کاربر گرامی  خوش آمدید ... ( ورود  \ ثبت‌ نام  )

تحقیق مقاله مالیات

مشخص نشده
مشخص نشده
85
word
241 KB
6689
قیمت قدیم:۱۱,۵۰۰ تومان
قیمت: ۸,۵۰۰ تومان
دانلود فایل
  • خلاصه
  • فهرست و منابع
  • خلاصه تحقیق مقاله مالیات

    مقدمه

    یکی از تعاریفی که می توان از مالیات های  مستقیم به عمل آورد عبارت است از پرداخت درصدی از دارایی ها و درآمدهای اشخاص حقیقی و حقوقی با تصویب قانون گذار به دولت برای تامین بخشی از هزینه های آن و هدایت اقتصادی جامعه . از این تعریف می توان دریافت که دولت از وصول مالیات دو هدف را دنبال می کند . اول : تامین مالی بخشی از هزینه های عمومی و دوم : هدایت اقتصادی جامعه که نسبت به هدف اول از اهمیت بیشتری برخوردار است . هر تحلیلگر اقتصادی می داند که یکی از اهداف مهم توسعه اقتصادی در جامعه ایجاد عدالت اجتماعی است و زمانی این عدالت ایجاد خواهد شد که تعدیل ثروت صورت گیرد یعنی فاصله طبقاتی در جامعه کاهش یابد . دولت ها اعمال سیاست های اقتصادی برای رفع ایم معضل نیاز به ابزاربه ابزارهای اقتصادی دارند . یکی از مهم ترین این ابزارها اعمال سیاست های مالیاتی برای تعدیل ثروت است . همان طور که اشاره شد بخش مهم هدف وصول مالیات هدایت اقتصادی جامعه است . یعنی با اعمال سیاست های مناسب مالیاتی می توان فاصله طبقاتی را تا حدودی از بین برد .

    فصل اول

    مالیات برارزش افزوده :

    بیم ها وامید ها

    1-ضرورت اجرای مالیات بر ارزش افزوده

    از آن جا که مالیات ها یکی از مهم ترین ابزارهای سیاست های مالی به شمار          می آیند، بنابراین دولت ها به منظور تأمین هزینه های خود ملزم به یافتن شیوه های مناسب و جدید در وسعت بخشیدن به منابع مالیاتی خود هستند . گسترش این منابع جدید باید با اهداف کاهش هزینه وصول ، امکان تحقق وسعت پایه مالیاتی ، کاهش فرار مالیاتی ،از بین بردن شکاف میان درآمد مالیاتی بالقوه وبالفعل و... توأم باشد . تحقق اهداف مذکور در مالیات های مستقیم به دلیل گستردگی ، بوروکراسی اداری، هزینه بالای وصول، پیچیدگی امور تشخیص و وصول و... میسر نیست و تعمق در مالیات های غیر مستقیم عاملی در جهت دسترسی به اهداف ذکر شده است . به همین منظور دولتها در جهت تحول نظام مالیاتی وبهبود انواع مالیات های غیر مستقیم تلاشهای فراوانی در جهت ایجاد یک نظام پیشرفته مالیاتی به عمل آورده اند. یکی از آثار مثبت این تحول وضع مالیات بر ارزش افزوده است که به تعبیری می توان آن را نوع تغییر شکل یافته مالیات بر فروش دانست. بنا به تعریف مالیات بر ارزش افزوده نوعی مالیات چند مرحله ای است که به کالا ها وخدمات تعلق می گیرد ومنظور از آن اخذ مالیات از اضافه ارزش کالا های تولید شده ویا خدمات ارائه شده در مراحل مختلف تولید و توزیع است. این مالیات مشابه مالیات بر فروش عمومی است که در نهایت توسط مصرف کننده نهایی پرداخت می شود با این تفاوت که در مراحل مختلف تولید وتوزیع ونه فقط در مرحله خرده فروشی، وصول شده ومزایایی در مقایسه با آن دارد (به عبارتی برخی مشکلات مالیات بر فروش را از بین می برد ).

    برقراری و اجرای صحیح این نوع مالیات و بهره برداری مطلوب از آن نیازمند شناخت دقیق و رعایت ضوابط والزاماتی در این مورد است . بدهی است موفقیت در استفاده از مالیات بر ارزش افزوده در نظام مالیاتی منوط بر بکارگیری روش های صحیح اجرایی بوده که این امر مهم نیز در ارتباط مستقیم با شرایط اقتصادی،اجتماعی،سیاسی و فرهنگی هر کشور است.

    مالیات بر ارزش افزوده به دلیل گستردگی پایه وسهولت در وصول ، افزایش درآمد مالیات دولت را به همراه خواهد داشت.بعلاوه چون طی سال مالی قابل محاسبه و وصول است،به ضرورت ثبات نسبی در درآمد مالیاتی را ممکن می سازد.علاوه بر اینکه این مالیات به سبب ویژگی خاص خود موجب شناسایی کامل هویت اشخاص شاغل در بخش های مختلف اقتصادی و آگاهی از میزان دقیق حجم معاملات به دلیل الزام در صدور فاکتور ،صورت حساب و مدارک مربوط به نقل و انتقالات وجوه بابت فروش کالا و ارائه خدمت می شود،در نتیجه سوء استفاده های مالی  و فساد را کاهش داده و نظام تشخیص و وصول مالیات بر درآمد را بهبود می بخشد.

    علاوه بر آن مالیات بر ارزش افزوده آثاری را نیز به دنبال خواهد داشت که انعکاس آن می تواند به صورت مثبت ومنفی در جامعه ظاهر شود.از جمله آثار مثبت اجرای آن کنترل در جهت بخشیدن حرکت سرمایه کارایی بالا ،انتظام نظام بازرگانی ،تعادل در تراز پرداختها ،ایجاد تحول ونوآوری در نظام مالیاتی ،تغییر الگوی مصرف و وحدت ویکپارچگی در نظام مالیاتی به منظور ورود به پیمانهای اقتصادی بین المللی را می توان برشمرد. تشدید روند تورمی و نقص عدالت اجتماعی به عنوان آثار منفی این مالیات قابل ذکر هستند البته می توان با گسترش دامنه مالیات به کالاهای لوکس ومحدود کردن آن به کالاهای ضروری از طریق معافیت کالایی یا تفاوت نرخ ها آثار منفی آن را کنترل کرد.در نهایت اجرای این نوع مالیات می تواند گام مثبتی در جهت ایجاد منابع درآمدی بیشتر برای دولت وتغییر وتحول در نظام مالیاتی باشد.

     

    2-ویژگی های مالیات بر ارزش افزوده

    با توجه به ویژگی های عمومی میالیات بر ارزش افزوده و نیاز شدید دولت برای اصلاح نظام مالیاتی موجود به منظور افزایش درآمدهای مالیاتی،توجه به امکان اجرای این مالیات از اهمیت خاصی برخوردار است.

    مالیات بر ارزش افزوده بر خلاف تصور رایج از ارزش افزوده به دست نمی آید بلکه این مالیات نوعی مالیات بر قیمت فروش است که بار مالیاتی آن بر دوش مصرف کننده نهایی است.این مالیات در سه دهه اخیر به عنوان یک روش جدید مورد عنایت و استفاده بسیاری از کشورهای جهان قرار گرفته است به طوری که بیش از صدوبیست کشور آن را در نظام مالیاتی خود بکار گرفته اند بررسی ویژگی ها و تجارب برخی کشورها در زمینه مالیات بر ارزش افزوده نشان می دهد که اجرای موفقیت آمیز آن به عنوان بخشی از برنامه اصلاح نظام مالیاتی پایه و اساس تأمین رشد مداوم اقتصادی کشور است،به شرط آنکه ملزومات وبسترهای لازم که به دلیل جدید وخاص بودن آن شیوه مالیاتی ضروری هستند،فراهم شوند.دراین نوشتار مزایا ومعایب این مالیات به صورت جداگانه مورد تحلیل قرار می گیرند.امید است سیاستگزاران در زمان تصویب قانون آن دقت لازم را معطوف کرده تا معایب آن به حداقل برسد.

    الف) مزایای مالیات بر ارزش افزوده

    1-ایجاد منبع درآمدی با ثبات و انعطاف پذیر برای دولت

    مالیات بر ارزش افزوده در بسیاری کشورها به عنوان یک منبع درآمدی جدید وباثبات به منظور پوشش مخارج دولت مدنظر قرار گرفته است.چون این ماتلیات از مصرف اخذ شده ومصرف به عنوان بخشی از تولید ناخالص داخلی کمتر دچار نوسان می شود.بنابراین اعمال این مالیات نوعی درآمد ثابت برای دولت ایجاد می کند.همچنین به دلیل اینکه این مالیات بر قیمت جاری اعمال می شود و ایجاد تغییراتی در نرخ آن به سرعت به افزایش یا کاهش درآمد منجر می شودبنابراین به عنوان یک ابزار مالیاتی انعطاف پذیر به هنگام اعمال سیاست های تثبیت اقتصادی می تواند به آسانی مورد استفاده سیاستگزاران قرار گیرد.

    2-پایه مالیاتی گسترده

    از آنجا که مالیات بر ارزش افزوده می تواند بخشی از فعالیت های اقتصادی را تحت پوشش قرار دهد که از طریق مالیات های فروش به راحتی امکان پذیر نیست در نتیجه این مالیات دارای پایه مالیاتی گسترده بوده وامکان وصول بخش قابل توجهی از ظرفیت های بالقوه مالیاتی کشور را فراهم می سازد . پایه مالیاتی گسترده این مالیات پایین بودن نرخ مالیاتی را توجیه می کند که خود ار ویژگی های بارز این روش مالیاتی در جهت تشویق فعالیت های اقتصادی تلقی می شود. نکته همم در زمینه پایه مالیاتی ، مالیات بر ارزش افزوده این است که اگر چه پایه مالیاتی به طور طبیعی گسترده است ولی چون اجرای آن بر اساس آمار و اطلاعات وسیع و مرحله ای تولید استوار بوده و نظام دفترداری در مراحل عمده فروشی وهمچنین خرده فروشی یک ضرورت است بنابراین شروع با یک پایه محدود وبه صورت تدریجی گسترش آن مطابق با تجارب سایر کشورها قرین به موفقیت خواهد بود .

    3-جلوگیری از فرار مالیاتی  

    مزیت مالیات بر ارزش افزوده در در مقایسه با مالیات های فروش به دلیل ویژگی خود کنترلی آن است.به این صورت که به طور معمول در نظام مالیات بر ارزش افزوده مالیات پرداخت شده را یک بنگاه در زمان فروش به خریداران اعلام می کند . زیرا بنگاه های خریدار در پی دریافت اعتبار مالیاتی و بستانکار کردن همان میزان از کل بدهی مالیاتی خود هستند . در این نظام چنانچه بنگاهی مالیات را کمتر از حد واقعی اعلام کند یا مالیات متعلق به خود را نپردازد ،این مالیات به خریدار بعدی منتقل می شود. به عبارت دیگر اجرا نکردن تکلیف کسر وپرداخت مالیات موجب زیان بنگاه های خریدار می شود که آنها به آن واقف هستند و به همین دلیل خریداران تمایلی به خرید کالاهایی که پرداخت مالیات آنها انجام نشده است ، ندارند. بنابراین با اجرای این مالیات به دلیل ویژگی های آن از فرار مالیاتی و اجتناب از پرداخت مالیات جلوگیری می شود و چنانچه فراری هم صورت گیرد در زنجیره تولید وتوزیع به راحتی قابل شناسایی است .

    4-خنثی بودن

    مالیات های سنتی به طور معمول متغییرهای کلان اقتصادی و نیز تصمیم های اقتصادی را تحت تأثیر قرار می دهند و به همین دلیل یکی از دلایل اصلاح نظام مالیاتی از طریق مالیات بر ارزش افزوده ویژگی خنثی بودن وبی طرفی آن عنوان شده است. مالیات بر ارزش افزوده نسبت به تجارب خارجی و فعالیت های مختلف اقتصادی بی تفاوت است. به این معنی که این مالیات ماهیتا" به توزیع عوامل تولید ،سرمایه گذاری ،تجارت خارجی،اشتغال،تکنیک تولید،میزان دخالت دولت،میزان فعالیت بخش های تعاونی وخصوصی در فرایند تولید،نحوه ودرجه ادغام بنگاه های تولیدی و تصمیم های اقتصادی اشخاص حقیقی وحقوقی بی تأثیر است . علاوه بر این، هنگام اعمال مالیات بر ارزش افزوده تفاوتی وجود ندارد که کالا قبل از رسیدن به دست مصرف کننده چند بار مورد مبادله قرار گرفته است. به طور کلی می توان گفت با اعمال آن در تخصیص بهینه عوامل تولید خللی وارد نمی شود.

  • فهرست و منابع تحقیق مقاله مالیات

    فهرست:

    مقدمه                                                                                                  1

    فصل اول                                                                                                                 2

    مالیات بر ارزش افزوده : بیم ها و امیدها                                                      3

    ضرورت اجرای مالیات بر ارزش افزوده                                                      3

    ویژگی های مالیات بر ارزش افزوده                                                            6

    مزایای مالیات بر ارزش افزوده                                                                  7

    ایجاد منبع درآمدی با ثبات و انعطاف پذیر برای دولت                                               7

    پایه مالیاتی گسترده                                                                                 7

    جلوگیری از فرار مالیاتی                                                                          8

    خنثی بودن                                                                                            9

    تسهیل ورود به پیمان های منطقه ای و جهانی                                                         10

    معایب مالیات بر ارزش افزوده                                                                             11

    آثار تورمی                                                                                            11

    آثار تنازلی                                                                                            13

    هزینه های اجرایی                                                                                   14

    ساختار نرخ های مالیات بر ارزش افزوده                                                     15

    معافیت کالاها و خدمات از مالیات بر ارزش افزوده                                         17

    خلاصه و نتیجه گیری                                                                              21

    فصل دوم                                                                                             23

    آثار اقتصادی مالیات به ارزش افزوده                                                                   24

    اثر VAT بر قیمت ها                                                                              24

    اثر VAT بر سرمایه گذاری                                                                      32

    اثر VAT بر تراز تجاری                                                                          35

    اعمال میزان صفر                                                                                   35

    رعایت اصل مبدا و یا مقصد                                                                      35

    ارتباط مالیات بر مصرف و فروش با مالیات  بر ارزش افزوده                                    38

    انواع مالیات بر مصرف و فروش                                                                40

    مالیات بر عمده فروشی و خرده فروشی                                                       42

    مالیات صنعت و تجارت(داد و ستد )                                                            43

    مالیات بر ارزش افزوده                                                                            43

    مالیات بر مصرف و فروش در ایران                                                           45

    Phg نقدی بر مالیات بر درآمد اشخاص حقوقی                                              46

    رابطه میزان (نرخ ) مالیات با عدالت اجتماعی                                                  47

    نرخ مالیات قبل از اصلاح قانون مالیات                                                                   49

    توجیه اقتصادی اصلاح نرخ مالیاتی                                                             53

    دوگانگی بین مالیات بر سود شرکتها و مشارکتهای مدنی                                  56     

    دلایل جایگزینی مالیات بر ارزش افزوده به جاتی مالیات بر مصرف و فروش                  58

    آسیب شناسی نظام مالیاتی                                                                        63

    میزان دستیابی به نظام مالیاتی به اهداف                                                       64

    نقاط ضعف سیستم عاملی                                                                         69

    بالا بودن وقفه های مالیاتی                                                                        70     

    زیاد بودن معافیت های مالی                                                                      71

    مدیریت نیروی انسانی                                                                              73

    ضعف نظام تنبیه و تشویق                                                                        74

    فصل سوم                                                                                            78

    نتیجه گیری                                                                                           79

    پی نوشت                                                                                              80

    منابع             

    منبع:

     

    1-کمیجانی ، اکبر، وزارت امور اقتصادی و دارایی، معاونت امور اقتصادی ، تحلیلی از مالیات بر ارزش افزوده و بررسی مقدماتی امکان اجرای آن در اقتصاد ایران.

    2-پژویان، جمشید، اقتصاد بخش عمومی(مالیات ها)، انتشارات موسسه تحقیقات اقتصادی دانشگاه تربیت مدارس.

    طرح مطالعه های تخمین پایه مالیات بر ارزش افزوده و آثار تورمی آن وزارت امور اقتصادی ودارایی معاونت امور اقتصادی ،.

    کمیجانی اکبر ، مالیات بر ارزش افزوده و بررسی مقدماتی امکان اجرای آن در اقتصاد ایران ، معاونت امور اقتصادی  .

    پژویان جمشید ،‌اقتصاد بخش عمومی ( مالیات ها ) ،  انتشارات موسسه تحقیقات اقتصادی دانشگاه تربیت مدرس .

    ماسگریو ریچارد . اوپگی ماسگریو ، مالیه عمومی در تئوری و عمل ، ترجمه مسعود محمدی و یدالله ابراهیمی فر سازمان برنامه و بودجه

    آقایی ، الله محمد ، بررسی زمینه اجرایی مالیات بر ارزش افزوده در اقتصاد ایران ، پایان نامه کارشناسی ارشد دانشکده اقتصاد دانشگاه تهران .

     

    Sijbern  Cnossen , Tax  Policy  in  Developing  Countreies    World  bank, 1991

    Mc carten ,, W.D.,and  j . stotsky , Excise  Taxes  Tax policy  Handbook , imf , 1995

    Liam ebrill and  Michael  keen  and Others , The  Modern  vat Imf , 2001.

    Alan  a.Tait , value  added  Tax : Administ  rative  and  policy  issues  imf , 1991

    Sijbern  cnossen , key  question  in  considering  a  value  added  Tax  for  central  and  Europen  countrest , imf , 1991.            

    2.Alan A. Tait. ValueAdded tax@, international Practice and Prolems, IMF, 1988.  

    3. Occasional Paper, Value Added Tax: Administrative and Policy issuse.IMF, 1991.

دریافت لینک دانلود به صورت خودکار بلافاصله پس از پرداخت

امکان پرداخت آنلاین از طریق کلیه کارت های عضو شتاب

ثبت سفارش
تعداد
عنوان محصول