گزارش کارآموزی روستای حلالی نیشابور

تعداد صفحات: 52 فرمت فایل: مشخص نشده کد فایل: 500003183
سال: مشخص نشده مقطع: مشخص نشده دسته بندی: گزارش پروژه کارآموزی مهندسی معماری
قیمت قدیم:۸,۰۰۰ تومان
قیمت: ۵,۲۰۰ تومان
دانلود مقاله
  • خلاصه
  • فهرست و منابع
  • خلاصه گزارش کارآموزی روستای حلالی نیشابور

    فصل اول

    شناخت و ارزیابی وضع موجود

    الف ) معرفی اجمالی شهرستان

    1 ) موقعیت جغرافیایی

    شهرستان نیشابور یکی از شهرستان های بخش مرکزی استان خراسان است . این شهرستان بین 58 درجه و 19 دقیق تا 59 درجه و 30 دقیقه طول جغرافیایی و 35 درجه و 40 دقیقه تا 36 درجه و 39 دقیقه عرض جغرافیایی در حاشیه شرقی کویر مرکزی ایران واقع شده است .

    از شمال ( به وسیله ارتفاعات بینالود ) به شهرستان چناران و قوچان ، از شرق به شهرستان مشهد و از جنوب به شهرستان تربت حیدریه و کاشمر و از غرب به شهرستان سبزوار و اسفراین محدود می شود . مساحت آن 8543 کیلومتر مربع می باشد که حدود 3 درصد مساحت استان را در بر گرفته است . این شهرستان دارای 15 دهستان و 609 آبادی دارای سکنه می باشد .

    2 ) ویژگی های طبیعی شهرستان نیشابور

    2 1 ) توپوگرافی

    منطقه مورد مطالعه بخشی از سلسله جبال بینالود را در بر می گیرد که در واقع امتداد شرقی ارتفاعات البرز است جهت کشیدگی ارتفاعات بینالود از شمال غرب به سمت جنوب شرق است . بلندترین نقطه این محدوده قله بینالود با ارتفاع 3216 متر است که در شمال غرب شهر نیشابور واقع شده است . دشت نیشابور در جنوب این ارتفاعات قرار گرفته که این واحد را از مجموعه های افیولیتی تربت حیدریه و سبزوار و زون تکنار جدا می سازد . به علت وجود ارتفاعات صعب العبور بیشتر راهها فقط تا دامنه ارتفاعات ادامه دارد . مرز بینالود با دشت های اطراف به وسیله خط توپوگرافی 2150 متر مشخص می شود ، دامنه های شمالی دارای شیب کمتر به طرف شمال شرق و دره هایی نسبتاً وسیع است ، در حالیکه دامنه های جنوبی شیب بیشتر و دره های باریک و عمیق تری دارند . بیشتر رودخانه ها در این محدوده دائمی هستند . که هنگام رسیدن به دشت با تشکیل پاد گانه های آبرفتی به چند شاخه بادبزنی شکل تقسیم می شوند . از      رودخانه های دائمی می توان رودخانه بوژان ، باغرود ، میر آباد ، باغشن گچ ، درخت جوز و بار را نام برد .

    2 2 ) زمین شناسی

    منطقه مورد مطالعه در بر گیرنده واحدهای سنگی بالئوزوئیک ، مزوزوئیک و سئوزوئیک است . تغییرات شدید ساختاری ، سبب گردیده تا بررسی ارتباط میان واحدهای سنگی و تغییرات رخساره ای با دشواری صورت پذیرد .

    پالئوزوئیک :

    1 سازندلالون : قسمت عمده این سازند از سنگ قرمز تیره با لایه بندی نامشخص نسبتاً ضخیم با ترکیب ساب آرکوز تشکیل شده که در بعضی نقاط رنگ روشن تری دارند . در مناطق محدودی همراه آنها کوارتزیتی سفید رنگ با لایه بندی متوسط نیز دیده       می شود . رنگ تیره این واحد به علت وجود مقادیر زیادی اکسید آهن به صورت سیمان در سنگ است . سنگ ماسه های این مجموعه واجد ذرات کوارتز فراوان و مقادیر کمی فلدسپات در یک زمینه رسی می باشند . در بین دانه ها مقادیر کمی از زیر کن و مسکویت همچنین نوارهای سیاهرنگی از اکسیدهای آهن دیده می شود . این سازند ، در نقاط مختلف ، توسط مجموعه ای از دایک ها که احتمالاً همزمان با فعالیت های آتشفشانی اردوویسین سیلورین شکل گرفته اند . نامگذاری این مجموعه تحت عنوان سازند مالالون ، بر پایه تشابه سنگ شناسی آن با سازند مزبور می باشد .

    سازندمیلا :

    به طور کلی این واحد را می توان به دو قسمت فوقانی و تحتانی تقسیم کرد . قسمت تحتانی با ترکیب آهکی و تناوبی از لایه های نازک شیلی در آن مشخص می گردد .    آهک ها به رنگ روشن و لایه های نازک بین آن تیره رنگ هستند . قسمت فوقانی سازند، که در مقایسه با قسمت تحتانی ضخامت بیشتری دارد از سنگ آهک دولومیتی خاکستری با لایه بندی متوسط تا نازک تشکیل شده است .

    این واحد در بعضی نقاط به صورت تناوبی از لایه های سنگ آهک خاکستری و زرد رنگ دیده می شود . سطح تماس فوقانی و زیرین این واحد گسلی است و خود تشکیل یک ورقه رورانده را می دهد .

    مجموعه آتشفشانی سیلورین اردوویسین

    این مجموعه دارای ترکیبی تقریباً بازالتی است که به صورت گدازه ، آلگومرا و توف رخنمون دارد . در زه های ستونی به خوبی در گدازه ها دیده می شوند که نشانگر سرد شدن آن در محیط خشکی است . علاوه بر آن در این مجموعه چند لایه کنگومرا و سنگ ماسه با طبقه بندی تدریجی و نیز لایه های نازک حاوی فسیل براکیوپود دیده می شوند . به طور کلی می توان چنین نتیجه گرفت که محیط تشکیل این مجموعه احتمالاً محیطی ساحلی بوده که گاهی  خشکی بر منطقه حاکم می شده و گاهی آب روی منطقه را می گرفته ولی در شرق این محدوده ، واحد فوق با یک ناپیوستگی هم شیب بر روی سازندمیلا قرار می گیرد . سطح فوقانی آن در دره باغرود با یک واسطه کوارتزیتی به سازندنیور تبدیل شده و در دره بوژان به وسیله سازند پاده ها پوشانده می شود . با توجه به موقعیت چینه شناسی و فسیل های موجود سن این مجموعه را می توان اردوویسین فوقانی و سیلورین در نظر گرفت .

    4 سازندنیور

    در دره باغرود مجموعه ای برونزد دارد که بر روی سری آتشفشانی سیلورین اردوویسین و در زیر سازند پاده ها قرار می گیرد . این مجموعه شامل دولمیت و آهک با ضخامت 25 متر است که حاوی فسیل براکیوپود نظیر سفالوپود و مرجان از نوع Dinophyllumsp  می باشد . این واحد تدریجاً به دولومیت ماسه ای و شیل بنفش رنگ تبدیل می شود که نشانگر انتقال تدریجی این مجموعه به واحد سنگ ماسه ای و کوارتزیتی پاده ها است .

    2 3 سابقه زلزله خیزی و سوابق زلزله در شهرستان

    به این شهرستان خصوصاً شهر نیشابور بارها و بارها به وسیله زلزله های مخرب و ویرانگر تخریب و به کلی ویران شده است که از جمله می توان زلزله های 548 ، 629 را نام برد . نیشابور از شهرهای کهنسال ایران است . و روزگاری مرکز خدمات بوده این شهر در سال 548 ویران گردیده و هنوز قد راست نکرده دچار هجوم مغول شد پس از آن در سال 629 زلزله شدید دیگری آن را در هم کوبید .

    در اوایل قرن نهم هجری ( سال 808 هجری قمری) بار دیگر نیشابور با زلزله های شدید کاملاً ویران شد . طبق نظرات وزارت مسکن و شهرسازی درجه بندی مناطق مختلف خراسان وزارت مسکن و شهرسازی از نظر زلزله شهرستان نیشابور دارای خطر نسبی وقوع زلزله در حد بالا می باشد . براساس بررسی به عمل آمده تعداد دفعات زلزله در شهرستان نیشابور طی 1990 1900 ، 12 بار می باشد که حداکثر زلزله های مذکور و بیشترین دفعات آن با 5/4 4 ریشتر شدت داشته است .

    آمار ارائه شده نشان می دهد که اغلب مناطق استان خراسان از نظر زلزله خیزی فعال می باشد . متأسفانه هر چند سال یکبار زلزله های مخرب بخش های وسیعی از این استان را تخریب کرده و خسارت جانی و مالی فراوانی به بار آورده است .

    2 4 اقلیم

    منطقه شهرستان نیشابور دارای آب و هوای بری و خشک است که حداکثر و حداقل متوسط درجه حرارت هوا 38 و 19 درجه سانتیگراد گزارش شده است . متوسط بارندگی 13 ساله منطقه مورد مطالعه توسط شرکت آب منطقه ای خراسان در ایستگاه محمد آباد 263 میلیمتر اندازه گیری شده است ، میزان بارندگی در قله بینالود به 600 میلیمتر در سال می رسد ، متوسط 3 ساله از تبخیر از آب در ایستگاه محمد آباد توسط شرکت آب منطقه ای خراسان 2237 میلیمتر محاسبه شده است .

    2 5 منابع آبها :

    الف ) منابع آب های سطحی :

    تمامی جریانات سطحی شهرستان نیشابور در حوضه آبریز کویر مرکزی جریان دارد و مهمترین رودخانه های آن عبارتند از :

    رودخانه سنگرد

    این رودخانه از ارتفاعات کوه قراول سرچشمه گرفته و به کال شور می ریزد . متوسط آبدهی رودخانه در طول یک دوره آماری 12 ساله در محل ایستگاه هیدرومتری سنگرد 5/24 میلیون متر مکعب گزارش شده است و هدایت الکتریکی آب این رودخانه حدود 7000 میکرومهوس بر سانتیمتر است .

    کال شور نیشابور

    این رودخانه بزرگترین رودخانه این شهرستان به شمار می آید و از ارتفاعات کوه قرمزی و کوه تخت شاه و دیز باد سرچشمه می گیرد . وسعت کل حوزه آبریز این رودخانه تا ایستگاه هیدرومتری حسین آباد جنگل 9126 کیلومتر مربع و متوسط حجم جریان یک دوره 19 ساله 6/35 میلیون متر مکعب می باشد .

    رودخانه دیزباد

    این رودخانه از بلندی های شمال شرقی دشت سرچشمه می گیرد و به کال شور می ریزد . متوسط حجم سالانه رودخانه در محل ایستگاه دیزباد 821/5 میلیون متر مکعب است . کیفیت آب برای شرب کشاورزی مساعد است .

    رودخانه دررود

    این رودخانه از ارتفاعات بینالود سرچشمه گرفته و به سمت جنوب غرب جریان می یابد . وسعت حوزه آبریز آن تا محل روستای دررود 45 کیلومتر مربع می باشد و حجم آب سالانه آن 5/9 میلیون متر مکعب است .

    رودخانه خرو

    این رودخانه از به هم پیوستن سه شاخه اصلی به وجود می آید ، از ارتفاعات بینالود سرچشمه گرفته و به کال شور می ریزد وسعت کل حوزه آبریز آن محل ایستگاه مجموع دو رود 109 کیلومتر مربع می باشد و میانگین آورد سالانه آن در محل ایستگاه خرو در طی دوره آماری 18 ساله 35/17 میلیون متر مکعب بوده است . آب رودخانه برای شرب کشاورزی مساعد است .

    رودخانه بوژان

    این رودخانه از ارتفاعات شمالی دشت نیشابور سرچشمه می گیرد . وسعت حوزه آبریز این رودخانه تا روستای بوژان حدود 36 کیلومتر مربع است . حجم آورد سالانه آن 10 میلیون متر مکعب است . دبی لحظه ای سیلاب آن 370 متر مکعب بر ثانیه می باشد .

    رودخانه فاروب رومان

    این رودخانه از به هم پیوستن چندین شاخه فرعی به وجود می آید ، از ارتفاعات بینالود سرچشمه می گیرد و به سمت جنوب جریان می یابد . سیلاب آن به کال شور نیشابور می رسد وسعت کل حوزه آبریز تا محل ایستگاه هیدرومتری فاروب رومان حدود 158 کیلومتر مربع می باشد و متوسط حجم دوره آماری 8 ساله 1/39 میلیون متر مکعب گزارش شده است .

    رودخانه طاغون

    از ارتفاعات بینالود سرچشمه گرفته و پس از پیوستن به رودخانه بار به دشت نیشابور   می ریزد . متوسط حجم جریان سالانه در طی دوره آماری 19 ساله 3/20 میلیون متر مکعب بوده است . دیگر رودخانه هایی که در این شهرستان جریان دارند عبارتند از : رودخانه بار ، رودخانه بقیع ، رودخانه اندر آب ، رودخانه حاجی بیگی .

    ب ) منابع آب های زیرزمینی

    شهرستان نیشابور در منطقه دشت واقع شده و وسعت دشت های آن 4850 کیلومتر مربع است در این شهرستان مجموع تخلیه سالیانه آب زیر زمینی حدود 84/1005 میلیون متر مکعب است . این حجم آب از 1778 حلقه چاه عمیق ، 135 حلقه چاه نیمه عمیق ، 773 رشته قنات و 166 دهانه چشمه به دست می آید و عمدتاً جهت کشاورزی و شرب به مصرف می رسد . 

    ...

    گزارش کار                           چهارشنبه 26/7/85

    مرتب کردن کمد دفترچه های طرح هادی و روستایی :

    دفترچه های را بایستی طبق بخش های نیشابور در جای خود گذاشته می شد .

    نیشابور شامل شش بخش است : 1 طاغنکوه           2 زبرخان                 3 میان جلگه           

    4 تحت جلگه                     5 مرکزی                       6 سرولایت

    گزارش کار                                                                                       پنجشنبه 27 / 7 / 85

    مرتب کردن کمد نقشه های اجرایی روستاها :

    در کمدها نقشه هایی بود که نقشه های اجرایی روستاهایی که طرح هادی داشتن گذاشته شده بود . بیشتر نقشه هایی در این کمدها بود که نقشه های روستاهایی را نشان می داد که خیابان کشی و کوچه بندی شده بود و برای خیابان کشی و کوچه بندی خیلی از خانه ها باید عقب نشینی می شدند یا بایستی خراب می شدند که نقشه ها گوله شده بودند و اسم و مشخصات روستا را روی آنها نوشته شده بود ونقشه هایی که اسم و مشخصات نداشت باید حتماً اسم و مشخصات روی آنها نوشته می شد .

    گزارش کار                                                                                         شنبه 29 /7 /85

    سوال کردن یکی از مهندسین از من برای زدن طرح پیشنهادی :

    در این روز من به قسمت وام و اعتبارات رفتم . پیش یکی از مهندسین بودم که ارباب رجوع آمد و در مورد وام و طریقه قسط بندی های آن از مهندس سوالاتی می کرد و من از مهندس سوال کردم که زیر بنای نقشه هایی که وام به آنها می دهند چند متر است که مهندس نقشه هایی را به من داد که یکی از نقشه ها ، نقشه یک واحد مسکونی 45 متری و نقشه دیگری یک واحد مسکونی 60 متری بود و مهندس از من خواست که به نقشه ها نگاه کنم و مشکلاتی که طرح معماری نقشه دارد را به او بگویم. نقشه واحد 60 متری طرح معماری خوبی نداشت که من به مهندس یک سری از مشکلات را به مهندس گفتم که مهندس گفت یک طرح پیشنهادی بده ولی جای ستون ها و باد بندها تغییر نکند . 

  • فهرست و منابع گزارش کارآموزی روستای حلالی نیشابور

    فهرست:

    ندارد
     

    منبع:

    ندارد

ثبت سفارش
عنوان محصول
قیمت