پایان نامه مطالعه روزن داران رسوبات هولوسن سواحل جنوبی جزیره کیش

تعداد صفحات: 103 فرمت فایل: word کد فایل: 10002465
سال: 1388 مقطع: مشخص نشده دسته بندی: پایان نامه زمین شناسی
قیمت قدیم:۱۶,۹۰۰ تومان
قیمت: ۱۴,۸۰۰ تومان
دانلود مقاله
  • خلاصه
  • فهرست و منابع
  • خلاصه پایان نامه مطالعه روزن داران رسوبات هولوسن سواحل جنوبی جزیره کیش

    پایان ‌نامه کارشناسی ارشد رشته زمین‌ شناسی

    شاخه چینه شناسی و فسیل شناسی

    چکیده

    جزیره کیش از جزایر جنوب کشور ایران محسوب می‌شود از لحاظ شکل هندسی این جزیره تقریباً بیضی شکل بوده د و بخشی اززون زاگرس چین خورده است. مهمترین بخش­های رسوبی این جزیره شامل رسوبات ماسه ه­ای ساحلی، ماسه ه­ای ساحلی متراکم شده، رسی - ماسه­ای  سخت شده، رسی قرمز رنگ و رسوبات رسی ماسه دار می­باشند.

    از لحاظ آب و هوایی جزیره کیش دارای آب و هوای گرم و مرطوب است. سواحل شمال‌غربی، غرب و جنوبی جزیره صخره‌ای و به خاطر وزش بادهای دریایی مواج می‌باشند.

    در تحقیق حاضر مطالعات میکروفونیستیک و رسوب شناختی سواحل جنوبی جزیره کیش در 6 ایستگاه مورد بررسی و ارزیابی قرار گرفته است.

    در مطالعات و بررسی‌های مربوط به روزن‌داران موجود در سطح جزیره 8 جنس و 11 گونه شناسایی شدند روزن‌داران موجود در عمق 6 جنس و ٥ گونه شناسایی شدند. بیشترین فراوانی مربوطه به روزن‌داران با پوسته آهک هیالین می‌باشد.

    اصلی‌ترین مجموعه‌شناسایی شده در این نواحی مورد مطالعه:

    Ammonia   beccarii  linne Association

    است که گونه­های  همراه این مجموعه عبارتند از:

    Amphistegina  lobifera  ,  Elphidium  craticulatum   , Quinqueloculina  lamarkina   , Triloculina    trigonata  ,         Peneropelis           pertusus     

    از نظر رسوب شناختی ایستگاه‌هایی که حاوی روزن‌داران زیادی بودند غالباً از مواد آلی غنی هستند.

    مهمترین عامل فیزیکوشیمیایی مؤثر بر توسعه روزن‌داران میزان اکسیژن محلول در آب است که فراوانی و تنوع آن‌ها را کنترل می‌کند.

    با بررسی‌های انجام شده می‌توان چنین گفت که جامعه میکروفونای جزیره کیش،بیشتر در بسترهای دانه ریز (سیلتی گلی) و جامعه ماکروفونا در رسوبات دانه‌درشت‌ متمرکزند. از آنجایی که مرجان‌ های جزیره کیش تأثیر بسزایی برروی عوامل بوم‌شناختی، رسوب‌شناختی، کانی شناسی دارد پس باید در مورد مرجان‌های جزیره کیش نیز اشاره‌ای داشته باشیم اما اساس مطالعات پایان نامه بر مبنای شناخت میکروفونای منطقه نظیر روزن‌داران می‌باشد.

    مقدمه

    خلیج فارس دریای حاشیه­ای و نیمه بسته وهلالی شکل است با عمق متوسط (حدود 35 متر) که این عمق به تدریج به سمت تنگه هرمز افزایش چشمگیری می­یابد. بطوری که متوسط عمق آن در مناطق شمالی و جنوبی کمتر از 15 مترو درناحیه تنگه هرمز حدود 100 متر است. از طرف مشرق با دریای عمان و اقیانوس هند مرتبط است آب و هوای آن خشک و نیمه استوایی ودمای آن در فصل زمستان دارای آب وهوای معتدل و در فصل تابستان بسیارگرم و شرجی است.

    این خلیج نیلگون به دلیل وجود ذخایر گسترده­ انرژی درخود ازاهمیت جهانی برخورداراست و در عرصه­ی مناسبات بین­المللی چشم تمام جهانیان را به خود خیره کرده است.

    ایران پهناورترین کشور حاشیه خلیج فارس محسوب می­شود و شناخت جزایر ایرانی آن با توجه به اهمیت این منطقه حائز اهمیت است.

    منطقه خلیج فارس دارای حدود ١٣٠ جزیره است که از جمله آنها می­توان به جزایر قشم، کیش، هرمز، ابوموسی، خارک، تنب کوچک، تنب بزرگ، سیری، لاوان، فارور ، هندورابی و...نام برد.              (صهبا، 1386)

    جزیره کیش به منظور مطالعات زمین شناسی دراین رساله مورد توجه قرار گرفته تا روزن‌داران این منطقه شناسایی و معرفی گردد بررسی و مطالعه روزن داران دراین جزیره نقش مهمی را در تعیین میزان آلودگی، تفسیر محیط رسوبی و پالئواکولوژی جزیره ایفا می­کند.

    فصل اول

    کلیات

    ١١ کلیات زمین شناختی خلیج فارس

    ١١١ تاریخچه پیدایش خلیج فارس

    ٢١١ ریخت شناسی خلیج فارس

    ١٢ کلیات وخصوصیات جغرافیایی

    ١٢١ پیشینه تاریخی جزیره کیش

    ١٢٢ موقعیت جغرافیایی و توپوگرافی جزیره کیش

    ١٢٣ خصوصیات زمین شناسی جزیره کیش

    ١٢٤ خاک جزیره کیش

    ١٢٥ اقلیم و آب وهوای جزیره کیش

    ١٢٦ پوشش گیاهی جزیره کیش

    ١٢٧ هیدرولوژی جزیره کیش

    ١٢٨ حیات جانوری در جزیره کیش

    ١٢٩ نگرشی بر نقشه زمین شناسی جزیره کیش

    ١٢١٠ تکنونیک و لرزه خیزی جزیره کیش

    ١٢١١ کشاورزی و دامداری جزیره کیش

    ١٢١٢ امکانات زمین گردشگری در جزیره کیش

    ١٢١٣ ویژگی­های انسانی جزیره کیش

    ١٢١٤ جایگاه ژئوپولتیک ، استراتژیک و نظامی در جزیره کیش

    ١٢١٥ جزیره کیش در سفرنامه­ها و آثارمورخان

    ١٢١٦ آبسنگ­های مرجانی جزیره کیش

     

    فصل اول: کلیات

    ١١ کلیات زمین شناختی خلیج فارس

    ١١١ تاریخچه پیدایش خلیج فارس

    ٢١١ ریخت­ شناسی خلیج فارس

     

    ١١١ تاریخچه پیدایش خلیج فارس 

    در حدود ١٤٠ میلیون سال قبل در آغاز دوران دوم زمین شناسی، شکاف بین اروپا و آمریکا وسیعتر شده و شکاف هند استرالیا ، آفریقای جنوبی و هندوستان را دور زده و زمینه­ی تشکیل اقیانوس هند را فراهم ساخته است.

    در آغاز دوران سوم یعنی حدود 45 میلیون سال پیش، حوضه­ی اقیانوس­ اطلس پدیدار شده آمریکای جنوبی از آفریقا جدا گشته واسترالیا از قاره قطب جنوب فاصله گرفته و به سمت شرق حرکت کرده، درنتیجه اقیانوس هند تشکیل شده و شکاف بین آسیا وآفریقا مقدمه پیدایش دریای عمان را فراهم ساخته است ( معینی، ١٣٧٧).

    حدود ٣٥ میلیون سال قبل، شکاف عمان گسترش بیشتری یافته و شبه جزیره هند ابتدا به سمت شرق سپس به سمت شمال حرکت کرده و دنباله­ی شکاف عمان به شکل خلیج باریکی پیدایش خلیج فارس را فراهم کرده است. به تدریج کوه­های فلات ایران ارتفاع یافته و درپای کوه­های جنوبی پیشروی شاخه­ای از خلیج عمان جلگه­های پست دامنه کوه را فراگرفته وخلیج فارس ظاهر شده است.

    ١١٢ ریخت ­شناسی خلیج فارس

    خلیج فارس دریای حاشیه­ای و نیمه­ بسته­ای است که در اثر تأثیر متقابل صفحه اروپا آسیا در طول دوران­های زمین شناسی ایجاد شده است بطور کامل روی فلات قاره قرار دارد و سراشیبی آن در خلیج عمان است.

    خلیج فارس ٢٠٠ تا ٣٠٠ کیلومتر پهنا و سطحی درحدود 226000 کیلومتر مربع را زیر پوشش دارد واز جنوب بین سرزمین­های عربی از شمال بین رشته­ کوههای البرز ایران قرار دارد (خسرو تهرانی ، ١٣77) .

    بستر این خلیج را تپه­های ماسه­ای، شنی و برآمدگی­های سنگی و مرجانی پر کرده است. از نظر ریخت شناسی خلیج فارس متقارن نبوده و شیب شمالی آن (ساحل ایرانی) تندتر از شیب جنوبی (ساحل عربی) آن است. شیب جنوبی آن درحدود ٣٥ سانتی­متر در هرکیلومتر و تغییرات شیب شمالی آن حدود 175 سانتی­متر در هر کیلومتراست.

    با توجه به این که مواد حمل شده توسط باد در خلیج فارس بصورت توده­های گرد و غبار و ماسه است گاهی این موادبه موازات ساحل با رسوبات دریایی مخلوط و رسوبات دو گانه دریایی بادی را دراین منطقه بوجود می­آورد.

    سطح جزایر خلیج فارس از رسوبات تخریبی ومارن تشکیل شده که کما بیش صدف دارند خاک آنها شور و یا گچ دار است و به همین دلیل رشد گیاهان محدود به انواع خاص است(آقا نباتی ، ١٣٨٣).

    آب خلیج فارس بسیار شورتر از دریای مازندران است که این به دلیل تبخیرشدید آن است در سواحل جنوبی خلیج فارس شوری آب بیشتراز سواحل شمالی آن است بطوری که در مرداب­های کرانه­ی جنوبی آن مانند خلیج سالوا ( salva) میزان نمک محلول درآب به حدود ٧٠ گرم در لیتر می­رسد.

    جزایر ایرانی خلیج فارس یا بصورت رشته­ های طویلی به موازات ساحل قرار دارنده یا مدورند. از گروه اول، جزایر قشم و کیش را می­توان نام برد که دنباله­ ی برجستگی­های زاگرس هستند و از نظر زمین شناسی مشخصات زاگرس چین خورده را دارند. گروه دوم مانند جزایر ابوموسی، هرمز، تنب بزرگ، تنب کوچک که بوجود آمدن آنها حاصل بالا آمدن نمکهای زیرین ( اینفراکامبرین ) و تشکیل گنبد نمکی است که سبب بیرون زدگی سنگهای آنها شده است. سطح جزایر خلیج فارس اساساً از ماسه سنگ و کنگلومرا و مارن تشکیل شده است خاک آنها غالباً شور و گچ­دار است و به همین  علت رشد نباتات به انواع خاصی محدود است (درویش زاده، ١٣٨٠).

    ١٢١ پیشینه­ تاریخی جزیره کیش

    کیش نامی باستانی و بسیارکهن است اگرچه در زبان فارسی دارای معانی متعددی می­باشد (تیرو ترکش وغیره) ولی هیچکدام از این مفاهیم درمورد مفهوم واژه­ای جزیره کیش صادق نیست. در کتب لغت هم معنی خاصی برای آن ارائه نشده است.

    کیش رامعادل فارسی قیس دانسته­اند قیس یک نام عربی است و باتوجه به این که جزایر مجاور این جزیره نیز در سده اخیر دارای اسامی عربی مانند شیخ شعیب و ابوموسی و غیره بوده­اند، چندان بعید به نظرمی­رسد که قیس هم نام شخصی بوده است (صهبا ، 1386).

     نام قدیم کیش، «کیان» بوده وتاریخ احداث شهر آن که دارای باروئی مستحکم بوده را به قرن ششم هجری قمری نسبت می­دهند. دوران عظمت و شکوفایی تاریخ جزیره کیش از قرن چهارم هجری پس از وقوع زلزله در بندر تاریخی سیراف آغاز شد و سیراف پس از ویرانی جای خود را به جزیره کیش داد.

    بنا به نوشته­های مورخین ، نام کیش دردوره ایلخانیان مغول با اسامی و لایات معتبری چون بغداد، بحرین و هندوستان همراه بوده و پیوسته پیشوند دولت خانه در زمان اتابکان قبل از عنوان کیش ذکر می­شده است.

    ویرانه­های به جا مانده از شهر حریره در شمال جزیره نیزاز عظمت جزیره کیش در دوران­های گذشته حکایت می­کند (ویسه، ١٣٧٩)

    همچنین درعصر غزنویان، سلجوقیان، خوارزمشاهیان و مغول جزیره کیش مرکز بازرگانی خلیج فارس بوده است.

    ١٢٢ موقعیت جغرافیایی و توپوگرافی جزیره کیش

    جزیره کیش با مساحتی درحدود 90 کیلومتر مربع و شکل کلی بیضی شکل در ٢٠٠ کیلومتری بندر عباس قرار گرفته است که بین مدار  عرض شمالی و طول شرقی نسبت به نصف­النهار گرینویچ قراردارد.

    طول جزیره حدود ١٥ کیلومتر در محور شرقی غربی و پهنای آن ٧ کیلومتر در محور شمالی جنوبی می­باشد.

    ارتفاع نسبی جزیره کیش از سطح دریا، حدود ٣٢ متر ( درمحل فرودگاه)می­باشد بلندترین نقطه جزیره حدود ٤٥ متر از سطح دریا ارتفاع دارد که در شرق جزیره واقع شده است. بخش کیش دارای دو دهستان به نامهای کیش و لاوان است به عبارتی دیگر این جزیره هم مرکز دهستان و هم مرکز بخش کیش از شهرستان بندر لنگه، استان هرمزگان است.

    سطح جزیره کیش فاقد توپوگرافی ویژه مانند کوه و تپه است. فرودگاه بین­المللی کیش در مرکز جزیره و در بخش مرتفع آن احداث شده است بیشترین شیب جزیره از شمال همین فرودگاه به طرف ساحل (هتل شایان) است (سازمان منطقه آزاد کیش، 1379) .

    سیستم حمل ونقل کنونی جزیره از سه زیر سیستم هوایی، دریایی، زمینی تشکیل شده است فاصله هوای منطقه کیش تا تهران 1052 کیلومتر است.

    ١٢٣ خصوصیات زمین شناسی جزیره کیش

    جزیره کیش از لحاظ زمین­شناسی جزء منطقه زاگرس چین خورده محسوب می­شود این جزیره از لحاظ ساختمان زمین­شناسی یک تاقدیس با محور غرب جنوب شرقی است که از نظر ساختمانی با ساختمان های عمومی زاگراس یکسان است. جنس سنگهای تشکیل دهنده جزیره کیش از آهک­های خارک باسن پلیوسن پایانی است که در حقیقت معادل کنگلومرای بختیاری درنواحی جنوب ایران می­باشد (سازمان جغرافیایی نیروهای مسلح، ١٣٨٣)

    ارتباط این کنگلومرا و آهک­های خارک بصورت بین انگشتی بوده و در قسمت پایین با یک دگرشیبی مشخص می­شود که تحت تأثیرچین خوردگی وبالاآمدگی زاگرس در فاز نهایی آلپ است . بیشترین درصد مخازن گازی این جزیره در ساختمان تاقدیسی آن قرار دارد با توجه به این که تاقدیس­ها و ناودیس­های زاگرس هرچه از محور اصلی دو سپرعربستان و ایران فاصله گرفته و آرام­تر شده­اند، لذا دامنه آنها کمتر و طول موج آنها بیشتر می­شود. چنین مکانیسمی سبب شده که در طول دوران چهارم با تغییر سطح اساس (نوسانات سطح آب) در خلیج فارس تعداد این جزایر دستخوش تغییر شود و بعضاً به خشکی متصل شوند یا بطور کلی به زیر آب بروند برای مثال در دوران سرد یخچالی با خشک شدن خلیج اینگونه جزایر بخشی از پیکر زاگرس را تشکیل می­دادند و دردوران میان یخچالی با بالا آمدن سطح آب خلیج فارس تا ارتفاع 60 متر که بالاترین تراس دریایی قابل ردیابی است بسیاری از این جزایر از جمله جزیره کیش به زیرآب رفته ناپدید شدند.

    Abstract

    Kish Island is one of the south islands of Iran. Its geometrical shape is oval and is a part of folded Zagros zone. The coastel sandy consolidated, coastel sandy consolidated, clay-sandy, red clay and sand dearing clay are the must important sedimentary part of the island. with hot and humid climate. The northwest, west and south coasts are rock island and they are undulating due to blowing of marine winds.

    “This research, investigated Microphonestic and Sedimentlogy studies of Southern Coasts of Kish Island in six stations.”

    In the studies related to the foraminifera existing in the island, 8 species and 11 types were identified. The foraminifera existing in depth were identified for 6 species and 5 types. The most frequency is related to the foraminifera with hyaline lime skin.

     

    The most important identified association includes:

    Ammonia Beccarii Linne Association

     

    The species along with this association includes:

    Amphistegina lobifera

    Elphidium craticulatum

    Quinqueloculina lamarkina

    Triloculina trigonata

    Peneropelis pertusus

     

    From sedimentology point of view, in the stations with high foraminifera. Fine grain sediments mostly consisted of rich organic materials.

    The quantity of water dissolved oxygen is the most effective physicochemical factor on development of foraminifera which controls their frequency and variety.

    According to the carried out researches, we can say that microfauna community of Kish Island in fine grain beds (silty- muddy) are more than macrofauna community of rich coarse grain sediments.

    Since the corals of Kish Island have a main role in ecological, sedimentological and mineralogical factors, so we should point to the corals of Kish Island, but thesis studies are based on recognition of microfauna of the region such as foraminifera. 

  • فهرست و منابع پایان نامه مطالعه روزن داران رسوبات هولوسن سواحل جنوبی جزیره کیش

    فهرست:

    چکیده ..................................................................................................................... 1

    مقدمه ...................................................................................................................... 3

    فصل اول : کلیات .................................................................................................... 4

    1-1 کلیات زمین شناختی خلیج فارس ................................................................... 6

    1-1-1 تاریخچه پیدایش خلیج فارس .................................................................... 7

    2-1-1 ریخت شناسی خلیج فارس ....................................................................... 7

    1-2 کلیات و خصوصیات جغرافیایی .................................................................... 8

    1-2-1 پیشینه تاریخی جزیره کیش ...................................................................... 8

    1-2-2 موقعیت جغرافیایی و توپوگرافی جزیره کیش .......................................... 9

    1-2-3 خصوصیات زمین شناسی جزیره کیش ................................................ 11

    1-2-4 خاک جزیره کیش .................................................................................. 12

    1-2-5 اقلیم و آب و هوای جزیره کیش ............................................................ 13

    1-2-6 پوشش گیاهی جزیره کیش .................................................................... 20

    1-2-7 هیدرولوژی جزیره کیش ....................................................................... 21

    1-2-8 حیات جانوری در جزیره کیش .............................................................. 21

    1-2-9- نگرشی بر نقشه زمین شناسی جزیره کیش ........................................ 23

    1-2-10- تکنونیک و لرزه خیزی جزیره کیش................................................... 24

    1-2-11 کشاورزی و دامداری جزیره کیش .................................................... 25

    1-2-12- امکانات زمین گردشگری در جزیره کیش ........................................ 26

    1-2-13- ویژگی های انسانی جزیره کیش........................................................ 27

    1-2-14 – جایگاه ژئوپولتیک، استراتژیک و نظامی در جزیره کیش ................ 27

    1-2-15 کیش در سفرنامه ها و آثارمورخان.................................................... 28

    1-2-16- آبسنگ‌های مرجانی جزیره کیش ...................................................... 28

    فصل دوم : روش های مطالعاتی ......................................................................... 29

    2-1 – موقعیت جغرافیایی ایستگاههای نمونه برداری ....................................... 30

    2-2- ابزار و مواد مورد نیاز ............................................................................ 32

    2-3 – نمونه برداری .......................................................................................... 32

    2-4- آماده سازی نمونه‌ها جهت مطالعات روزن داران.................................... 33

    2-5- معرفی ایستگاه‌ها....................................................................................... 35

    فصل سوم : مطالعات بوم شناختی و فیزیکو شیمیایی......................................... 47

    3-1 مشخصات فیزیک و شیمیایی آب‌های سواحل جزیره کیش ........................ 48

    3-2- تعیین میزان کل مواد آلی رسوبات............................................................ 52

    3-3- نتایج حاصل ازاندازه گیری میزان کل مواد آلی........................................ 52

    فصل چهارم : نتایج مطالعات میکروفونیستیک وسیستماتیک................................ 55

    فصل پنجم : ماکروفونای جزیره کیش................................................................. 66

    فصل ششم : بحث و نتیجه گیری ........................................................................ 69

    فصل هفتم : اطلس برگزیده روزن داران مطالعه شده ........................................ 76

    منبع:

    منابع فارسی

    1 آقا نباتی، سیدعلی (1383)، زمین‌شناسی ایران، انتشارات سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات معدنی کشور.

    2 خسرو تهرانی، خسرو (1374)، فسیل شناسی بی‌مهرگان، انتشارات مؤسسه فرهنگی عابدزاده.

    3 خسرو تهرانی، خسرو (1377)، اطلس ماکروفسیل‌های بی‌مهرگان، انتشارات دانشگاه آزاداسلامی.

    4 خسروتهرانی، خسرو (1377)، میکروپالئونتولوژی کاربردی، جلد اول، فرامینیفرا، انتشارات دانشگاه تهران.

    5 خسروتهرانی، خسرو (1377)، میکروپالئونتولوژی کاربردی، جلد دوم، غیرفرامینیفرها، انتشارات دانشگاه تهران.

    6 درویش‌زاده، علی (1380)، زمین‌شناسی ایران، انتشارات امیرکبیر.

    7 سازمان جغرافیایی نیروهای مسلح (1383)، جغرافیایی جزایر ایرانی خلیج فارس (جزایر کیش و هندورابی)

    8 سازمان منطقه آزاد کیش (1379)، آبسنگ‌های مرجانی، گوهرهای نهان خلیج فارس.

    9 سهرابی ملایوسفی، معصومه (1382)، مطالعات میکروفونیستیک، رسوب شناسی و بوم‌شناختی رسوبات هولوسن در اکوسیستم مانگرو و نوار ساحلی جنوب جزیره قشم خلیج‌فارس، رساله‌ی دکتری، دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات تهران.

    10- سهرابی ملایوسفی ، معصومه (1382) ، مطالعات میکروفونیستیک و بوم شناختی پهنه جزر و مدی جزیره کیش .

    11 صادقی اسکویی، فرخ‌ السادات (1381)، بررسی زمین‌شناسی جزیره کیش با تأکید بر رده‌های شکم پایان و دو کفه‌ای‌ها، رساله‌ی کارشناسی ارشد، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران شمال.

    12- صهبا ، مریم ، (1386) ، مطالعات ماکرو و میکروفونستیک شامل مرجان‌ها و روزن‌داران جزیره کیش، رساله کارشناسی ارشد، دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات.

    13 معینی، رضا(1377)، مطالعات رسوب‌شناختی، بوم‌شناختی و میکروفونیستیک در طول نوار ساحلی خلیج فارس، از بندرمقام تا بندر نخل تقی، رساله‌کارشناسی ارشد، دانشگاه شهید بهشتی تهران.

    14 وزیری، محمدرضا، داستانپور، محمد و ناظری، وحیده (1380)، مبانی دیرینه‌شناسی، جلد اول (میکروفسیل‌ها)، انتشارات دانشگاه شهید باهنر کرمان.

    15 وزیری، محمدرضا، داستانپور، محمد و ناظری، وحیده (1380)، مبانی دیرینه‌شناسی، جلد دوم (بی‌مهرگان، ایکنوفسیل‌ها، گیاهان)، انتشارات دانشگاه شهید باهنر کرمان.

    16 ویسه، زهرا (1379)، مدیریت زیست‌محیطی گردشگری در منطقه آزاد کیش، رساله کارشناسی ارشد، دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات

     

    Refrences:

    1- Loeblich, A.R, and Tappan, H. (1988). Foraminiferal genera and their classification. Van Nost rand Reinhold Company; New york.

    2- Murray, J.W. (1966). The Foraminiferida of the Persian Gulf. 5. the shelf off the trucial coast. University of Boristol, Great Britain.

    3- Murray, J.W. (1991). Ecology and Paleoecology of Benthic Faraminiferes. Longman Scientific and Technical, Harlow, Essex.

ثبت سفارش
عنوان محصول
قیمت