گزارش کارآموزی واحد اوره منطقه 2 در مجتمع پتروشیمی شیراز

تعداد صفحات: 246 فرمت فایل: مشخص نشده کد فایل: 500003705
سال: مشخص نشده مقطع: مشخص نشده دسته بندی: گزارش پروژه کارآموزی مهندسی شیمی
قیمت قدیم:۲۷,۴۰۰ تومان
قیمت: ۲۴,۶۰۰ تومان
دانلود مقاله
  • خلاصه
  • فهرست و منابع
  • خلاصه گزارش کارآموزی واحد اوره منطقه 2 در مجتمع پتروشیمی شیراز

    چکیده

    از میان عناصر شناخته شده ی طبیعت ازت (n) ، فسفر (p)و پتاسیم (k) بیشتر از بقیه در رشد و تقویت  گیاهان موثرند و از این رو بعضی ترکیبات مناسب حاوی این عناصر به عنوان کود شیمیایی در کشاورزی مصرف می شوند ترکیبات حاوی ازت و فسفر در کشاورزی به کود های ازته و فسفاته مشهورند و کودی که هر سه این عناصر را دارا باشد اصطلاحا کود کامل خوانده می شود. اوره با فرمول شیمیایی NH2 CO  NH2  مشهورترین کود های ازته است به علت بالا بودن کودهای ازتی اوره 46% وزنی در حجم کمی از آن مقدار زیادی نیترژن مفید موجود است اوره به سرعت در آب حل می شود و در خاک به سادگی به کربنات آمونیوم تبدیل شده و سپس جذب میگردد بیش از 72 درصد کل اوره تولید شده در دنیا به عنوان کود مصرف می شود مصرف عمده دیگر آن در تهیه خوراک دام و صنایع پلاستیک (ملامین) است.

    اوره از ترکیب آمونیاک (NH3) با گاز کربنیک (CO2) که طی واکنش مقدماتی عنصر واسطه کربامات حاصل شد و سپس تجزیه کاربامات (واکنش اصلی) حاصل می شود مراحل مختلف فرآیند واحد را می توان به طور خیلی کلی در شماتیک زیر خلاصه نمود.

    آنچه که از قسمت انجام واکنش اصلی سنتز خارج می شود تنها محصول مورد نظر نیست و دارای مقدار زیادی آب – امونیاک - CO2 – گازهای نیترات است که بایستی در قسمت تغلیظ جدا و به قسمت سنتز جهت واکنش مجدد عورت داده شود اوره غلیظ و مذاب با خلوص 99.7% به قسمت لانه سازی و دانه بندی فرستاده می شود در این قسمت دانه های که قطر آنها در حدود MM 204-102 می باشد به عنوان محصول نهایی به انبار فرستاده می شود.

    یکی از مسایل مهم این واحد خورندگی دستگاهها توسط کاربامات است اضافه کردن هوا به CO2   ورودی به منظور حفاظت لوله ها و دستگاهها در مقابل خورندگی شدید کربامات آمونیوم صورت می گیرد اکسیژن موجود در هوا منجر به تشکیل لایه ای از اکسید در سطوح فلزی می گردد که بقیه دیواره را از خورندگی در امان نگه می دارد.

    نظر به این که همه مواد اولیه ترکیب نشده تقریبا بدون اتلاف مجدداً مرحله انجام واکنش برگشت داده می شود و هم چنین چون قسمتی از کار تغلیظ به صورت Stripping انجام می گیرد لذا فرآیند پیاده شده در واحد به Total Recycle –Stripping Process   معروف است.

     

    مقدمه

    صنایع پتروشیمی ایران درسال1342باتاسیس کارخانه کود شیمیائی شیراز در مرودشت فارس

    متولد و آغاز به فعالیت نمود. به دنبال تاسیس این کارخانه و طی سال های بعد با احداث مجتمع های دیگری به نام های شیمیائی رازی پترشیمی آبادان پتروشیمی خارک ایران نیپون و کاربن بلاک درجهت رشداین صنعت گام هائی برداشته شد لیکن از آنجائی که کلیه این قراردادها در رژیم سابق هدفی جز وابستگی هرچه بیشتر به قطب های استعمارصنعتی نداشت سوهای حاصله نیز به یغما برده می شد.

    .با آغازحرکت انقلاب اسلامی کارکنان این صنعت نیزدرهمگامی باامت بپاخاسته اعتصابی عظیم بر پانمودندوبدنبال پیروزی انقلاب کارکنان متعهدو مومن باتوان و تلاشی چشم گیراحیای واحدهای مختلف را آغازنمودندو با الهام ازندای رهبربیداردل که  فرمودند (باورتان بیاید که میتوانید)باورکردن واستادنتاتوانستن وهمان سان که محیط خود را ازوجود سفیران استعمارکه اکثرا بنا متخصص بر ما تحمیل شده بودند پاک کردند خود نیز راس اقدام به راه اندازی واحدهای مختلف پترشیمی نمودند و به دنبال سه ماه اعتصاب و رکود واحدهای پتروشیمی با شدت و فکر برادرانمان به راه افتادند. با آغاز جنگ تحمیلی هرچندکه خسارت های مالی بعضا کار را دچاراشکال نمودلیکن ایثارگران مادردوجبهه صنعت وجنگ روحیه انقلابی وایثارگرانه خودرابه .نمایش گذارده وچه بساگاه روزرادرسنگرکارخانه و بعد ازکاررابه علت نزدیکی بهخت نبرد در سنگرجهاد علیه متجاوزین بعثی بسربردند. امروزه برخی مراکز صنعت پتروشیمی یادآورشهیدانی است که نام مقدسشان بر جای هر واحد ازمجتمع های پترشیمی نقش بسته و قطرات خون پاکشان در وجود دیگر برادران متعهد حیاتی و در وجود کل مجتمع نیروئی بی انتها به جریان در اورده است و با همه تهدیدهای عروسک استعمار مبنی دربمباران مجتمع پتروشیمی همکاران ما با الهام شهدائی که به انقلاب اسلامی هدیه نموده اند بدون کمترین هراسی به بازسازی و تولید مشغولند بدین امید که روزگاران شاهد باشد که ثمره خون شهیدان حرکت است و حیات تکامل انسانیت.

    1-1- تاریخچه ایمنی

    چنانچه در خلقت جهان هستی وبشریت اندیشه کنیم تماماً نشانه های تأمین ایمنی را می بینیم. بطور مثال چنانچه لایه اوزن جلوی اثرات اشعه های مضر خورشید را نگیرد تأثیرات سوء آن بزودی بر روی نباتات و جانداران ایجاد خواهد شد یا وقتی که به جسم خاکی انسان فانی بنگریم مشاهده می کنیم قسمت های حساس بدن از جمله مغز و قلب و ریه توسط جمجمه و استخوانهای دنده محافظت میگردند.

    از زمانی که انسان در روی کره زمین پا به عرصه وجود نهاد برای زنده ماندن و زندگی کردن وحفظ و حراست خود از گزند حیوانات وحشی ومبارزه با عوامل شناخته و ناشناخته طبیعی از قبیل باد و باران و طوفان و سیل وزلزله و آتشفشان همیشه در فکر ایجاد و تامین ایمنی خود بوده است.

    پس از گذشت سالیان دراز از آغاز حیات و شروع زندگی دسته جمعی هر چند که در زمینه حفظ و حراست خود از عوامل طبیعی و هجوم حیوانات وحشی چاره اندیشی هایی شده بود ولی مشکلات و مسایل که همزمان با روند و رشد اجتماعی بوجود می امد موجب این رشد فکری شدند که برای مقابله با هر نوع خطری و در هر زمانی وسیله و امکانات مبارزه مناسبی را تهیه نمایند.

    تا قرن دهم میلادی حوادث کار را تماماً به عهده تقدیر و سرنوشت می گذاردند و کوششی در راه پیشگیری از حوادث کار نمینمودند در اوایل قرن دهم حوادث کار وامراض ناشی از کار مورد توجه قرار گرفت و صنعت گران بزرگ سعی میکردند که به شاگردان و کارکنان خود مهارت و دقت را بیاموزند و آنها را وادارند که به طور ایمنی کار نمایند زیرا به عینه کیفیت بالای محصول و تولید بی وقفه را می دیدند ولی چون صنعت پیشرفت چندانی نداشت امر پیشگیری هم چندان جدی نبود.بین قرون دهم تا هیجدهم موسسات صنعتی در اروپا و قسمتی از اسیا توسعه یافت کارگرهای نساجی و فلز کاری و استخراج معادن رونق پیدا کرد در نتیجه حوادث کارواتش سوزی وانفجار معادن به صورت مشکلی که باید بطور جدی مورد توجه قرار گیرد مطرح شد و اقدامات تامین ایمنی شروع گردید.قرن نوزدهم منشاءاتحادیه های کارگری بود و قوانین و مقررات ایمنی را روشن ساخت وبا پیشرفت سریع صنایع و حمل ونقل کار فرمایان متوجه تلفات و خسارات ناشی از حوادث شدند وبه پشتیبانی خود از سازمان های ایمنی افزودند.در جنگ جهانی دوم اهمیت حفظ نیروی انسانی شاغل در صنایع و هم چنین ایمنی غیر صنعتی بیش از پیش روشن شدو سازمانهای بزرگی در تمام دنیا بوجود امد تا در پیشگیری از حوادث یا مبارزه با آتش سوزیها اقدام نمایند.

     

    1-2-تعریف ایمنی:

    ایمنی به معنی رهایی از شرایط مخاطره آمیز یا درجه و میزان فراراز مخاطرات و جلوگیری از عریان شدن نیروی تخریبی و یا به عبارت دیگر از میان بردن کامل شرایط مخاطره آمیز می باشد.لیکن در عمل به ندرت می توان از شرایط مخاطره آمیز مطلقا رهایی یافت و بنابر این بایستی پیرامون کنترل نسبی شرایط مخاطره آمیز اقدام نمود.با توجه به موارد فوق ایمنی را به صورت زیر تعریف می نمایند:

    ایمنی به مجموعه تدابیرواصولومقرراتی گفته میشود که با به کار گرفتن انها بتوان نیروی انسانی و سرمایه را در مقابل خطرات همزاد صنعت(زاده شدن در صنعت)به نحو مؤثری حفظ و حراست کرد.

     

    1-3- اهداف ایمنی:

    هر گاه در ادیان الهی بنگریم در میابیم که هر انسانی مسؤلیت خدشه ناپذیری دارد که خود را از خطروآسیب دور و مصون نگه دارد.ولی این مسؤلیت را نسبت به خویشتن وخانواده و دوستان و شغلش دارا می باشدهیچ انسانی به تنهایی زندگی یا کار نمی کند وی با کلیه انسان ها ارتباط دارد موفقیت ها و شکست های انان در وجود او تاثیر می گذارد.هر گاه باعث شکست و ناکامی همکار خویش یا انسانی دیگر شود. موجب شکست و ناکامی خود شده است و در آن سهیم خواهد بود وبار این ضایعه را بر دوش خواهد کشید. وحشت واقعی یک سانحه درک این نکته است که انسانی موجب شکست خود شده و از آن بدتر اینکه دوستانش باعث شکست او شدهاندوسوانح در بطن طرز فکر غلط نطفه می بندد و در لحظاتی که کاری سرسری و بدون تفکر وتعمق انجام می شود متولد می گردند.سوانح فقط به هنگامی متوقف می شوند که قبل از انجام هر عمل طرز تفکر صحیحی به کار رود.طرز تفکر صحیحی که در انسان آگاهی و مراقبت پدید آورد و انجام عمل را تحت کنترل او قرار دهد.

    مصون بودن از حوادث و ضایعات امتیاز نیست بلکه هدفی است که باید بدان نائل شد و روز به روز ان را مد نظر داشت.

    بنابراین عدم اعتقاد به لزوم رعایت ایمنی در محیط کار خطرناک است و زمینه بروز حوادث را فراهم می نماید.

    ما در دنیایی زندگی می کنیم که حتی راه رفتن ما و عبور از خیابان تابع مقررات ایمنی راهنمایی است و اگر به ان معتقد نباشیم خود و دیگران را به خطر می اندازیم.

    آنها که مزایای ایمنی را مطالعه نکرده اند فکر می کنند صرف وقت و هزینه برای تامین ایمنی به هدر می رود.(زیرا قابل رؤیت در لحظه ای که وقت یا هزینه صرف میشود نیست.)معدود افرادی عقیده دارند هر حادثه ای که قرار باشد پیش بیاید خواه نا خواه رخ میدهد ودر پیشگیری از بروز ان نمی توانیم دخالتی داشته باشیم و سرنوشت از قبل تعیین شده است اگر چنین باشد پس تمام علائم راهنمایی را از شهرها و جاده ها جمع اوری کنیم.حفاظ روی دستگاهها را برداریم و نسبت به تعلیم وتعلم فرزندانمان بی تفاوت باشیم واز صرف هزینه های سنگین که جهت تهیه وسایل پیشگیری از خطرات می شود صرفنظر کنیم زیرا دست ما در برابر سرنوشت بسته است.

    واقعیت این است که تنها نباتات و جامدات هستند که از خود اختیاری در پیشگیری از حوادث ندارند ولی ما داریم و جهت پیشگیری از حوادث می توانیم فکر کنیم و اراده نماییم و تصمیم بگیریمو اقدام کنیم.طفل مریضی را اگر به پزشک نبریم تا تلف شود خود ما سرنوشت تلخ کودک را تعیین کرده ایم و اگر درمان پذیر نباشد و بمیرد پزشک میتواند علت فنی و علمی آنرا توضیح دهد پس هیچ حادثه ای بدون علت نیست و ما تابع قوانین علت و معلول هستیم.

    اهداف ایمنی عبارتند از:

    کاهش حوادث

    کاهش صدمات جانی

    کاهش خسارات مالی

    ایجاد روحیه بهتر

    ایجاد روابط انسانی کاملتر

    بالا بردن سطح تولید

     

    1-4- نقش ایمنی در صنایع:

    با صنعتی شدن جوامع بشری محیط کار از خانه ها و کارگاههای کوچک به کارخانه ها کشانده شد.ایجاد کار خانه ها و کارگاههای تولیدی و صنعتی و تحولات شگرفی که ورود ماشین در تکامل و پیشرفت صنعت بوجود اوذد.هم چنین رشد روز افزون و سریع تکنولوژی و ارائه انواع روشهای جدید در صنایع و وقوع اختراعات و اکتشافات علمی و فنی باعث گردید که انسان امروزی در معرض تهدید و فشار ان چیز هایی قرار بگیرد که خود به دست خود ساخته و ایجاد کرده است.

    واقعیت امر این است که اکنون بیش از هر زمانی دیگر ما در معرض خطرات و حوادث گوناگون هستیم.این خطرات و حوادث کلیه فعالیت های زندگی ما را در محیط کارو خیابان و منزل و به طور کلی در همه جا تهدید می کند.

    صدای نا هنجار ماشین آلات صنعتی و غوغای ترافیک و غرش هواپیما و تابش اشعه تصویر تلویزیونو الودگی هوا و موهرد مشابه دیگرهمیشه گوش و چشم و ریه و سایر اندامهای بدن ما را در معرض اسیب پذیری قرار میدهد.

    فشارهای ناشی از کارو ترس از حوادث و وابستگی های مادی و گرفتاریهای خانوادگی و سایر کمبودها روح و روان ما را می آزارند.

    همچنین با توجه به پیشرفت های عظیم و روز افزون در علوم و فنون و توسعه غیر قابل تصور صنایع و ایجاد کارخانجات و واحدهای مختلف تولیدی و صنعتی و با توجه به مسائل و مشکلاتی که این توسعه به همراه دارد و خطراتی که باعث ماشینی شدن صنعت متوجه کارکنان میگردد و حوادث و بیماری های ناشی از کار که با آهنگی سریع رو به ازدیاد است واقعیت هایی را به روشنی نمایانگر میسازد که نیاز شدید به اصول ایمنی و آتش نشانی و حفاظت صنعتی کار داریم تا خود و دیگران را در برابر این همه خطرات و حوادث مختلف حفظ کنیم و علل بروز حوادثی را که در محیط کار یا خارج از آن اتفاق می افتد را بررسی کنیم.

     

    1-5- ضروت رعاریت ایمنی در محیط کارخانه:

    با توجه به خطرات بالقوه موجود در مجتمع و خطراتی که احتمال دارد در زمان انجام کار بروز نمایدلذا زمانی می توان کار را با خاطرآسوده و در حد اعلا انجام داد که شرایط ایمنی بوجود آید تا در زمان شروع یا حین کار با خاطری آسوده کار به انجام رسد و حادثه ای پیش نیاید.اصولا اگر شرایط ایمنی در مئوقع انجام کار بوجود اید از دو لحاظ اهمیت دارد:یکی اینکه حادثه ای پیش نمی آید یا اینکه اگر پیش آید خیلی جزوئی خواهد بود و دیگر اینکه سرعت و تولید در کار زیادتر خواهد شد و خستگی و فرسودگی کمتر و بخودی خود عوامل به وجود آورنده حادثه را از بین برده ایم.

    لازم به یاد آوری است همانگونه که قبلا نیز گفته شد با تمام کوششهایی که تا کنون در زمینه ایمنی صورت گرفته است نمی توان با اطمینان صددر صد جلوی حوادث و گرفتاری ها و ضایعات ناشی از کار و یا صدمات و خسارات ناشی از کارو یا صدمات و خسارات ایجاد شده توسط سوانح و آتش سوزی ها را گرفت.روی همین اصل است که پیروی از دستورات و مقررات ایمنی در محیط کارخانه بسیار مهم است حتی در مواردی که فکر می کنیم عدم رعایت انها هیچ گونه خطری ایجاد نخواهد کرد.طبیعت انسان طوری است که دلش می خواهد کار را به همان روش قدیمی که آموخته انجام دهد.پس اگر شما کاری را چند بار به یک طریق انجام می دهید ابتدا خوب به جوانب کار توجه کرده و برای حفظ خود رعایت احتیاط را از دست نمیدهیدولی پس از مدتی که این کار تکرار شد شما عادت می کنید بالاخره روزی میرسد که در حین انجام کار حواستان به کار نیست و این بار رعایت احتیاط را هم نکردهایدو ان وقت است که عادت به نا ایمن کار کردن شما را دچار مخاطره خواهد کرد.ولی اگر بر خلاف این روش عمل کنید یعنی اگر از کلیه روش ها و مقررات ایمنی پیروی کرده و همواره کار را به ایمن ترین نحو ممکن انجام دهید آن وقت شما بدین نحو کار کردن خوی می گیرید و همین عادات خوب هستند که شما را در هر حال چه حواستان به کار باشد و چه نباشد از گزند حوادث مصون نگه می دارد.خوی گرفتن به روش های ایمنی کار با یکی دو بار انجام دادن آنها امکان پذیر نیست ما فقط می توانیم با اجرای مداوم این روش های انجام کارها بطور ایمن وبا پیروی ار کلیه مقررات تدوین شده بتدریج این عادات را به خود تلقین کنیم.

    به خاطر داشته باشید که:

    عادت کردن به روش های ایمنی کار بهترین طریقه ای است که شما را در موقعی که افکارتان متوجه کار نیست از خطرات حفظ میکند.

  • فهرست و منابع گزارش کارآموزی واحد اوره منطقه 2 در مجتمع پتروشیمی شیراز

    فهرست:

    چکیده............................................................................................................................................................................. 1

    مقدمه.............................................................................................................................................................................. 3

    فصل اول

         1-1.تاریخچه ایمنی......................................................................................................................................... 5

         1-2.تعریف ایمنی............................................................................................................................................. 7

         1-3.اهداف ایمنی.............................................................................................................................................. 7

         1-4.نقش ایمنی در صنایع........................................................................................................................... 10

         1-5.ضرورت رعایت ایمنی در محیط کار.............................................................................................. 11

         1-6.البسه و وسایل عمومی......................................................................................................................... 13

         1-6-1.رویه عمومی........................................................................................................................................ 13

         1-6-2.استفاده از وسایل ایمنی................................................................................................................ 13

         1-7.عوامل شیمیایی زیان آور محیط کار.............................................................................................. 14

         1-7-1.تعریف سم............................................................................................................................................ 15

         1-7-2.تعریف مسمومیت.............................................................................................................................. 15

         1-7-3.حد آستانه مجاز................................................................................................................................ 16

         1-8.واحدهای سم............................................................................................................................................ 16

         1-9.گازهای محرک........................................................................................................................................ 17

         1-9-1.آمونیاک................................................................................................................................................. 18

         1-10.آتش سوزی............................................................................................................................................ 19

         1-11.احتراق یا سوختن............................................................................................................................... 20

         1-12.آتش........................................................................................................................................................... 20

         1-12-1.هوا........................................................................................................................................................ 21

         1-12-2.مواد قابل اشتعال........................................................................................................................... 21

         1-12-3.حرارت................................................................................................................................................ 22

        1-13 شرایط لازم برای اشتعال................................................................................................................... 22

        1-14.عوامل ایجاد آتش.................................................................................................................................. 24

        1-15.اصول کلی مبارزه با آتش.................................................................................................................. 25

        1-15-1 سرد کردن......................................................................................................................................... 26

        1-15-2 خفه کردن .......................................................................................................................................  26

        1-15-3 سد کردن .........................................................................................................................................  27

        1-16.قابلیت اشتعال......................................................................................................................................... 27

        1-17.انفجار گردها............................................................................................................................................ 27

        1-18.گازها و بخارات قابل اشتعال ........................................................................................................... 29

        1-19.طبقه بندی آتش ها............................................................................................................................. 30

        1-20.انواع خاموش کنندهای دستی........................................................................................................ 31

        1-21.دستگاه حفاظت تنفسی .................................................................................................................... 34

        1-22.استفاده کننده دستگاه ......................................................................................................................  37

        1-23.اساس عملکرد و مشخصات دستگاه تنفسی مدلAir5000 .........................................  40

        1-23-1.نحوه عملکردoperation principle) ) ....................................................................... 40

        1-23-2.پشتی و بندها .................................................................................................................................. 40

        1-23-3.فشارشکن فشار قوی..................................................................................................................... 42

        1-23-4.فشارسنج و سوت خبر ................................................................................................................  43

        1-23-5.دهنی.................................................................................................................................................... 44

        1-23-6.ماسک تنفسی.................................................................................................................................. 45

        1-23-7.سیلندرها............................................................................................................................................ 47

        1-24.بازدید اولیه.............................................................................................................................................. 49

        1-25.آشنایی با لوزی شناسایی خطرات مواد شیمیایی.................................................................. 50

        1-25-1.بهداشت............................................................................................................................................... 51

        1-25-2.قابلیت اشتعال................................................................................................................................... 51

        1-25-3.واکنش پذیری................................................................................................................................. 51

        1-25-4.نکات وی‍‍ژه........................................................................................................................................... 52

    فصل دوم

        2-1.سابقه صنعت پتروشیمی در ایران..................................................................................................... 53

        2-2.وضعیت صنایع موجود پتروشیمی.................................................................................................... 54

        2-3.مجتمع پتروشیمی شیراز...................................................................................................................... 56

        2-4.اصول و اهداف برنامه بیست ساله عمرانی...................................................................................... 56

        2-5.برنامه 5ساله عمرانی اول 1362-1366..................................................................................... 60

        2-6.امکانات و نیازها......................................................................................................................................... 60

        2-7.تامین مواد اولیه .......................................................................................................................................  61

        2-7-1.برق............................................................................................................................................................ 61

        2-7-2. مواد اولیه.............................................................................................................................................. 61

        2-7-3.راههای ارتباطی................................................................................................................................... 62

        2-7-4.توسعه صنایع پتروشیمی................................................................................................................ 62

        2-7-5.منابع مالی.............................................................................................................................................. 62

        2-8.طرح های صنایع پتروشیمی............................................................................................................... 63

        2-9.طرح های شرکت ملی صنایع پتروشیمی...................................................................................... 64

        2-9-1.طرح های گروه کودهای شیمیایی............................................................................................. 64

        2-10.طرح گسترش مجتمع پتروشیمی شیراز.................................................................................... 65

        2-10-1.برنامه ساختمانی تکمیل طرح و بهره برداری از آن........................................................ 66

        2-11..صنایع پتروشیمی................................................................................................................................. 67

        2-12.مجتمع پتروشیمی های در ایران................................................................................................... 72

        2-12-1. مجتمع پتروشیمی شیراز........................................................................................................... 72

        2-12-2. مجتمع پتروشیمی رازی............................................................................................................ 73

        2-12-3. مجتمع پتروشیمی خارک......................................................................................................... 74

        2-12-4. مجتمع پتروشیمی اصفهان....................................................................................................... 74

        2-12-5. مجتمع پتروشیمی بندر امام.................................................................................................... 75

        2-12-6. مجتمع پتروشیمی اراک............................................................................................................ 77

        2-12-7. مجتمع پتروشیمی خراسان...................................................................................................... 78

        2-12-8. مجتمع پتروشیمی تبریز............................................................................................................ 78

        2-12-9. مجتمع پتروشیمی ارومیه......................................................................................................... 79

        2-13.پروژه های در دست اجرا.................................................................................................................. 80

        2-13-1. مجتمع پتروشیمی امیر کبیر................................................................................................... 80

        2-13-2. مجتمع پتروشیمی ابو علی سینا............................................................................................. 80

        2-13-3. مجتمع پتروشیمی فجر.............................................................................................................. 81

        2-13-4. مجتمع پتروشیمی فن آوران.................................................................................................... 81

        2-13-5. مجتمع پتروشیمی خوزستان................................................................................................... 82

        2-13-6. مجتمع پتروشیمی مشعل داران............................................................................................. 82

        2-13-7. مجتمع پتروشیمی تند گویان.................................................................................................. 82

        2-14. مجتمع پتروشیمی شیراز................................................................................................................. 83

        2-14-1.محصولات........................................................................................................................................... 90

        2-14-2.مواد اولیه............................................................................................................................................ 90

        2-14-3.وسعت.................................................................................................................................................. 91

    فصل سوم

        مقدمه....................................................................................................................................................................... 92

        3-1.اعداد تضمین شده.................................................................................................................................... 93

        3-2.شرایط محدوده واحد.............................................................................................................................. 94

        3-3.موازنه مواد................................................................................................................................................... 95

        3-4.توضیح بعضی از اصطلاحات................................................................................................................. 96

    فصل چهارم

        4-1.شیمی و مکانیسم واکنش و بررسی عوامل فشار-دما.............................................................. 99

        4-2.سیستم های چندگانه............................................................................................................................. 102

        4-2-1.سیستم دو تایی آمونیاک-گازکربنیک...................................................................................... 102

        4-2-2-سیستم سه تایی آمونیاک-گازکربنیک-آب.......................................................................... 106

        4-2-3.سیستم چهار تایی آمونیاک-گازکربنیک-اوره...................................................................... 109

       فصل پنجم

        5-1.بررسی فنی عمل استریپینگ.............................................................................................................. 111

        5-2.راکتورreactor......................................................................................................................................... 112

        5-3.استریپرstripper ...................................................................................................................................  117

    فصل ششم

        6-1.فشردن گاز کربنیک و آمونیاک.......................................................................................................... 120

        6-2.سنتزsynthesis..................................................................................................................................... 122

        6-3.جریان برگشتی مجددrecirculation......................................................................................... 124

        6-4.ذخیره و تبخیر کردن اوره urea storage&evaporation ........................................ 126

        6-5.پریلینگ و جابجایی موادprilling&solid handing..................................................... 129

        6-6.جذبabsorbtion................................................................................................................................ 132

        6-7.دفعdesorbtion................................................................................................................................... 132

        6-8.شبکه بخار.................................................................................................................................................... 134

        6-9.سیستم روغن............................................................................................................................................. 139

        6-10.ماشین های محرک............................................................................................................................. 141

        6-10-1.کمپرسورcompresor............................................................................................................... 143

        6-10-2.توربینturbine.............................................................................................................................. 144

        6-10-3.پمپpump...................................................................................................................................... 145

        6-10-4.اجکتورejector.............................................................................................................................. 150

    فصل هفتم

        7-1.سنتز............................................................................................................................................................... 151

        7-1-1.مقدار اکسیژن موجود در گاز کربنیک...................................................................................... 152

        7-1-2.مقدار کل آمونیاک............................................................................................................................. 152

        7-1-3.درجه حرارت بالای راکتور............................................................................................................. 152

        7-1-4.فشار سنتز.............................................................................................................................................. 154

        7-1-5.فشار بخار در جدا کن...................................................................................................................... 156

        7-1-6.درجه حرارت مایع خروجی از جداکن..................................................................................... 158

        7-1-7.ارتفاع در جداکن................................................................................................................................ 159

        7-2.گردش مجدد.............................................................................................................................................. 160

        7-2-1.فشار گردش مجدد............................................................................................................................ 160

        7-2-2.درجه حرارت گردش مجدد.......................................................................................................... 161

        7-2-3.فشار در فلاش تانک.......................................................................................................................... 162

        7-3.تبخیر.............................................................................................................................................................. 163

        7-3-1.فشار در مرحله اول........................................................................................................................... 163

        7-3-2.درجه حرارت مرحله اول................................................................................................................ 163

        7-3-3.فشار در مرحله دوم........................................................................................................................... 164

        7-3-4.درجه حرارت در مرحله دوم......................................................................................................... 164

    فصل هشتم

        8-1.مفهومی......................................................................................................................................................... 165

        8-2.عملیاتی......................................................................................................................................................... 170

        8-3.ساختن(طرح مکانیکی).......................................................................................................................... 183

    فصل نهم

        9-1.تمیز کردن مکانیکی................................................................................................................................ 188

        9-2.شستشو کردن............................................................................................................................................ 188

        9-2-1.شستشو با مایعات............................................................................................................................... 190

        9-2-2شستشو با گازها................................................................................................................................... 192

        9-3.عملیات بعد از flashing..................................................................................................................... 192

        9-4.فرستادن آب................................................................................................................................................ 193

        9-5.هدف............................................................................................................................................................... 193

        9-6.اجرا................................................................................................................................................................. 194

        9-6-1.قسمت سنتز و گردش مجدد........................................................................................................ 194

        9-6-2.قسمت تبخیرکن................................................................................................................................. 195

        9-7.آزمایش خلا................................................................................................................................................ 195

        9-8.آزمایش هوا................................................................................................................................................. 197

    فصل دهم

        10-1.راه اندازی................................................................................................................................................. 198

        10-2.گرم کردن................................................................................................................................................. 198

        10-2-1لول گیری در درامها و سرویس گذاشتن شبکه بخار...................................................... 199

        10-2-2.سرویس گذاشتن کمپرسور co2........................................................................................... 201

        10-2-3.فشار گیری اولیه............................................................................................................................. 207

        10-3.پاسیویشن................................................................................................................................................ 209

        10-4.راه اندازی واحد..................................................................................................................................... 209

        10-4-1.سرویس گذاردن سیستم دفع................................................................................................... 209

        10-4-2.فید آمونیاک...................................................................................................................................... 210

        10-4-3.راه اندازی بخش تبخیرو پریلینگ........................................................................................... 215

        10-4-4.افزایش ظرفیت واحد..................................................................................................................... 216

        10-5.از کا افتادن واحد.................................................................................................................................. 217

        10-5-1.خواباندن کمپرسور......................................................................................................................... 219

        10-5-2.از سرویس خارج نمودن سیستم دفع................................................................................... 220

        10-6.خواباندن اضطراری............................................................................................................................... 220

        10-6-1.تریپ کمپرسور................................................................................................................................ 220

        10-6-2.تریپ پمپ آمونیاک....................................................................................................................... 221

        10-6-3.قطع برق............................................................................................................................................. 222

        10-7.راه اندازی مجدد بعد از بسته شدن کوتاه مدت واحد.......................................................... 223

        10-7-1.راه اندازی پس از تریپ پمپ آمونیاک.................................................................................. 224

    فصل یازدهم

        11-1.خطرات پروسس.................................................................................................................................... 225

        11-1-1.توزیع مایع در جداکن.................................................................................................................. 225

        11-1-2.خورندگی............................................................................................................................................ 225

        11-1-3.حالت انفجاری.................................................................................................................................. 230

        11-1-4.جریان گاز کربنیک........................................................................................................................ 231

    منابع ............................................................................................................................................................................... 232

     

    منبع:

    ندارد.

ثبت سفارش
عنوان محصول
قیمت