گزارش کارآموزی آشنایی با امور گرافیک و امور چاپ در دفتر تبلیغاتی نوفه

تعداد صفحات: 52 فرمت فایل: مشخص نشده کد فایل: 500002963
سال: مشخص نشده مقطع: مشخص نشده دسته بندی: گزارش پروژه کارآموزی گرافیک
قیمت قدیم:۸,۰۰۰ تومان
قیمت: ۵,۲۰۰ تومان
دانلود مقاله
  • خلاصه
  • فهرست و منابع
  • خلاصه گزارش کارآموزی آشنایی با امور گرافیک و امور چاپ در دفتر تبلیغاتی نوفه

    فصل اول:

    خلاصه کارآموزی

    خلاصه کارآموزی:

    بعد از پرکردن مدارک و تحویل آن به دفتر ارتباط و صنعت، از تاریخ27/7/1387در دفتر گرافیکی نوفه کارآموزی خود را آغاز کردم.

    با توجه به اینکه کارآموزی من 320 ساعت بود سه روز در هفته (روزهای زوج)به دفتر میرفتم.

    در این مدت در دفتر گرافیکی نوفه زیر نظر سرپرست کارآموزی خود جناب آقای محمدی به طراحی آرم پرداختم، که گزارش دقیق و نمونه کار ها را در فصل ششم (گزارش کارآموزی )اورده ام.

    کاراموزی من در تاریخ9/11/1387  به پایان رسید.

    فصل دوم: تاریخچه دفترتبلیغاتی نوفه

    دفتر تبلیغاتی نوفه با مدیرت جناب آقای محمدی حدود 18 سال پیش تاسیس شد.

    در این دفتر تبلیغاتی فعالیتهای مربوط به گرافیک و حزه تبلیغات انجام می شود.

    از جمله فعالیتهای هنری و تبلیغاتی که تا کنون در این شرکت انجام شده است می توان به:

    جشنواره تجلیل از کارکنان ساعی سازمان زندانهای کشور-تیرماه 1387

    جشن بازیگران سینمای ایران-دوره اول و دوم

    همکاری با مرکز فرهنگی و هنری فدک، و طراحی پوسترنمایشهای:پنجره فولاد .اذان صبح. از خاک تا افلاک.خورشید کاروان.

    طراحی پوسترهای بزرگداشت خسرو شکیابایی و ...

    ودیگرفعالیتهای تبلیغاتی و گرافیکی در زمینه های مختلف.

    نوفه به معنی فریاد و بانگ

    فصل سوم:

    مقدمه:

    مقدمه ای بر مبانی هنرهای تجسمی(گرافیک):

      مبانی هنرهای تجسمی را می توان به قواعد درک زبان و ابداع در هنرهای تجسمی و بصری تعبیر کرد .به وسیله شناختن و تجربه کردن مبانی هنرهای تجسمی زبان آثار هنری که با تجسم و با ارتباط بصری سروکار دارند بهتر فهمیده می شود و بهتر به کار گرفته می شود . همان طور که دانستن دستور زبان و قواعد ساختار صحیح جملات به درک بهتر از زبان نوشتاری و تفهیم بهتر مطالب کمک خواهد کرد دانستن قواعد زبان ارتباط بصری نیز به قدرت ابداع و ادراک در هنرتجسمی کمک می کند.

    عموما هنرهای تجسمی به آن دسته از هنرها گفته می شود که قابلیت تجسم و شکل پذیری دارند و مستقیما به وسیله حس بصری درک می شوند هم از این جهت به آنها هنرهای بصری نیز گفتته می شود . در گذشته هنرهای تجسمی به طور خاص به نقاشی ، طراحی ، پیکره سازی، معماری ، گرافیک ، هنرهای تزیینی و برخی از آثار صنایع دستی گفته می شد . اما پس از ابداع عکاسی و سینما به دلیل رابطه ی مستقیم آنها باقوه بصری و ادراک آنها توسط قوه بینایی در مجموع به همه ی آنها هنرهای بصری می گویند.البته امروز به دلیل وسعت نوآوری ها ، پیشرفت تکنولوژی و تنوع وسعت شیوه های گوناگون ارایه اثر ، مرزهای سنتی رشته های متعدد هنر تجسمی دگرگون شده است تا جایی که دیگر برخی از آنها از یکدیگر قابل تفکیک به نظر نمیرسند.

     همه اثار هنرهای تجسمی از عناصر بصری شکل یافته اند .این عناصر در درون اثر روابط زنده و فعالی با یکدیگر دارند و به هیچ وجه به عنوان عناصری مفرد و جدایی از هم تلقی نمی شود . به کارگیری عناصر بصری و کیفیت ارتباط میان آنها بستگی به روش و تجربه هنرمند در انتقال پیام اثر دارد . به بیان دیگر اثر هنری حاصل تجارب هنر مند و شناخت ائ از مواد و ابزار کار هنری است . هنر مند به طور اجتناب ناپذیری درک زیبایی شناختی ، موقعیت اجتماعی ، کیفیات روانشناختی و در مجموع ارتباط خود را با جهان در اثرش منعکس می کند.بنابر این در یک اثر هنری این جنبه ها از یکدیگر قابل تفکیک نیستند و مجموع انها به منزله یک کل ، قالب و و محتوای اثر هنری را تشکیل می دهد.در واقع هنگام بررسی یک اثر هنری تنها به تجربه و تحلیل عناصر بصری و کیفیت ارتباط میان آنها نباید بسنده کرد . بلکه از نظر زیبایی شناختی درک یک اثر تجسمی و ایجاد ارتباطبا آن بستگی به شناخت و درک کلیت آن اثر دارد.

     عناصر بصری عمدتا عبارتد از :نقطه، خط ، سطح،  حجم ، شکل ، بافت ، تیرگی ، روشنی، کیفیات بصری نیز عبارتد ازروابطی که در روند سازمان دادن یا نظم بخشیدن به عناصر بصری مطرح می شوند .در این روابط تعادل ، تناسب ، هماهنگی و ریتم از اهمیت بسیاری برخوردار هستند . زیرا به واسطه ی وجودآن هاست که یک اثر هنری می تواند از وحدت و یک پارچگی که مهمترین اصل سامان بخشیدن به اثر است برخوردار شود.

     روند سامان بخشیدن به یک اثر تجسمی را می توان با واژه ترکیب(composition) مشخص کرد . در بهترین ترکیب بندی است که وحدت اثر به عنوان یک کل دارای انسجام درونی تحقق می یابد .

    فصل چهارم:

    هنر گرافیک

    تاریخچه هنر گرافیک:

    گرافیک از سری هنرهای تجسمی است که صد البته برای کسانی که آن را با نقاشی اشتباه میگیرند (چون شاید برای شما هم اتفاق افتاده باشد که وقتی به کسی میگویید رشته ام گرافیک است می گوید پس چهره مرا نقاشی کن!!) باید بگویم گرافیک در اصل ایده و ترکیب بندی است که اکثر اوقات بین نوشته و تصویر اتفاق می افتد و نقاشی بیشتر تقلید طبیعت است که ایده های گرافیست ها می تواند بوسیله دست مثال یک نقاش اجرا شود که خیلی از هنرمندان شاید برای اجرای بهتر و شاید به خاطر کسری وقت طراحی نهایی رابه شخص دیگری میسپارند که از نوع اول می توان به بیلبوردهای توی خیابان اشاره کرد و گروه دوم به آقای ممیز یکی از گرافیستهای برتر ایران اشاره کرد و گاهی هم آن ایده توسط کامپیوتر و برنامه های پیشرفته اجرا می گردد که مطمئنا کار با دست از ارزش بالاتری بر خوردار است.

    گرافیک در معنای لغت بمعنی ترسیمی و نگارشی است.و در دو مفهوم قدیم (سنتی) و جدید(نوین) متمایز میگردد که در مرز بین این دو پدیده چاپ قرار دارد .
    همانطور که گفتم گرافیک به دو دسته قدیم و جدید و بین این دو چاپ، تقسیم میشود.
    البته منظور از چاپ هم، چاپهای دستی بوسیله قالب چوبی‚ لوح فلزی(گراور) و نیز چاپ سنگی (لیتوگرافی دستی ) است و هم چاپ نیمه ماشینی مثل سیلک اسکیرین‚ لیتوگرافی جدید و هم چاپ ماشینی نظیر چاپ حروفی (لترپرس) وافست و غیره.
    عنوان قدیم گرافیک یا گرافیک سنتی شامل خطاطی‚ نقاشی دو بعدی‚ کنده کاری می باشد که بیشترین نمود آن در آرایش کتابهاست که محصول همکاری نقاش ‚ خوشنویس ‚ تذهیب کار و جلدساز است.

    و اما گرافیک نوین علاوه بر کتاب آرایی در عرصه تبلیغات تجاری ‚اعلانات دیواری (پوستر) و مطبوعاتی و نشان ها (مارک) وغیره می باشد و حتی در سینما و تلویزیون هم کاربرد دارد. مثل عنوان بندی (تیتراژ) فیلم و تصاویر متحرک طراحی شده (انیمیشن) .
    هنر گرافیک نوین با معماری و مسائل ارتباط محیطی نیز تداخل دارد، پس این هنر علاوه بر خط ورنگ ‚به عناصر بصری دیگری چون حجم و نور وحتی حرکت برای انتقال مفاهیم کمک میگیرد.

    هنر گرافیک به یکباره ساخته نشده است. این شاخه هنر دنباله رو بقیه هنرها مثل خط و نقاشی و… به اینجا رسیده است، پس برای بررسی کردن این هنر مجبوریم از اول تاریخ قدم به قدم جلو بیاییم تا به اصل برسیم.

    امیدوارم این مباحث با اینکه خشک است اما سخت نباشد چون به هر جهت شیرینی خاص خود را دارد، بعد از پایان تاریخچه اگر فرصتی باقی بود حتما به کارهای اصلی گرافیک و ریزه کاراییهایش خواهیم رسید.

    هنر ابتدائی، هنری است که توسط انسانهایی ایجاد شده که هنوز با تمدن آشنا نشده اند.
    هنر ماقبل تاریخ: قدیمی ترین تصویر سازی کشف شده در غارهای جنوب فرانسه و شمال اسپانیا می باشد (30 هزار سال پیش) که شامل گاو ‚گوزن واسب و … است. شیوه آنها واقعی گرایانه بوده است و همراه با رشد کشاورزی و دامداری تصاویر عینی جای خود را به تصاویر آرمانی داد

    هنر بدوی: شامل هنر سرخپوستان ‚اسکیموها وبرخی سیاهپوستان میباشد. هنر آنان معمولا با مسایل اعتقادی آنان گره خورده است. پیکر انسان در هنر آفریقایی تجریدی (آبستره) میباشد آثار آنان در زئیر و بوربا (ق 10 تا12 م) بدست آمده است و حکاکی روی صخره برای سرخپوستان اهمیت فوق العاده داشته است، ولی با ورود اروپاییان به آمریکا این هنر تحت تاثیر قرار گرفت و حالا هنر آنان را به دو دوره پیش از تاریخ و تاریخی تقسیم می کنند.
    از آثار دوره پیش از تاریخ میتوان به نقاشی شنی و از دوره تاریخی میتوان صورتکها را نام برد با پیدایش تمدن در هفت هزار سال قبل از میلاد در خاورمیانه ( بین النهرین) هنر تغییر کرد، تمدنهای بین النهرین سومر ،اکد، بابل و آشوریها بودند.

    از سومریها مجسمه های تل اسمر و وارکا باقی مانده که دارای چشمهای بزرگ هستند و هنر مند همه حالتها را که ممکن است به مبهم شدن پیکرها بینجامد از کار خود دور می کند. اکدیان هم هنری مثل سومریها داشتند، ولی در زمان سلطنت بابلیها پادشاهی به اسم حمورابی با نوشتن قوانین بر لوحی که در نقش برجسته پشت آن از خدای خورشید الهام گرفته یکی از مشهورترین پادشاه بین النهرین شد (فکر میکنم راجع به او همه شما در کتاب راهنمایی خوانده باشید) بعد از آنان آشوریان بودند که هنرشان کنده کاری روی سنگ و نقش برجسته بوده است.

    هنر صومر هم از هرم هایش پیداست که چه قدمتی دارد. آنان معتقد به کا بودند، اعتقاد داشتند کا با انسان متولد میشود ولی بعد از مرگ جسم به زندگی ادامه میدهد و در کارهایشان دو گیاه بومی «پاپیروس و لوتوس» زیاد دیده میشود، که نشانه مصر علیا و مصر سفلی است.

    هنر هند که حوالی شمال رود سند در هزاره سوم پیش از میلاد تشکیل شد در موهنجودارو تعدادی مهر سنگی به دست آمده که با هنر بین النهرین پیوند دارد شیوا یکی از خدایان قدیم هند بوده که در این آثار دیده میشود (همیشه هنر در طی دوره هایی تحت تاثیر مذهب بوده است) و بعد در هند دو آیین بودایی و برهمن بوجود آمد که اولین نشانه سلطه بودا سر ستونی به شکل چهار شیر و چرخ است که امپراطوری به نام آشورکا دستور ساختش را داد، در تندیسهایی که از بودا به دست آمده تا قبل از قرن 6 ق.م سمبولیک بوده ولی در پایان قرن نخست میلادی در قندهار تصویری طبیعی بر جای مانده است.
    بعد از این به هنر یونان باستان می رسیم چهارچوب هنری آنان طبیعت پردازی بوده است و تحت تاثیر هنر مصر و بین النهرین بودند . برای اولین بار در ظروف آنها بود که پیکر انسان مورد مطالعه قرار گرفت و چیزی که در کارشان مشهود است، این است که آنها معتقد بودند که قدرت ذهن انسان، او را از حیوانات برتر میکند.

    میرسیم به هنر روم که بسیار گسترده است البته قبل از آن باید هنر اتروسکها را بررسی کنیم.
    هنر روم بسیار وسیع است و دیگر نیاز به مقدمه ندارد، چون به حد کافی نوشته ام . لازم به ذکر است که نوشته های زیر با استفاده ازکتاب هنر در گذر زمان ( هلن گاردن ) و دایره المعارف هنر (رویین پاکباز ) و شناخت هنر گرافیک 1 دانشگاه نوشته شده است.
    آغاز هنر سرزمین روم مردم ایتالیا ضمن آنکه در نخستین دوران حیات خویش از انوار تابان خورشید یونان روشنایی میگرفتند، خود نیز خصوصیات محکم و ریشه داری داشتند . هنر اتروسک (اتروپایی) و هنر رومی را مانند هر هنر دیگر باید همچون آمیزهای از تاثیرات بر خاسته از منابع بیرونی و عناصری از خود این سرزمین در نظر گرفت هنر رومی وارث بلافصل تمام فرهنگهای پیشین حوضه مدیترانه ، از جهات بسیار ترکیبی از هنرهای روزگار باستان بود و اساساً با کل هنر یونان تفاوت داشت . به همین دلیل در دوره بعد هنر روم نمادی از هنر روزگاران باستان به شمار میرفت از لحاظ تکامل سیاسی با تاریخ یونان در سده پنجم پیش از میلاد که با آغاز عصر پریکلس انجامید در ایتالیا قرینه ای پیدا نکرد زیرا در اینجا کشاکشهای پایان پذیر و تلخ میان قبایل ایتالیک از یک طرف و قبایل ایتالیک و اتروسکها از طرف دیگر ، فرهنگ این سرزمین را از رشد باز داشت.
    اتروسکها منشا اتروسکها مانند منشا میسی ها ، صدها سال یکی از اسرار ناشناخته جهان باستان به شمار میرفت زبان اتروسکها با آنکه به خطی مشتق از یونانی نوشته میشد و در کتیبه هایی که تا کنون خوانده نشده اند آثاری از آنان دیده میشود ، ارتباطی به خانواده زبان های هند و اروپایی ندارد. تاریخ دانان جهان باستان که همانند تاریخ دانان جهان امروز شیفته حل این معما شده بودند عموماً احساس میکردند که اتروسکها در آسیای صغیر به ایتالیا کوچیده اند و مخصوصاً هرودوت (پدر تاریخ ) اعلام داشت که اتروسکها از لیدیا بر خاسته اند این سنت همچنان دوام آورده است و چون فرهنگ اتروسک ها به عنوان فرهنگی متفاوت با فرهنگ ی دیگر ساکنان ایتالیا در حدود هفتصد سال پیش از میلاد به ظهور رسید .
    از صدها سال پیش تا کنون تاریخ ورود ایشان به سرزمین ایتالیا را سده هفتم پیش از میلاد دانسته اند اما اینگونه اظهار نظر ،بسیار ساده اندیشانه است توضیح کافی آنکه درباره پیوندهای علنی بین فرهنگ اتروسک و فرهنگهای کهنتر ایتالیا در آن وجود ندارد. برخی از دانشمندان امروزی معتقدند اتروسکها اعقاب بلافصل مردمی بسیار کهنتر از هند و اروپاییان هستند که از شمال به ایتالیا سرازیر شده بودند ولی این نظریه نیز به نوبه خود نمیتواند علت پیدایش برخی از عناصر فرهنگ اتروسکها مخصوصاً مراسم پیچیده و با شکوه تدفین ایشان که ظاهرا ًبا رسوم شرقی پیوند دارد روشن سازد . در نظریه تلفیقی دیگری گفته میشود که هردوت در آثارش به تاریخ خاصی اشاره نمی کند و مهاجرت عظیم ملتهای حوضه مدیترانه میتواند مربوط به دوره جابجایی و مهاجرت عظیم ملتهای حوضه مدیترانه باشد که در حدود 1200 پیش از میلاد به وقوع پیوست و موجب زوال تمدن میسنی شد .
    در آن زمان ،مهاجرانی که از آسیای صغیر می آمدند می توانستند در ایتالیا سکونت گزیده باشند. با مردم بومی این سرزمین در هم آمیخته و فرهنگ مرسوم به ویلانوونها را که اسلاف بلافصل اتروسکها بودند، پدید آورده باشند. بنابراین این تغییراتی که در پیدایش فرهنگ اتروسکها به وقوع پیوست باید ناشی از نفوذ هر چه بیشتر عناصر شرقی و یونانی دانست که در اثر بسط و داد و ستد میان ایتالیا و سرزمینهای دیگربه این کشور راه میافتند . هنر اتروریایی ها ولی در کل هنر اتروریای (اتروسکها)نخستین بار در اواخر سده هشتم در شمال ایتالیا ظاهر شد و فرهنگ مزبور وسیعاً بر بخشهای مرکزی ایتالیا اثر گذاشت و تا سده دوم یا اول قبل از میلاد نیز دوام داشت و هنر هایی که در خود حل کرد سه عنصر جداگانه است :بومی که نقوش چندان با اهمیتی نداشت. شرقی که پیوندی با خاور زمین دارد .یونانی که توسط مهاجران تقویت شده مردم اتروریا در زمینه نقاشی،مجسمه سازی،فلز کاری و معماری است .
     

  • فهرست و منابع گزارش کارآموزی آشنایی با امور گرافیک و امور چاپ در دفتر تبلیغاتی نوفه

    فهرست:

    فصل اول:                                                                                 5

    خلاصه کارآموزی:                                                                     6

    فصل دوم:                                                                                 7

    تاریخچه دفتر گرافیکی نوفه:                                                    8

    فصل سوم:                                                                                9

    مقدمه:                                                                                     10

    فصل چهارم:                                                                                      12

    هنر گرافیک:                                                                           

                    تاریخچه هنر گرافیک                                                      13

                    جایگاه امروز گرافیک در جهان                                          19

                     علایم ارتباطی و نشانه ها در گرافیک محیطی                      20

    فصل پنجم:                                                                              27

    نمادها:

                     تاریخچه نمادها                                                              28

                     تاریخ علایم                                                                   33

                     تاریخ طراحی لوگو                                                37

                      تعریف آرم                                                          40

                    تعریف نشانه                                                                  42

    فصل ششم:                                                                              45

    چاپ                                                                                         46

    فصل هفتم:                                                                               51

    گزارش کارآموزی:                                                                    52

    منابع :                                                                                      56

    .

    منبع:

    پاکباز، رویین.دایره المعارف هنر،1385

    وزیری مقدم،محسن.شیوه طراحی 2،چاپ دوم سروش

    راد،ایمان.دوهفته نامه هنرهای تجسمی تندیس،شماره 102

    مترجم:سپهر،مسعود.نویسنده:دونیس ا.داندیس.مبادی سواد بصری

    خط درگرافیک،فنی حرفه ای(گروه تحصیلی هنر)،رشته گرافیک

    مبانی هنرهای تجسمی،فنی حرفه ای(گروه تحصیلی هنر)،رشته گرافیک

     

    .

ثبت سفارش
عنوان محصول
قیمت