گزارش کارآموزی سخت افزار کامپیوتر در سایت خدمات کامپیوتری آریانا

تعداد صفحات: 50 فرمت فایل: مشخص نشده کد فایل: 500003009
سال: مشخص نشده مقطع: مشخص نشده دسته بندی: گزارش پروژه کارآموزی مهندسی کامپیوتر
قیمت قدیم:۷,۸۰۰ تومان
قیمت: ۴,۶۰۰ تومان
دانلود مقاله
  • خلاصه
  • فهرست و منابع
  • خلاصه گزارش کارآموزی سخت افزار کامپیوتر در سایت خدمات کامپیوتری آریانا

    آشنایی کلی با مکان کارآموزی

    مقدمه

    این سایت از سال 1387 کار خود را با 5 عدد کامپیوتر شروع کرده و به تدریج نسبت به توسعه و ارتقاء سیستمها اقدام شد.

    این سایت در ابتدا با نام خدمات کامپیوتری آریانا کار خود را آغاز کرد.

    آدرس: نازی آباد خیابان نیک نام خیابان میر فتاح فاطمی‌پلاک 44

    در این سایت علاوه خدمات‌رسانی کامپیوتری (آموزش نرم‌افزارها و تمرین مسائل مربوطه که در کلاسهای کامپیوتر دانشگاه ارائه شده است) نسبت به رفع عیوب سخت‌افزاری و نرم‌افزاری توسط اینجانب صورت می‌گرفت.

    فصل اول

    آشنایی با قطعات سخت افزاری

    معرفی قطعات سخت افزاری کامپیوتر

    سخت افزار شامل کلیه قطعات کامپیوتر می‌باشد از قبیل:

    1- مادر بورد                     2- CPU                        3- کیس و پاور                 4- فلاپی دیسک

    5-‌هارد دیسک                  6- سی دی رام                  7- کارت صدا                   8- کارت فکس مودم

    9- کارت گرافیک   10- کی بورد                    11- مانیتور                     12- ماوس

    13- پلاتر                        14- پرینتر                      15- کارت شبکه   16- کارت TV

    17- کارت I/O     18- قلم نوری       19- RAM                    20- رسیور کارت

    21- اسکنر

     

    (تصاویر در فایل اصلی قابل مشاهده است)

    آشنایی با قطعات سخت افزاری

    مادر بورد یا برد اصلی کامپیوتر( Main Board , Mother Board): بردی است که کلیه بردهای کامپیوتر روی این نصب می‌شوند. بر روی آن محلهایی برای اتصال یا قرار گرفتن کارتهای مختلف‘ کابلهای مختلف و سی پی یو قرار دارد. ابعادی حدود 25*30 سانتی متر دارد. چند مدل رایج آن عبارتند از: GIGA، ATC 7010، Asus. جزء اصلی ترین بردها محسوب می‌گردد. نوع سی پی یو و ایرادهایش مستقیما روی نحوه کاردکرد سیستم تاثیر می‌گذارد و کوچکترین ایراد آن باعث عدم کارکرد کامپیوتر می‌گردد.

    قسمتهای روی برد به شرح زیر می‌باشد:

    سوکت مخصوص CPU: که در مادر بردهای  486 و پنتیوم به صورت مربع بوده ولی در پنتیوم 2 به صورت کارتی می‌باشد. نوع سوراخهای سوکتهای 486 موازی بوده و در سوکتهای پنتیوم سوراخها به صورت اریب می‌باشد. هر دو دارای ضامنی جهت وصل کامل دارند.

    اسلاتها( (SLOTیا شیارهای گسترشی: توانایی مادربرد را گسترش میدهند. اسلاتها به سه صورت می‌باشند: آیزا AISA))- پی‌سی‌آی(PCI) - ای جی پی   (AGP)که به ترتیب سریعتر و جدیدتر می‌باشند. اسلاتها برای نصب انواع بردها یا کارتها روی مادربرد طراحی شده‌اند.

    ماژولهای رم: که جهت نصب رم طراحی شده اند و انواع رم‌های 4 مگابایت- 16 مگابایت- 32 مگابایت- 64 مگابایت- 128 مگابایت و ... در این ماژولهای مخصوص خود نصب می‌شوند که دارای ضامنی نیز می‌باشند.

    باطری  ساعت و تاریخ: این باطری جهت نگهداری ساعت و تاریخ سیستم در مواقعی که کامپیوتر خاموش می‌باشد گذاشته شده است که به صورت جعبه ای و سکه ای و خازنی قابل تعویض می‌باشد.

    خروجی کی بورد: این خروجی که جهت نصب به صفحه کلید طراحی شده به دو صورت معمولی و PS2 می‌باشد.

    خروجی‌های :ONBOARD بعضی از مادربردها بردها را به صورت روی برد دارند که خروجی این بردها روی مادر برد خواهند بود.

    در روی مادربرد جامپرهایی جهت تنظیم ولتاژ و سرعت و نوع سی پی یو وجود دارد که حتما باید تنظیم شود چرا که در غیر اینصورت ممکن است به سی پی یو آسیب برساند.

    یکسری جامپرها در مادر برد دیده می‌شود که به کیس وصل می‌شود جهت نمایش وضعیت روشن و خاموش بودن LED‌های روی کیس و کی بورد می‌باشد.

    جعبه مادر بورد معمولا شامل یک کابل IDE جهت اتصال به‌هارد درایو و یک کابل روبان برای اتصال به فلاپی درایو می‌باشد. یک سی دی شامل درایورهای چیپ ست مادر بورد که در صورت داشتن کارت صدا و کارت گرافیک و کارت LAN به صورت ONBOARD دارای درایورهای آنها نیز خواهد بود.

    مادربوردها مجموعه وسیعی از کانکتورها را در پنل I/O فراهم می‌کنند. به عنوان مثال در مادربورد EPoX 8RDA+  ازچپ به راست داریم: کانکتور داخل رنگ آبی کمرنگ یک کانکتور ماوس PS/2 می‌باشد. کانکتور داخل رنگ ارغوانی یک کانکتور کی بورد PS/2 می‌باشد. دو کانکتور داخل رنگ سبز کانکتورهای USB 2.0 می‌باشند. کانکتور داخل رنگ قرمز کانکتور پورت پارالل (موازی) می‌باشد((LPT . دو کانکتور داخل رنگ زرد کانکتورهای پورت سریال (COM1,COM2)  هستند. کانکتور داخل رنگ نارنجی کانکتور RJ45 LAN می‌باشد. دو کانکتور داخل رنگ سبز دو کانکتور اضافی USB 2.0 می‌باشند. کانکتور داخل رنگ صورتی برای میکروفن می‌باشد. کانکتور داخل رنگ آبی کانکتور خط ورودی کارت صدای BUILT IN و کانکتور داخل رنگ سبز کانکتور خط خروجی کارت صدای BUILT IN می‌باشد.

    اتصال وسایل از طریق کانکتور USB به خاطر راحتی در استفاده روز به روز گسترش پیدا می‌کند و از آنجا که وسایل به صورت گردان می‌توانند به همدیگر زنجیره‌‌ای وصل شوند بنابراین کانکتورهای USB تمام شدنی نیستند. اما استفاده از یک پرینتر یا سیستم BACK UP درایو نوار در پورت پارالل غیر معمول نیست یا اینکه کانکتورهای PS/2 کی بورد و ماوس جهت استفاده کی بورد و ماوس.

    کانکتورهای روی پنل I/O هنگامی‌که مادربورد نصب می‌شود از پشت کیس کامپیوتر برآمدگی دارند بنابراین این کانکتورها بدون باز کردن کیس کامپیوتر قابل دسترسی هستند.

    برای کارآیی بهتر سی دی رایتر و‌هارددرایو نباید روی یک IDE نصب شوند. جعبه مادربورد شامل یک کابل IDE است. بنابراین یک کابل IDE دیگر باید جداگانه خریده شود. در شکل زیر یک کابل IDE با طول 18 اینچ استاندارد با کیفیت بالا-BELKIN- دیده می‌شود. کانکتورهای کابل جهت نشان دادن محل اتصال هر کدام رنگهای متفاوتی را دارند. آبی برای مادربورد- سیاه برای وسیله MASTER IDE و خاکستری برای وسیله SLAVE IDE.

    مادربردهای DDR: نوع جدید مادربوردها که علاوه بر دارا بودن اسلاتهای AGP ماژولهای حافظه DDR  را نیز ساپورت می‌کنند.

    مادربردهایSDRAM :  نوع قدیمی‌مادربوردها که شامل اسلاتهای ISA می‌باشد.

    مادربردهای RAID: نوعی از مادربردها که استفاده از  دو‌هارددرایو را به صورت parallel فراهم می‌کند.

    واحد پردازش مرکزی((CPU: کنترل کننده مرکزی کامپیوتر می‌باشد که به کلیه قسمتهای کامپیوتر رسیدگی می‌نماید و عمل پردازش را انجام میدهد. این قطعه پردازشگر اصلی کامپیوتر است و در واقع تعیین‌ کننده نوع کامپیوتر می‌‌باشد. در حال حاضر CPUهای پنتیوم رایج است که انواع آن پنتیوم II، III، IIII می‌‌باشند.

    CPUها دارای ابعادی حدود 5 * 5 cm و با ضخامتی حدود 2 mm می‌‌باشند. CPU بر روی برد اصلی در جای  مخصوص خود نصب می‌‌شود. سرعت CPU با واحد مگاهرتز معرفی می‌شود. این پردازنده دارای مدار الکترونیکی گسترده و پیچیده است که به انجام دستورات برنامه‌های ذخیره شده می‌پردازد. بخشهای اصلی CPU حافظه و واحد کنترل و واحد محاسبه و منطق هستند. در بخش حافظه کار ذخیره سازی موقت دستورها و یا داده‌ها در داخل ثباتها یا registerها انجام می‌شود. واحد کنترل با ارتباط با بخشهای مختلف سی پی یو کار هدایت و کنترل آنها را بر عهده دارد. واحد محاسبه و منطق(ALU) کار انجام توابع حسابی و مقایسه ای و منطقی را بر عهده دارد.

    از میان انواع سی پی یوهای AMD و اینتل که بازار را در چنگ خود دارند پردازنده athlon از AMD ارزانتر و سریعتر و با کیفیت تر از پردازنده‌های اینتل می‌باشد.

    (تصاویر در فایل اصلی قابل مشاهده است)

    مقایسه پردازنده Athlon و Duron

    Duron یک پردازنده Bus) 200FSB(FSB:Front Side است (200 مگاهرتز). پردازنده Duron 1.3 GHz حتی وظایف سخت را به خوبی انجام میدهد. Athlon XP تا Athlon XP 2600+ یک پردازنده 266FSB است. از Athlon XP 2500+ به بالا 333FSB است. از Athlon XP 3000+ به بالا 400FSB می‌باشد( از روی هم افتادنها معلوم می‌شود که دو پردازنده هم سرعته می‌توانند دارای FSBهای متفاوتی باشند). Athlon XP 1700+ یا 1800+ تقریبا معادل و کمی‌قدرتمندتر از AMD Duron 1.3 GHz می‌باشد.

    دو مطلب در مورد اینکه پردازنده با چه FSB ای را استفاده کنیم اهمیت دارد: اول اینکه مادربورد باید کاملا FSB پردازنده را ساپورت کند( هر مادربوردی حداکثر تا یک حد FSB را ساپورت می‌کند). دوم اینکه RAM باید در همان سرعت FSB پردازنده کار کند. مثلا:

    پردازنده 200FSB باید با PC1600RAM استفاده شود.

    پردازنده 266FSB باید با PC2100RAM استفاده شود.

    پردازنده 333FSB باید با PC2700RAM استفاده شود.

    پردازنده 400FSB باید با PC3200RAM استفاده شود.

    اما احتمال دارد کامپیوتر با سرعت FSB پردازنده و سرعت RAM غیر مطابق با آن اسمبل شود مانند پردازنده 266FSB با PC2700RAM. این مجموعه هم کار می‌کند زیرا BIOS به سرعت کلاک حافظه اجازه می‌دهد که به صورت تفاضلی با سرعت FSB پردازنده ست شود. بنابراین این دو قطعه با هم به خوبی کار می‌کنند.

    پردازنده پنتیوم و پنتیوم 4 و پنتیوم 3

    پنتیوم 3 و پنتیوم 4 پردازنده‌های بسیار خوبی هستند. کمی‌قبل پردازنده AMD در مواردی مانند کیفیت خو ب به نظر نمی‌رسید و مشکلات سازگاری داشت. بخصوص با کارت ویدئوهای مخصوص. امروزه کیفیت و سازش پذیری AMD Athlon مساوی با پنتیوم 3 و پنتیوم 4 است. وقتی تمام موارد با هم مساوی اند. پس بهتر است به سمت خرید AMD Athlon برویم که ارزانتر است.

    RAM(READ ACCESS MEMORY): قطعه ایست که در ماژول های رم نصب می‌شود و وظیفه اش نگهداری اطلاعات به صورت موقتی است تا سی پی یو بهتر بتواند کار خود را انجام دهد. در واقع به خاطر اختلاف زیاد سرعت بین دیسک سخت و سی پی یو از رم استفاده می‌شود تا این اختلاف سرعت کاهش یابد. دو نوع رم هست: رم‌های معمولی (SD RAM) و رم‌های سریع (DD RAM). رم‌ها در انواع 4- 8- 16- 32- 64- 128- 256 مگابایتی در بازار وجود دارد. یک رم 256 تمامی‌کارها را به خوب انجام می‌دهد و ما را مطمئن می‌کند که رویهم رفته کارآیی سیستم به خاطر مقدار رم سیستم بی جهت از بین نمی‌رود.

    مادربردهای خوب امروزی اصولا از حافظه PC2100DDR( برای مادربردهای DDR266) یا از حافظه PC2700( برای مادربردهای DDR333) استفاده میکنند. همه اینها از نوع DIMM form factor  تبعیت می‌کنند( ساختمان فیزیکی). همه حافظه‌های کامپیوتر اینگونه نیستند. برای مثال کامپیوترهای قدیمی‌از ماژولهای حافظه SIMM استفاده می‌کنند در حالیکه امروزه ماژولهای حافظه DIMM معمولترند و از آنجاییکه استاندارد JDEC برای حافظه‌های DDR400 به مرحله نهایی نرسیده است همه ماژولهای حافظه PC3200 در همه مادربردهایی که حافظه PC3200 را ساپورت می‌کنند کار نمی‌کنند.

  • فهرست و منابع گزارش کارآموزی سخت افزار کامپیوتر در سایت خدمات کامپیوتری آریانا

    فهرست:

    فصل اول................................................................................................................... 6

    آشنایی با قطعات سخت افزاری ................................................................. 7

    مادربورد ............................................................................................. 11

    CPU ................................................................................................ 14

    RAM .............................................................................................. 15

    کارت گرافیک ...................................................................................... 16

    کارت صدا ........................................................................................... 17

    کارت فکس مودم .................................................................................. 18

    هارد دیسک .......................................................................................... 20

    فلاپی درایو .......................................................................................... 23

    CD DRIVE .................................................................................... 23

    مانیتور ............................................................................................... 27

    صفحه کلید و ماوس .............................................................................. 28

    اسمبل قطعات کامپیوتر ........................................................................... 28

    احتیاط‌ها ............................................................................................ 28

    مطالعه کتابچه مادربورد .......................................................................... 30

    نصب CPU ......................................................................................... 31

    نصب حافظه ......................................................................................... 33

    محکم کردن مادربورد در داخل کیس ......................................................... 34

    فصل دوم.................................................................................................................. 38

    مادر برد و منتاژ رایانه................................................................................................................................... 39

    کارت گرافیکی(ویدیویی).......................................................................................................................... 50

    نمایشگر (مانیتور).......................................................................................................................................... 53

    منابع.................................................................................................................................................................... 55

    .

    منبع:

    نام کتا ب:راهنمای جامع کاربردی سخت افزار کامپیوتر.

    مولف :  تورج صارمی‌راد

    ناشر:انتشارات خلیج فارس

    .

ثبت سفارش
عنوان محصول
قیمت