پروژه کارآفرینی کارگاه تولید سفال

تعداد صفحات: 52 فرمت فایل: word کد فایل: 400003545
سال: نامشخص مقطع: صنایع دسته بندی: طرح توجیهی کارآفرینی صنایع دستی-هنر
قیمت قدیم:۸,۰۰۰ تومان
قیمت: ۵,۲۰۰ تومان
دانلود مقاله
کلمات کلیدی: N/A
  • خلاصه
  • فهرست و منابع
  • خلاصه پروژه کارآفرینی کارگاه تولید سفال

    خلاصه طرح :

    در این طرح به بررسی کارگاه تولید سفال پرداخته شده است ، برای بررسی طرح از روش های آماری و اقتصادی و برآورد های مالی استفاده شده است ، این طرح شامل چهار فصل میباشد ، فصل اول به بیان کلیاتی از قبیل مقدمه ، تاریخچه ، مجوز های قانونی مورد نیاز ، وضعیت بازار ، میزان واردات و صادرات و ... پرداخته است ، فصل دوم به بیان روش انجام کار پرداخته است ، بازدید از واحد کاری مشابه ، نیروی انسانی ، نحوه تامین سرمایه و ... از جمله عناوین موجود در این فصل میباشد ، فصل سوم به بررسی طرح از دیدگاه اقتصادی پرداخته است ( طرح توجیهی یا BP ) ، عناوینی از قبیل نیروی انسانی مورد نیاز ، میزان سرمایه گذاری ، مواد اولیه مورد نیاز ، ماشین آلات مورد نیاز و ... از جمله عناوین موجود در این فصل میباشد ، در نهایت فصل چهارم به بیان نتیجه اجرای طرح می پردازد .

     

    فصل اول

    کلیات

    مقدمه :

    مطالعات امکان سنجی، مطالعات کارشناسی است که قبل از اجرای طرح های سرمایه گذاری اقتصادی انجام می گیرد. در این مطالعات از نگاه بازار، فنی و مالی و اقتصادی طرح مورد بررسی و آنالیز قرار گرفته و نتایج حاصل از آن به عنوان مبنایی برای تصمیم گیری سرمایه گ ذاران مورد استفاده قرار می گیرد.

    گزارش حاضر مطالعات امکان سنجی مقدماتی تولید ظروف سفالی می باشد. این مطالعات در قالب متدولوژی مطالعات امکان سنجی تهیه گردیده است و مطابق متدولوژی فوق ، ابتدا محصول مورد مطالعه به طور دقیق معرفی شده و سپس بررسی های لازم روی بازار آن صورت خواهد گرفت و در ادامه مطالعات فنی در خصوص چگونگی تولید و امکانات سخت و نرم افزاری مورد نیاز نیز شناسایی شده و در نهایت ظرفیت های اقتصادی و حجم سرمایه گذاری مورد نیاز برای اجرای طرح برآورد و ارائه خواهد شد تا با استفاده از آن سرمایه گذران و علا قه مندان محترم بتوانند کلیه اطلاعات مورد نیاز را کسب و در جهت انجام سرمایه گذاری اقتصادی با دید باز و مسیرشفاف اقدام نمایند . امید است این مطالعات کمکی هرچند کوچک در راستای توسعه صنعتی کشورمان بعمل بیاورد.

     

    نام کامل طرح و محل اجرای آن :

    تولید  سفال

    دلایل انتخاب طرح :

    ظروف سفالی، کالای عمومی و مصرفی در بازار است که به لحاظ استراتژیک، جایگاه خاصی را نمی توان برای آن تعریف کرد . لیکن وجود آن جهت حفظ سطح ذوق عمومی و توجه به سلایق مختلف افراد جامعه، دارای اهمیت است که البته این اهمیت به صورت مشترک شامل حال کلیه ظروف سفره و آشپزخانه بوده و در شرایط مختلف، دو نوع ظرف کاملاً قابلیت جایگزینی صد در صد برای یکدیگر را دارا هستند . لیکن ظروف سفال در برخی کشورها از اهمیت بالاتری به لحاظ دکوری بر خوردار می باشد.

     

    وضعیت و میزان اشتغالزایی :

    تعداد اشتغالزایی این طرح 24 نفر میباشد .

     

    تاریخچه و سابقه مختصر طرح :

    نام و کد محصولات

    محصولات مورد مطالعه طرح، انواع ظروف سفالی می باشد. این ظروف در سر سفره ها و همچنین آشپزخانه ها دارای کاربرد هستند. ظروف سفالی به عنوان تولید صنایع دستی کشورها محسوب می گردند و به نوعی می توان گفت که تلفیق هنر و صنعت در تولید این محصولات وجود دارد و از اینرو کشورمان به عنوان یک کشور با سابقه تاریخی بالا، جایگاه خاصی را در با زارهای جهانی از نگاه تولی د و عرضه این محصولات در اختیار دارد . در قسمت های آتی گزارش فهرست کشورهایی که صادرات به آنها صورت گرفته آورده خواهد شد و لذا در اینجا با استناد بر آنها می توان گفت که پتانسیل صادراتی ظروف سفالی برای کشورمان بسیار بالا است و طرح حاضر هم در همین راستا تهیه شده است.

    ظروف سفالی دارای انواع و اقسام مختلف هستند که هر کدام از آنها براساس موارد کاربری تولید می شوند. استفاده از این ظروف به عنوان اشیاء دکوراسیون و همچنین حتی سوغات کشورمان، در بین سایر کشورهای جهان عمومیت خوبی پیدا کرده است و جهانگردان خارجی این کالاها را با قیمت های بالا نیز خریداری و به عنوان یادگار و سوغات ایران به کشورهای خود منتقل می نمایند. یکی دیگر از مصارف ظروف سفالی، مصرف در بین اقشار کم در آمد جامعه است . ظروف سفالی از نظر قیمت از چینی و شیشه ارزان تر هستند از اینرو مردم کشورهای فقیر عموماً از این ظروف استفاده می کنند . با نگاهی به کشورهای مقصد صادرات ملاحظه می گردد که شمار بالایی از این کشورها در فهرست کشورهای مقصد صادرات ایران قرار دارند. در طرح حاضر تولید و عرضه ظروف سفالی مورد بررسی قرار خواهد گرفت . در شکل زیر چند نمونه از این ظروف نشان داده شده است:

    ضرورت و اهمیت تولید و مصرف ظروف سفال

    همانطوری که در قسمت معرفی محصول ذکر شد، ظروف سفالی علاوه بر اینکه در داخل کشور دارای مصرف است، از نگاه صادرات نیز یک از کالای مهم به شمار می آید. این کالا به عنوان یک کالای هنری صنعتی محسوب می گردد و لذا کشورمان دارای مزیت نسبی جهت تولید آن در جهان می باشد. بنابراین با استفاده از این مزیت می توان واحدهایی را جهت تولید و صادرات آن ایجاد نمود و لذا مشاهده می گردد که صنعت تولید و عرضه ظروف سفالی به عنوان توسعه صنایع دستی کشورمان محسوب شده و در جهت اشتغال زایی و افزایش صادرات غیرنفتی می تواند مؤثر واقع گردد.

     

    شماره تعرفه گمرکی

    با مراجعه به کتاب مقررات صادرات و واردات وزارت بازرگانی ، نت یجه گ یری شده است که د و نوع شماره تعرفه گمرکی به شرح زیر برای ظروف سفالی وجود دارد :

    ظروف سفالی لوکس  69120020

    ظروف سفالی عادی  69120090

     

    شرایط واردات

    با مراجعه به کتاب مقررات صادرات و واردات وزارت بازرگانی، نتیجه گیری شده است که هیچگونه شرایط خاصی برای واردات یا صادرات ظروف سفالی وجود ندارد و تنها حقوق ورودی در مورد واردات این کالا لازم است پرداخت گردد که آن هم معادل 90 درصد می باشد.

     

     

    بررسی و ارائه استاندارد ملی یا بین المللی

    با مراجعه به سایت موسسه استاندارد و تحقیقات صنعتی ایران ، نتیجه گیری شده است که استانداردهای ملی تحت عنوان ساخته های سفالی و سرامیک دستی تحت شماره 4581 از سوی مؤسسه فوق برای ظروف سفالی تدوین شده است.

     

    بررسی و ارائه اطلاعات لازم در زمینه قیمت تولید داخلی و جهانی

    بررسی قیمت های داخلی

    ظروف سفالی دارای رنج وسیعی از لیوان ها، بشقاب ها، ظروف نگهداری غذا ، ظروف دکور و د یگر ظروف سفره و آشپزخانه عرضه می گردد که قیمت آن نیز به صورت قیمت هر عدد ظرف برای هر کدام از آنها تع یین و اعمال می گردد که در جدول زیر نمونه ای از قیمت های این ظروف ارائه شده است.

    به طوری که جدول بالا نشان می دهد، قیمت ظروف تابع شکل و اندازه آنها می باشد. لیکن در اینجا جهت ارائه معیاری برای بررسی طرح، متوسط قیمت براساس وزن و قیمت ظروف استخراج شده است که معادل 7500 ریال برای هر کیلو گرم ظرف می باشد.

    بررسی قیمت های جهانی

    محصولات مورد مطالعه بعنوان صنایع دستی محسوب می گردند که آنچنان در جهان عمومیت ندارند و شاید بتوا نیم از آنها بعنوان یکی از مفاخر کشورمان ی اد کن یم که جذا بیت خوبی نیز در صادرات دارند . از اینرو نمی توان قیمت جهانی خاصی را برای آن ارائه کرد . ولی مطابق مطالعات میدانی صورت گرفته ارزش صادراتی این کالاها تا 12000 ریال بر هر کیلو بالغ می گردد.

     

    موارد مصرف و کاربرد

    ظروف سفالی عموما دو نوع مصرف دارند

    گروه اول : در این حالت از این ظروف برای سر سفره و ظروف آشپزخانه استفاده می گردد . انواع بشقاب ها ، سینی ها ، کاسه ها ، لیوان ها ، پارچ و غیره در این گروه قرار دارند.

    گروه دوم : در این حالت ظروف سفالی بعنوان دکور و تزئینات در خانه ها و مراکز دیگر مورد استفاده قرار می گیرد . تنوع ظروف در اینحالت زیاد بوده و شامل ظروف، مجسمه ها، کالاهای دکوری و غیره می گردد. در جدول زیر خلاصه ای از موارد مصرف آمده است.

     

    علاوه بر موارد مصرف فوق، ظروف سفالی برخی مصارف تزئینی در خودروها، ادارات، مراکز عمومی و غیره نیز دارند.

     

    بررسی کالاهای جا یگزین و تجزیه تحلیل اثرات آن بر مصرف محصول

    در نگاه ظاهری ظروف سفالی دارای کالای جایگزین زیر می باشد.

    ظروف چینی

    ظروف پلاستیکی ( ملامین )

    ظروف شیشه ای

    هر کدام از ظروف فوق براساس سلیقه مشتری و موارد مصرف آن انتخاب و مورد استفاده قرار می گیرد. بنابراین مبحث کالای جایگزین هر کدام از ظروف بسته به موارد مصرف آنها قابل تعریف می باشد که این امر در جدول زیر نشان داده شده است.

    به طوری که جدول بالا نشان می دهد هر چند سایر ظروف سفالی در کنار سایر ظروف دارای کار برد در بازار هستند ولی ظروف سفالی جایگاه خود را در بازار از نظر زیبایی، سبکی و ارزان بودن دارا می باشد. یکی دیگر از موارد استفاده ظروف سفالی، استفاده از آن جهت دکوراسیون و صنایع دستی معرفی شد . لذا باید گفت که در این حالت سایر ظروف بجز چینی و آن هم در حد پا یین قابلیت جایگزینی برای این ظروف را ندارند . در طرح حاضر بخش عمده تولیدات برای صادرات در نظر گرفته شده است و لذا از آنجایی که در این بازارها عمده خرید به عنوان صنایع دستی و دکوراسیون است لذا ظروف ملامین، چینی و شیش های نمی توانند جایگزینی برای ظروف سفالی محسوب گردند.

  • فهرست و منابع پروژه کارآفرینی کارگاه تولید سفال

    فهرست:

    خلاصه طرح :............................................................................................................................................................. 5

    فصل اول..................................................................................................................................................................... 6

    کلیات........................................................................................................................................................................... 6

    مقدمه :......................................................................................................................................................................... 7

    نام کامل طرح و محل اجرای آن :............................................................................................................................... 7

    محل اجرا :.................................................................................................................................................................. 8

    مشخصات متقاضیان :.................................................................................................................................................. 8

    دلایل انتخاب طرح :................................................................................................................................................... 8

    وضعیت و میزان اشتغالزایی :...................................................................................................................................... 8

    تاریخچه و سابقه مختصر طرح :................................................................................................................................. 9

    نام و کد محصولات..................................................................................................................................................... 9

    ضرورت و اهمیت تولید و مصرف ظروف سفال..................................................................................................... 10

    شماره تعرفه گمرکی................................................................................................................................................. 10

    شرایط واردات.......................................................................................................................................................... 10

    بررسی و ارائه استاندارد ملی یا بین المللی............................................................................................................. 11

    بررسی و ارائه اطلاعات لازم در زمینه قیمت تولید داخلی و جهانی..................................................................... 11

    بررسی قیمت های داخلی........................................................................................................................................ 11

    بررسی قیمت های جهانی........................................................................................................................................ 12

    موارد مصرف و کاربرد............................................................................................................................................. 12

    ظروف سفالی عموما دو نوع مصرف دارند.............................................................................................................. 12

    بررسی کالاهای جا یگزین و تجزیه تحلیل اثرات آن بر مصرف محصول............................................................... 13

    کشور های عمده تولید کننده و مصرف کننده......................................................................................................... 14

    الف )کشورهای عمده تولیدکننده............................................................................................................................. 14

    ب)  کشورهای عمده مصرف کننده......................................................................................................................... 15

    شرایط صادرات........................................................................................................................................................ 15

    مصرف ظروف سفالی را می توان در دو گروه عمده طبقه بندی کرد:.................................................................... 15

    الف ) مصارف سرسفره و آشپزخانه........................................................................................................................ 15

    ب ) مصارف دکوری................................................................................................................................................ 15

    وضعیت عرضه و تقاضا............................................................................................................................................ 16

    بررسی ظرفیت بهره برداری و روند تولید از آغاز برنامه سوم تاکنون.................................................................... 16

    بررسی روند ظرفیت نصب شده تولید ظروف سفال در کشور............................................................................... 16

    بررسی روند تولید واقعی ظروف سفال در کشور.................................................................................................... 17

    نمودار زیر روند تولید واقعی ظروف سفال را نشان داده است.............................................................................. 17

    بررسی سطح تکنولوژی تولید در واحدهای فعال................................................................................................... 18

    تکنولوژی تولید ظروف سفالی را می توانیم به دو گروه عمده زیر تقسیم بندی نمائیم:........................................ 18

    نگاهی به راندمان تولید ( درصد استفاده از طرفیت اسمی ) در واحدهای تولیدی فعال....................................... 19

    نام کشورها و شرکت های سازنده ماشین آلات مورد استفاده در تولید محصول.................................................... 19

    بررسی وضعیت طرحهای جدید و طرح های توسعه در دست اجرا...................................................................... 20

    با مراجعه به بانک اطلاعات صنعتی وزارت صنایع و معادن، وضعیت و مشخصات طرح های جدید در حال ایجاد تولید ظروف سفال، جمع آوری و در جدول زیر وارد شده است:............................................................................................................................. 20

    پیش بینی عرضه در بازار آینده کشور..................................................................................................................... 20

    با توجه به جدول بالا، ظرفیت طرح های در حال ایجاد که در آینده به ظرفیت نصب شده کشور اضافه خواهد شد، به صورت زیر قابل پیش بینی است:........................................................................................................................................................................ 21

    بررسی روند واردات محصول از آغاز برنامه سوم تا نیمه اول سال 85................................................................. 22

    با مراجع ه به آمار بازرگانی خارجی کشور ، میزان واردات ظروف سفالی در سالهای گذشته بصورت زیر استخراج شده است .   22

    آمار سالهای 1384 برآورد تقریبی بوده و در سال 1385 نیز آمار واردات قابل دسترسی نمی باشد . نمودار زیر روند واردات را در سالهای گذشته نشان می دهد................................................................................................................................................ 22

    بررسی روند صادرات محصول از آغاز برنامه سوم تا نیمه اول سال 85................................................................ 23

    بررسی نیاز به محصول با اولویت صادرات تا پایان برنامه چهارم........................................................................... 24

    پیش بینی نیاز داخل................................................................................................................................................. 24

    با استفاده از روند مصرف بازار در سالهای گذشته، پیش بینی تقاضای بازار در آینده بصورت............................ 25

    جدول زیر آمده است ............................................................................................................................................. 25

    پیش بینی صادرات................................................................................................................................................... 25

    موازنه عرضه و تقاضا در آینده................................................................................................................................. 26

    مطالعات فنی و تکنولوژیکی..................................................................................................................................... 27

    بررسی اجمالی تکنولوژی و روش های تولید و عرضه محصول در کشور و مقایسه آن با دیگر کشورها.............. 27

    الف)  نگاهی به روش تولید ظروف سفالی.............................................................................................................. 27

    در شکل زیر فرایند تولید ظروف سفالی آمده است ............................................................................................... 27

    مدلسازی................................................................................................................................................................... 28

    ساخت قالب های گچی............................................................................................................................................ 28

    موادسازی.................................................................................................................................................................. 28

    ریختگری.................................................................................................................................................................. 28

    انتقال قطعات ریخته شده به گرمخانه...................................................................................................................... 28

    تمیزکاری.................................................................................................................................................................. 29

    لعاب زنی.................................................................................................................................................................. 29

    واگن چینی............................................................................................................................................................... 29

    دکوراسیون................................................................................................................................................................ 29

    درجه بندی............................................................................................................................................................... 29

    ارسال قطعه به انبار محصول.................................................................................................................................... 29

    تعیین نقاط قوت و ضعف تکنولوژی های مرسوم (به صورت اجمالی) در فرآیند تولید........................................ 30

    مجوز های قانونی :................................................................................................................................................... 30

    مراحل صدور جواز تاسیس :................................................................................................................................... 30

    شرایط عمومی متقاضیان ( اعم از اشخاص حقیقی یا حقوقی ) دریافت جواز تاسیس.......................................... 31

    1-   اشخاص حقیقی............................................................................................................................................... 31

    2-   اشخاص حقوقی.............................................................................................................................................. 31

    مدارک مورد نیاز:...................................................................................................................................................... 31

    اصلاحیه جواز تاسیس :........................................................................................................................................... 32

    تعریف:...................................................................................................................................................................... 32

    صدور پروانه بهره برداری :..................................................................................................................................... 32

    مراحل صدور توسعه طرح :..................................................................................................................................... 33

    فصل دوم.................................................................................................................................................................. 34

    روش انجام کار......................................................................................................................................................... 34

    جنبه های ابتکاری بودن و خلاقیت به کار رفته شده :........................................................................................... 35

    مشخصات نیروی انسانی مورد نیاز از لحاظ مفید بودن و توانایی کار :.................................................................. 35

    برآورد حداقل ظرفیت اقتصادی طرح..................................................................................................................... 36

    لحاظ کردن نقطه سربسر تولید................................................................................................................................. 36

    لحاظ کردن حداقل سود مورد انتظار....................................................................................................................... 36

    ماده اولیه مصرفی طرح بصورت زیر می باشد........................................................................................................ 37

    الف – مواد اولیه تولید محصول............................................................................................................................... 37

    ب- مواد اولیه ساخت قالب ها................................................................................................................................. 37

    معرفی منابع تأمین مواد اولیه.................................................................................................................................... 38

    برآورد میزان مصرف سالانه مواد اولیه..................................................................................................................... 38

    الف – مواد اولیه تولید محصول............................................................................................................................... 38

    گچ قالب گیری......................................................................................................................................................... 39

    برآورد قیمت های مواد اولیه مصرفی....................................................................................................................... 39

    بررسی تحولات اساسی در روند تأمین اقلام عمده مورد نیاز در گذشته و آینده................................................... 39

    پیشنهاد منطقه مناسب برای اجرای طرح................................................................................................................. 40

    انتخاب محل اجرای یک طرح تولیدی عموماً براساس معیارهای زیر صورت می گیرد:........................................ 40

    بازار تأمین مواد اولیه................................................................................................................................................ 40

    بازار فروش............................................................................................................................................................... 40

    احتیاجات و نیازمند یهای دیگر طرح...................................................................................................................... 41

    امکانات زیر بنایی مورد نیاز..................................................................................................................................... 41

    حمایت های خاص دولتی........................................................................................................................................ 41

    با جمع بندی مطالعات مکا نیابی، محل اجرای مناسب اجرای طرح در جدول زیر آمده است............................. 42

    فصل سوم................................................................................................................................................................. 43

    امور مالی طرح.......................................................................................................................................................... 43

    سرمایه گذاری ثابت طرح :...................................................................................................................................... 44

    خرید دفتر کار :........................................................................................................................................................ 44

    هزینه زمین :............................................................................................................................................................. 44

    هزینه محوطه سازی :................................................................................................................................................ 45

    هزینه ساختمان سازی :............................................................................................................................................ 45

    هزینه ماشین آلات و تجهیزات :............................................................................................................................... 46

    هزینه تاسیسات و تجهیزات عمومی :....................................................................................................................... 47

    وسایل اداری و خدماتی............................................................................................................................................ 47

    ماشین آلات حمل و نقل درون/ برون کارگاهی....................................................................................................... 47

    تجهیزات آزمایشگاهی و کارگاهی............................................................................................................................ 48

    هزینه های قبل از بهره برداری................................................................................................................................ 48

    هزینه های پیش بینی نشده...................................................................................................................................... 48

    هزینه سرمایه گذاری ثابت :..................................................................................................................................... 49

    فصل چهارم.............................................................................................................................................................. 50

    جمع بندی – نتیجه گیری و پیشنهادات.................................................................................................................. 50

    نتایج حاصله از اجرای طرح :.................................................................................................................................. 51

     

     

    منبع:

    ندارد.

ثبت سفارش
عنوان محصول
قیمت