تحقیق مقاله اینورتر - تبدیل

تعداد صفحات: 67 فرمت فایل: word کد فایل: 6175
سال: مشخص نشده مقطع: مشخص نشده دسته بندی: تحقیق مقاله مهندسی مکانیک
قیمت قدیم:۹,۷۰۰ تومان
قیمت: ۶,۷۰۰ تومان
دانلود مقاله
  • خلاصه
  • فهرست و منابع
  • خلاصه تحقیق مقاله اینورتر - تبدیل

    چکیده:

    امروزه کنترل موتورهای القایی به دلیل مزایای زیاد این موتورها نسبت به موتورهای جریان مستقیم روز به روز از اهمیت بیشتری برخوردار می گردد.

    در این پایان نامه روشهای مختلف کنترل دور و گشتاور موتورهای القایی و کاربردهای آن مورد بررسی قرار گرفته است.

    در فصل اول مدارهای موردنیاز برای کنترل موتورهای القایی شامل مدارهای فرکانس متغیر که خود شامل اینورتورهای منبع ولتاژ، اینورتورهای منبع جریان می باشند معرفی و بررسی شده اند.

    در فصل دوم روش های مختلف کنترل موتورهای القایی مورد بحث قرار گرفته است. در ابتدا اصول کنترل دور و سپس روشهای مختلف کنترل v/f ثابت کنترل لغزش و کنترلهای برداری مورد بحث قرار گرفته است.

    در فصل سوم به روشهای مکانیکی و الکتریکی کنترل دبی در پمپها پرداخته ایم و با مقایسه هر دو روش الکتریکی و مکانیکی به این نتیجه می رسیم که استفاده از روش الکتریکی مناسبتر است.

    در فصل چهارم به کاربردهای AC درایوها در پمپ های آبیاری و آبرسانی . انواع روشهای مختلف بکارگیری کنترل دور برای پمپ مورد بررسی قرار گرفته است.

    در فصل پنجم صرفه جویی انرژی در موتورهای القایی از طریق استفاده از کنترل دور و انواع روشهای افزایشی راندمان، گشتاور و ضریب قدرت مورد بررسی قرار گرفته است.

    مقدمه

    بحت انرژی از دو دیدگاه اقتصادی و زیست محیطی حائز اهمیت است . بهینه سازی مصرف انرژی به این معنی است که  بتوان با استفاده از تجهیزات و یا مدیریت بهتر همان کار را ولی با مصرف انرژی کمتر انجام بدهیم .

    صرفه جوئی انرژی می تواند با استفاده از تجهیزات بهتر نظیر : عایق بندی مطلوب ، افزایش راندمان سیسمتهای حرارتی، و بازیابی تلفات حرارتی بدست آید از طرف دیگر اعمال مدیریت انرژی، بمنظور درک سیستمهای موجود و طریقه استفاده از آنها،  میتواند در کاهش مصرف انرژی نقش مهمی داشته باشد. در سیاست گذاری انرژی باید سازمانها رویکرد سیستمی داشته باشند. برای مثال در بهینه سازی مصرف انرژی الکتریکی هدف تنها کاهش هزینه های انرژی یک یا چند الکتروموتور مشخص نیست،  بلکه باید آثار اقدامات مورد نظر روی سایر سیستمها نیز بدقت مورد توجه قرار گیرد. در یک بنگاه اقتصادی صرفه جوئی انرژی میتواند موجب برتری رقابتی بنگاه گردد.

    در اغلب بخشهای صنعتی انرژی الکتریکی مهمترین منبع انرژی صنعت بشمار می رود . از آنجا که موتورهای الکتریکی، مصرف کننده اصلی انرژی الکتریکی در کارخانجات

    صنعتی میباشند. لذا بهینه سازی مصرف انرژی در موتورهای الکتریکی که موضوع مقاله  است از اهمیت ویژه ای برخوردار خواهد بود . برای درک اهمیت بهینه سازی مصرف انرژی به این مورد اشاره می کنیم که اگر راندمان موتورهای  الکتریکی القائی موجود در اروپا تنها به میزان 1% افزایش یابد، هزینه مصرف انرژی الکتریکی به میزان 6/1 میلیارد دلار در سال کاهش خواهد یافت .

    آمار منتشر شده از سوی وزارت نیرو نشان می دهد در سال 1373 ،  5/38% از کل انرژی الکتریکی مصرف شده در ایران توسط موتورهای الکتریکی بوده است[F1]. البته این میزان در کشورهای صنعتی تا 65% می رسد و شاخص خوبی برای نشان دادن سطح صنعتی شدن یک کشور می باشد[10] .  اهداف بهینه سازی مصرف انرژی را میتوان بصورت زیر بیان نمود:

    §        استفاده منطقی از انرژی

    §        حفظ منابع انرژی

    §        اصلاح میزان مصرف انرژی در بخشهای مصرف کننده انرژی

    §        کاهش گازهای گلخانه ای و آلودگی هوا

    §        اصلاح وضعیت موجود

    §        کسب برتری رقابتی در بنگاههای اقتصادی

    می توان اقدامات مختلفی برای صرفه جوئی انرژی الکتریکی در الکتروموتورهای صنعتی بعمل آورد. در حالت کلی این اقدامات به دو دسته تقسیم میشود:

    1-     اقدامات مربوط به طراحی موتور

    2-     اقدامات مربوط به بهره برداری از موتورها

    اقدامات مربوط به بهره برداری از موتورها را نیز میتوان به دو دسته تقسیم نمود:

    1-     اقدامات روی موتور، نظیر تهویه، روغنکاری، و بارگذاری

    2-     استفاده از درایو یا کنترل کننده دور موتور

    در این مقاله نخست روشهای بهینه سازی مصرف انرژی در موتورهای الکتریکی را مورد بحث قرار می دهیم  سپس کاربرد درایوها در کنترل موتورهای الکتریکی و تاثیری که آنها می تواند در صرفه جوئی مصرف انرژی بگذارند مورد بررسی قرار خواهد گرفت .

     

    1- مصرف انرژی در موتورهای الکتریکی

    در سالهای اخیر بهینه سازی مصرف انرژی در صنایع بدلایل اقتصادی و زیست محیطی اهمیت بیشتری یافته و موجب شده است که اقدامات عملی گسترده ای در این زمینه بعمل آید. علی رغم اینکه یکی از بزرگترین مصرف کنندگان انرژی الکتریکی در بخش صنعت موتورهای الکتریکی می باشند ، لیکن در زمینه افزایش بازدهی مبدلهای انرژی الکتریکی به مکانیکی مستقر در صنایع اقدامات عملی چندانی بعمل نیامده است. بدیهی است که  افزایش بازدهی محرک های صنعتی نه تنها از نظر اقتصادی مورد توجه استفاده کنندگان می باشد بلکه در برنامه‌ریزی انرژی در سطح ملی نیز حائز اهمیت است .

    مطالعات انجام شده در صنایع ایران حکایت از وضعیت نابسامان انتخاب و بهره برداری از موتورهای الکتریکی دارد [F1]. بر اساس این تحقیقات اغلب موتورها بزرگتر از میزان نیاز انتخاب شده و در شرائط بدی نگهداشت میشوند. استفاده از موتورهای با راندمان بالا در ایران رایج نبوده و گزارش موثری از استفاده از درایو جهت صرفه جوئی انرژی در دست نیست. کاربردهای صنعتی بسیاری می تو.ان یافت که موتورها در بازدهی بسیار پایین تر از مقدار حداکثر قرار دارند . بعنوان مثال در یکی از کارخانجات صنعتی کشورمان در یک مورد ، متوسط توان مصرفی در یک موتور القائی سه فاز صنعتی تنها 28% توان نامی اندازه گیری شده است [F1]. بدیهی است  پایین بودن توان خروجی، تا این حد تاثیرات منفی قابل توجهی بر بازدهی و ضریب توان موتور خواهد داشت .

    از سوی دیگر دولت نیز نتوانسته است در ترویج فرهنگ استفاده بهینه از انرژی الکتریکی توفیقات خوبی داشته باشد. بعنوان مثال وزارت نیرو و سازمانهای وابسته به آن که مشخصا در زمینه بهینه سازی مصرف انرژی الکتریکی در سطح کلان عمل میکند هنوز در ارتباط با کاهش مصرف داخلی نیروگاهها اقدام موثری بعمل نیاورده است. در حالیکه پتانسیل صرفه جوئی انرژی الکتریکی زیادی در نیروگاهها وجود دارد.

    2- موانع در سیاست گذاری انرژی

    در ایران موانعی که سر راه بهینه سازی مصرف انرژی الکتریکی وجود دارد را میتوان بصورت زیر دسته بندی نمود:

    -        سیاست دولت در پرداخت سوبسید به صنایع

    -        عدم آگاهی مدیران صنایع از روشهای صرفه جوئی انرژی الکتریکی

    -        ضعف دانش فنی مهندسین مرتبط با بهینه سازی مصرف انرژی

    -        نگرانی از ضریب اطمینان درایو و آثار منفی آن روی شبکه و موتور

    -        نداشتن یک رویکرد سیستمی در استفاده از موتورهای با راندمان بالا

     

    3- انتخاب موتور مناسب

    موتورهای القائی سه فاز و یک فاز به دلیل تنوع  مصرف در کاربردهای زیادی مورد استفاده قرار می گیرند. مشخصه های بارمکانیکی ناشی از کاربرد و مورد مصرف می باشد. بدیهی است موتور در صورتی می تواند بار مکانیکی متصل به آن را تامین کند که مشخصه عملکردی موتور منطبق بر مشخصه بار مکانیکی باشد .

    3-1- تطابق موتور و بار

    همانطور که در بالا  اشاره شد موتور و بار دارای مشخصه های خاص خود می باشند . منظور از تطابق بین موتور و بار انطباق بین مشخصه های موتور و مشخصه های بار متصل به محور موتور میباشد .

    مشکل اصلی در صنایع کشور آن است که در اغلب موارد تطابق مطلوبی بین مشخصه های بار و موتور وجود ندارد. توان اغلب موتورها بیش از بار متصل به محور شان می باشد و با توجه به اینکه قیمت تمام شده موتور متناسب با توان آن می‌باشد، لذا بدیهی است انتخاب موتور با توان بیش از نیاز بار، علاوه بر افزایش هزینه اولیه موتور موجب افزایش سایر هزینه ها از قبیل کابل کشی و نصب و راه اندازی و تعمیر خواهد شد .

     از طرف دیگر در صورتیکه موتور انتخاب شده بزرگتر از حد لازم باشد در این صورت موتور در حالت بار کامل و یا نزدیک به بار کامل کار نکرده و لذا بازدهی آن پایین تر از مقدار حداکثر آن خواهد بود . و خود این امر اشکالات جدی در بهینه سازی مصرف انرژی ایجاد خواهد کرد .

    در موتورهای القائی سه فاز در صورت کاهش میزان بازدهی موتور ، به ویژه به میزان کمتر از 80% بار کامل ، شاهد کاهش قابل توجه در بازدهی موتور خواهیم بود . متاسفانه در اکثر  موارد به این نکته توجه نشده و تنها تاثیر نامطلوب انتخاب موتور بزرگتر از حد لازم بر هزینه اولیه مورد توجه قرار می گیرد . در صورتیکه محاسبات انجام شده حاکی از آن است که تاثیر  انتخاب نامناسب موتور بر هزینه های متغیر (هزینه اتلاف انرژی اضافی) قابل توجه و بمراتب بیش از افزایش هزینه ثابت اولیه می باشد .

    یک مثال  این موضوع را روشن خواهد کرد :

    مثال : فرض می کنیم برای انجام یک کار مکانیکی  ، موتور القائی سه فاز با توان خروجی 110 کیلو وات مناسب باشد و بجای آن موتور با توان 132 کیلو وات انتخاب شود . اطلاعات زیر را مورد توجه قرار می دهیم :

    -         بازدهی موتور در بار کامل = 2/94%

    -         بازدهی موتور در 3/83% بار کامل = 5/92%

    -         طول عمر مفید موتور = 15 سال

    -         ضریب کارکرد = 8/0

    با انجام کمی محاسبات می توان نتیجه گرفت که مصرف انرژی در طول 15 سال بمقدار 600/937 کیلو وات ساعت افزایش پیدا خواهد کرد. مطالب فوق این واقعیت را بیان می کند که انتخاب موتور مناسب به لحاظ اقتصادی حائز اهیمت فراوان بوده و لذا تطابق بین بار و موتور از اهمیت ویژه ای برخوردار است . انتخاب موتور بزرگتر از حداقل مورد نیاز به دلایل زیر غیر اقتصادی می باشد :

    1-     با افزایش توان موتور قیمت آن یعنی هزینه اولیه افزایش می یابد .

    2-      با افزایش توان موتور  هزینه های نگهداری و تعمیرات آن افزایش می یابد .

    3-    با افزایش توان موتور بدلیل پایین آمدن ضریب بار ، بازدهی موتور کاهش یافته و بدین ترتیب انرژی تلف شده افزایش می یاید .

    3-2- موتورهای با راندمان بالا (Energy Efficient Motors)

    گرچه قیمت موتورهای با راندمان بالا بیشتر از موتورهای استاندارد است، ولی در اغلب کاربردها استفاده از آنها کاملا اقتصادی است. مخصوصا در کاربردهائی که:

    -        مدت زمان روشن بودن موتور بیش از زمان خاموش بودن ان باشد

    -        مدت زمان روشن بودن موتور بیش از 2000 ساعت در سال باشد

    -        گشتاور بار نسبتا ثابت بوده و موتور بدرستی به بار تطبیق شده باشد.

    استفاده از موتورهای با راندمان بالا توصیه میشود. بارهائی چون میکسرها، نقاله ها و فیدرها از این نوع هستند. اهمیت موضوع وقتی آشکار میشود که توجه کنیم که هزینه انرژی مصرفی یک الکتروموتور در طول عمر مفید آن 10 تا 20 برابر قیمت موتور است[16].  موتورهای با راندمان بالا علاوه بر صرفه جوئی انرژی معمولا مزیتهای دیگری نیز دارند. برای مثال آنها جریان های بیشتری را در هنگام راه اندازی تحمل میکنند و حرارت و نویزکمتری تولید میکنند. هر چند که موتورهای با راندمان بالا تنها 2 تا 3 درصد راندمان را بهبود میدهند، اما اگر در انتخاب و بکارگیری آنها بجای یک موتور کل سیستم در نظر گرفته شود، اثر بخشی کار بالا خواهد رفت. با رویکرد سیستمی به موضوع و در نظر گرفتن عوامل دیگر نظیر هزینه های تعمیر و نگهداشت و بهره برداری میتوان به کارائی این موتورها بیشتر پی برد.  میزان صرفه جوئی انرژی در صورت استفاده از موتور با راندمان بالا، به جای موتورهای استاندارد از رابطه زیر قابل محاسبه است:

    در رابطه فوق hp توان موتور بر حسب اسب بخار، l ضریب بار( در صد از بار کامل تقسیم بر 100)، hr ساعات کار در طول سال، c متوسط قیمت انرژی (قیمت هر کیلووات ساعت انرژی)، stdh راندمان موتور استاندارد (%)، و eeh راندمان موتور با راندمان بالا (%) است.

    توصیه میشود هنگام خرید موتور و یا سفارش ساخت ماشین به سازندگان ماشین از موتورهای با راندمان بالا استفاده گردد. همچنین معمولا اقتصادی است که بجای سیم پیچی کردن موتورهای سوخته و استفاده مجدد از آنها، از موتورهای با راندمان بالا استفاده گردد. زمان بازگشت سرمایه(به سال) در خرید این نوع موتورها، بطور ساده عبارت خواهد بود از:

    4- اقدامات مورد نیاز برای بهبود عملکرد سیستمهای مرتبط با الکتروموتورها

    یک موتور معمولا با اجزا و سیستمهای دیگر در ارتباط است. برای بهبود عملکرد الکترو موتور ها لازم است سیستمهای مرتبط با موتور نیز در نظر گرفته شود. این سیستمها شامل شبکه برق، کنترل کننده های موتور، الکتروموتور و سیستم انتقال نیرو میگردد.

  • فهرست و منابع تحقیق مقاله اینورتر - تبدیل

    فهرست:

    فصل اول-مدارهای موردنیاز برای کنترل موتور القایی

    اینورتر ............................................................................................................................................. 1

    1-1- اینورتر پل تکفاز ................................................................................................................. 2

    1-2- اینورتر تکفاز PWM ........................................................................................................ 5

    2- اینورترهای سه فاز ................................................................................................................. 6

    3- اینورتر با تشدید سری ........................................................................................................................................................... 14

    4- اینورترهای منبع جریان ........................................................................................................................................................... 15

    4-1- اینورتر منبع جریان سه فاز ........................................................................................................................................................... 17

    5- منابع جریان ........................................................................................................................................................... 25

    5-1- مدولاسیون پهنای پالس در یک اینورتر منبع جریان تریستوری ........................................................................................................................................................... 27

    6- مقایسه محرکه های اینوتر منبع جریان و ولتاژ ........................................................................................................................................................... 30

    فصل دوم – کنترل موتور القایی

    مقدمه ........................................................................................................................................................... 33

    1- اصول کنترل سرعت موتورهای القایی ........................................................................................................................................................... 33

    2- کنترل لغزش ........................................................................................................................................................... 34

    3- روشهای کنترلی موتورهای القایی، کنترل کننده اسکالر ........................................................................................................................................................... 36

    4- کنترل کننده اسکالر درایوهای موتور القایی با اینورتر VSI ........................................................................................................................................................... 37

    4-1- کنترل کننده سرعت، مدار باز ........................................................................................................................................................... 38

    4-2- کنترل کننده سرعت مداربسته با محدود کننده جریان ........................................................................................................................................................... 40

    5- کنترل کننده سرعت مدار باز ، در شیراط کنترل V/F ........................................................................................................................................................... 42

    6- کنترل برداری ........................................................................................................................................................... 44

    6-1- انواع روشهای کنترل برداری ........................................................................................................................................................... 45

    6-2- کنترل برداری مستقیم با جهت یابی شار فاصه هوایی و اینورتر PWM با جریان کنترل کننده ........................................................................................................................................................... 45

    6-3- کنترل کننده برداری مستقیم با جهت یابی شار استاتور ........................................................................................................................................................... 50

    6-4- کنترل برداری غیر مستقیم با جهتیابی شار رتور و اینوتر PWM با جریان کنترل شده ........................................................................................................................................................... 51

    6-5- کنترل برداری با اینورترها PWM و در شرایط کنترل ولتاژ ........................................................................................................................................................... 55

    6-6- کنترل برداری با استفاده از اینورتر CSI ........................................................................................................................................................... 58

    فصل سوم – روشهای الکتریکی و مکانیکی کنترل دبی در پمپها

    چکیده ........................................................................................................................................................... 61

    1- مقدمه ........................................................................................................................................................... 62

    2- استخراج رابطه میان گشتاور، سرعت و دبی یک پمپ ........................................................................................................................................................... 64

    3- ارزیابی به کارگیری شیر فلکه به عنوان روش معمول کنترل دبی پمپ ........................................................................................................................................................... 67

    4- ارزیابی روش کنترل دور موتور القایی به منظور کنترل دبی سیال ........................................................................................................................................................... 69

    5- مقایسه نتایج حاصل از روشهای مختلف کنترل دبی سیال ........................................................................................................................................................... 75

    6- ارزیابی اقتصادی به کارگیری ASD ........................................................................................................................................................... 79

    نتایج ........................................................................................................................................................... 80

    فصل چهارم – کاربرد AC درایوها در پمپ های آبیاری و آبرسانی

    مقدمه ........................................................................................................................................................... 82

    1- مشخصه های سیستم پمپ و بار و طبقه بندی پمپ ها ........................................................................................................................................................... 85

    2- مشخصه پمپ های روتو دینامیک ........................................................................................................................................................... 86

    3- تاثیر سرعت متغیر پمپ روی منحنی عملکرد آن ........................................................................................................................................................... 87

    4- پرفورمنس مکش پمپ (NPSH) ........................................................................................................................................................... 90

    5- نیازهای عملیاتی پمپ ها ........................................................................................................................................................... 91

    6- راندمان پمپ ........................................................................................................................................................... 93

    7- پمپ های موازی ........................................................................................................................................................... 95

    8- کنترل on/off پمپ های موازی ........................................................................................................................................................... 97

    9-1- کنترل فلو با روش شیر کنترل ........................................................................................................................................................... 98

    9-2- کنترل فلو با روش شیر BYPASS

    9-3- کنترل فلو توسط درایوهای دور متغیر ........................................................................................................................................................... 100

    10- آبیاری در مزارع (Irrigation) ........................................................................................................................................................... 103

    11- روشهای مختلف استفاده از درایو برای کنترل پمپ ........................................................................................................................................................... 104

    11-1- روش مالتی مستر Multi Master ........................................................................................................................................................... 104

    11-2- روش Multi Follower ........................................................................................................................................................... 107

    11-3- تشریح عملکرد کنترل در روش Advance level Control ........................................................................................................................................................... 110

    فصل پنجم

    مقدمه ........................................................................................................................................................... 113

    1- مصرف انرژی در موتورهای الکتریکی ........................................................................................................................................................... 115

    2- موانع در سیاستگذاری انرژی ........................................................................................................................................................... 117

    3- انتخاب موتور مناسب ........................................................................................................................................................... 118

    3-1- تطابق موتور و بار ........................................................................................................................................................... 118

    3-2- موتورهای با راندمان بالا ........................................................................................................................................................... 121

    4- اقدامات مورد نیاز برای بهبود عملکرد سیستمهای مرتبط با الکتروموتورها ........................................................................................................................................................... 123

    4-1- کیفیت توان Power Quality ........................................................................................................................................................... 123

    4-2- تثبیت ولتاژ شبکه ........................................................................................................................................................... 123

    4-3- عدم تقارن فاز ........................................................................................................................................................... 125

    4-4- ضریب قدرت ........................................................................................................................................................... 126

    5- روشهای عملمی برای افزایش بازدهی موتور ........................................................................................................................................................... 126

    6- دستورالعملهای لازم برای بهبود عملکرد موتورهای الکتریکی ........................................................................................................................................................... 131

    7- دسته بندی اقدامات لازم برای بهینه سازی مصرف انرژی ........................................................................................................................................................... 133

    8- تکنولوژی الکترونیک قدرت و درایوهای AC ........................................................................................................................................................... 133

    9- کنترل کننده دور موتور ........................................................................................................................................................... 136

    10- مزایای استفاده از کنترل کننده های دور موتور ........................................................................................................................................................... 140

    11- مدیریت بهینه سازی مصرف انرژی و نقش کنترل کننده های دور موتور ........................................................................................................................................................... 142

    12- پمپها و فنها ........................................................................................................................................................... 145

    13- قوانین افینیتی در کاربردهای پمپ و فن ........................................................................................................................................................... 147

    14- محاسبات صرفه جویی انرژی در فن ........................................................................................................................................................... 154

    15- یک مطالعه موردی در ایران ........................................................................................................................................................... 155

    16- سیستمهای تهویه مطبوع ........................................................................................................................................................... 159

    17- ماشین تزریق پلاستیک ........................................................................................................................................................... 159

    18- صرفه جویی انرژی در تاسیسات آب و فاضلاب ........................................................................................................................................................... 161

    19- کمپرسورها ........................................................................................................................................................... 161

    20- نیروگاه ها ........................................................................................................................................................... 162

    21- سیمان ........................................................................................................................................................... 163

    22- قابلیتهای کنترل کننده دور موتور مدرن ........................................................................................................................................................... 165

    22-1- نرم افزار کاربردی کنترل پمپ و فن ........................................................................................................................................................... 168

    22-2- نرم افزار کاربردی کنترل سطح پیشرفته ........................................................................................................................................................... 168

    22-3- نرم افزار کنترلی Master Follower ........................................................................................................................................................... 168

    23- درایوهای دور متغیر VACON مصداقی از درایوهای مدرن ........................................................................................................................................................... 168

    24- مسائلی که درایوهای دور متغیر به وجود می آورند ........................................................................................................................................................... 169

    منابع ........................................................................................................................................................... 175

     

    منبع:

    F1- دکتر هاشم اورعی،"بهینه سازی مصرف انرژی در الکتروموتورهای صنعتی" مرکز تحقیقات نیرو، 1373.

    F2 - کاظم دولت آبادی، "ارزیابی و انتخاب درایو Medium Voltage"، شرکت پرتوصنعت، 1382.

    1-     http://www.greenbusiness.com

    2-     http://www.magnumllc.com/results.asp

    3-     http://www.vacon.com

    4-      Howard W. Penrose, ”A novel approach to industrial assessments for improved energy, waste stream, process and reliability”, Kennedy-Western University, 1999.

    5-     Shawn McNulty, Bill Howe, “Power Quality Problems and Renewable Energy Solutions”, 2002.

    6-     “Optimizing your motor-driven systems”,motor.doe.org.

    7-     “Reducing power factor cost”,motor.doe.org.

    8-     Determining Electric Motor Load and Efficiency”, motor.doe.org.

    9-     Dipl.Ing.(FH) Hugo Stadler ,“Energy Savings by means of Electrical Drives”, Loher GmbH.

    10-Anibal T. De Almeida, Paula Fonseca, & others,“Improving the penetration of Energy-Efficient Motors and Drives”, University of Coimbra, Department of Electrical Engineering.

    11-A.Shirazi, “ Potential Fro Implementation Of Energy Saving Measures In Selected Cement Factories    In Iran “, Flensbusg University , Germany , March , 2002.

    12-"Lower energy and chemicals costs at swedish sewage treatment plant",  http://www.vacon.com/what/swtplen.html.

    13-http://www.water.vacon.com/

    14-"Environmentally sound energy efficient strategies: a case study of the power sector in India ", http://www.uccee.org/Workpapers/execsum6.htm.

    15-"Variable Speed Driven Pumps: Best Guide Practice", http://www.bpma.org.uk/Latest.asp

    16-Kevin Wright,"Energy Solutions,"Rockwell Automation, July 2002.

    Bimal K. Bose,"Energy, Environment, and Advances in Power Electronics," IEEE Trans. Power Electronics, VOL. 15, No. 4, July 2000 

ثبت سفارش
عنوان محصول
قیمت