تحقیق مقاله خانواده و مسائل جوانان و نوجوانان

تعداد صفحات: 25 فرمت فایل: word کد فایل: 6557
سال: مشخص نشده مقطع: مشخص نشده دسته بندی: تحقیق مقاله علوم اجتماعی و جامعه شناسی
قیمت قدیم:۵,۵۰۰ تومان
قیمت: ۳,۴۰۰ تومان
دانلود مقاله
  • خلاصه
  • فهرست و منابع
  • خلاصه تحقیق مقاله خانواده و مسائل جوانان و نوجوانان

    مقدمه

    قال علی بن الحسین علیه السلام

    و اما حق ولدک فان تعلم انه منک و مضاف الیک فی عامل الدنیا بخیره و شره و انک مسئول عما ولیته به من حسن الادب و الدلاله علی ربه عزوجل و المعونه له علی طاعته فاعمل فی امره عمل من یعلم انه مثاب علی الاحسان الیه معاقب علی الاسائه الیه

    * * *

    حق فرزند به تو این است که بدانی وجود او از توست و نیک و بدهای او در این دنیا وابسته به تو است بدانی که در حکومت پدری و سرپرستی او ، مواخذ و مسئولی ،موظفی فرزندت را با آداب و اخلاق پسندیده پرورش دهی او را به خداوند بزرگ راهنمایی کنی و در اطاعت و بندگی پروردگاریاریش نمائی .به رفتار خود در تربیت فرزندت توجه کنی پدری  باشی که به مسئولیت خود آگاه است می داند اگر نیست به فرزند خود نیکی نماید در پیشگاه خداوند اجر و پاداش دارد و اگر درباره او بدی کند مستحق مجازات و کیفر خواهد بود.

    بخش اول

    شکوه ها از پدر

    اخلاق پدر

    اخلاق پدر در گرم کردن کانون خانواده ، در ایجاد امید یا یأس در دل فرزندان نقش فوق العاده ایفا می کند .بازار تعلیم و تعلم بین پدر و فرزندان بسیار گرم است اگرچه پدر به زبان درسی به آنان نیاموزد و یا به آنان حرفی نزند حکومت اخلاقی پدر باعث آن می شود که فرزندان وارث میراثی ارزنده و یا تاسف انگیز گردند.

    فرزندان ما درباره اخلاق ما درخانه قضاوت می کنند . رفتار ما را با رفتار دیگر پدرانی که دیده و یا وصف آنها را شنیده اند مورد مقایسه قرار می دهند او را فردی بی عرضه و یا با عرضه ، خوش اخلاق یا بد اخلاق معرفی

     می نمایند.

    برای یک جوان پدر تنها نان آور خانه نیست بلکه صاحب یک شخصیت فوق العاده ،مدیر و گرداننده خانه نیز به حساب می آید . اگر این شخصیت بدخوی و بد رفتار ، فاسد و بد دهن و یا فردی سختگیر باشد از وجودش احساس ننگ می کند . شرمش می آید او را در میان جمع دوستان پدر خود معرفی کند.

    او می خواهد پدرش یک قهرمان باشد ،قهرمان قدرت ،در کار و تلاش ، در اخلاق و رفتار ، از او درش زندگی بیاموزد و یا نقطه هایی مثبت او را به عنوان درسی به دیگران معرفی کند . دختر خانه می خواهد پدرش در عین قدرت با او صمیمی باشد ،زبان خوش با او به کار برد ، او را درک کند و برای او مایه بگذارد و از اینجاست که آنان آرزو دارندپدران رفتار خود را تحت کنترل قرار دهند از رفتار نادرست دست بردارند.

    همدمی با فرزندان

    فرزندان شما هر چند در محیط خارج از خانه با مردم دوستی و معاشرت داشته باشند ،هر قدر که در مدرسه و محیط بیرون با مردم و با بچه ها بازی و دوستی داشته باشند بازهم سهم خود را در معاشرت با پدر طلبکارند .آنها نیاز دارند با پدر خود صحبت کنند ، حرف بزنند ،درد دل بگویند،چیز بیاموزند.

    پدر باید در شبانه روز لااقل ساعتی را برای فرزندان خود فارغ بگذارد . در آن ساعت همه رنجها و غمهایش را فراموش کند ،حساب همه طلبکاری ها و بدهکاری ها ،تعریفات و عقب ماندگی ها را کنار بگذارد .فقط با خانواده و فرزندان باشد با آنها حرف بزند از مسائل آنها آگاه شود از جریاناتی که در خانه و بیرون است با خبر گردد . بگوید،بشنود،چیز یاد بدهد و حتی از آنها چیز بیاموزد.

    این همدمی در رابطه پدر یا دختران ضروری تر است از آن بابت که آنها در محرومیت بیشتری از روابط اجتماعی هستند به رابطه انس و الفت با پدر بدلایل متعددی نیاز بیشتری دارند چه بسیارند مسائل و مشکلاتی که در سایه این همدمی حل می شوند و چه بسیارند انحرافاتی که بر اثر این الفت از میان رفته و یا از وقوعشان جلوگیری می گردد .

  • فهرست و منابع تحقیق مقاله خانواده و مسائل جوانان و نوجوانان

    فهرست:

     

    مقدمه                                                                              

    شکوه ها از پدر

    اخلاق پدر    

    همدمی با فرزندان                 

    الگوی اخلاق

    برخوردهای ناروا

    محدودیتهای عاطفی

    محیط خفقان

    بخش دوم

    شکوه ها از مادر

    مساله راز فرزندان

    زبان بی اعتمادی

    مادر واخلاق اسلامی

    مساله تبعیض در خانه

    رفتار مادرانه

    بخش سوم

    احساس نابسامانی در خانواده

    تحقیر در خانه وبیرون

    مساله سرزنش فرزندان

    رفتار با نوجوان وجوان

    احساس استثمار

    عواقب استثمار

    بخش چهارم

    آزادی فرزندان درخانه

    جوان وآزادی

    نوع آزادی

    ضرورت محدودیت

    حدود آزادی

    عکس العملها

    وسوسه ها

     

    بخش پنجم

    تربیت ومسائل عاطفی

    خانواده وتربیت

    پرورش شخصیت

    توجه به نیاز نوجوانان وجوانان

    مسئله تحصیل دختران

    علل منع تحصیل

    توازن عوامل منع در بین دختران وپسران

    ضرورت امروزی تحصیل دختران

    خلاصه تحقیق

    منابع ومآخذ

     

     

    منبع:

    برگرفته از قسمتهایی از کتاب خانواده ومسائل جوانان ونوجوان

    تالیف :

    آقای دکتر علی قائمی

ثبت سفارش
عنوان محصول
قیمت