تحقیق مقاله دستگاه فرز

تعداد صفحات: 57 فرمت فایل: word کد فایل: 6703
سال: مشخص نشده مقطع: مشخص نشده دسته بندی: تحقیق مقاله مهندسی صنایع
قیمت قدیم:۸,۷۰۰ تومان
قیمت: ۵,۷۰۰ تومان
دانلود مقاله
  • خلاصه
  • فهرست و منابع
  • خلاصه تحقیق مقاله دستگاه فرز

    مقدمه :

    آنچه صنعت ، وتولیدات آن راتشکیل میدهد ، قطعاتی است که توسط ماشین آلات صنعتی وبه کمک مهارت و تجربه مهندسین و صنعت کاران حرفه ای ساخته و پرداخته می شود واز همین جاست که می توان پی برد  « صنعت آفریده صنعت است»‌

     

    دستگاه فرز

    دستگاه های فرز ، شاید از نظر نوع کار ، یکی از پرکارترین ، از نظر ساختمان متنوع ترین واز نظر کار کردن با آن دقیقترین دستگاه ها باشد .

    با دستگاه فرز می توان کلیه چرخ دنده ها ، سطوح تخت وصاف ، سطوح با مقاطع دایره ، مستطیل ، لوزی حتی مقاطع نامنظم ( از نظر هندسی ) شیارهای مستقیم ومارپیچ و خلاصه 70% قطعاتی که در صنعت به چشم می خورد تراشید . از این جهت ، معمولا کار کردن با دستگاه های فرز به دقت بالایی نیاز دارد این دستگاه ، از نظر ساختمان به دو دسته عمودی وافقی تقسیم می شوند که تقریابا مشخصات هر دو یکسان است ،اما کاربرد این دو نوع برای کارهای متفاوت کمی مختلف است .

    گذشته از عمودی یا افقی بودن ، شکل ظاهری فرزها بسیار متنوع است به گونه ای که شرح تک تک آنها در حوصله این مختصر نمی گنجد .

    همانگونه که گفته شد کارکردن بادستگاه های فرز ، نیاز به دقت بالایی داشته و استفاده از متعلقات آن ، الزامی به نظر می رسد .

    به هر حال ، پیش از شروع به کار ، لازم است تا کلیه قسمت های دستگاه مرتب و روغنکاری شده ، لوازم و ابزار آلات کمکی و و سایل اندازه گیری کالیبره شود واز متعلقات در جای خود ، به طور دقیق نگهداری به عمل آید .

     

    \s
    شکل های 192 و 193 دستگاه های فرز افقی و عمودی را نشان می دهد .

    قسمت های مهم این دونوع دستگاه را که از متداولترین آنهاست می توان چنین معرفی کرد :

    < >پایه میز فلکه تنظیم ارتفاع میز ( فلکه حرکت عمودی میز ) کشوی حرکت عرضی میز فلکه تنظیم حرکت عرضی میز میز اصلی ماشین دسته حرکت طولی میز ماشین اهرم حرکت اتومات میز سر دستگاه ( در فرز افقی ) و کلگی ماشین ( در فرز عمودی ) که قابل تنظیم است ضامن گلگی ( در فرز افقی ) و فلکه تنظیم حرکت عمودی محور (درفرز عمودی ) محور کار یا درن ( در فرز افقی ) و محور کار یاگلویی ( در فرز عمودی ) اهرم تغییر عده دوران اهرم تنظیم مقدار پیشروی محدود کننده های حرکت اتومات میز  

     

    1-4 کاربرد قسمت های مهم دستگاه فرز

    1-1-4- پایه میز :

    درواقع این قسمت ، فقط پایه ای برای میز ماشین نیست ، بلکه قسمت اعظمی از چرخ دنده های دستگاه داخل آن یاتاقان بندی شده و نگهدارنده فلکه ها می باشد . روی این پایه ، ریل ذوزنقه ای شکل پرداخت شده ای قرار گرفته که درواقع به منظور حرکت افقی ( درجهت محورz  ها ) میز تعبیه شده است زیرا این قسمت نیز ، استوانه‌ای پرداخت شده قرار گرفته که راهنمایی است برای حرکت عمودی ( درجهت محورy ها ) میز .

     

    2-1-4 فلکه تنظیم ارتفاع میز ( فلکه حرکت عمودی میز )

    این فلکه : حرکت عمودی میز را تامین می کند اگر درجهت عقربه های ساعت گردانده شود میز به طرف بالا وخلاف این جهت ، به طرف پائین حرکت می کند . معمولا فلکه هایی که برای حرکت های مختلف میز ماشین به کار می روند . دارای خلاصی هستند یعنی هر چه فلکه گردانده شود ، میز حرکتی نمی کند ،لذا باید ابتدا به کمک نیروی دست آن را به طرف داخل فشار ودر همان حالت فشار ، وقتی احساس شد که حرکت فلکه کمی سفت شده ، باید آن را گرداند .

    علت استفاده از این مکانیزم این است که هنگام کار ممکن است دست ، پا و حتی بدن فرزکار به فلکه های حرکت دهنده میز برخورد کند . در این صورت با حرکت فلکه ، میز جابجا شده واحتمال شکستن ابزار یا حداقل خارج شدن دستگاه و کار از حالت تنظیم پیش خواهد آمد ، اما وقتی فلکه ها به این سیستم مجهز شوند ، این احتمالات از بین می روند .

     

    3-1-4 کشوی حرکت عرضی میز :

    کار این کشو ، تامین حرکت عرضی میز درجهت محور z هاست که توسط فلکه مربوط فراهم می گردد .

     

    4-1-4 فلکه  تنظیم حرکت عرضی میز :

    با گرداندن این فلکه در جهت عقربه های ساعت ، میز (درجهت محور z ها ) از فرز کار دور شده با حرکت آن درجهت عکس عقربه های ساعت ، میز به فرز کار نزدیک می شود .

     

     

    5-1-4 میز اصلی ماشین :

    مانند میزهای دیگر ، دارای شیارهای T شکل بوده که می توان قطعه را توسط روبنده‌ها و پیچ ها روی آن بست یا گیره را به کمک پیچ های سر T شکل روی آن محکم نمود .

    میز ماشین ، دارای سطحی سخت شده و کاملا پرداخت می باشد که به تنهایی می‌تواند حرکت طولی در جهت محور Y ها را تامین کند این کار ، هم به کمک دسته مربوطه‌ای که به همین منظور در دو انتهای میز تعبیه شده انجام می گیرد ، وهم به کمک اهرم اتوماتی که برای این حرکت پیش بینی شده است .

     

    6-1-4 دسته حرکت طولی میز ماشین .

    با گرداندن این دسته در جهت عقربه های ساعت ، میز از فرز کار دور ، ودر جهت خلاف عقربه های ساعت به فرز کار نزدیک می شود . یعنی با توجه به شکل ،میز به سمت چپ یا راست حرکت می کند ( درجهت محور X ها ) .

     

    7-1-4 اهرم حرکت اتومات میز :

    این اهرم درست در جلوی میز دستگاه قرار گرفته و حرکت اتومات را با پیشروی از

    قبل تعیین شده تامین می کند اگر این اهرم به سمت چپ کشیده شود ، میز به سمت چپ ، واگر به سمت راست کشیده شود به طرف راست حرکت می کند .

     

    8-1-4 سر دستگاه وکلگی ماشین :

    سر دستگاه ( درماشین افقی ) وظیفه نگهداری کلگی دستگاه را به عهده دارند که توسط زبانه ذوزنقه شکلی که برای همین منظور روی کف زیرین تعبیه شده فراهم می‌گردد این زبانه کاملا پرداخت شده وبه عنوان راهنما برای کلگی مورد استفاده قرار می گیرد .

    کلگی دستگاه ( درماشین عمودی ) نیز وظیفه نگهداری محور کار رادارد و برای تراش زاویه ، می توان آن را تحت زاویه قرار داد  برای زاویه دار کردن ، کافی است پیچ های روی این  قسمت را شل کرده ، و آن را با توجه به نوار مدرجی که روی گلویی نصب شده ، گرداند تا زوایه مورد نظر به دست آید . واضح است که پس از تنظیم زوایه ، دوباره باید پیچ ها را محکم کرد .

     

    9-1-4 ضامن کلگی و فلکه تنظیم حرکت عمودی محور :

    ضامن کلگی ( در ماشین افقی ) تنها وظیفه محکم کردن کلگی را در جای خود دارد .

    یعنی هرگاه محور از بوش و تیغ فرز مورد لزوم پر شد ، باید کلگی را داخل راهنمای سر دستگاه قرار داد وضامن را بست . با این عمل ، کلگی کاملا محکم می شود .

    فلکه حرکت عمودی محور ( دردستگاه عمودی ) برای تامین حرکت عمودی به کار می رود . هنگامی از این قلکه استفاده می شود که میز ، تا حداکثر مقدار خود به طرف بالا آمده و باید بار دادن عمودی را جهت انجام کار تامین نمود . در این حالت (معمولا در اکثر دستگاه ها ) باگرداندن فلکه ، در جهت خلاف عقربه های ساعت ، می توان محور را به پائین حرکت داده بارمورد لازم را به دست آورد .

     

    10-1-4 محور کار ( درن و گلویی )

    محورکار دردستگاه های فرز افقی و عمودی متفاوت است بدین ترتیب که در دستگاه‌های افقی ، این محور به صورت یک شافت یا یک درن ( میله مخروطی ) می‌باشد (همانگونه که در شکل 194 الف و ب نشان داده شده ممکن است این محورها دارای انواع گوناگون واستاندارد شده ، فروانی باشند ) که تیغ فرز باید داخل این میله قرار بگیرد و توسط بوش هایی که در شکل 195 آورده شده مهار شوند .

    برای جا زدن محور کار و پر کردن آن با بوش ها وتیغ فرز باید مراحل زیر را طی نمود .

     

     
    ابتدا باید دنباله مخروطی را داخل محور اصلی دستگاه قرا رداده و آنرا به خوبی محکم کرد برای این منظور ، پیچی وجود دارد که در انتها ، یا روی محیط دنباله استوانه ای از قسمت مخروطی این میله تعبیه شده است لذا با سفت کردن این پیچ ، محور در جای خود محکم می شود .

    باید بوشهایی که قبلا داخل میله قرا رگرفته بودند بیرون آورده ، نسبت به محل قرار گرفتن قطعه کار ، بوش در داخل میله قرار داد .

    اکنون تیغ فرز راباید طوری داخل محور کار قرار داد که جا خارهای تیغ فرز و محور کار درست مقابل هم قرار بگیرند .

    باید خارمربوطه را داخل کرده و بوش های باقی مانده را داخل محور قرار داد تا محور

    از بوش پر شود ( شکل 196 الف و ب )

    باید کلگی را داخل راهنمای سر دستگاه کرد ضامن آن را محکم نمود ، ( شکل 197 )

     

     
    محورکار در فرزهای عمودی ، به کلگی دستگاه متصل است و کافی است که تیغ فرز را داخل آن نگه داشته ، پیچ چهار گوش روی کلگی را توسط آچار مخصوص محکم کرد .

    11-1-4 اهرم تغییر عده دوران .

    برای تغییر عده دوران دستگاه ، لازم است که شاخص اهرم را مقابل عددی که معرف عده دوران ( معمولا ) برحسب دور بر دقیقه می باشد قرار داد در اغلب دستگاه ها ، اهرمی برای تغییر عده دوران وجود ندارد ، بلکه مجهز ، به حلقه مدرجی هستند که دور تا دور آن اعدادی نوشته شده است ، اگر این اعداد مقابل علامت شاخص قرار بگیرد ، همان عده دوران را برحسب دور بر دقیقه را تامین می کند شکل 198 یک

     

     
    نمونه از این حلقه های مدرج را نشان می دهد .

    به هر حال اگر اهرمی هم برای این منظور وجود داشته باشد ،گرداگرد اهرم ، اعدادی حک شده که معرف همان عده دوران است .

     

    12-1-4 اهرم تنظیم مقدار پیشروی

    این قسمت نیز مانند اهرم تغییر عده دوران ، ممکن است اهرمی یا حلقه ای باشد .

    اعداد ثبت شده مقدار سرعت پیشروی دستگاه برحسب میلی متر در هر دوررا نشان می دهند شکل 199 نمونه ای از نوع حلقه هاست .

     

    13-1-4 محدود کننده های حرکت اتومات میز :

    این محدود کننده ها درواقع کلیدهایی هستند که با شل کردن پیچ هایشان و جابجا کردنشان ، میز به مقدار فاصله بین آن دو ، حرکت طولی انجام می دهد . واضح است که در صورت تنظیم شدن دقیق این محدود کننده ها وقتی میز به منتهی الیه سمت چپ رسید با محدود کنند چپ برخورد کرده و به سمت راست تغییر جهت می دهد وهمین طور هنگامی که به منتهی الیه سمت راست رسید به محدود کننده راست برخورد کرده و در نتیجه به طرف چپ حرکت می کند .

    این قسمت معمولا در بیشتر فرزها وجود ندارد ، اما ممکن است دستگاه های فرز آموزشی به این سیستم مجهز باشند .

     

    2-4 متعلقات دستگاه فرز

    متعلقات دستگاه های فرز نسبت به عملیاتی که انجام می دهند . چندان متنوع و زیاد نیست ، اما از اهمیت بسیار بالایی برخوردارند . متعلقات و تجهیزات فرز عمودی  و افقی تفاوتی باهم ندارند به جز وجود « بوش »هایی که داخل محورکار ( درن ) دستگاه فرز افقی قرار می گیرند ،

  • فهرست و منابع تحقیق مقاله دستگاه فرز

    فهرست:

    ندارد.
     

    منبع:

    ندارد.

ثبت سفارش
عنوان محصول
قیمت