تحقیق مقاله فرش

تعداد صفحات: 18 فرمت فایل: word کد فایل: 6035
سال: 1386 مقطع: مشخص نشده دسته بندی: تحقیق مقاله هنر
قیمت قدیم:۵,۰۰۰ تومان
قیمت: ۲,۹۰۰ تومان
دانلود مقاله
  • خلاصه
  • فهرست و منابع
  • خلاصه تحقیق مقاله فرش

    «در ایران فرش هایی از پشم زبر که در اطراف دارای رشته های نخی است خواهی دید. این فرش ها بهترین انواع فرش عالم و رنگ های آن بهترین و زیباترین رنگ هاست.

    تو باید به این کشور بروی و به انواع وسایل متوسل بشوی تا بتوانی از مردم آن ها، طرز رنگ کردن قالی را یاد بگیری به طوری که باران و سرکه و شراب در رنگشان تأثیر نمی کند.»

    ریشارد هلکوت

    جهانگرد انگلیسی                                                                                                                                                        قرن دهم

     

    بِسمِ اللهِ الرَّحمنِ الرَّحیمِ

    چکیده

    صحبت کردن و نوشتن در مورد فرش ایران بسیار دشوار می باشد. چون به دلیل گستردگی مطالب اکثر مطالب را نمی شود به طور یکجا جمع آوری نمود.

    امّا به طور خلاصه در تحقیق ابتدا به معرفی فرش ایران پرداخته و سپس فرش ایران را در بازارهای جهان مورد توجه قرار داده و به بیان مشکلات این محصول غیرنفتی پرداخته و سعی در گفتن آن ها به طور خلاصه نموده ام.

    در پایان لازم می دانم که از کسانی که در فراهم آوردن این تحقیق مرا یاری نموده اند تشکر کنم.

    مقدمه

    [در زبان فارسی واژه «هنر» معادل «فن» و گاه «صنعت» به کار رفته است. در گذشته لفظ هنر معنی عام تری داشته است. معانی علم، کمال، فضل، زیرکی، شجاعت، عدالت، شهامت، تقوی و حکمت هم از واژه ی هنر مراد شده است.[1]]

    [فرش در ایران به 3000 سال پیش برمی گردد جایی که قدیمی ترین فرش جهان یعنی پازیریک که مربوط به قوم سکاها بوده در نواحی سیبری در حالی که روی یک تابوت بوده است توسط باستان شناس معروف رومی پروفسور رودِنکو رومی کشف شده است.

    تمامی کارشناسان فرش جهان این فرش را متعلق به ایران دانسته اند. به دلیل نقش های موجود در فرش که دارای سربازهای هخامنشی و هم چنین نقوش مربوط به آن دورانِ ایران است دیده می شود.

    بافت این فرش تخمین زده اند که 5/1 سال طول کشیده است.[2]]

     

    مفهوم صادرات

    [تعریف صادرات: صادرات در لغت به معنای انتقال کالا یا ارسال و فرستادن کالا از جایی به جایی دیگر است. جابه جایی در داخل کشور و یا از داخل به خارج هر دو مشمول این تعریف است.

    به عنوان یک اصطلاح گمرکی، صادرات عبارت است از خروج کالا از قلمرو گمرکی (customs territory) و طبق تعریف قانون گمرک صادرات قطعی کالایی است که به منظور فروش یا مصرف در کشورهای خارج به خارج فرستاده می شود.

    و هرگاه برای فروش یا مصرف نباشد صادرات موقت (temporary Exportation) نامیده می شود.[3]]

    [برای انجام صادرات موفق که از زمره مسئولیت های مدیران بازرگانی خارجی است ابتدا باید مشکلات و موانع صادرات غیرنفتی را بازشناخت. این مشکلات را می توان در یک تقسیم بندی کلی به دو قسمت تقسیم نمود:

    1) مشکلات داخلی ß تولید- کیفیت- قیمت- حمل و نقل داخلی و بازاریابی.

    2) مشکلات بین المللی ß محدود بودن اقلام صادراتی- کشش پذیری کالاها، وجود رقبا به عدم استمرار و... .[4]]

     

    چرا صادرات غیرنفتی ناموفق است؟

    [بی تردید، دستیابی به توسعه ی اقتصادی نیازمند برخورداری از نظام اقتصادی و تولیدی برون گرا است. به این مفهوم که ضمن رفع نیاز داخلی، توسعه صادرات ارزش افزوده کالاها و خدمات مازاد بر مصرف داخلی به عنوان هدفی راهبردی پیگیری شود. به رغم اینکه این معنا در برنامه ی سوم توسعه اقتصادی مورد توجه قرار گرفته اما در عمل سازوکارهای لازم در پیشبرد مقاصد غیرنفتی فراهم نشده است.

    مقدار صادرات غیرنفتی را نمی توان فارغ از دیگر مؤلفه های اقتصادی بررسی کرد زیرا به صورت حلقه های متصل به هم، چرخه اقتصاد کشور را به چرخش در می آورند.

    استحکام هر یک از این حلقه ها در ساختار اقتصادیِ رقابت محور که عوامل تولید، اعم از نیروی انسانی، مدیریت و سرمایه از پویایی و تحرک کافی در ایجاد و رشد تولید ناخالص داخلی برخوردارند. به حدی باشند که از گسست حلقه ها در رویارویی با شرایط غیرمتعارف اقتصادی پیشگیری می کند و هر مؤلفه در بستری مناسب برای تقویت مؤلفه های دیگر عمل می کند. صادرات غیرنفتی که به زحمت درآمد ارزی کشور را تأمین می کند بیانگر گسست حلقه های گردونه اقتصادی کشور است.[5]]

     

    صادرات و بازار های جهانی فرش ایران

    [یکی از دلایل مهم اهمیت فرش ایران، ارزآوری این کالای هنری است. به کمک این کالا بخشی ازکسری موازنه پرداخت های بازرگانی جبران می شود. در میان صادرات غیرنفتی کمتر کالایی را می توان یافت که مانند فرش دستباف، ارز نصیب کشور نماید یا مانند این کالا به دلیل کیفیتش از رقابت نسبی و گاه مطلق در بازارهای جهان برخوردار باشد. به موجب گزارش آماری گمرک جمهوری اسلامی ایران در سالنامه ی آمار بازرگانی خارجی (1373)، ارزش کل صادرات غیرنفتی کشور در سال های بعد از انقلاب (73-1358) حدود 000/000/522/22 دلار بوده است که رقمی معادل 000/000/725/8 دلار آن را فرش های دستباف تشکیل می دهد. به این ترتیب، سهم فرش دستباف در صادرات کشور در یک دوره ی 16 ساله به طور متوسط بالغ بر 39 درصد می شود.

    صادرات فرش دستباف بالاترین منبع ارزی کشور پس از نفت است. بیشترین رقم صادرات فروش مربوط به سال 1374 است که به رقم 2 میلیارد و 132 میلیون دلار رسید. جدول زیر میزان صادرات فرش را طی سال های مختلف به میلیون دلار نشان می دهد.][6]

  • فهرست و منابع تحقیق مقاله فرش

    فهرست:

    ندارد.
     

    منبع:

    1- فرش ایران- فضل الله حشمتی- دفتر پژوهش های فرهنگی- چاپ سوّم- سال 1381

    2- اصطلاحات فرش- چاپ موزه فرش ایران- چاپ اول- 1385

    3- مدیریت صادرات غیرنفتی- محّمد ابراهیم گویان- مؤسسه مطالعات و پژوهش های بازرگانی- تیرماه 1374

    4- راهنمای صادرکنندگان- رضا بنائی- چاپ مرکز توسعه صادرات ایران- تابستان 1372

    5- سالنامه گمرک جمهوری اسلامی ایران

    6- انتشارات آماری جهاد دانشگاهی- چاپ اول- 1385

    7- قالیبافی آسان- هنگامه طوافی- بتول بیوسه- انتشارات عابد

    9- www.Carpetiran.com

    10- www.Aftab.com

    .

ثبت سفارش
عنوان محصول
قیمت