گزارش کارآموزی پلیس و عملکرد پلیس و چگونگی ارتباط با مردم

تعداد صفحات: 35 فرمت فایل: مشخص نشده کد فایل: 500003463
سال: مشخص نشده مقطع: مشخص نشده دسته بندی: گزارش پروژه کارآموزی صنایع دفاع - نظامی
قیمت قدیم:۶,۳۰۰ تومان
قیمت: ۴,۶۰۰ تومان
دانلود مقاله
  • خلاصه
  • فهرست و منابع
  • خلاصه گزارش کارآموزی پلیس و عملکرد پلیس و چگونگی ارتباط با مردم

    مقدمه :

     هدف اساسی از تشکیل سازمان گسترده ای همچون نیروی انتظامی با حجم بالای ماموریت های مختلف آن در درجه اول استقرار نظم و امنیت و تأمین و آسایش عمومی و فردی است.

     تجربه همیشگی ثابت کرده است هنگامی که پلیس در این بعد موفق باشد در ابعاد دیگر و سایر ماموریت نیز به سهولت موفق خواهد شد.

     مقوله ایتس قدمتی به وصعت تاریخ شروع زندگی بشر دارد و در تاریخ، هیچ جامعه ای را سراغ نداریم که فارغ از دغدغه های امنیتی روزگار را سپری کرده باشد.

     در جوامع سازمان یافته وجود نظم و امنیت اجتماعی اساسی ترین عامل توسعه و رشد فرهنگی، سیاسی و اجتماعی به شمار می رود، که بدون رعایت آزادی های فردی تحقق آن امکان پذیر نمی باشد.

     توسعه در هر کشوری مبتنی بر وجود امنیت اجتماعی است و وجود امنیت اجتماعی نیز به وجود امنیت در ابعاد دیگر وابسته می باشد که اساس آن امنیت حقوق فردی و اجتماعی است.

     امنیت و نظم لازم و ملزوم یکدیگرند به طوری که جامعه بدون نظم اجتماعی فاقد امنیت خواهد بود و فقدان امنیت نیز حاکی از عدم وجود نظام اجتماعی مقتدر است بدین گونه است که احساس امنیت به تدریج از میان یک ملت رخت بر می بندد.

     نقش نیروهای پلیس در تأمین امنیت و برقراری احساس امنیت در بین مردن نقش بسیار مهم و انکارناپذیر نی باشد. محافظت از اجتماع، کمک به مردم و ایجاد اطمینان قلبی در مردم و نیز اقدامات پیشگیرانه از وقوع جرم و از همه مهمتر اجرای صحیح قانون از وظایف عمومی این نیرو می باشد.

     نیروی انتظامی فقط یک نهاد و سازمان سرکوبگر نیست بلکه نهاد حفظ امنیت و آرامش مردم است، اگر نهاد حاکمیت در یک طرف و مردم در طرف دیگ باشند، نیروی انتظامی مابین این دو می باشد و می تواند با یک برنامه ریزی دقیق و مشارکت مردمی به راحتی در تامین امنیت موفق باشد.

     اهداف پلیس 110 :

     همانگونه که از اسم پلیس 110 پیداست این یگان پشتیبانی کننده نیروهای دیگر در ماموریت های محوله می باشد لذا با توجه به پوشش و نوع لباس و خودروی مود استفاده در عملیات ها بسیار سریع عمل نموده و نیروهای عمل کننده را مورد حمایت و پشتیبانی قرار می دهد.

     این یگان همواره در تامین امنیت شهروندان و توسعه نظم و امنیت اجتماعی جامعه در تلاش است.

     مبارزه با اراذل و اوباش و کسانی که به هر نحو ممکن مُخِل امنیت جامعه هستند و به صورت پیاده با موتورسیکلت یا با خودرو برای مردم و شهروندان ایجاد مزاحمت نموده و قصد دارند فضای بی نظمی و ناامنی را در شهرها ایجاد کنند با اقتدار تمام و به شدت با آنها مقابله نموده و تحویل مقامات محترم قضایی می نمایند.

     به طور کلی اهداف یگان امداد را می توان به صورت زیر برشمرد :

     1 ) تأمین امنیت و رفاه و آسایش عمومی ؛

     2 ) مبارزه با راهزنی و آدم ربایی ؛

     3 ) ایجاد نظم و تجمعات قانونی ؛

     4 ) کنترل تجمعات غیرقانونی و اغتشاشات ؛

     5 ) مبارزه با اراذل و اوباش ؛

     6 ) مقابله با مزاحمت های خیابانی برای نوامیس مردم ؛

     7 ) رسیدگی به شکایات مردم و تشکیل پرونده های قضائی.

     ضرورت تشکیل پلیس 110 :

     هدف از تشکیل واحدهای پلیس به خصوص پلیس 110 به دلیل نیاز جامعه فرمانی در توسعه نظم و امنیت و انضباط اجتماعی و رفاه و آسایش عمومی شهروندان است.

     در همه جوامع انسانی و در میان همه قشرها در دوران های مختلف انسان هایی هستند که با قانون شکنی، هنجار شکنی، با ترجیح خواسته های شریرانه خود بر خواسته های دیگران، موجبات ناامنی را در جامعه فراهم می کنند. چه کسی باید با آن مقابله کند؟

     فرماندهان نیروی انتظامی با تشکیل پلیس یگان امداد درصدد هستند با توان، قدرت و اقتدار تمام در مقابل آن کسانی که قانون و نظم و انضباط را در جامعه به چیزی نمی شمارند و در مقابل قانون که متعلق به عموم مردم است سینه سپر می کنند بایستند و با آنان به مقابله بپردازد تا مردم احساس امنیت بیشتری کنند.

     پلیس 110 و پشتیبانی و حمایت کننده ی واحدهای عملیاتی می باشد و در صورت احساس نیاز واحدها در تمام مأموریت های خود می توانند از این پلیس استفاده نمایند تا فرصت را از قانون شکنان و مهاجمان در تعرض به جان و مال و ناموس مردم گرفته و به آنان اجازه طمع نمودن و در غیبت کردن برای انجام رفتارهای مجرمانه را ندهد.

     انتظارات مردم از پلیس 110 :

     با توجه به وجود سلیقه ها در بین افراد یک جامعه هر کسی به نوعی انتظاراتی از پلیس دارند و این گونه نیست که دوست و دشمن، جاعل و عالم، قانون مدار و قانون شکن همگی نگاه ثابتی به یک سازمان آن هم با حساسیت ها و مسئولیت های انتظامی داشته باشد.

     مردم دوست دارند در رفاه و آسایش باشند و در واقع امنیت داشته باشند براین اساس با توجه به وظیفه ای که بر دوش مأموران ناجا می باشد از آنان انتظار دارند در تأمین امنیت و رفاه و آسایش عمومی شهروندان تلاش کند.

     همچنین تکریم با ارباب رجوع و برخورد مناسب پلیس در معابر شهری از دیگر انتظارات مردم و شهروندان است وقتی که اتفاقی برای شخصی به وجود می آید و نیاز است که پلیس در محل باشد در این هنگام حضور بهموقع پلیس در محل و ارشاد و راهنمایی فرد مذکور وقتی برخورد شایسته وی با فرد می تواند احساس آرامش و آسایش برای شهروند را به وجود آورد.

     خوشبختانه امروزه پلیس با سامانه 110 به صورت فردی در خدمت شهروندان است و با تماس افراد با شماره تلفن 110 در موقع ضروری پلیس می تواند در سریع ترین زمان ممکن در محل حاضر شود و انتظارات قانونی مردم را برآورده سازد.

     با توجه به اینکه جامعه ما جامعه ای جوان است یک برخورد زیبا همراه با عطوفت و همدردی پلیس با یک نوجوان و جوان می تواند اثری دیرپاتر و موثرتر از ده ها گفتار و سخنرانی و تبلیغات داشته باشد پلیس نماد حکومت و قانون گرایی است، لذا نقش او در اعتمادسازی بین مردم و گرایش درونی جامعه به قانون گرایی، اقتدار و احساس امنیت نقش منحصر به فرد است. امید است این فضای اعتماد روز به روز بین مردم و نیروی انتظامی عمیق تر و جلوه های زیبای آن همانا تولید امنیت و احساس امنیت می باشد متنوع تر گردد.

     

     

     تعامل پلیس با مردم :

     همانگونه که می دانید پلس همواره با عموم مردم و ملت یک کشور سروکار دارد و تلاش می کند تا تک تک شهروندان در آرامش و امنیت و رفاه و آسایش زندگی کنند و در واقع یکی از نیازهای با ارزش جامعه و مردم را به ارمغان می آورد.

     در این راستا مسئولین ناجا همواره برای ایجاد ارتباط و تعامل بین مردم و پلیس در تلاش و کوشش هستند که از جمله آن می توان به برگزاری جلسات پرسش و پاسخ مردم و مسئولین ناجا در مساجد و حسینه ها پذیرش مردم برای دیدار و ملاقات درجهت بیان دیدگاهها و مشکلات و نیز رسانه ها هم در ایجاد تعامل بین مردم و پلیس نقش به سزایی دارند و تردیدی نیست که تعامل و همکاری هدفمند و گسترده ای که در طول سالهای گذشته بین نیروی انتظامی و رسانه های جمعی بوده است نتایج و فرآیندهایی را به دنبال داشته و آن را توسعه نظم و امنیت اجتماعی به عنوان یک خواست و حق عمومی در جامعه است.

     همچنین برای نخستیم بار در تاریخ کشور با شعار «و حالا شما پلیس ما باشید» مردم،مسئولان نیروی انتظامی مسئولان نیروی اننظامی از طریق خط تلفم 197 تحت نظارت همگانی و آنان قرار می گیرند و شکایات و انتقادات و پیشنهادات مردمی به بازرسی کل ناجا منعکس می گردد.

     سامانه 110 به عنوان سامانه فوریت های پلیسی، روزانه در سراسر کشور هزاران بار پذیرایی تلفن های گوناگون شهروندان ایرانی است تا هر ساعت از شبانه روز که به حضور پلیس نیازمندند حافظان امنیت را بر بالین خویش حاضر ببینند.

     سازمان چطور به نیروی انتظامی خود بها می دهد :

     با خاموش شدن آتش جنگ تحمیلی و به سامان آمدن تدریجی امر برنامه ریزی در کشور، نیروی انتظامی نیز کم کم مورد توجه قرار گرفت و در برنامه سوم توسعه کشور این نیرو با اهتمام ویژه مسئولان وقت از سال 79 جایگاه خویش را در متن برنامه بازیافت.

     افزایش نیروی کادر و جایگزین ساختن و آنان با آموزش لازم و کافی به جای نیروهای وظیفه و احداث پاسگاههای جدید و افزایش تجهیزات ارتباطی، حمل و نقل و مخابراتی و نیز توسعه امکانات رفاهی و خدماتی کارکنان، امکانات درمانی، مهمانسراها، قرض الحسنه و سایر اماکن تفریحی استراحتی و رفاهی کارکنان از دستاوردهای توجه خاص برنامه ریزی سوم به ناجا بوده که سازمان در اختیار نیروی انسانی خود قرار داده و این امر باعث شده مردم شاهد ارتقاء سطح کیفی خویش در حوزه تأمین امنیت، خدمات سریع عملی شدن اقدامات و جلب مشارکتهای مردمی و بخش خصوصی بوده اند.

     در سال های اخیر نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران تلاشهای زیادی را در جلب ارتقاء تحصیلی کارکنان خود انجام داده است که از جمله آن می توان به اعطاء بورسیه تحصیلی، وام تحصیلی و عدم جابجایی کارکنانی که مشغول تحصیل هستند و نیز ادامه درس به کسانی فاقد مدرک دیپلم بوده و اعطای دیپلم نظامی به این افراد اشاره نمود.

     نیروی انسانی چقدر به سازمان خود بها می دهند :

     هدف سازمان برقراری نظم و امنیت و رضایت مندی مردم از سازمان می باشد و برای دست یافتن به این امر مهم نیروی انسانی باید تلاش و کوشش خود کارش به طوری و خدمات رسانی به مردم سازمان را یاری نماید.

     خدمت شبانه روزی پلیس در گرما، سرما و مناطق مختلف جغرافیایی فقط یک هدف می تواند داشته باشد و آن رفاه، آسایش و تامین امنیت آحاد مردم یک جامعه است که سازمان به دنبال آن است بنابراین تک تک کارکنان ناجا این امر را وظیفه خود می دانند و برای پیشرفت سازمان خود از جان و مال خود می گذرند و در این راه فدا می شوند به طوری که سالانه تعدادی از کارکنان ناجا در راه دفاع از امنیت جامعه شهید می شوند و این نشان می دهد که کارکنان ناجا جامعه خود را دوست دارند به سازمان خود اهمیت می دهند و برای پیشرفت سازمان هر کاری که بتواند انجام می دهند.

     

     

     

     

     نتیجه گیری و پیشنهاد :

     اهمیت امنیت روانی و احساسات امنیت برای مردن در حال حاضر برای جامعه کنونی، چنان مهم است که به یکی از مأموریت های مهم نیروی انتظامی تبدیل شده است.

     در نیروی انتظامی امنیت در حال حاضر با یک نگاه «جامعه محور» نه آنکه «تهدید محور» مطرح می باشد.

     امروزه هدف پلیس تأمین نظم و امنیت جامعه است برای دست یافتن به این امر مهم همه ی نهادها، ارگان ها و موسسات دولتی می بایست دست در دست هم داد. و در این راه تلاش و کوشش روز افزون نمایند خصوصاً نهادهای تربیتی مثل آموزش و پرورش.

     در نیروی انتظامی سه عملیات در برابر همه حوادث انجام گیرد :

     1 ) عملیات اطلاعاتی               2 ) روانی             3 ) انتظامی

     باید توجه داشت که در بعضی مواقع عملیات روانی اول و عملیات انتظامی آخرین کاری است که باید به آن پرداخته شود. در بعضی موضوعات عملیات اطلاعاتی اول و عملیات روانی دوم است اما عموماً نقش عملیات روانی مهم و اساسی است.

     پس این موضوع را همیشه باید درنظر داشت که احساس امنیت را به اشکال فوق در بین مردن ایجاد نمائیم و نیز ضرورت آموزش و پژوهش در نیروی انتظامی بسیار مهم می باشد. 

  • فهرست و منابع گزارش کارآموزی پلیس و عملکرد پلیس و چگونگی ارتباط با مردم

    فهرست:

    مقدمه                                                                                                 1

     اهداف پلیس 110                                                                                                2

     ضرورت تشکیل پلیس 110                                                                                  3

     انتظارات مردم از پلیس 110                                                                                          4

     تعامل پلیس با مردم                                                                                             6

     سازمان چطور به نیروی انتظامی خود بها می دهد                                            7

     نیروی انسانی چقدر به سازمان خود بها می دهند                                              8

     نتیجه گیری و پیشنهاد                                                                                       9

     منابع و مأخذ                                                                                                                    9

    ارزیابی نهایی کارورزی                                                                                      12

    گزارش بازدید مدرس کارورزی از محل                                                          13

    گزارش ماهیانه سرپرست کارورزی                                                                     14

    فرم گزارش کار ماهانه                                                                                        15

     فرم گزارش کار هفتگی                                                                                      16

    گزارش ماهیانه سرپرست کارورزی                                                                 20

     

    .

    منبع:

     1 ) فصلنامه دانش انتظامی ، زمستان 81 ؛

     2 ) فصلنامه علمی کاربردی معاونت اجتماعی ناجا، پاییز 82 ؛

     3 ) پلیس آینده، مترجم غلام رضا زندی، 1379 ؛

     4 ) کتاب همایش امنیت عمومی و وحدت ملی، زمستان 80 ؛

     5 ) مجله نگهبان، شماره 93 ، 1385 

ثبت سفارش
عنوان محصول
قیمت