تحقیق مقاله مد گرایی

تعداد صفحات: 14 فرمت فایل: word کد فایل: 6042
سال: مشخص نشده مقطع: مشخص نشده دسته بندی: تحقیق مقاله علوم اجتماعی و جامعه شناسی
قیمت قدیم:۵,۰۰۰ تومان
قیمت: ۲,۹۰۰ تومان
دانلود مقاله
کلمات کلیدی: مد گرایی
  • خلاصه
  • فهرست و منابع
  • خلاصه تحقیق مقاله مد گرایی

    به طور تکی انسانها از نظر شکل و وضعیت جسمی و روحیه و روان در حالتهای گوناگون با رنگ و پوستهای متفاوت می باشند از نظر قد و وزن با هم فرق داشته دارای تحصیلات و پیشه های گوناگونی هستند .

    طرز لباس پوشیدنشان یا حرف زدنشان و تغذیه آنها با هم تفاوتهایی دارند . با توجه به اهمیت مطلب بر آن شدیم که تحقیقی در این زمینه انجام دهیم لذا برای انجام این تحقیق سی داوطلب مختلف را از سطح شهرستان کرج انتخاب نموده و نظرات ایشان را درج نموده ایم .

    با سپاس فراوان از راهنمایی های استاد ارجمند جناب دکتر سید محمد علی صدرالاشرافی .

    مقدمه

    مد چیست

    مدگرایی چیست

    علل گرایش جوانان به مد

    تحلیل ها و نمودارهای آماری سئوالات .

    پایان .

    مد چیست ؟

    از نظر تحلیل آماری مد به نمونه یا نوع خاصی از شکل یا رفتار گفته می شود که بیشتر اتفاق می افتد و از تعداد بیشتری برخوردار باشد .

    اما مد از نظر اجتماعی به نوع خاصی از رفتار ، شکل ظاهری ، نوع وسایل زندگی وغیره گفته می شود که در زندگی روزمره جلب توجه می کند و دیگران جذب آن می شوند و بیشتر افراد آن رفتار یا عمل را انجام می دهند و گاهاً بدون هیچ دلیلی از آن تبعیّت می کنند .

     

    مدگرایی (Foddist)

    مدگرایی و تقلید بد نیست و تنها نباید به جنبه منفی آن توجه نمود بلکه می توان جنبه های مثبتی را نیز در مدها انتخاب نموده و به کار برد ،‌چه بسا که بسیاری از مدها دارای جنبه های مثبت و سازنده بوده و انسان را در پیشرفت و اصلاح رفتار خویش راهنمایی می کنند .

    به طور مثال استفاده از یک وسیله آشپزخانه در تهیه غذا که باعث تسریع در کار آشپزی و صرفه جویی وقت می شود و کیفیت زندگی را بهبود می بخشد ، زمانی که استفاده از این وسیله در سطح اجتماع به فراوانی مشاهده می شود و جنبه مد به گرفته است ،‌ حال اگر ما این وسیله را برای آشپزخانه خود تهیه نموده و مورد استفاده قرار دهیم بدون شک از مد روز جامعه پیروی نموده و این کار ما نام مدگرایی به خود می گیرد ،‌ولی ما در این انتخاب دچار انحراف نشده ایم و جنبه مثبت مد را مورد تقلید و استفاده قرار داده ایم .

    پس مد گرایی در جامعه اگر حساب شده و از روی آگاهی و با اطلاعات قبلی صورت پذیرد نه تنها منفی و عامل انحراف جلوه نمی کند بلکه موجب پیشرفت اجتماعی و فرهنگی نیز می شود .

    امّا در صورتی که ما از یک مد ، بدون آگاهی و بینش پیروی نموده و آن را رواج دهیم نه تنها خود در مسیر انحراف قرار میگیریم بلکه باعث انحراف افراد دیگر شده و این عمل باعث لطمات اجتماعی و فرهنگی وسیعی در ساختار جامعه خواهد شد . این مشکل یعنی مدگرایی بدون آگاهی مسئله ایست که امروزه در بسیاری از کشورهای جهان سوم به چشم می خورد و تبدیل به یک معضل اجتماعی گردیده است که نه تنها راه پیشرفت را بر آنان بسته است بلکه هویت و شخصیت را نیز از آنان ربوده است و جوانان و نوجوانان را از فرهنگ بومی خود بیگانه کرده است .

    در کنار مد گرایی غیرآگاهانه مفهوم دیگری نیز بعنوان از خود بیگانگی (Elienfsion) ایجاد می شود که در این حالت فرد از فرهنگ خود از خود و رفتار خود بیگانه شده و آلت دست رفتار و اعمال کسانی قرار میگیرد که هیچ جنبه مشترکی با او نداشته وتفاوت فرهنگی اجتماعی بسیاری با او هستند .

    و از کانال تاریک و نامحدود از خود بیگانگی فرهنگی کانالهای دیگری منشعب می شوند که جامعه را روزبه روز به طرف فرو پاشی و ضعف و عقب ماندگی فرهنگی ، اجتماعی و غیره سوق می دهند ، که از جمله این کانالها می توان به فرار مغزها اعتیاد قاچاق به جنبه های مختلف فروپاشی بنیان خانواده ها نابودی ارزشهای معنوی و غیره اشاره نمود .

    بنابراین باید به طوری جدی و مصمم به شناسایی دلایل و علل و عوامل گرایشی جوانان به جنبه های منفی مد و مدگرایی غیر آگاهانه پرداخته و با عوامل ایجاد کننده این زمینه ها بر خورد نموده و فرهنگ جامعه را مورد بررسی  تحلیل قرار داده و از پیشرفت آن جلوگیری نمود .

     

     

     

    علل گرایش جوانان به مد :

    علل فردی و روانی ؛ از نظر فردی و روانی تحقیقات و مطالعات نشان می دهد که افرادی که از نظر روحی و روانی در محیطی آرام و در رفاح بیشتر بزرگ شده اند و از نظر عاطفی و محبت کمبودی ندارند دارای شخصیت های منطقی و متفکری هستند و کمتر در راستای جلب توجه دیگران و تقلید غیر آگاهانه از دیگران بر می آیند . ولی کسانی که از نظر روحی و روانی دچار مشکل بوده و هستند به نوعی دچار کمبود محبت وتوجه از اطرافیان هستند و این گونه افراد به نوعی با جامعه بیگانه اند و در جامعه فعلی ما مدگرایی در نزد جوانان به نوعی یک انتقام از جامعه و خانواده می باشد . زیرا بعضی از جنبه های آن خلاف عقاید و سنن جامعه و خانواده ها می باشد و جوانان با توجه به مخالفت این دو به مد گرایش دارند . برای جلوگیری از این امر باید به جوانان فرصت خودپروری به وسیله ایجاد شغل و تفریحات سالم را داد و یا محیط هایی که بتوانند در انجا خود را معرفی کنند . زیرا عدم وجود این مکانها باعث شده است که عقده های جلب توجه خود را در خیابانها به وسیله مد بروز دهند . و خانواده ها نیز باید این مکان را به خود نوجوانان بدهند که در میهمانیهای خانوادگی و در محیط خانواده عقده های خود را تخلیه نموده و به او اهمیّت داده شود ، تا شخصیت نوجوان شکل گیرد تا در جامعه و در برخورد با دیگران موفق بوده و به اعمال و رفتار خود عاقلانه بنگرد و از روی عقل و منطق عمل نماید . 

  • فهرست و منابع تحقیق مقاله مد گرایی

    فهرست:

    -         چکیده مطلب

    مقدمه

    مد چیست

    مد گرایی و جنبه های مثبت و منفی آن

    علل و عوامل و تقلید غیر آگاهانه از مدها

    تحلیل های آماری برخی از مطالب در رابطه با مدگرایی

    نمونه پرسشنامه مورد استفاده در تحقیق

    ذکر منابع و مأخذ مورد استفاده در تحقیق

    تحقیق

    پایان

    منبع:

    مطالعه برخی از کتابهای درسی دوران دبیرستان (روان شناسی ، جامعه شناسی و دانش اجتماعی)

    بررسی 30 عدد پرسشنامه بدست آمده از داوطلبان

    سخنان استاد صدرالاشرافی در طول ترم

    مطالعات و اطلاعات شخصی

    جزوه استاد علیخانی استاد مدیریت ومبانی مدیریت 

ثبت سفارش
عنوان محصول
قیمت