تاریخی کشورهای اسلامی ج 1 ، انتشارات سمت ، چاپ اول ، تهران : 1380

    ثبوتی ، هوشنگ ؛  بناهای آرامگاهی استان زنجان ، ج 1 ، انتشارات زنگان ، چاپ اول ، زنجان : 1377

    راوندی ، محمدبن علی ؛ راحه الصدور و آیه السرور ، تصحیح محمد اقبال ، حواشی و تصحیحات مجتبی مینوی ، انتشارات امیر کبیر ، تهران : 1364

    نیشابوری ، ظهیرالدین ؛ سلجوق نامه ، با ذیل سلجوق نامه ابوحامد محمد بن ابراهیم ، نشر کلاله خاور ، تهران : 1332

    کیانی ، محسن ؛ تاریخ خانقاه در ایران ، انتشارات طهوری ، چاپ دوم ، تهران : 1380

    حافظ ابرو ، رشید الدین فضل ا... ، ابوالقاسم کاشانی ؛ مجمع التواریخ سلطانیه ، به اهتمام محمد مدرسی زنجانی ، انتشارات اطلاعات ، چاپ اول ، تهران : 1364

     

    منابع عربی

    همدانی ، ابن فقیه ؛ کتاب البلدان ، تحقیق یوسف الهادی ، نشر عالم الکتاب ، بیروت : 1996

     الذهبی ، شمس الدین محمد ؛ سیر اعلام النبلا ، تحقیق شعیب ارنوؤط و محمد نعیم العرقسوسی ، بیروت : بی تا

     حموی ، یاقوت ؛ معجم البلدان ، 5 جلد ، نشر دارالاحیا ، الثراث العربی ، بیروت : 1955

     ابن خلکان ، شمس الدین احمدبن محمد ؛ وظیات الاعیان انباء انباء الزمان ، جلد 1 ، تصحیح محمدعبدالرحمن المرعشلی ، نشر دارالاحیاء التراث العربی ، بیروت : 1997

     

     

    .

ثبت سفارش
عنوان محصول
قیمت