تحقیق مقاله علل مفاسد اجتماعی

تعداد صفحات: 26 فرمت فایل: word کد فایل: 6656
سال: مشخص نشده مقطع: مشخص نشده دسته بندی: تحقیق مقاله روانشناسی
قیمت قدیم:۵,۶۰۰ تومان
قیمت: ۳,۵۰۰ تومان
دانلود مقاله
  • خلاصه
  • فهرست و منابع
  • خلاصه تحقیق مقاله علل مفاسد اجتماعی

    پیشگفتار

    از زمانی که غرب در رویارویی با انقلاب اسلامی با شکست رو به رو شد و سنگرها و مواضع محکم و کهنسال استعمار و استثمار پس از خیزش با صلابت امّت مسلمان ایران فروریخت تهاجمات پنهان و آشکار دشمنان اسلام و ایران به صورت مختلف در ابعاد گوناگون نظامی، سیاسی، اقتصادی، فرهنگی برای جلوگیری از تحقق آرمانهای والای نظام اسلامی در سراسر جهان آغاز شد.

    دشمن مکّار تمامی نیروها و امکانات پیشرفته ی خود را هم اکنون در جبهه های سیاسی اقتصادی و به ویژه اجتماعی متمرکز کرده است . امروزه اندیشه و روان مردم این سرزمین مقدّس اسلامی با نوارها، عکس ها، فیلمها، کتاب ها، مجلّه های مبتذل به نشانه گرفته    شده است .

    گفتن این مطالب دلیل بر این نیست که ملّت مسلمان ایران مواضع دفاعی استوار و محکم خود را فروریخته دانسته و به اعمال و اقدامات انفعالی دست بیازد، بلکه ایجاب می نماید که با وحدت، همدلی و سخت کوشی مقابله ای همه جانبه و جدّی، سریع و فراگیر صورت گیرد تا قبل از سست شدن باورها، اعتقادات و اندیشه های متعالی دینی مردم جلوی نفوذ فرهنگ بیگانه سد گردد.

    چکیده ی تحقیق

    به اعتقاد ما اساسی ترین و زیربنایی ترین عنصر یک جامعه فرهنگ آن است چرا که سایر شئون سیاسی، اقتصادی، اجتماعی حقوقی یک جامعه از فرهنگ آن ناشی می شود و بر مبنای تفکّر اسلامی فرهنگ روح و جان تمدن است .

    نهاد خانواده اوّلین و مؤثّرترین مرحله در انتقال میراث فرهنگی و مقاوم سازی در برابر فرهنگ غیرخودی است به طوری که سطح سواد و آگاهی والدین و نقش الگویی آنان در ابعاد مختلف رفتاری از جمله : مدل لباس، آرایش، گذراندن اوقات فراغت و . . . می تواند تأثیرات مثبت یا منفی برجای بگذارد.

    بعد از خانواده نهادهای اجتماعی از جمله مدارس نقش بسیار مهمّی در اجتماعی کردن و ارتقاء رشد فرهنگ نسل آینده را دارند.

    مدارس تنها مکانهایی هستند که با بهره گیری از شیوه ها و برنامه های مدوّن و تعلیم و تربیت به طور هماهنگ زمینه های فرهنگی را فراهم می سازد . علاوه بر موارد فوق نظام سیاسی هر جامعه، سیستم های امنیتی، الگوهای رهبری، رسانه ها و . . .

    هر یک می تواند فرآیند فرهنگ سازی را یاری نموده و جامعه را در ابعاد مختلف رشد و توسعه کمک نمایند.

    با توجه به رشد سریع جوامع و نقش ارتباطات و تأثیر بین عناصر انسانی همواره سؤالاتی برای پژوهشگر مطرح بوده که آیا در قبال این توسعه، فرهنگ اصیل جامعه نیز پایدارتر خواهد ماند؟ علل فساد در اجتماع چیست؟ با چه روشها و سیستمهائی می توان روحیه ی مقاوم سازی در برابر فساد اجتماعی را گسترش داد؟ نقش خانواده، مدرسه، صدا و سیما ، مطبوعات و . . . در فساد تا چه اندازه است ؟ لذا تحقیق حاضر تحت عنوان (علل مفاسد اجتماعی )صورت گرفته است و هدف از این تحقیق دستیابی به عواملی است که زمینه ساز گرایش به مفاسد اجتماعی می شود .

    در این تحقیق عناصر تأثیرگذار بر نگرش دانش آموزان نسبت به مفاسد اجتماعی از جمله: سطح سواد والدین، بضاعت مالی خانواده ها، چگونگی گذراندن اوقات فراغت، استفاده از ویدئو، ماهواره و . . . منابع محدود کننده ی مظاهر فرهنگ بیگانه و . . . به عنوان متغیر محسوب شده است . که با کنترل، حذف و اصلاح هریک می توان بر نگرش آزمودنیها نسبت به پدیده ی شوم از خود بیگانگی تأثیر گذاشت .

    بیان مسئله

    یکی از مباحث مهم اجتماعی در جامعه ی امروز ما بحث مفاسد اجتماعی است. مسئولین فرهنگی، سیاسی، اجتماعی کشور ما مدّت هاست زنگ خطر را به صدا درآورده اند و نسبت به هجوم و شبیخون دشمن علیه اسلام عزیز و انقلاب اسلامی هشدار داده اند .

    توزیع هزاران دستگاه ویدئو، به گونه ای که اینک بی اغراق یکی از منابع اصلی تغذیه اجتماعی به حساب می آیند، پخش میلیونها نسخه از فیلم های ویدئویی، انتشار میلیونها نسخه از مجلات و کتب ادبی و فرهنگی که در زمره ی مصادیق بارز«کتب ضلال» به حساب می آیند،آن هم در بین کودکان و نوجوانان بی خبر از همه جا، چاپ و توزیع عکس و پوستر بسیاری از بازیگران سینمایی با مبدّل ساختن جامعه های کودکان و نوجوانان به تابلوهای تبلیغاتی سیّار، توزیع انواع مواد مخدّر، و مشروبات الکلی از نمونه های بارز فساد هستند که همگی نوعی تهاجم فرهنگی بشمار می آیند. و می تواند باعث فساد اخلاقی، تقلید کورکورانه، انحراف فکری و . . . شود.

    تعریف تهاجم فرهنگی :

    تهاجم فرهنگی حرکتی است مرموزانه، حساب شده همراه با برنامه ریزی دقیق با استفاده از روشها و ابزار و امکانات متعدد برای سست کردن باورها، دگرگونی ارزشها، تغییر و تبدیل آداب و سنن و نابودی اصول اخلاقی حاکم بر یک جامعه .

    خصوصیات و ویژگی های تهاجم فرهنگی

    تهاجم فرهنگی دشمن دارای ویژگیها و خصوصیاتی است که در نوع خود قابل توجه است.

    همه جانبه بودن و دارای ابعاد گسترده

    این هجمه ی فرهنگی و شبیخون، همه جانبه و دارای ابعاد گوناگون و گسترده است و به تعبیر بهتر یک جنگ تمام عیار در همه ی ابعاد است و دشمن برای تحمیل و ادامه سلطه و حاکمیّت خود بویژه حاکمیّت و سلطه فرهنگ منحط خود از همه حربه ها و شیوه ها بهره می گیرد .

    امروزه غیر از تهاجم نظامی تهاجم فرهنگی نیز سابقه ی خوبی دارد و جامعه ی اسلامی باید در مقابل این تهاجم زنده، هوشیار، آسیب ناپذیر، پر امید، آماده ی ضربه زدن و همچون یک موجود زنده باشد و مقاومت کند.

    نامرئی و غیرمحسوس بودن

    برای اهداف تهاجم فرهنگی نیاز به ساز و برگ و تجهیزات و هزینه های نظامی نیست زیرا این همه هجمه نامرئی و بسیار غیرمحسوس است و غیر مستقیم ارزشها، آرمانها، اخلاق، هنر، فرهنگ و سیاست را آماج قرار می دهد و سلاح او فیلم، مصاحبه، چاپ و نشر، عکس، شعر و قصّه، نوار، مواد مخدّر و . . . است و چه بسا سربازان او از میان خودیها و دوستان باشند .

    تهاجم فرهنگی برنامه ریزی شده و بی سر و صداست و در حقیقت بخشی از جنگ سرد است و خاصیت آن این است که هر چند تأثیر نظر گیرد فعی ندارد و به مرور زمان آثار عمیق و پایانی به جا می گذارد در عین حال این تهاجم تجسّم خارجی ملموسی پیدا نمی کند،از این رو است که مبارزه با آن با ابزارهای عادی ملموس نیست .

  • فهرست و منابع تحقیق مقاله علل مفاسد اجتماعی

    فهرست:

    ندارد.
     

    منبع:

    -فرهنگ و مقاومت فرهنگی ، تألیف مهدی نوید /انتشارات محیا /تابستان 1375

    2-خانواده و فرزندان در دوره ی دبیرستان /تألیف استادان طرح جامع آموزش خانواده / انتشارات وزارت آموزش و پرورش ، انجمن اولیاء و مربیان /پاییز 1377

    3-اصول و فلسفه تعلیم و تربیت /تألیف استاد علی شریعت مداری /انتشارات امیر کبیر / 1375

    4-بررسی مشکلات نوجوانان /تألیف ستار آخوندی /انتشارات همشهری/1378

     

ثبت سفارش
عنوان محصول
قیمت