پروژه کارآفرینی کارگاه تولید قالپاق و رینگ خودرو

تعداد صفحات: 59 فرمت فایل: word کد فایل: 400003521
سال: نامشخص مقطع: صنایع دسته بندی: طرح توجیهی کارآفرینی صنایع فلزی و خودروسازی
قیمت قدیم:۸,۷۰۰ تومان
قیمت: ۵,۹۰۰ تومان
دانلود فایل
کلمات کلیدی: N/A
  • خلاصه
  • فهرست و منابع
  • خلاصه پروژه کارآفرینی کارگاه تولید قالپاق و رینگ خودرو

    خلاصه طرح :

    در این طرح به بررسی تولید قالپاق و رینگ خودرو پرداخته شده است ، برای بررسی طرح از روش های آماری و اقتصادی و برآورد های مالی استفاده شده است ، این طرح شامل چهار فصل میباشد ، فصل اول به بیان کلیاتی از قبیل مقدمه ، تاریخچه ، مجوز های قانونی مورد نیاز ، وضعیت بازار ، میزان واردات و صادرات و ... پرداخته است ، فصل دوم به بیان روش انجام کار پرداخته است ، بازدید از واحد کاری مشابه ، نیروی انسانی ، نحوه تامین سرمایه و ... از جمله عناوین موجود در این فصل میباشد ، فصل سوم به بررسی طرح از دیدگاه اقتصادی پرداخته است ( طرح توجیهی یا BP ) ، عناوینی از قبیل نیروی انسانی مورد نیاز ، میزان سرمایه گذاری ، مواد اولیه مورد نیاز ، ماشین آلات مورد نیاز و ... از جمله عناوین موجود در این فصل میباشد ، در نهایت فصل چهارم به بیان نتیجه اجرای طرح می پردازد .

    فصل اول

    کلیات

    مقدمه :

    مطالعات امکان سنجی، مطالعات کارشناسی است که قبل از اجرای طرحهای سرمایه گذاری اقتصادی انجام میگیرد. در این مطالعات از نگاه بازار، فنی و مالی و اقتصادی طرح مورد بررسی و آنالیز قرار گرفته و نتایج حاصل از آن به عنوان مبنایی برای تصمیم گیری سرمایه گذاران مورد استفاده قرار میگیرد.

    گزارش حاضر مطالعات امکان سنجی مقدماتی تولید قالپاق خودرو میباشد. این مطالعات در قالب متدولوژی مطالعات امکان سنجی تهیه گردیده است و مطابق متدولوژی فوق ، ابتدا محصول مورد مطالعه به طور دقیق معرفی شده و سپس بررسی های لازم روی بازار آن صورت خواهد گرفت و در ادامه مطالعات فنی در خصوص چگونگی تولید و امکانات سخت و نرمافزاری مورد نیاز نیز شناسایی شده و در نهایت ظرفیت های اقتصادی و حجم سرمایه گذاری مورد نیاز برای اجرای طرح برآورد و ارائه خواهد شد تا با استفاده از آن سرمایه گذران و علاقه مندان محترم بتوانند کلیه اطلاعات مورد نیاز را کسب و در جهت انجام سرمایه گذاری اقتصادی با دید باز و مسیر شفاف اقدام نمایند. امید است این مطالعات کمکی هرچند کوچک در راستای توسعه صنعتی کشورمان بعمل بیاورد .

     

    نام کامل طرح و محل اجرای آن :

    تولید  قالپاق رینگ

     

    محل اجرا :

     

     

    مشخصات متقاضیان :

     

     

    دلایل انتخاب طرح :

    قطعه سازی یکی از صنایع مادر و اساسی در هر کشور به شمار می آید. این قطعات خود به عنوان کالای واسط های در تولید انواع خودرو یا بازار خدمات پس از فروش آن مورد استفاده دارند. از اینرو توسعه صنعت قطعه سازی به مفهوم توسعه صنعت خودروسازی کشور است و لذا مجموعه قطعه سازی را میتوان به عنوان یکی از محورهای توسعه کشورها تلقی کرد. در حال حاضر صد ها واحد صنعتی مشابه طرح حاضر در کشورمان مشغول قطعه سازی برای خودرو میباشند. خودرو های صنعتی و کشاورزی از دیگر موارد کاربرد قطعات طرح است و اهمیت این صنعت نیز برای همگان روشن و شفاف میباشد. بنابراین در مجموع ملاحظه میگردد که قطعات تولیدی طرح به عنوان زیرساختهای صنعت کشور به شمار میآیند و از درجه اهمیت بالایی برخوردار میباشند.

     

    وضعیت و میزان اشتغال زایی :

    تعداد اشتغالزایی این طرح 26 نفر میباشد .

     

     

    تاریخچه و سابقه مختصر طرح :

    نام و کد محصولات

    محصولات مورد نظر طرح حاضر، تولید قالپاق خودرو میباشد. قالپاق یک قطعه نسبتا تزئینی در خودرو است . قالپاق ها روی رینگ های چرخ ها نصب شده و بدینوسیله ظاهر زیبائی را به آن ارائه می دهد . قالپاق ها بجزء نقش زیبائی ظاهری نقش دیگری در خودرو ندارند . هر خودرو به تعداد چرخ های خود نیازمند استفاده از قالپاق است .

    قالپاق ها از مواد پلاستیکی ساخته می شوند و دارای انعطاف بالا و وزن بسیار پائین می باشند و بدین ترتیب وجود آن روی چرخ ، سبب وارد آمدن هیچگونه بار اضافی بر خودرو نمی شود . هر قالپاق برای استفاده در رینگ خاصی تولید می شود . از اینرو به تعداد تنوع رینگ چرخ های موجود خودرو ها نیاز به تنوع قالپاق خواهد بود . از طرف دیگر به منظور افزایش بازار پسندی قالپاق ، تولید کنندگان اشکال مختلفی را در تولید قالپاق به آن اعمال می نمایند تا بواسطه آن بتوانند با ارائه تنوع ظاهری متفاوت ، سلایق مختلف را پوشش دهند . در اشکال زیر نمونه هائی از این نوع قطعات آمده است .

     

    شماره تعرفه گمرکی

    شماره تعرفه گمرگی قطعات خودرو بر اساس سهم تولید داخل آنها تعیین شده است . و از آنجائیکه قطعات مورد مطالعه در قسمت های مختلف خودرو دارای کاربرد هستند ، لذا نمی توان قطعه خاصرا تعیین و شماره تعرفه دقیقی را برای آن عنوان کرد . از اینرو در جدول زیر شماره تعرفه بر اساس تقسیم بندی وزارت بازرگانی آورده شده است .

    (تصاویر و جداول در فایل اصلی موجود است)

    قطعات مورد مطالعه نیز در قالب تقسیم بندی بالا قرار میگیرند .

    شرایط واردات محصول

    با مراجعه به کتاب مقررات صادرات و واردات وزارت بازرگانی، نتیجه گیری شده است که محدودیت خاصی برای واردات قطعات مورد مطالعه وجود ندارد. لذا با پرداخت حقوق گمرکی به شرح میزان ذکر شده در جدول بالا ، امکان واردات وجود خواهد داشت.

    توضیح:

    همانطوریکه ذکر شد مطابق مقررات منتشر شده از سوی وزارت بازرگانی، هیچگونه محدودیت قانونی برای واردسازی قطعات خودرو وجود ندارد، لیکن لازم است در این خصوصبه مورد بسیار مهم زیر توجه شود.

    الف - بازار قطعات خودرو درکشورمان به سه گروه  AM  و OES – OEM تقسیم میگردد و شرایط خرید این گروهها به صورت زیر است.

    بازار OEM

    در این بازار به طورکامل قطعات از داخل کشور تهیه میشود و لذا در صورتی که امکان ساخت داخل برای قطعه ای موجود نباشد. خودروساز خود رأساً اقدام به واردسازی قطعه مورد نیاز مینماید. لذا واردات توسط غیر و فروش آن به خودروساز اتفاق نمیافتد )خودروساز قطعات وارداتی را خرید نمیکند(

     

    بازار OES

    شرایط این بازار نیز مشابه شرایط عنوان شده برای بازار  OEM است.

     

    بازار AM

     در این بازار شرایط رقابتی برقرار است. لذا در صورتی که قطعات وارداتی قابلیت رقابت به لحاظ کیفی و قیمت به موارد مشابه داخلی را داشته باشند، امکان واردات وجود خواهد داشت.

    با توجه به مطالب ذکر شده ، می توان عنوان کرد که عملا" امکان واردات و فروش قطعات در بازار OES و OEM تنها برای شرکتهای خودرو ساز قابل انجام بوده ولی در بازار AM واحدهای مختلف امکان واردسازی و فروش قطعات منفصله خودرو را دارا هستند .

    ب - قالپاق در گروه قطعات تند مصرف خودرو طبقهبندی میگردند، لذا مصرف آن در بازار خدمات پس از فروش بسیار بالاتر از بازار خودروسازان است .

    ج - با توجه به مطالب ذکر شده ، قابل نتیجهگیری است که علیرغم نبود محدودیت برای واردات، عملاً واردات این قطعات محدود می باشد .

     

    بررسی استانداردهای موجود در مورد محصول

    محصول مورد مطالعه، قالپاق خودرو است . این قطعات خود به عنوان یک محصول واسطه در تولید یا تعمیرات خودرو ها مورد استفاده دارند. از اینرو ماهیت این قطعات طوری است که نمیتوان استاندارد خاصی را برای آن تعیین کرد و لذا هیچگونه استاندارد ملی یا بین المللی برای این قطعات وجود ندارد. ولی باید گفت که تولید این قطعات تحت مشخصات فنی ارائه شده از طرف خودرو سازان صورت میگیرد که به نوعی نیز میتوانیم مشخصات فوق را به عنوان الزامات و استانداردهای مورد نیاز در تولید تلقی نماییم. مشخصات فنی قطعات در قالب نقشه فنی، برگ آنالیز مواد اولیه مصرفی و برگ مشخصات مکانیکی و متالوژیکی از طرف هر خودرو ساز تهیه و ارائه میگردد که رعایت تک تک آنها از طرف سازندگان امری اجتناب ناپذیر است .

    همچنین لازم به ذکر است که هر شرکت خودرو ساز استاندارد و الزامات فنی مخصوص به خود را دارا است .

     

    بررسی و ارائه اطلاعات لازم در زمینه قیمت تولید داخلی و جهانی محصول

    بررسی قیمت های داخلی

    هر قطعه از خودرو ، با توجه به نوع قطعه و خودروی مورد استفاده از قیمت های متفاوتی برخوردار است . قالپاق نیز همانند سایر قطعات خودرو به نسبت خودروی مورد استفاده دارای قیمت های مختلفی می باشند ولی متوسط قیمت 70000 تا 85000 ریال را می توان برای این قطعات ارائه کرد .

     

     

     

    مروری بر قیمت های جهانی

    همانند مطالب عنوان شده قبل ، در مورد قیمت جهانی قطعات خودرو نیز نمیتوان اقدام به تعریف رقم خاصی نمود. چرا که قیمت ها تابع نوع قطعه تولیدی و همچنین خودروئی می باشد که قطعه برای آن ساخته می شود و نظر بر اینکه یک کارخانه قطعه سازی اقدام به تولید رنج وسیعی از قطعات مینماید از اینرو ارائه قیمت واحد برای آن امکان ناپذیر میباشد. لازم به ذکر است که در بررسی امکان پذیری صادرات قطعات صنعتی ، عموما مزیت های رقابتی تولید در کشور مبداء با موارد مشابه در کشور مقصد مورد مقایسه قرار می گیرد و در صورت وجود مزیت ، صادرات شکل می گیرد . در مورد عوامل مطرح در صادرات در ادامه توضیحات لازم ارائه خواهد شد .

     

    معرفی موارد مصرف و کاربرد محصولات

    محصول تولیدی طرح قالپاق خودرو است و لذا کاملا واضح است که مورد مصرف و کاربرد این قطعات در خودرو سازی است و می توان گفت که هر خودرو بدون استثناء از این قطعات استفاده می کنند ، لیکن مشخصات فنی آنها به نسبت نوع خودرو متفاوت است .

  • فهرست و منابع پروژه کارآفرینی کارگاه تولید قالپاق و رینگ خودرو

    فهرست:

    خلاصه طرح :............................................................................................................................................................. 5

    فصل اول..................................................................................................................................................................... 6

    کلیات........................................................................................................................................................................... 6

    مقدمه :......................................................................................................................................................................... 7

    نام کامل طرح و محل اجرای آن :............................................................................................................................... 7

    محل اجرا :.................................................................................................................................................................. 7

    مشخصات متقاضیان :.................................................................................................................................................. 8

    دلایل انتخاب طرح :................................................................................................................................................... 8

    وضعیت و میزان اشتغال زایی :................................................................................................................................... 8

    تاریخچه و سابقه مختصر طرح :................................................................................................................................. 9

    نام و کد محصولات..................................................................................................................................................... 9

    شماره تعرفه گمرکی................................................................................................................................................... 9

    شرایط واردات محصول........................................................................................................................................... 10

    توضیح:..................................................................................................................................................................... 10

    بازار OEM............................................................................................................................................................. 11

    بازار OES............................................................................................................................................................... 11

    بازار AM................................................................................................................................................................ 11

    بررسی استانداردهای موجود در مورد محصول...................................................................................................... 12

    بررسی و ارائه اطلاعات لازم در زمینه قیمت تولید داخلی و جهانی محصول....................................................... 12

    بررسی قیمت های داخلی........................................................................................................................................ 12

    مروری بر قیمت های جهانی................................................................................................................................... 13

    معرفی موارد مصرف و کاربرد محصولات............................................................................................................... 13

    لازم به ذکر است که بازار قطعات خودرو به بخش های زیر تقسیم بندی میگردد :.............................................. 14

    بازار OEM :........................................................................................................................................................... 14

    بازار OES :............................................................................................................................................................ 15

    بازار AM :............................................................................................................................................................... 15

    بررسی کالاهای جایگزین و تجزیه و تحلیل اثرات آن بر مصرف محصول............................................................. 15

    کشورهای عمده تولید کننده و مصرف کننده محصول............................................................................................ 16

    معرفی شرایط صادرات............................................................................................................................................ 16

    وضعیت عرضه و تقاضا............................................................................................................................................ 17

    بررسی ظرفیت بهره برداری و روند تولید از آغاز برنامه سوم تاکنون.................................................................... 17

    - بررسی ظرفیت های بهره برداری........................................................................................................................ 17

    بررسی روند ظرفیت نصب شده تولید قالپاق در کشور.......................................................................................... 18

    بررسی روند تولید واقعی قالپاق در کشور............................................................................................................... 19

    در نمودار زیر روند تولید واقعی نشان داده شده است........................................................................................... 20

    بررسی سطح تکنولوژی تولید در واحدهای فعال................................................................................................... 20

    فرایند تولید قالپاق به صورت زیر است :................................................................................................................. 20

    نگاهی به راندمان تولید )درصد استفاده از ظرفیت اسمی( در واحدهای تولیدی فعال.......................................... 21

    نام کشورها و شرکت های سازنده ماشین آلات مورد استفاده در تولید محصول.................................................... 22

    بررسی وضعیت طرحهای جدید و طرحهای توسعه در دست اجرا....................................................................... 22

    پیشبینی عرضه در بازار آینده کشور........................................................................................................................ 23

    الف ( پیش بینی تولید داخل واحدهای فعال........................................................................................................... 23

    ب) پیش بینی تولید داخل واحدهای در حال ایجاد............................................................................................... 23

    با توجه به جدول بالا ، ظرفیت طرحهای در حال ایجاد که در آینده به ظرفیت نصب شده کشور اضافه خواهد شد، به صورت زیر قابل پیش بینی است:......................................................................................................................................................................... 24

    بررسی روند واردات محصول از آغاز برنامه سوم تا نیمه اول سال 1385............................................................ 24

    جمع بندی عرضه..................................................................................................................................................... 24

    بررسی روند مصرف از آغاز برنامه سوم تاکنون...................................................................................................... 25

    الف(  برآورد مصرف در خودرو سازان................................................................................................................... 25

    گروه اول................................................................................................................................................................... 25

    گروه دوم:................................................................................................................................................................. 25

    ب- برآورد روند مصرف در بازار خدمات پس از فروش خودرو.......................................................................... 27

    جمع بندی میزان مصرف داخل قالپاق خودرو........................................................................................................ 28

    نمودار زیر روند مصرف در سالهای گذشته را نشان داده است ............................................................................ 29

    بررسی روند صادرات از آغاز برنامه توسعه سوم تا سال 1385............................................................................. 29

    بررسی نیاز به محصول با اولویت صادرات تا پایان برنامه توسعه چهارم................................................................ 30

    برآورد میزان تقاضای داخل در آینده....................................................................................................................... 30

    برآورد قابلیت صادرات در آینده............................................................................................................................. 30

    برآورد تقاضای کل.................................................................................................................................................... 31

    جمع بندی و نتیجه گیری مطالعات بازار و پیشنهاد نهایی در مورد احداث واحدهای جدید از نگاه توجیه پذیری بازار  31

    بررسی اجمالی تکنولوژی و روش تولید محصول در کشور و مقایسه آن با دیگر کشورها..................................... 32

    نگاهی به روش تولید قالپاق چرخ............................................................................................................................ 32

    فرایند تولید قالپاق به صورت زیر است:.................................................................................................................. 32

    روش تولید معمول کشورمان با دیگر کشورهای جهان............................................................................................ 32

    تعیین نقاط قوت و ضعف تکنولوژیهای مرسوم در تولید محصول.......................................................................... 33

    مجوز های قانونی :................................................................................................................................................... 33

    مراحل صدور جواز تاسیس :................................................................................................................................... 34

    شرایط عمومی متقاضیان ( اعم از اشخاص حقیقی یا حقوقی ) دریافت جواز تاسیس.......................................... 34

    1-   اشخاص حقیقی............................................................................................................................................... 34

    2-   اشخاص حقوقی.............................................................................................................................................. 34

    مدارک مورد نیاز:...................................................................................................................................................... 35

    اصلاحیه جواز تاسیس :........................................................................................................................................... 35

    تعریف:...................................................................................................................................................................... 36

    صدور پروانه بهره برداری :..................................................................................................................................... 36

    مراحل صدور توسعه طرح :..................................................................................................................................... 37

    فصل دوم.................................................................................................................................................................. 38

    روش انجام کار......................................................................................................................................................... 38

    جنبه های ابتکاری بودن و خلاقیت به کار رفته شده :........................................................................................... 39

    فهرست تجهیزات مورد نیاز و برآورد قیمت آنها :.................................................................................................. 39

    مشخصات نیروی انسانی مورد نیاز از لحاظ مفید بودن و توانایی کار :.................................................................. 40

    روش های بازاریابی و تبلیغات جهت جذب مشتریان............................................................................................. 40

    برآورد حداقل ظرفیت اقتصادی طرح..................................................................................................................... 40

    لحاظ کردن نقطه سربسر تولید................................................................................................................................. 41

    لحاظ کردن حداقل سود مورد انتظار....................................................................................................................... 41

    برآورد مواد اولیه عمده مورد نیاز سالیانه و محل تامین آن...................................................................................... 41

    معرفی نوع ماده اولیه عمده...................................................................................................................................... 41

    معرفی منابع تأمین مواد اولیه.................................................................................................................................... 42

    برآورد میزان مصرف سالانه مواد اولیه..................................................................................................................... 42

    برآورد قیمتهای مواد اولیه مصرفی........................................................................................................................... 43

    بررسی تحولات اساسی در روند تأمین اقلام عمده مورد نیاز در گذشته و آینده................................................... 43

    پیشنهاد منطقه مناسب برای اجرای طرح................................................................................................................. 44

    انتخاب محل اجرای یک طرح تولیدی عموما بًراساس معیارهای زیر صورت میگیرد :......................................... 44

    بازارهای فروش محصول.......................................................................................................................................... 44

    الف ( بازار خودروسازان.......................................................................................................................................... 44

    بازار خدمات پس از فروش خودرو......................................................................................................................... 45

    بازار تأمین مواد اولیه................................................................................................................................................ 46

    احتیاجات و نیازمندی های دیگر طرح.................................................................................................................... 46

    امکانات زیر بنایی مورد نیاز..................................................................................................................................... 46

    حمایت های خاص دولتی........................................................................................................................................ 46

    با جمع بندی مطالعات مکان یابی، محل اجرای مناسب اجرای طرح در جدول زیر آمده است............................ 47

    بررسی تأسیسات و امکانات زیربنایی مورد نیاز طرح............................................................................................. 47

    برآورد برق مورد نیاز و چگونگی تأمین آن............................................................................................................. 47

    برآورد آب مورد نیاز و چگونگی تأمین آن.............................................................................................................. 48

    برآورد سوخت مصرفی مورد نیاز و چگونگی تأمین آن......................................................................................... 48

    برآورد امکانات مخابراتی و ارتباطی لازم و چگونگی تأمین آن.............................................................................. 49

    برآورد امکانات زیربنایی مورد نیاز.......................................................................................................................... 49

    نیازمندی طرح به راه را میتوان در حالت زیر مورد بررسی قرار داد  :.................................................................. 49

    عبور و مرور کامیونهای حامل مواد اولیه و محصول................................................................................................. 49

    عبور و مرور کارکنان................................................................................................................................................ 49

    سایر امکانات مانند راه آهن، فرودگاه و بندر.......................................................................................................... 49

    وضعیت حمایتهای اقتصادی و بازرگانی.................................................................................................................. 50

    حمایت های تعرفه گمرکی و مقایسه آن با تعرفه های جهانی................................................................................. 50

    حمایتهای مالی.......................................................................................................................................................... 50

    فصل سوم................................................................................................................................................................. 51

    امور مالی طرح.......................................................................................................................................................... 51

    سرمایه گذاری ثابت طرح :...................................................................................................................................... 52

    خرید دفتر کار :........................................................................................................................................................ 52

    هزینه زمین :............................................................................................................................................................. 52

    هزینه محوطه سازی :................................................................................................................................................ 53

    هزینه ساختمان سازی :............................................................................................................................................ 53

    هزینه ماشین آلات و تجهیزات :............................................................................................................................... 54

    هزینه تاسیسات و تجهیزات عمومی :....................................................................................................................... 54

    هزینه تجهیزات آزمایشگاهی :.................................................................................................................................. 54

    وسایل اداری و خدماتی............................................................................................................................................ 55

    ماشین آلات حمل و نقل درون/ برون کارگاهی....................................................................................................... 55

    هزینه های قبل از بهره برداری................................................................................................................................ 55

    هزینه های پیش بینی نشده...................................................................................................................................... 55

    هزینه سرمایه گذاری ثابت :..................................................................................................................................... 56

    فصل چهارم.............................................................................................................................................................. 57

    جمع بندی – نتیجه گیری و پیشنهادات.................................................................................................................. 57

    نتایج حاصله از اجرای طرح :.................................................................................................................................. 58

     

     

    منبع:

    ندارد.

ثبت سفارش
عنوان محصول
قیمت