تحقیق مقاله برنامه ریزی و طراحی شبکه CCNA

تعداد صفحات: 88 فرمت فایل: word کد فایل: 6528
سال: مشخص نشده مقطع: مشخص نشده دسته بندی: تحقیق مقاله مهندسی کامپیوتر
قیمت قدیم:۱۱,۸۰۰ تومان
قیمت: ۸,۸۰۰ تومان
دانلود مقاله
  • خلاصه
  • فهرست و منابع
  • خلاصه تحقیق مقاله برنامه ریزی و طراحی شبکه CCNA

    شرایط لازم برای دریافت مدرک CCNA
    ‍CCNA ( برگرفته از  Cisco Certified Network Associate ) ، اولین مدرک معتبر شرکت سیسکو در رابطه با شبکه است که می توان آن را پیش نیاز سایر مدارک این شرکت در نظر گرفت . علاقه مندان به دریافت این مدرک می بایست دارای مجموعه ای از  قابلیت ها باشند :

    نصب ، پیکربندی و مدیریت شبکه های محلی ( LAN ) و شبکه های گسترده ( WAN )

    آشنائی و قابلیت پیکربندی پروتکل IP ( برگرفته از  Internet Protocol )

    آشنائی و قابلیت پیکربندی پروتکل IGRP ( برگرفته از  Interior Gateway Routing Protocol  )

    آشنائی و قابلیت پیکربندی پروتکل  EIGRP ( برگرفته از Enhanced IGRP )

    آشنائی و قابلیت پیکربندی پروتکل  OSPF ( برگرفته از Open Shortest Path First )

    آشنائی و قابلیت پیکربندی پروتکل PPP ( برگرفته از Point-to-Point Protocol  )

    آشنائی و قابلیت پیکربندی  ISDN  ( برگرفته از  Integrated Services Digital Network  )

    آشنائی و قابلیت پیکربندی پروتکل Frame Relay 

    آشنائی و قابلیت پیکربندی پروتکل RIP ( برگرفته از Routing Information Protocol )

    آشنائی و پیکربندی شبکه های محلی مجازی VLAN ( برگرفته از  virtual LANs  )

    آشنائی با مفاهیم اساسی اترنت

    آشنائی و پیکربندی لیست های دستیابی

    نصب و پیکربندی یک شبکه

    بهینه سازی WANs به کمک راه حل های مبتنی بر اینترنت  با استفاده از ویژگی هائی نظیر فیلترینگ و لیست های دستیابی و DDR ( برگرفته از dial-on-demand routing  )  به منظور کاهش پهنای باند و هزینه WAN  

    چگونه می توان مدرک CCNA را دریافت نمود ؟
    اولین مرحله برای دریافت مدرک CCNA ، شرکت در آزمون شماره  801  - 640 و کسب نمره قبولی است  .شرکت سیسکو برای دریافت مدرک CCNA این امکان را نیز برای متقاضیان فراهم نموده است که در مقابل یک آزمون در دو آزمون جداگانه شرکت نمایند:

    640-811 ICND (  Interconnecting Cisco Networking Devices )

    640-821 INTRO

    تصمیم در خصوص شرکت در دو آزمون  فوق و یا شرکت در یک آزمون ( شماره  801  - 640 )  با متقاضی است . بدیهی است که علاقه مندان به دریافت مدرک CCNA  با شرکت در دو آزمون می بایست هزینه بیشتری را پرداخت نمایند . از طرف دیگر، با تقسیم مطالب و شرکت در دو آزمون جداگانه شرایط مطلوبتری برای علاقه مندان فراهم می‌ گردد ( کاهش حجم مطالب ) .
    در صورت حضور در کلاسی که شما را برای آزمون شماره  801  - 640 آماده می نماید ، می توان در صورت تمایل در دو آزمون جداگانه شرکت و موفق به کسب مدرک CCNA گردید .

    ماهیت و نحوه سوالات آزمون

     آزمون CCNA شامل 50 سوال ( و شاید هم بیشتر ) است که می بایست در مدت زمان 90 دقیقه به آنها پاسخ داده شود ( این احتمال وجود دارد که زمان فوق کمتر هم در نظر گرفته شود ) . توجه داشته باشید که اعداد اشاره شده ممکن است تغییر یابد و هر آزمون شرایط مختص به خود را داشته باشد . برای موفقیت در آزمون می بایست به 85 درصد سوالات  پاسخ صحیح داده شود ( کسب حداقل نمره 85 ) . 

    پاسخ برخی سوالات ( خصوصا" سوالات چند گزینه ای در رابطه با گرامر دستورات ) ، ممکن است در اولین مرحله مشابه و یکسان بنظر آید . بدیهی است که در زمان پاسخ به سوالات ، می بایست هم صورت مسئله و هم پاسخ های مربوطه به دقت مطالعه گردند. 

    توجه داشته باشید که پاسخ صحیح ، پاسخ مورد نظر شرکت سیسکو می باشد . در برخی موارد ممکن است بیش از یک پاسخ مناسب برای یک سوال خاص مطرح شده باشد ولی گزینه صحیح ، پاسخی است که سیسکو آن را توصیه نموده است . 

     

    نکات کلیدی برای دریافت مدرک CCNA (بخش اول)
    ‍CCNA ( برگرفته از  Cisco Certified Network Associate  )  اولین مدرک معتبر شرکت سیسکو در رابطه با شبکه است که می توان آن را پیش نیاز سایر مدارک این شرکت در نظر گرفت . علاقه مندان به دریافت این مدرک می بایست توانمندی خود را در زمینه های متعددی افزایش دهند .
    در این مطلب به برخی نکات کلیدی و مهم به منظور افزایش آمادگی علاقه مندان جهت شرکت در آزمون های CCNA اشاره می گردد .  

    نکته اول : اولین مزیت bridging ، افزایش پهنای باند قابل دسترس بر روی یک سگمنت شبکه است ، چراکه با این کار تعداد دستگاه های موجود در یک collision domain کاهش می یابد . از واژه bridging قبل از معرفی هاب و  روتر در شبکه استفاده  می گردید . بنابراین طبیعی است که برخی افراد از bridge  به عنوان سوئیچ یاد کنند . در واقع ، سوئیچ و bridge دارای عملکردی مشابه و یکسان می باشند ( کلیات کار ) و این دو دستگاه شبکه ای  collision domain در یک شبکه LAN را کاهش می دهند . به عبارت دیگر ، سوئیچ اساسا" یک bridge چندین پورت با قدرک اداراک بیشتری است .
    دو دستگاه فوق دارای تفاوت هائی نیز می باشند. به عنوان نمونه ، سوئیچ ها به منظور انجام وظایف خود دارای امکانات مدیریتی و قابلیت های پیشرفته ای می باشند . در اغلب موارد bridge صرفا" دارای یک ، دو  و  یا چهار پورت می باشد. 

    نکته دوم : سوئیچ ها ، بریج های چند پورته ای با سرعت بالا می باشند که دارای قابلیت هائی نظیر bridge  بوده  و معمولا" دارای تعداد پورت بیشتری می باشند . هر پورت سوئیچ به منزله یک collision domain جداگانه می باشد و پهنای باند مختص به خود را ایجاد می نماید .

    نکته سوم : از شبکه های محلی مجازی ( VLANs ) ، برای گروه بندی پورت های سوئیچ در یک شبکه محلی استفاده می گردد . برای ارتباط بین شبکه های محلی مجازی به روتینگ نیاز می باشد .

    نکته چهارم : شبکه های محلی مجازی زمانی که توسط یک trunk connection به یکدیگر متصل شده باشند ، می توانند بین چندین سوئیچ کار کنند . از ISL ( برگرفته از Inter-Switch linking ) به منظور ایجاد trunk connection بین پورت های Fast Ethernet سوئیچ های سیسکو استفاده می گردد .

    نکته پنجم : سوئیچ ها ، امکان اجرای دستگاه های اترنت در مد full-duplex را فراهم می نمایند . در مد فوق ، دو دستگاه از محیط انتقال اترنت بطور همزمان و انحصاری استفاده می نمایند . بدین ترتیب ، با توجه به عدم بروز collision  کارآئی شبکه افزایش خواهد یافت  .

    نکته ششم :در سوئیچینگ Store-and-forward ، قبل از اتخاذ تصمیم در خصوص فورواردینگ ، تمامی فریم خوانده می شود . این در حالی است که در سوئیچنگ Cut-through ، صرفا" شش بایت که مربوط به آدرس MAC است جهت  اتخاذ تصمیم در خصوص فورواردینگ خوانده می شود . همچنین ، در سوئیچینگ store-and-forward ، بررسی خطاء انجام می شود . پتانسیل فوق در سوئیچینگ cut-through وجود ندارد و این فرآیند انجام نمی شود .

    نکته هفتم : مزایای اولیه استفاده از روتر عبارت است از  :
    -  امکان اتصال دو شبکه محلی غیرمشابه 
    - ارائه چندین مسیر به یک شبکه خاص 
    - امکان اتصال شبکه های بزرگ و پیچیده  به یکدیگر

    نکته هشتم : در ارتباطات Connection-oriented ، سرویس گیرنده یک ارتباط با استفاده از یکی از پورت های شناخته شده سرویس دهنده برقرار و در ادامه مبادله داده در یک کانال خصوصی انجام می شود . این نوع ارتباطات از سه مرحله ایجاد ارتباط ، ارسال داده و اتمام ارتباط تشکیل می گردند . این وضعیت در در ارتباطات Connectionless ، وجود ندارد . TCP نمونه ای از یک پروتکل  Connection-oriented و UDP نمونه ای از یک پروتکل  Connectionless  می باشد .  

    نکته نهم : مدل مرجع OSI از هفت لایه زیر تشکیل شده است :
    لایه هفتم : Application
    لایه ششم : Presentation
    لایه پنجم :  Session
    لایه چهارم :  Transport
    لایه سوم :  Network
    لایه دوم :  Data Link
    لایه اول :  Physical 

    نکته دهم : کپسوله سازی و یا tunneling ، فریم ها را از یک سیستم شبکه ای دریافت و آنها را درون فریم هائی از سایر سیستم های شبکه قرار می دهد .

    نکته یازدهم : لایه Presentation با نمایش ، رمزنگاری و فشرده سازی داده سرو کار دارد و در آن پروتکل های مختلفی به منظور حمایت از متن ، داده ، صوت ، تصویر ، گرافیک و تصاویر با فرمت هائی نظیر ASCII, MIDI, MPEG, GIF  و JPEG  ارائه شده است .

    نکته دوازدهم :  لایه session مسئولیت ایجاد ، مدیریت و خاتمه جلسات و یا نشست بین برنامه ها را برعهده دارد . NFS ( برگرفته از   Network file system  ) و  SQL ( برگرفته از structured query language  )  و RPC ( برگرفته از remote procedure calls ) نمونه هائی از پروتکل های لایه Session می باشند .

    نکته سیزدهم : لایه Transport  بین لایه های بالا و پائین مدل مرجع OSI قرار دارد و کنترل جریان داده  را با استفاده از بافرینگ و مالتی پلکسینگ انجام می دهد . لایه فوق سرویس حمل داده end-to-end را  با سمگنت نمودن برنامه های سطح بالا ، ایجاد یک ارتباط end-to-end و ارسال سگمنت ها از  یک هاست به هاست دیگر و حصول اطمینان از حمل معتبر داده ارائه می نماید.

    نکته چهاردهم :  اولین وظیفه لایه شبکه در مدل مرجع OSI ، تعیین مسیر و آدرس دهی منطقی است . روتینگ از جمله عملیاتی است که در این حوزه انجام می شود .

    نکته پانزدهم : وظایف اولیه لایه Data-Link مدل مرجع OSI عبارت است از :
    -  استقلال عملکرد  لایه های بالاتر لایه OSI از محیط فیزیکی
    -  آدرس دهی فیزیکی سخت افزار 
    - ارائه امکاناتی خاص به منظور کنترل جریان داده 
    - تولید پیام های خطاء 

    نکته شانزدهم : زمانی که روتر ها در یک ارتباط بین شبکه ای بر روی مسیرهای بهینه به توافق رسیده باشند یک همگرائی ایجاد می گردد .  routing loop به دلیل بروز اشکال در روتر ها و  عدم بهنگام سازی صحیح مسیرها در جداول مسیریابی ایجاد و یک بسته اطلاعاتی در یک حلقه روتینگ گرفتار و هرگز به مقصد خود نخواهد رسید .  

    نکته هفدهم : پروتکل های روتینگ Distance vector ، تمامی جداول روتنیگ خود را برای همسایگان ارسال می نمایند . پروتکل های Link state وضعیت اینترفیس خود را برای هر روتر در ارتباطات بین شبکه ای ارسال می نمایند .

    نکته هجدهم : یکی از مسائل در ارتباط با پروتکل های distance vector ، مشکل "شمارش نامحدود " است که می توان آن را با استفاده از روش هائی نظیر :  split horizon ، route poisoning ، maximum hop count و hold-down timers حذف و یا بهبود داد .

    نکته نوزدهم : TCP یک سرویس مطمئن و connection-oriented را برای برنامه هائی که از سرویس های آن استفاده می نمایند ،‌ ارائه می کند . استفاده از acknowledgments ، بررسی دنباله اعداد، بررسی خطاء و استفاده از یک روش  handshake سه طرفه نمونه هائی از امکانات این پروتکل در جهت انجام وظایف خود می باشند . UDP ، یک ارتباط connectionless را ایجاد می نماید  .

    نکته بیستم : پورت های خوش نام عبارتند از :
    - پورت شماره 21 برای FTP ( برگرفته از  File Transfer Protocol  )
    - پورت شماره 23 برای Telnet
    - پورت شماره 25 برای SMTP ( برگرفته از Simple Mail Transfer Protocol  )
    - پورت شماره 53 برای DNS  ( برگرفته از  Domain Name System  )
    - پورت شماره 69 برای TFTP  
    - پورت های 161 و 162 برای SNMP ( برگرفته از Simple Network Management Protocol ) 
    - پورت شماره 80 برای HTTP  ( برگرفته از   Hypertext Transfer Protocol   )

    در بخش دوم به برخی دیگر از نکات کلیدی برای دریافت مدرک CCNA اشاره خواهیم کرد . 

    کات کلیدی برای دریافت مدرک CCNA (بخش دوم)
    ‍CCNA ( برگرفته از  Cisco Certified Network Associate  )  اولین مدرک معتبر شرکت سیسکو در رابطه با شبکه است که می توان آن را پیش نیاز سایر مدارک این شرکت در نظر گرفت . علاقه مندان به دریافت این مدرک می بایست توانمندی خود را در زمینه های متعددی افزایش دهند .
    در بخش اول به برخی از نکات مهم به منظور افزایش آمادگی علاقه مندان  جهت شرکت در آزمون های CCNA اشاره گردید . در این بخش به برخی نکات دیگر اشاره می نمائیم .

    نکته اول : پروتکل ARP ( برگرفته شده از  Address Resolution Protocol  ) یک آدرس IP را به یک آدرس فیزیکی ( MAC address )  ترجمه می نماید .
    پروتکل RARP ( برگرفته شده از  Reverse Address Resolution Protocol  ) یک آدرس فیزیکی‌ را به یک آدرس منطقی ( آدرس IP ) ترجمه می نماید .

    نکته دوم : آشنائی با مفاهیم آدرس دهی IP برای تمامی علاقه مندان فعالیت در زمینه شبکه های کامپیوتری الزامی است . آدرس های IP یک عدد سی و دو بیتی می باشند  که به صورت چهار عدد ( اکتت ) مبنای ده که توسط نقطه از یکدیگر جدا شده اند ، ‌نمایش داده می شوند .

    نکته سوم :  هر آدرس IP از دو بخش شبکه و هاست تشکیل می گردد . جدول زیر تعداد بیت های در نظر گرفته شده برای هر یک از بخش های هاست و شبکه را به همراه تعداد آدرس موجود در هر کلاس نشان می دهد ( بدون subnetting ) 

  • فهرست و منابع تحقیق مقاله برنامه ریزی و طراحی شبکه CCNA

    فهرست:

    ندارد
     

    منبع:

    ندارد

ثبت سفارش
عنوان محصول
قیمت