گزارش کارآموزی قوای محرکه نیکرو سیکلت

تعداد صفحات: 80 فرمت فایل: مشخص نشده کد فایل: 500003440
سال: مشخص نشده مقطع: مشخص نشده دسته بندی: گزارش پروژه کارآموزی مهندسی صنایع
قیمت قدیم:۱۰,۸۰۰ تومان
قیمت: ۸,۰۰۰ تومان
دانلود مقاله
  • خلاصه
  • فهرست و منابع
  • خلاصه گزارش کارآموزی قوای محرکه نیکرو سیکلت

    فصل اول :

    ادبیات موضوع

    مقدمه :

    پیشرفت های تکنولوژی و متنوع شدن تولید، بالا رفتن انتظارات مشتریان و ظهور قدرت اقتصادی جدیدی به نام چین که توانسته محصولاتی به قیمت یک سوم کشورهای دیگر به بازارها عرضه نماید نه تنها بازار ایران بلکه بازارهای کلیه کشورهای اروپایی و آمریکایی را می تواند تحت الشعاع قرار دهد و می تواند موجب رکود یا تعطیلی کارخانجات کوچک موتور سیکلت سازی شود.

    خط مشی جامع برای یک شرکت مستلزم یکپارچگی فعالیتهای مهندسی و مدیریتی برای غلبه بر تغییرات شرایط محیطی سازمان و بازار می شود. محصولات تولیدی باید با نیازهای بازار که مشتریان محسوب می شود منطبق باشد این انطباق اساس طرح کیفی محصول را تعیین می نماید.

     

    تعریف کنترل کیفیت

    از زمانی که انسان توانائی ساخت یک محصول را پیدا کرد جهت کنترل کیفیت آن نیز به تلاش پرداخت. ظرافت، دقت و هنرمندی خاصی که در آثار باستانی و محصولات متعلق به زمانهای نه چندان دور مشاهده می شود حکایت از این تلاش دارد. با شروع انقلاب صنعتی در اواسط قرن هیجدهم. ماشینهای تولیدی کم کم جایگزین ابزار و مهارت فردی افراد هنرمند و صنعتگر گردید. با پیدایش روشهای جدید و پیچیده تولید، اشتیاق به تولید بیشتر افزایش یافت و بدین ترتیب نیاز به کنترل کیفیت محصول نهائی نیز ابعاد تازه ای یافت.

    بین روشهای اولیه کنترل کیفیت، هر چند به نوبه خود موثر بودند و روشهای آماری امروز کنترل کیفیت. تنها شباهت  اندکی بچشم می خورد. پایه و اساس کنترل کیفیت آماری به مفهوم امروزی آن تنها در سالهای 1920 گذاشته شد. برای فهم بهتر واژه کنترل کیفیت تعریف جداگانه کلمات کیفیت و کنترل لازم است:

    کیفیت یعنی شایستگی جهت استفاده بخصوص و میزانی است که یک محصول انتظارات مصرف کننده خود را برآورده می سازد و کنترل به معنی اعمال ضوابط و راهنمائیها بر روی کسی یا چیزی جهت اطمینان از کسب نتایج مورد نظر می باشد.

     

     

     

    تاریخچه کنترل کیفیت

    کنترل کیفیت آماری در ده 1920 توسط والترا. شوهارت (walter A.shewhart)

    از آزمایشگاه های بل تلفن (Bell Telephone Laboratories) آمریکا پایه گذاری گردید. وی در یاد داشتی در 16 ماه می 1924 اولین تصویر نمودارهای کنترل را ترسیم کرد و به بررسی بیشتر این روش در مطالعات بعدی خود پرداخت و  نتیجه تحقیقات خود را در کتابی تحت عنوان بیشتر این روش در مطالعات بعدی خود پرداخت و نتیجه تحقیقات خود را در کتابی تحت عنوان  کنترل اقتصادی کیفیت محصولات ساخته شده The Economic Control of Quality of Manufactured Product  در سال 1931 منتشر ساخت.

    دو همکار دیگر شوهارت بنامهای داج (H. f. Dodge ) و رویمگ (H. G. Romig) کاربرد تئوری آماری را در نمونه گیری بررسی کردند و نتیجه کار آنان منجر به انتشار جداول معروف بازرسی نمونه ای (Sampling Inspection Tables ) داج – رومیگ در سال 1944 گردید. مجموعه کارهای شوهارت، داج و رومیگ اساس علمی را تشکیل می دهد که امروزه کنترل کیفیت آماری خوانده می شود. این افراد در دهه 1930 با همکاری جامعه آمریکائی برای آزمایش  و مواد (American Society for testing &Materials) انجمن استاندارد های آمریکا (American Standard Association ) و جامعه مهندسین مکانیک آمریکا ( American society for Mechanical Engineers ) کوششهای خود را برای معرفی روشهای جدید آماری شروع کردند.

    صنایع آمریکا در اوائل علیرغم تبلیغات وسیعی که در مورد روشهای جدید صورت می گرفت به سختی حاضر به پذیرش آن بودند. پروفسور فریمن Professor H.A. Freeman  که در انستیتو تکنولوژی ماساچوست (M.I.T) جهت ترویج روشهای آماری کنترل کیفیت تلاش می کرد این عدم استقبال را به علل زیر نسبت داده است:

    الف- اعتقاد راسخ مهندسین تولید مبنی بر اینکه وظیفه اصلی آنها تکمیل روشهای فنی تا حدی است که هیچ گونه تغییر مهمی در کیفیت محصولات تولیدی بوجود نیاید. و دیگر آنکه نظریه احتمالات و تغییرات تصادفی جایگاه مناسبی در روشهای تولیدی نمی تواند داشته باشد.

    ب – مشکل پیدا کردن آمار شناسان صنعتی که دراین زمینه تقریبا پیچیده آموزشهای لازم را دیده باشند. تا سال 1937 تعداد مراکز صنعتی در آمریکا که روشهای جدید را پذیرفته بودند احتمالا از 12 عدد تجاوز نمی کرد. برخورد سرد صنایع آمریکا نسبت به روشهای آماری کنترل کیفیت بسرعت در دوران جنگ جهانی دوم سپری شد. شروع جنگ در سال 1939 آمریکا را به فکر افزایش تجهیزات و نیروهای مسلح خود انداخت و بزودی نیروهای مسلح بصورت بزرگترین مشتری صنایع این کشور در آمدند ونفوذ روز افزونی بر استانداردهای کیفیت پیدا کردند.

    نقش ارتش در پذیرش کنترل کیفیت آماری دو جنبه داشت. اول آنکه نیروهای مسلح خود روشهای علمی بازرسی نمونه گیری را پذیرفته بودند و اولین قدم در این زمینه بلافاصله بعد از وارد شدن آمریکا در جنگ برداشته شد. بدعوت دولت گروهی از مهندسین برجسته آزمایشگاههای بل تلفن Beel Telephone Labpratories ) ) جهت تدوین یک برنامه بازرسی نمونه گیری برای اداره تدارکات ارتش مشغول بکار شدند. جداول بازرسی نمونه گیری (Sampling Inspection Tables) اداره تدارکات ارتش و نیروهای مسلح که در سال 1942 و 1943 منتشر گردید نتیجه کار این افراد بود. همین گروه کوشش و سیعی برای آموزش کارکنان دولت در استفاده از جداول و روشهای جدید براه انداختند.

    اهداف و مزایای کنترل کیفیت

    هدف از تاسیس ، ایجاد و فعالیت تمامی موسسات و سازمانهای اجتماعی از قبیل کارخانجات صنعتی و ... تولید محصولات و یا ارائه خدماتی است که مشخصۀ اصلی آن انطباق به مورد مصرف میباشد. عبارت انطباق با مورد مصرف به عنوان معنی اساسی کیفیت یک کالا و یا خدمت تعریف می گردد. برای دستیابی به هدف فوق، واحدهای تولیدی مانند یک ارگانیزم زنده فعالیت های مختلفی را انجام میدهند.یک کارخانه صنعتی نیز از طریق به کارگیری بخشهای معین و سیستمهای مشخص با عملکرد گوناگون مانند امور مالی، بازاریابی، امور پرسنل و ... به فعالیت می پردازد.

    از مهمترین سیستم های موجود در یک کارخانه یا واحد صنعتی سیستمی است که به منظور دستیابی به هدف کیفیت و یا انطباق تولید با مورد مصرف فعالیت می کند، اهمیت عملکرد این سیستم به این دلیل است که بقای یک کارخانه وابسته به درآمد حاصل از فروش تولیدات آن بوده و توانایی فروش تولیداتش وابسته به مناسب بودن آنها برای استفاده می باشد.

    عملکرد سیستم کیفیت وابسته به فعالیت مجموعۀ وسیع از سیستمهای دیگر دارد.

    تولیدکنندگان تلاش می کنند تولید محصولات مطابق با مشخصات تعیین شده انجام پذیرد، بنابراین باید فرآیند تولیدی را کنترل نموده تا به کیفیت مطلوب دست یابند.

    تولید محصولات معیوب باعث نارضایتی مشتریان و کاهش نرخ تقاضا نسبت به محصول ارائه شده می گردد، زیان حاصل از این امر و هم چنین هزینه های مصرف شده برای تولید این قطعات، از دست رفتن موقعیت های تجاری که به علت تاخیر در ارسال کالا برای مشتریان ایجاد می شود و اثرات دیگر یک تولید نا مرغوب، می تواند عامل ایجاد ضرر و زیان قابل ملاحظه ای برای یک واحد صنعتی گردد.

    بنابراین می توان این گونه نتیجه گرفت که کنترل کیفیت باعث پدیدار شدن عوامل زیر می گردد:

    ضایعات کاهش می یابند.

    دوباره کاری کاهش می یابد.

    هزینه های تولیدی کاهش می یابد.

    محصول با کیفیت بهتر تولید می گردد.

    سطح رضایت مندی مشتریان افزایش می یابد.

    سهم بیشتری از بازار به کنترل در می آید.

    اعتبار تولیدی در نزد بانک ها و مشتریان بوجود می آید.

    لزوم کنترل کیفیت :

    استفاده از کنترل کیفیت ها را از تغییرات ناگهانی و یا جزئی در کیفیت محصول آگاه ساخته و اجرای اقدامات چاره جویانه را امکان پذیر می سازد و از تولید محصولات دور ریختنی و تحمیل هزینه های سنگین جلوگیری می کند.

    اگر مجموعه قطعات مشابهی که توسط یک کارگر و با استفاده از یک ماشین دقیق ساخته شوند را بررسی کنیم اختلاف مشخصی بین قطعات مشاهده می شود این اختلاف ممکن است ناشی از عوامل متعدد باشد، برای مثال ممکن است مواد اولیۀ مصرف شده از پخت هایی که در ترکیب شیمیایی یا سختی یا مشخصۀ دیگری با یکدیگر اختلاف جزئی دارند آمده باشد. به علاوه وضعیت روحی و جسمی کارگران هم در معرض تغییرات است و این تغییرات به تغییر محصول نهایی می افزاید.

    بهترین کاری که یک سازنده در مورد محصول خود می تواند انجام دهد شناسایی علل تغییرات محصول خود و برقراری ضوابطی جهت کنترل عوامل موثر در تغییرات و فقط این تغییرات در محدوده ای مناسب است. حذف کامل تغییرات در تولید معمولاً امکان پذیر نمی باشد و اگر هم امکان پذیر باشد مقرون به صرفه نیست. از اینرو سازندگان باید توجه خود را به محصولی معطوف کنند که هرچند کاملاً عاری از نقض نمی باشد ولی قابل قبول است و از نظر آماری می توان تغییرات آن را پیش بینی نمود.

     

    فصل دوم:

    معرفی مکان کار آموزی

    کلیات در مورد کارخانه:

    این کارخانه واقع در خرمدره،کیلومتر 6 جاده رحمت آباد به شماره ثبت 190387 است.مساحت این کارخانه 8000 متر مربع است که 1800 متر مربع آن مختص واحدهاى تولیدى و غیر تولیدى است.

    نیروى کارى این کارخانه 20 نفر است که از ساعت 7 صبح شروع به کار وساعت 15 بعد از ظهر اتمام کار مى باشد.

    تولید این کارخانه مونتاژ محصول است،و در حقیقت بدین معناست که تمامى مواد اولیه خریدارى مى شوند که درصد عظیمى از این مواد،ماد وارد شده از چین است و درصد کمى حاصل ساخت یه تولید داخلى است.

  • فهرست و منابع گزارش کارآموزی قوای محرکه نیکرو سیکلت

    فهرست:

    فصل اول : ادبیات موضوع

    مقدمه

    تاریخچه کنترل کیفیت

    تعریف کنترل کیفیت

    اهداف و مزایای کنترل کیفیت

    لزوم کنترل کیفیت

    فصل دوم : معرفی مکان کار آموزی

      تاریخچۀ شرکت

      اهداف شرکت

      بخش شماره گذاری شاسی

      انبار مواد اولیه

      تست شاسی

      بخش نصب پلاک و ثبت مشخصات

    فصل سوم : شناخت وضعیت موجود

    -   پیش مونتاژها

    -  مونتاژ فرمان

    -  مونتاژ محور عقب و جلو

    -  مونتاژ موتور

    فصل چهارم : کنترل فرآیند تولید با روشهای آماری

    مقدمه

    مراحل تهیۀ نمودارهای کنترل

    منظور و مقصود از تهیۀ نمودار کنترل

    فصل پنجم : تجزیه و تحلیل

    تجزیه و تحلیل نمودارهای کنترل در بررسی سیستم های علت

    انواع مشخصات نمودار کنترلی

    نمودارهای کنترل برای مشخصه های متغیر

    اصول آماری نمودارهای کنترل

    اصول آماری نمودار کنترل R

    لزوم به کارگیری هم زمان نمودارهای کنترل میانگین و دامنه

    اصول آماری نمودار X   با استفاده از تخمین S

    اصول آماری نمودار کنترل S

    اصول آماری نمودار کنترل میانگین با دامنۀ متحرک

    نمودارهای کنترل وضعی

    نمودار کنترل نسبت اقلام معیوب – نمودار p

    اصول آماری نمودارهای کنترلی p

    نمودار کنترلی برای تعداد اقلام معیوب – نمودار np

    نمونه گیری در نمودار کنترل p و np

    نمودار کنترل تعداد نقص ها ( c و u )

    اصول آماری نمودار کنترلی c

    نمودار کنترلی تعداد نقص ها در واحد محصول – نمودار u

    اندازه نمونه در نمودارهای کنترل c و u

    تحت کنترل در آوردن نمودارهای کنترل وصفی

    کاربرد نمودارهای وصفی به عنوان روش کنترل آماری فرآیند و بازرسی

    نمودار استخوان ماهی برای تاب برداشتن شاسی

    نمودار استخوان ماهی برای سوختن موتور

    نمودار پارتو

    تجزیه و تحلیل نمودار پارتو

    فصل ششم :

    نتایج و پیشنهادات

     

    منبع:

    - داگلاس سی. مونتگومری ، مترجم: رسول نورالسناء، 1376 کنترل کیفیت آماری، دانشگاه علم و صنعت ایران

    2- کوروایشیکاوا، مترجم: احمد جواهریان ، 1376، کنترل کیفیت فراگیر، نشر مرکز(کتاب ماد).

    3- کنترل کیفیت آماری – دکتر تدین

    4- سایت مهندسی صنایع

ثبت سفارش
عنوان محصول
قیمت