گزارش کارآموزی آشنایی با پرس ها و نحوه عملکرد آن ها در مرکز تحقیقات و کنترل صنعتی جنوب

تعداد صفحات: 38 فرمت فایل: مشخص نشده کد فایل: 500003925
سال: مشخص نشده مقطع: مشخص نشده دسته بندی: گزارش پروژه کارآموزی مهندسی مکانیک
قیمت قدیم:۶,۶۰۰ تومان
قیمت: ۴,۶۰۰ تومان
دانلود فایل
  • خلاصه
  • فهرست و منابع
  • خلاصه گزارش کارآموزی آشنایی با پرس ها و نحوه عملکرد آن ها در مرکز تحقیقات و کنترل صنعتی جنوب

    فصل اول :

    معرفی مدیریت برش و پرس :

    مدیریت برش و پرس یکی از مدیریتهایی است که زیر نظر معاونت سواری سازی ایران خودرو فعالیت می کند . برش و پرس در حال حاضر ازنظر تناژ، ابعاد تعداد پرس بزرگترین مجتمع پرسکاری در ایران می باشد. این مجموعه توانایی آنرا داده که برای 150/000 دستگاه سواری ، 5000 دستگاه مینی بوس و 3000 دستگاه اتوبوس قطعه تولید کند. قطعات این مجموعه توسط قالب ، پرس و ماشین آلات مخصوص تولید می شوند. تولید قطعات براساس مدارک فنی «استانداردهای تعریف شده انجام می شود و بدون مدارک فنی و اطلاعات کافی قطعه ای تولید نمی شود. دراین مدیریت جمعا 4027 نغه پرسنل رسمی ، قراردادی و پیمانکاری فعالیت دارند.

    واحدهای تولیدی این مدیریت عبارتند از :

    1-سالن پرس غربی (سالن جدید):

    این سالن در سال 1355 راه اندازی و مورد بهره برداری قرار گرفت . تعداد 25 دستگاه پرس موجود در این سالن مکانیکی میان سه دستگاه وبل اکشن و بقیه سینگل می باشند . که قطعات روکار (gaco ) ،خودروسواری را تولید می کنند. کلیه قطعات روکار پیکان ، Face در این زمان تولید می شود و در حال حاضر قطعات روکار پژوپرشیی نیز به این مجموعه اضافه شده است . این سالن دارای سه خط تولید همزمان می باشد . باضافه خطوط کوچکی که قطعات تقویتی و تزئینی را تولید می کنند. دراین سالن جهت حمل ضایعات از سیستم کانوا برحمل ضایعات و شوت اتوماتیک استفاده می شود.

    2- سالن پرس شرقی (پرس قدیم و ضربه ای ):

    این سالن از دو قسمت پرس های هیدرولیک سنگین و پرسهای یک به ضربه ای تشکیل شده . کلیه قطعات داخلی و تقویتی خودرو دراین سالن تولید می شوند پرسهای این سالن از 1600 تن دبل اکشن تا 60 تن یکی یه می باشد .

    3- سالن برش و خم و فرم بری :

    در این سالنها انواع قیچی ،خم کن و نورد، قیچی ناغنی ، چکشهای برقی ماشینهای فرم بر و ماشین چند کاره نصب شده است . این ماشین آلات ضمن تولید قطعه ، و ورقهای مورد نیاز پرسکاری را نیز تامین می کنند. قطعاتی که فاقد قالب می باشد و از نظر اقتصادی ساخت قالب جهت این قطعات به صرفه  نیست . با این ماشین آلات تولید می شوند. قطعات آزمایشی و نمونه قطعات کلیه خودروهای جدید نیز توسط این دستگاه ها تولید می شود .

    4- سالن کوئل بری :

    ورقهایی که توسط شرکت خریداری می گردد و به دو صورت کوئل تاشیت تحویل گرفته می شود. ورقهای کوئل پس از حمل به قسمت کویل بدوی تحویل می گردند در این قسمت سه دستگاه کوئل بو وجود دارد:

    کوئل به شماره 1 با کوئل بر باعرض 4500، کویلها را به ورقهای با ابعاد و اندازه مشخص و قابل مصرف تبدیل می کند.

    کوئل به شماره 2 : باکوئل بری که کوئلهای عریض را به کویلهای کم عرض مبدل می سازد.

    کوئل به شماره 3: باکوئل بر به عوض 600 ه کوبلهای کم عرض را به ورق تبدیل می کند.

    در ضمن در این سالنها، دو دستگاه پرس منگنز (پرسهای خاص تولید نبشی و ناودانی ) دو دستگاه نورد به دو دستگاه قیچی و یک دستگاه پرس کششی زمینی جهت تولید قطعات وجود دارد . فعالیت اصلی این ماشین آلات تهیه قطعاتی است که بدون استفاده از قالب جهت خودروهای سنگین و آزمایش تولید می شود.

    پروژه ها و فعالیتهای جنبی :

    از سال 1373 تاکنون در پروژه در این مدیریت تعریف و با موفقیت به اجرا درآمده که خلاصه ای از فعالیتهای این در پروژه به شرح زیر می باشد:

    پروژه بهینه سازی بدنه پیکان :

    هدف از اجرای این  پروژه بازسازی کامل ابزارها و تجهیزاتی بود که بنوعی با افزایش کیفیت بدنه پیکان در ارتباط می باشد . از آن جهت بازسازی تجهیزات حمل و نگهداری قطعات تولیدی ،بازسازی و نوسازی سالنهای پرس و بازسازی و نوسازی سرویسهای بهداشتی و رفاهی .

    در این بخش کلیه قالبها و جیگها بازسازی شد و مدارک فنی و اطلاعات مربوط به این ابزارها از قسمتهای مختلف شرکت جمع آوری در یک آرشیو متمرکز گردید و سعی شد تا قالبها و جیگها براساس نقشه و اطلاعات فنی موجود اصلاح گردند و در مواردی که امکان این عمل وجود نداشت نقشه ها و اطلاعات فنی بارضایت موجود ابزارها هماهنگ شوند.

    پروژه بازسازی و تجهیز ماشین برش و پرس :

    مهمترین هدف این پروژه راه اندازی و بهره برداری از خط کانوایر زیرزمینی حمل ضایعات سالن پرسهای مکانیکی بود که با موفقیت به پایان رسید در حال حاضر کلیه ضایعات و دور ریز قطعات از روی قالب به داخل شوتهایی که در طرف پرس تعبیه شده اند می ریزند و از آنجا توسط کانوایوی که در زیر زمین پرس قرار دارد به داخل پرس ضایعات حمل می شود و سپس تبدیل به بلوک ضایعات می شود که این یدکها توسط کامیون جهت مصرف درکوره های ذوب به ریخته گری انتقال می یابند.

    پروژه های در دست اجرا:

    از مهمترین پروژه هایی که در ایران خودرو اجراء خواهد شد و مسئولیت آن به این مدیریت واگذار گردیده است ،پروژه طرح  و توسعه ‌ پرس شاپ می باشد . با اجرای این پروژه پرس شاپ آمادگی تولید قطعات بدنه 250000 دستگاه خودرو را درسال خواهد داشت . در این پروژه سعی شده است که از تجهیزات مدرن استفاده می شود تا جوابگوی نیاز تولید و برنامه های بلند مدت مدیریت شرکت باشد. گذاشتن ورق خام و برداشتن قطعه تکمیل شده در کلیه خطوط پر این سالن بصورت اتوماتیک انجام خواهد گرفت و بهمین لحظا برای تولید قطعه به نیروی انسانی زیادی نیازنیست و بهمان نسبت نیز کیفیت قطعات و ایمنی پرسکاری نیز افزایش می یابد .

     

    فصل دوم :

    طراحی قالب های پرس :

    مقدمه :

    در تولید با قالبهای پرس به عملیات ماشینکاری مجاز نیست . تلرانس کم و دقت ابعادی بالای قطعه تولیدی ، تشی به زیاد قطعات .صحافی سطح خوب قطعه ‌ تولیدی و عدم وجود محدودیت در جنس قطعه از مزایای این روش تولیدی می باشد . تنها عیب آن این است که این روش مخصوص تولید انبوه بوده و برای قطعات با تعداد کم به صرفه نیست . پرسها را از نظر نیروی محرک می توان به نوع هیدرولیکی و نوع ضربه ای تقسیم بندی کرد:

    بررسهای ضربه ای دارای سرعت زیاد کورس کم و قابلیت تنظیم کورس کم می باشند. همچنین در تمام طول کورس ، تناژ ماکزیمم ندارند و در انتهای لنگ ،ماکزیمم تناژ بوجود می آید . علامت کم بودن کورس ، کم بودن خارج از مرکزی تنگ است . در پرسهای هیدرولیک سرعت کم ، کورس زیاد قابلیت تنظیم کورس زیاد و نیروی یکنواخت در کل کورس خواهیم داشت . پارامترهایی برای انتخاب پرس وجود دارد که مهمترین آنها نوع پرس ، تناژ پرس ، کورس پرس ، قابلیت تنظیم کورس ومی نیمم و ماکزیمم فاصله RAM پرس از بستراسیت برای عملیات برش از پرسهای ضربه ای ، برای عملیات کششی عمیق از پرس هیدرولیک و برای عملیات خم و نرم بستگی به میزان خم و فرم از پرسهای ضربه ای و هیدرولیک استفاده می شود.

  • فهرست و منابع گزارش کارآموزی آشنایی با پرس ها و نحوه عملکرد آن ها در مرکز تحقیقات و کنترل صنعتی جنوب

    فهرست:

     

    فصل اول : معرفی کارخانه برش و پرس ایران خودرو......................................... 6

    فصل دوم : طراحی قالبهای پرس .......................................................................

    مقدمه ...............................................................................................................

    برشکاری ..........................................................................................................

    1-2-برشکاری .................................................................................................

    2-2-2- مناطق برش .......................................................................................

    3-2-2-نحوه دادن کلیرانس به سنبه وماتریس ...................................................

    4-2-2-کلیرانس زاویه ای ................................................................................

    5-2-2- اضافه دور ریز ....................................................................................

    6-2-2-نیروی لازم برش .................................................................................

    7-2-2- انرژی لازم برش .................................................................................

    8-2-2- روشهای کم کردن نیروی لازم برش ....................................................

    9-2-2- نیروی لازم بیرون انداز .......................................................................

    2-2- اجزای قالب ............................................................................................

    3-2- طراحی قالب ..........................................................................................

    1-3-2- بدست آمدن قطعه میل راهنما..............................................................

    2-3-2-طراحی سنبه و پیچها............................................................................

    4-2- روشهای ساخت قالب .............................................................................

    5-2- انواع قالبهای برش ...................................................................................

    6-2- پارامترهای مؤثر در انتخاب قالب .............................................................

    7-2-خمکاری .................................................................................................

    1-7-2- انواع عملیات و قالبهای خمکاری .......................................................

    2-7-2-نیروی لازم خمکاری ...........................................................................

    3-7-2-نیروی بالشتک فشاری .........................................................................

    8-2- کشش عمیق ...........................................................................................

    1-8-2- عیوب عملیات کشش عمیق ...............................................................

    2-8-2-عیوب ورق بعد از عملیات کشش عمیق ..............................................

    9-2- متغیرهای کشش عمیق ............................................................................

    فصل سوم پرسها:...............................................................................................

    1-3- پرسهای سنگی ........................................................................................

    4-2-3- محاسبه مشخصه های پرسهای سنگی .................................................

    2-2-3- نیروی مجاز پرس سنگی ....................................................................

    3-2-3-تناژ مجاز نامی حاصل از گشتی در موتور .............................................

    4-2-3- تناژ مجاز نامی حاصل از قدرت کاری (توصین ).................................

    3-3- پرسهای زانویی .......................................................................................

    4-3-3- نیروی رام و ظرفیت کاری ..................................................................

    2-3-3- سرعت رام .........................................................................................

    4-3- پرسهای پیچی .........................................................................................

    5-3- پرسهای الکتروژن ...................................................................................

    6-3- پرسهای هیدرولیک .................................................................................

    فصل چهارم طرز کار ، انتخاب و تجهیزات کمکی پرسها ....................................

    1-4 طرز کار پرسها...........................................................................................

    2-4 انتخاب پرسها ...........................................................................................

    3-4 نصب و نظارت قالب ................................................................................

    4-4-تجهیزات ایمنی روی پرسها ......................................................................

    5-4-سرویس و نگهداری پرسها وقالبها..............................................................

    6-4-تنظیم و نگهداری قالبها..............................................................................

    فصل پنجم دقت پرسهای مکانیکی .....................................................................

    1-5-دقت در حالت بی باری ............................................................................

    2-5-دقت در حالت تحت بار ...........................................................................

    فصل ششم : سیستمهای ایمنی در برابر اضافه بارپرسهای مکانیکی .......................

    1-6 وسایل ایمنی برای پرسهای مکانیکی در محدوده ‌کورس مورد استفاده ..........

    2-6-وسایل ایمنی پرسهای مکانیکی درکل کورس ............................................

    مراجع ...............................................................................................................

     

    منبع:

    ندارد.

ثبت سفارش
عنوان محصول
قیمت