گزارش کارآموزی بهسازی آب و آموزش ، جمع آوری زباله ، بهداشت حرفه ای ، بهداشت محیط ، بهداشت مدارس ، بهداشت خانواده ، واکسیناسیون در روستای تَربُر لابیشه

تعداد صفحات: 60 فرمت فایل: مشخص نشده کد فایل: 500003708
سال: مشخص نشده مقطع: مشخص نشده دسته بندی: گزارش پروژه کارآموزی بهداشت
قیمت قدیم:۸,۸۰۰ تومان
قیمت: ۶,۰۰۰ تومان
دانلود مقاله
  • خلاصه
  • فهرست و منابع
  • خلاصه گزارش کارآموزی بهسازی آب و آموزش ، جمع آوری زباله ، بهداشت حرفه ای ، بهداشت محیط ، بهداشت مدارس ، بهداشت خانواده ، واکسیناسیون در روستای تَربُر لابیشه

    رشته مدیریت خدمات بهداشتی درمانی

    مقدمه:

    روز اول ورود به روستا پس از بازدید خانه بهداشت و صحبت با بهورز روستا به چند گروه تقسیم شدیم و هر گروه قسمتی از روستا را از نزدیک مورد بررسی قرار داد. طی صحبت با اهالی روستا و جمع آوری اطلاعات با مشکلات روستا آشنا شدیم و این مشکلات را الویت بندی و موضوع اصلی پروژه را مشخص و همچنین موارد دیگر را  پی گیری کردیم، اهم فعالیت های انجام شده طی این دوره را ادامه به شرح می رسانیم. امید است بعد از تلاش اقدامات انجام شده مورد رضایت اساتید محترم واقع شود.

    مشخصات کلی روستا

    روستای تربرلابیشه از توابع شیراز و بخش داریون می باشد که در 40 کیلومتری شیراز قرار دارد و دارای یک خانه بهداشت است که در سال 1375 تأسیس شده و به طور متمرکز امکانات بهداشتی را در اختیار مردم قرار می دهد. این روستا دارای 400خانوار و 1624 نفر جمعیت می باشد، روستا دارای یک د بستان و مدرسه راهنمایی و همچنین مسجد و حسینیه می باشد که با همکاری اهالی روستا ساخته شده است. شغل و درآمد اکثر اهالی روستا کشاورزی و رانندگی است

     

    تاریخچه روستا

    برای بدست آوردن تاریخچه روستا پای سخن چندی از کهنسالان روستا نشستیم. روستای تربرلابیشه از توابع شیراز و در 40 کیلومتری آن قرار دارد. این روستا دارای 400 خانوار و 1624 نفر جمعیت می باشد. به گفته اهالی قدمت روستا به حدود 400 سال می رسد. بافت قدیم خانه های روستا، سنگی و سقف آنها از گل و چوب بوده است که مکان اولیه روستا بالای کوه بوده ولی بدلیل وجود دزد و راهزنان ناچار به دشت  دامنه کوه منتقل شده اند.

    مردم روستا تقریباً به دو طایفه جمشیدی و ارجی تقسیم می شوند که در گذشته با هم اختلافات زیادی داشته اند.

    در قدیم عمده غذای روستا محصولات کشاورزی خودشان بود از جمله گندمی که به نان تبدیل می شد، غذاهایی که به گوشت درست می کردند و سیب زمینی و نخود، به قول حاج مراد قلی جمشیدی برنج غذای عیدشان بود و باید تمام سال را منتظر می ماندند تا بتوانند یک وعده برنج بخورند و تنها خان ها و بزرگان بودند که بیشتر می توانستند از برنج استفاده کنند.

    حاج حسن هم از بیماریهای رایج آن زمان که آبله و سرخک و مالاریا بود برایمان گفت و اینکه حتی روزی را که 10 کودک به دلیل بیماریهای گوناگون مرده اند را دیده است.

    و اما دلیل اینکه این نام را برای روستا انتخاب کرده وجود بیشه زارهای سبز و بلند اطراف روستا که در حالت تر و سبزی بریده می شد بوده است که امروز خبری از آنها نیست. 

    گزارش روزانه

    روز سه شنبه 22/8/86

    بررسی وضعیت بهداشت مغازه ها و روستا

    کف همه کغازه ها بسیار کثیف و غیر بهداشتی بودند، سقف ها غیر بهداشتی و وسایل بسیار نا مرتب چیده شده بودند، سطل زباله داخل و بیرون مغازه وجود نداشت، به دلیل خاکی بودن کوچه ها و باز بودن درب مغازه ها بسیاری از وسایل خوراکی پر از گرد و غبار بودند. از یک قصابی دیدن کردیم که آن هم بسیار غیر بهداشتی بود و دام را بیرون غصابی ذبح می کرد و به دلیل کوچک بودن پروانه کسب به قصابی نامبرده داده نشده بود و یخچال هم در قصابی وجود نداشت. از خانه ها هم که دیدن کردیم وضعیت خوبی نداشتند و حیاط خانه ها کوچک بود و نصف حیاط محل نگهداری دام بود. تقریباً در تمام کوچه ها فاضلاب جاری بود.

    روز سه شنبه 29/8/86

    از مدرسه راهنمایی بازدید کردیم و بعد از پرسیدن سوالات اولیه در مورد مسواک زدن و نحوه درست مسواک زدن، آموزش لازم توسط اعضای گروه داده شد. در پایان از هر کلاس نماینده بهداشتی که رابطه بین خانه بهداشت و مدرسه باشد انتخاب کردیم.

    روز چهارشنبه 30/8/86

    کار امروز گروه در مورد بهداشت محیط بود که قرار شد از خانه های روستا بازدید کنیم، بدین منظور به دو گروه تقسیم شدیم و کار خود را شروع کردیم. متأسفانه وضعیت کوچه ها بسیار افتضاح بود و آب خانه ها و حیاط خانه ها در کوچه جمع شده بودند. بسیاری از خانه های روستا چاه فاضلاب نداشتند و تعدادی هم که چاخ فاضلاب داشتند از آن استفاده نمی کردند. در پایان آموزشهای لازم در مورد خطرات و بیماری های ناشی از وجود فاضلاب در کوچه ها توسط اعضای گروه داده شد.

    روز سه شنبه 6/9/86

    بعد از ورود به خانه بهداشت و با توجه به اینکه قرار بود آموزش در مورد مسائل بهداشتی داشته باشیم هر یک از اعضای گروه در مورد موضوع خاصی مطالعات لازم را انجام داد و در همان زمینه pretest  آماده کرد که برای آموزشهای بهداشت لازم بود. موضوعات عبارتنداز: بیماری سالک، بیماری انگلی، فاضلاب، تنظیم خانواده، تغذیه، بهداشت دهان و دندان و اعتیاد

    روز سه شنبه 13/9/86

    کلاس آموزشی در مورد راه های پیش گیری از بارداری در حسینیه روستا برگزار شد. در کلاس آموزشی با استفاده از وسایل پیشگیری آموزشهای لازم در کلاس آموزشی ارائه و به سوالات مطرح شده از طرف خانم ها نیز پاسخ داده شد و بعد از آموزش هم posttestگرفته شد.

    روز چهارشنبه 14/9/86

    به 4 گروه تقسیم شدیم، سه گروه همگی از خانم ها بودند برای پیگیری وضعیت بهداشتی مغازه ها به مغازه رفتند و تذکرات پایانی را به فروشندگان دادند. نسبت به قبل شاهد پیشرفت هایی در کارمان بودیم. مثلاً قبلاً از 12 مغازه، 6 مغازه کارت سلامت نداشتند ولی در آخرین مراجعه به عدد 2 رسیده بود. بعد از پایان کار جلسه شورای بهداشتی را با حضور اعضا شورا روستا،بهورز خانه بهداشت، امام جماعت روستا و دکتر دادور در خانه بهداشت تشکیل دادیم و اعضای شورای بهداشتی انتخاب شدند و از آنها جهت بر طرف نمودن معضلات بهداشتی روستا طلب مساعدت و همکاری نمودیم.

    دو نفر از اعضای گروه به تربرجعفری رفتند و کلر سنجی انجام دادند که کلر آن جا هم صفر بود.

    روز چهارشنبه 21/9/86

    در این جلسه در مورد مشکلات بهداشتی آب و همچنین مشکلات بهداشتی روستا با دو تن از اعضای شورا صحبت شد. قرار شد چاه آب جدید افتتاح شود و در پایان قرار شد که کلاس آموزشی در رابطه با آب و فاضلاب تشکیل شود.

    روز سه شنبه 27/9/86

    آموزش مبارزه با اعتیاد برگزار شد و در این جلسه توضیحاتی در رابطه با اعتیاد، فنون رفتار درست با یک معتاد و طرز صحیح برخورد با کودکان را نیز بیان کردند.

    روز سه شنبه 4/10/86

    جلسه شورای بهداشتی با حضور شورای روستا و جمعی از معتمدین و بزرگان محل و دو نفر از مکز والفجر و بهورز خانه بهداشت تشکیل شد در این جلسه مسائل و مشکلات مربوط به آب و فاضلاب روستا و زباله ها بررسی شد و از طرف شوراها قول هایی نسبی بر پیگیری این مشکلات داده شد.

     

    روز چهارشنبه 5/10/86

    به اداره آبفا مراجعه کردیم و با ارائه مدارک مبنی بر آلودگی آب و عدم کلر زنی و همچنین گزارش هایی که قبلاً در این مورد داده شده بود قرار شد که آزمایش شیمیایی و میکروبی آب مجدداً صورت گیرد.

    روز سه شنبه 11/10/86

    جلسه ای برای حل مشکلات آب روستا برگزار شد. توضیحات قانع کننده ای ارائه شد و سوالاتی در همین زمینه مطرح شد و جواب های کافی از طرف پیمانکار داده شد. در پایان با موافقت بین پیمانکار و اعضای شورا و بهورز خانه بهداشت قرار شد آب دار جداگانه ای برای روستا انتخاب شود و صورت جلسه ای هم تنظیم شد.

    خلاصه ی گزارش:

    بر اساس ضرورت موجود مبتنی بر تهیه گزارش تحقیقی از دوره ی کارآموزی روستای تربرلایشه شرحی از فعالیت های انجام شده را در طول حدود 2 ماه از تاریخ 17/8/86 تا13/10/86 به اطلاع می رساند.

    لازم به ذکر است که در این مدت اقدامات متعددی توسط گروه کارآموز در این روستا انجام گرفته است که عناوین آن بر اساس اولویت در این گزارش ذکر می شود، اقدامات انجام گرفته در جهت ارتقا وضعیت بهداشتی روستا در همه ی زمینه ها اعم از آموزشع بهسازی محیط و درکل کاربرد موازین بهداشتی وده است.

    گزارش موردی:

    بررسی مساله ی بهداشت آب و کلر زنی

    با توجه ه این که آب و فاضلاب این روستا زیر نظر آب و فاضلاب شهری قرار ندارد احتمال آلودگی آن زیاد است و ما همان روز اول توجه خود را به آن معطوف کردیم و به بررسی میزان کلر و هم چنین انجام آزمایشات میکروبی و شیمیایی پرداختیم و دریافتیم که آب از نظر میکروبی وضعیت مطلوبی ندارد و همچنین میزان کلر از روز اول صفر بود و روزهای بعدی نیز وضع به همین منوال سپری شد. پس از مشاهده ی این وضعیت ما اقداماتی را انجام دادیم که در ادامه می آید.

    ارتقا سطح واکسیناسیون:

    پس از بررسی دفتر واکسیناسیون خانه ی بهداشت دریافتیم که پوشش واکسیناسیون در زنان 100% و در مردان 7/97% بود و ما فقط توانستیم یادآور واکسیناسیون توأم را در این روستا انجام دهیم.

    آموزش بهداشت مدارس:

    از آن جا که دانش آموزان قشر مهم هر جامعه ای هستند به خصوص دانش آموزان مقطع پایین تحصیلی که استعدادها و توانایی های بالقوه فراوانی را در خود ذخیره دارند که ا شکوفا شدن این استعدادها گام مهم و مؤثری در جهت پیشرفت جامعه برداشته خواهد شد. با توجه به این موضوع یکی از اهداف ما آموزش مسائل بهداشتی در مدارس بود از جمله: آموزش بهداشت دهان و دندان برای پسران مقطع راهنمایی و آموزش بلوغ دختران برای مقطع راهنمایی.

    جمع آوری زباله های روستا:

    ما طی صحبت با اهالی روستا، بهورز و شورا متوجه شدیم که زباله به صورت قانونمند جمع آوری می شود ولی برخی از اهالی روستا بدلیل ندادن هزینه جمع آوری زباله، زباله ی خودشان را به صورت غیربهداشتی دفع می کردند. که پس از تذکرات گروه و آموزش ها و پوسترهای مربوط بع مشکلات و بیماری های ناشی از دفع نادرست زباله وضعیت بهبود یافت.

     

    بازدید از مغازه ها و اماکن تهیه و توزیع غذا:

    به دلیل اهمیت موضوع از روزهای نخست ما به بازدید از مغازه ها پرداختیم و پس از چک نمودن کارت سلامت، بهداشت کلی مغازه ها، تاریخ تولید و انقضاء مواد غذایی و .... پرداختیم و تذکرات لازم به مغازه داران داده شد.

    بازدید از کارگاه ها:

    در این زمینه چون کارگاه های قالی بافی در بعضی از خانه های روستا وجود داشت. ما به بازدید از این کارگاه ها پرداختیم و آموزش های لازم را به آن ها دادیم.

    بازدید از امکان عمومی (مدارس و مسجد):

    به دلیل اهمیتی که مدارس در رشد کودکان دارند و ازدحام اقشار مختلفی از جمعیت در مکان هایی نظیر این اماکن وجود امکانات بهداشتی متناسب در این منطقه لازم است پس ما به بازدید از این اماکن پرداختیم. مسجد و حسینیه مشکل خاصی نداشتند ولی گزارش بازدید مدارس در ادامه به صورت مفصل بیان می شود.

    بازدید از غسالخانه روستا:

    غسالخانه خانه ی قدیمی روستا خراب بود و غسالخانه جدید در حال ساخت بود.

    پاکسازی روستا:

    برای ایجاد فرهنگ سازی یک روز را به عنوان روز پاک انتخاب کردیم و به کمک بچه های مدرسه زباله های روستا را جمع آوری کردیم البته با رعایت بهداشت و استفاده از دستکش و ماسک و کیسه ی زباله.

    آموزش بهداشت:

    هر سه شنبه در حسینیه ی روستا کلاس آموزشی برگزار می کردیم. چند روز قبل از این کلاس ها اطلاعیه هایی را بین دانش آموزان برای اطلاع والدین شان پخش می کردیم به علاوه در سطح روستا اطلاعیه هایی را مبنی بر حضور آن ها در این کلاس نصب می کردیم و به صورت شفاهی یا کتبی از اساتید دانشگاه و همچنین کارشناس های مرکز بهداشت والفجر دعوت می کردیم.

     

    درمانی

    گزارش کار آموزی در روستای تَربُر لابیشه:

    دوره کار آموزی در روستای تربر لابیشه به مدت 9 هفته از تاریخ 17/8/86 تا تاریخ 13/10/86 به طول انجامید. فعالیت های انجام شده طی این دوره به شرحی که در ادامه می آید می باشد. 

    مقدمه:

    روز اول ورود به روستا پس از بازدید خانه بهداشت و صحبت با بهورز روستا به چند گروه تقسیم شدیم و هر گروه قسمتی از روستا را از نزدیک مورد بررسی قرار داد. طی صحبت با اهالی روستا و جمع آوری اطلاعات با مشکلات روستا آشنا شدیم و این مشکلات را الویت بندی و موضوع اصلی پروژه را مشخص و همچنین موارد دیگر را  پی گیری کردیم، اهم فعالیت های انجام شده طی این دوره را ادامه به شرح می رسانیم. امید است بعد از تلاش اقدامات انجام شده مورد رضایت اساتید محترم واقع شود.

     

    مشخصات کلی روستا

    روستای تربرلابیشه از توابع شیراز و بخش داریون می باشد که در 40 کیلومتری شیراز قرار دارد و دارای یک خانه بهداشت است که در سال 1375 تأسیس شده و به طور متمرکز امکانات بهداشتی را در اختیار مردم قرار می دهد. این روستا دارای 400خانوار و 1624 نفر جمعیت می باشد، روستا دارای یک د بستان و مدرسه راهنمایی و همچنین مسجد و حسینیه می باشد که با همکاری اهالی روستا ساخته شده است. شغل و درآمد اکثر اهالی روستا کشاورزی و رانندگی است.

    تاریخچه روستا

    برای بدست آوردن تاریخچه روستا پای سخن چندی از کهنسالان روستا نشستیم. روستای تربرلابیشه از توابع شیراز و در 40 کیلومتری آن قرار دارد. این روستا دارای 400 خانوار و 1624 نفر جمعیت می باشد. به گفته اهالی قدمت روستا به حدود 400 سال می رسد. بافت قدیم خانه های روستا، سنگی و سقف آنها از گل و چوب بوده است که مکان اولیه روستا بالای کوه بوده ولی بدلیل وجود دزد و راهزنان ناچار به دشت  دامنه کوه منتقل شده اند.

    مردم روستا تقریباً به دو طایفه جمشیدی و ارجی تقسیم می شوند که در گذشته با هم اختلافات زیادی داشته اند.

    در قدیم عمده غذای روستا محصولات کشاورزی خودشان بود از جمله گندمی که به نان تبدیل می شد، غذاهایی که به گوشت درست می کردند و سیب زمینی و نخود، به قول حاج مراد قلی جمشیدی برنج غذای عیدشان بود و باید تمام سال را منتظر می ماندند تا بتوانند یک وعده برنج بخورند و تنها خان ها و بزرگان بودند که بیشتر می توانستند از برنج استفاده کنند.

    حاج حسن هم از بیماریهای رایج آن زمان که آبله و سرخک و مالاریا بود برایمان گفت و اینکه حتی روزی را که 10 کودک به دلیل بیماریهای گوناگون مرده اند را دیده است.

    و اما دلیل اینکه این نام را برای روستا انتخاب کرده وجود بیشه زارهای سبز و بلند اطراف روستا که در حالت تر و سبزی بریده می شد بوده است که امروز خبری از آنها نیست. 

    گزارش روزانه

    روز سه شنبه 22/8/86

    بررسی وضعیت بهداشت مغازه ها و روستا

    کف همه کغازه ها بسیار کثیف و غیر بهداشتی بودند، سقف ها غیر بهداشتی و وسایل بسیار نا مرتب چیده شده بودند، سطل زباله داخل و بیرون مغازه وجود نداشت، به دلیل خاکی بودن کوچه ها و باز بودن درب مغازه ها بسیاری از وسایل خوراکی پر از گرد و غبار بودند. از یک قصابی دیدن کردیم که آن هم بسیار غیر بهداشتی بود و دام را بیرون غصابی ذبح می کرد و به دلیل کوچک بودن پروانه کسب به قصابی نامبرده داده نشده بود و یخچال هم در قصابی وجود نداشت. از خانه ها هم که دیدن کردیم وضعیت خوبی نداشتند و حیاط خانه ها کوچک بود و نصف حیاط محل نگهداری دام بود. تقریباً در تمام کوچه ها فاضلاب جاری بود.

    روز سه شنبه 29/8/86

    از مدرسه راهنمایی بازدید کردیم و بعد از پرسیدن سوالات اولیه در مورد مسواک زدن و نحوه درست مسواک زدن، آموزش لازم توسط اعضای گروه داده شد. در پایان از هر کلاس نماینده بهداشتی که رابطه بین خانه بهداشت و مدرسه باشد انتخاب کردیم.

    روز چهارشنبه 30/8/86

    کار امروز گروه در مورد بهداشت محیط بود که قرار شد از خانه های روستا بازدید کنیم، بدین منظور به دو گروه تقسیم شدیم و کار خود را شروع کردیم. متأسفانه وضعیت کوچه ها بسیار افتضاح بود و آب خانه ها و حیاط خانه ها در کوچه جمع شده بودند. بسیاری از خانه های روستا چاه فاضلاب نداشتند و تعدادی هم که چاخ فاضلاب داشتند از آن استفاده نمی کردند. در پایان آموزشهای لازم در مورد خطرات و بیماری های ناشی از وجود فاضلاب در کوچه ها توسط اعضای گروه داده شد.

    روز سه شنبه 6/9/86

    بعد از ورود به خانه بهداشت و با توجه به اینکه قرار بود آموزش در مورد مسائل بهداشتی داشته باشیم هر یک از اعضای گروه در مورد موضوع خاصی مطالعات لازم را انجام داد و در همان زمینه pretest  آماده کرد که برای آموزشهای بهداشت لازم بود. موضوعات عبارتنداز: بیماری سالک، بیماری انگلی، فاضلاب، تنظیم خانواده، تغذیه، بهداشت دهان و دندان و اعتیاد

    روز سه شنبه 13/9/86

    کلاس آموزشی در مورد راه های پیش گیری از بارداری در حسینیه روستا برگزار شد. در کلاس آموزشی با استفاده از وسایل پیشگیری آموزشهای لازم در کلاس آموزشی ارائه و به سوالات مطرح شده از طرف خانم ها نیز پاسخ داده شد و بعد از آموزش هم posttestگرفته شد.

    روز چهارشنبه 14/9/86

    به 4 گروه تقسیم شدیم، سه گروه همگی از خانم ها بودند برای پیگیری وضعیت بهداشتی مغازه ها به مغازه رفتند و تذکرات پایانی را به فروشندگان دادند. نسبت به قبل شاهد پیشرفت هایی در کارمان بودیم. مثلاً قبلاً از 12 مغازه، 6 مغازه کارت سلامت نداشتند ولی در آخرین مراجعه به عدد 2 رسیده بود. بعد از پایان کار جلسه شورای بهداشتی را با حضور اعضا شورا روستا،بهورز خانه بهداشت، امام جماعت روستا و دکتر دادور در خانه بهداشت تشکیل دادیم و اعضای شورای بهداشتی انتخاب شدند و از آنها جهت بر طرف نمودن معضلات بهداشتی روستا طلب مساعدت و همکاری نمودیم.

    دو نفر از اعضای گروه به تربرجعفری رفتند و کلر سنجی انجام دادند که کلر آن جا هم صفر بود.

    روز چهارشنبه 21/9/86

    در این جلسه در مورد مشکلات بهداشتی آب و همچنین مشکلات بهداشتی روستا با دو تن از اعضای شورا صحبت شد. قرار شد چاه آب جدید افتتاح شود و در پایان قرار شد که کلاس آموزشی در رابطه با آب و فاضلاب تشکیل شود.

    روز سه شنبه 27/9/86

    آموزش مبارزه با اعتیاد برگزار شد و در این جلسه توضیحاتی در رابطه با اعتیاد، فنون رفتار درست با یک معتاد و طرز صحیح برخورد با کودکان را نیز بیان کردند.

    روز سه شنبه 4/10/86

    جلسه شورای بهداشتی با حضور شورای روستا و جمعی از معتمدین و بزرگان محل و دو نفر از مکز والفجر و بهورز خانه بهداشت تشکیل شد در این جلسه مسائل و مشکلات مربوط به آب و فاضلاب روستا و زباله ها بررسی شد و از طرف شوراها قول هایی نسبی بر پیگیری این مشکلات داده شد.

     

    روز چهارشنبه 5/10/86

    به اداره آبفا مراجعه کردیم و با ارائه مدارک مبنی بر آلودگی آب و عدم کلر زنی و همچنین گزارش هایی که قبلاً در این مورد داده شده بود قرار شد که آزمایش شیمیایی و میکروبی آب مجدداً صورت گیرد.

    روز سه شنبه 11/10/86

    جلسه ای برای حل مشکلات آب روستا برگزار شد. توضیحات قانع کننده ای ارائه شد و سوالاتی در همین زمینه مطرح شد و جواب های کافی از طرف پیمانکار داده شد. در پایان با موافقت بین پیمانکار و اعضای شورا و بهورز خانه بهداشت قرار شد آب دار جداگانه ای برای روستا انتخاب شود و صورت جلسه ای هم تنظیم شد.

    خلاصه ی گزارش:

    بر اساس ضرورت موجود مبتنی بر تهیه گزارش تحقیقی از دوره ی کارآموزی روستای تربرلایشه شرحی از فعالیت های انجام شده را در طول حدود 2 ماه از تاریخ 17/8/86 تا13/10/86 به اطلاع می رساند.

    لازم به ذکر است که در این مدت اقدامات متعددی توسط گروه کارآموز در این روستا انجام گرفته است که عناوین آن بر اساس اولویت در این گزارش ذکر می شود، اقدامات انجام گرفته در جهت ارتقا وضعیت بهداشتی روستا در همه ی زمینه ها اعم از آموزشع بهسازی محیط و درکل کاربرد موازین بهداشتی وده است.

    گزارش موردی:

    بررسی مساله ی بهداشت آب و کلر زنی

    با توجه ه این که آب و فاضلاب این روستا زیر نظر آب و فاضلاب شهری قرار ندارد احتمال آلودگی آن زیاد است و ما همان روز اول توجه خود را به آن معطوف کردیم و به بررسی میزان کلر و هم چنین انجام آزمایشات میکروبی و شیمیایی پرداختیم و دریافتیم که آب از نظر میکروبی وضعیت مطلوبی ندارد و همچنین میزان کلر از روز اول صفر بود و روزهای بعدی نیز وضع به همین منوال سپری شد. پس از مشاهده ی این وضعیت ما اقداماتی را انجام دادیم که در ادامه می آید.

     

    ارتقا سطح واکسیناسیون:

    پس از بررسی دفتر واکسیناسیون خانه ی بهداشت دریافتیم که پوشش واکسیناسیون در زنان 100% و در مردان 7/97% بود و ما فقط توانستیم یادآور واکسیناسیون توأم را در این روستا انجام دهیم.

    آموزش بهداشت مدارس:

    از آن جا که دانش آموزان قشر مهم هر جامعه ای هستند به خصوص دانش آموزان مقطع پایین تحصیلی که استعدادها و توانایی های بالقوه فراوانی را در خود ذخیره دارند که ا شکوفا شدن این استعدادها گام مهم و مؤثری در جهت پیشرفت جامعه برداشته خواهد شد. با توجه به این موضوع یکی از اهداف ما آموزش مسائل بهداشتی در مدارس بود از جمله: آموزش بهداشت دهان و دندان برای پسران مقطع راهنمایی و آموزش بلوغ دختران برای مقطع راهنمایی.

    جمع آوری زباله های روستا:

    ما طی صحبت با اهالی روستا، بهورز و شورا متوجه شدیم که زباله به صورت قانونمند جمع آوری می شود ولی برخی از اهالی روستا بدلیل ندادن هزینه جمع آوری زباله، زباله ی خودشان را به صورت غیربهداشتی دفع می کردند. که پس از تذکرات گروه و آموزش ها و پوسترهای مربوط بع مشکلات و بیماری های ناشی از دفع نادرست زباله وضعیت بهبود یافت.

     

    بازدید از مغازه ها و اماکن تهیه و توزیع غذا:

    به دلیل اهمیت موضوع از روزهای نخست ما به بازدید از مغازه ها پرداختیم و پس از چک نمودن کارت سلامت، بهداشت کلی مغازه ها، تاریخ تولید و انقضاء مواد غذایی و .... پرداختیم و تذکرات لازم به مغازه داران داده شد.

    بازدید از کارگاه ها:

    در این زمینه چون کارگاه های قالی بافی در بعضی از خانه های روستا وجود داشت. ما به بازدید از این کارگاه ها پرداختیم و آموزش های لازم را به آن ها دادیم.

    بازدید از امکان عمومی (مدارس و مسجد):

    به دلیل اهمیتی که مدارس در رشد کودکان دارند و ازدحام اقشار مختلفی از جمعیت در مکان هایی نظیر این اماکن وجود امکانات بهداشتی متناسب در این منطقه لازم است پس ما به بازدید از این اماکن پرداختیم. مسجد و حسینیه مشکل خاصی نداشتند ولی گزارش بازدید مدارس در ادامه به صورت مفصل بیان می شود.

    بازدید از غسالخانه روستا:

    غسالخانه خانه ی قدیمی روستا خراب بود و غسالخانه جدید در حال ساخت بود.

    پاکسازی روستا:

    برای ایجاد فرهنگ سازی یک روز را به عنوان روز پاک انتخاب کردیم و به کمک بچه های مدرسه زباله های روستا را جمع آوری کردیم البته با رعایت بهداشت و استفاده از دستکش و ماسک و کیسه ی زباله.

    آموزش بهداشت:

    هر سه شنبه در حسینیه ی روستا کلاس آموزشی برگزار می کردیم. چند روز قبل از این کلاس ها اطلاعیه هایی را بین دانش آموزان برای اطلاع والدین شان پخش می کردیم به علاوه در سطح روستا اطلاعیه هایی را مبنی بر حضور آن ها در این کلاس نصب می کردیم و به صورت شفاهی یا کتبی از اساتید دانشگاه و همچنین کارشناس های مرکز بهداشت والفجر دعوت می کردیم.

  • فهرست و منابع گزارش کارآموزی بهسازی آب و آموزش ، جمع آوری زباله ، بهداشت حرفه ای ، بهداشت محیط ، بهداشت مدارس ، بهداشت خانواده ، واکسیناسیون در روستای تَربُر لابیشه

    فهرست:

    مقدمه

    مشخصات کلی روستا

    تاریخچه روستا

    کروکی روستا

    کروکی پروژه آبرسانی

    جداول روزانه

    جداول آماری

    شاخص های بهداشتی

    جمعیت بر حسب سن و جنس

    پوشش تنظیم خانواده

    نمودار میله ای تنظیم خانواده

    گزارش روزانه

    خلاصه گزارش

    گزارش موردی

    مشکلات روستا و خانه بهداشت

    پیشنهادات

    پیوست

    پیش آزمون و باز آزمون ها

    نامه ها

    صورت جلسه ها

    پمفلت ها 

    منبع:

    ندارد.

ثبت سفارش
عنوان محصول
قیمت