گزارش کارآموزی در داروسازی اسوه

تعداد صفحات: 89 فرمت فایل: مشخص نشده کد فایل: 500003063
سال: مشخص نشده مقطع: مشخص نشده دسته بندی: گزارش پروژه کارآموزی علوم پزشکی
قیمت قدیم:۱۱,۷۰۰ تومان
قیمت: ۸,۹۰۰ تومان
دانلود مقاله
  • خلاصه
  • فهرست و منابع
  • خلاصه گزارش کارآموزی در داروسازی اسوه

    تاریخچه

    شرکت داروسازی اسوه (سهامی عام) با قدمتی بیش از 39 سال، درسال 1345 با نام شرکت ایران مرک «سهامی خاص» تاسیس و تحت شماره 11234 در اداره ثبت شرکت های تهران به ثبت رسیده از سال 1348 بهره برداری از کارخانه شروع گردید در تاریخ 8/12/1360 به شرکت اسوه تغییر نام یافت و در سال 1370 به «سهامی عام» تبدیل گردید و از 7/12/1372 در سازمان بورس اوراق بهادار تهران پذیرفته شد. همچنین با توجه به تعلق حدود 65% سرمایه اسوه به شرکت مدیریت سرمایه گذاری بانک ملی ایران (سهامی عام) و شرکت های زیر مجموعه آن، شرکت اسوه از جمله شرکت های تابع مدیریت سرمایه گذاری بانک ملی ایران میباشد.

    محل کارخانه و مرکز اصلی شرکت در تهران- جاده قدیم کرج-شاد آباد- خیابان 17 شهریور واقع است.

    شرکت در سال 1383 با استقرار سیستم مدیریت کیفیت و سیستم مدیریت زیست محیطی به صورت تلفیقی، موفق به اخذ گواهینامه ی ISO9001 و ISO14001 گردید.

    در حال حاضر شرکت دارای گواهینامه های استقرار سیستم مدیریت کیفیت و سیستم مدیریت زیست محیطی مطابق با استانداردهای ISO9001:2000 و ISO14001:2004 از شرکت TUV NORD ‌آلمان میباشد.

    شرکت داروسازی اسوه زمینی به مساحت بالغ بر 18000 متر مربع و زیر بنای معادل 10580 متر مربع احداث شده است و شامل دپارتمان های تولید، آزمایشگاه تحقیقات و توسعه، آزمایشگاه کنترل کیفیت، فنی مهندسی، انبارها و اداری است.

    شرکت داروسازی اسوه دارای پنج خط تولید به قرار زیر است:

    1-خط تولید آمپول

    2-خط تولید قطره

    3-خط تولید قرص های جوشان

    4-خط تولید ساشه پودر و گرانول

    5-خط تولید قرص های ساده و روکش دار

     

    مقدمه:

    همانطور که گفته شد یکی از واحدهای آزمایشگاهی موجود در کارخانه داروسازی اسوه واحد تحقیقات و توسعه میباشد که پرسنل آن متشکل از چند دکتر داروساز و چند شیمیست میباشد که در ‌آن بخش به کار تحقیقات و تولید و توسعه داروهای جدید مشغول هستند.

    به عنوان توضیح بیشتر می توان گفت که دارو سازان در آن واحد داروهای جدید را تهیه میکنند و شیمیست ها نیز آزمایش های لازم را در رابطه با پایداری و خصوصیات فیزیکی داروها قبل و بعد از تهیه انجام میدهند.

    شایان ذکر است که آزمایشات پایداری بر روی داروها در طی ماه های متوالی تکرار میشود.

    دارو ها سپس به خط تولید فرستاده شده و کنترل بیشتر به آزمایشگاه دیگری به نام کنترل کیفیت محول میشود که در این واحد دارو در حین تولید آزمایش میشود.

    در آزمایشگاه کنترل کیفیت علاوه بر آزمایش هایی که در تحقیقات انجام شده بود آزمایش های میکروبی نیز انجام شده و کیفیت دارو از همه لحاظ تایید میشود.

    پس از تایید نهایی دارو به بازار فروش عرضه خواهد شد.

    با توجه به مطالبی که در مورد فعالیت های ‌آزمایشگاهی این شرکت گفته شد و نیز مشترک بودن یک سری از فعالیت ها بین این دو واحد و همچنین توضیحات بیشتر در مورد خصوصیات و قوانین آزمایشگاه ما در این گزارش به بررسی توام این دو واحد خواهیم پرداخت.

     

     

    اصول کلی و قوانین کنترل های آزمایشگاهی

    بخشی از کنترل های آزمایشگاهی تعیین موارد زیر است:

    مشخصات، استانداردها و برنامه های نمونه برداری، روش های آزمایش دقیق و صحیح به منظور حصول اطمینان از انطباق اجزاء ظروف محصولات دارویی و درپوش ها و مواد در حین ساخت و برچسب ها و محصولات دارویی با استانداردهای مخصوص صحت نوع ماده و پتانسی و کیفیت و خلوص.

    آزمایشگاه کنترل کیفیت معمولاً از دو واحد آزمایش تشکیل میشود:

    1.آزمایشگاه شیمیایی

    2.آزمایشگاه میکروبیولوژیکی

    کار آزمایشگاه شیمیایی عبارتست از اندازه گیری های شیمیایی و آزمایش های مواد اولیه واجزاء ورودی و محصولات در دست ساخت و فرآورده های ساخته شده به منظور حصول اطمینان از انطباق آنها با مصوبات رسمی دارو سازی و یا مشخصات داخل کارخانه.

    واحد میکروبیولوژیکی آزمایش های مختلفی، از جمله آزمایش های مخصوص آلودگی میکروبیولوژیکی در مواد اولیه وارده و اجزاء مشخص شده را انجام میدهد، شمارش میکروبی پلت ها که در حین عملیات استریل انجام می گیرد در انکوباتور قرار داده شده و تحت نظر گرفته میشود. پیش از ترخیص محصول برای توزیع آزمایش های مناسب استریلزا سیون روی کلیه ی اشکال ترکیبی خاص، از جمله موارد تزریقی و داروهای چشمی تکمیل میشود. آزمایشگاه های کنترل کیفیت غالباً دارای یک قسمت تحقیقاتی هستند که روش های آنالیز صحیح تر و اقتصادی تر و دقیق تری را بوجود می آورد.

    در بسیاری از موارد مشخصات و روش های آزمایش توسط مصوبات رسمی فارماکوپه ی ایالات متحده (USP) یا فرمولر ملی (NF) تعیین و مقرر میشود. با اینکه روش های مصوبات رسمی به منزله ی حکم نهایی در مورد داروها و اجزاء مندرج در آن است. لیکن تولید کننده ی دارو مجاز است سایر روش ها یا وسایل اتوماتیک را در مسیر آزمایش ها جایگزین کند، مشروط بر اینکه نتایج حاصله با نتایج بدست آمده از پروتکل های رسمی یکسان باشد. مقررات داروهای جدید (NDR) شیوه های آزمایش را محدود به شیوه های می کند که در درخواست ثبت داروهای جدید (NDA) تصویب شده است. بر سر این که وقتی اقلام مورد بحث در مصوبات رسمی قرار گرفته اند، روش های داده شده (NDA) می توانند جایگزین شوند یا خیر، اختلاف عقیده وجود دارد.

    شیوه های آزمایش داخلی کارخانه برای داروها یا اجزاء غیر رسمی باید همواره نتایج یکنواختی بدست دهد، تا بتوان از بی خطری و تاثیر درمانی محصول نهایی اطمینان حاصل کرد. ابداع این ضوابط از وظایف مشترک قسمت های تحقیق و ابداع، تعیین مشخصات محصول و آزمایشگاه های کنترل کیفیت است.

    تعیین و ایجاد روش های آزمایش مطمئن علمی، نیازمند مقررات کافی برای تعیین و بررسی قابلیت اعتماد و صحت و دقت، انجام روش های آزمایش و وسایل آزمایشگاهی مورد استفاده میباشد.

    تعیین قابلیت اعتماد مراحل آزمایشی از طرق زیر ممکن است:

    استفاده همزمان از چندین شیوه یا اندازه گیری بازیافت ها با استفاده از روش های استاندارد اضافه کردن مواد، یا تعیین مقدار در نمونه هایی با ارزش های معلوم که با دقت تهیه شده باشد. به منظور تعیین اندازه بازیافت ها برای تعیین انحراف استاندارد و همچنین برای تعیین میزان حساسیت آزمایش، آزمایش های مکرر لازم باید انجام شود.

    دقت روش آزمایش منوط است به اشخاصی که آن روش را بکار می گیرند. قبل ازهر چیز، تنها پرسنلی شایسته ی اجزای روش های آزمایش هستند که از نظر تحصیلات و آموزش و تجربه دارای صلاحیت باشند. به منظور ثبت و ضبط مدارک تحصیلی پرسنل، باید برای هر یک از کارمندان آزمایشگاه پرونده ی پرسنلی شامل مشخصات زیر نگهداری کرد:

    1-نام

    2-شرح تحصیلات دانشگاهی و مدارک تحصیلی و تاریخ دریافت مدارک

    3-تجربیات مربوط، از جمله محل و شرح و تاریخ ها

    4-دوره های باز آموزی و آموزش: موضوع و محل و تاریخ ها

    5-آثار منتشره و تاریخ چاپ آنها

    6-امتیازات تحصیلی و تشویق نامه ها

    7-مسئولیت های محوله در آزمایشگاه و فهرست آزمایشها و اندازه گیری هایی که شخص مجاز به اجرای آنهاست. هنگامی که شخصی برای انجام اندازه گیری خاصی واجد صلاحیت تشخیص داده میشود، نباید هیچ گونه دسترسی به راهنمایی شفاهی از سایر پرسنل آزمایشگاه داشته باشد. منظور اینست که شخصی که دارای صلاحیت است، باید صرفاً از روی دستورالعمل های مدون کار کند. چنانچه دستورالعمل ها کافی نباشد، عدم توانایی در اجرای اندازه گیری بدون راهنمایی اضافی این عدم کفایت را نشان میدهد.

    بدین ترتیب، معیاری هم بدست می آید برای قابلیت انتقال روش و اینکه آیا دیگران نیز می توانند از آن بطور صحیح استفاده کنند یا نه. گذشته از دقت و قطعیت، یکی دیگر از ویژگی های روش های صحیح علمی اندازه گیری، دستیابی به نتایج یکسان توسط اشخاص مختلف است.

    روش های داخلی کنترل کیفیت در نهایت باید موجب تسهیل اجرای صحیح کار شود. استفاده از جدول های کنترل به منظور ثبت نتایج آنالیز بچ های متوالی از تولید یک محصول، وسیله ای است برای ردیابی تغییرات غیر راندوم و روش های نامطلوب چه در مرحله ی تولید و چه در آزمایشگاه.

    به منظور چک کردن صحت روش های آنالیز و صلاحیت پرسنل کنترل کیفیت در فواصل منظم، می توان به نمونه های قبلاً آنالیز شده و نمونه های استاندارد مراجعه کرد. در مورد آنالیزهای ماشینی پشت سر هم، استانداردها می بایست به فواصل منظم اندازه گیری شود تا انحرافات تصحیح گردد و از صحت نتایج اطمینان حاصل شود.

    کنترل های آزمایشگاهی باید شامل موارد زیر باشد:

    1)بررسی و تعیین تطابق برای قبول هر سری از هر محموله از اجزاء و ظروف محصولات دارویی و درپوش ها و برچسب های مورد استفاده در تولید، پروسه و بسته بندی یا نگهداری محصولات دارویی از طریق تطبیق آنها با مشخصات تدوین شده. مشخصات باید شامل شرح روش های نمونه برداری و آزمایش های مورد استفاده باشد. نمونه ها باید معرفی از کل کالا بوده و کاملاً مشخص شده باشد. چنین روش هایی ضمناً مستلزم آزمایش مجدد و مقتضی هر یک از اجزاء و ظروف محصولات دارویی یا در پوش هایی است که مستعد خرابی هستند.

  • فهرست و منابع گزارش کارآموزی در داروسازی اسوه

    فهرست:

    تاریخچه .................................................................................................................... 1

    مقدمه......................................................................................................................... 3

    اصول کلی و قوانین کنترل های آزمایشگاهی.............................................................. 4

    آزمایش و ترخیص برای توزیع................................................................................. 17

    دفتر گزارش مردودیت ها......................................................................................... 22

    اصول آزمایش پایداری............................................................................................. 24

    ارزیابی دارو با دو نوع آزمایش پایداری.................................................................... 30

    تعیین میزان تغییرات متغیرهای اصلی در فرمولاسیون اشکال دارویی........................ 33

    موارد عدم مصرف دارو............................................................................................. 34

    عوامل ناپایداری و تخریب داروها.............................................................................. 35

    عوامل موثر در تخریب شیمیایی دارو........................................................................ 38

    معیارهای  فیزیکو شیمیایی در پایداری و پیش بینی پایداری...................................... 39

    اشکال دارویی جامد

    دیدگاههای پایداری در مورد سیستم های پراکنده.................................................... 40

    مطالعه پایداری و تعیین عمر مفید داروها................................................................... 44

    دلایل آزمایشات پایداری.......................................................................................... 45

    نتیجه کلی از آزمایشات پایداری............................................................................... 46

    ظروف نگهداری دارو................................................................................................ 48

    گزارش موردی از برخی فعالیتهای آزمایشگاه تحقیقات............................................ 51

    ضمیمه....................................................................................................................... 69

    خوشبوکننده ها و چاشنی ها و رنگهای مورد استفاده در داروها.................................. 70

    برخی از تعاریف و سرواژه ها وعلامتهای اختصاری در شیمی دارو.............................. 77

    منابع......................................................................................................................... 82

    .

    منبع:

    .روش های صحیح تولید فرآورده های دارویی برنامه ای برای کنترل همه جانبه کیفیت- نویسندگان سیدنی ه.ویلیگ، موری م. تاکرمن، ویلیام س.هیچینگز- ترجمه ی پروانه ستاری - ناشر شرکت (سهامی خاص) پخش فردوس- چاپ اول- سال 1366

    2.قرص سازی- تالیف مرتضی رفیعی تهرانی- موسسه انتشارات و چاپ دانشگاه تهران- چاپ اول - بهار سال 1377

    3.فارماکوپه ی ایران-تالیف دکتر مرتضی رفیعی تهرانی- موسسه انتشارات و چاپ دانشگاه تهران- چاپ اول- سال 1383

    .

ثبت سفارش
عنوان محصول
قیمت