تحقیق مقاله مشکلات و معضلات جوانان در جامعه

تعداد صفحات: 17 فرمت فایل: word کد فایل: 6936
سال: مشخص نشده مقطع: مشخص نشده دسته بندی: تحقیق مقاله علوم اجتماعی و جامعه شناسی
قیمت قدیم:۵,۰۰۰ تومان
قیمت: ۲,۹۰۰ تومان
دانلود مقاله
  • خلاصه
  • فهرست و منابع
  • خلاصه تحقیق مقاله مشکلات و معضلات جوانان در جامعه

    مقدمه

    الحمد للَّه رب العالمین و الصلاه و السلام على سیدنا محمد و آله و صحبه اجمعین

    اسلام آخرین دین الهى و کاملترین برنامه زندگى براى کلیه اقشار بشریت مى‏باشد. خداوند متعال براى دعوت به این دین، حضرت محمد صلى الله علیه وسلم را برگزید و او را بر سایر پیامبران فضیلت و برترى بخشید. وقتى آنحضرت صلى الله علیه وسلم به رسالت و پیامبرى مبعوث گردید نخستین گامى که برداشت این بود که براى ابلاغ پیامهاى الهى افرادى را در نظر گرفت تا بوسیله آنها دعوت اسلام را به بندگان الهى برساند اغلب این افراد نوجوان یا جوان بودند.

    فاتحان بزرگ اسلام جوانان بودند

    تاریخ گواهى مى‏دهد که اغلب فاتحان نیرومند جوانانى بودند که با نیروى اراده و ابتکار و استعانت از اللَّه فتوحات اسلامى را گسترش دادند »عقبه بن نافع« که جوانى نیرومند و داراى عزم آهنین بود وقتى به کنار اقیانوس اطلس رسید، اسبش را به دریا زد و چنین گفت:

    »اللهم رب محمد لولا هذا البحر لفتحت الدنیا فى سبیل اعلاء کلمتک اللهم فاشهد«

    پروردگارا اگر این دریا در میان راه مانع من نبود، حتماً براى سربلندى کلمه‏ات تمام جهان را فتح مى‏کردم. الهى تو خود گواه باش.

     

    قتیبه باهلى :

    قتیبه باهلى جوانى سرشار از اراده و ابتکار بود وقتى به سرزمین چین پا گذاشت یکى از همراهانش گفت »اى قتیبه! در سرزمین ترکان پا گذاشته‏اید، آیا مى‏دانید که حوادث و خطرهاى بزرگى در کمین است؟« قتیبه در حالى که سرشار از نیروى ایمان و یقین بود پاسخ داد: »با توکل بر خدا به این سرزمین آمده‏ام، اگر اجل فرا رسیده باشد، از ابزار و لشکر چیزى ساخته نیست.«

    تاکید رسول اکرم صلى الله علیه وسلم به صیانت دوران جوانى و قدردانى از آن

    حضرت رسول اکرم صلى الله علیه وسلم مى‏فرماید: پنج چیز را قبل از پنج غنیمت بدانید. زندگى را قبل از مرگ، جوانى را قبل از پیرى، توانگرى را قبل از نادارى، سلامتى را قبل از بیمارى، فراغت و فرصت را قبل از گرفتارى،

    آن حضرت صلى الله علیه وسلم فرمودند: هفت نفر در روز قیامت در سایه عرش الهى در حالى که هیچ سایه دیگرى نخواهد بود جاى مى‏گیرند. نخستین آنها پادشاه و زمامدار عادل است که قانون اللَّه را بر زمین به اجرا مى‏گذارد

    نفر دوم جوانى است که دوران با شکوه جوانى را در عبادت و بندگى پروردگارش سپرى نموده است.

    در اثرى دیگر آمده است: اگر پیرمردان عبادت‏گذار و جوانان فروتن و پرهیزگار و حیوانات علف خوار موجود نمى‏بودند، خداوند متعال حتماً بر اثر گناهان عموم مردم، آنها را به عذابهاى سختى گرفتار مى‏کرد.

    تاریخ نشان مى‏دهد که هر زمان قشر جوان با هر تعدادى که بوده‏اند متحد و متفق شده و تصمیم نیکویى گرفته‏اند حتماً باعث تحولى شگرف در جامعه شده و از خود یادگارى به جا گذاشته‏اند

    جوانانى در کام دشمنان

    امروز بسیارى از حرکت‏هاى بى‏دینى و گروههاى انحرافى صرفاً به این دلیل بر خود مى‏بالند که به نوعى توانسته‏اند با گرفتار ساختن چند نفر از جوانان در دام فریبشان، از آنها به نفع نظریات‏شان کار بگیرند و از بى خبرى شان سوء استفاده نمایند.

    حربه دشمنان در نبرد با جوانان

    دشمنان در سنگرهاى فکرى و فرهنگى چنان تلاش مى‏کنند که لحظه‏اى آسایش ندارند. آنها پى برده‏اند که از طریق جنگ با اسلحه و از بین بردن فیزیکى فرزندان مسلمان نه تنها نمى‏توانند  همه آنها را از بین ببرند، بلکه خشم و نفرتشان را علیه خود بر مى‏انگیزند طوریکه نسل‏هاى آینده طعم تلخ جنایات شان را همیشه به یاد خواهند داشت.

    ابزارهاى جدید

    اینجاست که آنها بجاى جنگ گرم، جبهه جنگ سرد را اختیار کرده و از اهرمهاى فریبنده زیر استفاده مى‏کنند.

    1- ترویج اعتیاد و پخش مواد مخدر، تریاک، هروئین، حشیش، تنباکو و غیره.

    2- ترویج غناء و موسیقى و ساز و آواز و رقص و ترانه‏هاى مبتذل و تحریک آمیز.

    3- اشاعه فحشاء و بى حجابى و پخش کتابهاى ضد اخلاق و فلیم‏هاى سکسى، و تشویق به مد پرستى و مد رنیسم. 

  • فهرست و منابع تحقیق مقاله مشکلات و معضلات جوانان در جامعه

    فهرست:

     

    ندارد.
     

    منبع:

    ) مجله »نداى اسلام« شماره دوم، سال اول، تابستان 1379

    2) حتى یعلم الشباب /ص 40

    3) http//:ghoba.com

    4) http//: Hindokosh News Agency.com

    5) بانک مشکلات اجتماعی ایران – مقالات

     (6 

ثبت سفارش
عنوان محصول
قیمت