تحقیق مقاله نوآوری در برنامه ریزی درسی

تعداد صفحات: 13 فرمت فایل: word کد فایل: 6891
سال: 1386 مقطع: مشخص نشده دسته بندی: تحقیق مقاله علوم آموزشی و مشاوره تحصیلی
قیمت قدیم:۵,۰۰۰ تومان
قیمت: ۲,۹۰۰ تومان
دانلود مقاله
  • خلاصه
  • فهرست و منابع
  • خلاصه تحقیق مقاله نوآوری در برنامه ریزی درسی

    دبیرستان هایی که تجارب یادگیری عمیق و مرتبط با شغل (حرفه) خارج از مدرسه را برای

    دانش آموزان خود فراهم می کنند،مهارت هایی را که برای دانش آموزان خود فراهم می کنند، مهارت هایی را که برای موفقیت در تحصیل و دنیای کار و زندگی پس از دبیرستان آنها مورد نیاز است به آنها می آموزند.

    تعداد زیادی از دانش آموزان پیش از آن که دیپلم خود را بگیرند ،می توانند از عهده کار همزمان با رفتن مدرسه بر آیند ،زیرا بعضی از آنها به کارهایی داوطلبانه ویا در ازای مزد می پردازند که خود مسئولیت های بزرگسالی را به دوش آنها می گذارند.

    بعضی از آنها در طول تحصیل در دبیرستان ،برای کار به این جا و آن جا می روند و بعضی دیگر چند سال است که مسئول تامین امور رفاهی زندگی خویش هستند .بعضی دیگر از آنها به دلیل این که پذیرش دانشکده یا دانشگاه ها را دوست دارند ،ادامه تحصیل در دبیرستان را بی فایده و نا مربوط نمی پندارند .

    از نظر مربیان تعلیم و تربیت ،چنین باوری از جانب دانش آموزان ممکن است به افت تحصیلی در سال های آخر دبیرستان منجر شود که از آن به مثابه افت سال آخر یاد می کنند . متاسفانه تعداد کمی از دبیرستان ها می توانند دانش آموزان را برای تجربیات کاری یا علمی مورد نیاز خارج از مدرسه آماده کنند . گروه دیگری از دانش آموزان هستند که حدود دوازده سال در مدارسی بودند که در اکثر تصمیم ها از جانب مدرسه و بدون دخالت آنها اتخاذ شده است . این دانش آموزان فاقد توانایی هایلازم برای محیط های یادگیری علمی و کار و زندگی بعد از فارغ التحصیلی هستند . ممکن است حرکت از محیط نظام مند ، قانون مدار و ضابطه گرای دبیرستان به موقعیت های که تصمیم گیری در آن ها ، بسیار ضروری تر و سخت تر است ،آسان نباشد در صورتی که برای دانش آموزان سال سوم و چهارم دبیرستان فرصت های کاری تحت کنترل ضابطه گرا به محیط واقعی که بر فراهم کردن موقعیت های تصمیم گیری های شخصی تاکید دارد ، آسان تر می شود.

    دانش آموزان دبیرستان های تگزاس بر اساس یک برنامه از قبل تنظیم شده با همکاری دانشگاه تگزاس شمالی واقع در (دنتون) به کسب تجربه می پردازند و بخشی از اوقات مدرسه را به منظور درگیری واقعی با علوم و ریاضی در پردیس دانشگاه می گذرانند .

    فقط مدارسی می توانند موفق به توانمند کردن دانش آموزان خود برای ایفای نقش در دنیای کار و زندگی بعد از فارغ التحصیلی شوند که بتانند در کنار تجارب آکادمیک عمیق ،فرصت های کسب تجربه و یادگیری در محیط واقعی کار را برای آنها فراهم کنند.

    برای آنکه دانش آموزان با محیط های کاری درگیر شوند،باید از جانب مدارس ، برنامه ها پروژه های تدارک دیده شود که آنان را به کسب دانش معلومات و تواناییحل مساله و انجام تحلیل های منطقی و کسب مهارتهای پژوهشی مستقل ترغیب کند و ویژگی های خاص از قبیل کنجکاوی ، سازماندهی ، پشتکار و وقت شناسی را توسعه بخشد . مدارس غالبا به علت توجه بیشتر به مسائل انضباطی ، حضور و غیاب و امتحانات و نظام نمره دهی ، از پرداختن به ابعاد رشد شناختی دانش آموزان باز می مانند ، در حالی که مدارس باید ببینند چگونه می توانن فرصت های یادگیری را برای دانش آموزان مسن تر فراهم کنند تا آنها را دردانش افزایی و کاربرد دانش آموخته ها کمک کنند .

    این فرصت ها ممکن است شامل موارد زیر باشد :

    به دانش آموزان کمک کنند تا به مهارت ها و توانایی های لازم برای موفقیت در دانشگاه و دنیای کار بعد از مدرسه مجهز شوند .

    به دنبال برنامه هایی باشند تا گذار دانش آموزان از مدرسه به دنیای کار و تحصیل پس از فراغت از تحصیل دبیرستان را آسان کند .

    فرصت های یادگیری اختیاری را در اختیار آنان بگذارند و از ایجاد محدودیت هایی که آنها را از درس و مدرسه بیزار می کند پرهیز کنند .

    مسلم است که برنامه ها ف تجربیات و هدف های بر نامه های برنامه های درسی چنین مدارسی باید با سطوح رشد شناختی مخاطبان و علایق آنان هماهنگ باشد.

    شوق متفاوت آموزش دبیرستانی برای آماده سازی پس از فراغت از تحصیل از دبیرستان  

    فرصت های انتخاب پس از دبیرستان به دانش اموزان این اجازه را می دهد تا در حالی که هنوز در دبیرستان هستند مواد درسی درسی در سطوح دانشگاه را مطالعه کنند و در قبال آن مطالعات ، گواهی دریافت کنند . برنامه هایی از این دست که توسعه خوبی یافته اند در (کلرادو) و واشنگتن وجود دارد .

    در کلرادو دانش آموزان سال سوم و چهارم مدارس دولتی می توانند برای کسب گواهی نامه در مراکز دولتی آموزش عالی نام نویسی کنند . مدارس ناحیه ای ، شهر یه این دانش آموزان را می پردازند و شرکت در این برنامه ها برای تمام دانش آموزان آزاد است .

    دانش آموزان برای بر طبق هماهنگی به عمل آمده میان دبیرستان و آموزش عالی می توانند درس های را برای اخذ گواهینامه تحصیلی دبیرستان یا دانشگاه بر گزینند .

    در دبیرستان من یوال دنور در حدود 3/1دانش آموزان سال آخر برای گذراندن واحدهای درسی در دانشگاه محلی تحصیل می کنند . کثر این دانش آموزان از خانوادهای کم در آمد هستند که در واقع به عنوان اولین متقاضی تحصیل در دانشگاه از این قشر هستند .

    حدود 60 درصد آنها دانش آموزان زبان دوم هستند و تجربیاتی که آنها در حالی که در دبیرستان هستند ، در دانشگاه تجربه می کنند ، آنها را به ادامه تحصیل در دانشگاه بیشتر ترغیب می کند . دبیرستان من یوال دارای سه مجموعه رشته آموزشی است :

    ریاضی ، علوم و (هنر و فر هنگ ).

    جایگزینی دانش آموزان در هر یک از رشته های تحصیلی معمولا هدایت گر آنها در انتخاب رشته های دانشگاههی است به عنوان مثال اغلب دانش آموزان گروه ریاضی و علوم دوره های چون اصطلا حات پزشکی و فوریت های پزشکی را برای تمرین کار انتخاب می کند اغلب دانش آموزان رشته مدیریت دوره های دانشگاهی را در موضوعات روانشناسی و جامعه شناسی یا در موضوعات مربوط به نگارش دونبال می کند دانش آموزان رشته هنر و فرهنگ ممکن است کلاسهای در زمینه صفحات وب را بر گزیند یا درس های را برای کمک به مهارتهای زبان انگلیسی خود انتخاب کنند .

    دانش آموزان با محدودیت برنامه های درسی امروز برای محیط های آکادمیک بعد از دبیرستان و دنیای کار آمادگی ندارند.

    برنامه "رانینگ استارت" واشنگتن نیز مشابه به مدرسه کلرادو به دانش آ موزان پایه های 11و 12 ااجازه می دهد تا در حالی که در دبیرستان هستند درسهایی را در دانشگاه عمومی بگذرانند.

    در سال تحصیلی 20001-2000 تعداد 13442 دانش آموز یعنی حدود 10 درصد از دانش آموزان پایه های 11 و 12 در حالی که هنوز در دبیرستان بودند با گنجاندن درس هایی در دانشگاه عمومی ، در این برنامه شرکت کردند .

    جامعه دانشگاهی جنوبی " پاگت ساند" در المپیاد نیز سالیانه حدود 500 دانش آموز دبیرستانی را تحت پوشش برنامه رانینگ استارت قرار می دهند . نیمی از دانش آموزان کلاس هایشان را در دانشگاه می گذرانند. بیشتر دانش آموزان رانینگ استارت در پاگت ساند جنوبی موفق هستند .

    تعداد کمی از آنان از ادامه تحصیل منع می شوند . اگر چه بعضی از دانش آموزان در ترم اول با چالش های شخصی برای رسیدن به انتظارات سطح دانشگاهی روبه رو می شوند .بر اساس برنامه رانینگ استارت در پاگت ساند جنوبی هر ساله تعداد قابل توجهی از فارغ التحصیلان دبیرستانی 90 واحد درسی در رشته هنر را نیز می گذرانند . این کار به میزان قابل توجهی برنامه ریزی بعدی دانش آموزان و دانشگاه را شکل می دهند و اغلب به ادامه تحصیل در دانشگاه مربوط می انجامید .

    دبیرستان میان دانشگاهی

    ایده دبیرستان میان دانشگاهی در سال 1974 در جامعه دانشگاهی لاگواردیا در شهر "لانگ آیلند" نیویورک شکل گرفت . امروزه حدااقل 24 واحد از این نوع مدارس در 11 ایالت وجود دارد .

    دانش آموزان این گونه دبیرستان ها معمولا یک برنامه اصلی و عمومی را تا 16 سالگی تکمیل می کنند و سپس دو سال پایانی دبیرستان را در مکانی دانشگاهی می گذرانند.

    دانش آموزان این دبیرستان ها پس از تکمیل برنامه درسی عمومی ، به جای شرکت در کلاسهای نظری دانشگاهی ، ورود به کالج های فنی و حرفه ای یا دوره های کارورزی نظام بند را که به نوعی آنها را برای دنیای کار آماده می کند ترجیح می دهند .

    انواع گوناگون دبیرستانها ، گروه های دانش آموزان خاص را مورد هدف قرار می دهند . هدف این برنامه درسی کاهش نرخ افت تحصیلی با ترغیب دانش آموزان به ادامه تحصیل و جلوگیری از افزایش نرخ ترک تحصیل است .

    شکاکان باور نداشتند که این دانش آموئزان از شرکت در برنامه های داتشگاهی مخصوصا قبل از این که تحصیلات متوسطه خود را به پایان رسانیده باشند سود ببرند . امروزه ، لاگواردیا نیازهای مهاجران اخیر را نیز برآورده می کند . در "سان منوی کالیفرنیا"     برنامه ای برای دانش آموزان خلاق ، هنرمند و متفکر سال های سوم و چهارم که ممکن بود با برنامه معمولی دبیرستان هماهنگی نداشته باشند‌ ، تنظیم شد . بین 64 تا 74 درصد فارغ التحصیلان دبیرستان "مت میدل" در "فلینت میشگان" در دوره های دو ساله یا چهار ساله دانشگاهی ثبت نام کرده بودند که میزان آن از درصد ثبت کنندگان سایر مدارس ناحیه بیشتر بود.

    مدرسه میان دانشگاهی در پردیس دانشگاه ایالت "شیلی " در (ممفیس تنسی ) به رشد و گسترش دانشکده ها و حتی مهم تر از آن ، کاهش درصد ترک تحصیل و بهبود نمره های آزمون ها کمک فراوان کرده است . این برنامه ، پیشرفت در مهارت نگارش را در یک دوره سه ساله از 33 درصد به 63 درصد یعنی چیزی حدود دو برابر رسانیده است .

  • فهرست و منابع تحقیق مقاله نوآوری در برنامه ریزی درسی

    فهرست:

    نو آوری در برنامه ریزی درسی ...........................................................................

    شقوق متفاوت آموزش دبیرستانی برای آماده سازی پس از فراغت از تحصیل از دبیرستان .......................................................................................................

    دبیرستان میان دانشگاهی ..............................................................................

    شیوه های یادگیری حرفه مدار .........................................................................

    گام علمی .....................................................................................................

    منابع و ماخذ ...............................................................................................

     

     

    منبع:

     

    Conley , david t ,(2002) , preparing students for life after high school educhtion, leadr/ april

    ماهنامه رشد تکنولوژی آموزشی ، دوره هیجدهم ، سال تحصیلی 82-81 شماره 148

ثبت سفارش
عنوان محصول
قیمت