گزارش کارآموزی گاز کروماتوگرافی در مجتمع پتروشیمی اراک آزمایشگاه GC

تعداد صفحات: 95 فرمت فایل: مشخص نشده کد فایل: 500003216
سال: مشخص نشده مقطع: مشخص نشده دسته بندی: گزارش پروژه کارآموزی مهندسی شیمی
قیمت قدیم:۱۲,۳۰۰ تومان
قیمت: ۹,۵۰۰ تومان
دانلود مقاله
  • خلاصه
  • فهرست و منابع
  • خلاصه گزارش کارآموزی گاز کروماتوگرافی در مجتمع پتروشیمی اراک آزمایشگاه GC

    فصل اول

     آشنایی کمی با مجتمع پتروشیمی اراک

    1-1 تاریخچه و انگیزه احداث :

    مجتمع پتروشیمی اراک یکی از طرحهای زیر بنائی و مهم می باشد که درراستای سیاست های کلی توسعه صنایع پتروشیمی و با اهداف تأمین نیاز داخلی کشور و صادرات ایجاد و به بهره برداری رسیده است .

    این طرح درسال 1363 به تصویب رسید و پس از طی مراحل طراحی ونصب و ساختمان در سال 1372 فاز اول مجتمع در مدار تولید قرارگرفت . در ادامه کار ، به منظور بهبود مستمر و تولید بیشتر و متنوع تر، واحدهای دیگر مجتمع تکمیل و واحد اتوکسیلات به عنوان آخرین واحد مجتمع در سال 82 راه اندازی و در مدار تولید قرار گرفت .

    از سال 79 ، همزمان با تکمیل واحدها ، طرحهای توسعه ای مجتمع نیز با هدف افزایش ظرفیت مجتمع آغاز گردیده است . از سال   1378با تصویب هئیت مدیره و پس از بررسی های دقیق عملکرد مجتمع، شرکت در بازار بورس پذیرفته شد و واگذاری سهام آن آغازگردید .

    1-2 اهمیت تولیدات مجتمع :

             از مشخصه های استثنایی مجتمع پتروشیمی اراک استفاده از دانش های فنی ، تکنولوژی و فرایندهای پیشرفته می باشد . تولیدات مجتمع بسیار متنوع و عمدتاً گریدهای مختلف را شامل می شوند.  از لحاظ انتخاب خطوط تولید کمتر مجتمعی را می توان یافت که مانند مجتمع پتروشیمی اراک ترکیبی از تولیدات پلیمری وشیمیایی ازرشمند و حتی شاخه خاصی از تولیدات نظیرسموم علف کشها را یکجا داشته باشد . مجتمع پتروشیمی اراک از لحاظ تنوع ، ارزش فراورده ها و نقش حساس آن در تأمین نیاز صنایع مهم کشور کم نظیر می باشد.

    1-3 خوراک مجتمع :

    خوراک اصلی مجتمع نفتای سبک وسنگین است که از پالایشگاه های اصفهان و اراک از طریق خط لوله تأمین می شود .خوراک دیگر مجتمع ، گاز طبیعی است که ازخط لوله سراسری مجاور مجتمع اخذ می گردد . ضمناً حدود6000 تن آمونیاک وحدود 350 میلیون متر مکعب در سال مصرف گاز طبیعی مجتمع می باشد که از خط سوم سراسری تأمین می گردد .

     

    1-4 نیروی انسانی :

    کل نیروی انسانی شاغل در مجتمع بالغ بر 1769 نفر می باشد که حدود 1213 نفر فنی و 556 نفر ستادی هستند .

    بر اساس سیاست کلی دولت جمهوری اسلامی ایران بخشی از کارها به بخش خصوصی واگذار گردید که در این راستا چندین شرکت با بیش از1000 نفر نیرو در بخشهای خدماتی - تعمیراتی و غیره در مجتمع فعالیت دارند .

    1-5 مصارف تولیدات مجتمع :

    مصارف تولیدات مجتمع بسیار متنوع و دارای طیف گسترده است .در بخش تولیدات شیمیایی کلیه فراورده ها شامل اکسید اتیلن/ اتیلن گلیکل ها - اسید استیک / وینیل استات - دو اتیل هگزانل -بوتانل ها - اتانل آمین ها و اتوکسیلات ها به اضافه سموم علف کش ها کاملاً در کشور منحصر به فرد می باشند و نیاز صنایع مهمی را در کشور تأمین نموده و مازاد آنها به خارج صادر می شود .

    در بخش پلیمری نیز فراورده های ارزشمند و استراتژیک انتخاب شده اند که به عنوان نمونه می توان گریدهای مخصوص تولید سرنگ یک بار مصرف – کیسه سرم – بدنه باتری – گونی آرد – الیاف و همچنین مواد اولیه ساخت بشکه های بزرگ به روش دورانی و نیزگرید مخصوص تولید لوله های آب - فاضلاب و گاز و لاستیک پی بی آر را نام برد .

    اولویت مصرف فراورده های مجتمع  برای تأمین نیاز صنایع داخل کشور است در این ارتباط تولیدات مجتمع سهم به سزایی در تأمین نیاز صنایع پایین دستی دارد به نحوی که نیاز بالغ بر 5000 واحد پایین دستی را تأمین می نماید .

    1-6 موقعیت جغرافیایی :

    مجتمع پتروشیمی اراک در جوار پالایشگاه اراک در کیلومتر 22 جاده اراک – بروجرد در زمینی به وسعت 523 هکتار قراردارد .

    1-7 واحدهای مجتمع :

    الف : واحدهای فرایندی :

    واحدهای فرایندی مجتمع شامل 19 واحد است که در نمودار منعکس می باشد .

    ب : واحدهای سرویس های جانبی :

    آب بدون املاح : ظرفیت 450 متر مکعب در ساعت

    واحد تولید بخار : 500 تن در سال

    واحد نیروگاه : ظرفیت کل تولید ( در شرایط جغرافیایی محل ) 125 مگاوات

    برجهای خنک کننده :  شامل 7 برج

    واحد هوای فشرده یا هوای ابزار دقیق :  5 کمپرسور هر کدام 26000 نرمال متر مکعب در ساعت به ظرفیت کل :  130000 نرمال متر مکعب .

    واحد تفکیک نیتروژن و اکسیژن از هوا به ظرفیت : اکسیژن 14500  نرمال مترمکعب و نیتروژن 6000 نرمال متر مکعب در ساعت .

    ج : واحدهای عمومی ( آفسایت ) شامل :

    مخازن مواد شیمیایی ، سیستم بازیافت کاندنس ها ، سیستم آب خام ، سیستم گاز ، سیستم سوخت مایع ، مخازن خوراک ، مخازن محصولات مایع ، سیستم آتش نشانی ، مخازن گاز هیدروژن ، سیستم مشعل مجتمع ، واحدتصفیه پساب صنعتی ، سیستم توزیع شبکه برق ، شبکه مخابرات ، اتصالات بین واحدها و سیستم جمع آوری و دفع آبهای زاید .

    1-8 دستاوردهای مهم مجتمع :

    دارنده گواهینامه مدیریت کیفیت (2000 ) 9001 ISO

    دارنده گواهینامه مدیریت زیست محیطی14001 ISO  

    دارنده گواهینامه سیستم مدیریت ایمنی و بهداشت شغلی18001 OHSAS

    دارنده جایزه تندیس طلایی بین المللی کیفیت محصول سال 2000

    دارنده جایزه کیفیت و مدیریت بازاریابی از شرکت GQM  سال 2001

    دارنده عنوان صنعت سبز نمونه کشور در سال  1378

    اخذ دو رتبه سوم تحقیقات از جشنواره بین المللی خوارزمی به خاطر اجرای طرح جایگزینی حلال بنزن با تولوئن در واحد P.B.R  و تولید کلرواستیل کلراید به روش مستقیم .

    پذیرفته شدن در بازار بورس به عنوان اولین مجتمع در سطح صنایع پتروشیمی ایران  .

    دومین شرکت برجسته از لحاظ نوآوری درسطح وزارت نفت در سال 1381.

    1-9 حفظ محیط زیست :

    در طراحی مجتمع بالاترین استانداردها و معیارها جهت حفظ محیط زیست منظور شده است .

    به نحوی که تقریباً هیچ نوع مواد مضر به طبیعت تخلیه نمی شود . نمونه بارز اقدامات انجام شده جهت جلوگیری از آلودگی محیط زیست ، وجود واحد بسیار مجهز پساب ها ودفع مواد زائد در مجتمع  است. در این واحد با به کارگیری تکنولوژی پیشرفته کلیه آبهای آلوده به مواد شیمیایی و روغنی وپسابهای بهداشتی و غیره تصفیه می گردد . این واحد قادر است ماهیانه بالغ بر 250000 متر مکعب آب را تصفیه نموده و به عنوان آب جبرانی به سیستم آب خنک کننده مجتمع تزریق نماید . ضمناً کلیه مواد دور ریز جامد و مایع نیز در کوره زباله سوز سوزانده شده و دفع می شوند . ایجاد فضای سبز به اندازه کافی از اقدامات دیگر مجتمع در جهت حفظ محیط زیست می باشد .

    1-10 اسکان و امکانات رفاهی :

    شرکت پتروشیمی اراک به منظورتأمین مسکن مورد نیاز کارکنان ، به موازات احداث مجتمع طرح عظیم خانه سازی را در شهر اراک اجرا نموده است.

    پروژه خانه سازی شهر مهاجران شامل  1521 واحد ویلایی و984 واحد آپارتمانی است که در زمینی به مساحت 150 هکتار در مجاورت مجتمع اجرا گردید و هم اکنون مورد استفاده کارکنان و خانواده آنها می باشد .

    کلیه امکانات رفاهی و فرهنگی نظیر مهمانسرا ، بازار ، مدرسه ، دبیرستان ، درمانگاه ، تأسیسات تفریحی ،  ورزشی و سایر تأسیسات شهری در این شهر تأسیس شده است که نمونه بارز عمران و آبادی ناشی از اجرای طرحهای زیر بنایی در منطقه است .ضمناً 2 مجتمع آپارتمانی کلاٌ شامل 224 واحد به اضافه چند واحد ویلایی در شهر اراک متعلق به شرکت است که همگی مورد استفاده کارکنان مجتمع می باشند .

    1-11 مجتمع پتروشیمی اراک :

    مجتمع پتروشیمی  اراک یکی از بزرگترین مجتمع های پتروشیمی در سطح خاورمیانه می باشد که در طراحی وساخت آن از پیشرفته ترین تکنولوژی های روز و بالاترین استاندارد های فنی و ایمنی استفاده شده است .

    این مجتمع در جوار پالایشگاه هفتم کشور (پالایشگاه شازند اراک ) با هدف استفاده بهینه از مواد خام نفتی احداث شده است و خوراک آن نفتای سبک و سنگین پالایشگاه مذکور می باشد . این واحد در سال 1371 به بهره برداری رسید و دراین سال ظرفیت تولیدی برای واحدهای مختلف به شرح اشاره شده در شکل است

    فصل دوم

                 گازکروماتوگرافی

    2-1 مقدمه :

    گازکروماتوگرافی طریقه ای است فیزیکی برای جدا کردن اجسام متشکله یک مخلوط .

    اساس این طریقه مربوط به ستون جدا کننده است که معمولاً لوله باریکی است که بوسیله جسمی که بصورت ذرات بسیار ریز است و در نتیجه دارای سطح زیاد می باشد پر شده است ، این قسمت را فاز ساکن می گویند . یک فاز متحرک از یک فاز ساکن عبور می نماید . نام گازکروماتوگرافی نشان می دهد که فاز متحرک یک گاز می باشد .در گازکروماتوگرافی جامد فاز ساکن یک جاذب جامد و در مورد گازکروماتوگرافی مایع فاز ساکن مایعی است  برروی سطح یک جسم جامد . جدا شدن اجسام در گازکروماتوگرافی جامد بعلت اختلاف در جذب و در گازکروماتوگرافی مایع بعلت اختلاف در حلالیت می باشد در این مورد اجسام متشکله مخلوط بعلت اختلاف ضریب حلالیت بین دو فاز گاز و مایع پخش می شوند . جسم جامد فقط بعنوان نگهدارنده فاز مایع عمل می کند .

    در گاز کروماتوگرافی بطریق جداکننده یک جریان گاز از ستون عبور می نماید . نمونه ای از جسم مورد آزمایش در ابتدای ستون تزریق می شود . جدا شدن اجسام متشکله مخلوط در نتیجه نیروهای متعددی است که مواد ستون هر یک از اجسام را نگاه می دارد . نگاهداری اجسام بعلت جذب ، حلالیت ، پیوند شیمیایی ، پلاریته یا صافی مولکولی بوده و ستون بعضی از اجسام متشکله را برای مدت طولانی تر از دیگران نگاه  می دارد ؛ ترکیبات متشکله مخلوط بوسیله گاز به سوی انتهای ستون رانده می شوند اما بصورت اختصاصی حرکت آنها بوسیله فاز ساکن به تأخیر می افتد ، در نتیجه تمام اجسام با سرعت متفاوت از ستون عبور کرده ودر زمانهای مختلفی در انتهای ستون ظاهر می شوند . به محض خروج از ستون فوراً گاز وارد ردیاب که متصل به ستون می باشد می گردد و سپس بصورت نوار جذبی ثبت می شود . سطح زیر منحنی معرف مقدار جسم و زمان بین تزریق و ظهور یک نوار جذبی ، معرف نوع جسم می باشد . مزیت طریقه جدا کننده آن است که در پایان هر تجزیه ستون به حالت اولیه خود باز می گردد.

    هر ماده که ازستون عبور می نماید دارای زمان بازداری خاص می باشد و آن فاصله زمان تزریق تا ظهور حداکثر نوار جذبی بر حسب دقیقه می باشد .

    2-2 تاریخچه :

    کروماتوگرافی برای اولین بار بوسیله رامسی در سال 1905 برای جدا سازی مخلوطهایی از گازها و بخارها مورد استفاده قرار گرفت . این آزمایشهای اولیه با استفاده از جذب سطحی انتخابی روی یک جسم جاذب جامد مانند زغال فعال یا دفع سطحی از آن جسم انجام گرفت . سال بعد سوئت نوارهای رنگی کاملاً متمایزی از رنگدانه های گیاهی را بر روی یک  ستون کروماتوگرافی بدست آورد . او عبارت ((کروماتوگرافی )) (به معنی تحت اللفظی رنگ نگاری ) را برای این عمل انتخاب کرد . واضح است وقتی این عبارت به روشهای امروزی اطلاق شود ، بی معنی خواهد بود .

    به دنبال پیشنهاد مارتین و سنج در مطالعاتی که بعداً بخاطر آن جایزه نوبل گرفتند ، جیمز و مارتین کروماتوگرافی گاز- مایع را در سال 1952  معرفی کردند . حساسیت ، سرعت ، صحت و سادگی این روش برای جدا سازی ، شناسایی و تعیین ترکیبات فرار باعث رشد سریع و بسیار زیاد  این روش شد . در حال حاضر بیش از 18000 مرجع در مورد GC  موجود است و سرعت افزایش مقالات در این زمینه در حدود 1800 تا 2000 مقاله در سال است . تخمین زده شده است که امروزه بیش از 60000 دستگاه کروماتوگرافی گازی در جهان  به کار می رود .

    2-3 مزایای  کروماتوگرافی گازی :

    سرعت :

              تمام تجزیه  در مدت بیست و سه دقیقه کامل شده است . استفاده از گاز به عنوان فاز متحرک باعث به وجود آمدن تعادل نسبتاً سریعی میان فاز ساکن و متحرک می شود ودر نتیجه ، می توان از سرعت های زیاد گاز حامل استفاده کرد . جداسازی های چند ثانیه ای گزارش شده است ولی مدت زمان معمولی در GLC  حدود چند دقیقه است . جداسازی برای تهیه اجسام خالص یا تفکیک نمونه های پیچیده با نقاط جوش خیلی متفاوت ممکن است ساعت ها نیز طول بکشد. ‌

    تفکیک :

              پیک های  ،  ،  نشان دهنده متیل استراستئاریک اسید ، اولئیک اسید و لینولئیک اسیداست . جداسازی این اجسام بوسیله روشهای دیگر بسیار مشکل یاحتی غیرممکن است . اختلاف نقاط جوش آنها با یکدیگر بسیار ناچیز است و ترکیبات فقط از نظر درجه غیر اشباع بودن با هم تفاوت دارند . با استفاده از حلالهای انتخابی در GC  تفکیکی بدست می آید که با روش تقطیر یا سایر روشها امکان پذیر نیست .

    تجزیه کیفی :

              فاصله زمان تزریق نمونه تا بدست آمدن ماکزیمم پیک را زمان بازداری می گویند . این خاصیت جزء ویژگی های نمونه و فاز مایع در دمای معلوم است . با کنترل صحیح سرعت جریان گاز و دما ، این کمیت می تواند تا حد 1درصد قابلیت تکرار پذیری داشته باشد و برای شناسایی پیک ها به کار برده شود. تعداد زیادی از ترکیبات زمان بازداری یکسان یا خیلی نزدیک به هم دارند . اما هر ترکیب دارای یک زمان بازداری است و تحت تأثیر وجود ترکیبات دیگر قرار نمی گیرد .

    تجزیه کمی :

              سطح زیر هر پیک متناسب با غلظت پیک ها می باشد و می تواند برای تعیین غلظت دقیق هر جزء مخلوط به کار برده شود . صحت حاصل از تجزیه با GC  بستگی به روش ، نوع آشکار ساز ، روش مساحت سنجی و غلظت نمونه دارد . در اندازه گیری مساحت پیک های اصلی با دست ، صحتی در حدود 1 تا 2 درصد می توان انتظار داشت . با استفاده از روش مناسب مانند مساحت سنجی با دستگاههای الکترونیکی رقمی یا کامپیوتری ، صحتی بهتر از یک درصد نسبی می توان بدست آورد .

    حساسیت :

              حساسیت دستگاه کروماتوگرافی یک دلیل اساسی برای کاربرد تجزیه ای زیاد GC  است . ساده ترین انواع سلولهای رسانایی گرمایی می توانند تا حد 0.01 درصد ( ppm  100) را تعیین کنند. آشکارساز شعله ای به آسانی حدود یک قسمت در میلیون را اندازه می گیرند و آشکار سازهای  ویژه جذب الکترون و فسفرتا حد یک قسمت در بیلیون یا پیکوگرم ( gr  (   را اندازه می گیرند. مزیت دیگر حساسیت فوق العاده این است که ، مقداربسیار کمی از نمونه مورد نیاز است . یک یا چند میکرولیتر از نمونه برای تجزیه کامل کافی است .

    -  سادگی :

              دستگاههای کروماتوگرافی گازی بسیار ساده عمل می کنند و قابل فهم هستند . تفسیر داده های بدست آمده غالباً سریع و آسان است . هزینه دستگاه در مقایسه با داده های حاصل بسیار کم است . دستگاه های آموزشی را می توان تا حدود 600 دلار خریداری کرد .

    2-4 اصول دستگاه :

    بسیاری از کروماتوگرافهای گازی خوب با تنوع و پیچیدگی های مختلف در بازار موجودند ، ولی همگی آنها بعضی از اجزاء اساسی را دارند .

    اساساً تمام گازکروماتوگراف ها  از شش قسمت تشکیل شده اند :

    1- تنظیم کننده فشار و دستگاه تنظیم کننده سرعت جریان گاز

    2- سیستم برای تزریق کردن نمونه

    3- ستون جدا کننده

    4- قسمت حرارتی

    5- ردیاب

    6- دستگاه ثبات 

    (تصاویر در فایل اصلی قابل مشاهده است)

  • فهرست و منابع گزارش کارآموزی گاز کروماتوگرافی در مجتمع پتروشیمی اراک آزمایشگاه GC

    فهرست:

    فصل اول  : آشنایی کمی با مجتمع پتروشیمی اراک

    1-1 تاریخچه و انگیزه احداث    ..................................................................       10    

    1-2  اهمیت تولیدات مجتمع    ...................................................................   10

    1-3  خوراک  مجتمع             ...................................................................   10

    1-4  نیروی انسانی                ....................................................................  11

    1-5  مصارف تولیدات مجتمع   ...................................................................   11

    1-6  موقعیت جغرافیایی         ....................................................................   11

    1-7  واحدهای مجتمع           ....................................................................   12

    1-8  دستاوردهای مهم مجتمع  ....................................................................   12

    1-9  حفظ محیط زیست         ...................................................................    13

    1-10 اسکان و امکانات رفاهی ...................................................................    13

    1-11 مجتمع پتروشیمی اراک   ........................................................................    14                                    

    فصل دوم : گازکروماتوگرافی

    2-1 مقدمه                        ....................................................................    16 

    2-2 تاریخچه                    ....................................................................     17

    2-3 مزایای کروماتوگرافی     ....................................................................     18  

    2-4 اصول دستگاه             .....................................................................      19

    2-5 سیستم کروماتوگرافی  ...............................................................          21 

    2-5-1 گاز حامل       ....................................................................................      21

    2-5-2 کنترل جریان   ...................................................................................      21

    2-5-3 اندازه گیری جریان ............................................................................       22

    2-5-4 وارد کردن نمونه   .............................................................................       22

    2-5-5 ستون               ..............................................................................       24   

    2-5-6 آون                 ..............................................................................       27

    2-5-7 پیل آشکار ساز    ..............................................................................       28

    2-5-8 دما                  ..............................................................................       29

    2-5-9 ثبات               ...............................................................................       30 

    2-5-10 شناسایی اجزاء یک مخلوط ...........................................................       31

    فصل سوم :  انژکتورها

    3-1 مقدمه                       ................................................................      33  

    3-2 انژکتورهای Split        ...............................................................       35

    3-2-1 حجم انژکتور      .............................................................................        36

    3-2-2 دمای انژکتور     ..............................................................................        37

    3-2-3 لوله تزریق انژکتورهای Split  ......................................................        37

    3-3 انژکتورهای Splitless         ....................................................        38 

    3-3-1 لوله تزریق انژکتورهای Splitless   ............................................        39

    3-3-2 دمای انژکتور و استفاده صحیح از سرنگ تزریق .............................        40

    3-4  انژکتورهای On –column  ......................................................       42

    3-4-1 چند نکته مهم    ..............................................................................        42

    3-4-2 امتیازات روش تزریق On –column .......................................          43

    3-5  انژکتورهای مستقیم  ...................................................................         45

    3-5-1 تبدیل انژکتورهای ستون های پر شده به انژکتورهای مستقیم .....         45

    3-5-2 لوله تزریق انژکتور مستقیم  ................................................    46

    3-6 سپتوم انژکتور   ...............................................................................    48

    3-7 تمییز کردن انژکتور  ........................................................................    48

    فصل چهارم : ستون ها

    4-1 مقدمه ای بر مبحث ستون های پرشده  .............................................   51

    4-2 نگهدارنده های جامد   ....................................................................    51 

            4-2-1 اثرات سطحی نگهدارنده جامد   ........................................................     53

              4-2-2 اندازه ذرات  ........................................................................................     54

    4-3 فاز مایع  .........................................................................................    54

            4-3-1 شرایط فاز مایع   ...............................................................................     54 

              4-3-2 گزینش فاز مایع  ...............................................................................     55

            4-3-3 درصد فاز مایع    ...............................................................................     55

    4-4 دمای ستون   ..................................................................................    56

    4-5 تهیه جامد پوشانده شده  ................................................................     56

    4-6 مقدمه ای بر مبحث ستون های موئین   ...........................................     58

    4-7 وارد کردن نمونه  .........................................................................      59

    4-8 لوله های سیلیس گداخته  ............................................................       59

    4-9 پوشش پلی ایمیدی  ....................................................................       60

    4-10 حدود دمایی ستون   .................................................................       61

    4-11 فازهای ساکن ستون های موئین  ...............................................       63

    4-11-1 انتخاب فاز ساکن   ....................................................................         64

    4-11-2 فازهای ساکن معادل (هم ارز)   ................................................         65

    فصل پنجم : آشکارسازها

    5-1 مقدمه  ......................................................................................      67

    5-2 گاز جبرانی  ..............................................................................      67

    5-3 حساسیت آشکارساز  ................................................................      68

    5-4 گزینش پذیری  .........................................................................      69

    5-5 دامنه خطی بودن پاسخ آشکارساز  ............................................      69     

           5-5-1 آشکارساز هدایت حرارتی یا کاتارومتر ............................................       70

           5-5-2 آشکارساز بر پایه یونش       ..........................................................       71

           5-5-3 آشکارساز یونش شعله ای    ..........................................................        71

           5-5-4 آشکارساز یونش سطح مقطعی  .....................................................        72

           5-5-5 آشکارساز یونش آرگون   ...............................................................        72

           5-5-6 آشکارساز یونش هلیم  ...................................................................        73

           5-5-7 آشکارساز یونش قلیایی  ................................................................        73

           5-5-8 آشکارساز یونش نوری   ................................................................        74

           5-5-9 آشکارساز نورسنجی  .....................................................................        74

           5-5-10 آشکارساز هدایت الکترولیتیکی  ..................................................       75

           5-5-11 آشکارساز بر پایه دانسیته گاز  .....................................................       75

           5-5-12 آشکارساز الکترون ربا ..................................................................       76

           5-5-13 آشکارساز پلاسمای امواج میکرو  ................................................      76

           5-5-14 آشکارساز انتگرالی  .......................................................................      77

    فصل ششم : عملکرد واحدها

    6-1 واحد 2- اتیل هگزانول   ............................................................    85

    6-1-1 فرایند تولید 2- اتیل هگزانول  ....................................................     85

    6-1-2 عرضه محصولات  .......................................................................     87

    6-1-3 اهمیت واحد 2- اتیل هگزانول ...................................................    88

    6- 2  واحداتانول آمین ......................................................................   89

    6-2-1 فرایند تولید اتانول آمین  ..............................................................    89 

    6-2-2 عرضه محصولات  .......................................................................    91

    6-2-3 اهمیت واحد اتانول آمین  .............................................................    92

    6-3 واحد اتوکسیلات  .......................................................................   92 

    6-3-1 فرایند تولید اتوکسیلات  ...............................................................    93

    6-3-2 اهمیت واحد اتوکسیلات  ..............................................................    94 

     

    منبع:

    راهنمای عملی استفاده ، نگهداری و رفع عیب از دستگاه های کروماتوگرافی گازی با ستون موئینه        

                                                           تألیف : دین رود             

                                          ترجمه : سعیدامامی –حسین رحیمی

    - کروماتوگرافی و طیف سنجی         

                              تألیف و ترجمه : دکتر عباس شفیعی

    روش های کروماتوگرافی        

                        تألیف : ر.استوک - س.ب.ف.رایس 

                       ترجمه : سید واقف حسین ، جمشید منظوری لشکر

    مبانی گروماتوگرافی گازی                 

                      تألیف : هارلدم . مک نایر ، ارنست جی ، بونلی

                           ترجمه : عباس کمالی زاد

    اصول تجزیه دستگاهی

    تألیف : داگلاس اسکوک وست

    - کاتالوگ های روابط عمومی مجتمع پتروشیمی اراک

     

    Analytical Supplies  Catalog     1995/1996

    CHROMPACK        Varian     

    Chromatographic     Separations ، part І, Π  

ثبت سفارش
عنوان محصول
قیمت