گزارش کارآموزی بررسی استرس شغلی بر روی کارمندان در شهرداری منطقه 16 تهران

تعداد صفحات: 59 فرمت فایل: مشخص نشده کد فایل: 500003080
سال: مشخص نشده مقطع: مشخص نشده دسته بندی: گزارش پروژه کارآموزی روانشناسی
قیمت قدیم:۸,۷۰۰ تومان
قیمت: ۵,۹۰۰ تومان
دانلود مقاله
  • خلاصه
  • فهرست و منابع
  • خلاصه گزارش کارآموزی بررسی استرس شغلی بر روی کارمندان در شهرداری منطقه 16 تهران

    رشته روانشناسی صنعتی – سازمانی 

    تاریخچه:

    امور شهری و رسیدگی به شهرها و به طور کلی هر جامعه مسکونی انسانی از دیرباز مورد توجه بوده است. در گذشته و قبل از پیدایش شهرها و در جوامع کوچک انسانی شاید ریش­سفیدان جامعه و یا به اصطلاح «کدخدایان» تمام امور شهری را به عهده داشتند و به علت کوچک بودن جامعه و فضای زندگی موفق به این کار می­شدند. البته این کار به صورت ابتدایی و غیر سازمان­یافته خود صورت می­گرفت.

    با گسترش شهرها و تمایل بشر برای شهرنشینی نیاز به چند سازمان مختلف برای رسیدگی به امور شهری که تعداد آن بسیار زیاد و محدوده آن بسیار وسیع است احساس شد. با پیدایش اولین شهرها شهرداری­ها نیز آغاز به کار کردند که در ابتدا کارشان نظافت شهری و رفت و روب شهرها بوده است و حیطه وظایف آنها بسیار محدود بوده. شاید جالب باشد بدانید اولین شهرداری در دوران پادشاهی هخامنشی در ایران بوجود آمد.

    در تهران و پس از پایتخت شدن این شهر به عنوان مرکز ایران، تهران اهمیت ویژه­ای پیدا کرد و نیاز به مدیریت شهری احساس شد.

    در سال 1286 شهرداری تهران با نام سابق« بلدیه» آغاز به کار کرد. و در آن زمان مسئول نظافت شهری و جمع­آوری زباله بود اما با گسترش شهر روند روزافزون ساخت و سازها حیطه وظایف شهرداری بیشتر شد.

    اهداف و وظایف شهرداری تهران

    شرح وظایف فعلی شهرداریها (مصوب سال 1309) بیش از تکالیف جاری شهرداریها بوده و اغلب این وظایف (مانند تأمین آب و روشنایی شهر، نصب و نظارت برگه قیمت اجناس...) با مشارکت یا توسط دیگر سازمانهای دولتی انجام می­شود. لکن بخشی از نیازهای جدید و اساسی مدیریت کلان شهرها (مانند کاهش ترافیک و تسهیل تردد شهرها، حفظ محیط زیست و کاهش آلودگی هوا، خودکارسازی امور شهروندان و ترویج فرهنگ و رفاه شهری) از وظایف مصوب شهرداریها نبوده و هماهنگی و مشارکت دیگر واحدهای ذیربط با شهرداری کلان شهر مصوب و الزامی نمی­باشد که ساماندهی و هدایت مطلوب کلان شهر را نامقدور و بعید نموده و بازنگری قوانین فعلی مدیریت کلان شهرها را ضروری می­نماید.

    اهم وظایف مصوب فعلی شهرداریها در ذیل آمده است:

    ایجاد توسعه، تنظیف، نگهداری و اصلاح معابر و مجاری آب و فاضلاب

    پیشنهاد اصلاحات شهری، صدور پروانه ایجاد و اصلاح کلیه ساختمانهای شهر

    مراقبت و تشریک مساعی در امور بهداشت اهالی (برای جلوگیری از امراض همگانی و دفع حیوانات مضر)

    تأسیس مؤسسات فرهنگی، بهداشتی و تعاونی و مساعدت مالی به انجمن­های تربیت بدنی و خانه و مدرسه

    تهیه مقررات صنفی و پیشنهاد آن به شورای شهر و مراقبت در امور اصناف، صدور پروانه کسب اصناف، تعطیلی اماکن بی­پروانه و جلوگیری از ایجاد، تأسیس و ادامه کار مشاغل و اماکن غیربهداشتی یا مزاحم

    اتخاذ تدابیر لازم برای حفظ شهر از خطر سیل و حریق، احداث ابنیه عمومی مورد نیاز شهر (مانند کشتارگاهها، میدانها، باغ کودکان، ورزشگاه، غسالخانه و گورستان و تهیه وسایل حمل اموات)

    اتخاذ تدابیر لازم برای ساخت خانه­های ارزان برای اشخاص بی­بضاعت و تشریک مساعی با مراکز مسئول حفظ ابنیه عمومی، آثار باستانی، مساجد و غیره

    تهیه و تعیین میادین عمومی فروش ارزاق و اتخاذ تدابیر برای فراوانی، مرغوبیت و حسن اداره فروش گوشت و نان شهر و تردد و توقف وسایل نقلیه

    پیشنهاد برقراری یا لغو عوارض شهر، تغییر نوع و میزان عوارض، برآورد و تنظیم بودجه و متمم اصلاحیه و تفریغ آن و پیشنهاد و اجرای برنامه­های عمرانی (با تصویب شورا)

    انجام دیگر امور مصوب شورای شهر

     

    گسترش شهرتهرانآآ

    با روند ساخت و ساز شهری و مهاجرت به شهرها و به ویژه تهران و گسترش کلان شهر بزرگ ایران، تهران به مناطق مختلف تقسیم شد. که در حال حاضر به 22 منطقه تقسیم شده است.

    شهرداری منطقه 16 بعد از انقلاب اسلامی آغاز به کار کرد مناطقی از جمله نازی­آباد، خزانه بخارائی، جوادیه، علی­آباد و ... را تشکیل می­دهد.

    شهردار این منطقه جناب دکتر صبری هستند که مستقیماً از سوی شهردار تهران منصوب می­شدند.

    شهرداری منطقه 16 خود به 4 ناحیه تقسیم می­شود که هر کدام از این نواحی قسمتی از این منطقه را شامل می­شود.

    ساختمان جدید شهرداری منطقه 16 در تاریخ بهمن ماه 1385 توسط شهردار محترم تهران افتتاح گردید.

     

    آشنایی مکان کارآموزی

    ساختمان شهرداری منطقه 16 در میدان بهمن کنار فرهنگسرای بهمن قرار گرفته است.

    این ساختمان بسیار زیبا و نوساز است و از 2 قسمت و 2 ساختمان تشکیل شده ، در ساختمان کوچک کنار ساختمان اصلی دبیرخانه و کارگزینی قرار دارد. در جلوی این ساختمان فضای سبز زیبا و در کنار ساختمان پارک بزرگی واقع شده. قسمت­های مختلف ساختمان اصلی در نمودار زیر آمده است

    آشنایی با فضای کلی محل کارآموزی:

    طبقه دوم

    حوزه دفتر شهردار:

    تشکیل شده از دفتر جناب آقای شهردار، کار ایشان نظارت بر کارها، مدیریت شهری، ایراد دستور، امضاءها و ...

    در حوزه دفتر شهردار رئیس دفتر ایشان مشغول به کار هستند که وظیفه ایشان هماهنگی کارهای جناب شهردار است اعم از ملاقات­ها، بازدیدها و نامه­ها و ... همچنین منشی ایشان برای پاسخگویی به تلفن دریافت پیامهای شهردار و با هماهنگی شهردار پاسخگویی به پیامهاست.

    اداره آموزش

    اداره آموزش مسئولیت مهم و بسیار کارساز آموزش حین خدمت کارمندان و کارکنان شهرداری را برعهده دارد. در بحث روان­شناسی صنعتی و سازمانی بحث آموزش حین خدمت بسیار مهم است و در بالا بردن بهره­وری و تخصص کارکنان،  فعالیت مهمی محسوب می­شود.

    حراست

    کارمندان حراست مسئول نظارت بر رعایت قوانین اداری و همچنین رعایت

    شئونات اسلامی و تخلفات کارمندان می­باشند.

    فناوری و اطلاعات

    قسمت فناوری اطلاعات قسمتی است که طراحی سایت­های اینترنتی و بروز کردن اطلاعات داخل سایت و هماهنگی تمام شبکه­های قسمت­های مختلف اداری شهرداری را عهده­دار است. تأسیس سایت­های جدید و گرفتن اطلاعات از سایت­های دیگر از وظایف این قسمت است.

    مشاورین

    گروه مشاورین همان طور که از اسمش برمی­آید کار مشورت دادن به ارباب رجوع در تمام موارد مربوط به شهرداری را دارد. مشورت در امور ساخت و ساز، مرمت، جواز، پایان­کار و ... را عهده­دار هستند.

    اداره بودجه:

    اداره بودجه مسئول حساب کردن بودجه مورد نیاز شهرداری درخواست این بودجه و تقسیم این بودجه به قسمت­های مختلف و همچنین نحوه استفاده از این بودجه را دارد. همچنین این اداره مسئول تصویب بودجه برای قسمت­های مختلف نیز می­باشد.

     

    معاونت هماهنگی و برنامه­ریزی:

    این معاونت به عنوان یکی از معاونین شهردار مسئول هماهنگی و برنامه­ریزی کوتاه، میان و بلندمدت را عهده­دار هستند. این اداره بعد از برنامه­ریزی برای یک دوره کاری مسئول هماهنگی برای اجرای این برنامه­ها هستند.

    کارشناس حقوقی و اداره حقوقی:

    این اداره که از کارشناسان حقوقی و حقوق­دانان در امور شهرداری و شهرسازی تشکیل شده مسئول رسیدگی به مسائل حقوقی و موانع پیش روی شهرداری در اجرای برنامه­ها و طرحها می­باشد. در واقع این کارشناسان وکلای شهرداری به حساب می­آیند. موانع حقوقی و احقاق حق توسط این کارشناسان انجام می­شود.

    مشاور شهردار در امور ایثارگران:

    این واحد کار رسیدگی و مشاوره در امور ایثارگران که در شهرداری کار می­کنند و یا ارباب رجوع که خود از ایثارگران است و مشکلی دارد که توسط شهرداری حل می­شود را دارد. این واحد رسیدگی به کارهای خانواده­های شهدا، جانبازان، آزادگان و رزمندگان را عهده­دار است.

     

    بازرسی:

    این واحد برای نظارت و بازرسی در امور شهرداری منطقه 16 توسط شهرداری مرکز تعیین شده. وظیفه این واحد نظارت و بازرسی و برخورد با تخلفات و همچنین گزارش تخلفات به شهرداری مرکز می­باشد.

    طبقه اول:

    قائم مقام

    نفر دوم بعد از شهردار قائم مقام منطقه می­باشد که برای کمک به شهردار و همچنین در غیاب شهردار کارهای ایشان را انجام می­دهد.

    روابط عمومی

    روابط عمومی شهرداری منطقه 16 در طبقه اول قرار دارد که  این واحد گرفتن پیام­های 1888 که پایانه ارتباط با مردم شهرداری تهران هست همچنین بررسی مشکلاتی که مردم با تلفن 137 شهرداری مطرح می­کنند، گرفتن پیشنهادات و انتقادات و نظرات مردم، گرفتن فکس و ابلاغیه­ها و انتقال آن به واحدهای مربوط و اطلاع­رسانی برای مردم و کارکنان است.

    (جداول در فایل اصلی قابل مشاهده است)

  • فهرست و منابع گزارش کارآموزی بررسی استرس شغلی بر روی کارمندان در شهرداری منطقه 16 تهران

    فهرست:

    ندارد.
     

    منبع:

    1-روانشناسی ومراقبیت ازسلامت الیور رابرت ترجمه حسنی ، دکتر استکی وخانم افشار .

    2- روانشناسی کار دکتر محمود ساعتچی

    3- روانشناسی کاربردی برای مدیران ، درخانه – مدرسه وسازمان دکتر محمود ساعتچی

    4- آمادگی شغلی مرجان فرجی

    5- مکانیک بدن واصول طراحی ایستگاه کار ، تالیف : مهندس محمد علی ارمکی

    6- استرس شغلی ، غلامرضا خواجه پور.

    7-سازمان ، مدیرت وفشار روانی مهدی ابزری ، حمید سرایداریان .

    8- مدیریت استرس کنت بلانچارد ترجمه بهزاد رمضانی

    9- روان شناختی استرس وسلامتی رابرت ترجمه مهرداد فیروز بخت وحیده عرفانی .

    10- امور استخدامی مرجان فرجی 

    .

ثبت سفارش
عنوان محصول
قیمت