گزارش کارآموزی سیستم سردخانه و تصفیه‌ خانه در شرکت کشت و صنعت گرگان (یک و یک)

تعداد صفحات: 83 فرمت فایل: مشخص نشده کد فایل: 500003094
سال: مشخص نشده مقطع: مشخص نشده دسته بندی: گزارش پروژه کارآموزی مهندسی صنایع
قیمت قدیم:۱۱,۱۰۰ تومان
قیمت: ۸,۳۰۰ تومان
دانلود مقاله
  • خلاصه
  • فهرست و منابع
  • خلاصه گزارش کارآموزی سیستم سردخانه و تصفیه‌ خانه در شرکت کشت و صنعت گرگان (یک و یک)

    مقدمه

    شرکت کشت و صنعت گرگان، یکی از واحدهای تولید گروه دشت مرغاب (یک و یک) می‌باشد. گروه تولیدی دشت مرغاب در واقع به عنوان بنیانگذار صنعت کنسروسازی با سابقه‌ای بر یک ربع قرن در ایران است که تولیدات آن با مارک (یک و یک) در داخل و خارج کشور توزیع می‌شد.

    گروه تولیدی دشت مرغاب، با گستردگی در جنوب (شرکت دشت مرغاب) و شمال (شرکت کشت و صنعت گرگان) و غرب (شرکت ارومدشت ارومیه) به عنوان بزرگترین صنعت تبدیلی محصولات باغی و زراعی کشور مطرح می‌باشد و علاوه بر بخش صنعتی، موسسات و واحدهای کشاورزی نیز در زیرمجموعه آن مسئولیت تامین مواد اولیه مرا بر عهده دارند.

    تاریخچه:

    شرکت کشت و صنعت گرگان در تاریخ 21/12/1351 تاسیس و تحت شماره 340 در اداره ثبت اسناد گرگان به ثبت رسیده است و در تاریخ 7/12/1355 پروانه بهره‌برداری آن به شماره 395/40 به امضاء وزارت صنایع و کشاورزی وقت تحت عنوان کشت و صنعت صادر گردیده است و مرکز اصلی آن در گرگان و فعالیت اصلی آن بر اساس ماده 3 اساسنامه عبارت است از انجام کلیه عملیات مربوط به کشت و صنعت و انجام هرگونه فعالیت‌های مربوط به تولید، تبدیل و عرضه و فروش محصولات اصلی و فرعی و همچنین بهره‌برداری از سردخانه به ظرفیت سه هزار تن است.

    این واحد در مجموعه گروه تولیدی دشت مرغاب (یک و یک) که قبل از انقلاب اسلامی متعلق  به بخش خصوصی بود، پس از پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی تا سال 1366 در اختیار سازمان صنایع ملی قرار داشت و در حال حاضر سهامی عام می‌باشد.

    مشخصات کلی شرکت کشت و صنعت گرگان:

    موقعیت مکانی شرکت کشت و صنعت گرگان در مسیر جاده ارتباطی مازندران ، خراسان در شهرستان گرگان با مساحت 108265 متر مربع واقع شده است که کل مساحت زیر بنایی جهت ساختمان  وتاسیسات تولید بالغ بر16700 متر مربع بوده که شامل بخشهای اداری، تولیدی، خدماتی، انبارهای سردخانه میباشد.

    از جمله ویژگیهای منحصر به فرد شرکت کشت و صنعت گرگان در منطقه و حتی در سطح کشور وجود سردخانه هایی با ظرفیتی اسمی سه هزار تن است که در جوار سالنهایی تولیدی بوده و دارای 14 اطاق با ظرفیت 250و125 تن میباشد.

    ظرفیت اسمی کشت و صنعت گرگان بالغ بر پانزده هزار تن در سال بوده که باتولید محصولات متنوع تا بیست و پنج نوع ‍را شامل می گردد،در فصول مختلف سال صورت می پذیرد.

    ساختار سازمانی شرکت کشت و صنعت گرگان:

    شرکت سهامی خاص کشت و صنعت گرگان از نظر سازطمانی از بخشهای زیر تشکیل شده است که در ادامه در خصوص هر بخش توضیحات مختصری به استحضار میرساند.

    هیت مدیره:

            تعداد اعضای هیت مدیره پنج نفر بوده که از میان اساتید دانشگاه، مدیران صنعتی و کارشناسان  مالی و بانکی انتخواب شده اند.

    مدیر عامل:

     برابرقانون تجارت مدیریت اجرایی شرکت رابه عهده دارد و در حالی حاضر مدیر عامل وقت کارشناس ارشد صنایع غذایی میباشد واز نظر اجرایی مسولیت هماهنگی و راهبری سایر بخش ها را عهده دارد.

    واحد داری:

    این واحد امور مربوط به برنامه ریزی و ارائه خط منشی اجرایی امور ادارب و پر سنلی شرکت، نظارت بر اجرای قوانین و آئین نامه های پر سنلی و استخدام و غیزه ... را بعهده دارد.

     

     

     

    واحد بازرگانی:

    این واحد امور مربوط به برنامه ریزی ونظارت یر امور قسمتهای خرید های داخلی و خارجی و فروش محصولات، تدوین مقررات وروشهای کار در قسمت تحت سرپرستی و کنترل لازم جهت اجرای آنها بنحو مطلوب را بعهده دارد.

    واحد امور مالی:

    این احد علاوه برنامه برنامه ریزی و نظارت بر امور قسمتها به کنترل کلیه اسناد دریافتی و پرداختی و عملیات حسابداری مالی،تنظیم صورت حسابهای مالی وتنظیم بودجه را به عهده دارد.

    واحد کشاورزی:

    ‍ شرکت کشت و صنعت گرگان در سطح حدود 147 هکتاراز ارضی کشاورزی منطقه گرگان و گنبد به صورت مستقیم اقدام به فعالیتهای کشاورزی با روش‌های مکانیزه و متد جدید کاشت، داشت و برداشت می‌نماید و از این طریق همه ساله مقداری از مواد اولیه مورد نیاز خود را تامین می‌نماید.

    واحد انبارها:

    با توجه به ضرورت و اهمیت نقش نگهداری در صنایع تبدیلی واحد انبارهای شرکت کشت و صنعت گرگان با مساحتی بالغ بر 7450 متر مربع و فضای سردخانه این به مساحت 2244 مترمربع به ارائه خدمات و تغذیه خطوط تولید و عرضه و تحویل محصولات ساخته شده بر شبکه وسیع پخش اقدام می‌نماید.

    واحد کنترل کیفی:

     به دلیل حساسیت بسیار زیاد مواد غذایی تبدیلی و توجه ویژه به کیفیت ظاهری و باطنی محصولات تولیدی و همچنین به منظور تحقق اهداف از پیش تعیین شده، در خصوص تولید محصول، درجه یک شرکت کشت و صنعت با بکارگیری نیروی مجرب و کارآزموده در واحد کنترل کیفی کلیه  مراحل قبل، در جریان و تولید را با روش‌ها و دستگاه‌های جدید آزمایشگاهی کنترل و آزمایش نموده و بدین منظور تعداد 6 کارشناس در رشته‌های مهندسی صنایع غذایی میکروبیولوژی و کشاورزثی را به خدمت گرفته است. شایان ذکر است یکی از رموز موفقیت محصولات یک و یک و رضایت مشتری از این محصولات، توجه بسیار زیاد به امر کیفیت می‌باشد.

    واحد تعمیر و نگهداری

    این واحد به منظور سرویس‌دهی به واحد تولید، بکارگیری، تکنولوژی جدید و تعمیرات منظم و دوره‌ای با انجام برنامه‌های بازسازی سالانه و آماده‌سازی خطوط تولید در جهت افزایش ظرفیت و بقای فعالیت‌های فصلی تولید محصولات فعالیت می‌نماید.

     

     

     

    واحد تولید

    این واحد امور مربوط به تنظیم و ارائه برنامه تولید و نظارت بر اجرای عملیات طرح‌های توسعه و اصلاح خط تولید هماهنگی با واحدهای دیگر و تولید محصولات بر اساس برنامه پیش‌بینی شده را بر عهده دارد.

    واحد تحقیق

    این واحد در سال 1371، به عنوان یکی از بخش‌های اصلی ساختار شرکت کشت و صنعت گرگان به تصویب رسید و آنچه در فرآیند شکل‌گیری و ایجاد بخش حائز اهمیت می‌باشد، این است که ابتدا، اعتقاد و باور ظهور و فعالیت این واحد در قالب احساس نیاز شکل گرفت و پس از نمود بخشیدن به برخی از فعالیت‌های تحقیق و توسعه از قبیل برنامه‌ریزی و اجرای برنامه بازسازی خطوط تولید، بنیه کارشناسی شرکت از طریق استخدام نیروهای متخصص، ارتقاء در سطح دانش فنی با استفاده لز تکنیک‌ها و روش‌های آموزشی و به فعل رساندن ایده‌های مربوط به محصول جدید، گنجاندن آن در برنامه پیش‌بینی تولید به ایجاد یا تاسیس این واحد اقدام گردید.

    این واحد هم اکنون به طور فعال در چهار بخش تحقیقات صنعتی، کشاورزی، مالی و بازرگانی و مهندس نیروی انسانی و آموزشی انجام وظیفه می‌نماید و طی ارتباط مستمر با دانشگاه‌های معتبر کشور جدیدترین اطلاعات را دریافت داشته و از اساتید مربوط در قالب مشاورین تحقیق مدد می‌گیرد.

    طرح‌های توسعه‌ای در دست اقدام

    1. افزایش ظرفیت خط رب گوجه‌فرنگی و بسته‌بندی اسپتیک:

    با توجه به پتانسیل بالای منطقه در تولید گوجه‌فرنگی، سالانه بالغ بر 130000 تن، به طور متوسط بالغ بر 2000 تن گوجه‌فرنگی در روز می‌باشد. با عنایت به فرمایشات مقام معظم رهبری مبنی بر جایگزینی ارز حاصل از صادرات غیرنفتی به جای ارز حاصل از فروش نفت خام و همچنین در جهت تحقق سیاست توسعه صادراتی دولت محترم جمهوری اسلامی ایران، در نظر است  نسبت به افزایش ظرفیت حدود 300 تن دیگر گوجه‌فرنگی در روز و با ارتقاء تکنولوژی بسته‌بندید رب گوجه‌فرنگی در بسته‌های اسپتیک، مطابق با نیازهای بازارهای بین‌المللی، به طوری که رب گوجه‌فرنگی استرلیزاسیون کامل در کیسه‌های آلومینیومی بسته‌بندی و به اکثر نقاط جهان صادر گردد.

    2. دو مداره نمودن اطاق‌های سردخانه:

    با توجه به تولید محصولات منجمد شده، سردخانه فعلی گنجایش ظرفیت محصولات تولید شده منجمد را نداشته و در این راستا تصمیم به دو مداره نموده 5 اتاق از سردخانه موجود با افزایش ظرفیت 1250 تن دیگر را داریم.

    3. صنایع تبدیلی فرآورده‌های آبزی:

    با توجه به اهمیت موضوع توسعه صنایع مورد استفاده صنایع تبدیلی و قرار گرفتن این واحد در کنار دریای پربرکت خزر و پتانسیل بالای استان جهت پرورش آبزیان آب شیرین، واحد تحقیق و توسعه شرکت با انجام سلسله تحقیقات در زمینه عمل‌آوری فرآورده‌های آبزی اقدامات موثری را جهت تبدیل ماهی کیلکا و ماهی‌های پرورشی آب گرم (فیتوفاک) و میگو انجام داده است که تولید آزمایشی آنها انجام شده و انشاءاله در آینده نزدیک بر تجهیز نمودن سالن تولید و نصب ماشین‌آلات مورد نیاز به تولید انبوه خواهیم رسید.

    4. اجرای پروژه تصفیه‌ خانه فاضلاب صنعتی:

    پروژه احداث تصفیه‌ خانه صنعتی شرکت، یکی از بزرگترین تصفیه‌خانه‌های موجود در کارخانجات استان می‌باشد. ظرفیت عملی تصفیه‌خانه بر اساس اطلاعاتی نظیر وضعیت پرسنلی و برنامه کار، ظرفیت تولید و تنوع آنها در کارخانه، برنامه زمانی تولیدات مختلف، منابع تامین آب مصرفی و میزان مصرف آب در فصول مختلف در بالاترین پیک کاری در حدود 2400 مترمکعب در شبانه‌روز درنظر گرفته شده و هدف از اجرای این پروژه و احداث تصفیه‌خانه، حفظ کیفیت پساب تصفیه شده خروجی در حد استاندارد و ضوابط موجود به منظور امکان استفاده مجدد از آن در آبیاری فضای سبز کارخانه و یا زمین‌های زراعی اطراف، پستشوی مواد اولیه مصرفی (شستشوی اولیه)، شستشوی محوطه کارخانه و کف سالن‌ها، شستشوی دستگاه‌ها و سبدهای مورد استفاده و نهایتاً در صورت لزوم دفع آن به مسیر رودخانه فصلی مجاور شرکت می‌باشد.

  • فهرست و منابع گزارش کارآموزی سیستم سردخانه و تصفیه‌ خانه در شرکت کشت و صنعت گرگان (یک و یک)

    فهرست:

    مقدمه. 3

    تاریخچه: 4

    مشخصات کلی شرکت کشت و صنعت گرگان: 5

    ساختار سازمانی شرکت کشت و صنعت گرگان: 5

    طرح‌های توسعه‌ای در دست اقدام. 9

    آمار کارکنان شرکت در سال‌های 77.78 به تفکیک... 11

    نمودار تولید سالیانه شرکت از سال 1372 لغایت 1378.. 12

    خط تولید خلال نیمه سرخ و منجمد سیب‌زمینی (فرنج‌فرایز). 12

    توضیحی مختصر درمورد سردخانه: 12

    سیکل زیر صفر: 12

    سیکل تبرید: 12

    1) کمپرسور: 12

    2) سپراتور: 12

    3) کندانسور: 12

    4) رسیبل: 12

    5) اواپراتور: 12

    6) شیرهای فشارشکن: 12

    سیکل تونل انجماد: 12

    سیکل بالای صفر: 12

    اهداف کارآموزی.. 12

    فصل اول.. 12

    انواع محصولات و نحوه تولید آن در شرکت.. 12

    فصل دوم. 12

    تعاریف و آشنایی با اصطلاحات.. 12

    فصل سوم. 12

    سیستم تولید بخار (Steam Generation). 12

    اجزاء مربوط به سیستم (System Components). 12

    دیگ لوله آتشی (Fire tube): 12

    دیگ بخار (Boilers): 12

    بدنه اصلی دیگ: 12

    وسایل جانبی: 12

    محل و شرایط نصب دیگ: 12

    سیستم هدایت سوخت: 12

    آشنایی با آب و ناخالصی‌های آن (Introduction to water and to impurities): 12

    مشکلات آب صنعتی (Industrial water problems): 12

    منبع آب تغذیه: 12

    شرایط آب تغذیه: 12

    توضیح مختصری در مورد سختی‌گیرها: 12

    خوردگی: 12

    کنترل خوردگی: 12

    1. انتخاب سوخت: 12

    خوردگی ناشی از خاکستر سوخت مایع: 12

    علل ایجاد عیوب در دیگ‌های بخار. 12

    تشکیل رسوب: 12

    لوله‌کشی عبور بخار: 12

    دستورالعمل راه‌اندازی دیگ‌های بخار: 12

    عملیاتی که باید در هر شیفت انجام گیرید (برنامه روزانه): 12

    برنامه هفتگی دیگ‌های بخار: 12

    برنامه ماهانه: 12

    برنامه فصلی: 12

    روش‌های تمیزکاری: 12

    خاموش کردن دیگ برای مدتی کوتاه: 12

    خاموش کردن دیگ برای مدتی طولانی: 12

    عیوبی که ممکن است در سیتسم کار بوجود آید: 12

    جدول شماره 1. 12

    .

    منبع:

    ندارد.

ثبت سفارش
عنوان محصول
قیمت